Start > Ritul latin > Duminica a III-a a Paștelui

Duminica a III-a a Paștelui

20 March 2008
1,072 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a III-a după Paște (Anul A)

Paștele este o sărbătoare prea mare ca să se epuizeze într-o singură zi. Explozia de bucurie la vestea învierii lui Isus a fost atât de mare încât și azi, a treia Duminică după Paști, răsună ecoul evenimentelor acelei zile de o importanță fundamentală pentru credința noastră. De fapt, cele 50 de zile care despart Paștele de Rusalii sunt o neîntreruptă celebrare a Paștelui. În fiecare duminică din această perioadă aprofundăm diferite aspecte ale acestui mister al patimii și al bucuriei.

Eficacitatea divină a celebrării euharistice face să coboare Paștele în viața noastră pentru a ne întări în suportarea greutăților și a ne sfinți bucuriile, și astfel prin patimă și cruce să ajungem la Paștele veșnic. Numai harul lui Cristos trăit într-un raport intim cu el poate să transforme omul în interior, să-i trezească o credință atât de convinsă și o iubire atât de vie încât să-l facă apostol. Pe de altă parte, scena evanghelică a ucenicilor de la Emaus va alimenta din nou bucuria noastră pentru a putea desăvârși trecerea de la tristețea din Săptămâna Sfântă la bucuria pascală. Această transformare extraordinară o putem observa în ucenicii de la Emaus în după-amiaza zilei învierii.

În lumina evangheliei de azi, să ne analizăm viața noastră și să vedem dacă este un teren prielnic pentru sămânța cuvântului lui Dumnezeu. Sf. Luca ne vorbește despre cei doi călători care, mergând discutau despre toate cele întâmplate în Ierusalim. Discuțiile lor îl aveau în centru pe Isus Cristos și evenimentele care privesc mântuirea lor și a tuturor oamenilor.

Și noi pe pământ ne aflăm într-o călătorie spre viața de dincolo. Dar sunt preocupările noastre asemănătoare cu aceea a ucenicilor? Ori ne ocupăm de tot felul de banalități care ne deviază atenția de la ceea ce este cel mai important în călătoria noastră – mântuirea. Dar iată că în timp ce vorbeau… Isus însuși se alătură și merge cu ei. Sunt discuțiile noastre demne de prezența lui Isus? Ne preocupă pe noi problemele Bisericii? Suferințele ei sunt suferințele noastre? Ori suntem străini de Biserică. Ori, mai rău, ne aflăm printre acuzatorii ei, printre cei care o fac să sufere.

Cei doi ucenici părăseau Ierusalimul, acel oraș în care au trăit atâta dezamăgire în ultimele zile. Ei crezuseră că Isus este Mesia. Însă, patima și moartea sa pe cruce provocase în ei o gravă criză de credință. Acum, mergeau în grabă către Emaus, sperând să mai uite de durerea lor. Desigur, nu-și pierduseră credința; ei nu-l negaseră pe Isus așa cum o făcuse Petru; nu-l trădaseră așa cum o făcuse Iuda; dar cu siguranță credința lor era puternic zdruncinată.

De multe ori în viață, multe ni se întâmplă altfel decât ne-am imagina noi. De multe ori praful se alege din planurile noastre, pentru că omul propune, iar Dumnezeu dispune. În astfel de situații, mulți se clatină în credință și nu mai țin cont de Dumnezeu. Nu cumva aceste momente de descurajare se datorează ignorării scripturilor? Nu cumva aceste dezechilibre au la bază o interpretare arbitrară a Cuvântului lui Dumnezeu fără a ține cont de Magisteriul Bisericii? Nu este cazul să disperăm. Vedem cum Isus nu-i pedepsește pe cei doi ucenici pentru puțina lor credință. Dimpotrivă, li se alătură cu multă dragoste și le ține o lecție biblică pe tema: “Nu trebuia oare Cristos să pătimească toate acestea și așa să intre în gloria sa?” Este ca și cum ne-ar fi spus nouă: uitați ce ați primit la botez? Ați fost însemnați pe frunte cu semnul crucii. Un singur lucru însă, nu trebuie să-l uităm niciodată; Isus Cristos cel înviat asistă Biserica sa al cărei membre vii suntem noi – până la sfârșitul veacurilor. Isus ne însoțește pe drumul spre “Emaus” -ul nostru ceresc. Chiar dacă nu recunoaștem la început din cauză că norii tristeții și ai descurajării ne întunecă ochii trupului, prezența lui Isus înviat va face să ardă inima în noi atunci când ne vorbește în liturgia cuvântului. Atunci vom putea exclama cu ucenicii de la Emaus: Rămâi cu noi, Doamne căci se lasă seară! Atât de bine ne-am simțit împreună cu tine. Rămâi deci cu noi ca să savurăm fericita vecinătate cu tine.

Isus cedează la insistențele ucenicilor și acceptă invitația lor. El se bucură deoarece cuvintele sale nu au căzut în pământ bătătorit, nu au căzut între spini și pietre, ci a căzut într-un pământ bun gata să rodească. Intră și ia cina împreună cu ei. La această cină Isus continuă să se reveleze. După ce a făcut-o prin cuvânt o face acum prin gesturi. Isus săvârșește acea “frângere a pâinii” ridicată la rang de sacrament la ultima cină luată cu apostolii săi în Joia Sfântă. Deși se pare că la Emaus Isus nu a celebrat Sfânta Euharistie, gestul frângerii pâinii conținea cu siguranță un simbol, o prevestire a Euharistiei.

În acest moment culminant în sufletul celor doi ucenici se destramă noaptea cenușie a descurajării, li se deschid ochii și-l recunosc pe Isus. Din acest moment ei beneficiază din plin de harurile lui Cristos înviat. Numai atunci îl recunoaștem cu adevărat pe Isus Cristos când trăim în el, când devenim una cu el în comuniunea euharistică. Roadele nu vor întârzia să apară. Am auzit în evanghelie cum cei doi ucenici, după ce l-au recunoscut pe Isus “au plecat îndată”. Noaptea nu-i mai înspăimântează, întunericul nopții nu-i mai împiedică să plece la drum, iar oboseala unei zile atât de frământate dispare. Apare în inimă o flacără, o siguranță în suflet. Ei înșiși mărturisesc; “oare nu ardea inima în noi în timp ce ne vorbea…?” Acesta este efectul misterului Pascal! Această prezență fierbinte dătătoare de viață a celui înviat în inima noastră; această explozie de lumină și dragoste care nu poate fi închisă, ci trebuie comunicată și altora.

În prima lectură vedem cum acest mister face dintr-un Petru fricos și trădător, un apostol plin de zel și de curaj, un crainic al învierii. Pătruns în întreaga sa ființă de acest mister el declară cu un curaj uimitor bărbaților lui Israel că acel Isus pe care ei l-au condamnat la moarte a înviat: “Voi l-ați răstignit prin mâinile celor fără de lege, l-ați omorât, dar Dumnezeu l-a înviat dezlegând durerile morții, întrucât nu era cu putință să fie ținut de ea” (Fap 2,23). De aici încolo, Petru știe să citească misterioasele profeții ale învierii; “căci nu vei lăsa sufletul meu în iad, nici nu vei permite ca Cel Sfânt al tău să vadă putrezirea” (v. 27).

Cuvintele psalmului responsorial, în care psalmistul speră să nu rămână prizonier în văgăuna morților, sunt aplicate lui Isus: “Sfântul prin excelență, care deși a murit, nu a văzut stricăciunea trupului”.

În lectura a doua i se dă din nou cuvântul lui Petru. Mânat de același zel, el ne explică valoarea misterului pascal și ni-l prezintă ca motiv determinant al sfințeniei vieții noastre: “Știți bine că nu cu lucruri pieritoare, cu aur sau cu argint am fost răscumpărați, ci cu sângele scump al lui Cristos, Miel nevinovat și neprihănit” (1 Pt 1,18).

Conștiința că am fost răscumpărați din rușinea și robia păcatului prin meritele Fiului lui Dumnezeu este unul din argumentele cele mai puternice pentru a-l iubi pe Mântuitorul și pentru a ne trăi viața în așa fel încât să nu facem zadarnică Patima sa. Acel “sânge prețios” este pentru Petru o realitate foarte concretă: l-a văzut curgând în timpul pătimirii; i-a văzut urmele pe giulgiul găsit în mormânt; a văzut rănile Celui înviat din care a curs acest sânge mântuitor. Bucuria învierii nu l-a făcut să uite patima care a precedat-o și fără de care Isus nu ar fi fost Cel înviat și nici nu ar fi mântuit lumea păcătoasă. Și tocmai prin acest sânge al său noi primim darul credinței.

Poate ne întrebăm: de unde a învățat Petru, simplu pescar, o doctrină atât de profundă despre Misterul Pascal? Și el, ca și ucenicii de la Emaus, a fost învățat de Isus, care apărând celor unsprezece în seara Paștelui, nu numai că le-a explicat Scripturile, dar “le-a deschis mintea ca să poată să înțeleagă” (Lc 24,25).

De această luminare a minților avem nevoie mereu în pelerinajul nostru pe pământ, ca să nu alergăm în zadar, să-l putem recunoaște pe Isus și să intrăm în comuniune cu el. De aceea să-l rugăm și noi pe Isus: rămâi cu noi Doamne, în noapte îndoielilor și ține-ne aprinsă steaua speranței! Dăruiește lumină ochilor credinței noastre că să te putem cunoaște și noi în Sfânta Liturghie la frângerea pâinii! Rămâi cu noi ca să nu rătăcim și să putem ajunge pe drumul tău la Tatăl ceresc.

Eugen Vâmpu

Ritul latin