Start > Ritul latin > Cristos a înviat!

Cristos a înviat!

27 February 2009
952 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Vigilia Pascală (Anul B)

Învierea lui Isus este un fapt supranatural: nu cade sub controlul simțurilor, nu-i obiect al științei, ci al credinței; de aceea nici nu a avut martori oculari.

Putem compara învierea cu întruparea Fiului lui Dumnezeu, când natura divină și umană s-au sudat într-o unire ipostatică prin acțiunea Duhului Sfânt în sânul Precuratei Fecioare Maria. Acum, învierea produsă prin aceeași acțiune a Duhului Sfânt (cf. Rom 8,11) constituie unirea naturii umane, desăvârșită în structura sa materială prin suferința și moartea lui Isus, cum spune Autorul Scrisorii către evrei că Isus, deși era Fiu, cu toate acestea a învățat ascultarea din cele ce a suferit și, devenind desăvârșit, a ajuns să fie cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care îl ascultă (5, 8-9), cu slava divinității. Deci, natura umană a lui Isus a trebuit să fie desăvârșită și acest lucru s-a produs prin suferință și moartea pe cruce. Dacă întruparea l-a adus din starea divinității în starea sclavului, ascultarea, adică desăvârșirea realizată prin înviere, realizează procesul invers: din starea sclavului în starea divinității, deschizând naturii umane drumul spre Tatăl. Îndemul Tatălui de pe muntele Tabor: Pe Dânsul să-l ascultați! (Mt 17, 5), când fața lui Cristos transfigurat prefigura învierea, constituie chemarea pe care ne-o face de a tinde spre desăvârșirea naturii noastre umane, prin ascultare, ca să ajungem la o unire cu divinitatea prin Cristos, făcându-ne părtași ai naturii divine (2Pt 1, 4), dar nu în structura trupului său muritor, ci în cel nemuritor, pe care ni-l oferă în Euharistie: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă (In 6, 56).

Lecturile din această Noapte de veghe, șapte la număr în semn că ne oferă o învățătură perfectă, toate au pus accentul pe ascultare:

Lectura I-a, din cartea Genezei (1, 1-2, 2), ne arată că Dumnezeu a spus: Să fie! și lumina a ascultat; de asemenea firmamentul, apele, uscatul, stelele, etc, toate au luat ființă prin ascultare. Interesant: omul nu-i supus acestei ascultări din fire, nu i se spune Să fie omul! și în virtutea ascultării omul să apară ființă vie, ci el are o structură aparte: Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră (Gen 1, 26), ca toate cele create să asculte de el și omul însuși să învețe ascultarea față de Creator din ascultarea prestată de cele inferioare față de el, așa cum Fiul lui Dumnezeu venit în lume ca om a învățat ascultarea din cele ce a suferit, din lucrurile inferioare dumnezeirii sale…

Lectura a II-a, tot din cartea Genezei (22, 1-18) ni-l prezintă pe Avram ca model de ascultare prin credință. Constituie începutul ascultării noastre.

Lectura a III-a, din cartea Exodului (14, 15 – 15,1), ni-i prezintă pe israeliți. În momentul în care ascultă de Moise, trec Marea Roșie ca pe uscat. Noi putem spune: Iată unul mai mare decât Moise este aici. Prin ascultare față de El se trece de la moarte la viață

Lectura a IV-a, din cartea profetului Isaia (54, 5. 14) în care se arată cum ascultarea lui Noe de a construi arca și de a aduna într-însa viețuitoarele pământului îi aduce mântuirea de potop.

Lectura a V-a, tot din cartea lui Isaia (55, 1-11), acesta se face purtătorul de cuvânt al lui Iahve și îndeamnă poporul la ascultare, asemenea lui David și va deveni un popor ales, moștenitorul făgăduințelor mesianice.

Lectura a VI-a, din cartea profetului Baruc (3, 9-15. 32 – 4, 4), constituie o dojană pentru neascultarea care aduce nefericirea și un îndemn de a asculta, spre a se încadra în armonia cosmică: stelele strălucesc pe bolta cerească și se bucură; Creatorul le cheamă și ele răspuns: «Iată-ne!», strălucesc de bucurie față de cel care le-a creat.

Lectura a VII-a din cartea profetului Ezechiel (36, 16-17a. 18-28) ne prezintă ascultarea ca pe un dar pe care Dumnezeu îl va face omului neascultător: Vă voi stropi cu apă curată și vă voi da o inimă nouă. Apa curată și inima nouă este Isus, ascultător până la moartea pe cruce (Fap 2, 8), ne stropește cu apa botezului ieșită din inima nouă străpunsă de sulița centurionului roman care constată că această Inimă nouă este Inima lui Dumnezeu și mărturisește, ascultând de îndemnul inimii: Cu adevărat Omul acesta era Fiul lui Dumnezeu” (Mt 27, 54; Mc 15, 39; Lc 23, 47).

Cristos este Domnul; prin ascultare a ajuns la desăvârșire, la învierea din morți și nu mai moare.

Acest adevăr îl arată și sfântul Paul în fragmentul luat din Scrisoarea către romani (6, 3-11). Prin ascultarea sa, Isus ne-a dat, nu numai un exemplu de ascultare, ci și harul, puterea de a asculta – inima nouă - spre a ajunge la înviere: ne-a acceptat în Inima sa pe cruce, ne-a dus cu sine în mormânt și prin înviere ni l-a dat pe Duhul Sfânt, pe acel Duh care a fost puterea învierii Lui și trebuie să fie și puterea învierii noastre, ca să-i spunem lui Dumnezeu Abba-Tată (Gal 4, 6) și să trăim viața cea nouă a ascultării de poruncile lui, dovedindu-ne iubirea prin această ascultare voită de el (cf. In 14, 15) și dacă vreai să intri în viață (prin înviere), păstrează poruncile, spune Isus unui om care căuta calea spre viața veșnică (Mt 19, 17).

Evanghelia (Mc 16, 1-8) vrea să ne statornicească în credință, ca viața cea nouă să o trăim în iubire, de aceea Cristos înviat se arată acelor femei care, chiar dacă îl credeau mort, îl socoteau vrednic de iubirea lor. Iubirea este tare ca moartea” (Ct 8, 6), se spunea până acum, dar Isus dovedește că este mai tare decât moartea. Maria Magdalena, Maria mama lui Iacob și Salome vin la mormânt din iubire spre a-i îmbălsăma trupul. Sunt trei, ca mărturia lor să aibă crezare. Ce fel de crezare? Că Isus a înviat? În acea vreme mărturia femeilor nu avea nici o valoare, nu era luată în seamnă; femeia nu era chemată niciodată la tribunal ca să dea mărturie. Atunci care poate fi mărturia lor vrednică de crezare?.. Că le-a fost frică. Frică, pentru că au văzut mormântul deschis, ca semn aparent al unei profanări; frică, pentru că în mormântul pe care îl credeau gol sau profanat nu vor mai găsi nici trupul lui Isus; frică, pentru că în mormânt găsesc un tânăr îmbrăcat în alb și șezând; frică, pentru că aud un glas care le spune intențiile venirii lor, de a găsi cadavrul unui răstignit; frică, pentru că au auzit ceva de necrezut: A înviat; le-a fost frică și de faptul că îngerul le-a încredințat o misiune care nu avea sorți de izbândă – să spună ucenicilor și lui Petru să meargă în Galilea și acolo îl vor vedea – fiind sigure că nu vor fi crezute, ba chiar socotite drept aiurite. Din aceste motive ale fricii au fugit, s-au ascuns și n-au spus nimic. Este neascultare? Da, dar neascultarea lor este dovada învierii pentru credința noastră.

Adevărurile, pe care suntem chemați să le proclamăm în duh de credință, sunt atât de mari, că nu pot fi făcute cunoscute altora decât în spirit de teamă, de frică, ca jertfă: Cu teamă și cu cutremur lucrați la mântuirea voastră! (Fil 2, 12)

Nu putem învinge teama decât prin harul lui Dumnezeu, har pe care îl putem dobândi prin rugăciune. Rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii să fie rugăciunea noastră pascală de fiecare zi și vom rămâne statornici în credința învierii și în lupta vieții pentru viața veșnică: Dumnezeule, care dai strălucire acestei nopți preasfinte prin slava învierii Domnului, întărește în Biserica ta duhul înfierii, pentru ca noi, fiii tăi, reînnoiți cu trupul și cu sufletul, să-ți slujim în curăția inimii, adică: dă-ne harul să nu ne fie frică de înviere, ci să ne fie frică de neascultarea noastră față de poruncile și învățăturile tale.

Ritul latin