Start > Ritul latin > Duminica Floriilor

Duminica Floriilor

8 February 2008
1,237 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica Floriilor (Anul A)

Ascultând relatarea pătimirii, este foarte ușor să acuzăm pe Iuda și marii preoți, pe iudei și Pilat, ca responsabili ai condamnării la moarte a lui Isus. La o primă vedere ei sunt cei vinovați de uciderea lui, printr-o urzeală complice care merge de la trădare, la ostilitate declarată, la lașitate…

Dar poate că acest mod de a vedea lucrurile este prea simplist pentru a fi corect. Moartea lui Isus pe cruce nu este imputabilă numai acelora care – într-un mod sau altul – au fost protagoniștii imediați ai arestării, procesului și condamnării sale.

Și nu trebuie să ne gândim că toți capii iudeilor au acționat din pură răutate în a-l fi condamnat pe Isus… Mai marii preoților, cărturarii și “bătrânii poporului” nu erau o bandă de criminali. Nu erau mai “răi” decât mulți alții… sau chiar decât noi.

Așa cum a scris C. Duquoc, “Ar fi confortant ca Isus Cristos să fi fost omorât numai de către mâna marilor criminali, pentru că cu ei noi nu am avea nimic de împărțit. Dar nu a fost așa, și nimeni nu este exempt de faptul de a-l fi respins în afara istoriei noastre pe martorul dreptății și bunătății lui Dumnezeu” (La parola per l=assemblea festiva n 16: “Domenica delle palme”, Queriniana, Brescia 1972, pp. 138-139).

Patima lui Cristos nu reprezintă un episod de sine stătător în istoria complexă a lui Isus, dar semnează “punctul de spărtură” al tensiunii provocată în societatea timpului și ambientului său de întreg modul său de a se comporta, a vorbi și a învăța.

Isus a fost condamnat pentru că întreg comportamentul și cuvintele sale nu erau compatibile cu mentalitatea comună, cu sistemul raporturilor sociale considerate invincibile, cu normele, instituțiile și tradițiile considerate cele mai sacre și inviolabile. Dacă ne punem în situația iudeilor practicanți și păzitori ai instituțiilor religioase ale timpului lor, nu ar părea evident că Isus “ar fi avut dreptate”…

Pe de altă parte, personalitatea, comportamentul și învățătura lui Isus prezentau aspecte așa de noi și originale, încât finalmente mai nimeni nu ar fi recunoscut în vreun mod oarecare în el așteptările proprii referitor la “Mesia”: nici capii religioși, nici “zelo-ții”, și nici poporul.

De aceea Isus a fost condamnat. Pentru că a îndrăznit să spună: “Fericiți cei săraci”, și încă și mai mult: “Vai vouă bogaților”; de asemenea pentru că a îndrăznit să spună: “Îți sunt iertate păcatele”; pentru că nu a ținut sabatul conform regulilor; pentru că nu a acceptat să fie proclamat ca rege de popor; pentru că a spus că trebuie să iertăm totdeauna; pentru că a spus că în împărăția lui Dumnezeu, vameșii și prostituatele pot “trece chiar înaintea” celui care profesează stricta observanță religioasă; pentru că a îndrăznit să alunge negustorii din templu…

Îți trebuia o mare libertate de spirit pentru a-l putea “înțelege” pe Isus; îți trebuia măreția sufletului; era nevoie de o disponibilitate radicală și personală spre bine, spre sensul dreptății, spre logica iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele, fără obstacolul prejudecăților, moravurilor, convențiilor, intereselor.

Dar Isus s-a confruntat cu meschinătatea, egoismul, orgoliul, prezumpția, lașitatea, răutatea, mediocritatea oamenilor: a oamenilor din timpul său ca și a celor dintotdeauna, bogați și puternici ca și săraci și lume obișnuită…

Ceea ce l-a ucis pe Isus, nu a fost atât acțiunea criminală a cuiva, cât mai ales păcatele comune tuturor. Cea care l-a exclus pe Cristos de pe fața pământului, a fost “banalitatea cotidiană a răului” (Duquoc): în Iuda, în mai marii preoților, în Pilat, în soldați, în mulțimea din Ierusalim, a fost ceva din noi toți.

Și totuși, tocmai acceptând în mod liber condamnarea sa nedreaptă și moartea pe cruce, Isus a învins forța anonimă și de nestăpânit a “păcatului”, a acelui “rău” care se manifestă în mii de moduri în viața tuturor și care ne este comună nouă ca unor protagoniști istorici ai pătimirii sale.

Cristos a murit pentru noi, pentru toți oamenii: în numele lui avem certitudinea milostivirii lui Dumnezeu; de la el – înviat din morți și înălțat la dreapta Tatălui – primim în dar pe Duhul Sfânt, foc care arde păcatul, energie care sfințește în dragoste.

Ritul latin