Start > Ritul latin > Dumnezeu exigent

Dumnezeu exigent

23 May 2008
1,377 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul A)

Bucuria nu se găsește pe versantul ușurinței

Fericirile, care deschid Predica de pe Munte, îl prezintă pe Dumnezeul fericirii. Astăzi fragmentul evangheliei care ne este propus eliberează terenul de echivocuri. Bucuria, din punctul de vedere al lui Dumnezeu, nu se găsește pe versantul ușurinței. Dumnezeul fericirii este un Dumnezeu exigent. Care propune o interpretare a Legii, a eticii, în cheie de radicalitate, aș îndrăzni să spun de “exces”. Prezintă un program de viață în care obligația cerută merge dincolo de criteriile comune, formele acceptate, comportamentele date de prudență. Cuvintele “dar eu vă spun” nu privesc cantitatea. Cristos nu adaugă alte porunci, alte norme pentru a caracteriza noutatea sa. Ci eliberează, simplifică desișul, vegetația abundentă din tărâmul moral, astfel încât să deschidă deasupra capului celui care crede o fâșie de cer.

În încurcătura prescripțiilor infinite, El apucă decis capătul firului și îl duce până la consecințele extreme. Mai ales, nu se limitează la comportamente exterioare ireproșabile. Pătrunde cu privirea în inima omului, care trebuie să fie în armonie cu nucleul esențial al Legii, și deci este curățată de orice depunere de ură, mânie, dispreț, este eliberată de miasmele gândurilor și dorințelor rele, este eliberată de urmele ascunse ale falsității, ale calculelor viclene.

Interzisă mulțumirea de sine

Noutatea poziției luate de Cristos în privința Legii vechi (nu “abolirea”, ci “desăvârșirea”) poate fi reluată în acest dinamism: continuitate; ruptură; depășire. Isus nu anulează ceea ce “s-a spus celor din vechime” (numai dacă nepotrivirea sa privește anumite interpretări rătăcite). Totuși impune un element de ruptură (“dar eu vă spun”). Pentru că vizează centrul, recuperează inspirația și tensiunea originală, le purifică de crustele abuzive cu care au fost sufocate și paralizate. Pe Legea lui Dumnezeu oamenii au suprapus schemele lor, comentariile lor, obiceiurile lor, care au sfârșit prin a întuneca proiectul original și mai ales prin a-i bloca dinamismul. Legea a rămas mumificată, fixă, imobilă. Isus îi redă mișcarea, ușurința, îi descoperă posibilitățile. Legea închistată în forme, care a atins dimensiuni greșite, este o Lege de-formată, care nu mai manifestă intențiile lui Dumnezeu, planul său de iubire.

Isus o eliberează de aceste spoieli scleerozante, de aceste armături exterioare, îi anulează contradicțiile, ne face să observăm sensul, sufletul, logica de fond, ne descoperă consecințele, bogăția și potențialitatea pe care le prezintă. În sfârșit, îi restituie dinamismul rămas congelat. Isus pretinde ca discipolii săi să practice o dreptate “superioară” celei a cărturarilor și a fariseilor. Aceasta nu înseamnă că trebuie să se simtă superiori, nici că trebuie să condamne în bloc acea practicare. Pur și simplu discipolii nu pot “să se mulțumească” să repete acel model. Sunt chemați să facă ceva diferit. Pentru ei valorează regula de depășire, de a trece peste.

Fără a cădea în simplificări facile și nedrepte (care adesea depind de imagini caricaturale care au fost elaborate în privința acelor personaje), putem să notăm că: 1. Dreptatea cărturarilor trădează prea adesea o preocupare de exactitate și ortodoxie formală, de fidelitate față de literă, neglijând spiritul. 2. Dreptatea practicată de farisei (fariseii din toate timpurile și din toate ariile religioase) poate păcătui de rigiditate, rigorism rece, preocupare cantitativă, lipsa de interioritate, atenția exasperată față de amănunte până la pierderea din vedere a esențialului. Antitezele formulate de Isus subliniază o deschidere și o intensitate în iubire care trebuie să caracterizeze raporturile față de aproapele, puritatea intențiilor, o fidelitate fără deficiențe și șovăiri, lipsa de orice artificiu (inclusiv cea legalistă) în comportamente și în limbaj.

În sfârșit, caritatea împinsă până la consecințele extreme, interioritate, transparență.

A câștiga credibilitate fără acoperirea abuzivă a lui Dumnezeu

Apropo de artificiile care fac să apară linearitatea și simplitatea limbajului (“da, da, nu, nu”) pentru a o lua pe calea acelui “ceea ce este în plus vine de la cel rău”, va fi oportun să ne oprim asupra temei jurământului. Să observăm cum Isus demască ipocriziile și contradicțiile comportamentelor noastre. Jurământul, într-adevăr, cheamă în cauză pe Dumnezeu, îl pune în discuție în acțiunile noastre. Isus demontează bază întregul mecanism, chiar dacă este solemn, al jurămintelor, prin care Dumnezeu este invocat ca martor al adevărului unei afirmații.

Ca și cum s-ar spune: Dacă, atunci când rostești un jurământ, ai nevoie să te pui în prezența lui Dumnezeu, aceasta înseamnă că uiți că ești totdeauna în prezența lui Dumnezeu. Dacă ceea ce ai pe buze corespunde cu ceea ce ții în inimă, atunci un simplu da sau nu pot să ajungă. Garanția da-ului sau nu-ului tău este ființa ta “adevărată”, nu Dumnezeu. Isus refuză să vadă în jurământ un obstacol în fața minciunii (atunci jurământul poate deveni un refugiu al minciunii). El vrea să distrugă minciuna. Nu se mulțumește s-o dea afară din tribunale sau din actele publice. Vrea să o elimine definitiv din viață.

Cel credincios este pus în fața responsabilității proprii. Nu-i este permis să apeleze la Dumnezeu pentru a obține credibilitate. Trebuie să meargă deschis, să câștige credibilitate cu propria transparență, nu sub acoperirea lui Dumnezeu.

Așa cum observa Bonhoeffer, “jurământul aruncă umbra dubiului asupra oricărui alt cuvânt omenesc. De aceea el vine “de la cel rău”. Dar discipolul în toate cuvintele sale trebuie să fie lumină”.

Cine nu are nimic de ascuns în fața Domnului, nu trebuie să aibă nimic de ascuns sau falsificat în fața altora. Discipolul (și Biserica) nu are nevoie să ascundă nici chiar propriile păcate, din moment ce Crucea lui Cristos, în afară că le iartă, le descoperă, le dezvăluie. Tot Bonhoeffer: “Nu este nici un adevăr în fața lui Isus fără adevăr în fața oamenilor. Nu putem să-l urmăm pe Isus fără a trăi în adevărul descoperit în fața lui Dumnezeu și a oamenilor”.

Provocarea lui “dar eu vă spun”

Orice “dar eu vă spun” al lui Cristos introduce un element de ruptură față de atâția învățători, de atâtea voci care ne asediază și ne condiționează. Să ne înțelegem: discipolul care înregistrează acel neliniștitor “dar eu vă spun”, nu este solicitat să asculte de “cei vechi” în opoziție cu sfătuitorii “moderni”. Se armonizează, mai degrabă, cu un cuvânt “diferit”, care vine de departe dar se manifestă mereu nou și se traduce în comportamente neobișnuite, surprinzătoare, originale, care nu se programează. Calea creștinului nu este o cale “obligată”, după cum pretind propagandele și modele și tradiționalismele cele mai învechite, ci “surprinzătoare”.

Discipolul, care trăiește în starea harului, este chemat să aleagă (este situația descrisă de prima lectură), să ia hotărâri, într-o atitudine de libertate și cu un sens limpede de responsabilitate personală, care nu poate fi delegată altora. Dar alegerea nu are ca referință o grămadă de prescripții formulate o dată pentru totdeauna, o mulțime de norme deja fixate de la plecare, o listă prestabilită, cu toate că atenția la glasul Spiritului care, deși ne oferă o orientare de fond, devine “inspiratoarea” comportamentelor neașteptate, îndrăznețe, generoase, nescontate. Și terenul nu este cel arid, al unui codice, ci cel fraged, fertil, al vieții.

În sfârșit, ar fi bine să nu uităm că privirea celui credincios oscilează între doi poli care sunt mereu legați împreună: exigențele “imposibile” dar necesare ale lui Dumnezeu, și indulgența sa infinită. Cristos, pentru că ne iubește, pentru că vrea fericirea noastră, ne cere mult, ne cere totul. Dar, împreună, nu ignoră slăbiciunile noastre și mizeriile noastre. Pretinde un răspuns serios, o angajare absolută. Și așteaptă, împreună, căința și recunoașterea umilă a insuficiențelor noastre.

Dumnezeu, “pentru cei care îl iubesc” – cum ne amintește Paul în lectura a doua – ne-a descoperit lucruri ne mai văzute sau simțite. Aceste lucruri ne mai auzite și ne gândite le-a depus ca un secret, dar și ca un germen, în inima celor credincioși. Și acest germen produce o înțelepciune “divină, misterioasă, ascunsă”, care nu este din această lume nici de la stăpânitorii acestei lumi, dar ne este comunicată numai de Duh prin școala și forța Celui Răstignit. Totuși este vorba pentru fiecare din noi, de a ne lăsa provocați, de a ne cutremura mereu, de acel palpitant “dar eu vă spun” care ne împinge pe terenul noutății celei mai tulburătoare.

Ritul latin