Start > Ritul latin > Duminica III din Postul Mare (A)

Duminica III din Postul Mare (A)

8 February 2008
1,177 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a III-a din Post (Anul A)

Poporul a suferit de lipsa apei și a cârtit împotriva lui Moise zicând: “De ce ne-ai scos din Egipt, ca să ne omori de sete pe noi și pe fiii noștri și turmele noastre?”… Domnul i-a spus lui Moise: “Treci înaintea poporului… și ia în mână toiagul cu care ai lovit Nilul și pornește. Iată, eu voi sta înaintea ta acolo, pe stâncă, la Horeb, iar tu lovește stânca și va ieși din ea apă ca să bea poporul.” Moise a făcut așa înaintea ochilor bătrânilor lui Israel. Și a numit locul acela Massa și Meriba pentru răzvrătirea fiilor lui Israel și pentru că îl ispitiseră pe Domnul zicând: “Oare este Domnul în mijlocul nostru sau nu?” (Ex 17,3-7)

Incidentul pe care textul nostru îl relatează are loc la puțin timp după trecerea, pe cât de minunată pe atât de neașteptată, a Mării Roșii. Descotorosit de egipteni, Israel pornește prin pustiu către Pământul Făgăduinței. Ne-am putea imagina că, după toate câte a făcut Dumnezeu pentru el, Israel ar trebui să fie plin de recunoștință și de supunere. În realitate lucrurile vor sta cu totul altfel. A fost de ajuns ca poporul să fie încercat de sete pentru ca să se revolte deja împotriva lui Dumnezeu, ba chiar să se și întrebe dacă Domnul este în mijlocul lor. Iar Dumnezeu le arată, și nu o dată, dacă mai era nevoie, că este în mijlocul lor: îi ajută să însănătoșească apele amare ale unui lac ca să poată bea pentru ca mai apoi să-i conducă la o oază cu multe izvoare (Ex 15,27), le dă mană, acea hrană pe care o vor avea la îndemână pe toată durata călătoriei (Ex 16). În sfârșit, printr-un geste spectaculos Moise, la porunca lui Dumnezeu, face să iasă din piatră seacă in izvor de apă bogată și proaspătă pentru ca poporul, din nou însetat și din nou răzvrătit, să bea. Cu alte cuvinte Dumnezeu este nu numai Eliberatorul ci și Sursa vieții și a binelui poporului.

Nu seamănă oare comportamentul nostru față de Dumnezeu cu cel al poporului călător spre Pământul Făgăduinței? Recunoaștem noi oare lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu în viața noastră cotidiană? Cu ce inimă prim noi darul lui Dumnezeu?

Isus a ajuns într-o cetate a Samariei, numită Sihar… Era acolo fântâna lui Iacob. Așadar Isus, ostenit de drum, ședea pe marginea fântânii. Era în jurul amiezii. A venit o femeie din Samaria să scoată apă. Isus i-a zis: “Dă-mi să beau”… I-a spus femeia samariteană: “Cum tu, iudeu fiind, ceri să bei de la mine, femeie samariteană?”… A răspuns Isus și i-a zis: “Dacă ai ști darul lui Dumnezeu și cine este cel care-ți spune, Dă-mi să beau, tu însăți i-ai fi cerut și ți-ar fi dat apă vie.” (In 4,5-42)

În episodul întâlnirii lui Isus cu femeia samariteană lângă fântâna lui Iacob, Mântuitorul este prezentat ca însetat, nevoit să ceară apă de la o femeie pe care o vede pentru prima dată. Dialogul care se înfiripă între ei produce o profundă răsturnare de situație. Utilizând un limbaj alegoric Isus scoate la iveală în femeia din fața lui o “sete” pe care doar El o poate ostoi. Într-adevăr, viața tumultoasă a femeii samaritene (care a fost femeia a cinci bărbați) arată că nimic din ceea ce ea caută nu o satisface. De-a lungul dialogului lor ea va descoperi în bărbatul de lângă fântână mai întâi un profet (v. 19), pentru ca mai apoi să recunoască în El pe Mesia (v29), care îi dă pe față trecutul fără a o umili, și împreună cu concitadinii săi recunoaște pe Mântuitorul lumii (v. 42). Isus, se descoperă a fi “noul izvor de viață veșnică”.

Duminica a III a Postului Mare ne invită să căutăm în adâncul nostru care sunt nevoile noastre, așteptările noastre, cele mai profunde și mai vitale. Dacă ni s-a întâmplat să ne înșelăm aidoma femeii samaritene, Isus ne îndreaptă atenția către El, singurul “izvor de apă vie” care “ostoiește sete de viață veșnică”.

Ritul latin