Start > Ritul latin > Duminica oilor

Duminica oilor

11 April 2008
1,369 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul A)

În vârful picioarelor

Este definită în mod obișnuit “Duminica bunului păstor”. Și dacă ar fi, dimpotrivă, mai ales duminica oilor? Toți sunt de acord în a-l recunoaște că Cristos este adevăratul păstor, opus mercenarului, pentru că și-a dat viața pentru oile sale, pentru că este călăuza unică, sigură, care merge înainte și deschide drumul. Trebuie să ne convingem, mai degrabă, că oile sunt prețioase mai mult decât orice lucru. Că nu formăm o turmă… de spinări, cu semnul nivelării și al cantității. Că nu constituie o masă de manevră. Că nu sunt exploatate în nici un fel, nici pentru propriul prestigiu, pentru propria consolare personală. Că sunt cunoscute și chemate pe nume și iubite una câte una.

În felul cu care Cristos vorbește despre stână amintește aproape ca despre imaginea Templului. Și la centru, de această dată, nu este prezența lui Dumnezeu, ci prezența omului. O realitate sacră de respectat. Stâna nu este, în mod grosolan, depozitul sau dormitorul oilor. Este locul de întâlnire, de recunoaștere. Isus, pe lângă faptul că se definește “Bunul Păstor”, se dovedește ca unica poartă de intrare la stână. Cine se ocupă de oi, trebuie “să treacă” obligatoriu prin el, să depună la acea poartă vanitatea, ambițiile de carieră, portofelul, pretenții de putere, calcule oportuniste, presupunerea de a ști. Trebuie să lase la acea poartă bastonul și registrul. Păstorul este prevăzut numai de glas.

Cine nu intră prin poarta care este Cristos, adică nu adoptă stilul său, este “hoț și tâlhar”, chiar dacă vorbește în numele lui Cristos. Se trece prin poarta de acces la stână se intră numai în vârful picioarelor. Ar fi oportun, la ceremoniile de sfințire a preoților, să se pună un rit special în care viitorul slujitor al comunității să fie invitat odată pentru totdeauna să scoată încălțămintea “pentru că locul pe care calcă este sfânt” (Ex 3,6).

Cu voce scăzută

Și se intră, mai ales, cu voce scăzută. Cateheza fundamentală este cea a vocii. Oile, în loc să fie îndoctrinate, trebuie să primească de la păstorul lor, o vocație, adică trebuie să se simtă chemate pe nume. “…Și oile ascultă glasul său; el cheamă oile sale pe nume și le conduce afară…” Atâția păstori se plâng, cu accente îndurerate, pentru ce turma lor nu-i ascultă. În unele cazuri, nu înseamnă că persoanele nu ascultă pe păstor pentru că nu au reușit încă să audă glasul său? Sau pentru ce păstorul adoptă o voce care, în loc să-l facă să-l recunoască, îl ascunde?

Mercenarul, profesionistul, “cel invizibil”, pentru că este travestit în zelos sau poreclit păstor, se trădează, se descoperă, cu un semn particular minuscul dar decisiv: glasul. În opoziție, tot glasul face “vizibil” pe adevăratul păstor. Tonul, timbrul glasului, pasiunea, convingerea, explică și fenomenul care s-a verificat în discursul lui Petru (prima lectură): “S-au simțit străpunși în inimă”. Atunci este natural să țâșnească întrebarea: Ce trebuie să facem? Mulți predicatori, dimpotrivă, pretind să le impună de îndată ceea ce ascultătorii trebuie să facă. Fără a se preocupa, mai înainte, de a deschide o breșă în inima lor.

Lista “lucrurilor de făcut” poate cauza plictiseală sau indiferență, dacă cuvântul, mai înainte, nu a provocat o rană, nu a mișcat ceva în adâncime, nu a trezit o dorință chinuitoare. Nu este suficient să proclami cu glas răspicat că Isus Cristos este constituit Domn. Este decisiv “modul” cu care este afirmat. Este important ca din cuvintele păstorului să se poată intui ceea ce provoacă acel fapt în viața sa.

Meseria în locul iubirii

Poate să fie, astăzi, o dublă deformare a figurii păstorului, față de Modelul original. Prima este cea a “corectitudinii”, a profesionalității reci. Anumiți titulari de chipuri stinse, surâsuri înghețate, strângeri de mână care sunt o invitație să țină la distanță, gesturi calculate, cuvinte cântărite, priviri stinse (pentru că este la mijloc adăpostul paginii unui registru), guri care mestecă formule, mâini sentențioase, texte grave, pauze măsurate, atitudini înțepenite, nu reproduc desigur figura Păstorului pe care fiecare dintre noi vrea să-l schițeze citind cuvintele lui Cristos.

Nu au forța unui moment de slăbiciune, de abandon. Par că se rușinează că posedă o inimă, că lasă să se infiltreze un sentiment. Nu reușesc să depună, nici măcar pentru o clipă, rolul, să dea cale liberă persoanei chircite înăuntrul personajului, umanului încarcerat în acea armură oficială. Propun numai cuvinte scontate, previzibile, pe care se simt obligați să le spună. “Cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine”

Dar, pentru a se face cunoscut, Cristos nu a ezitat să plângă, să arate gingășie, să se lase mișcat (voiam să spun “să pună la inimă”) de orice tip de mizerie, de a cere și a dărui prietenie, de a manifesta gusturile proprii (inclusiv parfumul!), de a cere mângâiere în momentul tristeții. Bunul păstor a pus pe tavă (este cazul s-o spunem) toată iubirea sa. Și, tot stând la masă, le-a împărtășit discipolilor săi secretele sale, s-a lăsat să facă confidențele cele mai intime. Anumiți păstori, dimpotrivă, chiar se plâng pentru că nu se simt înțeleși. Dar nu riscă să se facă cunoscuți într-adevăr, să abandoneze adăpostul sigur al funcției, să depună masca seriozității și a rigidității (despuierea cea mai obligatorie, sărăcia cea mai necesară).

Desigur, păstorul este investit cu autoritate. Dar în loc să revendice autoritatea (uneori confundată cu puterea) care vine de la Păstor, trebuie revendicată (și manifestată!) iubirea și delicatețea și capacitatea de dăruire care vin de la același Păstor. Nu este iubit pentru că deține autoritatea. Dar cineva are autoritatea numai în măsura în care este capabil de a iubi “Cum El ne-a iubit”. Comanda, desigur, este garantată de registru. …Dar este vorba despre un alt registru. Acela, precis, care a condus pe Cristos la moartea pe cruce.

A dărui lucruri în loc de a se dărui

Altă deformație este aceea a oboselii. Păstorii care vor să facă atâta, se agită, sunt mereu cu sufletul la gură. Cu totul prinși de fapte, de activități, de inițiative, de organizare, sfârșesc prin a nu mai fi observați de persoane. Dau lucruri. Dar astfel se dispensează de a se dărui pe sine. A fi în fugă nu înseamnă în mod necesar a călăuzi turma. Așa cum a urla cu glas puternic nu înseamnă a ști să vorbești oilor (acestea sunt distrase mai mult decât orientate). A nu mai avea timp nu este în mod necesar semnul dedicării pentru alții.

Îmi amintesc de mărturisirea sfâșietoare a unui misionar din Tanzania: “Am realizat, în misiunea mea, o serie considerabilă de opere, cu costul a sacrificii nenumărate. Pot să spun că nu m-am cruțat de loc. Toate erau lucruri necesare. Aici nu era nimic. Totuși… După ziua inaugurării oficiale a ultimei construcții, pe care am zidit-o cărămidă cu cărămidă, o femeie mi-a aruncat în față o realitate amară: – Ai făcut mult pentru noi, trebuie s-o recunoaștem, în toți acești ani. Însă, să știi că nu avem nevoie de lucrurile tale. De tine avem nevoie! Și tu nu mai ești… În acel moment mi-a căzut rău. Apoi a trebuit să admit că ea avea dreptate. Nu am observat că, în furia de a înmulți inițiativele, de a lucra ca un condamnat fără o clipă de răgaz, am terminat în mod paradoxal prin a mă nega, că am lipsit oamenii de darul esențial pe care îl așteptau de la mine… și la care aveau pe deplin dreptul”.

Votul de răbdare?

Printre recomandările lui Petru, conținute în a doua lectură, mă limitez să subliniez un cuvânt: răbdare. Chiar în ziua chemărilor, aș vrea să parafrazez astfel: “La aceasta ați fost chemați”: la răbdare. Nu există vocație, dacă nu este o vocație la răbdare. Un examen sever la care ar trebui să fie supus oricare candidat este cel al răbdării. Eu consider că s-ar putea introduce de-a dreptul un vot, sau cel puțin o promisiune solemnă, pentru răbdare.

Răbdarea nu trebuie să fie obișnuită numai în gura celor în vârstă, care, pierzând de-a lungul drumului visele, le-ar fi înlocuit cu răbdarea (care, în acest caz, nu ar fi altceva decât o resemnare obosită). Nu. Răbdarea folosește, dimpotrivă, tocmai pentru a nu lăsa să moară visele. Tinerii trebuie să se echipeze cu răbdarea, ca înveliș al idealurilor lor cele mai îndrăznețe. Fără o provizie bogată de răbdare, se renunță la operă după primul insucces, se continuă să se lingă rănile, plângând, după primul incident, se ia o atitudine ridicolă de victime după un refuz, o neînțelegere, se abate și se dezumflă în contact cu cel mai mic obstacol, la cea mai modestă dificultate. Turma merge, crește, în măsura răbdării păstorului.

Și chiar pentru sacramentul reconcilierii, se reușește “să străpungă inima” cuiva (pentru a folosi tot expresia din Fapte), numai dacă se arată “slujitori ai răbdării lui Cristos”. Trebuie să precizăm cu extremă claritate și onestitate. Misiunea nu se săvârșește cu o serie fulgerătoare de succese, de acțiuni încununate de rezultate satisfăcătoare și prețuite “de sus” (care apoi este mereu un pic de jos…). Este, dimpotrivă, un exercițiu îndelungat de răbdare, o serie interminabilă de răbdare. Pasiunea, cu cât este mai mare, devorantă, cu atât mai mult trebuie să fie însoțită de răbdare.

Noi toți, pe lângă faptul că am fost vindecați de rănile lui Cristos (cum ne amintește tot Petru în a doua lectură), suntem rodul răbdării sale neobosite. Accentuăm în orice ocazie, să evităm echivocurile periculoase. Este inutil să începem, dacă nu suntem dispuși să… re-începem. Se reîncepe mereu de la capăt, după falimente inevitabile, erori, deziluzii. Lucrurile care se socot “făcute rău” nu sunt făcute rău dacă cineva, în ciuda tuturor, se încăpăținează să reînceapă ca și cum ar fi fost prima oară. “Insultat, nu răspundea la insulte, și suferind nu amenința cu răzbunarea…” Poate este un mod concret de a imita Pătimirea “păstorului și a păzitorului sufletelor noastre” este de a amenința… răbdarea, de fiecare dată când visele noastre și proiectele noastre sunt insultate de o realitate ostilă.

Ritul latin