Start > Ritul latin > Prin credință și Calvar ajungem la mântuire

Prin credință și Calvar ajungem la mântuire

8 February 2008
1,437 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica Floriilor (Anul A)

Cu Duminica Floriilor intrăm în plin “mister pascal”.

Acest “mister al mântuirii” nu-l putem pătrunde cu ascuțimea minții noastre, fiindcă Isus nu l-a împlinit după un plan omenesc, ci dumnezeiesc. “Misterul pascal”, fiind un plan divin al mântuirii noastre, Cristos l-a împlinit în spirit de credință, iar noi îl puteam pătrunde în măsura în care avem credința adevărată, adică acea credință pe care a avut-o Cristos și ne-a arătat-o în toată viața sa, dar mai ales de la cina de taină și până pe Calvar, el fiind, așa cum ne spune autorul Scrisorii către evrei, “începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2).

Privind credința lui Cristos, noi constatăm că ea are următoarele trăsături: ea pornește din convingerea că “misterul pascal” trebuie îndeplinit fiindcă este voit de Tatăl; și, fiindcă Tatăl este mai mare (cf. In 14,28), are dreptul să-i ceară această jertfă. Dat fiind faptul că cererea pornește dintr-o iubire nemărginită (cf. In 3,16), Isus nu o poate refuza. Credința lui Isus pornește dintr-o încredere totală în Tatăl, care întotdeauna l-a ascultat când l-a rugat (cf. In 11,42), i-a trimis îngeri să-l slujească în pustiu, după ce a fost ispitit de diavol (cf. Mt 4,11); acum îi poate trimite peste douăsprezece legiuni de îngeri care să-l elibereze… Atât de mare era încrederea lui Isus în Tatăl, încât i-a impresionat și pe dușmanii săi și de aceea, sub cruce, au ținut să spună: “S-a încrezut în Dumnezeu. Să-l scape acum, dacă-l iubește”. Credința lui Isus se mai caracterizează și printr-o ascultare perfectă. În grădina Măslinilor se roagă: “Tată, dacă este cu putință, treacă de la mine paharul acesta! Cu toate acestea, să nu fie cum vreau eu, ci cum vrei tu”. Și, fiindcă Tatăl a voit ca Isus să bea “paharul”, “Cristos s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce”, spune apostolul Paul în a doua lectură. Credința lui Isus se mai caracterizează și prin fidelitate. Noi spunem că “prietenul la nevoie se cunoaște”, adică atunci când ai o greutate de înfruntat, se arată răbdător și pune umărul. La planul Tatălui de mântuire Isus pune, nu numai umărul, ci întreaga sa ființă umană, “luând forma sclavului”. Credința lui Isus se mai caracterizează și printr-o teamă sfântă, care alungă spaima ucigătoare. Dacă în grădina Măslinilor Isus spune ucenicilor: “Sufletul îmi este trist de moarte”, când spaima morții îl cuprinde pe lemnul crucii, el nu se lasă cuprins de disperare, ci își găsește refugiul în iubirea Tatălui, către care strigă: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?”, ca apoi să-și încredințeze sufletul în mâinile Tatălui. Credința lui Isus este plină de speranță. În fața Crucii Isus spune ucenicilor săi: “După învierea mea, mă voi duce înaintea voastră în Galileea”; dușmanilor le spune: “Îl veți vedea pe Fiul omului șezând de-a dreapta Puterii și venind pe norii cerului”; iar când aceștia îi cer să se coboare de pe cruce, ca să vadă și să creadă, Isus le oferă o altă dovadă, cea mai mare dovadă a dumnezeirii sale în care să creadă, învierea. Și, nu în ultimul rând, credința lui Isus s-a manifestat prin rugăciune, de trei ori în grădina Măslinilor și o dată pe cruce, dar mai ales printr-un act liturgic de cea mai înaltă ținută: s-a dat ca hrană celor care vor să fie părtași ai învierii sale: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă” (In 6,54).

Prin urmare, ca noi să putem pătrunde în “misterul pascal”, trebuie să avem o credință cât mai asemenea cu credința lui Isus, adică să pornească din convingere, să se concretizeze în încredere, ascultare, fidelitate, teamă sfântă, speranță și liturgie.

În cea de-a doua lectură (Fil 2,6-11), sfântul Paul face o sinteză a credinței lui Isus spre a scoate în evidență faptul că ea a devenit operativă prin caritate: Isus Cristos, deși avea natura divină, nu a socotit ca o hoție, ca un furt, ca o nedreptate, pretinzând egalitatea sa cu Dumnezeu, deși apărea ca om și se manifesta ca om mai ales în credință; dar el s-a golit de forma divină, de condiția dumnezeirii, nu de natura divină, ci de condiția divinității, adică de a se manifesta, om fiind, cu atributele divinității. Natura divină a rămas unită “hipostatic” cu natura umană. Având deci unitatea celor două naturi, Isus renunță de a se manifesta prin natura umană ca Dumnezeu; ba mai mult, renunță de a se manifesta în adevărata condiție umană a omului liber și independent, ci alege condiția sclavului, a săracului total, care nu mai are nimic al său, nu mai poate dispune nici de propria existență, de aceea acceptă moartea care i se impune, moartea pe cruce. Ba putem spune și mai mult, Dumnezeu însuși “trimițându-și propriul Fiu într-o carne asemenea cărnii păcatului” (Rom 8,3), “l-a tratat ca păcat” (2Cor 5,21), deci mai rău decât pe un sclav.

Pentru ce toate acestea?

Pătimirile lui Isus au valoare mântuitoare numai datorită faptului că au fost cuprinse în actul credinței lui, că el a trebuit să se lupte și cu “întunericul” pe care îl comportă credința datorită firii umane corupte de păcat, deși nu a avut păcat, dar a luat păcatele oamenilor. Pentru aceasta Isus a spus ucenicilor: “Sufletul îmi este trist de moarte”. Noi nu trebuie să vedem în Cristos pe Fiul omului care suferă numai trupește, în timp ce sufletul s-ar afla în slava dumnezeirii, nu, ci pe Cristos care a renunțat la condiția dumnezeirii din natura sa umană asumată de cea divină și suferă pe două planuri: trupește, în simțuri; sufletește, în încercarea credinței. Suferința trupească nu are valoare mântuitoare decât în unirea ei cu suferința provenită din povara credinței. “Slujitorul suferind” este omul care suferă în totalitatea ființei sale: trup și suflet. Valoarea suferinței trupești o dă valoarea suferinței provenite din credință și numai aceasta i se poate “socoti ca dreptate” (cf. Rom 4,3). Suferința fără credință este o suferință animalică, fără valoare mântuitoare, nu poate duce la caritate și nici la speranță…

Slujitorul suferind al lui Iahve, din prima lectură (Is 50,4-7), ne invită să-i urmăm exemplul de credință, ca în noi să apară chipul lui Mesia, Fiul omului credincios purtător de mântuire. Acest slujitor suferind se folosește de limbajul ucenicului, al acelui om simplu care învață, care primește și transmite o învățătură revelată, arătându-se ca o verigă credincioasă în tradiție. Cuvântul său, cuvânt primit, constituie puterea lui Dumnezeu, care susține pe cel obosit, pe Israelul istoric, sceptic, neîncrezător; și, prin imaginea frumoasă a trezirii dis-de-dimineață la glasul lui Iahve, ne sugerează un conținut misterios al inspirației: Dumnezeu însuși este acela care îi șoptește că se luminează de ziuă și pentru ce se luminează și apoi ce are el de făcut în această lumină a zilei: de a nu refuza să-și ofere spatele spre a fi biciuit, fața spre a fi pălmuită, scuipată și barba smulsă, spre a se dovedi martor credincios al glasului care l-a trezit la viață. Speranța că nu va fi făcut de rușine și credința că va birui, le are din convingerea că Dumnezeu i-a vorbit…

Cristos ne-a vorbit și nouă și continuă să ne vorbească prin “misterul pascal”. El ne desăvârșește credința și ne ajută să ne îmbogățim prin suferință, prin “crucea zilnică”, pe care trebuie s-o îmbrățișăm cu credință, speranță și iubire, rămânând uniți cu el prin Euharistie.

Fără credință nu putem fi uniți cu Capul credinței noastre; fără credința unită cu credința lui Isus suferința și viața noastră n-au merit. Numai uniți în credință cu credința lui Isus vom ajunge la înviere și la viața veșnică, vom înțelege propriul nostru mister pascal.

Când veneau bolnavii la Isus să-i ceară vindecarea, îi întreba: “Crezi că pot să-ți fac aceasta?” Îi vindeca în virtutea credinței lor unită cu a sa.

Azi Isus ne întreabă și pe noi: “Credeți că eu pot să vă mântuiesc prin patima, moartea și învierea mea?”.

Se mântuiește numai acela care poate spune cu sinceritatea inimii: “Cred, Doamne. Ajută necredinței mele!” Amin.

Ritul latin