Start > Ritul latin > Duminica a IV-a a Paștelui

Duminica a IV-a a Paștelui

20 March 2008
1,156 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a după Paște (Anul A)

În duminica de astăzi, a patra din timpul pascal, liturghia ne pune înainte chipul blând și mișcător al lui Isus, Bunul Păstor. De ce parabola Bunului Păstor este plasată atât de aproape de sărbătoarea învierii? Desigur, pentru a scoate în evidență un adevăr fundamental pentru creștinism: anume că Isus, după învierea sa din morți, deși vizibil a plecat dintre oameni, el va continua să rămână totuși printre noi până la sfârșitul veacurilor, ca un bun și blând păstor care-și conduce turma la pășunile verzi ale mântuirii.

Este o certitudine mângâietoare pentru oameni să se știe obiect al iubirii și al grijii lui Dumnezeu. După ce l-a creat pe om, deși acesta a căzut în păcat, Dumnezeu, în bunătatea sa nemărginită, s-a îngrijit ca omul să ajungă la mântuire. În acest sens antifona de la intrare subliniază că: “Pământul este plin de bunătatea Domnului”. Această bunătate transpare din grija cu care Dumnezeu a condus poporul ales în decursul istoriei mântuirii.

Vechiul Testament îl descrie pe Iahwe ca pe adevăratul păstor al lui Israel. Evreii îi numeau pe Moise și pe David “păstori“, ca reprezentați ai lui Dumnezeu însuși. Apoi, tema păstorului este foarte familiară marilor profeți. Totuși, în repetate rânduri, păstorii vizibili îl reprezentau atât de rău pe Adevăratul Păstor, încât deseori poporul era ca o turmă risipită.

Acestui popor risipit, Isus i se prezintă ca păstorul cel bun, ca poartă a oilor, ca poartă de mântuire care se deosebește de toți ceilalți aleși din Vechiul Testament, pentru că are în sine toate caracteristicile pe care le-au avut toți ceilalți aleși ai lui Dumnezeu.

El a venit când noi eram încă niște oi rătăcite. Ne-a condus chemându-ne pe nume și făcându-ne să-i recunoaștem glasul. Ne-a hrănit cu însuși Trupul său în Sfânta Euharistie.

Pericopa evanghelică de astăzi tratează despre ocupația zilnică a unui popor care se îndeletnicea cu creșterea animalelor și este centrată pe raportul dintre păstor și turmă. Intimitatea plină de dragoste ce există între păstor și turma sa reiese din faptul că el cheamă oile pe nume și ele îl urmează fără ezitare. Totodată, evanghelia ne descrie modul de acțiune al păstorului în contrast cu al tâlharului. Acest contrast reiese din aceea că spre deosebire de păstor care intră pe poartă pentru a conduce turma la pășune, tâlharul intră sărind peste gard pentru a fura, pentru a distruge și pentru a ucide.

În esență, discursul se axează pe conceptul de poartă: “Eu sunt poarta oilor” ne spune Isus. Poartă voind să semnifice legitimitatea celui care intră. “Dacă cineva intră prin mine, va fi mântuit; va putea intra și ieși și va găsi pășunea”. Există așadar numai un singur acces la turmă, și acesta este Isus însuși. Întrucât este poartă, este unica și exclusiva cale care poate conduce turma la adevărata pășune.

Dar care este adevărata hrană, care este adevărata pășune la care ne conduce Isus? Este Sfânta Euharistie, este veșnica bucurie a paradisului, este veșnica primăvară.

Noul Testament nu se preocupă să ne dea amănunte cu privire la viața și activitatea păstorilor, dar vrea să demonstreze cum profețiile mesianice despre Bunul Păstor s-au realizat în Isus Cristos.

Un accent deosebit este pus în liturgia de astăzi asupra dureroasei posibilități de a confunda glasul Bunului Păstor cu acela al tâlharului și al mercenarului. Dar unde putem noi fi siguri că cel care ne vorbește este Cristos? Unde vine el în mod deosebit în mijlocul nostru? În Biserică, în Sfânta Scriptură, în Sfânta Euharistie. Aici vine el în mod deosebit în mijlocul nostru, ne pregătește cu hrana spirituală a cuvântului său și ne hrănește cu însuși trupul său în Sfânta Euharistie. Ne arată cu claritate calea pe care trebuie să mergem și nu numai atât, dar ne dă și puterea s-o facem.

Acum 2000 de ani, Isus s-a adresat contemporanilor săi, astăzi noi suntem cei chemați să-l ascultăm, noi cei prezenți aici. În cuvântul pe care l-am ascultat, el ni s-a adresat nouă în același mod ca și contemporanilor săi. Distanța de timp trebuie anulată. Cuvintele sale au în vedere o situație veche de când lumea, o situație totdeauna actuală în istorie: omenirea este o turmă risipită, ca o turmă care este totdeauna obiect de multe neînțelegeri și certuri. Simbolul biblic de turmă nu trebuie înțeles în sens greșit, el nu are nici o semnificație negativă care să-l jignească, din contra, este plin de o mare gingășie.

Astăzi încă se mai repetă situația din totdeauna. Mulți păstori falși vin la ușa staulului și bat, dar fiecare își are o învățătură deosebită și propune o pășune diferită, de aceea poporul este ca o turmă risipită și dezorientată. Noi, creștinii, trebuie să discernem printre miile de glasuri care se ridică astăzi, glasul adevăratului păstor și să-l urmăm fără ezitare. Bunul Păstor nu este numai conducătorul turmei, dar și cel care trăiește aceeași viață cu turma sa, este acela care trăiește în mijlocul oilor sale. În Sfânta Împărtășanie, el vine în inimile noastre, ne cunoaște, ne iubește și ni se dăruiește. Iubirea sa nu este o iubire posesivă, dar o iubire care caută, care se dăruiește total. Aceasta este caracteristica iubirii pastorale a lui Isus, Bunul Păstor.

Isus Cristos rămâne unicul Păstor al Bisericii sale, care conduce, care hrănește, care păzește turma sa. Pentru a-și face vizibilă activitatea sa de păstor, Isus se folosește de oameni, de miniștri speciali, care trebuie să reproducă caracteristicile carității pastorale a lui Isus. Care trebuie să fie atitudinea credincioșilor față de reprezentanții lui Cristos? Atitudinea unui autentic urmaș al lui Cristos față de reprezentanții săi de pe pământ, trebuie să fie ca față de Isus însuși: plină de iubire, de respect și de ascultare. În episcopi și preoți, noi ascultăm de fapt de însuși Cristos, care ne vorbește prin ei. Dacă Evanghelia ni-l prezintă pe Isus ca Bunul Păstor, ca poartă a oilor, ca poartă de mântuire, Faptele Apostolilor ni-l prezintă ca Domn și Mesia. Aceste prerogative coincid cu acelea care fac din Cristos Marele Păstor al omenirii.

După ce a explicat în lumina Sfintei Scripturi semnificația vieții, morții și învierii lui Isus, apostolul Petru încheie discursul său din ziua de Rusalii printr-o declarație solemnă pe care am ascultat-o în prima lectură: “Pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit, Dumnezeu l-a făcut Domn și CristosA. Isus devine Domn prin învierea sa și Mesia, adică Uns, întrucât a primit din abundență Duhul Tatălui. Acestă predică a lui Petru a mers chiar la inima celor care-l ascultau, iar roadele n-au întârziat să se arate. Ele sunt exprimate prin întrebarea spontană izvorâtă din inima celor care-l ascultau: “Fraților, ce trebuie să facem?” Petru le răspunde, recomandându-le să se convertească și să se boteze pentru a primi darul Duhului Sfânt. Acest îndemn al lui Petru își păstrează toată actualitatea. Deosebirea dintre auditoriul lui Petru și noi, este aceea că ei erau nebotezați și Petru, era și firesc să le recomande botezul, care îi introducea în misterul lui Cristos, devenind copii ai lui Dumnezeu.

Întrebarea care se ridică acum este, ce trebuie să facem noi, creștinii de astăzi, care am primit deja botezul? Răspunsul este ușor de dat, însă pentru a-l pune în practică, pentru a-l transpune în viață, recere efort, recere angajare și dăruire din partea noastră. Noi trebuie să colaborăm cu harul pe care l-am primit, trebuie să punem partea noastră. Convertirea nu se face într-o singură zi, deoarece cel rău nu doarme, el ne asaltează mereu . De aceea este nevoie de o luptă continuă, de o convertire continuă. Viața noastră trebuie să fie un mare “DA” pregătit cu mulți de “da” de fiecare zi, la voința lui Dumnezeu.

Un alt îndemn pe care-l face Petru tot în prima lectură, este: “Salvați-vă din mijlocul acestui popor rătăcit”. Dar cum putem noi, oare, realiza acest lucru? Desigur, numai urmând glasul Bunului Păstor putem fi siguri de această salvare; ba mai mult, ne spune psalmistul: “Nu vom duce lipsă de nimic”. Bunul Păstor ne salvează conducându-ne la apele liniștite ale botezului, iar masa pe care o întinde în fața dușmanilor este Sfânta Euharistie.

Lectura a doua subliniază și mai bine rolul de călăuză pe care-l are Cristos, dar totodată ne pune în față și o altă realitate de care cei mai mulți fug: calea urmării lui Isus Bunul Păstor, nu trece numai prin bucurii, dar trece uneori și prin umiliri, prin încercări și suferințe. A rămâne statornic în astfel de împrejurări, este semn de mare credință și tărie. Exodul nostru după Bunul Păstor a început la botez și continuă în decursul întregii noastre vieți. Dar Isus ne ajută; el nu ne-a dat numai învățătura și exemplul său, lăsându-ne nouă sarcina de a le pune în practică. Acest lucru ar fi fost imposibil pentru noi. Prezența sa se face mereu simțită printre noi și ne inspiră curaj și tărie în realizarea planului de mântuire al Tatălui. Să-l urmăm cu entuziasm și bucurie, fără a ne lăsa abătuți de la calea cea dreaptă. Dacă vom păși pe urmele Bunului Păstor, cu siguranță vom ajunge la pășunea veșnică a Tatălui. Petru ne spune în finalul lecturii a doua: “Rămânând statornici, veți fi plăcuți înaintea lui Dumnezeu”.

În duminica de astăzi, atât de luminată de imaginea Bunului Păstor, noi sărbătorim și Ziua Mondială a Vocațiilor. Acest lucru nu este întâmplător. Biserica a fixat această zi chiar în duminica Bunului Păstor pentru a scoate și mai bine în evidență strânsa legătură ce există între Isus Bunul Păstor, și cei care-l reprezintă pe pământ ca păstori.

Astăzi, fiecare creștin este invitat să fie mai conștient de rolul său, fiecare dintre noi este invitat să se angajeze mai profund prin rugăciune și dăruire la creșterea vocațiilor. Să-l implorăm pe Dumnezeu să trimită mereu lucrători în secerișul său, lucrători care să se inspire din caritatea Bunului Păstor, care este mereu nouă, mereu fidelă, mereu gratuită.

Mihai Mărtinaș

Ritul latin