Start > Ritul latin > Dumnezeu este, dar trebuie să mai fie un altul…

Dumnezeu este, dar trebuie să mai fie un altul…

24 April 2008
1,179 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a după Paște (Anul A)

Imagini suprapuse

O liturgie, cea de astăzi, toată bazată pe contraste, pe schimbări rapide de scenă, pe schimbări continui de pe un plan pe altul. Te oprești, cu evidentă plăcere, să respiri atmosfera de bunătate care domină în Cenacol, sau să guști expresia sugestivă a lui Petru (“adorați-l pe Domnul Cristos în inimile voastre”), dar ești proiectat afară și aruncat de-a lungul străzilor mereu riscante ale Samariei. De abia ești molipsit de elanul misionar (și de relativele succese) al lui Filip, că cineva (mai ales Petru) te reconduce imediat să consideri stilul și costul mărturiei.

Ne apare o dimensiune de intimitate, dar și de iradiere în exterior. De invizibilitate și vizibilitate. Mângâiere și provocare. Apar și diferite imagini ale Bisericii. Avem Biserica din interior, dar și a vestirii publice; a încurajării și a nesiguranței; a tăriei și a respectului; care interpelează și este interpelată; predică și este pusă în discuție, obligată să dea cont, chemată la coerență. Suntem invitați deci să alegem din diferitele dimensiuni ale existenței creștine, din diversele imagini ale Bisericii care decurg din lecturile de astăzi? Nu. Ceva cu mult mai complex. Este vorba de a împăca diferitele realități, de a efectua diferite mutări, fără a da la o parte nici un pasaj.

Să pătrundem profunzimile și, totodată, să nu dezertăm de la datoriile apostolice (intimitate nu înseamnă intimism). Să fim mângâiați de Duhul Domnului, și să devenim purtători ai unui mesaj de mângâiere. Să purtăm cuvântul adevărului, și să oferim garanția unei conduite în adevăr. Să provocăm neliniște în conștiințe și să ne lăsăm puși în discuție. Să ne arătăm tari și răbdători. Capabili de a suporta încercări (“să suferim făcând bine”), și să suportăm slăbiciunile altora.

Astfel și Biserica trebuie să fie Biserica interiorizării, dar nu retrasă în sine. Prezentă de-a lungul străzilor lumii, și totuși nu cotropitoare. Garantată de prezența Domnului, și totuși modestă. Vizibilă, dar și capabilă de discreție. Susținută de Duhul Mângâietor în disputa continuă cu lumea, dar fără a lua atitudini de sfidare, prezumție, agresivitate, fanatism. Contemplare și implicare. Experiență mistică și picioare obosite. Comuniune între frații de credință și gustul de a se amesteca cu oamenii. Cuvânt și tăcere. Mister și transparență. Denunțuri profetice și disponibilitate de a se lăsa criticată. A ieși afară, dar și de a permite altora să “privească înăuntru”…

Necesitatea unei verificări

Să fixăm mai îndeaproape unele imagini. Delicatețea care cuprinde discursurile de adio, nu trebuie să ne facă să uităm realismul pe care îl dezvăluie cuvintele Învățătorului. Astfel Domnul nu se mulțumește cu o vagă demonstrație de iubire din partea discipolilor. Pretinde o dovadă precisă, decisivă. “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele”. Ascultarea rămâne criteriul fundamental. Isus cere o verificare punctuală a iubirii pe care i-o declarăm. Și criteriul este unic: observarea poruncilor.

Aici se vorbește de “porunci” la plural. Dar știm că, de-a lungul discursului, Cristos a enunțat numai una singură, care cuprinde tot restul: “iubiți-vă unii pe alții”. Ca și cum ar spune: iubiți-vă și pot fi sigur că urmați calea mea. Iubiți-vă și eu vă consider vrednici de încredere. Iubiți-vă și… eu voi face restul. Iubiți-vă, și puteți să-mi cereți totul, aveți dreptul de a aștepta totul de la mine. Iubiți-vă ca frații, și nu veți fi fără tată și fără mamă (“nu vă voi lăsa orfani”). Într-adevăr un Învățător exigent. Atât de exigent că se mulțumește cu un singur lucru: să știm să iubim.

Rămâne acel “dacă” mai degrabă neliniștitor. Poruncile nu reprezintă o opțiune pentru creștin (în raport cu gusturile sale, cu comoditățile sale, cu preferințele sale). Dacă se acceptă iubirea, se acceptă și poruncile. Adică se acceptă, încă odată, iubirea, datoria de a iubi.Altfel spus: dacă nu sunteți capabili de a da, vă arătați incapabili de a primi.

Îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt mângâietor

Cristos se arată preocupat de viitorul prietenilor săi. Nu vrea ca să sufere de singurătate, să se simtă abandonați, să nu se zbată în descurajare. După ce a rămas în mijlocul nostru, ne asigură că, în curând se va întoarce la Tatăl, prezentând lista lucrurilor celor mai urgente de care avem nevoie. Acel “raport” nu va fi alcătuit pe baza cererilor noastre (de anumite necesități adesea nici nu ne dăm seama), dar va fi scos din experiența sa directă. El, stând între noi, și-a dat seama că omul nu poate trăi fără mângâiere. Omul are nevoie de un mângâietor. El însuși, deși este primul mângâietor (celălalt este Duhul promis), peste puțin timp va experimenta în chipul cel mai brutal absența mângâierii, atunci când va cădea în singurătatea cea mai înspăimântătore.

Prin rugăciunea sa, Cristos vrea să evite această probă care, în ochii săi, apare neumană. Nu poate, evident, să ne scutească de suferință, de cruce. Dar cere de la Tatăl ca experiența amară a durerii să fie mereu însoțită de experiența mângâierii. “Nu vă voi lăsa orfani; mă voi întoarce la voi… Voi mă veți vedea…” Câte asigurări, pentru ca noi să nu ne descurajăm!

Acum știm: nu numai noi nu putem să mai trăim fără el, dar pare că și el, de acum, nu va mai reuși să stea departe de noi. Pentru aceasta ne asigură și se asigură o prezență continuă. Diferită de cea garantată până acum, dar la fel de reală.

“În acea zi voi veți ști…” Este ziua (chiar astăzi, dacă vrem) descoperirii celei mai uimitoare, a celei mai mari mângâieri. Cristos nu ne-a revelat plecarea, ci întoarcerea! Așa zisele discursuri de adio, deci, nu prezintă atât recomandările unui care se îndepărtează, ne părăsește, ci dovedesc propunerile, promisiunile unuia care se întoarce.

“Dumnezeu este”, pe autostradă. Dar nu este suficient…

Putem să înțelegem ceea ce este scris pe pilonii autostrăzii: “Dumnezeu este”. Și să fluturăm sub nas recomandarea lui Petru (a doua lectură): “Să fim gata mereu să răspundem celui care vă cere motivul speranței care este în voi!” Este prea comod să facem o declarație despre această speranță și se ne ascundem. Trebuie, dimpotrivă, să ieșim în public, să dăm socoteală, să justificăm acea afirmație, să prezentăm probe. Trebuie “să ne explicăm”, ceea ce nu înseamnă de a da pur și simplu explicații. Este necesar “să răspundem”, ceea ce este mult mai mult decât a da numai răspunsuri.

Da, mă mulțumesc să mă ghemuiesc pe marginea drumului cu el, și să observ lumina care ar trebui să fie în ochii vopsitorului zelos, și să fiu dispus să povestesc nu formule învățate din catehism sau furate din cărțile de teologie, ci lucruri care îl pasionează și pe care și-a riscat viața, nopțile sale albe, pacea dobândită prin luptă, exigențele credinței confruntate cu exigențele implacabile ale vieții și chinului zilnic. Nici o propagandă, nici o îndoctrinare, nici un răspuns confecționat dinainte. Ci flacăra discretă a unei speranțe capabile de a aprinde o scânteie în calea celui care dibuiește în întuneric, de a încălzi o inimă paralizată de ger. Îl voi asculta cu plăcere vorbind cu glas scăzut. Lucrările lui Dumnezeu și realitățile pe care le iubim cel mai intens nu se strigă, nu se aruncă în fața altuia.

“Aceasta să fie făcută cu blândețe și respect…” Da, speranța poate fi un prim punct de întâlnire și pentru indivizi care străbat drumuri diferite. Trebuie să fie o speranță care are un sens, o rază, o incidență umană. Speranța creștină este validă dacă este înscrisă, cu delicatețe, în spațiile speranței umane, mici sau mari, nesigure sau solide. Cine vorbește despre speranța creștină trebuie să părăsească tonurile arogante, prezumția, agresivitatea, tot ceea ce exprimă lipsă de respect față de om. Nu se poate transmite speranța și umili în același timp.

Prietene, care scrii pe ziduri cu caractere care fac concurență cu semnele stradale. Oprește-te. Așteaptă pe cineva. Denunță-te. Fă o bucată de drum cu el. Fă-te complice cu așteptările sale, încearcă să înțelegi oboseala lui, intră cu delicatețe în angoasa sa. Cristos nu a lăsat, evident, de-a lungul drumului spre Emaus, un sul al Sfintelor Scripturi. S-a făcut călător. A însoțit doi sărmani pradă disperării. I-a ascultat. I-a lăsat să-și reverse inima. Apoi a vorbit, a explicat cu răbdare, le-a aprins inima. În sfârșit s-a lăsat recunoscut.

“Domnul a mers alături de om și s-a așezat aproape de el. Nu a impus speranțele sale, a intrat în disperarea paraliticului, a tatălui căruia i-a murit fiica, a samaritencei cu inima agitată și uscată, și așa mai departe. Viața Domnului nu este predicarea unei filozofii dure, este o călătorie alături de om…” (E. Balducci).

Frate de credință și speranță, catehist al vitezei, trebuie să te oprești o dată. Credința nu trece prin baston (cum a pretins cineva în timurile apuse), și nici prin penel (cum încerci să faci tu cu pasiune). Trece prin persoane. Trece prin intermediul unei întâlniri. Dumnezeu este. Dar adevărata problemă este să fim și noi. Să nu ne ascundem. Să fim în stare de a prezenta rațiuni convingătoare relativ la credința noastră, pe planul concret al vieții.

Prietene, dacă cineva ar fi tentat să se arunce de pe pilonul cel mai înalt al acelui pod, crezi că scrisul tău ar putea să-l împiedice de la gestul său nebunesc? Dacă un șomer se întoarce acasă pentru a anunța soției și copiilor că nici astăzi nu a găsit de lucru, crezi că va fi consolat la ideea că cineva umblă împrejur, cu o floare sau un penel în mână, strigând că lumea este minunată? Dacă unul care încearcă serios, zbătându-se în întuneric, și respingând siguranțele dubioase, ar fi informat, mergând pe stradă, că tu ai găsit speranța, crezi că va ieși din tunel?

Curaj, prietene. Speranța, dacă este, nu se ascunde. Trebuie să aibă un chip, o privire, trebuie să posede căldura și delicatețea unei mâini prietenești. Oricine, de-a lungul străzii poate să ne oprească. Nu putem să ne sustragem din prinsoare. Trebuie să prezentăm dovezi, nu alibiuri.

Ritul latin