Start > Ritul latin > Întâlnirea cu Domnul înviat

Întâlnirea cu Domnul înviat

28 March 2008
2,108 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a după Paște (Anul A)

V-ați întrebat vreodată de ce duminica este celebrată ca zi sfântă și nu sabatul (sâmbăta), deși cele Zece Porunci spun: “Adu-ți aminte de ziua Sabatului, ca să o sfințești” (Exod 20,8)? Lecturile evanghelice ale duminicilor de după Paști ne dau răspunsul.

Scriitorii evanghelici nu au fost deosebit de interesați să ne spună ziua exactă a săptămânii în care au avut loc multe dintre evenimentele relatate de ei. Cu o singură excepție. În slujirea publică a lui Isus ei ne-au spus adesea că multe dintre miracolele de vindecare pe care le-a făcut Isus au avut loc în zi de sabat. Și din cauza aceasta Isus a avut multe probleme cu liderii religioși din timpurile sale. Dar după ce Isus moare și învie din morți nu mai auzim vorbindu-se de Sabbath. Începem în schimb să auzim despre prima zi a săptămânii, care este duminica.

Totul a început în duminica Paștelui. Isus a înviat din morți în prima zi a săptămânii, duminică, și le-a apărut în aceeași zi Mariei Magdalena și celorlalte femei, celor doi discipoli pe drumul spre Emaus și adunării apostolilor. El nu le-a apărut din nou decât “după opt zile” (Ioan 20,26), adică în duminica următoare. Fără excepție, toate aparițiile relatate ale Domnului înviat înaintea discipolilor săi au avut loc în nici o altă zi din săptămână decât duminica. Acest lucru a făcut ca grupul de credincioși să celebreze în mod special duminica drept ziua în care Domnul înviat vine să fie cu poporul Său adunat în rugăciune, pentru a împărtăși cu ei cuvântul vieții și a frânge cu ei pâinea. Astfel ei au ajuns să recunoască duminica drept dies Dominica, “ziua Domnului” (Apocalips 1,10). După Înălțarea Domnului la cer, discipolii au continuat să se adune pentru cult în zilele de duminică, în așteptarea faptului ca Domnul Isus să vină în mijlocul lor și să fie alături de ei, așa cum a promis….

În Evanghelia de astăzi citim despre apariția Domnului înviat în adunarea apostolilor în ziua învierii și despre o a doua apariție o săptămână mai târziu. A doua apariție se concentrează asupra lui Toma, care nu a fost prezent cu restul apostolilor când Isus a apărut prima oară în mijlocul lor. Unde s-ar fi putut duce? Nu știm cu exactitate, dar imediat ce s-a întors, ceilalți ucenici i-au spus că l-au văzut pe Domnul. Se poate oare ca atunci când a auzit de la femei că Isus a înviat din morți, Toma să fi plecat de unul singur să îl caute? Poate a mers la casele prietenilor lui Isus, în casa unde locuiau Lazăr, Marta și Maria, în Betania, sau poate în sătucul în care au luat Cina cea de Taină. El îl căuta pe Isus singur în timp ce Isus era cu adunarea discipolilor Săi. Poate fi acesta modul evanghelistului de a ne spune că întâlnirea cu Domnul înviat este ceva ce se întâmplă nu atât în singurătatea inițiativei și practicii religioase a individului, cât în tovărășia comunității credincioșilor?

Așadar, în duminica următoare, Toma este și el alături de restul comunității. Isus le apare din nou și Toma simte dorința din inima lui și exclamă: “Domnul meu și Dumnezeul meu” (Ioan 20,28). Data viitoare nu va mai lipsi de la adunarea duminicală a comunității. Trebuie să privim oare departe pentru a vedea astfel de Toma în societatea noastră de astăzi, bărbați și femei care în străfundul inimilor lor îl caută pe Domnul înviat, dar care îl caută în afara comunității care crede și se roagă? Ei încearcă să se apropie de Dumnezeu angajându-se în tot felul de acte devoționale auto-impuse. Religia, spun ei, este personală, și au dreptate. Dar religia este și comunitară, și acest lucru au ei nevoie să îl învețe așa cum l-a învățat Toma.

În Evanghelia de astăzi Isus le dă apostolilor puterea de a ierta păcatele. Această funcție poate fi exercitată doar acolo unde există o comunitate de credincioși, sau altfel fiecare și-ar da dezlegare pentru propriile lui păcate. Acești Toma de astăzi adesea nu apreciază și nici nu au recurs

la această cale de reconciliere cu Dumnezeu și cu comunitatea care este afectată de păcatele noastre. Fie ca povestea lui Toma să ne ajute să apreciem rolul important al Bisericii și al sacramentelor în drumul nostru spiritual pentru a-l întâlni pe Domnul înviat.

Ritul latin