Start > Ritul latin > Desăvârșirea Legii

Desăvârșirea Legii

10 January 2008
1,035 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a de peste an (Anul A)

Legea Vechiului Testament, cu toate că a fost dată de Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai (cf. Ex 20,1-17), nu-i nimic altceva decât o explicitare a legii naturale înscrise de Creator în firea omului. Ea nu este o revelație în sens strict, ci o aprobare teofanică într-un moment dat al Istoriei; ea, deși a fost “scrisă cu degetul lui Dumnezeu” (Ex 31,18), nu arată decât că ea a fost scrisă în firea omului din inițiativa lui Dumnezeu. Această lege naturală poate fi explicitată prin alte legi și porunci pe baza rațiunii umane. Dar, ca Legea lui Moise să devină capabilă de a întrece rațiunea umană, pentru a stabili o legătură cu Dumnezeu în spirit, nu numai în carne, ea trebuia desăvârșită tot printr-o acțiune pornită din inițiativa divină, care să întreacă rațiunea, și aceasta trebuia să fie, nu doar o teofanie care să dea numai credibilitate, ci o veritabilă Revelație. Ea s-a realizat și își are punctul culminant în Cristos “Începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2). Isus însuși a trăit teofania Legii ca un simplu muritor, ca omul să fie conștient că poate primi viața dumnezeiască, așa cum o are el în simplitatea lui, ca un “sărac cu duhul” (Mt 5,3) în a cărui inimă își poate găsi odihna orice ființă umană, fiindcă iubirea singură crează spațiul subiectiv și de aceea poate invita cu mărinimie infinită: “Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă!” (Mt 11,28).

Antitezele proclamate de Isus: “Ați auzit că s-a spus celor de demult… iar eu vă spun…” nu sunt altceva decât o invitație de a pătrunde în inima lui, de a-i înțelege iubirea, de a-i trăi cuvântul, de a experimenta supranaturalul în noi, de a aprecia valorile spirituale printr-o trăire morală din punct de vedere supranatural.

Observarea Legii lui Moise era menită se creeze relații de bună vecinătate cu Dumnezeu și cu oamenii doar pe acest pământ, fiindcă nu făgăduia nimic mai mult și nici nu putea, deoarece, fiind rațională, s-a oprit la limita supranaturalului; pe când desăvârșirea, pe care o dă Cristos, crează o nouă relație organică, de intimitate, de depășire a temporalului și spațialului cosmic, îi dă omului capacitatea de a crea spațiul subiectiv (orice creștin poate crea în inima lui, după ce a primit “odihna” din inima lui Isus, un loc de primire pentru orice om, pentru toți oamenii), de recepționa tot ceea ce Dumnezeu a creat, crează și va mai crea.

Dacă încălcarea legii mozaice se putea repara printr-o faptă logică, bazată pe dreptatea naturală sau “legea talionului”, legea desăvârșită de Cristos aduce rezolvări surprinzătoare, toate pornite dintr-un criteriu care depășește logica umană. Astfel: “Să nu ucizi!” se poate desăvârși oare prin mărirea pedepsei față de cei care numai “se gândesc” să ucidă sau se mânie și se insultă cu cuvinte? Așa a gândit Cristos? Când Isus i-a văzut pe Iacob și Ioan mâniați pe samaritenii care n-au voit să-l primească, încât erau gata să-i ucidă cu foc venit din cer (cf. Lc 9,54), i-a trimis în judecată? I-a condamnat? Când cei zece ucenici s-au mâniat pe Iacob și Ioan fiindcă ceruseră să stea unul la dreapta și altul la stânga lui în împărăția mesianică, i-a trimis în judecata sinedriului sau i-a condamnat? Nu, ci cu iubire le dă lecția slujirii (cf. Mc 10,35-45). “Darul la altar” este bine venit numai când este total ambalat în iubire, altfel, Acela care “este Iubire” (1In 4,16), nu-l poate accepta. Adulterul, un rău deosebit de grav, era pedepsit cu moartea. Când Isus spune că cel ce se uită la femeia aproapelui cu gândul de a o pofti, înseamnă că vrea să fie pedepsit cu moartea sau cel puțin cu mutilarea ochiului, urechii, mânii, limbii, piciorului etc? Așa a procedat când i-a fost adusă femeia prinsă în adulter? Nu. După ce a pus o problemă de conștiință pentru toți acuzatorii și a scris sentința în praful drumului și toți aceștia și-au luat tălpășița, el spune păcătoasei: “Femeie, nimeni nu te-a condamnat? Nici eu nu te condamn. Mergi și nu mai păcătui!” (In 8,1-11). Cât privește “cartea de despărțire”, Isus o admite și chiar o recomandă doar într-un singur caz, cel al adulterului, fiindcă tocmai legea iubirii cere interzicerea conviețuirii. Relativ la “jurământ”, Isus elimină cazuistica legală printr-o simplitate surprinzătoare. Când lumea era dominată mai mult de o credință naturală și căderea era atât de ușoară în minciună, jurământul era necesar; era necesar a-l lua pe Dumnezeu ca martor al adevărului pentru cele spuse; dar creștinul știe perfect de bine că Dumnezeu este întotdeauna prezent în inima sa și nu-i nevoie de a-l chema ca pe un martor care vine de departe. Ajunge un da sau un nu, fiindcă acestea echivalează cu un jurământ bazat pe ceva mai mult decât credința, pe iubire, în care stă legătura desăvârșirii (Col 3,14).

Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură insistă asupra “teologiei gratuității”, fiindcă ceea ce Dumnezeu ne-a dat gratuit este atât de mare că mintea noastră nu-i în stare să priceapă: “ochiul n-a văzut, urechea n-a auzit și la inima omului nu s-a suit”.

Vrem să înțelegem “darul lui Dumnezeu” în toată măreția lui? Trebuie să recurgem la Duhul Sfânt, care singur pătrunde adâncul înțelepciunii divine și ne descoperă minunile lui Dumnezeu: minunile iubirii realizate în Cristos. Pentru aceasta spunea apostolul neamurilor cu atâta hotărâre: “Pe Cristos vreau să-l cunosc… ” (Fil 3,10) “El este înțelepciunea lui Dumnezeu” (Cor 1,24), “În el sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei” (Col 2,3).

A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a împlini, a trăi desăvârșirea Legii, desăvârșire care nu se bazează pe logica rațiunii umane, ci pe logica iubirii, care, deși transcende capacitatea noastră de a o înțelege, nu transcende capacitatea noastră de a o trăi și trăind-o s-o înțelegem, fiindcă numai aceia care trăiesc după trup – homo animalis (1Cor 2,14) – nu înțeleg cele ce sunt ale lui Dumnezeu și de aceea a ajuns să-l răstignească pe “Domnul slavei”. A-l cunoaște pe Cristos înseamnă “a fi în lume, dar a nu fi din această lume” (cf. In 17,16). Cel desăvârșit în Cristos este în lume, dar nu mai trăiește în această lume, de aceea poate spune cu sfântul Paul: “Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20).

Ben Sirah, în prima lectură, după ce pune în evidență libertatea omului, dar divin, prin care omul își poate dovedi “măreția” sau “josnicia” sa prin alegere, insistă asupra înțelepciunii lui Dumnezeu care este mare și-l face “mare” pe acela care o îmbrățișează, fiindcă prin ea se pot cunoaște atât oamenii, cât și cel care i-a creat din iubire și le-a dat capacitatea de a alege binele și de a evita răul. Înțelepciunea lui Dumnezeu era Cristos care trebuia să vină în lume; “Înțelepciunea lui Dumnezeu” este Iubirea – Isus Cristos – care desăvârșește toate.

În concluzie?

Vreau să trăiesc conform Evangheliei, ca să-mi pot demonstra mie însumi pe viu că Dumnezeu este Tatăl meu și calea spre el are un sens unic: Isus Cristos, iar prin el “dreptatea” mea va întrece pe cea a fariseilor și cărturarilor și astfel am siguranța împărăției cerurilor.

Vă invit pe fiecare să faceți același lucru!

Domnul să ne ajute cu harul Său! Amin.

Ritul latin