Start > Ritul latin > “Un izvor de apă care țâșnește pentru viața veșnică”

“Un izvor de apă care țâșnește pentru viața veșnică”

8 February 2008
2,154 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a III-a din Post (Anul A)

Biserica se naște din apă.

Am afirmat în duminica trecută că, pentru a-l găsi pe Cristos în plenitudinea sa, nu avem voie să-l căutăm în sfera noastră personală, ci în sfera lui universală, care este Biserica. Biserica este opera lui Cristos și poartă amprenta Creatorului. Această amprentă o găsim, dacă intrăm în Biserică prin apa botezului și ne încadrăm total în viața ei. Lecturile de la liturgia cuvântului ne ajută, nu numai să înțelegem mai profund încadrarea noastră în Revelație, dar ne dă chiar harul de o trăi din plin.

Să pornim spre fântâna lui Iacob. Ea a fost făcută de acest patriarh spre a avea apă pentru fiii și turmele sale, fiind folosită dinainte de anul 1600 î.C. și până la 500 d.C… Dar în “cheie scripturistică” fântâna lui Iacob reprezintă Vechiul Testament cu capacitățile și valorile sale.

Apa își are simbolul său.

Cartea Genezei ne arată chiar de pe prima pagină că apa a fost ambientul în care Duhul Sfânt a făcut să apară viața pe planeta noastră (Gen 1,2.20). Apa din stâncă (Lectura I) are menirea să mențină în viață pe cei care au traversat Marea Roșie ca pe uscat. Aspirația poporului israelit era de a ajunge în țara cu izvoare și râuri bogate în apă (Deut 8,7). Însuși Mesia era prefigurat de profetul Ezechiel ca un templu din care iese apă care se revarsă spre toate cele patru colțuri ale lumii aducând o rodnicie de vis (cf. Ez 47,1 ș.u.). Profetul Ieremia îl numește pe Dumnezeu “Izvor de apă vie” (Ier 2,13), iar tradiția rabinică a considerat întotdeauna stânca din care a izvorât apa ca pe un simbol al lui Dumnezeu. Bazat pe această tradiție, sfântul Paul spune că evreii au băut cu toții din stânca spirituală care era Cristos (cf. 1Cor 10,4), făcând din el “cheia Bisericii”, este fântâna de “apă vie” a Noului Testament, deoarece glasul apei ieșite din coasta lui Isus de pe cruce (cf. In 19,34) ne dă siguranța că Dumnezeu este în mijlocul nostru și ne spune: vă iubesc.

Isus vine la fântâna lui Iacob spre a demonstra samaritenilor, și nu numai, că el este mai mare decât Iacob și ei își pot ostoi setea la un nou “Izvor de apă vie”, deoarece el singur are în sine toate comorile de har ale înțelepciunii și ale științei (Col 2,3) și pe care el singur le poate oferi, potolind setea omenirii după infinit (Evanghelia zilei).

Poporul israelit, în drumul său spre “țara promisă”, își punea problema fundamentală: “Este Dumnezeu în mijlocul nostru sau nu?” Răspunsul da le-a venit odată cu apa din stâncă.

Isus este Emanuel adică “Dumnezeu cu noi” și trebuie să-și confirme existența sa în mijlocul lumii până la sfârșitul veacurilor. Evanghelia ne arată cât l-a costat pe Isus efortul de a-și pune amprenta dumnezeirii sale pe sufletele oamenilor, ca existența sa să rămână perceptibilă în istorie. Mai întâi vine obosit la fântâna lui Iacob spre a se arăta, nu atât mai mare decât Iacob, ci chiar decât Moise. Moise, în fața stâncii, pe care Dumnezeu i-a cerut să o lovească cu toiagul, se îndoiește că ar putea să iasă apă din piatră și lovește de două ori (Num 20,11). Îndoiala îl va exclude pe Moise de a intra în “țara promisă”. Isus, “începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2) nu se îndoiește că dintr-o lume păcătoasă poate ieși Biserica sa împodobită ca o mireasă pentru Mirele ei. “Samariteanca este imaginea Bisericii” (Sfântul Augustin, Comentar asupra Evangheliei sfântului Ioan). Isus lovește cu cuvântul său blând în stânca samaritenei, care se arată mai dură decât stânca de la Massa și Meriba: “Cum ceri să bei, tu care ești iudeu, de la mine, care sunt samariteană?” În acțiunea de formare a Bisericii sale Isus n-a acceptat polemica, în care a încercat să-l tragă samariteanca, ci el însuți o atrage în dialog, pornind de la un avans: “Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu și cine este cel ce ți-a zis: Dă-mi să beau, ai fi cerut de la el și ți-ar fi dat apă vie”. Pentru realizarea operei sale, folosind forma dialogului care este o manifestare a înțelegerii și iubirii, Isus trece peste normele tradiționale de dușmănie dintre iudei și samariteni, trece peste obiceiul, deși nescris, care considera ca “timp pierdut” faptul ca un rabin să stea de vorbă cu o femeie, și își urmează planul cu migală, descoperindu-i că el este Mesia și deține “apa vie”.

Când femeia samariteană începe să înțeleagă acest lucru, cere. La cererea ei, Isus ia inițiativa profetică printr-o cunoaștere supra-umană și-i arată că, pentru a primi ceea ce a cerut, i se cere o conduită morală elementară: fidelitatea în căsătorie, care îi lipsește. Isus îi cere această conduită morală: “Mergi și cheamă pe bărbatul tău!”, fiindcă tocmai căsătoria avea să stea ca imagine a unirii lui cu Biserica sa (cf. Ef 5,31-32).

Când samariteanca înțelege că, lipsindu-i această conduită morală elementară, nu poate primi “apa vie”, fiindcă profetul cere ceea ce Dumnezeu vrea, caută un refugiu în închinarea de pe muntele Garizim, pe care ea o aduce lui Dumnezeu ca toți ceilalți buni samariteni sau iudeii de la templul din Ierusalim. Isus îi arată că închinarea este bună, indiferent unde se închină omul, dar mântuirea, iertarea păcatelor, “vinde de la iudei”, de la el și de la ucenicii săi, care vor primi această misiune în mod solemn (cf. In 20,22-23).

Tot discursul lui Isus nu-i decât o “cheie misionară” pentru Biserică. El pornește de la un iudeu călător obosit, trece la un domn bogat, de la domn la profet, de la profet la Mesia, de la Mesia la mântuitorul întregii omeniri prin iudei, adică prin Biserică: “Eu vă zic, iată, ridicați ochii voștri și priviți câmpiile, că sunt albe pentru seceriș… Eu v-am trimis să secerați ce n-ați muncit voi”. Munca voastră să aibă ca model ceea ce vedeți că fac eu!

Samaritenii cer “apă vie” și Isus rămâne la ei două zile, după care ei mărturisesc: “Acesta este Mântuitorul lumii”. Deci, Dumnezeu este cu noi și prețuiește sufletele noastre.

“Noi nu vom fi în stare niciodată să iubim banii noștri, așa cum Isus a iubit sufletele noastre” (sfântul Ioan Gură de Aur), ba chiar niciodată nu ne vom putea iubi pe noi înșine așa cum ne iubește Isus.

În cea de-a doua lectură, apostolul Paul ne asigură de această prezență, fiindcă: “Îndreptățiți prin credință, noi suntem în pace cu Dumnezeu” și “am obținut, prin mijlocirea credinței, acces la acest har în care ne aflăm”, deoarece “pe când noi eram încă păcătoși”, (adică condamnați să nu iubim și să nu fim iubiți), departe de “apa vie”, de izvorul iubirii, fiind după chipul și asemănarea satanei, cu inimi de stâncă dură, Cristos ne-a scos din această stare jalnică și ne-a făcut capabili de a iubi și de a fi iubiți, asemenea samaritenei, care, din iubire față de acela care i-a deschis ochii spre a cunoaște “apa vie”, dătătoare de viață veșnică, nu numai că îi dă de băut lui Isus, dar îi lasă toată găleata cu apă și fuge să-i aducă pe concetățenii ei la acest “izvor de apă vie”.

Apostolul insistă asupra gratuității credinței, fiindcă “darul” se face acelora pe care îi iubim. Și dacă Dumnezeu ne dă în dar credința, ne dă viața sa divină, acest lucru pune în evidență iubirea lui nemărginită față de om.

Pe drumul Crucii, Cristos are trebuință de apă. Când a fost obosit, samariteanca i-a oferit găleata. Isus ne cere un pahar cu apă și nouă. “Acela care va da de băut un pahar cu apă, adevăr grăiesc vouă: nu-și va pierde plata sa” (Mt 10,42).

Dar bogatului din Evanghelie, care nu a dat săracului Lazăr nici firimiturile care cădeau de pe masa sa și de care se bucurau și câinii, ajuns să se roage pentru o picătură de apă spre a-și răcori limba arsă de flăcările iadului, nu i s-a dat (cf. Lc 16,24).

În acest timp de post, eu ce i-am oferit lui Isus?

De pe înălțimea Crucii îmi spune: “Mie-e sete” (In 19,28), adică: “Dă-mi să beau!”

Ritul latin