Start > Ritul latin > Să ne pregătim pentru venirea Domnului

Să ne pregătim pentru venirea Domnului

30 November 2007
1,980 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a din Advent (Anul A)

Se spune că lui John F. Kennedy îi plăcea foarte mult o anume poveste. În timpul campaniei prezidențiale din 1960 o folosea adesea pentru a-și încheia discursurile. Este povestea Colonelului Davenport, membru al Camerei Reprezentanților din Connecticut, în 1789. Într-o zi, în cadrul unei sesiuni a Camerei, cerul din Hartford, capitala statului Connecticut, a devenit deodată întunecat și noros. Unii dintre reprezentanți au privit pe ferestre și au crezut că este un semn că a venit sfârșitul lumii. S-a iscat o zarvă între reprezentanții care cereau suspendarea imediată a ședinței. Dar Davenport s-a ridicat și a spus: “Domnilor, Ziua Judecății se poate să fi venit sau nu. Dacă nu, nu este cazul suspendăm ședința. Dacă da, aleg să fiu găsit făcându-mi datoria”. Și sesiunea a continuat.

Evanghelia de astăzi vorbește despre venirea Domnului la sfârșitul lumii și despre cum să ne pregătim pentru ea. În lumea noastră de astăzi, există două mari greșeli pe care oamenii le fac cu privire la venirea Domnului. Una este aceea de a se pregăti pentru ea cu o neliniște paranoică. Cealaltă este aceea de a nu se gândi la ea și a nu face nimic în legătură cu ea. Ce ne spune Evanghelia despre sfârșitul lumii și cum trebuie să ne pregătim pentru el? Evanghelia folosește două imagini pentru a arăta că “nu știți în ce zi vine stăpânul vostru” (Matei 24,42b). Una este potopul care i-a luat pe nepregătite pe oamenii din timpul lui Noe. Cealaltă este analogia cu un hoț în noapte, care vine întotdeauna neanunțat. Venirea Domnului și sfârșitul lumii, după cum știm noi, se va petrece dintr-odată și pe neașteptate. Va fi neanunțată, spre surprinderea unei lumi care nu se va aștepta la așa ceva.

Asemenea unui gospodar înțelept, așadar, ni se cere să veghem și să fim gata. Ce înseamnă acest lucru? Nu înseamnă să ascultăm și să ne tulburăm în legătură cu profețiile și viziunile despre sfârșitul timpului care s-au înmulțit în zilele noastre. Mai degrabă, așa cum a spus pe bună dreptate Colonelul Davenport, să fim mai sârguincioși și fideli în datoriile noastre ca fii responsabili ai lumii și ai lui Dumnezeu. Primii creștini foloseau somnul ca o expresie figurativă pentru viața permisivității păcătoase. Paul spune în 1Tesaloniceni 5,6-8: “Așadar, să nu dormim ca ceilalți, ci să veghem și să nu ne pierdem cumpătul. Căci cei care dorm, noaptea dorm, iar cei care se îmbată, noaptea se îmbată. Însă noi, fiind fii ai zilei, să nu ne pierdem cumpătul, să ne îmbrăcăm cu platoșa credinței și a iubirii, având drept coif speranța mântuirii”.

A fi treji, așadar, înseamnă a trăi o viață de slujire fidelă a Domnului, urmând poruncile Domnului și rămânând în harul său. De fapt, pasajul evanghelic de astăzi este urmat de parabola servitorului înțelept, care îndeplinește cu fidelitate poruncile stăpânului său în timp ce acesta este plecat într-o călătorie. Stăpânul se întoarce pe neașteptate și își găsește servitorul urmând poruncile pe care i le-a dat. În același fel, nu există un mod mai bun de a ne pregăti pentru venirea neașteptată a Domnului la sfârșitul timpului decât împlinirea poruncilor lui în viețile noastre de zi cu zi.

De ce este nefolositor pentru noi să alergăm să căutăm un calendar pentru sfârșitul timpurilor și pentru venirea Domnului? Deoarece de fapt Ziua cea mare a Domnului poate veni pentru fiecare dintre noi individual în orice zi, la orice oră. Ziua în care murim este ziua în care apărem în fața lui Dumnezeu. De ce să îmi fac griji pentru Ziua Domnului peste doi sau trei ani când nu sunt sigur nici măcar de ziua de mâine? Pentru fiecare dintre noi există o Zi individuală a Domnului, ziua în care vom apărea pentru judecata personală înaintea lui Dumnezeu , și există o Zi generală a Domnului, ziua judecății generale a întregii omeniri. Ziua Domnului este la fel de aproape de fiecare dintre noi ca și ziua morții noastre, care poate fi orice zi. Începând astăzi un nou ciclu al anului de har al Bisericii, să ne hotărâm să ne ferim de paranoia zilei de apoi pe de o parte, și de nepăsare nesăbuită pe de altă parte. Să ne hotărâm să fim întotdeauna treji în spirit trăind o viață de credință și iubire în slujba Domnului, astfel încât oricând va veni El să fim gata să îl urmăm în gloria eternității.

Ritul latin