Start > Ritul latin > Duminica a IV-a din Postul Mare

Duminica a IV-a din Postul Mare

8 February 2008
1,249 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Asemenea apei, vântului, aerului pe care îl respirăm, lumina este un element natural. Lumina este un element indispensabil pentru viața omului și a naturii, pentru reîntinerirea pământului. Mai mult, lumina se identifică cu viața însăși: “a veni la lumină” și “a deschide ochii la lumină” echivalează cu a se naște; “a da lumină” înseamnă a da viață unui fiu, după cum expresia “a închide ochii luminii” corespunde lui a muri. O lume fără lumină ar fi moartă, după cum un cer fără stele ar fi rece și amenințător pentru omenire.

Întreaga revelație biblică este străbătută de tema luminii. Între actul creator al lui Dumnezeu din Geneză, care desparte lumina de întuneric și crearea Ierusalimului ceresc de la sfârșitul lumii în care Dumnezeu va fi lumina celor mântuiți, istoria mântuirii este plină de intervențiile lui Dumnezeu care luminează și conduce la cunoașterea sa pe cel ce se încrede în el.

Prima lectură ne relatează ungerea lui David ca rege în urma îndepărtării lui Saul datorită neascultării față de porunca lui Dumnezeu.

Ungerea, în Vechiul și Noul Testament, este semn de consacrare, de alegere divină, de misiune. De multe ori însă, termenul ungere, în Biblie, este luat în sens spiritual. Duhul Sfânt dă sufletelor această ungere interioară, care le apropie mai mult de Dumnezeu, le iluminează asupra vocației lor, le face tari în credință și în momente de persecuție, le face să pătrundă în adevărurile cele mai înalte, uneori mai mult decât cei învățați.

David, un simplu păstor, fiul cel mai mic al lui Iese, este ales și uns rege. În urma acestei ungeri primește pe Duhul Sfânt în mod stabil, care-l va face capabil să conducă poporul lui Dumnezeu. Va săvârși multe păcate în viața sa aventuroasă, dar va fi un sincer penitent. Va trece de la întuneric la lumină, cum spune apostolul Paul în Scrisoarea către Efeseni. Aceeași iluminare divină o experimentează și profetul Samuel când trebuie să aleagă pe viitorul rege. Pe bună dreptate, urmând legile eredității și sângelui, cât și aspectul exterior, Samuel ar fi fost îndreptățit să-l ungă rege pe Eliab. Însă Domnul, luminându-l, îi comunică lui Samuel planul său arătând că Dumnezeu nu privește aparențele ci interiorul omului.

Pagina sublimă a evangheliei de astăzi, luată din Evanghelia după sfântul Ioan, are ca temă fundamentală aceeași idee de lumină în care întâlnim o dublă realitate: realitatea naturală și materială a lumii, care este viața omului, și lumina ca semn și simbol al unei realități superioare dar la fel de adevărată și de concretă: lumina credinței.

Cuvintele evangheliei descriu pe scurt o minune pe care Mântuitorul a săvârșit-o. În trecere fiind, ne spune evanghelistul, Isus a văzut un orb. Altădată în evanghelie cei neputincioși sunt cei care vin la Isus și îl roagă să fie ajutați. De data asta Isus se apropie singur de el și îi redă vederea. Doar în două versete este descris miracolul, făcând aluzie prin gestul ungerii cu tină la crearea omului și prin apa de la Siloe la noua creație mesianică și afirmând colaborarea necesară a omului prin cuvintele: merse, se spălă și se întoarse văzând.

Însă mai mult decât faptul în sine, atât de miraculos al vindecării orbului din naștere, accentul este pus de evanghelistul Ioan pe explicația și semnificația lui. Trecerea acestui om de la orbirea fizică la vederea lucrurilor, deci la lumină, se desfășoară paralel cu itinerariul său spiritual. Orbul vindecat îndeplinește un drum de credință. Pentru el, la început, Isus nu e decât un necunoscut. El știe numai că se numește Isus, în rest ignoră totul despre el. Dar, odată vindecat, în disputa cu fariseii el descoperă în mod progresiv că Isus este un profet, un trimis al lui Dumnezeu, Fiul Dumnezeu. La sfârșit urmează profesiunea de credință: “Eu cred Doamne”. De la Isus istoric (acel om care se cheamă Isus) el ajunge la credința în Domnul. Așadar, vindecarea orbului din naștere nu este numai istoria unui bolnav care este vindecat, dar și istoria unui necredincios care ajunge la lumina credinței. Acțiunea și cuvântul lui Isus l-au atras și l-au călăuzit la credință. Isus este lumina care luminează pe orb, dar tot el este cel care îi dă harul care îl atrage la Dumnezeu. Orbul nu-și dă seama de această acțiune-atragere misterioasă a harului, dar e proprie lui Isus această lumină care îl conduce până la capacitatea de a adera la Dumnezeu în credință. Dar și credința noastră se naște dintr-o iluminare interioară a harului lui Cristos. În urma ungerii cu sfânta crismă din ziua botezului nostru, noi l-am primit pe Duhul Sfânt cu lumina sa care ne-a deschis ochii credinței pentru a-l putea recunoaște tot mai mult pe Cristos în cuvintele și faptele sale. Drumul spiritual parcurs de orbul vindecat este drumul oricărui creștin botezat care trebuie să treacă de la simpla cunoaștere istorică a lui Cristos la încrederea și adeziunea deplină față de el.

Însă există și un progres în necredință. Mai întâi observăm dezacordul dintre iudei asupra identității lui Isus, apoi siguranța “noi știm că acest om este un păcătos”. În realitate ei nu înțeleg nimic despre Isus și este notată totala lor ignoranță: “Acesta nu știm de unde vine”. Neînțelegerea și neîncrederea față de Isus ajunge la ridicol când pun în dubiu însăși identitatea persoanei. Necredința fariseilor este adevărată orbire nu pentru că nu văd, ci pentru că nu vor să vadă. Fariseii zilelor noastre sunt cei care se închid în fața Cuvântului lui Dumnezeu și a lucrării evidente a harului care acționează în oameni. Păcatul lor este autosuficiența, încrederea oarbă în știința care-i face incapabili de a recunoaște puterea harului lui Cristos. Încrederea absolută pusă în semnele exterioare, naturale, este adevărată orbire pentru oamenii zilelor noastre. Îndepărtându-se de lumina care este Cristos orbecăiesc în întuneric și minciună.

Polemica pe care Ioan o duce, în toate fazele sale, de la contrast la absurd, are ca țintă pe Cristos, în acțiunea și persoana sa. În centrul acestei relatări stă problema identității lui Isus ca Mesia. Isus a fost, este și va rămâne semn de contradicție; lumina și cuvântul său sunt ca o spadă care judecă și desparte. Asemenea lui Cristos și creștinul trimis să ducă Evanghelia în lumea de azi, adică să fie lumină a lumii, va fi totdeauna sub semnul contradicției și al neînțelegerii, ba chiar va suferi prigoane. În ciuda acestor dificultăți creștinul nu trebuie să abandoneze datoria sa de a fi lumină, așa cum subliniază sfântul apostol Paul în Scrisoarea către Efeseni.

Conștient de marea responsabilitate pe care o implică credința primită, Paul îi îndeamnă pe creștinii din Efes să fie fideli propriei vocații, după principiul enunțat în primul verset din capitolul patru al scrisorii ce le este adresată. Îndemnul său se dezvoltă plecând de la o constatare: “Acum sunteți lumină în Domnul”, adică din faptul că o nouă realitate caracterizează pe creștini. Din această nouă ființă izvorăște exigența unei conduite corespunzătoare. Prin indicativul “sunteți” e fundamentat și justificat imperativul “comportați-vă”. Roadele conduitei creștine sunt descrise de triada bunătate, dreptate, adevăr. Acesta este imperativul fundamental pentru actualizarea unei personalități autentic creștine: odată iluminați trebuie să devenim iluminatori.

Același îndemn este valabil pentru noi, creștinii de azi, când ne amintim de ziua botezului nostru, adică de ziua când unși cu sfânta crismă am primit lumina credinței. De aceea este un moment fericit de a ne întreba: mai posedăm noi lumina primită? Și dacă o avem, folosește la ceva? Este necesar, dar nu este suficient să avem lumina, adică pe Cristos, ci trebuie să o împărtășim deschizând ochii fraților noștri asupra misterului lui Dumnezeu și al omului, asupra sensului vieții și al morții și al istoriei.

La 29 octombrie 1957, în Franța, este ghilotinat un tânăr de 27 de ani, vinovat de jaf și de dublă omucidere, a celui jefuit și a unui jandarm. Giacomo Fresch moștenise de la tatăl său ateu un spirit sarcastic și cinic. Fără nici o limită morală, pentru a face rost de bani, jefuia, fără să se gândească la posibilele consecințe. Se naște din aceasta o tragedie fără a voi. Judecătorii, voind să dea o lecție publică, respingând orice clemență, îl condamnă la moarte. Trec trei ani de carceră între un proces și altul, și așteptarea eliberării care nu-i este acordată. Giacomo e căsătorit și are o fiică. Aventura sa a fost un moment de nebunie. Delictele erau departe de intenția sa. A fost târât de evenimente, reacția celui jefuit, apoi urmărirea jandarmului și tentativa de a nu cădea în mâinile lui. Are ca vecin de carceră un prieten, care va deveni preot, și care, prietenește, încearcă să-l facă să înțeleagă frumusețea credinței și a speranței creștine. Singurătatea operează minunea în sufletul lui Giacomo care se convertește și ajunge la expresii de înaltă spiritualitate, care astăzi ne miră. Puțin înainte de a muri îi scrie prietenului său: “Încă vreo câteva ore de luptă înainte de a cunoaște ceea ce este iubirea. Aștept iubirea, aștept să fiu scăldat de torente de bucurie și să cânt veșnic gloria celui înviat. Dumnezeu este iubire. La revedere în Dumnezeu”.

Cristos ne-a vorbit despre o lumină, dar o lumină care nu trebuie ascunsă sub obroc, ci care trebuie să fie așezată în candelabru pentru a lumina pe cei care sunt în casă; o lumină care trebuie să ne servească nu numai nouă, dar și celorlalți locuitori ai pământului care încă nu cred. Prietenul lui Fresch a înțeles această datorie de a fi lumină și a pus-o în practică, fiind pentru noi un minunat exemplu. Ca și creștini, noi, nu putem și nu trebuie să ne mulțumim a fi simpli iluminați, dar trebuie să fim adevărați iluminatori. Ochii tuturor privesc lumina, dar ai noștri trebuie să o și dea.

Să fim așadar lumină acum, cât încă este zi, căci va veni noaptea și nu vom mai putea iradia. Iar atunci când Dumnezeu ne va întreba, asemeni evreului orb care s-a adresat unui creștin, într-o dramă a lui P. Claudel, “Voi care ați văzut, ce ați făcut cu lumina?”, noi să-i putem arăta roadele luminii credinței pe care am primit-o la botez.

Robert GAȘPAL

Ritul latin