Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Postul Mare

Duminica a IV-a din Postul Mare

8 February 2008
1,146 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Tema de bază a liturgiei din această duminică o constituie cuvintele lui Isus: “Eu sunt lumina lumii; cine mă urmează pe mine nu va umbla în întuneric…” (In 8,12). Însă această temă este ilustrată în Evanghelia de astăzi de episodul lui Isus care “deschide ochii” unii om orb din naștere și de relatarea diferitelor reacții care se desfășoară în jurul acestui eveniment.

Lecționarul ne oferă și astăzi posibilitatea unei forme scurte a Evangheliei, dar ar fi mult mai bine să se citească întreg textul din Ioan – presupunând că-l “vom interpreta” cu o anumită vivacitate – căutând să nu prelungim timpul de celebrare în celelalte momente: cântări, omilie, îndemnuri…

Nu ar fi de loc rău ca în această duminică să se scoată în relief chiar și material tema luminii:

a) în primul rând printr-o bună luminare a navei sau a intrării în biserică încă de la începutul Sfintei Liturghii;

b) luminând puternic pupitrul la începutul liturgiei cuvântului;

c) luminând altarul la începutul liturgiei euharistice (și aprinzând lumânările sau punându-le pe altar în acel moment).

Uneori încerc să-mi imaginez cam cum ar putea fi lumea celui care nu a văzut niciodată lumina soarelui, culorile florilor, fața persoanelor dragi…

Nouă ni se pare foarte natural și normal faptul că “putem vedea”: nu ne dăm seama, nu realizăm ce mare lucru este lumina, ce minunăție sunt ochii noștri. Și greu și foarte rar poate reflectăm asupra faptului că pentru a “putea vedea”, sunt necesare două lucruri: lumina și ochii (care să fie sănătoși și buni… și desigur deschiși!).

Pe întuneric nu știm cum să ne orientăm, cum să ne mișcăm… Când este ceață puternică nu vedem strada, nu reușim să înțelegem unde ne aflăm, și nici nu întrezărim prea bine unde vom ajunge…

Și în viață se întâmplă adesea ca și pe timp de ceață. Simțim că existăm, dar fără să știm bine de ce; trebuie să trăim dar fără să știm bine cum; trebuie să murim – nu știm când – fără să știm bine “ce va fi după aceea“…

În fața întrebărilor cele mai fundamentale și mai decisive ale vieții, în fața misterului morții, toți suntem “orbi din naștere”, plini de incertitudini și dubii.

Sunt dintre aceia care nu se gândesc niciodată la aceste lucruri: asta ar însemna ca și cum a-i ține voluntar ochii închiși. Dar este periculos să călătorești cu ochii închiși…

Sunt dintre aceia care “cred numai în ceea ce se vede”. Dar oamenii de știință de astăzi ne atrag atenția că… nu trebuie să dăm crezare prea mult ochilor noștri proprii, pentru că cu ochii noștri noi nu vedem tocmai lucrurile “cum sunt”: vedem numai anumite aspecte, proporționate cu posibilitățile de percepție ale aparatului nostru vizual…

Cristos este lumină pentru cel care vrea “să vadă” mai în profunzime în realitatea lucrurilor și în misterul vieții. Dar lumina sa poate fi văzută numai “deschizând ochii” prin credință.

Acela care pretinde că știe deja totul, cel care se gândește că poate înțelege orice lucru singur și refuză lumina credinței, riscă să devină “orb” în fața lucrurilor cele mai importante ale vieții (ca acei farizei despre care vorbește Evanghelia de astăzi). În timp ce Evanghelia lui Cristos – pentru cei care o primesc cu umilință și fără prezumpție – îmbracă cu lumină drumul vieții: ne face să vedem mai departe decât ceea ce văd ochii noștri, decât ceea ce înțelege inteligența noastră, decât ceea ce pot descoperi instrumentele noastre. Și aceasta chiar dacă refuzul credinței din partea multora (acel refuz practic care, în societatea noastră, de cele mai multe ori se manifestă pur și simplu ca dezinteres și indiferență) devine la rândul său o ispită pentru credincios: oare nu mă înșel? oare nu sunt eu cel care-mi fac iluzii?

Credința nu schimbă realitatea lumii din jurul nostru: schimbă ochii noștri în vederea și perceperea acestei realități. Și aceasta nu în perspectiva obscură a morții, a non-sensului, a absurdului; dar în orizontul luminos al lui Dumnezeu-Iubire și al învierii.

Luminați de Cristos și de evanghelia sa (în vechime botezul era numit “iluminare”), devenim noi înșine “lumină în Domnul”, și suntem chemați să ne comportăm totdeauna ca “fii ai luminii” în bunătate, dreptate și adevăr (cf lectura a doua).

Ritul latin