Start > Ritul latin > “Veniți și luați lumină!”

“Veniți și luați lumină!”

8 February 2008
1,220 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Lumina a apărut în cosmos destul de ușor din partea lui Dumnezeu: “Și a zis Dumnezeu: “Să fie lumină!” Și s-a făcut lumină” (Gen 1,3).

Nu tot atât de ușor se face lumină în sufletul omului. Chiar dacă “Omul este un țigan pierdut într-un univers rece care îi este total indiferent” (Monod, premiat cu Nobel pentru medicină), Dumnezeu nu-i rămâne indiferent, oricât de țigan, oricât de întunecat ar fi.

Liturgia cuvântului ne arată străduința divină pentru luminarea omului.

Vindecarea orbului din naștere ne relevează efortul lui Isus de a pătrunde în noi cu lumina sa: “Cât timp sunt în lume, sunt lumina lumii”. Se arată ca atare: stăpân peste legile naturii, deschide ochii la ceea ce noi închidem ochii, cu tină; stăpân al sâmbetei: nu se dă în lături de a-și manifesta iubirea atotputernică făcând bine în orice timp; stăpân al cuvântului, este recunoscut ca profet, stăpân al sfințeniei desăvârșite: împlinind voința divină în toate, se face ascultat de Dumnezeu. Dar că Isus este Fiul Omului, Mesia, Fiul lui Dumnezeu, numai el ne-a descoperit-o și Tatăl, așa cum l-a asigurat pe Petru, că nu carnea și sângele îi pot revela misterul său, ci numai Tatăl (cf. Mt 16,17).

Minunea este un semn care pune în evidență adevărul cuvântului divin, iar cuvântul explică și face inteligibil sensul semnului, adică se completează reciproc. Cuvântul și minunea pun în evidență persoana lui Cristos și ne pun în relație de intimitate cu el.

Primirea vederii este semnul credinței. Dumnezeu Tatăl are inițiativa prin Cristos – “Începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2) – și omul răspunde: “Eu cred, Doamne. Și s-a îngenuncheat înaintea lui”. “Și noi suntem orbi?” “Dacă ați fi orbi, n-ați avea păcat; dar pentru că voi spuneți: “Noi vedem”, păcatul vostru rămâne”.

Prin aceste cuvinte Isus se arată ca “cheie” pentru înțelegerea păcatului. El a venit ca să aducă lumină pentru păcătoși, dar cei care nu vor să se recunoască păcătoși, refuză lumina, se scufundă și mai mult în întunericul păcatului lor.

Primul act al iubirii divine față de noi, prin care lumina ne pătrunde în suflet, este botezul. La botez suntem unși cu uleiul crismei, așa cum Samuel l-a uns pe David, ca să devenim un popor împărătesc, preoție regală (cf. 1Pt 2,9); apa ne deschide ochii credinței – “Are și credința ochii săi”, spune sfântul Augustin – și în suflet pătrunde lumina, harul. În primele veacuri ale Bisericii el se numea iluminare. Lumina botezului trebuie să crească odată cu vârsta, fiindcă întunericul păcatului caută să se furișeze în suflet printr-o acțiune de forță a Duhului cel rău, care umblă răgând ca un leu și caută mereu să-l înghită pe om (1Pt 5,8).

În a doua lectură (Ef 5,8-14), sfântul apostol Paul ne arată ce trebuie să facem atunci când umbra iadului ne-a atins: păcatul trebuie declarat ca atare la vama umană. Apostolul pune antiteza dintre creștin și păgân în lumină și întuneric. Dar nu ca și cum în păgâni ar sta tot întunericul și în creștini toată lumina, în ei numai rău și în noi numai bine; nu, ci pentru faptul că păgânii au zeificat răul: toate viciile își aveau zeitățile lor în panteon. Acest aspect trebuie condamnat în păgânism.

La “vama eticii creștine” totul trebuie declarat ca atare: virtutea ca virtute și viciul ca viciu. Asta vrea să spună că în ambientul luminii păcatul este pus în evidență ca întuneric și în ambientul întunericului virtutea trebuie pusă în evidență ca lumină. În ambientul întunericului păcatul nu se vede, pe când în ambientul luminii, păcatul apare în toată grozăvia sa. Orbul din naștere, ieșit din întunericul fizic, iese și din întunericul spiritual, teologic, recunoscând în Isus “Lumina lumii”, fiindcă “pe păcătoși Dumnezeu nu-i ascultă”.

Creștinul se molipsește de întuneric, de păgânism, atunci când își minimalizează păcatele, când le caută scuze, când le trece ușor cu vederea, când, pentru a sta bine cu “cei mari ai lumii”, închide ochii față de adevăr și dreptate… căutând să salveze aparențele, când trece vama umană – pe la scaunul de spovadă – în mod fraudulos.

Prima lectură (1Sam 16,6-7.10-13), deși ne vine din adâncul istoriei, din Vechiul Testament, are forță actuală mai mult decât atunci, ea ne învață cum trebuie să privim lumea: cu ochii lui Dumnezeu.

Alegerea lui David ca rege, cel mai mic dintre fiii lui Iesse din Betleem, pune în evidență înțelepciunea și atotputernicia lui Dumnezeu ca o “cheie” spre a pătrunde în taina inimilor omenești. Alegerea este un dar gratuit din partea lui Dumnezeu. Aceasta o putem vedea și în alte ocazii. Ghedeon, de exemplu, când se simte chemat, rostește aceste cuvinte: “Domnul meu, cum îl voi salva pe Israel? Iată, familia mea este cea mai săracă a lui Manase și eu sunt cel mai mic din casa tatălui meu” (Ios 6,15). Saul s-a exprimat și el în felul următor: “Nu sunt eu oare un beniamit, din cel mai mic trib al lui Israel? Și familia mea nu este oare cea mai mică dintre toate familiile tribului lui Beniamin?” (1Sam 9, 21). Observând comunitatea creștină din Corint, sfântul Paul făcea următoarea reflexie: “Luați aminte la chemarea voastră, fraților: nu sunt mulți între voi înțelepți după trup, nu sunt mulți puternici, nu sunt mulți nobili. Dar Dumnezeu a ales ceea ce e nebunie în lume ca să dea de rușine pe cei înțelepți, Dumnezeu a ales ceea ce în lume e slab, ca să dea de rușine pe cei puternici, Dumnezeu a ales ceea ce în lume este necunoscut și disprețuit, ca să ducă la nimic pe cele ce sunt” (1Cor 1,26-28). Păcatul îl face pe om “mic”… dar, când omul își recunoaște păcatul, micimea atrage privirea lui Dumnezeu.

Dacă vrem să ne îmbogățim cu adevăratele valori, trebuie să privim la inima lui Isus, să luăm din ea lumină și în lumina lui vom vedea lumina (cf. Ps 36,10). Acesta este răspunsul la îndemnul sfântului apostol Paul: “Treziți-vă din somn și vă va lumina Cristos!”. Treziți din somnul păcatului, Cristos ne spune ca și orbului din naștere: “Mergi și te spală!”. Numai atunci vom vedea, în lumina lui Cristos, bârna din ochiul nostru și vom avea capacitatea de a scoate “paiul” din ochiul aproapelui (cf. Lc 6,42), constatând că “nu a păcătuit nici el și nici părinții lui”. Lumina, care ne ajută să vedem ceea ce este în inima omului, este “Credința care lucrează prin caritate” (Gal 5,6).

Un episcop german povestește că a vizitat un spital de campanie, în timpul războiului, de pe frontul din Flandra, unde toți răniții erau cu ochii scoși… Era înfiorător să treci din salon în salon și să întâlnești numai oameni care căutau să vadă cu ceea ce nu mai aveau, căutau drumul cu bățul sau sprijinindu-se de pereți… Mai emoționantă a fost rugăciunea făcută de un militar în numele tuturor, iat-o: “Doamne, dacă ai voit ca lumina ochilor mei să se stingă, lasă-mi măcar lumina minții! Și dacă vei permite să mi se ia și lumina minții, lasă-mi măcar lumina credinței! Amin.”

Să-i mulțumim Domnului pentru lumina ochilor, pentru lumina minții, dar mai ales pentru lumina credinței care ne ajută să vedem, nu numai în adâncul inimilor omenești, dar mai ales, în inima lui Dumnezeu, și, asemenea orbului vindecat, să ne închinăm lui, acum, la sfânta Liturghie, în plin “Mister al credinței”.

Ritul latin