Start > Ritul latin > Martori ai adevăratei iubiri

Martori ai adevăratei iubiri

25 April 2008
1,662 afișări

Autor: pr. Daniel Iacobuț
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a după Paște (Anul A)

Una dintre atitudinile cele mai dificile de trăit chiar și pentru o comunitate de creștini fondată pe iubirea lui Cristos este tocmai aceea de a ști să iubim, să iubim după modelul lăsat de Cristos Domnul. Ne gândim că o comunitate compusă din creștini maturi în credință este capabilă să trăiască după exemplul lui Cristos și, tocmai acolo, de multe ori se experimentează incapacitatea de iubi: polemici sterile, orgolii, arivism, diviziuni. Câte persoane oare s-au îndepărtat de comunitatea creștină pentru că nu s-au simțit primite, înțelese și iubite de către cei care se definesc creștini! Astfel, chiar și pentru noi, creștinii, a ști să iubim nu e niciodată un lucru care vine de la sine; în fiecare zi trebuie să se reînceapă de la capăt, trebuie mult exercițiu pentru ca iubirea noastră pentru frații și surorile care ne înconjoară să devină matură și să fie purificată de limitele care o fac să fie parțială, egocentrică, sterilă sau infidelă. În fiecare zi trebuie să reînvățăm arta de a iubi, în fiecare zi trebuie să frecventăm cu răbdare școala lui Cristos. În duminica aceasta Isus ne dezvăluie maestrul interior care ne îndrumă zilnic în deprinderea artei de a iubi: Duhul Sfânt.

Liturgia Cuvântului a duminicii a VI-a a timpului pascal ne pregătește deja pentru sărbătoarea Rusaliilor. Cineva asemăna aceste ultime două săptămâni ale timpului pascal cu timpul Adventului, pentru că sunt un timp de așteptare și de implorare a Duhului Sfânt, a cărui venire, coborâre, o retrăim la Rusalii. Într-adevăr toate textele o menționează pe cea de-a treia persoană a Sf. Treimi. În Evanghelie am ascultat primul anunț al venirii Apărătorului, care este Duhul adevărului, Duhul Sfânt. În prima lectură apostolii Petru și Ioan merg în Samaria pentru a impune mâinile celor botezați, care îl primesc astfel pe Duhul Sfânt. În lectura a doua, Sf. Petru ne vorbește despre misterul pascal al lui Cristos: “Prin trup a fost supus morții, dar prin suflet (duh) a fost readus la viață”.

“Eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Apărător vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna, Duhul adevărului”. Prin aceste cuvinte, care fac parte din învățăturile date apostolilor la Ultima Cină, Isus ne face să înțelegem că nu poate să rămână mereu cu apostolii, pentru că și-a asumat o viață umană, supusă limitei, și de aceea trebuie să plece. Dar Duhul adevărului poată să rămână mereu cu discipolii, pentru că nu este legat de o viață umană în particular. Există însă o diferență între prezența lui Cristos de până atunci și prezența Duhului: Isus era vizibil întrucât era om adevărat, în timp ce Duhul Sfânt nu e vizibil: “Lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l vede și nu-l cunoaște”. Duhul este o realitate invizibilă, o realitate interioară, cu siguranță foarte importantă, dar care nu poate fi percepută cu simțurile umane.

Pentru a cunoaște Duhul, e nevoie de o relație interioară cu el, și lumea nu posedă o astfel de relație. Pentru evanghelistul Ioan “lumea” este înțeleasă drept suma tendințelor păcătoase, egoiste: este lumea păcatului și această lume este impermeabilă Duhului, nu îl cunoaște. În schimb, discipolii lui Cristos îl cunosc, pentru că rămâne la ei și, mai ales, locuiește în ei. De aceea trebuie să îl dorim cu ardoare, să fim mereu mai disponibili Duhului Sfânt, adică să înfăptuim un efort de interiorizare, de a depăși superficialitatea pentru a păși în profunzimea vieții interioare, a cărui maestru este Duhul adevărului, cel care ne va conduce la tot adevărul (cf. In 16,13).

La începutul și sfârșitul textului evanghelic din această duminică Isus insistă asupra relației dintre păzirea poruncilor sale și iubirea față de persoana sa: “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele…”; “Cine primește poruncile mele și le păzește, acela mă iubește…”. Lumea în care trăim are nevoie din ce în ce mai mult să înțeleagă că iubirea nu este numai afectivă, construită numai din emoții, sentimente, ci trebuie să fie și efectivă: construită din acte libere de dăruire. Astfel iubirea se construiește cu inteligența, cu voința și mai ales cu acțiunile de fiecare zi care îl transformă pe cel care iubește în cel iubit.

Atunci când se iubește cu adevărat o persoană, se dorește binele său și apare dorința de face voința sa. Altfel iubirea nu este adevărată, ci este o simplă căutare de satisfacții sentimentale. În schimb, iubirea este o realitate mult mai profundă decât o simplă satisfacție emotivă: este dăruirea de sine către celălalt, care se împlinește prin acțiuni care corespund dorințelor persoanei iubite. Dacă îl iubim pe Isus, atunci dorim să îi împlinim voința, să îl onorăm cu viața noastră. De aceea a păzi poruncile sale este condiția pentru a rămâne în alianță cu Dumnezeul care ne-a iubit, ne-a ales și eliberat. Însă aceste porunci pot fi păzite din simțul datoriei sau din frică, ca și niște sclavi (cf. fratele cel mare din parabola tatălui milostiv), sau din iubire, ca și niște fii. Pentru Isus motivația păzirii poruncilor este iubirea unei inimi care se știe iubită, o inimă înnoită de noul Legământ.

Această iubire efectivă, care păzește poruncile, este atmosfera în care se poate simți noua prezență a lui Isus între ai săi: ” nu vă voi lăsa orfani, voi veni la voi”. A fi orfani nu este numai o experiență a abandonului, ci a pierderii sensului identității, a ceea ce ne face să fim ceea ce suntem. Și de aceea plecarea fizică a lui Isus reprezintă inaugurarea unui nou mod de prezență a Mântuitorului, o prezență mai intimă, mai profundă: “voi sunteți în mine și eu în voi”. Această nouă prezență este înfăptuită de Duhul Sfânt, Duhul iubirii care realizează comuniunea între persoanele Sf. Treimi și între noi, ucenicii lui Cristos.

Într-adevăr misiunea Duhului Sfânt este aceea de a ne învăța toate și de a ne ajuta să intrăm și mai mult în misterul lui Cristos prin experiența iubirii. În această duminică înțelegem cum capacitatea de a iubi este strâns legată de promisiunea Duhului Sfânt. El trebuie mereu invocat pentru ca noi creștinii să fim capabili de mărturisi că Domnul este viu prin iubirea reciprocă. Este Duhul cel care, atunci când este invocat și primit într-o inimă smerită, dăruiește putere și consolează, mângâie, apără, îi ajută pe creștini să nu se simtă singuri în lupta împotriva lumii care e bazată pe logica forței și a violenței. Este Duhul cel care luminează inima dăruind capacitatea de a recunoaște pe chipul fiecărei persoane chipul Domnului Isus. Este Duhul cel care ne dăruiește dorința de a ne apropia de celălalt și de a-l simți nu ca pe un potențial inamic sau concurent, ci ca pe un frate, fiu al unicului Tată ceresc. De aceea o mărturie vizibilă și convingătoare va fi tocmai iubirea gratuită și reciprocă care ar trebui să caracterizeze comunitățile noastre. “Uitați-i cum se iubesc” spuneau păgânii despre primii creștini. Astăzi am putea să ne întrebăm: cei care nu vin la Biserică, păgânii moderni, pot spune la fel uitându-se la creștini? Sau comportamentul creștinilor este unul care îi face pe aceștia să nu aibă încredere în creștinism și în insistența noastră asupra iubirii? Probabil, trebuie să o recunoaștem, vorbim foarte mult despre iubire, aproape că o transformăm într-un gen literar, dar de multe ori nu o trăim în mod sincer între noi, divizați fiind de prejudecăți, suspiciuni, interese de grup. Și totuși această incapacitate a noastră de a iubi în mod efectiv nu trebuie să ne descurajeze, ci să ne provoace să continuăm în cunoașterea Duhului celui Înviat, invocându-l în fiecare zi.

Duhul Sfânt este și sufletul apostolatului la care ne invită și sf. Petru în prima lectură a acestei duminici. Apostolul îi invită pe credincioși să fie mereu pregătiți să dea un răspuns potrivit celor care îi întreabă despre motivațiile nădejdii care le locuiește sufletul. Înțelegem astfel că atitudinea și comportamentul creștinilor era caracterizat de o mare speranță. Iar sf. Petru în scrisoarea sa tocmai această speranță vrea să o cultive: ne aduce aminte că prin învierea lui Cristos am fost renăscuți la o speranță vie, speranța unirii perfecte cu Dumnezeu. Creștinii epocii sf. Petru atrăgeau lumea pentru că erau văzuți ca niște persoane pline de speranță. Lumea dorea să cunoască motivul unei astfel de nădejdi, a bucuriei pe care aceștia o demonstrau chiar și atunci cânt erau persecutați.

Și fiecare dintre noi trebuie să fie pregătit să dea un răspuns potrivit despre speranța care ne locuiește în suflet, o speranță mereu vie datorită darului Duhului Sfânt. Noi, creștinii trebuie să fim în stare să răspândim în jurul nostru speranța, căci fără de speranță, viața își pierde motivațiile de a fi trăită. Iată așadar un nou motiv pentru a ne apropia de sărbătoarea Rusaliilor cu o dispoziție interioară adecvată, marcată de o rugăciune vie, plină de speranță în iubirea Tatălui care a fost și este mereu revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat în dar.

Ritul latin