Start > Ritul latin > Valoarea unirii

Valoarea unirii

10 January 2008
1,066 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a II-a de peste an (Anul A)

Ne aflăm în fața unui episod evanghelic de cea mai profundă teologie. Lecția, deși se pare că ne-o dă sfântul Ioan Botezătorul, de fapt este o sinteză a sfântul Ioan Evanghelistul și are un scop bine definit: înlăturarea unor dificultăți provenind din partea unor ucenici ai Botezătorului, după moartea lui și a unor creștini iudaizanți, care susțineau superioritatea acestuia față de Isus. Ioan Evanghelistul, ca fost ucenic și bun cunoscător al Premergătorului, apără măreția fostului său învățător, nu punându-l în opoziție față de Cristos, ci în lumina lui. el rezumă toată învățătura premergătorului în aceste câteva versete, pe care le-am ascultat cu toții, făcând abstracție de timpul exact, spunând doar “În acel timp”, ca să arate că nu-i vorba de o zi precisă, o săptămână sau un an, ci de toată durata vieții de profet; face abstracție de un loc exact, spunând doar că l-a “văzut pe Isus venind”, lăsându-ne să înțelegem că din orice direcție ar fi venit, adevărul rămâne același; face abstracție și de ucenicii Botezătorului, atât de cei trimiși la Isus să-l întrebe dacă el este Mesia, cât și de ceilalți, scoțându-i total din scenă și condamnându-i parcă să se piardă în negura istoriei, fiindcă n-au învățat lecția maestrului lor, care a recunoscut primatul lui Isus: în existență: “a fost înainte de a fi eu”; în misiune: că misiunea sa de a boteza a avut menirea să-l descopere Israelului pe Isus care va boteza cu Duh Sfânt; în teofanie, că Duhul Sfânt pe Isus l-a desemnat drept Fiul Tatălui. Pe acestea s-a bazat declarația lui solemnă: “Eu am văzut și am mărturisit că acesta este Fiul lui Dumnezeu”. Ioan Evanghelistul nu lasă adversarilor nici o portiță de scăpare.

Azi, ponderea învățăturii cade pe cuvintele Botezătorului spuse despre Isus: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatul lumii”, cuvinte care au o legătură organică cu celebrarea euharistică. Dacă Isus era mai aproape, ca să-l audă, putea să-i spună ceea ce i-a spus lui Petru mai târziu: “Ești fericit, fiindcă nu carnea și sângele ți-au descoperit aceasta, ci Tatăl meu care este în Ceruri” (Mt 16,17).

Prin aceste cuvinte Ioan Botezătorul se arată fidel principiului său de viață: “El trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (In 3,30). În realitate, nu Botezătorul îl revelează lumii pe Cristos, ci Cristos revelează măreția aceluia care s-a micșorat pentru Isus. Revelatorul Tatălui avea trebuință de revelația Botezătorului?

Ținând cont de contextul general al celei de-a patra Evanghelii – care pune un accent deosebit pe sărbătoarea Paștelui, putem spune că titlul de Miel al lui Dumnezeu dat de Botezător îl reprezintă pe Isus ca pe adevăratul Miel pascal (cf. Ex 12), dătător al mântuirii prin jertfă… Ne aflăm în fața unui titlu existențial: spune și oferă omului ceva de care el are trebuință absolută. Prin acest titlu premergătorul îl prezintă pe Isus ca pe acela care răspunde unei profunde necesități umane, de care toată lumea are trebuință, ca pe un instrument de curățire a tuturor oamenilor, ba chiar mai mult, de realizare a unui om nou, pe bază de har, unit cu Dumnezeu și în comuniune cu semenii.

Sfântul Paul, confruntându-se cu o situație similară cu cea a sfântului Ioan Evanghelistul, de a vedea sciziuni în Biserică, își începe Scrisoarea întâi către corinteni punând în evidență personalitatea sa de fondator și responsabil al comunității ca “apostol al lui Isus Cristos prin voința lui Dumnezeu”. Apostolul nu urmărește să se preamărească pe sine, ci pe acela care l-a pătruns cu lumina sa pe drumul Damascului. Fiecare credincios are o chemare. Credincioșii din Corint, pătrunși de lumina lui Cristos, fideli chemării, harului și păcii, pot și trebuie să fie uniți prin invocarea numelui Domnului.

Apostolul Paul face o distincție subtilă spunând: “Domnul lor și al nostru”. De ce? Erau la Corint unii care voiau să fie mari, determinați de interese personale, voiau să se impună în fața comunității. Cu un simț pedagogic foarte fin, sfântul Paul nu-i atacă frontal, sciziunile nu se evită prin condamnarea sau bârfirea căpoșilor, nici prin ridicarea comunității împotriva lor, ci prin datoria fiecăruia de a se sfinți în Cristos, împreună cu toți acei care invocă numele Domnului Isus Cristos, fiindcă ceea ce ne unește, Domnul, este mai mult decât ambiția unora de fi cineva. Comunitatea nu trebuie să fie fragmentată de partide, ci deschisă acțiunii Duhului Sfânt, care sufla în modul cel mai imprevizibil. Apostolul folosește suveranitatea lui Cristos ca numitor comun pentru toți membrii comunității, fără privilegii pentru acei care, fie că au fost desemnați, fie că s-au desemnat ca șefi sau responsabili. Problema de căpetenie stă în faptul că Isus Cristos este unicul șef al darurilor comunității: “Har și pace”. Comunitatea trebuie să fie mereu deschisă în fața lui Dumnezeu Tatăl, recunoscând faptul că harul și pacea, adică darul credinței prin care suntem mântuiți este un dar venit de sus, total gratuit dat prin Isus Cristos. Cine nu pune accentul pe acest dar gratuit, va trebui să constate cu amărăciune: “În zadar m-am trudit”.

Dacă Evanghelia și lectura a doua ne-au arătat cum au reușit apostolii inspirați să evite sciziunile în Biserică, lectura întâi ne învață cum să transmitem generațiilor viitoare ceea ce apostolii ne-au lăsat ca moștenire: unitatea Bisericii. Prin slujire.

Prima lectură face parte dintre cele patru cântări ale “slujitorului lui Iahve“. Este al doilea cânt, mai clar decât primul (din duminica trecută, Botezul Domnului, în care se spunea: “Iată-l pe slujitorul meu în care mi-am găsit bucuria”), fiindcă reiese clar că aici slujitorul lui Iahve se identifică cu Israelul; nu cu Israelul istoric, păcătos și rebel, obiectul dreptei judecăți a lui Dumnezeu, pe care slujitorul are menirea de a-l reuni, dar cu Israelul teologic, cu acela pe care Isaia l-a definit drept rest. Această diferențiere va rămâne tipică în învățătura sfântului Paul despre Israelul după carne și Israelul după spirit. Istoricește s-ar părea că este vorba despre cei 20.000 de iudei care s-au întors plini de speranță spre a reconstrui noul Ierusalim, dar Istoria nu întârzie să ne demonstreze că nici aceștia nu constituiau adevăratul Israel.

Cântul, care începe cu mare solemnitate și emfază, este adresat popoarelor păgâne să facă dreptate și le descrie misiunea conform schemei chemării lui Ieremia, dar cu o diferență destul de radicală: în timp ce Ieremia este numit simplu de tot “profet între națiuni”, acest slujitor are misiunea de a face ca “mântuirea să ajungă până la marginile pământului”.

Israelul după spirit, datorită chemării, se transformă în profet, în vehicul purtător de mântuire chiar din momentul conceperii sale istorice. Dar, trecând prin botezul încercărilor, a trebuit să constate cu amărăciune: “M-am trudit în zadar”, echivalent cu “Doamne, nu sunt vrednic” al centurionului roman (Mt 8,8) și cu acel “Îndepărtează-te de mine, Doamne!” a lui Petru (Lc 5,8). Recunoașterea neputinței omenești în fața mântuirii, îi aduce confirmarea din partea lui Iahve: “Eu te voi pune lumină pentru neamuri, ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului”.

Este imposibil a spune mai mult cu atât de puține cuvinte. Restul devine rege, preot și profet al întregii omeniri. Noul Testament ne descoperă că slujitorul lui Iahve este comunitatea celor răscumpărați care trăiesc uniți cu capul lor, Isus, unsul Tatălui. (cf. Comment della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, 1981).

Numai uniți cu el, “care n-a venit ca să i se slujească, ci ca să slujească (Mt 20,28), putem face, după cum ne spune Conciliul Vatican II “ca toți oamenii, uniți mai strâns astăzi prin diferite legături sociale, tehnice și culturale, să dobândească deplina unitate în Cristos” (LG 1)

Avem trebuință de Cristos, în primul rând, ca să ne înscriem în planul mântuirii, chiar dacă am fost botezați. Este absolut necesar pentru fiecare dintre noi ca el să ne ia păcatele și să le spele în sângele Său. Orice păcat grav frânge unitatea în Biserică. Putem fi lumină pentru unire chiar când recunoaștem întunericul din noi: “Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu!”. Această recunoaștere smerită are aceeași valoare de mărturie pe care a dat-o Ioan Botezătorul: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatele lumii”. Este unicul mijloc de a fi mari în lumina lui Cristos.

Închei cu rugăciunea liturgică de la sfârșitul Liturghiei de azi: “Revarsă asupra noastră, Doamne, Duhul tău de iubire pentru ca, hrăniți din unica Pâine cerească, să fim o singură inimă și un singur suflet în slujirea ta! Amin.

Ritul latin