Start > Ritul latin > Duminica a II-a a Paștelui

Duminica a II-a a Paștelui

20 March 2008
1,112 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a II-a după Paște (Anul A)

Suntem încă în bucuria pascală și textele liturgice ce le-am auzit fac ecoul acestei bucurii. Și astăzi ne întâlnim cu Isus cel Înviat care vrea să ne dăruiască viața și bucuria sa. Paștele este trecere glorioasă a lui Cristos de la moarte la viața strălucitoare a învierii. Este sărbătoare atât de mare încât Biserica o celebrează timp de opt zile.

La începutul Bisericii, nou botezații purtau haine albe în cele opt zile de după Paști tocmai ca simbol al bucuriei, al vieții noi în care au intrat. În mod asemănător și astăzi Biserica ne invită să purtăm haina nevinovăției, a purității sufletului și să trăim din plin bucuria învierii Domnului: “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa” – după cum s-a repetat în fiecare zi în săptămâna care a trecut.

Astăzi, la sfârșitul octavei, liturgia ni-l prezintă pe Cristos glorios, viu, care vrea să ne asocieze la viața și slava sa. Lecturile par să ne concentreze atenția supra unei singure tematici: prezența lui Cristos înviat în sânul Bisericii, prezență care recere credință.

Relatarea evangheliei are la bază faptul istoric și misterios al învierii lui Cristos și în același timp credința în acest fapt. Ne este foarte cunoscut episodul cu Toma, cu aparițiile lui Cristos în mijlocul apostolilor, cu mărturisirea credinței lui Toma: “Domnul meu și Dumnezeul meu!” și apoi răspunsul lui Cristos: “Pentru că m-ai văzut, ai crezut; fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut“.

Nimeni dintre noi nu l-a văzut pe Cristos înviat cum l-au văzut contemporanii lui. Dar credința noastră pascală s-a născut din mărturia de netăgăduit a apostolilor, care ca și Sfântul Toma nu au crezut decât după ce l-au văzut cu ochii lor.

Isus spune că credința noastră, tocmai pentru că nu are parte de experiența sensibilă, ne dă drepturi speciale, ne face cu totul mai fericiți și cum afirmă Sf. Petru ne face să tresăltăm de o “bucurie inefabilă și glorioasă”. Această credință ne dobândește mântuirea.

Euharistia reînnoiește misterul pascal, reînnoiește învierea lui Cristos, reînnoiește și învierea noastră la o viață nouă, la viața harului, viață ce nu se va sfârși. De aceea euharistia este prin excelență sacramentul pascal.

Și pentru a avea certitudinea că în euharistie este Cristos, noi nu avem nevoie ca Toma să vedem cu ochii noștri trupul lui Isus cel viu, să îl atingem, să auzim vocea sa. Credința noastră nu are nevoie de asemenea semne sensibile. Nouă ne este de ajuns să știm că Isus a spus: “Acesta este trupul meu – Acesta este sângele meu“. Căci pâinea euharistică pe care o frângem și potirul cu vin pe care îl bem este împărtășirea cu trupul și sângele Celui înviat. Aceasta este credința noastră.

Opera salvifică a lui Cristos nu poate să fie separată de cea a Bisericii. Acolo unde Biserica dă viață, Cristos este cel care dă viață. Când Biserica celebrează Cina euharistică, botează, iartă păcatele, când înfăptuiește alte acțiuni sacramentale, este Cristos cel care prin mijlocul ei înfăptuiește aceste mistere divine. Prin urmare acest fluviu supranatural de mântuire care este Biserica își are unicul izvor în moartea, îngroparea și învierea lui Cristos, adică în misterul pascal.

Biserica de astăzi este continuarea aceleia întemeiată de apostoli și formată din primii creștini. Ea continuă și astăzi să-l prezinte pe Cristos cel înviat și să împartă bunurile sale. Dar ce este Biserica? Care este rolul ei în lumea de astăzi? Pentru mulți Biserica nu a fost instituită decât pentru a face să înceteze din lume foamea, lipsa de ocupație, deosebirea dintre clasele sociale, nedreptatea. A fost creată pentru a fi mereu prima care să condamne orice violență, război, discriminare rasială. Trebuie să lupte pentru pace, pentru cultură, să afirme drepturile femeii. Aceste așteptări-răspunsuri cu privire la Biserică sunt și ele destul de legitime. Există multe motive pentru a cere toate acestea de la Biserică. Însă, pe de altă partea, ea are aceeași misiune cu a lui Cristos, iar Cristos a spus: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta“.

Dacă vrem să apelăm la ceva care să ne ajute trebuie să ne străduim să descoperim fața misterioasă a Bisericii, să o privim la originile sale. Să ne oprim asupra comunității de la început și să o vedem așa cum o prezintă prima lectură. Care erau principalele sale preocupări?

Primii creștini nu neglijau exercitarea carității; cei săraci și nevoiași erau asistați cu gingășie maternă; își dădeau cu generozitate bunurile pentru ajutorarea fraților mai nevoiași. Însă creștinii erau mai zeloși la învățătura apostolilor. Celebrarea cuvântului ca vestire și cateheză – pe de o parte – și ca ascultare și profesiune de credință erau acțiunile esențiale ale Bisericii apostolice.

Un loc deosebit în prima comunitate eclezială îl ocupa frângerea pâinii, adică celebrarea euharistică. Aceasta era factorul determinant al coeziunii și al vieții creștine.

Un alt element important era rugăciunea comună; se adunau pentru a-l lăuda pe Dumnezeu prin psalmi, imnuri și cântări duhovnicești. Așadar, iată revelate câteva caracteristici ale Bisericii din epoca de început a istoriei sale, din timpul fondării sale.

Astăzi Biserica nu poate fi înțeleasă decât în lumina Duhului Sfânt care o însuflețește, deși în același timp este întrupată într-o societate de oameni păcătoși și muritori. În evanghelia de astăzi găsim și textul clasic al instituirii sacramentului pocăinței: “Primiți pe Duhul Sfânt, cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute“. Biserica iartă păcatele prin Duhul Sfânt și acest dar este acordat de Cristos înviat. Iertarea păcatelor este una din caracteristicile Bisericii. Prin sacramentul pocăinței Biserica vrea să șteargă din conștiința omului greutatea și consecințele păcatului și să-i dea viața harului, să-i redea speranța unei reînnoiri totale. Prezența Bisericii în lume este prezența vie a lui Cristos cel înviat. Biserica este locul unde Cristos lucrează prin cei care cred în el, lucrează la realizarea noii creații, Ierusalimul ceresc. Însă numai cu ajutorul credinței putem să simțim această prezență a lui Cristos în Biserică, prezență dătătoare de pace: “Pacea să fie cu voi” – a spus Cristos când li s-a arătat apostolilor.

Sfântul Petru în a doua lectură îi elogiază pe creștini pentru că l-au iubit pe Cristos și au crezut în prezența sa fără să-l fi văzut. Credința îl unește pe creștin cu viața lui Cristos. Liturgia în acest sens nu este numai o amintire, ci o participare vie la misterul lui Cristos. Această celebrare liturgică, pentru cine are credință este o adevărată apariție a lui Cristos înviat în mijlocul nostru; căci adunați în numele său avem pacea sa, Duhul său mângâietor. Dacă noi trăim misterul învierii, Isus înviat ne dă harul pe care l-a dat ucenicilor săi atunci când le-a apărut. El trăiește în noi și lucrează în noi după mărimea credinței noastre. Credința ne conduce la unirea intimă cu Isus din Sfânta Împărtășanie, care ne dăruiește Trupul și Sângele său. Atunci când preotul ridică fragmentul de pâine, în mâinile sale cerul și pământul se întâlnesc și reconciliază inima omului cu aceea a lui Dumnezeu. Iar noi, asemenea Sfântului Toma, ne exprimăm credința noastră și spunem: “Domnul meu și Dumnezeul meu” – iată deci credința noastră.

Să înțelegem, așadar, ce înseamnă misterul învierii lui Cristos, ce reînnoire trebuie să producă în noi, ce înseamnă Sfânta Euharistie care pulsează viața Bisericii și ne face cooperatori ai planului divin. Și dacă am înțeles mesajul pascal, care a devenit credința noastră, viața noastră, speranța lumii, ce mai așteptăm? Trebuie să ne deschidem sufletul ca optimismul reînnoirii zilnice să ne caracterizeze pentru că în fiecare zi Cristos e în mijlocul nostru, în fiecare zi este Paștele.

Daniel Bulai

Ritul latin