Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Levitic 19,1-2.17-18
1Corinteni 3,16-23
Matei 5,38-48

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Dreptate și iubire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Ca în duminica trecută, așa și azi, vom urmări acțiunea lui Isus de desăvârșire a Legii prin dreptate și iubire.

Valoarea Legii din Vechiul Testament o putem cunoaște din porunca lui Dumnezeu: Fiți sfinți, fiindcă eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt, și: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (lectura I-a); iar în alt loc se spune: Dacă dușmanul tău este flămând, dă-i pâine de mâncare; dacă este însetat, dă-i apă să bea! (Prov 25,21). Or, numai Legea îi putea aduce pe oameni la această desăvârșire morală.

Ce perfecționare s-ar mai putea aduce acestei învățături? Nu cuprinde ea suficient de bine învățătura asupra raporturilor ce trebuie să le avem față de Dumnezeu, față de noi înșine, de aproapele și față de dușmani?

Din moment ce Isus spune că a venit să desăvârșească învățătura Vechiului Testament, trebuie să-l credem și să vedem în ce constă această problemă. În primul rând, fiindcă Isus însuși în calitate de Fiu al lui Dumnezeu preia Legea lui Moise, imprimă Legii morale un caracter nou, teologic și-i dă un sens nou supranatural.

Isus spune: Ați auzit că s-a spus: “Dinte pentru dinte, ochi pentru ochi”. Aceasta era legea talionului. Nu putem spune că nu era bună, ea oprea excesul de răzbunare, dar nu opera adevăratul bine, de aceea s-a ajuns până azi să auzim lozinci ca aceasta: Dreptate! Ochii plânși vor să te vadă (de pe un afiș din revoluția din 1989).

Oamenii vor ca dreptatea să vină dinafară, ca să o vadă cu ochii plânși de dorul ei. Isus vrea ca dreptatea să vină din interiorul fiecărui om și să se reverse în lume printr-o revărsare de bucurie: Fericiți cei prigoniți pentru dreptate (Mt 5,10). Găsim dreptatea în lume numai în măsura în care o realizăm fiecare prin propria viață, de aceea, spunând dacă dreptatea voastră nu va întrece pe cea a fariseilor și cărturarilor etc. vrea să spună că dreptatea mea, a ta, a voastră, a noastră, a tuturor trebuie să întreacă pe aceea pe care o așteptăm de la alții. Dacă eu sunt nedrept în mine, cu mine, cu aproapele, cu Dumnezeu, cum pot pretinde dreptate de la alții? Trebuie să-mi spun mine însumi: Nedreptate! Ochii plânși vor să te spele!

O atitudine obișnuită, dar pe care psihologia o numește idee nerațională, este și aceasta: a-l ierta pe cel rău, nu înseamnă oare a-i da avânt pe calea răului? Este drept să-l ierți pe cel care nu vrea iertare și pace? Este drept ca aceluia care vine să-ți dea foc la casă, să-i arăți și șura?

Nu așa a gândit Cristos. Isus spune: Ați auzit că s-a spus: “Să iubești pe aproapele tău și să urăști pe dușmanul tău!” Este adevărat, nu întâlnim în Lege porunca de a urî pe dușmani, dar interpreții ei, mai ales anahoreții de la Qumran (retrași special în peșterile de pe țărmul Mării Moarte spre a trăi Legea), aveau această regulă de a iubi pe toți fiii luminii și de a urî pe toți fiii întunericului, pe fiecare după propria vină, în răzbunarea lui Dumnezeu (v. 43 Q.S. 1,9 ș-u.). Credința poporului de rând izvora din trăirea și interpretarea Legii de către acești anahoreți și de alții, cum ar fi rabinii, cărturarii și fariseii. Afirmațiile sfântului Paul (1Tes 2,15) că evreii sunt în dușmănie cu toți oamenii, și cele ale istoricului roman Tacit, nu sunt lipsite de temei: orice evreu restrângea învățătura Legii numai la conaționalii lui. Cei de alt neam erau fiii întunericului, dușmani ai lui Dumnezeu, idolatri și vrednici de ură.

Isus desăvârșește Legea dându-i un caracter universal, care nu cunoaște restricții nici de gen, nici de excepții, nici de hotare, nici de rasă, nici de religie etc., ci ține cont numai de faptul că neamul omenesc formează o unitate în natura sa.

Isus mai desăvârșește Legea prin noua unitate de măsură a iubirii. Dacă legea veche spunea: Să iubești pe aproapele ca pe tine însuți, noua măsură este: după cum v-am iubit eu pe voi, așa să vă iubiți unii pe alții (In 13,34), adică fără măsură, cu iubire infinită, curată, sfântă, rodnică. După cum Tatăl m-a iubit pe mine, așa v-am iubit și eu pe voi (In 15,9); Dumnezeu este iubire (1In 4,16); și în aceasta și-a arătat iubirea sa că ne-a iubit mai întâi și a trimis pe Fiul său, ca să ispășească păcatele noastre (1In 4,10).

Isus mai desăvârșește Legea și prin motivul nou pe care îl dă iubirii: de a iubi pe aproapele din iubire față de Dumnezeu, cu același scop divin al iubirii sale, fără calcule pline de interese materiale; cu iubire curată, fără umbră de răsplată (cf. Mt 5,46), cum spuneau junimiștii: Artă pentru artă – Iubire pentru iubire. De a ne iubi ca frați, cu iubire care caută binele celui iubit; de a iubi ca Dumnezeu, care nu caută binele în persoana pe care o iubește, dar ca să depoziteze binele său în ea.

Isus perfecționează Legea făcând din iubire o trăire intensă a credinței în dreptatea divină, în afirmarea supremă a gândirii lui Dumnezeu și ca pe o umilă supunere la voința lui. Nu poate fi umilință mai profundă decât aceea de a iubi pe dușmani. Isus îl numește pe Iuda trădătorul drept prieten (Mt 26,50), iar pentru cei care l-au răstignit se roagă: Tată, iartă-i că nu știu ce fac! (Lc 23,34). A vedea în răutatea și ura dușmanilor o ignoranță vrednică de compătimire, este cu adevărat ceva nou. Cineva făcea această observație: Isus de pe cruce o încredințează pe Maria, mama sa, lui Ioan, iar pe dușmanii săi îi încredințează iubirii Tatălui pentru iertare.

Isus a desăvârșit Legea ridicând iubirea față de aproapele la nivelul iubirii față de Dumnezeu. Dacă gândirea iudaică lăsa să se întrevadă că iubirea față de oameni poate fi pusă pe aceeași treaptă cu celelalte porunci (cf. Lev 19,18), viziunea creștină îi acordă un loc central, unic. În Noul Testament, iubirea față de aproapele apare indisolubil legată de porunca iubirii față de Dumnezeu, formând un binom denumit monolitul creștin.

Isus Cristos, punând la temelia revelației legea nouă a iubirii, a deschis lumii întregi izvorul sfânt al culturii adevărate, cultura morală peste care cade ploaia de har, fără de care viața nu poate progresa, fără de care și azi am mai fi sclavi, robi sub biciul zbirilor egoiști, lacomi de pâine, putere, onoruri, putere etc. Omul degenerează prin egoism și se desăvârșește prin altruism. Altruismul dus până la eroism – de a întoarce obrazul stâng pentru a fi lovit ca și cel drept; de a da haina celui care răpește cămașa; a mai merge două mii de pași cu cel care te silește să mergi o mie – constituie crucea care mântuie pe cel fărădelege. Isus ne spune că, dacă cineva îți face rău, să fii dispus a-i ierta încă pe atât mai mult, numai să-l poți determina ca să-și pună problema mântuirii propriului său suflet.

Sfântul Paul, intrând și el în această temă, are un cuvânt de spus cu multă greutate: Fraților, nu uitați că sunteți templul lui Dumnezeu (lectura a II-a). Omul nu este muzeul divin al operelor sau capodoperelor moarte, ci templul vieții. A fi templul lui Dumnezeu înseamnă a fi lăcașul celei mai curate iubiri, care nu este altcineva decât Duhul Sfânt, înseamnă a fi locul revelațiilor celor mai intime, înseamnă a fi locul cultului suprem în duh și adevăr (In 4,23), unde se aduce lui Dumnezeu jertfă în numele întregii omeniri; înseamnă a fi depozitul harului și locul dreptății supreme în care se conciliază iubirea cu dreptatea.

Mulți sunt confruntați cu această problemă: Cum să-l iubesc pe acest om care mă nedreptățește? Răspunsul este: ca mama care își lasă copilul bolnav în mâinile medicului. A face dreptate, a-l chinui pe cineva prin operație pentru a-l vindeca, nu înseamnă a-l urî. A face dreptate, a căuta dreptatea, a pretinde dreptatea nu înseamnă a urî, ci a iubi. Iubirea nu stă în tolerarea răului, ci în extirparea lui prin mijloacele cele mai oneste, izvorâte din iubire, cum spune Isus: Mustră între patru ochi pe fratele tău când a greșit; mai cheamă doi martori; spune-l Bisericii; să-ți fie ca un păgân și vameș (Mt 18,15-17), dacă nu te ascultă, așa cum a procedat Isus cu vameșii, cu păcătoșii și cu păgânii pe care i-a iubit, i-a chemat, a făcut minuni pentru ei și, mai ales, și-a dat viața pentru mântuirea lor. Nimeni nu are dreptul să spună: Eu nu pot să iert. Dumnezeu ne dă harul să putem iubi asemenea lui Cristos, chiar și în cele mai grele împrejurări ale vieții. A nu ierta înseamnă a fi eretic. Tatăl ceresc ne iartă în măsura în care am învățat de la Isus să iertăm greșiților noștri. Amin.

 

* * *

 

Desăvârșirea Legii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Învățătura duminicii de azi continuă cu desăvârșirea Legii, depășind “legea talionului” prin oferirea obrazului stâng celui ce lovește pe cel drept, prin a-i da mantaua celui ce ia haina, prin a merge o milă în plus cu cel ce silește la o milă, de a nu refuza împrumutul și culminează prin lege nouă a iubirii, chiar și a dușmanilor.

În Vechiul Testament “legea talionului” era necesară, ba în multe cazuri e necesară și azi, fiind un progres: oprește răzbunarea, care mereu tinde să “sară peste cal”, să facă mai rău decât i s-a făcut.

Se pune problema: Cum se împacă teoria cu practica? Isus a spus: “… când te-a lovit peste obrazul drept, întoarce și celălalt obraz”, iar când el este lovit de sluga arhiereului, în loc să întoarcă și celălalt obraz, îi cere explicații: “De ce mă lovești?” (Mc 14,48; In 18,23). Sfântul Paul, când sluga marelui preot Anania îl lovește, nu întoarce celălalt obraz, ci zice: “Te va bate Dumnezeu, perete văruit! Tu, deci te-ai înscăunat să mă judeci după lege, atunci când împotriva legii poruncești să fiu bătut?” (Fap 23,3). Cum se rezolvă?

Nici lovitura dată lui Isus, nici cea dată sfântul Paul nu au fost date nici conform “legii talionului”, nici din răzbunare și nici din ignoranță, ci din fățărnicie, dintr-o rezistență față de adevăr; deci dintr-un păcat contra Duhului Sfânt, care nu are iertare; prin urmare întoarcerea obrazului nu avea nici o șansă de a provoca o convertire (cf. Mt 12,32).

“A urî pe dușmani” nu era nici o poruncă scrisă în Vechiul Testament, dar era o trăire față de popoarele idolatre și la Qumran era un focar de întreținere a urii față de dușmanii poporului israelit. Aceștia își găseau justificarea în faptul că Dumnezeu însuși a purtat “războaiele sfinte” ale lui Israel, pe care îl pedepsea cu cele mai crâncene pedepse, dacă nu nimicea în totalitate pe cei învinși. Cum rezolvăm și această problemă? Dintotdeauna este cunoscut că valorile spirituale întrec pe cele materiale, fizice. Sintagma: “Nimicește fizic, ca să nu fii nimicit spiritual și moral”, chiar dacă nu era stabilită ca poruncă, era trăită mai mult decât o lege; fiindcă spiritualul și moralitatea mențin legătura cu Dumnezeu. La această conștiință trebuia să ajungă Israelul prin “războaiele sfinte”. (N.B. Fundamentaliștii islamici și de orice altă natură ar fi, promotorii de azi ai terorismului și “războaielor sfinte”, nu au un fundament spiritual și nici moral).

În Vechiul Testament toată legea era bazată pe logica umană, așa cum am văzut și în duminica trecută. “Misterul lui Cristos” era ascuns de veacuri în Dumnezeu (cf. Rom 16,25) și numai în ultimul timp ni s-a descoperit nouă (cf. Evr 1,1 ș.u.).

N-a fost o nedreptate față de cei din vechime? De ce să fim noi preferați?

Cred că nu e vorba de nici o preferință. Dumnezeu iubește cu iubire veșnică pe toți oamenii pe care i-a creat din iubire. Numai că iubirea apare mereu nedreaptă față de logica umană: Dumnezeu nu-i nedrept când dă la moarte pe Fiul său nevinovat pentru cei nelegiuiți? Sfântul Isaac Sirul obișnuia să spună: “Să nu huliți, spunând că Dumnezeu este drept. Un Dumnezeu drept nu l-ar fi trimis pe cel nevinovat să piară pe cruce pentru mântuirea păcătoșilor” (N. Steinhardt, Dăruind vei dobândi, Ed. Dacia Cluj-Napoca 1994, p. 21), iar pe Leon Bloy îl făcea să exclame: “O, Isuse Cristoase, care iubești pe cei ce te răstignesc și răstignești pe cei ce te iubesc” (id. o.c., p. 15). Dacă îl iubim pe Cristos și împlinim porunca lui, el ne răstignește. Cu ce suntem mai favorizați decât cei din Vechiul Testament? Viața omului pe pământ este o luptă continuă pentru autodepășire. Cei din Vechiul Testament s-au luptat să treacă de limitele rațiunii și să atingă supranaturalul. Dumnezeu s-a milostivit și le-a oferit credința, prin Avram (cf. Gen 26,5; Evr 11,8.17). Lupta pentru credință a fost crâncenă. Noi, cei din Noul Testament, avem de dus o luptă, dacă nu mai crâncenă, cel puțin tot atât de dură ca și a celor din Vechiul Testament, fiindcă noi suntem chemați să trecem de la credință la iubire, la caritate: “Credința fără fapte este moartă” (Iac 2,17).

Sinteza vieții noastre creștine este cuprinsă în sintagma sfântului apostol Paul: “Totul este al vostru, dar voi sunteți ai lui Cristos și Cristos este al lui Dumnezeu” (1Cor 3,16-23). Putem spune că suntem cu totul ai lui Cristos? ai lui Dumnezeu?

După cum gratuită a fost trecerea păgânilor de la rațiune la credință prin Cristos, tot la fel de gratuită este și trecerea noastră de la credință la caritate prin același Cristos, care s-a jertfit pentru mântuirea noastră (cf. Ef 2,4-8). Pentru aceasta sfântul Paul afirmă că ar fi o nebunie ca între credință și caritate să fie așezat primatul rațiunii. A “se face nebun”, pentru “a deveni înțelept”, înseamnă a lăsa rațiunea în domeniul ei filozofic, pur omenesc, fiindcă în logica iubirii divine nu poate avea nici o valoare: “sunt deșarte cugetările celor înțelepți”. În domeniul carității, care desăvârșește legea bazată pe rațiunea naturii umane, nu ne putem baza pe oameni și este socotit drept “nebun în ochii lui Dumnezeu” acela care ar face acest lucru, oricare ar fi acel om: Paul, Apolo sau Chefa… Nu ca și cum omul n-ar avea nici un rol și nici o valoare, ci din contra, el este chemat în Cristos la efortul de construire a Bisericii: “După harul lui Dumnezeu ce mi-a fost dat, ca un arhitect înțelept, eu am pus temelia; un altul zidește pe ea”, dar temelia trebuie să fie mereu aceeași: Isus Cristos.

Să vedem dacă și această poruncă: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!” a Vechiului Testament (cf. Lev 19,1-2.17-18), a avut trebuință de desăvârșire, fiindcă o găsim integral preluată de Noul Testament.

Care erau criteriile iubirii față de sine în Vechiul Testament?

Toate erau bazate pe logica rațiunii umane. Iată, un motiv: Dacă îmi vreau binele, trebuie să-i vreau binele și aproapelui meu în aceeași măsură… Dacă nu va avea parte de același bine ca și mine, îmi va face rău, ca să-i fie lui bine. Un alt motiv: A-i vrea binele fiindcă este creat de același Dumnezeu, fiindcă este om ca și mine, fiindcă suntem frați, rânduiți să ne ajutăm unul pe altul, este o deducție logică. Nu găsim aici un motiv supranatural al iubirii. Logica se oprește la limita supranaturalului și se concretizează în: “ca pe tine însuți”, ca pe mine însumi… Și încă un motiv: “Legea sfințeniei”, sector central și dens al cărții Leviticului (Lev 17-26), încearcă să modeleze ordinea umană pornind de la sfințenia lui Dumnezeu. Dar această sfințenie, despre care este vorba aici, este un concept care nu se referă atât la Dumnezeu sfânt în sine însuși, cât mai ales la un Dumnezeu ca temelie a lumii, o sfințenie dedusă din rațiune, ea aparține mai mult de Teodicee, sau “Dumnezeul lui Aristotel” cum o numește Alexis Carrel (Călătorie la Lourdes, p. 62), decât de Teologie. Prin urmare ea constituie o exigență radicală a lumii însăși spre a fi cu adevărat ceea ce este, sau este chemată să fie. În această lume legea sfințeniei este dirijată de Dumnezeu spre popor, pentru această lume (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 207). Conceptul sfințeniei lui Dumnezeu, matrice pentru lume, nu avea un fundament teologic bazat pe Revelație, ci pe Teodicee, chiar dacă îndemnul venea de sus: “Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt” (Lev 11,44 ș.a.), deoarece capacitatea de înțelegere nu depășea puterea rațiunii umane. Numai inspirația Duhului Sfânt că “Dumnezeu este iubire” (1In 4,8) a fost în stare să dea adevărata noțiune a sfințeniei divine și să ne arate înfăptuirea ei printre noi prin Cristos.

În consecință iată, în ce constă desăvârșirea Legii, chiar a iubiri, din Vechiul Testament prin Cristos:

1) prin caracterul de universalitate pe linie orizontală: nu admite nici o excepție, tot cel ce este om, trebuie iubit, chiar dacă este dușman;

2) prin caracterul de măsură pe linie verticală, urcă la infinit: de a iubi cu măsură fără de măsură: “Așa cum v-am iubit eu”, “după cum m-a iubit pe mine Tatăl” (In 15,12 ș.u.);

3) prin motivația intrinsecă a iubirii, care este paternitatea lui Dumnezeu;

4) prin unicitatea iubirii, care are un singur Izvor;

5) prin logica nouă a iubirii: care întrece dreptatea rațiunii;

6) prin destinația nouă pe care o dă: împărăția și viața veșnică;

7) prin subiectul nou: care este omul botezat;

8) prin motorul nou: care este Duhul Sfânt revărsat în inimile noastre;

9) prin forța nouă: care este capabilă să creeze spațiul subiectiv (poate crea loc în suflet pentru orice făptură umană până la infinit);

10) prin obiectul nou pe care îl realizează: Biserica.

 

* * *

 

Duminica a VII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Cu toții cunoaștem greutățile vieții în societatea de astăzi. Conflicte între națiuni, conflicte între conaționali, conflicte între cei căsătoriți, între familii, între colegi, între prieteni, între vecini, conflicte care provoacă răni, care, dacă nu sunt vindecate, pot rupe echilibrul nostru psihic.

În numele religiei și al lui Cristos, până și creștinii s-au despărțit. Au văzut în aproapele un dușman, s-au excomunicat unul pe altul numindu-se eretici. S-a vărsat sânge în războaie religioase. Mândria, ura, lipsa de iubire, au dat naștere unor discuții teologice aprinse și scrieri apologetice.

Astăzi, însă, Biserica se străduiește să treacă peste aceste bariere. Se vorbește de frați despărțiți și nu eretici, interlocutori și nu adversari. Se scoate în evidență mai mult ceea ce ne unește decât ceea ce ne desparte. Marile religii necreștine nu mai sunt condamnate apriori, dar se încearcă a vedea în ele valorile umane care să ne îngăduie să intrăm în dialog cu ele.

Acesta este și mesajul lecturilor de astăzi. În prima lectură luată din cartea Leviticului, Dumnezeu, prin intermediul lui Moise, dă legea iubirii aproapelui. Porunca iubirii față de aproapele era cunoscută în Vechiul Testament, însă prin aproapele se înțelegea doar cel din proximitatea geografică și fizică, adică familia, rudele, prietenii și, în general, conaționalul, care primea demnitatea și dreptul de iubire din apartenența sa la poporul ales. Mai intrau și străinii din țară, nevoiașii și cei asupriți. Însă expresia “să-l iubești pe dușmanul tău” nu era cunoscută în Vechiul Testament (cf. Dicționar Biblic, 67).

Însă Isus vine cu o poruncă nouă, revoluționară, așa cum ne-o prezintă evanghelistul Matei în lectura a treia de azi. În timp ce în legea veche era prescris să-ți iubești aproapele ca pe tine însuți, Cristos adaugă și iubirea față de dușmani. De ce această poruncă este nouă? Mai întâi, pentru că este o poruncă ce nu cunoaște restricții, nu ține seama de excepții, de hotare, de rase, de religie, dimpotrivă, cuprinde tot omul. Este nouă pentru că ne propune să iubim din dragoste față de Dumnezeu. Nu putem spune că-l iubim pe Dumnezeu, dacă pe fratele nostru îl urâm.

Cristos respinge legea talionului și prezintă o etică nouă, nemaiauzită până atunci: “Nu te împotrivi omului rău; dacă te lovește peste obrazul drept, întoarce-l și pe cel stâng” (Mt 5,39). Cum ar arăta o lume în care fiecare ar îndura ori de câte ori ar fi lovit pe drept sau pe nedrept fără să reacționeze? Nu putem ști. În partea a doua a evangheliei, Isus ne spune că trebuie să-i iubim chiar și pe dușmani. Aceasta este adevărata revoluție evanghelică. Filozoful Hegel scria: “Atunci se cunoaște adevărata onoare a unei vieți dezonorate când se atacă și se dizolvă până și în cele mai mici amănunte toate legăturile unei conviețuiri omenești” (Principiile filozofiei dreptului).

Pentru ce trebuie ca omul să se împotrivească instinctelor care îl fac să reacționeze împotriva dușmanului? Pentru că numai așa vom fi fiii Tatălui ceresc. Psalmul responsorial ne atrage atenția tocmai asupra acestui principiu: “Bun și milostiv este Domnul, încet la mânie și mare în dragoste, nu ne pedepsește după păcatele noastre și nici nu ne răsplătește după fărădelegile noastre” (Ps 102,1.8.10). Însă vom putea fi vreodată desăvârșiți precum Tatăl? Acesta este idealul, țelul nostru. Cu acest scop ne-a dat Cristos mijloace spre a ne depăși: cuvântul și exemplul său, harul și Sfânta Euharistie. Despre aceste mijloace au dat mărturie martirii care i-au iertat pe proprii călăi: “Părinte, nu le socoti lor păcatul acesta” spune sfântul Ștefan (Fap 7,60). Dar, oare, numai aceștia pot fi numiți creștini? Dar noi, ceilalți, care suntem în cursă spre punctul de sosire, noi suntem creștini? Da, cu toate că nu avem curajul eroilor credinței. Creștin nu este numai acela care a ajuns la sfințenie, ci și acela care se află în drum spre ea, acela care cade și se ridică, acela care revine de mai multe ori la fratele sau dușmanul său pentru a primi iertare.

Cum ar arăta lumea dacă toți am pune în practică cuvintele lui Isus: “întoarce obrazul”, “dă și cămașa”. Oare acela va fi sfârșitul lumii? Noi nu știm. Omenirea nu a fost niciodată atât de creștină încât să putem da un răspuns potrivit. Știm însă cu certitudine că cei care au urmat și urmează sfatul lui Isus de a ierta, află în el pacea. Cei umiliți și ofensați sunt preferații lui Isus.

Într-o celulă de închisoare este împins într-o zi un nou deținut. Era tuns, murdar și slab. La început nu l-a recunoscut nimeni, dar, după câteva minute, cineva a exclamat: “Este căpitanul Volkov”. El fusese unul dintre cei mai cruzi torționari ai regimului comunist rus. Arestase și bătuse pe mulți dintre cei cu care acum împărțea celula închisorii. Toți s-au adunat în jurul lui și l-au întrebat cum a ajuns să fie închis. Cu lacrimi în obraji a început să povestească: “Cu câteva luni în urmă, în timp ce ședeam în birou, un băiat de doisprezece ani a intrat ținând în mână un buchet de flori: «Domnule căpitan, dumneavoastră i-ați închis pe părinții mei. Astăzi este ziua de naștere a mamei. De fiecare dată în această zi îi aduceam flori. Din cauza dumneavoastră nu o am astăzi pe mama cu mine ca să-i fac această bucurie, dar ea m-a învățat să-mi iubesc dușmanii și să răsplătesc răul cu bine. De aceea m-am gândit să ofer acest buchet mamei copiilor dumneavoastră». A fost prea mult pentru mine. Sunt și eu om. L-am îmbrățișat pe copil. De atunci nu am mai putut tortura și astfel mi-am pierdut poziția. Dar mă bucur că pot repara astfel puțin din răul ce-mi apasă pe suflet”.

Iată ce poate face o picătură de iertare. Cu siguranță, răzbunarea este cel mai spontan și instinctiv răspuns la orice provocare. A-l vedea umilit și suferind pe cel care ne-a jignit provoacă o bucurie iluzorie. Dar cu ce preț? Este o satisfacție ieftină, de scurtă durată, și nu contribuie la vindecarea rănii celui jignit; dimpotrivă, poate doar să o adâncească.

Ce se întâmplă acolo unde cuvintele lui Isus nu sunt puse în practică? Nimic altceva decât ceea ce vedem noi astăzi. Legea talionului se aplică acum ca și atunci. Iată înțelepciunea politică a oamenilor de azi, care nu-și dau seama că așa ceva este “curată nebunie”, așa cum spune sfântul Paul în lectura a doua. El evocă astăzi măreția noastră: noi aparținem lui Cristos, în noi locuiește Duhul Sfânt, iar noi suntem temple vii ale lui Dumnezeu. De aceea să avem grijă de Templul Domnului pentru că dacă cineva îl va distruge și el va fi distrus de Dumnezeu: “Templul lui Dumnezeu este sfânt și așa sunteți voi” (1Cor 3,17). De fapt, atât prima poruncă pe care am ascultat-o în prima lectură: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”, cât și ceea ce adaugă Cristos în legea nouă: “Să iubești pe dușmanii tăi”, ne propun să-l imităm pe Dumnezeu care este sfânt și perfect.

Clipele cele mai rodnice din viața noastră nu sunt clipele în care totul ne merge bine, ci acelea în care suntem ofensați, urâți sau suntem în suferință. De ce? Pentru că atunci vedem clar ce este în inima noastră. Dacă suntem cu Cristos, inima răspunde urii cu iubire, dacă nu suntem cu el, ne vom răzbuna și vom urî în continuare pe aproapele. A ierta pe dușmani este foarte greu, este o adevărată faptă de eroism. Însă cu toate acestea trebuie să ne aducem aminte că și noi avem trebuință de iertare de la Dumnezeu, că și noi avem greșeli, pe care le vrem uitate, iertate. Împlinirea acestei porunci este posibilă numai cu Cristos și în Cristos.

Nu evanghelia a greșit prin chemarea la iertare, ci oamenii care nu-și dau seama de adevărata valoare a acestei virtuți, care face posibilă conviețuirea atâtor microcosmosuri în acest univers. Oare, întorcându-ne acasă, vom ierta noi din inimă pe vreun membru al familiei care ne-a supărat, sau pe vecinul cu care am schimbat câteva vorbe mai dure? Vom ierta noi pe cel care ne-a făcut să suferim? Isus ne așteaptă să dăm acest examen.

Peste câteva minute vom recita rugăciunea Tatăl Nostru. Îi vom spune lui Dumnezeu “și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri”. Pentru ca aceste cuvinte să nu fie motiv de osândă pentru noi, să ne dispunem bine sufletul ca să pronunțăm aceste cuvinte cu inima curată, sinceră și cu încredere în milostivirea lui Dumnezeu.

Francisc Fărcășel

 

* * *

 

Duminica a VII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Fiecare dintre noi ar putea să-și închipuie că se află pe un munte în mijlocul unei mulțimi, avându-l în față pe Cristos care își încheie discursul său cu porunca dragostei față de aproapele. O poruncă simplă dar bogată în același timp în conținut. Dimensiunea orizontală a acestei porunci este fundamentată pe sfințenia și pe perfecțiunea infinită a lui Dumnezeu care guvernează lumea ca un Tată și în care întreaga omenire formează o singură familie.

Atât în V.T. cât și în N.T. găsim aceeași poruncă: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!“, însă cu înțeles diferit. Deosebirea constă în faptul că iubirea vetero-testamentară are limitele sale, pe când iubirea adusă de Cristos include pe toți, chiar și pe dușmani.

În prima lectură vedem cum Dumnezeu dorește ca poporul ales să ajungă la sfințenie. Ba mai mult, îi poruncește chiar să fie sfânt: “Fiți sfinți, căci eu Domnul Dumnezeul vostru sunt sfânt!” Viața lui Israel trebuie să se dezvolte în prezența lui Dumnezeu și să se conducă după normele care provin de la El. Numai astfel Alianța dintre Dumnezeu și popor devine mai eficace în comportarea corectă față de aproapele.

În V.T. obiectul iubirii fraterne (Lev 19,16-18) este în primul rând conaționalul care primește propria demnitate și dreptul de iubire din apartenența sa la poporul ales. A păstra ura în inimă împotriva aproapelui înseamnă dezlipirea în mod vinovat de legătura apartenenței la poporul ales. Însă motivul alianței care pune temelia iubirii aproapelui, arată și spre cine se îndreaptă această iubire. Pe lângă conaționali, ea se extinde și la străinii care locuiesc în țară (Lev 19,33ss), și la cei asupriți și nevoiași. Iubirea se exprimă și în ospitalitatea față de toți oamenii, pentru că orice om poartă chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 9,6) și prin urmare orice om își are demnitatea sa de persoană.

Evanghelia de astăzi ne arată clar ce înseamnă iubirea aproapelui și până unde merge ea. Este vorba de aceeași poruncă a dragostei față de aproapele pe care o găsim și în V.T. Isus Cristos venind în lume distruge barierele și dă acestei porunci dimensiuni universale. “Ați auzit că s-a spus: să iubești pe aproapele tău și să urăști pe dușmanul tău; eu însă vă spun: Iubiți pe dușmanii voștri, rugați-vă pentru cei ce vă prigonesc” (Mt 5,43). Practic expresia “să urăști pe dușmanul tău” nu se găsește în nici un loc în V.T.(cu excepția sectei de la Qumran). Ea era rezultatul deformării Legii, devenită normă de viață, conform căreia erau excluși de la porunca dragostei toți cei care nu aparțineau națiunii israelite și cei care erau dușmanii poporului ales.

Pericopa evanghelică din Mt 5,17-48, inserată în discursul de pe munte, prezintă perfecționarea Legii și supremația sa. Noua lege nu putea și nu trebuia să fie o repetiție a celei vechi. Isus proclamă cu tărie că nu a venit să distrugă Legea, dar a venit ca s-o împlinească și s-o perfecționeze. El spune că, cultul nu are nici o valoare dacă nu este însoțit de iubirea aproapelui: “Dacă îți aduci darul tău la altar, iar acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ți darul tău acolo, înaintea altarului, și du-te mai întâi de te împacă cu fratele tău, apoi vino și adu-ți darul tău“(Mt 5,23-24). Când e vorba de porunca principală, Isus se află mereu în contrapoziție cu învățătorii Legii. În asemenea împrejurări Isus proclamă învățătura nouă: “Iubiți pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei ce vă prigonesc!” Termenii folosiți de Isus sunt foarte preciși încât nu admit nici o interpretare arbitrară. Iubirea adusă de Isus depășește acel eros uman, adică acea iubire orientată mai întâi de toate asupra noastră. Iubirea adevărată este agape, adică iubirea dezinteresată ce emană din Cristos.

Creștinul trebuie să-și iubească aproapele, prin asta înțelegându-se orice om, și trebuie să se roage pentru persecutorii săi. Așa cum iubirea este universală, tot astfel aproapele este orice om. Oare de ce Cristos ne cere acest lucru? Motivul este unic: toți suntem frați, toți suntem fiii lui Dumnezeu care face să răsară soarele și peste cei drepți și peste cei nedrepți; să cadă ploaia și peste cei buni și peste cei răi. Adevărata iubire izvorăște numai din inimă și este însoțită de angajarea tuturor forțelor. E nevoie deci de o inimă purificată de egoism, care să fie capabilă să iubească.

În cuvântarea de pe munte, Isus reamintește și porunca: “Să nu ucizi!” (Mt 5,21), interzicând mânia, ura și răzbunarea. Mai mult, cere ucenicului său ca atunci când e lovit pe obrazul drept să-l întoarcă și pe celălalt (Cf. Mt 5,39). Învățătura sa merge chiar până la a cere iertare de la cei pe care i-am jignit. Numai astfel iubirea devine universală: “Dacă iubiți numai pe cei care vă iubesc, ce răsplată veți avea? Oare nu fac aceasta și vameșii?” Eliberarea în spiritul evangheliei este incompatibilă cu ura față de dușman ca persoană, dar nu cu ura față de răul pe care el îl face în calitate de dușman. Este deosebire între greșeală, totdeauna de condamnat, și persoana aflată în greșeală, care nu-și pierde niciodată demnitatea sa de persoană și de aceea are drept la respect și la iubire.

Așadar Cristos deschide oamenilor cu noua revelație comorile infinite ale bunătății sale, care sunt prezentate ca modele de urmat: “Fiți desăvârșiți, după cum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit!

Pentru a ajunge la această desăvârșire e necesară eliminarea a tot ceea ce se opune unității. După cum spune apostolul Paul corintenilor în a doua lectură, fiecare este responsabil de darul primit: “Nu știți că sunteți temple ale lui Dumnezeu și că Spiritul lui Dumnezeu locuiește în voi?” După Paul, numai creștinii formează templul lui Dumnezeu și al Duhului Sfânt, iar edificarea acestui templu – Biserica – se face prin participarea tuturor, după harul primit. Pentru acest motiv, orice atentat împotriva acestui templu este un atentat împotriva lui Dumnezeu.

Astăzi Paul ne vorbește și nouă cu aceleași cuvinte și ne cheamă la colaborare, ne cheamă să-l urmăm pe Cristos care este deasupra înțelepciunii umane, cauza tuturor diviziunilor. Toți suntem responsabili pentru că edificarea rezultă din unirea tuturor în dragoste. Toți trebuie să lucrăm ca Biserica să fie sfântă și curată. Suntem din trupul mistic al lui Cristos; prin Cristos aparținem lui Dumnezeu iar Cristos este al lui Dumnezeu. Așadar este datoria fiecăruia dintre noi de a ne sfinți, de a trăi ca adevărați creștini asemenea primilor creștini.

Porunca dragostei constituie drumul sigur spre Dumnezeu. Pentru a o înțelege e nevoie să o trăim. Trăind-o, ne putem deschide inima la mesajul Cuvântului lui Dumnezeu și ne putem lăsa transformați de Cristos, lăsându-l pe El să distrugă egoismul din noi. Înțelegând și trăind această iubire, putem privi la cel de lângă noi, fie că suferă, fie că se bucură, și să nu uităm că în măsura în care iubim în aceeași măsură suntem iubiți. Putem avea de toate, dar dacă nu avem dragoste, după cum ne spune Apostolul Paul, nu avem și nu suntem nimic.

Mihai Horvat

 

* * *

 

Duminica a VII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte…”. Atunci când așa numita “lege a talionului” a fost formulată în codul lui Hammurabi (pe la anul 1750 a.C) fără îndoială că a reprezentat o adevărată victorie a civilizației, punând frâu și o regulă împotriva exceselor necontrolate în exercițiul răzbunării: acela care s-a făcut vinovat de o daună față de altcineva, va trebui să sufere o pedeapsă egală cu dauna produsă, și nicidecum superioară.

După câte mi se pare acest stadiu de “civilizație” nu a ajuns încă nici în anumite ambiente din prezumptuoasa noastră societate, unde de fapt cu atât mai puțin se poate spune că este observată “ad litteram” Evanghelia pe care am ascultat-o…

Este suficient să privim în jur, să ascultăm telejurnalul sau să citim ziarele: frumoasa și simpatica noastră Românie (unde cam toți suntem botezați și deci oficial creștini) oare este plină de lume care-și dorește tot binele, în care toți se întrec în iertare reciprocă și în a fi generoși unii cu ceilalți, unul mai mult ca altul?

Și nu trebuie spus că este vina timpurilor moderne, pentru că dacă privim înapoi în istorie, nu apare că generațiile trecute de creștini au fost mai bune decât noi în această privință: “Dar eu vă spun: iubiți pe dușmanii voștri…”.

Dacă Isus spunea aceste cuvinte în mod serios, se pare că nu sunt mulți creștini care-l iau în serios; cel puțin în ceea ce privește aceste cuvinte ale sale.

Cu scuza că sunt expresii paradoxale, care nu se pot lua “ad litteram” (“întoarce-i și obrazul celălalt”…), imediat și în grabă se trece și la decăderea spiritului acestor cuvinte, fără a mai căuta să se înțeleagă ce sens au, și cum pot și trebuie să fie actualizate în viața fiecăruia, pentru că aceste cuvinte ne ating și ne privesc în sentimentele și atitudinile noastre cele mai spontane și mai “naturale”.

Reacția față de violență, apărarea, este o mișcare și atitudine instinctivă și corectă; apărarea avutului personal în fața celui care vrea să ți-l ia, ni se pare normal; a dispune de noi înșine și de timpul nostru fără a trebui să suferim puterea și indiscreția altuia, este un drept al tuturor.

Dar Isus ne învață să privim lucrurile dintr-un alt punct de vedere: acceptarea mai degrabă a unei “daune” la nivel personal, deși nu se acceptă logica forței și a violenței; a ști să renunți chiar la propriul drept, în numele unei generozități dictată de iubire chiar și față de cel care produce răul.

Dar de ce să ne comportăm așa? Ce sens poate avea o atitudine de acest fel – presupunând că suntem capabili de aceasta – într-o lume ca a noastră?

Răspunsul lui Isus la această întrebare este: “Pentru ca să fiți fiii Tatălui vostru ceresc, care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni”.

Tocmai acesta este punctul decisiv. În învățătura lui Isus, criteriul fundamental care trebuie să-i călăuzească pe creștini în comportamentul lor, este: imitarea comportamentului lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu este infinit de răbdător, bun și milostiv chiar și față de aceia – am spune noi – care nu o merită: chiar și față de “cei răi” și cei “nedrepți”.

A-l iubi pe cel care ne iubește, pe cel care ne este simpatic, pe cel care nu ne produce nici o neplăcere… de toate aceste gesturi sunt toți capabili, ne spune Isus. Dar voi, fiți desăvârșiți precum este desăvârșit Tatăl vostru: iubiți chiar și pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă fac rău.

Dar atunci: trebuie să lăsăm cale liberă celor puternici? Oare nu trebuie să ne luptăm pentru drepturile celor săraci și asupriți? Trebuie să renunțăm la lupta împotriva nedreptăților?

Cu siguranță că nu! Dimpotrivă: căutarea dreptății și angajarea activă în favoarea celor săraci și oprimați este o datorie concretă pentru toți creștinii. Dar angajarea în favoarea dreptății se dovedește a fi autentică atunci când se concretizează în favoarea celorlalți; este ambiguă și nelalocul ei atâta timp cât menține aspectul unei revendicări interesate sau al unei răzbunări. Și nici o angajare pentru dreptate nu poate justifica niciodată ura față de cineva, ne spune Evanghelia.

“Fiți desăvârșiți așa cum desăvârșit este Tatăl vostru ceresc”. Și Isus știa că spune ceva imposibil. Și totuși nu putem renunța la această regulă de viață fără a renunța prin aceasta la voința de a fi creștini.

Evanghelia nu a fost niciodată pusă în practică pe deplin, nici chiar de sfinți. Pentru că nici un om nu va putea niciodată să ajungă la perfecțiunea lui Dumnezeu în iubire. Dar Evanghelia nu încetează niciodată să fie vie, tocmai pentru că ne provoacă să ne depășim încontinuu pe noi înșine: oricare ar fi punctul în care ne aflăm, toți putem și trebuie să devenim mai buni în ochii lui Dumnezeu, crescând în concretizarea și perfecționarea carității.

 

* * *

 

Creștinul, acest “original”

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Un templu consacrat de iubire

De pe munte, astăzi, ne vin propuneri ne mai auzite. Moise (prima lectură) ne prezintă un ordin peremptoriu din partea lui Dumnezeu: “Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt”. Cristos, ca întărire, impune: “Fiți deci desăvârșiți așa cum este desăvârșit Tatăl vostru ceresc”. Poate părea un program puțin abstract, chiar în afara capacității noastre. Dar fragmentul din Levitic precizează: “… Nu păstra în inima ta ura împotriva fratelui tău… Nu te răzbuna și nu purta ură… Iubește-l pe aproapele tău…”

Deci perfecțiunea divină la care trebuie să tindem este perfecțiunea carității, a iubirii care compătimește și iartă (“Iubiți pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru prigonitorii voștri…” este porunca lui Cristos), spre a imita pe Tatăl ceresc “care face să răsară soarele său asupra celor răi și asupra celor buni”. În această perspectivă este posibilă interpretarea uimitoarei declarații a lui Paul: “Sunteți templul lui Dumnezeu… Sfânt este templul lui Dumnezeu, care sunteți voi”. Acest templu este consacrat numai de iubire.

Pentru a putea primi ca oaspete pe Duhul lui Dumnezeu trebuie curățat cu grijă acest templu de zgura și crustele urii, mâniei, răzbunării, ale resentimentelor, dușmăniei față de alții, care s-ar putea aduna acolo. Acolo se celebrează o liturgie esențială: aceea a bunătății și a iertării. Alte practici nu au nici un sens dacă lipsesc actele de caritate. Templul este profanat când, preocupându-ne exclusiv de datoriile religioase, neglijăm datoriile față de aproapele. Atunci când toți frații găsesc loc și sunt primiți fără rezerve și discriminări în inima noastră, și Dumnezeu are loc în inima noastră. Dacă cineva este ținut afară, întâmpină refuzul nostru El neagă Prezența sa. O inimă goală de iubire, este ca o biserică profanată, nu se mai poate celebra cultul în ea, este exclusă slujirea divină și este destinată pentru altceva…

Chemarea la “extraordinar”

Pagina evangheliei de astăzi pretinde ca discipolul lui Cristos să împlinească gesturi extraordinare, neobișnuite, să facă lucruri ne mai văzute, să facă acțiuni ne mai auzite. Toate acestea, însă, ca un fapt obișnuit, normal, aproape scontat. Creștinul care întoarce și celălalt obraz, nu răzbună ofensele, se roagă pentru dușmani, iubește pe prigonitorii săi, nu este o ființă excepțională. Este unul care face numai ceea ce trebuie să facă. Nu trebuie să se considere un erou, ci unul care “respectă legea”, care păzește cu rigurozitate regulile codicelui de comportament stabilit de Învățătorul.

Iertarea nu constituie o excepție, un fapt răsunător, ci ceva normal. Adică, “extraordinarul” după regulile lumii vechi devine o practică obișnuită conformă cu exigențele proclamate de Cristos în Predica de pe Munte, care inaugurează lumea nouă. Când cineva, în iubirea sa, nu se lasă determinat de comportamentul altuia, răspunde la o provocare cu bunătate, în fața unei violențe reacționează cu blândețe, urmează calea împăcării fără să reacționeze în termenii dreptului care trebuie apărat sau a nedreptății de imputat, a dobândit pur și simplu posibilitatea de a declara, fără a minți, propriul nume: de creștin.

Dacă evit această pagină, dacă o consider ca ceva opțional oferit unei persoane privilegiate chemată să împlinească impresii senzaționale, mulțumindu-mă să fiu unul care nu face rău nimănui, respectă pe ceilalți dar este decis să se facă respectat, eu mă plasez în afara creștinismului. Dacă mărturisesc că sunt creștin, și nu vorbesc limbajul iubirii, al iertării, al înțelegerii, al non-violenței (inclusiv cel verbal), spun neadevărul.

Paradox sau banalitate

Creștinul, în fond, se poate defini ca un “original”. Original în sensul că face lucruri puțin ciudate, are comportamente bizare, împlinește acțiuni neprogramate după criteriile obișnuite. Unul care refuză să urască pe dușman, răspunde la o injurie cu un cuvânt de înțelegere, binecuvântează pe cel care îl bârfește, salută cu un surâs pe un individ care nu o merită, nu se preocupă de a ieși în evidență, opune blândețea aroganței, uită o umilire care i-a fost pricinuită, o acțiune infamă pe care a suferit-o, este fără îndoială un “original”, trăiește într-o altă lume, nu respectă criteriile obișnuite de comportament. Cei cumsecade spun cu gravitate: “Nu este la locul lui…” “A ieșit din minți…”

În realitate, nu stă în locul fixat de ei. Este “în afara” lor. Străin de obiceiurile lor. “În afara” mentalității dominante. “Dar dacă toți ar face așa, unde am ajunge…?” Ah, dacă acele comportamente ar fi comune, toți ar fi “originali”, și ar fi vorba de un lucru mai degrabă interesant, și s-ar împlini evanghelia. O situație care nu ar fi deplorabilă. Da, creștinul este un original. În sensul aceluia care imită comportamentul lui Dumnezeu, care “face să răsară soarele asupra celor răi și asupra celor buni, și face să cadă ploaia asupra celor drepți și asupra celor nedrepți”.

Posibilitatea de a imita pe Dumnezeu în generozitatea sa fără restricții, în iubirea sa fără margini, fondează originalitatea, specificul creștinului. Creștinul, sau este un original (cu faptele, nu cu vorbele), sau nu este creștin. Dacă face ca toți, se potrivește cu regulile lumii vechi, este incapabil de acțiuni neobișnuite, devine neînsemnat, neglijabil. Dacă trăiește conformându-se registrelor moderației, ale bunului simț, ale prudenței umane, demonstrează că nu a învățat cuvintele “dar eu vă spun” ale lui Cristos.

Creștinul, sau este omul paradoxului, sau este omul banalității. Dacă este previzibil, repetitiv, nu reușește să surprindă, anulează noutatea evanghelică, nu merită atenție. Dacă prezența creștină nu pune în încurcătură, nu aruncă tulburarea în ceremoniile acceptate de toți, îmbracă hainele confecționate după măsura bunului simț, și gusturile lumii, determină absența lui Cristos, trădează pe Învățătorul. Nu este vorba de a apare extravagant cu orice preț. Ci de a fi indiciul unei lumi diferite, inventatorul unui stil nou de raporturi între oameni. În orice caz, rămâne iubirea “imposibilă”, nebună, de negândit, sugerată de “dar eu vă spun” al lui Cristos, și interpretat de El în viața sa și în Pătimirea și Moartea sa, adevăratul criteriu al originalității creștine.

Slăbiciunea răului

Răul, în ciuda aparențelor, este slab, posedă resurse limitate. Urii îi este frică, se simte amenințată de stingere. Are nevoie, pentru a supraviețui, de a se menține, de a rezista, de a se perpetua de reacția altuia. Ofensa are nevoie de răzbunare. Nedreptatea are nevoie de restituire. Violența, pentru a se întări, are nevoie de violența adversarului. Polemica, pentru a continua, necesită reacția invidioasă a persoanei vizate. Agresivitatea, răutatea, meschinăria, se alimentează când se întâlnesc cu tot atâta pizmă, răutate, resentiment.

Picătura de venin este potențată și câștigă virulență mereu mai mare și se reproduce grație veninului cu care se “răspunde”.

Cine provoacă o bătaie nu se poate lipsi de riposta la propriile lovituri. Altfel totul s-ar termina. Vai dacă de cealaltă parte nu ar fi un adversar animat de contra argumente. Dacă cineva ar părăsi câmpul de luptă, ar ignora sau ar uita regulile jocului. Arsenalele, magazinele urii ar rămâne goale dacă ar avea numai producția proprie, și ar lipsi colaborarea, co-producția dușmanului. Iubirea taie răul de la rădăcină, întrerupe legăturile cu sursa la care se alimentează răutatea, o împiedică să se aprovizioneze. Iertarea sfărâmă spirala urii, rupe cercul vicios.

Un gest de mărinimie provoacă un scurt circuit în rețeaua meschinătății, în urzeala manevrelor obscure, și toți se bucură, pe neașteptate, de lumină. Este necesar ca un om curajos să declare “nu accept”, și aroganța rămâne golită, brutalitatea este lipsită de mijloacele necesare pentru a supraviețui. Foarte adesea noi credem că slăbiciunea, non violența, blândețea se sfârșesc prin a lăsa câmp liber năvălirii răului. Lucrurile stau tocmai invers. În realitate, iubirea este unica forță capabilă să contrasteze în mod eficace cu ura, să-i ia terenul, s-o stingă, s-o ducă până la stingerea ei.

Creștinul devine învingător, nu când reușește să se impună cu armele adversarului, ci atunci când aruncă armele proprii. Dușmanul se pierde, se simte pierdut, când nu-l mai vede nimeni, când nu mai este considerat ca atare. Slăbiciunea iubirii este unica forță în stare să nimicească răul. Mânia se hrănește dintr-o altă mânie. Un individ care iubește, iartă, uită, renunță la ură, îi neagă mijloacele de susținere. “Se poate învinge pe altul, numai lăsând ca răutatea sa să se stingă în el, ne găsind ceea ce caută, adică opoziția și cu aceasta alt rău, cu care să se aprindă mai mult. Răul devine neputincios dacă nu găsește nici un obiect, nici o opoziție, ci este suportat și suferit cu răbdare.

Aici răul se întâlnește cu un adversar mai puternic decât el; desigur, însă, numai acolo unde este anulat și ultimul rest de opoziție, unde renunțarea de a plăti răul cu rău este totală. Răul care nu poate ajunge scopul său de a genera alt rău, rămâne singur” (Bonhoeffer). Când eu părăsesc câmpul de dispută, nu sunt unul care fuge, lasă câmpul deschis răului. Pur și simplu, mă postez pe teritoriul vieții și las ca ura să se sfârșească și să moară în deșertul său arid.