Start > Ritul latin > Duminica a IV-a a Paºtelui (A)

Duminica a IV-a a Paºtelui (A)

12 April 2008
1,217 afiºãri

Autor: pr. ªerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creºtinã
Duminica a IV-a dupã Paºte (Anul A)

Isus a spus: “Adevãr, adevãr vã spun: Cine nu intrã pe poartã în staulul oilor, ci sare prin altã parte, acela este hoþ ºi tâlhar. Însã cel care intrã pe poartã este pãstorul. Acestuia portarul îi deschide ºi oile aud glasul lui ºi el îºi cheamã oile pe nume ºi le mânã afarã… Adevãr, adevãr vã spun: Eu sunt poarta oilor… de va intra cineva prin mine, va fi mântuit…” (In 10,1-10)

Pe mãsurã ce ne îndepãrtãm de sãrbãtoarea Învierii preaslãvite a Domnului nostru Isus Cristos, temele duminicilor se preocupã nu doar sã afirme marele adevãr al misterului pascal, ci sã ne ºi sensibilizeze asupra modului în care Viaþa cea nouã ºi înnoitoare a Mântuitorului se face simþitã dupã ce El a trecut din aceastã lume la Tatãl. Evanghelia duminicii a IV-a a Paºtelui ni-l prezintã pe Isus Cristos în ipostaza Pãstorului cel Bun care pãstreazã o relaþie foarte apropiatã cu oile Sale. Ele s-au deprins sã-I recunoascã prezenþa de înviere (sã-i audã glasul) ºi, simþindu-se chemate pe nume, sã-L urmeze. În plus, Isus Cristos înviat este prezentat ºi ca unica Poartã prin care se poate intra în Staul. Aceste alegorii încearcã sã exprime, prin cele douã imagini foarte familiare oamenilor din acele timpuri, o intimitatea anume pe care Mântuitorul a pãstrat-o cu cei pe care Tatãl i-a încredinþat ºi mai ales acel rol unic pe care l-a dobândit prin Moartea ºi prin Învierea sa glorioasã de a-i aduna ºi a-i conduce cãtre locul de pacea ºi de siguranþã promis ºi pregãtit de Pãrintele Slavei.

Petru, stând în picioare împreunã cu cei unsprezece, a ridicat glasul ºi le-a vorbit: “Sã ºtie, aºadar toatã casa lui Israel cã Dumnezeu l-a fãcut Domn ºi Mesia pe acest Isus pe care voi l-aþi rãstignit.” Auzind acestea, ei au fost pãtrunºi în inimã ºi i-au zis lui Petru ºi celorlalþi apostoli: “Fraþilor, ce trebuie sã facem?” Iar Petru le-a spus: “Convertiþi-vã ºi fiecare dintre voi sã se boteze în numele lui Isus Cristos, spre iertarea pãcatelor voastre, ºi veþi primi darul Duhului Sfânt”… Atunci toþi cei care au primit cuvântul lui s-au botezat ºi în ziua aceea s-au adãugat ca la trei mii de suflete. (Fapte 2,14.36-41)

Citit prin prisma Evangheliei acestei duminici, fragmentul din cartea Faptele Apostolilor care relateazã rezultatul rãsunãtor al predicii sfântului Petru din ziua de Rusalii capãtã valenþe cu totul originale. Într-adevãr, Duhul Sfânt, coborât asupra apostolilor, le-a dat forþa ºi curajul necesar de a ieºi din încãperea în care se încuiaserã spre a vesti lumii victoria lui Isus asupra morþii. Dar, în întrebarea adresatã apostolilor: Fraþilor, ce trebuie sã facem? nu recunoaºtem noi oare rãspunsul la glasul Celui care îl cheamã pe fiecare pe nume; în primirea primirea cuvântului ºi a botezului nu recunoaºtem noi oare angajarea de a-L urma pe Pãstorul cel Bun; în numãrul mare de suflete (trei mii) care s-a adãugat la nucleul Comunitãþii primare, nu recunoaºtem noi oare creºterea Poporului lui Dumnezeu? Cu alte cuvinte, în episodul relatat în aceastã duminicã suntem invitaþi sã întrezãrim lucrarea de învierea a lui Isus Cristos în Bisericã ºi prin Bisericã sub acþiunea Duhului Sfânt. ªi aceastã lucrarea nu s-a epuizat atunci. Ea continuã ºi astãzi, iar textele citite ne educã privirea sã o descoperim la fel de vie ºi de puternicã. Mai mult, ea ne cere sã învãþãm sã auzim glasul Bunului Pãstor ºi sã-L urmãm spre mântuirea la care El ne conduce.

Ritul latin