Start > Ritul latin > Sare și lumină a pământului (dar fără a ne umfla pieptul)

Sare și lumină a pământului (dar fără a ne umfla pieptul)

23 May 2008
1,459 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a de peste an (Anul A)

Ocazie pentru a ne bate pieptul

Apropierea discipolilor de Învățătorul, după imaginea care ne-a fost propusă în evanghelia din duminica trecută, nu poate să sugereze ideea unui raport intimist, cu circuit închis. Mulțimea este prezentă. Stă acolo în așteptare. Provoacă, pentru a spune astfel, un scurt circuit. Discipolii sunt chemați să asculte un cuvânt la ureche, pentru a-l striga de pe acoperișuri. Trebuie să primească un mesaj, pentru a-l interpreta existențial, pentru a-l răspândi.

Evanghelia de astăzi prezintă tocmai vocația creștină în cheie de “funcție publică”, de slujire făcută tuturor. Este rolul, indispensabil, al sării, al luminii. “Voi sunteți sarea pământului… Voi sunteți lumina lumii…” Evident cineva nu este sare nici lumină cu vorbe, declarații, intenții bune, ci cu faptele. Faptele decurg din iubire și sunt semnul iubirii. Trebuie să arate iubirea, nu să facă suportul prestigiului și puterii (și, bineînțeles, “faptele bune” nu trebuie confundate cu “afacerile”, chiar dacă unii profitori fără scrupule, cu câtva timp în urmă, au avut obrăznicia de a susține că nu este nici o pagină din evanghelie care să interzică combinarea unor afaceri foarte bune. Evident au interpretat într-un mod foarte îndrăzneț fraza: “Ca să vadă oamenii faptele voastre bune și să dea slavă Tatălui vostru care este în ceruri”. Ceva cam așa: Lui Dumnezeu slavă, și noi ne mulțumim… cu banul).

Aceste fraze, totuși, care precizează rolul nostru, nu ne dau în mod necesar un atestat de superioritate asupra altora, nu sunt un titlu de onoare, nici nu pot fi interpretat în cheie de elogiu sau să facă loc la revendicări triumfaliste de merit. Slujesc, pur și simplu, să ne facă să fin conștienți de responsabilitățile noastre și de a măsura neîmplinirile și vinovățiile noastre. Deci, în loc să fie un motiv de orgoliu, ar trebui să constituie o ocazie pentru un sfâșietor examen de conștiință. Adică: ceea ce ar fi trebuit să fim în fața apelului care ne-a fost adresat de a ne pune în slujirea lumii.

Să încercăm să reflectăm: care a fost aportul nostru pentru a promova toleranța, decolonizarea, eliberarea? Care războaie le-am împiedicat (nu numai deplorat)? Care persecuții le-am evitat (nu numai condamnat)? Care mișcări de emancipare le-am ațâțat (nu numai le-am făcut ale noastre după ce alții au riscat pentru ele)? Care bariere le-am înlăturat, care nedreptăți le-am suprimat? Care speranțe le-am aprins în lumea celor fără speranță prin acte concrete și provocatoare, nu simple invitații la speranță? La care mișcări de pace, unitate, înțelegere, am fost protagoniști?

Deci, nu este tocmai cazul de a umfla pieptul în fața acestor cuvinte din Discursul de pe Munte. Dimpotrivă trebuie să ne facă să ne batem pieptul. În loc să pornim de la faptul că nu suntem luați în seamă, că suntem neglijați, aruncați de o parte, să ne întrebăm dacă nu cumva sarea noastră nu a devenit insipidă. Și Domnul nostru a prevăzut ca sarea care a pierdut gustul să fie “călcată în picioare de oameni”. Mai ales trebuie să dăm cont că dacă reușim așa de puțin să luminăm, ceea ce se datorează faptului că suntem prea puțin transparenți față de Cel care, singur, este lumina lumii. Când suntem prea deranjanți, prea plini de noi înșine, prea preocupați de a străluci, este natural că acumulăm opacitate.

Simțul măsurii

Sarea este și o chestiune de dozaj. Nici puțină, dar nici prea multă. Dacă lipsește sarea, o mâncare nu are gust. Dar excesul de sare poate face o mâncare lipsită de gust, de nemâncat. Este un stil creștin insipid, care renunță, timid, tremurător. Dar este și un stil creștin băgăreț, neplăcut, indisponibil, agresiv, arogant, gălăgios. Dar mărturia în lumina sincerității și îndrăzneala nu are nimic cu aroganța, cu gustul provocării zgomotoase. Poate fi și un păcat “al bunei educații” excesive. Totuși remediul nu este desigur insulta, mojicia, vulgaritatea, grosolănia, nerușinarea.

Prezența nu trebuie confundată cu luarea în posesie. Se poate accepta recomandarea lui Andrej Sinjavskij, care denunță pericolul “asanării din rădăcină” (sanatio în radice). Totuși trebuie să reținem că rolul arborelui nu este numai cel de a produce bâte noduroase de luptat împotriva dușmanilor. Sarea, în timpul lui Isus, era folosită și ca îngrășământ (chiar și astăzi atâția fertilizanți au la bază săruri minerale). Sarea, desigur, arde – pentru că conține focul – . Este nevoie, însă, să împiedice ca să amenințe, să stingă viața. Pe de altă parte, știm că anumite produse folosite de agricultură din păcate sunt cauza contaminării pânzei freatice și chiar de otrăvirea roadelor pe care ar trebui să le favorizeze și să le conserve.

Același discurs este valabil și pentru lumină. Nu se poate, nu trebuie s-o ascundem. Lumina nu trebuie ascunsă. Lumina evanghelică, totuși, este totdeauna o lumină discretă, respectuoasă, nu zgomotoasă, nu…țipătoare. Vizibilitatea nu trebuie confundată cu etalarea, cu spectacolul. Simțul măsurii nu micșorează pentru nimic forța de iradiere, ba mai mult îi dă o mai mare intensitate și eficacitate.

Acel deget este mai rău decât o ușă închisă

O gamă discretă de fapte “bune” este cea schițată de Isaia (prima lectură). Trebuie, însă, înlăturată o piedică: obișnuința de “a arăta cu degetul”. Acel deget arătat spre aproapele indică o judecată, o condamnare. Degetul care arată constituie un fel de zid care mă împiedică de a vedea pe celălalt, nu-mi permite să mă apropiu de el. Este obstacolul cel mai greu de depășit.

În spatele degetului amenințător, este în mod normal o limbă în mișcare. Blesteme, pălăvrăgeli, calomnii, sentințe implacabile, cuvinte înveninate. Judecata fără drept de apel este exprimată pe un ton de duritate, răceală, neîndurare. “Adună-i în casă pe cei nenorociți…”

Nu vorbim despre ușa închisă. De multe ori este suficient un deget care arată pentru a bara accesul celor nedoriți. Acel deget care arată constituie modul cel mai ipocrit pentru a ne apăra de persoanele incomode. Degetul care arată împiedică vederea, ascunde chipul fratelui. Și împiedică, blochează fără milă intrarea acestuia. Degetul amenințător este închidere, refuz, bariera de netrecut. Aproapele nu “trece” în inima noastră. Atât timp cât mâna rămâne ocupată, prinsă în acel gest al degetului amenințător ca o armă, nu se poate deschide la gestul de dăruire, de împărțire, de primire.

Pasiune și pudoare

Un exemplu luminos de echilibru între pasiunea apostolică și pudoare, graba de a împărtăși și respectul persoanelor, focul interior și delicatețea, este cel oferit de Paul (a doua lectură): “Eu am venit în mijlocul vostru în slăbiciune și cu multă teamă și cutremur”. Nu se va aprecia niciodată destul această ezitare, această lipsă de siguranță, această venire în vârful picioarelor, acest refuz de a forța ușa. Paul nu are nimic din felul cuceritorului, și nici al maestrului înfumurat (“Cuvintele mele și mesajul meu nu s-au bazat pe discursuri convingătoare ale înțelepciunii…”) Nici o semeție. Și nici o pedanterie. Nu se prezintă ca un stăpân pe situație dezinvolt. Și nici ca un dialectician abil.

Nici glorie, nici putere, nici înțelepciune umană. Ci slăbiciunea și umilința crucii și forța convingătoare a iubirii. Paul nu pretinde să forțeze, și nici să seducă. Vrea să convingă prin puterea Duhului, nu cu alte mijloace. La Atena pregătise un discurs sclipitor, de intelectual, cu toate citatele după caz. După faliment, a înțeles că nu era cazul să le intre în voia intelectualilor, ci trebuia să se încreadă în cuvântul aspru al Crucii, în limbajul “inspirat”. Putem spune că Paul apare ca unul care continuă să învețe. Nu are pretenția de a impresiona, ului, tiraniza, manevra persoanele după plac. Caută să găsească cuvinte simple pentru a mișca ceva în inimi, pentru a stimula libertatea, a lumina conștiințele. Evită orice sforțare, orice constrângere.

Paul descoperă și prezintă adevărul omului în Cel Răstignit. Pentru aceasta nu are nevoie de a modela mesajul evangheliei după înțelepciunea sau ideologiile umane. Aruncă liniștit în spate discursurile docte. Paul nu uită că cei puternici, cu complicitatea celor înțelepți, l-au răstignit pe Isus. Și este conștient că pot să fie și ei cei care îl răstignesc pe om. El nu este dispus pentru nimic să schimbe nebunia crucii cu înțelepciunea umană pe taraba ultimei mode sau a ultimei ideologii (care este totdeauna penultima!). Știe că numai prin cruce poate să rămână în contact cu Spiritul și să stabilească un contact real, profund, cu omul, atingându-l în aspirațiile sale cele mai profunde, în așteptările sale cele mai chinuitoare.

Ritul latin