Start > Ritul latin > Duminica a III-a a Paștelui (A)

Duminica a III-a a Paștelui (A)

5 April 2008
1,680 afișări

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a după Paște (Anul A)

Evanghelia duminicii de azi ne vorbește despre episodul foarte cunoscut al apariției lui Isus celor doi ucenici de la Emaus. Luca, autorul acestei relatări, a scris Evanghelia sa între anii 80-90 pentru comunitățile din Grecia care în cea mai mare parte erau formate din păgâni convertiți. Anii 60-70 au fost foarte grei. În 64 a avut loc persecuția lui Nero, apoi în 70 Ierusalimul a fost distrus complet de romani. În 72, la Massada, în deșertul lui Iuda, au fost masacrați ultimii evrei rebeli. În acest timp apostolii începeau să dispară. Se făcea simțită oboseala drumului. Creștinii se întrebau: de unde să primim putere și curaj de a merge înainte? Cum putem descoperi prezența lui Isus în aceste situații atât de grele?

Relatarea apariției lui Isus celor doi ucenici de la Emaus căuta sa fie un răspuns la aceste întrebări chinuitoare. Luca vrea sa învețe comunitatea cum să interpreteze Sfânta Scriptură pentru a putea descoperi prezența lui Isus în viață. Analizăm acum acest text, plecănd de la numele celor doi ucenici. Unul dintre ei se numea Cleofa, un personaj foarte cunoscut în Biserica primară pentru că era fratele lui Iosif, tatăl lui Isus, iar celălalt nu are nume. Evanghelistul pare că invită pe fiecare lector să-și insereze propriul nume, ne invită să parcurgem împreună cu Cleopa drumul care duce la recunoașterea Celui Înviat prezent acolo unde doi se adună în numele său.

Cei doi ucenici sunt triști: și-au văzut spulberate toate visurile. Se așteptau la un Mesia glorios, un rege puternic și biruitor și s-au găsit în fața unui învins. Rabinii învățau că Mesia va trăi mii de ani, în schimb Isus a murit.

Aceasta e istoria creștinilor din comunitățile lui Luca. Ei sunt persecutați, sunt victime ale violenței, văd triumfând faptele morții, celor răi le merge mai bine decât celor buni. Se găsesc în aceleași condiții de spirit ale ucenicilor de la Emaus. Și ei se opresc, au fața tristă.

Aceasta este și istoria noastră. Și noi ne aflăm de multe ori în aceeași stare de spirit. Se întâmplă atunci când trebuie să admitem că viclenia prevalează asupra onestității; când suntem constrânși să admitem că minciuna devine adevăr oficial, impus de cel care deține puterea; când vedem profeții reduși la tăcere ori uciși. Și noi ne oprim, cu fața tristă, resemnați în fața unei realități inevitabile, constrânși să admitem că noua lume vestită de Isus nu va apărea niciodată.

Dar o comunitate născută din credința în Cel Inviat poate oare să se abandoneze acestor gânduri triste de moarte și să cedeze disperării? De multe ori creștinii, care participă la Liturghiile duminicale, sunt nu numai adormiți și distrați, dar și dezamăgiți. Sunt ei semnul siguranței victoriei vieții sau sunt martori deprimați și abătuți?

Cei doi ucenici de la Emaus cunosc foarte bine viața lui Isus. Îi fac un rezumat perfect, identic cu cel învățat în catehezele bisericii de la început, dar sinteza lor are un defect grav: se opresc la constatarea victoriei morții: “Arhiereii și mai marii poporului l-au trădat, au cerut să fie condamnat la moarte și să fie răstignit“, și trecând deja trei zile, această moarte era considerată definitivă.

În mod voit Luca pune în gura lor gândurile multor creștini din comunitățile sale. Ei cunoșteau foarte bine ceea ce a făcut și ceea ce a învățat Isus, îl considerau un om înțelept, unul care, cu mesajul său de pace și iubire, a schimbat inima multor oameni… dar, la sfârșit, a murit ca toți ceilalți.

Cine gândește în acest fel descoperă numai aspectul exterior, evenimentul verificabil în mod istoric al vieții lui Isus, dar nu ajunge la credința în El, pentru că nu crede în înviere, care nu poate fi constatată și demonstrată. Consecința acestei cunoașteri incomplete este tristețea. Fără credința în înviere, înfrângerile rămân înfrângeri, viața se încheie cu moartea, este o tragedie fără sens.

Cum se ajunge la această situație disperată?

Cei doi ucenici de la Emaus au responsabilitățile lor, au comis greșeli.

Înainte de toate au abandonat comunitatea, grupul celor care au continuat să caute un răspuns la ceea ce s-a întâmplat. Au preferat să plece singuri, convinși că anumitor drame nimeni nu le poate da un sens.

Nu au verificat dacă experiența făcută de femei putea să le fie de folos și lor.

Astfel se comportau și mulți creștini din timpul lui Luca: în fața dificultăților și ale persecuțiilor unii abandonau comunitățile lor; alții refuzau răspunsurile care veneau din credință, nu verificau nici măcar să vadă dacă au vreun sens sau vreo logică.

O a treia greșeală: cei doi ucenici de la Emaus n-au avut nici cea mai mică îndoială că ideile lor despre Mesia triumfător puteau fi greșite. Erau în mod încăpățânat atașați de tradiție, de ceea ce au învățat, nu erau deschiși la noutatea lui Dumnezeu.

Isus nu abandonează oamenii care aleg căi ce-i conduc la tristețe. El se face tovarășul lor de călătorie.

Așa cum se întâmplă mereu, Cel Înviat nu e recunoscut imediat, – cineva credea că vede o fantomă, Maria Magdalena l-a confundat cu grădinarul, pe lac e considerat un pescar abil -. Nu e vorba de miracole. E un mod de a prezenta situația nouă a celui care a intrat în gloria lui Dumnezeu: e o condiție complet diferită de cea din această lume. Viața celor înviați nu e o prelungire îmbunătățită a vieții prezente și ochii omului nu pot să o primească. Iată motivul pentru care evangheliștii spun că Isus era el, dar nu era același; era Isus pe care l-au atins, cu care au mâncat și au băut, era cel care a murit – “Priviți mâinile și picioarele mele: eu însumi sunt” – dar era complet altul.

Cum ajung cei doi ucenici la descoperirea că Isus, învinsul, este Mesia? Cum pot intelege că viața se naște din moarte?

Drumul pe care Cel Inviat îi face să-l parcurgă este cel al Scripturilor: este Cuvântul lui Dumnezeu cel care le dezvăluie misterul.

Neînțelegând Biblia, cei doi ucenici gândesc ca și oameni, nu văd ceea ce s-a întamplat cu ochii lui Dumnezeu, de aceea Cristos le reproșează: “Cât de greoi sunteți la inimă, ca să credeți toate cele spuse de profeți! Nu trebuia oare ca Mesia să sufere toate acestea pentru a intra în slava sa?”

Drumul crucii este de neconceput și absurd pentru oameni; numai cine citește Scripturile descoperă că Dumnezeu este atât de mare că poate scoate, chiar și din cele mai mari crime ale oamenilor, capodopera sa de mântuire. Nu e suficient să citim Cuvântul lui Dumnezeu, trebuie să-l și întelegem, pentru aceasta e nevoie de cineva care să ni-l explice, făcându-ne să ardă inima în noi.

Pentru că suntem în anul Familiei și al Sfintei Scripturi aș vrea să mă opresc puțin asupra acestui punct, și să accentuez importanța Sfintei Scripturi în viața noastră.

Biblia este o Carte inspirată, adică, e scrisă de autori umani, cu limitele lor, dar prin intervenția directă a lui Dumnezeu. Este o carte umană, dar și divină. O carte care vorbește oamenilor din toate timpurile, îi descoperă sensul vieții și al morții. Mai ales, ne descoperă iubirea lui Dumnezeu față de noi.

Sfântul Augustin spunea că dacă din cauza unui cacaclism toate Bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămânea decât una, și chiar dacă din această singură Biblie doar o pagină s-ar mai putea citi și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din Sfântul Ioan care spune: “Dumnezeu e iubire”, totul ar fi salvat. Pentru că toată Scriptura se reduce la aceasta. Ea este o scrisoare de iubire a lui Dumnezeu adresată omenirii.

Aceasta explică cum de atâtea persoane se apropie de Biblie fără cultură, fără mari studii, cu simplitate, crezând că Duhul Sfânt este cel care vorbește în ea, și acolo găsesc răspuns la toate problemele lor, găsesc lumină, încurajare, într-un cuvânt, VIAȚA. Isus spunea: “Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu”.

Cuvântul lui Dumnezeu e necesar pentru viața spiritului așa cum pâinea e necesară pentru viața trupului.

Cuvântul lui Dumnezeu e viu și eficace, adică, produce ceea ce semnifică, dă ceea ce promite. Este și “cuvânt veșnic”. “Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece“, spunea Isus. Și istoria celor 2000 de ani îi dau dreptate: cuvintele sale, departe de a fi depășite, sunt mai vii azi decât oricând pentru noi. Uneori avem impresia că un cuvânt a fost scris tocmai pentru noi, pentru circumstanța precisă pe care o trăim.

Cum putem rupe gheața și să începem și noi a descoperi bogăția Sfintei Scripturi?

Modul cel mai simplu e acela de a ne procura o Biblie sau măcar una din cele patru Evanghelii și să citim câte un fragment în fiecare zi, sau măcar din când în când, câte o pagină.

Noi imităm azi modul de a trăi al americanilor în multe lucruri- Coca cola, Blue jeans, Fast food, muzică rock – și nu-i imităm în ceea ce ei ne învață cel mai important. Aproape toate familiile americane țin la loc de cinste Biblia în casă. Ea e primul dar pe care părinții, dacă sunt credincioși, îl fac copiilor în ziua nunții. Pe primele pagini ale sale, lăsate intenționat în alb, se notează evenimentele cele mai fericite și mai triste din viață, – nașteri, decese, botezuri, prima Sfântă Împărtășanie, – se notează pașii care au influențat cursul vieții, astfel că, la sfârșit, ea este ca un jurnal care conține cea mai frumoasă istorie a familiei.

Mulțumim lui Dumnezeu că în ultimul timp se înmulțesc persoanele care au descoperit în Biblie ancora lor de mântuire. O femeie rămasă văduvă cu trei copii de tânără, mărturisea că la început a avut o experiență teribilă, aflându-se singură, după ce a fost un cuplu foarte unit. Ceea ce a salvat-o a fost descoperirea Cuvântului lui Dumnezeu. De multe ori, seara punea Biblia pe perna liberă unde de obicei își punea capul soțul ei. Biblia a devenit însoțitoarea ei, o prezență prietenoasă, nu o simplă carte.

Isus a rămas între noi în două moduri: în Euharistie și în Cuvânt. În ambele este prezent El: în Euharistie sub formă de hrană, în Cuvânt sub formă de lumină, de adevăr.

Cuvântul are un mare avantaj asupra Euharistiei. De Împărtășanie nu se pot apropia decât cei care au credință. De Cuvântul lui Dumnezeu se pot apropia toți, creștini și necreștini. Mai mult, pentru a deveni credincioși, mijlocul cel mai normal este acela de a asculta Cuvântul lui Dumnezeu.

Credința se naște din ascultare“, spune Sfântul Paul, adică, din citire și ascultare, cu inimă deschisă, mesajul mântuirii.

În seara acelei prime “duminici”, ucenicii au ajuns acasă și Isus era cu ei. Când s-au așezat la masă, El “a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor“. Este ușor să înțelegem ceea ce vrea să ne învețe Luca: ochii creștinilor se deschid și-l descoperă pe Cel Înviat în timpul celebrării Liturghiei duminicale.

În relatarea ucenicilor de la Emaus sunt prezente toate elementele celebrării euharistice: avem intrarea celebrantului, apoi Liturghia Cuvântului cu omilia, și, în sfârșit, frângerea pâinii, Liturghia euharistică.

Numai în momentul împărtășirii euharistice ochii se deschid și ucenicii iși dau seama că Cel Înviat este în mijlocul lor, dar fără Cuvântul Scripturii nu ar fi de ajuns să-l descopere pe Cristos Domnul în Pâinea euharistică.

Toți trebuie să experimentăm întâlnirea cu Cel Înviat.

În celebrarea comunitară îl putem contempla în semnele sacramentale; dar în momentul în care-l recunoaștem… iată că El nu mai e vizibil; nu a dispărut, dar ochii materiali nu-l pot vedea.

Ultimul element important al acestui episod de la Emaus: imediat după ce l-au recunoscut pe Isus, ucenicii au plecat să le vestească și celorlalți cele întâmplate și împreună își mărturisesc credința: “E adevărat, Domnul a înviat“.

Spuneam că Luca a scris pentru creștinii comunităților din anii 80-90 d. C.având intenția de a le propune un drum pentru a-L întâlni și de a-L recunoaște pe Cel Înviat la “frângerea pâinii”. Și noi, cei de azi, suntem chemați să parcurgem același drum.

Închei cu cuvintele de la versetul evanghelic, din care facem o rugăciune: “Doamne, Isuse, explică-ne Scripturile; fă ca inimile noastre să se aprindă când tu însuți ne vorbești”. Amin. (prelucrare)

Ritul latin