Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Sfântul Anton de Padova
Anul A (B, C)

Lecturi:

Autori

volum colectiv ITRC

 

* * *

 

Sfântul Anton de Padova

Autor: volum colectiv Chemați la sfințenie
Copyright: Editura Sapientia

Astăzi, 13 iunie, Biserica îl sărbătorește cu multă bucurie pe sfântul Anton de Padova. Dintre numeroșii sfinți pe care îi sărbătorește Biserica, acest sfânt este cel mai îndrăgit de poporul creștin fiind cunoscut pentru numeroasele lui minuni și pentru ajutorul și ocrotirea sa in diferitele necazuri ale vieții.

Sfântul Anton s-a născut la Lisabona în 1195, iar la botez i s-a pus numele de Fernando care înseamnă “cel ce luptă pentru pace”. Încă de la vârsta de 15 ani a abandonat lumea pentru a intra în rândul canonicilor regulari, la mănăstirea “Sfântul Vincențiu-de-Fora”. Aici se dedică îndată studiului științelor sacre, mai cu seamă teologiei “regina științelor”, știința tainelor celor mai adânci. Teologia, va scrie el mai târziu, este “o cântare veșnic nouă ale cărei dulci melodii bucură cerul și mângâie pământul”. Se deosebește printr-o memorie excelentă, care uimește. Mai târziu în fața cunoștințelor sale adânci și bogate, cei mai învățați dintre eretici nu vor avea de ales decât fuga, văzând puterea cuvântului său.

Însă această mănăstire fiind aproape de Lisabona era vizitată foarte des de prietenii săi și mai ales de părinți, fapt pentru care nesuportând această situație s-a retras la Coimbra, o mănăstire mai izolată, fiind astfel mulțumit de o viață și mai retrasă. Aici citea zi și noapte Sfânta Scriptură. Însă dezamăgit cumva de luxul mănăstirii, copleșite de numeroase daruri din partea regelui, hotărăște să intre în ordinul franciscan pe care îl stima foarte mult, iar după ce își termină noviciatul obține permisiunea de a merge în Africa pentru a lucra la convertirea necredincioșilor.

Moare în 1231, la vârsta de 36 de ani. Se spune că la moartea sa mâinile negre arse de soare au devenit albe ca zăpada și fine, delicate, cum sunt mânuțele unui copil. Fața sa desfigurată de boală a devenit senină și frumoasă. Trupul său răsucit de suferință a devenit zvelt, așa cum arăta în tinerețe, când era sănătos. Totuși acest trup frumos când a fost dezgropat după 32 de ani era complet transformat în cenușă. Însă ceva rămăsese din el, și anume limba. Acea limbă poate fi văzută și astăzi după atâția ani de la moartea sfântului Anton în bazilica din Padova.

Așadar, putem spune că se împlinește promisiunea lui Isus care spune că “cel ce mă preamărește în fața oamenilor îl voi preamări și eu înaintea Tatălui meu”. Într-adevăr prin această minune putem spune că Mântuitorul îl preamărește pe sfântul Anton în fața lui Dumnezeu căci dacă privim viața sfântului Anton observăm că el nu a făcut altceva decât să-l laude pe Dumnezeu prin predica sa.

Într-adevăr, Anton de Padova este un mare sfânt. Dar ce trebuie să învățăm noi de la acest ucenic al lui Cristos? Trebuie să fim conștienți de necesitatea despărțirii, a renunțării, a părăsirii lucrurilor și a ființelor scumpe. Așa cum sfântul Anton a renunțat la toate pentru a-l urma pe Cristos și astfel a devenit un vestitor adevărat al Cuvântului, la fel și noi trebuie să avem, o inimă deschisă la voința lui Dumnezeu și să fim gata oricând de a răspunde chemării sale. Însă, nu există răspuns la chemarea de a fi în slujba împărăției lui Dumnezeu, care să nu producă și dureri mari. Fiecare creștin este chemat pentru a fi trimis în misiune. Nu există nici o chemare fără misiune.

În prima lectură de astăzi vedem clar că Dumnezeu îi încredințează profetului Isaia o misiune importantă și anume: “m-a trimis să vindec pe cei cu inima zdrobită, să vestesc robilor eliberarea, celor prinși în război izbăvirea, să vestesc un an de milostivire al Domnului” (Is 61,1-2). Trebuie să fim conștienți că fiecare vocație este în vederea unei misiuni din care cauză cel chemat este totodată și un trimis, adică este un adevărat apostol. Vedem astfel cum Dumnezeu, așa cum l-a chemat pe sfântul Anton să răspundă cuvântului lui Dumnezeu, la fel îi cheamă pe unii oameni pentru a le încredința anumite obligații. Cu toate acestea misiunea îi interesează pe toți, și ea nu poate fi încredințată doar unor cadre specializate într-un anumit sector specific. “În Biserică slujirile sunt diferite, dar misiunea este unică. Cristos le-a încredințat apostolilor și urmașilor lor îndatorirea de a învăța, de a sfinți și de a conduce în numele său și cu puterea sa. Însă laicii, făcuți părtași prin botez la misiunea preoțească, profetică și regală a lui Cristos, își împlinesc în Biserică și în lume partea lor proprie din misiunea întregului Popor al lui Dumnezeu” (AA 2). Întreaga Biserică este misionară atât în globalitatea sa cât mai ales fiecare membru în parte trebuie să fie apostol. Toți credincioșii prin puterea vocației baptismale își asumă o responsabilitate precisă pentru răspândirea mesajului lui Cristos. Dacă un creștin nu este apostol, acela nu este creștin.

În evanghelia de azi putem vedea clar figura sau chipul misionarului și dinamismul misiunii sale. Mai întâi evanghelia ne pune în temă că izvorul misiunii se naște din rugăciune și nu din planurile omenești. “Rugați, dar pe Domnul secerișului să trimită lucrători în secerișul său” (Lc 10,2). Vedem astfel că secerătorii nu sunt chemați prin sunete de clopot, prin reclame publicitare, dar ei sunt dăruiți și trimiși de însuși Dumnezeu. Dumnezeu este deținătorul ogorului și el dăruiește secerători pentru acest ogor al său. Prin urmare apostolul este rodul rugăciunii și el trebuie să aibă încurajarea, puterea și orientarea pentru acțiunea lui în rugăciune. Misiunea încetează în aceeași clipă când se întrerupe legătura ei cu izvorul. Fără rugăciune apostolatul nu este decât o simplă meserie ca toate celelalte în vederea câștigării pâinii de toate zilele.

Apoi, cel care este trimis în misiune trebuie să fie blând, să se jertfească fără pretenții și fără rezerve. “Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor” (Mt 10,3). Singura forță a apostolatului este un cuvânt dezarmant care poate să fie sau să nu fie primit, sau chiar luat în batjocură. Chiar și în fața ostilităților, a persecuției, misionarul face apel la libertate și nu la constrângere, la mărturia neînfricată și veselă nu la agresivitate. Dacă un apostol nu este blând și pătruns de dragostea lui Cristos, atunci riscă să devină un tiran.

Evanghelia ne pune în față și stilul în care trebuie îndeplinită vestirea evangheliei și anume, în sărăcie. Isus își trimite ucenicii fără pungă, fără traistă și fără încălțăminte. Puterea cuvântului lui Dumnezeu nu se bazează pe bani sau pe prestigiul care îl poate avea o persoană sau o instituție. Adevăratul apostol nu este omul care apare pe scena acestei lumi pentru a fi onorat, el nu este un colecționar de posturi importante și privilegiate. Misionarul adevărat nu vrea să apară la tribune, ci preferă să viziteze locurile și casele săracilor, ale oamenilor de rând, ale acelora părăsiți și suferinzi. Dacă misiunea nu adoptă un stil de sărăcie, atunci se coboară la nivelul unei simple acțiuni de propagandă și de spectacol.

Pentru a putea fi într-adevăr un adevărat apostol al cuvântului lui Dumnezeu să învățăm de la sfântul Anton de Padova care nu a încetat să se roage lui Dumnezeu și care a știut să trăiască în blândețe și sărăcie. Sfântul Anton dovedește iubire în slujirea tuturor dar mai cu seamă a celor umili. Cunoaște calea care conduce la inima lor: calea smerită a lucrurilor mărunte, atât de îndrăgită de poporul credincios.

Odată, pe când se afla la Limoges, o femeie evlavioasă se dusese la catedrala “Sfântul Petru” să asculte o predică a sfântului Anton. Să fi fost predica prea lungă sau să fi zăbovit femeia la ieșirea din biserică? Fapt e că bărbatul ei crede altceva și nu vrea să afle alte explicații. Strigă la ea, și ea îi răspunde cu o palmă. Atunci omul se repede la soția sa și o apucă de păr atât de tare că îi smulge aproape tot părul. Biata femeie alergă și bătu la ușa mănăstirii franciscane cerând să-l vadă pe fratele Anton. Îi arătă capul însângerat și aruncându-i-se la picioare, istorisește toată întâmplarea recunoscându-și vina. “Dar părul meu! Cine o să-mi dea părul înapoi?” Cu o privire aspră Anton o poftește să iasă. Dar nici nu a plecat bine că fratele își dă seama că părul își are importanța lui. În cazul de față, reprezintă pacea acelei case și poate chiar salvarea unei căsnicii. Anton merge și se roagă: “Doamne, Isuse, ai spus că nici un fir de păr de pe cap nu ni se va clinti fără voia Tatălui tău, așadar, îndură-te de această femeie: redă-i bucuria, odată cu părul!” Chiar în clipa aceea ajungând acasă femeia se uită în oglindă și scoate un strigăt de uimire. Era vindecată!

Ce trebuie să învățăm din această întâmplare și din toata viața sfântului Anton?

Sigur că nu suntem chemați să facem minuni asemenea sfântului Anton de Padova. Însă fiecare dintre noi este chemat la o mai mare încredere în milostivirea lui Dumnezeu. Prin rugăciune putem face mult bine acelora care sunt plini de suferință. Rugăciunea trebuie să fie hrana noastră prin care prindem noi puteri de a răspândi cuvântul lui Dumnezeu acolo unde lipsește și de a alina durerile și nenorocirile semenilor noștri. Fără rugăciune nu putem face nimic. Rugăciunea este cea care ne unește cu Tatăl nostru de la care vin toate darurile. Însuși Isus ne-a spus: “Dacă ați avea credință cât un grăunte de muștar ați putea mișca munții din loc”. Dacă voim să fim buni vestitori ai evangheliei lui Cristos atunci trebuie să învățăm de la sfântul Anton să fim oameni ai rugăciunii, să fim exemplu de blândețe și bunătate ca astfel oamenii, privind la noi, să-l descopere pe Dumnezeu atât prin viața, cât mai ales prin predicarea cuvântului.

Sorin BEREȘ

 

* * *

 

Sfântul Anton din Padova

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Conciliul Vatican II, referindu-se la cultul sfinților, în constituția dogmatică “Lumen Gentium” afirmă: “Sfinții primiți în patrie și stând înaintea Domnului, nu încetează să mijlocească pentru noi la Tatăl prin Cristos, cu Cristos și în Cristos… Ei slujesc Domnului în toate și împlinesc în trupul lor cele ce lipsesc Patimii lui Cristos pentru Trupul lui, care este Biserica” (LG 49).

Dacă pentru toți sfinții Bisericii valorează aceste cuvinte, ele par să se adapteze într-un mod perfect Sfântului Anton de Padova, pe care îl sărbătorim astăzi. Viața sa s-a consumat în muncă și suferință pentru binele fraților; poporul însuși, încă din timpul vieții sale pământești l-a “glorificat” numindu-l “sfântul“.

În zilele noastre mulți îl invocă și îi imploră beneficii reținând aproape infailibil mijlocirea aceluia care pe pământ a practicat și a predicat Evanghelia. Astăzi în multe biserici, așa cum o facem și noi, creștini de orice vârstă, copii, tineri, bătrâni celebrează memoria aceluia care a răspuns cu atâta dăruire harurilor lui Dumnezeu. Astăzi li se povestește copiilor cum Sfântul, pe când era ca și ei, pusese pe fugă diavolul care vroia să-i facă rău, făcând numai semnul sfintei cruci pe marmura treptei altarului, semn care rămâne ca și sculptat.

De asemenea celor mari le sunt citate înseși cuvintele sfântului care dezvăluie secretul sfințenie lui, dar care în același timp sunt un îndemn la o viață într-adevăr creștină: “Dumnezeu - spune sfântul Anton – s-a făcut copilaș pentru noi. Sunt multe temeiuri de a-l numi pe Cristos copilaș, din care nu vom reține decât unul. Ați făcut vreun rău unui copil, l-ați lovit. Dar îi dăruiți o floare, un trandafir, un lucru care-i place deîndată uită răul pe care i l-ați făcut, îi trece supărarea și vă sare în brațe. La fel este Cristos, L-ați jignit prin greșelile voastre, dar îi dăruiți trandafirul căinței împreună cu lacrimile voastre (lacrimile sunt sângele sufletului), atunci uită de jignire, aleargă, vă ia în brațe și vă sărută”. (Predică de Crăciun)

Iată secretul! Iubirea față de Isus sub chip de prunc! Anton l-a ținut cu adevărat în brațe pe Copilul Dumnezeu și l-a strâns la pieptul său; i-a vorbit cu o iubire și cu o candoare gingașă, iubire și candoare răsplătite din plin de către Isus. Calea aceasta de mântuire, iubită de sfântul Anton “Calea Copilăriei” nu înseamnă candoare neștiutoare: presupune dăruire sinceră de iubire, deci, mai curând sau mai târziu presupune Calvarul. Pentru a-i vorbi Copilului-Isus și a primi răspuns plin de iubire nu există altă cale. Sf. Anton n-a strâns în brațe doar un Copil Minunat, ci pe Copilul sortit crucii. Fratele Anton a fost el însuși răstignit, martir împreună cu Copilul. Căci în tot timpul vieții lui el a fost martir al umilinței, al carității, al contemplației, al mărturisirii, al purității în această lume. Pentru aceasta a putut să dobândească atâtea haruri pentru alții de la Cristos, și a rămas până astăzi unul dintre marii ocrotitori ai timpului nostru.

De fapt Cristos este cel care l-a ales în decursul istoriei, precum i-a ales odinioară pe cei 72 de ucenici, și i-a trimis înaintea sa pentru a-I pregăti calea. Ca și pe timpul lui Isus, contemporanii lui Anton, oameni cu inimi zdrobite de păcate, prizonieri ai ereziilor, întristați din cauza războaielor, deznădăjduiți, au nevoie de un “profet” care să le pregătească calea sufletelor lor pe care să pășească Cristos, Unsul Duhului Sfânt, care aduce vindecarea, aduce eliberarea, aduce alinarea și bucuria.

A reușit el oare să-l vestească pe Adevăratul Isus “cel care mântuiește”? Cum a reușit? Ascultând de porunca lui Isus, stăpânul secerișului: “Mergeți! iată vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor… Nu luați cu voi nici pungă, nici desagă, nici sandale…”.

Într-adevăr în el se “întrupează” aceste cuvinte ale mântuitorului. La 15 ani Sf. Anton părăsește atmosfera caldă a familiei sale din Lisabona, unde primise o educație profund creștină de la părinții săi, Maria Taveira și Martino, cavaler de seamă al regelui Alfons al II-lea și intră în mănăstirea “Sf. Vincențiu” care aparținea Canonicilor Regulari ai Sf. Augustin. Hirotonit preot la Coimbra în 1219, arde de dorința de a muri martir predicând musulmanilor din Maroc și de aceea intră la Ordinul Fraților Minori, ordin misionar prin excelență. Aici își ia numele de Anton. Tatăl lui îi pusese numele de Fernando, “cel care luptă pentru pace” în speranța că într-o zi va deveni cavaler asemenea lui și se va lupta pentru a-și apăra credința creștină împotriva mahomedanilor, care erau un pericol în acea vreme. Domnul i-a îndeplinit dorința însă într-un alt mod. El a devenit într-adevăr un neînfricat “cavaler“, luptător pentru pace, însă sub “comanda” Regelui regilor și folosindu-se de armele încredințate de acesta: rugăciunea, sărăcia, ascultarea, suferința. Și dacă nu va ajunge în Maroc, unde să moară ca martir, va ajunge în Italia la Padova, unde îl va sluji pe Cristos în cei săraci și suferinzi până la moarte.

Exemplul Sfântului Anton, ne invită la o angajare de a deveni și noi adevărați ucenici ai lui Cristos, căci sunt și astăzi mulți oameni prizonieri ai necredinței, ai indiferentismului religios, ai ateismului, ai dorinței de răzbunare. Mulți sunt cei care cad pradă concepției actuale mondene, potrivit căreia omul e liber să fac orice chiar împotriva legilor lui Dumnezeu și chiar împotriva legilor firii. Toți aceștia au nevoie de Vestea cea Bună, au nevoie de Cuvântul mântuitor al lui Cristos, au nevoie de ucenici care trimiși de stăpânul secerișului, astfel să lucreze încât inimile oamenilor să aducă roade, iar roadele lor să rămână.

Cine ar putea fi acești ucenici? Fiecare dintre noi. Noi toți cei botezați care am devenit prin Cristos, preoți, profeți și împărați. Toți avem datoria de a vesti Împărăția lui Dumnezeu. Dar pentru asta, mai întâi viața noastră trebuie să fie o vestire, o mărturie vie a credinței; trebuie să stăm la școala lui Isus așa cum au stat apostolii pentru ca apoi, primindu-l pe Duhul Sfânt să fim investiți adevărați apostoli ai lui Cristos în lume. După exemplul Sfântului Anton viața noastră trebui să fie o continuă vestire, în umilință și caritate, a bucuriei fiilor lui Dumnezeu. Dacă nu avem încă bucuria aceasta, avem remușcări că l-am supărat pe Dumnezeu prin comportarea noastră, să-i oferim de-ndată “trandafirul” căinței noastre și după cum spune Sf. Anton să urcăm în “barca pocăinței”, chiar dacă suntem siguri că se va isca furtuna pe mare: “Marea este inima noastră… și neasemuit este zbuciumul ei. O umple trufia; ambiția o poartă dincolo de maluri, o acoperă norii tristeții, o tulbură gândurile zadarnice…

Trebuie să știm însă că numai așa se poate ajunge în “portul bucuriei și al păcii veșnice”. Deci, dacă vom simți zbuciumul mării, violența vântului, dezlănțuirea valurilor, practicând evanghelia să ne rugăm Domnului cu rugăciunea pe care am rostit-o deja la începutul Sfintei Liturghii, ca el să ne ajute să fim adevărați ucenici, după pilda ucenicului pe care-l cinstim astăzi și să spunem: “Dumnezeule atotputernic, tu ai dăruit poporului tău, în Sfântul Anton un mare predicator al evangheliei și un ocrotitor al celor săraci și suferinzi, prin mijlocirea lui, ajută-ne să ducem o viață cu adevărat creștinească, după cum ne-a învățat el, și să ne bucurăm de ajutorul tău în toate încercările și suferințele vieții“.

Vincențiu Burlacu