Start > Ritul latin > Duminica a VII-a a Paștelui

Duminica a VII-a a Paștelui

20 March 2008
1,461 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a VII-a după Paște (Anul A)

După ce am sărbătorit Înălțarea Domnului nostru Isus Cristos la cer, ne pregătim pentru sărbătoarea coborării Duhului Sfânt, care va avea loc doar peste câteva zile. Este un timp de rugăciune și de încredere totală în Cuvântul Mântuitorului. Comunitatea primilor creștini se îndreaptă spre această zi în care are loc evenimentul care inaugurează începutul Bisericii.

Liturgia Cuvântului ne ajută să înțelegem despre ce fel de pregătire este vorba. Lecturile de astăzi scot în evidență rolul pe care îl au apostolii în planul divin de mântuire al lui Dumnezeu. Prima lectură ne relatează viața primei comunități creștine imediat după Înălțarea la cer a lui Isus Cristos. Ea în acest timp de așteptare a venirii Mângăietorului nu și-a pierdut credința. Apostolii nu se întorc de pe Muntele Măslinilor fără credință și speranță ca și cum totul s-ar fi terminat. Rugăciunea este argumentul principal că ei au crezut cele spuse lor de Domnul. Ei împreună cu Maria, Mama Bisericii, așteaptă nașterea Bisericii, care are ca scop de a-l arăta lumii pe Cristos. Biserica, care se naște acuma, este cea voită de Cristos, iar membrii ei sunt aleși direct de către Dumnezeu Tatăl.

El a voit în înțelepciunea sa ca mesajul mântuirii să fie transmis de oameni aleși de el. Cuvintele divine transmise sub formă umană nu sunt un sunet gol și nici cuvinte abstracte, ci sunt cuvinte în acțiune, adică operează ceea ce semnifică, chiar dacă slujitorii cuvântului sunt aleși din rândul oamenilor simpli. Apostolii au misiunea, în virtutea chemării lor, să transmită pe mai departe Cuvântul lui Dumnezeu. Însă pentru a fi capabili de a transmite acest Cuvânt, într-o formă cât mai corectă, au nevoie de Duhul Sfânt, care să-i lumineze pentru a înțelege cât mai bine misterul lui Isus Critos. Aceasta este responsabilitatea pe care și-o asumă ucenicul chemat de Dumnezeu. El are nevoie de ajutorul lui Dumnezeu în împlinirea acestei misiuni atât de nobile. Însă Dumnezeu care l-a chemat îl va susține pe mesagerul său în misiunea sa, dacă acesta răspunde în mod corespunzător chemării divine.

Apostolii au datoria de a-l face cunoscut pe Isus în toată lumea, de a arăta că Isus este Fiul lui Dumnezeu și că El este Mântuitorul lumii. Acest lucru cere Isus în Evanghelia de astăzi: “Părinte, preamărește-l pe Fiul tău”. Isus toată viața sa l-a preamărit pe Tatăl prin ascultarea sa dusă până la sacrificiu. Pentru ca să-și împlinească misiunea și-a statornicit cortul prezenței sale în “carnea” muritoare și slabă și a acceptat neputința și sfârșenia. El l-a făcut cunoscut pe Dumnezeu apostolilor: “Eu am făcut cunoscut numele tău oamenilor din lume, pe care mi i-ai dat”. Acum vedem până unde merge iubirea lui Isus față de noi. Coboară de la Tatăl ca noi să putem ajunge la El și ia firea noastră pentru a arăta valoarea inestimabilă a persoanei umane nouă celor de astăzi, care desconsiderăm așa de mult omul pe care Isus Cristos l-a răscumpărat cu un preț așa de mare și pe care l-a ridicat la starea de Fiu a lui Dumnezeu, capabil să-l cunoască pe El și să-i dea slavă. Noi cei de astăzi avem de îndeplinit aceeași misiune pe care au avut-o și apostolii. Însă observăm în zilele noastre o scădere a zelului în împlinirea acestei misiuni în conformitatea cu voința lui Dumnezeu. Motivul principal al acestei scăderi este lipsa de credință care nu face altceva decât să ducă în eroare lumea, care este înclinată spre săvârșirea răului.

Astăzi însuși Isus Cristos ne cheamă să nu ne pierdem curajul, pentru că noi ocupăm un loc special în rugăciunea lui: “Eu mă rog pentru ei“. Isus se roagă ca oamenii pe care i-a dat Dumnezeu să fie în conformitate cu voința lui.

Noi creștinii am primit darul credinței și suntem chemați de Dumnezeu în a o arăta lumii întregi prin exemplul vieții. Dumnezeu este atât autorul credinței, cât și susținătorul ei: “Fericit ești tu Simon, fiul lui Iona, că nu trupul și sângele ți-au descoperit ție aceasta, ci Tatăl meu cel din ceruri” (Mt 16,17); “Nimeni nu vine la mine, dacă nu este chemat de Tatăl”.

Noi trebuie să-l mărturism pe Isus Cristos unei lumi nu tocmai favorabilă lui. Cristos ne trimite: “Mergeți, învățați toate neamurile…” (Mt 28,19). Însă trebuie să știm că această misiune nu le revine numai preoților, cum ar crede unii, ci întregului popor al lui Dumnezeu peregrin pe acest pământ.

Comunitatea primilor creștini a trăit astfel încât Isus într-adevăr a fost preamărit în ea: “Eu sunt preamărit în ei”. Noi cei de astăzi să luăm exemplul de viață al primei comunități. Să ne întrebăm ce i-a făcut ca ei să poată fi în conformitate cu voința lui Dumnezeu? Cu siguranță rugăciunea comunitară i-a unit pe toți în credință și dragoste ca un lanț. Astfel uniți au putut trăi viața de credință și au fost un exemplu pentru cei din jur.

O rugăciune făcută fără farizeism și izvorâtă din interior este rugăciunea adevărată. În rugăciune: “Nu oricine se urcă pe munte. Există o rugăciune de tip păcătos, orgolios, de exemplu ca în rugăciunea farizeului (Lc 18,9-14). Dar cine se roagă corect, ridicându-se de la lucrurile pământești la cele cerești, urcă pe culmea unui zel sublim” (Sf. Ambroziu). Rugăciunea trebuie să fie continuă și nu din interes, adică să nu ne rugăm numai atunci când avem nevoie de o binefacere: “Trebuie să ne rugăm mereu fără a ne obosi (Lc 18,1), ca văduva care ziua și noaptea îl necăjea pe judecător” (Lc 18,3-7).

Atât Isus Cristos, cât și apostolii au avut de înfruntat insulte din partea lumii. Nici noi nu ne putem aștepta la ceva mai bun. Lumea nu a înțeles și nici nu va înțelege mesajul lui Cristos. Apostolii au fost primii care au înțeles cine este Isus Cristos: “Lumina se afla în lume însă lumea nu a cunoscut-o” (In 1,10); “În mijlocul vostru se află acela pe care voi nu-l cunoașteți” (In 1,26). Tot timpul a existat și va exista o opoziție între ucenici și lume: “A iubi lumea înseamnă a-l ură pe Dumnezeu” (Gal 1,4).

Dacă suntem insultați pentru numele lui Cristos acest lucru să fie un motiv de bucurie așa cum ne îndeamnă apostolul Petru. Trăind după îndemnul apostolului vom putea crea acea patrie după care aspiră psalmistul: “Cred că voi vedea bunătatea Domnului în patria celor vii”. Avându-l pe Domnul alături de noi nimic nu ne va putea zdrucina credința, iar misiunea noastră de creștini o vom putea îndeplini după cum dorește Dumnezeu. Împlinind voia Domnului, conlucrăm la opera de mântuire a lumii și la crearea unui ambient în comunitatea noastră unde să se trăiască încă de pe acum acea viață intim legată cu Dumnezeu.

Augustin Benchea

Ritul latin