Start > Ritul latin > Creștinul, acest “original”

Creștinul, acest “original”

23 May 2008
1,340 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul A)

Un templu consacrat de iubire

De pe munte, astăzi, ne vin propuneri ne mai auzite. Moise (prima lectură) ne prezintă un ordin peremptoriu din partea lui Dumnezeu: “Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt”. Cristos, ca întărire, impune: “Fiți deci desăvârșiți așa cum este desăvârșit Tatăl vostru ceresc”. Poate părea un program puțin abstract, chiar în afara capacității noastre. Dar fragmentul din Levitic precizează: “… Nu păstra în inima ta ura împotriva fratelui tău… Nu te răzbuna și nu purta ură… Iubește-l pe aproapele tău…”

Deci perfecțiunea divină la care trebuie să tindem este perfecțiunea carității, a iubirii care compătimește și iartă (“Iubiți pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru prigonitorii voștri…” este porunca lui Cristos), spre a imita pe Tatăl ceresc “care face să răsară soarele său asupra celor răi și asupra celor buni”. În această perspectivă este posibilă interpretarea uimitoarei declarații a lui Paul: “Sunteți templul lui Dumnezeu… Sfânt este templul lui Dumnezeu, care sunteți voi”. Acest templu este consacrat numai de iubire.

Pentru a putea primi ca oaspete pe Duhul lui Dumnezeu trebuie curățat cu grijă acest templu de zgura și crustele urii, mâniei, răzbunării, ale resentimentelor, dușmăniei față de alții, care s-ar putea aduna acolo. Acolo se celebrează o liturgie esențială: aceea a bunătății și a iertării. Alte practici nu au nici un sens dacă lipsesc actele de caritate. Templul este profanat când, preocupându-ne exclusiv de datoriile religioase, neglijăm datoriile față de aproapele. Atunci când toți frații găsesc loc și sunt primiți fără rezerve și discriminări în inima noastră, și Dumnezeu are loc în inima noastră. Dacă cineva este ținut afară, întâmpină refuzul nostru El neagă Prezența sa. O inimă goală de iubire, este ca o biserică profanată, nu se mai poate celebra cultul în ea, este exclusă slujirea divină și este destinată pentru altceva…

Chemarea la “extraordinar”

Pagina evangheliei de astăzi pretinde ca discipolul lui Cristos să împlinească gesturi extraordinare, neobișnuite, să facă lucruri ne mai văzute, să facă acțiuni ne mai auzite. Toate acestea, însă, ca un fapt obișnuit, normal, aproape scontat. Creștinul care întoarce și celălalt obraz, nu răzbună ofensele, se roagă pentru dușmani, iubește pe prigonitorii săi, nu este o ființă excepțională. Este unul care face numai ceea ce trebuie să facă. Nu trebuie să se considere un erou, ci unul care “respectă legea”, care păzește cu rigurozitate regulile codicelui de comportament stabilit de Învățătorul.

Iertarea nu constituie o excepție, un fapt răsunător, ci ceva normal. Adică, “extraordinarul” după regulile lumii vechi devine o practică obișnuită conformă cu exigențele proclamate de Cristos în Predica de pe Munte, care inaugurează lumea nouă. Când cineva, în iubirea sa, nu se lasă determinat de comportamentul altuia, răspunde la o provocare cu bunătate, în fața unei violențe reacționează cu blândețe, urmează calea împăcării fără să reacționeze în termenii dreptului care trebuie apărat sau a nedreptății de imputat, a dobândit pur și simplu posibilitatea de a declara, fără a minți, propriul nume: de creștin.

Dacă evit această pagină, dacă o consider ca ceva opțional oferit unei persoane privilegiate chemată să împlinească impresii senzaționale, mulțumindu-mă să fiu unul care nu face rău nimănui, respectă pe ceilalți dar este decis să se facă respectat, eu mă plasez în afara creștinismului. Dacă mărturisesc că sunt creștin, și nu vorbesc limbajul iubirii, al iertării, al înțelegerii, al non-violenței (inclusiv cel verbal), spun neadevărul.

Paradox sau banalitate

Creștinul, în fond, se poate defini ca un “original”. Original în sensul că face lucruri puțin ciudate, are comportamente bizare, împlinește acțiuni neprogramate după criteriile obișnuite. Unul care refuză să urască pe dușman, răspunde la o injurie cu un cuvânt de înțelegere, binecuvântează pe cel care îl bârfește, salută cu un surâs pe un individ care nu o merită, nu se preocupă de a ieși în evidență, opune blândețea aroganței, uită o umilire care i-a fost pricinuită, o acțiune infamă pe care a suferit-o, este fără îndoială un “original”, trăiește într-o altă lume, nu respectă criteriile obișnuite de comportament. Cei cumsecade spun cu gravitate: “Nu este la locul lui…” “A ieșit din minți…”

În realitate, nu stă în locul fixat de ei. Este “în afara” lor. Străin de obiceiurile lor. “În afara” mentalității dominante. “Dar dacă toți ar face așa, unde am ajunge…?” Ah, dacă acele comportamente ar fi comune, toți ar fi “originali”, și ar fi vorba de un lucru mai degrabă interesant, și s-ar împlini evanghelia. O situație care nu ar fi deplorabilă. Da, creștinul este un original. În sensul aceluia care imită comportamentul lui Dumnezeu, care “face să răsară soarele asupra celor răi și asupra celor buni, și face să cadă ploaia asupra celor drepți și asupra celor nedrepți”.

Posibilitatea de a imita pe Dumnezeu în generozitatea sa fără restricții, în iubirea sa fără margini, fondează originalitatea, specificul creștinului. Creștinul, sau este un original (cu faptele, nu cu vorbele), sau nu este creștin. Dacă face ca toți, se potrivește cu regulile lumii vechi, este incapabil de acțiuni neobișnuite, devine neînsemnat, neglijabil. Dacă trăiește conformându-se registrelor moderației, ale bunului simț, ale prudenței umane, demonstrează că nu a învățat cuvintele “dar eu vă spun” ale lui Cristos.

Creștinul, sau este omul paradoxului, sau este omul banalității. Dacă este previzibil, repetitiv, nu reușește să surprindă, anulează noutatea evanghelică, nu merită atenție. Dacă prezența creștină nu pune în încurcătură, nu aruncă tulburarea în ceremoniile acceptate de toți, îmbracă hainele confecționate după măsura bunului simț, și gusturile lumii, determină absența lui Cristos, trădează pe Învățătorul. Nu este vorba de a apare extravagant cu orice preț. Ci de a fi indiciul unei lumi diferite, inventatorul unui stil nou de raporturi între oameni. În orice caz, rămâne iubirea “imposibilă”, nebună, de negândit, sugerată de “dar eu vă spun” al lui Cristos, și interpretat de El în viața sa și în Pătimirea și Moartea sa, adevăratul criteriu al originalității creștine.

Slăbiciunea răului

Răul, în ciuda aparențelor, este slab, posedă resurse limitate. Urii îi este frică, se simte amenințată de stingere. Are nevoie, pentru a supraviețui, de a se menține, de a rezista, de a se perpetua de reacția altuia. Ofensa are nevoie de răzbunare. Nedreptatea are nevoie de restituire. Violența, pentru a se întări, are nevoie de violența adversarului. Polemica, pentru a continua, necesită reacția invidioasă a persoanei vizate. Agresivitatea, răutatea, meschinăria, se alimentează când se întâlnesc cu tot atâta pizmă, răutate, resentiment.

Picătura de venin este potențată și câștigă virulență mereu mai mare și se reproduce grație veninului cu care se “răspunde”.

Cine provoacă o bătaie nu se poate lipsi de riposta la propriile lovituri. Altfel totul s-ar termina. Vai dacă de cealaltă parte nu ar fi un adversar animat de contra argumente. Dacă cineva ar părăsi câmpul de luptă, ar ignora sau ar uita regulile jocului. Arsenalele, magazinele urii ar rămâne goale dacă ar avea numai producția proprie, și ar lipsi colaborarea, co-producția dușmanului. Iubirea taie răul de la rădăcină, întrerupe legăturile cu sursa la care se alimentează răutatea, o împiedică să se aprovizioneze. Iertarea sfărâmă spirala urii, rupe cercul vicios.

Un gest de mărinimie provoacă un scurt circuit în rețeaua meschinătății, în urzeala manevrelor obscure, și toți se bucură, pe neașteptate, de lumină. Este necesar ca un om curajos să declare “nu accept”, și aroganța rămâne golită, brutalitatea este lipsită de mijloacele necesare pentru a supraviețui. Foarte adesea noi credem că slăbiciunea, non violența, blândețea se sfârșesc prin a lăsa câmp liber năvălirii răului. Lucrurile stau tocmai invers. În realitate, iubirea este unica forță capabilă să contrasteze în mod eficace cu ura, să-i ia terenul, s-o stingă, s-o ducă până la stingerea ei.

Creștinul devine învingător, nu când reușește să se impună cu armele adversarului, ci atunci când aruncă armele proprii. Dușmanul se pierde, se simte pierdut, când nu-l mai vede nimeni, când nu mai este considerat ca atare. Slăbiciunea iubirii este unica forță în stare să nimicească răul. Mânia se hrănește dintr-o altă mânie. Un individ care iubește, iartă, uită, renunță la ură, îi neagă mijloacele de susținere. “Se poate învinge pe altul, numai lăsând ca răutatea sa să se stingă în el, ne găsind ceea ce caută, adică opoziția și cu aceasta alt rău, cu care să se aprindă mai mult. Răul devine neputincios dacă nu găsește nici un obiect, nici o opoziție, ci este suportat și suferit cu răbdare.

Aici răul se întâlnește cu un adversar mai puternic decât el; desigur, însă, numai acolo unde este anulat și ultimul rest de opoziție, unde renunțarea de a plăti răul cu rău este totală. Răul care nu poate ajunge scopul său de a genera alt rău, rămâne singur” (Bonhoeffer). Când eu părăsesc câmpul de dispută, nu sunt unul care fuge, lasă câmpul deschis răului. Pur și simplu, mă postez pe teritoriul vieții și las ca ura să se sfârșească și să moară în deșertul său arid.

Ritul latin