Start > Ritul latin > Este cineva dispus să aibă încredere?

Este cineva dispus să aibă încredere?

23 May 2008
1,542 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VIII-a de peste an (Anul A)

Mamona

Aparent, un cuvânt care asigură, puțin liniștitor. Însuși sunetul îți dă o senzație pufoasă de confort: mamona. În realitate originile sale sunt cu totul altele decât nobile. Își înfige rădăcinile într-un teren sătul de venin. Trecutul său și prezentul este, la o examinare chiar aproximativă, echivoc. Mamona derivă dintr-un cuvânt aramaic care înseamnă generic bogății, posesiuni, bunuri. Și este folosit, în literatura ebraică, aproape totdeauna în sens peiorativ. Targumul și Talmudul, în mod deosebit, vorbesc deschis de “mamona nelegiuirii”, sau despre “bogății mincinoase”.

În relatarea de la Matei, banul este periculos pentru că îl duce pe om să săvârșească acțiuni infame. Iuda îl trădează pe Cristos pentru treizeci de dinari (26, 14-16). Slujitorul, din cauza unei sume mizerabile, devine protagonistul unei scene desgustătoare (18, 23-35). Lucrătorii viei se lasă, orbiți de gelozie, cuprinși de un protest vulgar cu stăpânul, din cauza unei plăți întregi acordate și celor care munciseră numai o oră (20, 1-16). Soldații se lasă corupți de o sumă mică și răspândesc zvonul despre furtul trupului lui Isus (28, 13).

Cazuistica lui Matei s-ar putea “îmbogăți” cu o mulțime de nelegiuiri săvârșite în istorie, și repetate în cronicile zilnice, din cauza banului. Când sunt la mijloc banii, sunt oameni dispuși să urască, să mintă, să ucidă, să trădeze, să exploateze, să facă să se sufere, să astupe conștiința, să recite comediile cele mai respingătoare. Dacă ar trebui să fie cercetate mârșăviile și idioțiile săvârșite din cauza banului, sau oricum de interesele economice, ar rezulta o listă tulburătoare. Legături rupte cu brutalitate, sentimente călcate în picioare, dușmănii permanente, suspiciuni care otrăvesc raporturile, invidii corosive, idealuri renegate, operațiuni cinice, acțiuni murdare, gânduri și calcule secrete care, dacă ar apare în lumină, ar acoperi de rușine și fețele cele mai respectabile.

Mamona, nu numai că provoacă o serie incredibilă de meschinătate și nerușinări (ciudat: nu mi s-a întâmplat să întâlnesc un individ care să mărturisească faptul că a devenit “murdar” pentru că a păcătuit cu mamona!), este “mincinos”. Pentru că falsifică raporturile cu aproapele, cu lucrurile, și chiar cu ei înșiși. Chiar mai mult cu Dumnezeu. Cu banii, nu numai că sunt corupți alții, ci se corup pe ei înșiși. Un individ, când se lasă sedus de mamona, renunță să fie adevărat, devine un altul, devine de nerecunoscut, duce o viață “aparentă”. Totul este contaminat de minciună. Mamona săvârșește adesea acțiunea sa cea mai devastatoare pe tărâmul religios. Inițiative, opere, sub acoperirea sacrului, ascund adesea mâna profanatoare a mamonei.

Nu în zadar Cristos s-a dezlănțuit cu violență ne mai auzită împotriva negustorilor care invadaseră și năpădiseră Templul. Acel negoț era (este), aș îndrăzni să spun prin natură, lipsit de onestitate. Pentru că falsifică relația autentică cu Dumnezeu.

Cu pretextul viclean de a sluji cauza lui Dumnezeu, de a promova gloria sa, onorează și întărește pe concurentul său cel mai de temut și mai viclean. Atunci când este la mijloc mamona, Dumnezeu dispare (chiar dacă rămâne eticheta), și se impune idolul. Totul este dat idolului care, pentru a trezi interesul, se folosește fără rușine de numele lui Dumnezeu.

Banul sărăcește

Desigur. Mamona se declară “slujitoare”, se pune la dispoziția ta. Dar, fără să observi, ea devine stăpâna. Ea te domină, “dispune” de tine. Și, pe măsură ce îl acumulezi, te sărăcești. Mai bine, ea te sărăcește. Înainte de toate pe un plan uman. Te înșeli că, sub protecția bogățiilor, viața ta este asigurată. În realitate, mamona îți sustrage viața, bucuria de a trăi. Răpește umanitatea ta. Jefuiește spontaneitatea ta. Pentru ea te agiți, te preocupi. Cu obsesia de a câștiga pentru trai, uiți să trăiești, dispare sensul existenței.

Chinuit de teama de a nu-ți lipsi nimic, sfârșești prin a te lipsi pe tine însuți. O viață mereu în fugă, mușcat de grabă, devorat de neliniștea de a câștiga mereu mai mult, de a aduna o mai mare cantitate de haine, nu mai este viață, ci sclavie. Mamona, cu scuza de a-ți dărui totul, îți ia totul. În special, îți ascunde realitatea. Îți leagă ochii. Astfel nu vezi limitele, șubrezenia bunurilor, fragilitatea oricărui lucru. Te gândești să-ți asiguri liniștea și siguranța, de a fugi de provizorat acumulând bunuri. Și nu observi că aduni inconsistență.

Punctul de echilibru

Cristos condamnă truda, teama exagerată, agitația nebună. Ocupă-te, fără a fi preocupat. Fii activ, fără a fi agitat sau, mai rău, tulburat. Prevăzător, dar nu neliniștit sau îngrijorat. Să te obosești, să te implici, fără trudă. Să ai grijă, fără să te neliniștești. Să părăsești preocupările secundare, pentru a face loc la cele esențiale. Să cultivi gândurile importante, respingând pe cele trecătoare. Să faci în așa fel ca interesele să nu treacă peste valorile lor. Nu permite ca perspectivele imediate să acopere “ultimele” scadențe. Grijile materiale nu trebuie să facă să uităm că omul este destinat pentru “altceva”.

În sfârșit, trebuie să stabilim o ierarhie precisă a preocupărilor. Pentru aceasta, având prezentă perspectiva lui Matei, este necesar de a stabili un punct de echilibru, un centru de greutate a persoanei. Ce călăuzește viața omului? Spre care realități îl “înclină” gândurile sale, aspirațiile sale? Ce obiective determină alegerile sale, hotărârile sale? Ce idealuri captează atenția sa? Ce ocupă inima sa?

Să părăsim și ultimul punct de sprijin

Credința se traduce, reflectând la lecturile liturgiei de astăzi, într-o atitudine fundamentală exprimată de cuvântul “a se încrede”. Sau, mai bine, “a se încredința”. Siguranța, pentru cel credincios, se sprijină numai pe iubirea lui Dumnezeu. Această iubire care, după imaginile sugestive din prima lectură, ia caracteristici materne și nu se micșorează niciodată, este imună la “uitare”. Dacă cel care crede își pune încrederea sa în alte lucruri, dacă își caută siguranța în altă parte, se lasă înghițit inevitabil de spirala chinurilor și de trudă.

“Truda este, și idolatrie și lipsă de umanism. Idolatrie, pentru că în loc să te încrezi în Dumnezeu pui încrederea ta în altă parte, în lucruri care te trădează apoi. Este lipsă de omenie, pentru că această încredere pusă în mod greșit se revoltă împotriva omului. La rădăcina trudei este un raport strâmb cu Dumnezeu și cu lucrurile” (B. Maggioni). Providența Tatălui, care este fundalul întregii pagini evanghelice a lui Matei, nu se descoperă printr-o serie de raționamente sau un mecanism de demonstrații logice riguroase.

Argumentările, în loc să o facă evidentă, o ascund. În loc să o activeze, o împiedică. Providența trebuie experimentată. Și pentru aceasta este necesară o abandonare completă, o despuiere totală, o renunțare absolută la orice fel de sprijin. Numai după ce m-am agățat de ultimul, fie și cel mai firav punct de sprijin, eu mă arunc în abisul mereu surprinzător al Providenței divine. Dacă, în acest timp, stau agățat prudent de ramura unei oarecare siguranțe umane, eu rămân în condiția de “suspendat”, care este cea mai contradictorie față de credință.

Descoperirea Providenței are loc după “salt”, nu înainte. Impactul cu Providența se realizează după ce am dat drumul la sprijin. Dacă pretind să las prinderea numai când observ terenul solid sub picioare, operațiunea mea este una de prudență, de calcul uman, nu de credință. Evident, nu toți se simt capabili de a efectua saltul. Între timp, însă, s-ar putea începe cu familiarizarea puțin cu Providența, încercând să fim reprezentanții săi, trimișii săi, către cineva care are absolută nevoie de ea. Cu alte cuvinte, o cale practicabilă pentru toți pentru a descoperi ce este Providența, și în ce fel surprinzător se manifestă, constă în a ne face instrumentul ei.

Refuzat de toate tribunalele

Un mod deosebit de a se încrede în Domnul este cel exprimat de Paul, care se declară indiferent de judecățile oamenilor (laude sau acuze), pentru a apela numai la judecata lui Dumnezeu. “Puțin mă interesează că sunt judecat de voi sau de un consens uman; ba mai mult, nici eu nu mă judec pe mine însumi… Judecătorul meu este Domnul”. Apostolul refuză total orice tribunal uman (inclusiv al său propriu), pentru a apela numai la cel divin.

Un “servitor al lui Cristos”, mai ales, nu trebuie să aibă nici o preocupare de a plăcea. Când cineva ține să fie admirat, adulat, se comportă așa încât să nu întunece propria imagine publică seducătoare, pretinde să fie aclamat, să placă mereu mai mult, să apară strălucitor cu orice preț, este în primejdie de a trăda mesajul. Confruntarea serioasă este cu adevărul și exigențele evangheliei, nu cu popularitatea. Dacă cineva se încredințează, ca Paul, judecății Domnului, nelăsându-se condiționat de judecățile (fie pozitive fie negative) oamenilor, dobândește o pace uluitoare, și gustă adevărata libertate.

Ritul latin