Start > Ritul latin > Desăvârșirea Legii

Desăvârșirea Legii

10 January 2008
1,107 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VII-a de peste an (Anul A)

Învățătura duminicii de azi continuă cu desăvârșirea Legii, depășind “legea talionului” prin oferirea obrazului stâng celui ce lovește pe cel drept, prin a-i da mantaua celui ce ia haina, prin a merge o milă în plus cu cel ce silește la o milă, de a nu refuza împrumutul și culminează prin lege nouă a iubirii, chiar și a dușmanilor.

În Vechiul Testament “legea talionului” era necesară, ba în multe cazuri e necesară și azi, fiind un progres: oprește răzbunarea, care mereu tinde să “sară peste cal”, să facă mai rău decât i s-a făcut.

Se pune problema: Cum se împacă teoria cu practica? Isus a spus: “… când te-a lovit peste obrazul drept, întoarce și celălalt obraz”, iar când el este lovit de sluga arhiereului, în loc să întoarcă și celălalt obraz, îi cere explicații: “De ce mă lovești?” (Mc 14,48; In 18,23). Sfântul Paul, când sluga marelui preot Anania îl lovește, nu întoarce celălalt obraz, ci zice: “Te va bate Dumnezeu, perete văruit! Tu, deci te-ai înscăunat să mă judeci după lege, atunci când împotriva legii poruncești să fiu bătut?” (Fap 23,3). Cum se rezolvă?

Nici lovitura dată lui Isus, nici cea dată sfântul Paul nu au fost date nici conform “legii talionului”, nici din răzbunare și nici din ignoranță, ci din fățărnicie, dintr-o rezistență față de adevăr; deci dintr-un păcat contra Duhului Sfânt, care nu are iertare; prin urmare întoarcerea obrazului nu avea nici o șansă de a provoca o convertire (cf. Mt 12,32).

“A urî pe dușmani” nu era nici o poruncă scrisă în Vechiul Testament, dar era o trăire față de popoarele idolatre și la Qumran era un focar de întreținere a urii față de dușmanii poporului israelit. Aceștia își găseau justificarea în faptul că Dumnezeu însuși a purtat “războaiele sfinte” ale lui Israel, pe care îl pedepsea cu cele mai crâncene pedepse, dacă nu nimicea în totalitate pe cei învinși. Cum rezolvăm și această problemă? Dintotdeauna este cunoscut că valorile spirituale întrec pe cele materiale, fizice. Sintagma: “Nimicește fizic, ca să nu fii nimicit spiritual și moral”, chiar dacă nu era stabilită ca poruncă, era trăită mai mult decât o lege; fiindcă spiritualul și moralitatea mențin legătura cu Dumnezeu. La această conștiință trebuia să ajungă Israelul prin “războaiele sfinte”. (N.B. Fundamentaliștii islamici și de orice altă natură ar fi, promotorii de azi ai terorismului și “războaielor sfinte”, nu au un fundament spiritual și nici moral).

În Vechiul Testament toată legea era bazată pe logica umană, așa cum am văzut și în duminica trecută. “Misterul lui Cristos” era ascuns de veacuri în Dumnezeu (cf. Rom 16,25) și numai în ultimul timp ni s-a descoperit nouă (cf. Evr 1,1 ș.u.).

N-a fost o nedreptate față de cei din vechime? De ce să fim noi preferați?

Cred că nu e vorba de nici o preferință. Dumnezeu iubește cu iubire veșnică pe toți oamenii pe care i-a creat din iubire. Numai că iubirea apare mereu nedreaptă față de logica umană: Dumnezeu nu-i nedrept când dă la moarte pe Fiul său nevinovat pentru cei nelegiuiți? Sfântul Isaac Sirul obișnuia să spună: “Să nu huliți, spunând că Dumnezeu este drept. Un Dumnezeu drept nu l-ar fi trimis pe cel nevinovat să piară pe cruce pentru mântuirea păcătoșilor” (N. Steinhardt, Dăruind vei dobândi, Ed. Dacia Cluj-Napoca 1994, p. 21), iar pe Leon Bloy îl făcea să exclame: “O, Isuse Cristoase, care iubești pe cei ce te răstignesc și răstignești pe cei ce te iubesc” (id. o.c., p. 15). Dacă îl iubim pe Cristos și împlinim porunca lui, el ne răstignește. Cu ce suntem mai favorizați decât cei din Vechiul Testament? Viața omului pe pământ este o luptă continuă pentru autodepășire. Cei din Vechiul Testament s-au luptat să treacă de limitele rațiunii și să atingă supranaturalul. Dumnezeu s-a milostivit și le-a oferit credința, prin Avram (cf. Gen 26,5; Evr 11,8.17). Lupta pentru credință a fost crâncenă. Noi, cei din Noul Testament, avem de dus o luptă, dacă nu mai crâncenă, cel puțin tot atât de dură ca și a celor din Vechiul Testament, fiindcă noi suntem chemați să trecem de la credință la iubire, la caritate: “Credința fără fapte este moartă” (Iac 2,17).

Sinteza vieții noastre creștine este cuprinsă în sintagma sfântului apostol Paul: “Totul este al vostru, dar voi sunteți ai lui Cristos și Cristos este al lui Dumnezeu” (1Cor 3,16-23). Putem spune că suntem cu totul ai lui Cristos? ai lui Dumnezeu?

După cum gratuită a fost trecerea păgânilor de la rațiune la credință prin Cristos, tot la fel de gratuită este și trecerea noastră de la credință la caritate prin același Cristos, care s-a jertfit pentru mântuirea noastră (cf. Ef 2,4-8). Pentru aceasta sfântul Paul afirmă că ar fi o nebunie ca între credință și caritate să fie așezat primatul rațiunii. A “se face nebun”, pentru “a deveni înțelept”, înseamnă a lăsa rațiunea în domeniul ei filozofic, pur omenesc, fiindcă în logica iubirii divine nu poate avea nici o valoare: “sunt deșarte cugetările celor înțelepți”. În domeniul carității, care desăvârșește legea bazată pe rațiunea naturii umane, nu ne putem baza pe oameni și este socotit drept “nebun în ochii lui Dumnezeu” acela care ar face acest lucru, oricare ar fi acel om: Paul, Apolo sau Chefa… Nu ca și cum omul n-ar avea nici un rol și nici o valoare, ci din contra, el este chemat în Cristos la efortul de construire a Bisericii: “După harul lui Dumnezeu ce mi-a fost dat, ca un arhitect înțelept, eu am pus temelia; un altul zidește pe ea”, dar temelia trebuie să fie mereu aceeași: Isus Cristos.

Să vedem dacă și această poruncă: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!” a Vechiului Testament (cf. Lev 19,1-2.17-18), a avut trebuință de desăvârșire, fiindcă o găsim integral preluată de Noul Testament.

Care erau criteriile iubirii față de sine în Vechiul Testament?

Toate erau bazate pe logica rațiunii umane. Iată, un motiv: Dacă îmi vreau binele, trebuie să-i vreau binele și aproapelui meu în aceeași măsură… Dacă nu va avea parte de același bine ca și mine, îmi va face rău, ca să-i fie lui bine. Un alt motiv: A-i vrea binele fiindcă este creat de același Dumnezeu, fiindcă este om ca și mine, fiindcă suntem frați, rânduiți să ne ajutăm unul pe altul, este o deducție logică. Nu găsim aici un motiv supranatural al iubirii. Logica se oprește la limita supranaturalului și se concretizează în: “ca pe tine însuți”, ca pe mine însumi… Și încă un motiv: “Legea sfințeniei”, sector central și dens al cărții Leviticului (Lev 17-26), încearcă să modeleze ordinea umană pornind de la sfințenia lui Dumnezeu. Dar această sfințenie, despre care este vorba aici, este un concept care nu se referă atât la Dumnezeu sfânt în sine însuși, cât mai ales la un Dumnezeu ca temelie a lumii, o sfințenie dedusă din rațiune, ea aparține mai mult de Teodicee, sau “Dumnezeul lui Aristotel” cum o numește Alexis Carrel (Călătorie la Lourdes, p. 62), decât de Teologie. Prin urmare ea constituie o exigență radicală a lumii însăși spre a fi cu adevărat ceea ce este, sau este chemată să fie. În această lume legea sfințeniei este dirijată de Dumnezeu spre popor, pentru această lume (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 207). Conceptul sfințeniei lui Dumnezeu, matrice pentru lume, nu avea un fundament teologic bazat pe Revelație, ci pe Teodicee, chiar dacă îndemnul venea de sus: “Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt” (Lev 11,44 ș.a.), deoarece capacitatea de înțelegere nu depășea puterea rațiunii umane. Numai inspirația Duhului Sfânt că “Dumnezeu este iubire” (1In 4,8) a fost în stare să dea adevărata noțiune a sfințeniei divine și să ne arate înfăptuirea ei printre noi prin Cristos.

În consecință iată, în ce constă desăvârșirea Legii, chiar a iubiri, din Vechiul Testament prin Cristos:

1) prin caracterul de universalitate pe linie orizontală: nu admite nici o excepție, tot cel ce este om, trebuie iubit, chiar dacă este dușman;

2) prin caracterul de măsură pe linie verticală, urcă la infinit: de a iubi cu măsură fără de măsură: “Așa cum v-am iubit eu”, “după cum m-a iubit pe mine Tatăl” (In 15,12 ș.u.);

3) prin motivația intrinsecă a iubirii, care este paternitatea lui Dumnezeu;

4) prin unicitatea iubirii, care are un singur Izvor;

5) prin logica nouă a iubirii: care întrece dreptatea rațiunii;

6) prin destinația nouă pe care o dă: împărăția și viața veșnică;

7) prin subiectul nou: care este omul botezat;

8) prin motorul nou: care este Duhul Sfânt revărsat în inimile noastre;

9) prin forța nouă: care este capabilă să creeze spațiul subiectiv (poate crea loc în suflet pentru orice făptură umană până la infinit);

10) prin obiectul nou pe care îl realizează: Biserica.

Ritul latin