Start > Ritul latin > În prim plan: faptele bune

În prim plan: faptele bune

10 January 2008
1,147 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a V-a de peste an (Anul A)

Fericirea luminează fața. Izvorul fericirii: faptele bune.

Cei declarați “fericiți” în duminica trecută, sunt declarați “lumină și sare” în duminica de azi: “Voi sunteți lumina lumii; voi sunteți sarea pământului”, voi “cei săraci cu duhul”. Sunt lumină și sare, nu pentru că aparțin Bisericii sau pentru că au de comunicat o învățătură mântuitoare, nici pentru că ar fi oamenii rugăciunii și credincioși cultului, ci în primul rând pentru că sunt “săraci, blânzi, curați cu inima” etc.

“Sare și lumină”.

Avem aici două proverbe în formă de parabolă, care definesc esența ucenicului lui Isus: “sare și lumină”.

Sarea se folosește pentru a condimenta alimentele, pentru a le păstra, pentru a le feri de alterare.

După o astfel de întrebuințare a sării, proverbul în formă de parabolă vrea să spună că ucenicii lui Isus, mai întâi ca un condiment, trebuie să influențeze lumea, ajutând-o să afle gustul vieții, să nu se lase coruptă de patimile josnice, să se ferească de corupția morală și va afla cheia durabilității: viața veșnică.

În lumea iudaică “sarea” era semnul înțelepciunii.

Ucenicii și toți cei care le vor primi mesajul, creștinii, avându-l pe Cristos – Înțelepciunea întrupată – trebuie să devină instrumente mântuitoare pentru neamuri.

Și metafora “luminii” era cunoscută în iudaism. Isaia spusese că Israelul a fost predestinat să fie “lumina neamurilor” (Is 49,6), după cum spune și Isus ucenicilor săi. Creștinul este lumină în măsura în care este unit cu Cristos “Lumina lumii“. Lumina se afirmă, se arată, acolo unde Dumnezeu se revelează prin cuvântul său (cf. Mc 4,21-22; 2 Cor. 4,4; Fil. 2,15-16).

Imaginea “cetății de pe munte” își are originea tot în lumea biblico-iudaică. Simbolul “destinului glorios” al lui Israel era cetatea Ierusalimului, construită pe muntele Moria, spre care se vor îndrepta în pelerinaj toate popoarele, ca să-i aducă cult lui Dumnezeu.

Isus aplică această imagine ucenicilor săi și afirmă că ei sunt “noul Israel”. Dar ucenicii lui Isus trebuie să fie lumina lumii în permanență: lumina nu se aprinde pentru a fi pusă sub obroc.

Obrocul, ce mai era și el?

În vremea aceea iluminatul se făcea cu torțe, lumânări rudimentare și mai ales prin opaițe și candele alimentate cu său sau alte grăsimi. Când o astfel de candelă se stingea, răspândea în cameră un miros insuportabil. Ca să se împiedice formarea și răspândirea mirosului greu, la stingere, se punea peste candelă un fel de oliță numită obroc.

Cristos vrea să spună că o lumină, odată aprinsă, nu trebuie să se mai stingă… Când într-un ucenic se stinge “cuvântul lui Dumnezeu”, se stinge credința, speranța sau iubirea. Nici un obroc din lume nu mai poate să împiedice mirosul greu care asfixiază, scandalul care corupe alte suflete și ucenicul ajunge de batjocura lumii: “călcat în picioare”.

În lectura a doua (1Cor 2,1-5), apostolul Paul arată că ceea ce “stinge candela” este păcatul, mai ales mândria “rădăcina tuturor relelor”. Isus s-a smerit, ca să-l readucă pe om la lumină, la Dumnezeu. Paul îl urmează pe Cristos și-l propune corintenilor spre contemplație, ca să poată rămâne “lumină în Cristos” și să aibă parte de înviere. Lumina lor să fie smerenia, slujirea, caritatea.

Înfăptuirea smereniei, slujirii și carității în mod mai explicit ne este propusă în prima lectură (Is 58,7-10).

După întoarcerea din exil și reluarea vieții de zi cu zi în Iudeea, lucrările de reconstrucție ale templului și zidurilor Ierusalimului mergeau încet, descurajator. Israeliții se străduiau să afle calea lui Iahve, ca, apropiindu-se de el, să poată pune bazele unei ere noi de dreptate și de pace. Cu acest scop au înmulțit zilele de post. Legea prescria numai un post anual în “marea zi a ispășirii” (Lev 16,29). Acum, în aceste zile nenumărate de post, israeliții se plângeau Domnului: “Postim, și Domnul nu ne ia în seamă… Ziua mântuirii nu apare de nicăieri… ” Descurajarea lor mergea până acolo că erau gata să renunțe și la această practică rituală.

Profetul li se opune în numele Domnului; celor simpli – “săraci cu duhul” – le deschide ochii – fiindcă ei s-au rugat cu sinceritate – ca să vadă ipocrizia celor care îi conduceau cu rea-credință. Postul trebuie să fie un mijloc de echitate socială, în care cel bogat și singurul care putea posti cu adevărat, avea ce oferi celui sărac, spre a-i astâmpăra foamea. Postul nu-i economie, ci ofertă. Din contra, deși zilele de post se înmulțeau și cei săraci se adunau ca să ia parte la ele, cei bogați se foloseau de aceste zile ca să-și vândă cât mai scump produsele lor. Și târguielile aduceau mai mult scandal decât post și rugăciune. Un astfel de post este blamat de Profet și arată că el nu poate fi plăcut Domnului… Milostenia este mai plăcută lui Dumnezeu decât postul și pe baza ei vor fi judecați toți oamenii, așa cum ne asigură Isus și pe noi (cf. Mt 25,31-45). “Atunci (cine a făcut milostenie) îl va striga pe Domnul și el îi va răspunde”: “Veniți binecuvântații Părintelui meu și moșteniți împărăția pregătită vouă de la întemeierea lumii”.

“Dreptatea, spune N. Steinhardt, sfântă și augustă cum e, își găsește locul alături de legități, determinisme, cauzalități: toate specifice lumii neorganice, lumii neînsuflețite. Dreptatea e logică, e matematică, e cantitativă și rațională: mila e de pe alte meleaguri, se înrudește cu lumina necreată, cu misterul, cu atributele necognoscibile ale divinității, cu energiile divine și cu adâncurile de nepătruns ale firii omenești în care sălășluiește o cirtă de suflu divin… Omul căruia îi este milă de fratele, de aproapele, de vecinul ori de străinul și necunoscutul său își dă pe față calitatea de fiu al Tatălui ceresc, punând sub semnul întrebării originea-i simiescă” (Dăruind vei dobândi, Ed. Dacia Cluj-Napoca 1994, p. 204-205).

“O pâine, dacă o ai, împarte-o! altfel își ia zborul”, spunea un bătrân arab, regizorului italian Zeffirelli. La întrebarea uimită a acestuia: “Cine își ia zborul? Pâinea?” “Nu pâinea, ci fericirea”, răspunse bătrânul. Voia să spună că nu poți fi fericit mâncând, dacă nu împarți pâinea cu cel flămând de lângă tine. Pentru aceasta Nicolae Berdiaev spunea: “Dacă mă tot plâng că nu-mi ajunge pâinea, dau dovadă că sunt mai mult sau mai puțin rob pântecului. Pâinea pentru mine este o problemă “materială“, trupească. Dacă însă mă preocupă și mă frământă problema pâinii aproapelui meu și mă îngrijorez că nu-i este îndeajuns, pâinea încetează a fi “problemă materială și trupească și devine o datorie spirituală. Pâinea mea este o chestiune fiziologică, pâinea celuilalt e pentru mine o datorie spirituală și o îngrijorare perfect legitimă” (N. Steinhardt o.c., p. 213).

Grija pentru pâinea aproapelui a devenit “lumină” – datorie spirituală – în mine? A devenit sare care să de gust vieții aproapelui?

“Lumina ascunsă sub obroc și sarea călcată în picioare” nu reprezintă nimic altceva decât pe “cei bogați cu duhul”, “castelul arhiplin”, pe cei “plini de sine”, unde “lumina – făcută din seul lor – s-a stins și aerul a deveni atât de greu și puturos că nu se mai poate respira, oxigenul iubirii lipsește cu desăvârșire.

Isus și-a pus în joc, pentru mântuirea noastră, nu numai ultima picătură de sânge, care a curs pe pământ din inima-i străpunsă, dar chiar și dumnezeirea sa pe care și-a ascuns-o sub chipul robului și osânditului dintre tâlhari. Pe acesta îl propune sfântul Paul corintenilor ca pe “Lumina lumii”, ca pe “manifestarea supremă a Duhului și a puterii lui Dumnezeu. Lumina lui este smerenia.

Dar, dacă dragostea ne cere să oferim aproapelui pâinea pentru viața trupului, cu atât mai mult ne cere să-i oferim Pâinea pentru viața sufletului. Când îi oferim această Pâine, lumina noastră trebuie să fie smerenia. Lumina rațiunii se bazează pe o logică aristotelică impecabilă, cu care omul se poate mândri. “Pâinea” pentru suflet ține de domeniul Revelației, nu mai are ca suport rațiunea logică, ci rațiunea iubirii divine, care este plină de surprize și în fața căreia luminează doar smerenia care o acceptă și o oferă.

Ritul latin