Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Învierea Domnului
Anul U

Lecturi:
Fapte 10,34a.37-43
Psalmul 117
Coloseni 3,1-4 (1Corinteni 5,6b-8)
Ioan 20,1-9

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Aleluia, Domnul să fie lăudat!

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

O educatoare le vorbea copiilor de la grădiniță despre Isus. În grupa ei era un băiețel dintr-o familie necreștină. Acesta asculta foarte atent deoarece totul era nou pentru el. Când educatoarea a povestit cum a fost condamnat Isus și cum l-au răstignit pe cruce, fața băiețelului s-a întristat și a murmurat: “O, nu! Ce păcat!” Educatoarea a continuat spunând că a treia zi Isus a înviat din morți, revenind la viață. Ochii băiețelului s-au luminat de bucurie și el a exclamat: “Grozav!” În Vinerea Mare, auzim relatarea suferințelor și morții lui Isus. Asemenea micului băiețel, mulți dintre noi am spune: “O, nu! Ce păcat!” Astăzi auzim restul povestirii și din nou împreună cu băiețelul putem exclama acum: “Da! Grozav!” Astăzi putem cânta din nou “Aleluia” pe care nu l-am cântat în întreg Postul Mare. “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim întru ea” (Psalmul 117,24).

Pentru ce ne bucurăm astăzi? Ne bucurăm deoarece credința noastră în Cristos a fost confirmată, adevărul a triumfat asupra minciunii, dreptatea asupra nedreptății și tragedia s-a transformat în bucurie. Este ca și când ne-am uita la un episod din Batman. La început vedem o victimă nevinovată și lipsită de apărare care este atacată, jefuită, răpită și torturată de un atacator netrebnic. Și ne pare atât de rău să vedem triumful personajului negativ. Apoi, în momentul în care victima aproape că a renunțat la speranță și este pe punctul de a muri, coboară din cer Batman ca să o salveze. El se luptă și îl învinge pe răufăcător și eliberează victima nevinovată. Și ne bucurăm de triumful dreptății.

Relatarea suferinței și morții lui Isus în Vinerea Mare este povestea victoriei minciunii asupra adevărului, a nedreptății asupra dreptății, a răului asupra binelui. Isus a fost acuzat în mod fals de crime pe care nu le-a comis, și condamnat pe nedrept la o moarte pe care nu o merita. Prietenul Lui l-a trădat, tovarășii Săi de încredere l-au părăsit și omul lui numărul unu a negat că îl cunoaște. Oamenii pe care i-a iubit au cerut răstignirea Lui și au ales în schimb eliberarea tâlharului Baraba. Este o poveste a trădării și a minciunii, a necinstei și a mediocrității, a infidelității și a violenței îndreptate împotriva unei victime nevinovate și aparent lipsite de apărare. Toate acestea își au punctul culminant în Vinerea Mare, în care îl vedem pe Isus biciuit, batjocorit, dus la moarte, pironit pe cruce, unde moare după câteva ore și este așezat în grabă în mormânt. Dacă acesta ar fi sfârșitul relatării, ar fi o poveste tristă, o tragedie. Însă slavă Domnului nu acesta este sfârșitul.

Moartea nu este sfârșitul poveștii. Mai există un capitol. Acesta este cel mai important capitol deoarece, așa cum se spune, cine râde la urmă râde mai bine. Și în ultimul capitol al relatării despre Isus îl vedem ridicându-se din morți în toată gloria și măreția. Este reabilitat. Dușmanii lui sunt rușinați și derutați. Isus își recâștigă gloria eternă cu Tatăl. El este Domnul care va stăpâni asupra întregii omeniri, inclusiv asupra dușmanilor Săi. Pentru noi, discipolii Săi, aceasta este o veste bună.

Este o veste bună să știm că Adevărul este nemuritor. Putem înăbuși Adevărul, să îl acuzăm că este o minciună, să îl condamnăm, să îl torturăm, să îl ucidem, să îl îngropăm în mormânt, dar a treia zi Adevărul va învia. Să ținem minte aceasta și să nu renunțăm la Adevăr chiar și atunci când toți par să renunțe la el. Să nu renunțăm la Adevăr; să nu renunțăm la Dreptate. Să nu renunțăm la a face ceea ce este bine. Ceea ce este adevărat va fi întotdeauna adevărat. Ceea ce este drept va fi întotdeauna drept. Ceea ce este corect va fi întotdeauna corect, chiar și atunci când lumea din jurul nostru ar dori să fie altfel. Trebuie să învățăm să credem în soare chiar și atunci când nu strălucește, știind că odată și odată va străluci din nou. Acesta este sfârșitul care contează. De aceea astăzi Biserica ne cere să ne bucurăm și să ne veselim. Chiar și atunci când trecem prin momente foarte dificile: trădare, discriminare nedreaptă, minciuni, neînțelegeri; chiar și atunci când dușmanul pare să câștige bătălia din viețile noastre. Astăzi Cristos a câștigat. Și noi știm că în Cristos vom învinge. Aleluia, Domnul să fie lăudat!

 

* * *

 

Învierea Domnului

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Poate că vi se pare straniu, dar poate că aceasta este ziua în care îmi este greu să predic: nu știu prea bine ce să spun, nu știu de unde să încep, nu știu ce cuvinte să folosesc…

Și totuși știu foarte bine despre ce ar trebui să vorbesc: despre Cristos înviat, despre învierea lui Isus; și despre aceasta vorbește tocmai Evanghelia pe care am ascultat-o. Isus a fost răstignit și înmormântat cu două zile mai înainte; în dimineața celei de-a treia zi, când Maria din Magdala și cealaltă Maria au mers la mormânt, nu au mai găsit trupul lui Isus, iar un înger le-a spus: “Știu că îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici. A înviat precum a zis”.

La drept vorbind, parcă ar relata un lucru foarte normal… Dar să încercăm să ne gândim puțin: despre ce vorbim? Ce este această pericopă din Evanghelia pe care am ascultat-o? O istorisire frumoasă pe care o cunoaștem deja?… Sau mărturia a ceva ce s-a întâmplat cu adevărat?

Atunci când vorbim despre “Isus înviat”, oare vorbim despre literatură, despre un personaj-creație a fanteziei? Sau vorbim despre cineva care a trăit cu adevărat în această lume? Iar când spunem că “a înviat din morți”, aceasta este numai o modalitate de exprimare? Sau vrem să spunem că a început să trăiască ca mai înainte? Sau vrem să spunem și altceva?

Pentru că este ușor să spunem cuvântul “înviere”… Dar ce înseamnă el? Putem să ne imaginăm și realitatea unui mort care revine la viață… Însă fantezia este ceva, iar realitatea este altceva! Iar în realitatea lucrurilor, atunci când cineva este mort, este mort; dacă “revine la viață” înseamnă că nu era mort cu adevărat, chiar dacă era în așa hal încât părea mort. Sau este numai un mod de a vorbi, și nimic mai mult…

Faptul că Isus din Nazaret a fost într-adevăr un om în carne și oase, că a trăit în Palestina acum douăzeci de secole, nu este nici un dubiu. Faptul că acest Isus a fost condamnat și răstignit la Ierusalim pe timpul lui Ponțiu Pilat, este sigur. Faptul că a murit cu adevărat, este sigur (este imposibil să supraviețuiești unei răstigniri romane!).

Dar acest Isus, ne spune Evanghelia, a înviat. Și acest cuvânt nu înseamnă numai că “sufletul său” a rămas nemuritor… Așa cum nu înseamnă numai că Isus “continuă să trăiască” prin învățăturile sale și prin amintirea ucenicilor săi.

Evanghelia afirmă că, după ce a experimentat realitatea morții, Isus a înviat la viața cea nouă: chiar “el” în carne și oase. Nu în sensul că a revenit să trăiască la fel ca mai înainte, ca unul “care s-a întors înapoi” din moarte: mai devreme sau mai târziu ar fi murit din nou, definitiv… Aici vorbim în sensul că a intrat într-o condiție de viață superioară, diferită de cea care se trăiește mai înainte de moarte: o viață de acum înainte definitivă, o viață deplină și perfectă care nu mai este supusă limitelor condiției pământești și nici legilor fizicii sau biologiei…

Dar aceasta este realitate, sau este fantezie?

Ne-am obișnuit să vedem la cinema și televiziune totul ca produs al imaginației și al tehnicii moderne de “fabricare de imagini”. În domeniul spectacolului și al literaturii științifico-fantastice, suntem dispuși să vedem și să ascultăm lucruri mai neverosimile…

Dar “pretenția” Evangheliei este cea de a ne spune că Isus din Nazaret, răstignit la Ierusalim sub Ponțiu Pilat, a înviat cu adevărat din morți.

Și dacă noi purtăm numele de creștini, aceasta se datorează tocmai faptului că cu douăzeci de secole mai înainte, un grup de persoane care l-au urmat pe Isus mai înainte de condamnarea sa la moarte au început să spună tuturor: “Fiți atenți, vedeți că este foarte adevărat: Dumnezeu l-a înviat pe Isus din morți; noi l-am văzut, și suntem martorii acestor lucruri…”.

Credința creștină în întregime a pornit de aici. Dacă Isus nu ar fi înviat cu adevărat din morți, nu ar avea sens… Dacă Isus nu ar fi înviat din morți, creștinismul nu s-ar fi născut niciodată.

Și totuși este așa de greu, pentru noi creștinii de astăzi, să redescoperim cu realism punctul central al credinței noastre! Pe de o parte suntem și prea obișnuiți să auzim, să spunem și să cântăm cuvinte cum ar fi: “înviere, Cristos înviat” și așa mai departe. Pe de altă parte poate că ne lipsește curajul de a accepta într-adevăr, cu o inimă deschisă, mesajul Paștelui.

Orizontul experienței și al științei nu epuizează în mod necesar tot “posibilul”… Moartea nu este în mod necesar ultimul cuvânt asupra misterului existenței umane… Dumnezeu nu este un cuvânt lipsit de sens…

Isus a înviat: este ca un “semn” pe care Dumnezeu l-a lăsat în lume pentru a ne provoca să depășim orizonturile noastre prea înguste, certitudinile noastre prezumpțioase, temerile noastre neliniștitoare…

Isus a înviat pentru că Dumnezeu l-a înviat; acel Dumnezeu Tatăl despre care vorbea Isus: Dumnezeu care este mare și sfânt, Dumnezeu care este drept și bun, Dumnezeu care este principiul prim al oricărei vieți și al oricărei bucurii, Dumnezeu care este într-adevăr orizontul ultim al vieții omenești.

 

* * *

 

Bucurie mare vă vestesc: Cristos a înviat!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa.”

În ziua botezului lui Isus, când Cerul s-a deschis, glasul Tatălui a răsunat: “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi găsesc toată bucuria” (Mt 3,17). Botezul lui Isus a fost “Paștele lui Dumnezeu” – trecerea Tatălui din veșnicie în timp prin Cristos. Dumnezeu Tatăl realiza în Cristos botezul întregii creații: trecerea de la moarte la viață, începutul unui cer și a unui pământ nou.

Azi, în ziua învierii lui Isus, noi îl putem parafraza pe Dumnezeu și să spunem: Acesta este fratele nostru iubit în care ne găsim toată bucuria.

După ce Cristos ne-a arătat drumul credinței până pe Calvar: deși ca om avea natura sa unită hipostatic cu natura divină, deși ca om putea să apară în forma (condiția) divinității, așa cum va apărea în ziua de apoi pe norii cerului înconjurat de îngeri și de slavă (cf. Mt 25,31-32), el s-a golit de această formă divină, ba chiar și de forma omului liber și a apărut în forma sclavului, după ce însuși Dumnezeu l-a tratat mai rău decât pe “sclav”, l-a tratat ca “păcat” (cf. 2Cor 5,21), acum Duhul Sfânt îl ridică din mormânt înviindu-l din morți, ca Isus să ne arate drumul spre cer, spre paradis, spre Împărăția veșnică a Tatălui prin manifestarea lui ca Fiu al omului în forma dumnezeirii.

În viața sa publică Isus a făcut multe minuni, dar acestea nu dovedeau dumnezeirea sa, ci adevărul cuvintelor sale, erau “semne” care conduceau la credință în dumnezeirea sa, dovedeau că ceea ce el spune despre sine ca Dumnezeu, o spune cu toată convingerea, semn că el crede ca om, ca Fiul-omului, și această credință a fost făcătoare de minuni. Minunile, semnele, profețiile și învățăturile din viața publică sunt daruri ale credinței lui ca Fiu al omului, pe când învierea singură este darul dumnezeirii Fiului lui Dumnezeu.

După ce Cristos ne-a arătat că drumul credinței trebuie să treacă prin “cruce”, acum ne arată răsplata credinței: învierea fericită, sau “drumul luminii” spre Tatăl.

În el, germenul vieții veșnice ascuns în creație încă de la începutul lumii, ajunge la o maturitate personală unică, fiindcă: n-a avut păcat, i-a iubit pe păcătoși, s-a lăsat călăuzit de Duhul Sfânt în toate, dar mai ales în virtutea uniunii hipostatice, deoarece are în sine toată plinătatea dumnezeirii, aceea a Unicului Fiu născut din veci din Tatăl.

Cristos înviat este cerul și pământul în haină de sărbătoare, el este germenul vieții noastre veșnice. În el vedem lumea fără durere și lacrimi, o lume de pace și dreptate, de bucurie și viață fără umbra morții, fără sfârșit…

Dar, cu toate că pe acestea toate noi le vedem prin credință, fiindcă spune sfântul Augustin că “Are și credința ochii săi” și cu acești ochi vedem trăsăturile noii creației care tinde spre desăvârșire prin întunericul și truda existenței pământești, noi ne bucurăm, fiindcă: moartea este învinsă prin moartea liber acceptată de Cristos, cu toate că ea va continua “să-și facă de cap” până când totul se va împlini conform planului divin, când ultimul dușman răpus va fi moartea noastră (cf. 1Cor 15,26); păcatul este învins prin jertfa nevinovatului Isus, care a acceptat să fie tratat de “păcat”, cu toate că “misterul nelegiuirii” (2Tes 2,7) se va ține scai de viața omului și o va însoți până în ziua de apoi.

Bucuria noastră stă în Cristos înviat, fiindcă în el descoperim sensul morții și al păcatului; în el descoperim că moartea și păcatul sunt cuprinse într-un plan plin de înțelepciune și de iubire și de aceea nu ne mai pot ține sub teroarea fricii, fiindcă de acum încolo aparțin lumii celei vechi de care am fost eliberați.

Spre deosebire de viața naturală, care ne este dată fără consimțământul nostru, în noua viață se poate intra numai cu asentimentul nostru conștient și responsabil, pe care ni-l dăm prin botez (personal îl dau cei maturi și prin părinți și nași îl dau pruncii, care la maturitate confirmă).

Astfel, pentru fiecare credincios, Paștele înseamnă trecerea de la un fel de a trăi la alt fel de viață. Într-un cuvânt: “viața cea nouă în Cristos” înseamnă parcurgerea drumului din această viață spre Tatăl (cf. In 13,1; Lc 9,31), pășind pe urmele lui Cristos, pe calea credinței desăvârșite, el fiind “capul”, “începătorul și desăvârșitorul” prin credință a “noului popor al lui Dumnezeu” însuflețit de suflul vital al Duhului Sfânt din ziua de Paști și apoi de Rusalii.

Ce vrea să ne spună sfânta Evanghelie? Că ucenicii au fost pregătiți pentru o întâlnire personală cu Isus înviat.

În lectura din Faptele apostolilor (10,34a.37-43) apostolul Petru scoate în evidență faptul că Dumnezeu l-a consacrat în Duhul Sfânt pe Isus din Nazaret, care a trecut prin această viață făcând numai bine: vindecând pe toți cei care stăteau sub puterea diavolului, de aceea Dumnezeu l-a înviat și i-a rânduit pe apostoli ca să-i fie martori, să vestească faptul că Isus este, prin înviere, rânduit judecător al celor vii și al celor morți și tot cel care va crede în numele lui să obțină iertarea păcatelor și dreptul la înviere și la viața veșnică. Centurionul roman Corneliu, deși păgân, dar dat fiind faptul că acceptă credința în învierea lui Isus, i se iartă păcatele, îl primește pe Duhul Sfânt, fiindcă Dumnezeu nu-i părtinitor: toți au fost creați de el din iubire, toți sunt meniți de el să dobândească viața veșnică prin credință. Ca dovadă a învierii, Petru îi aduce întâlnirea personală la care au mâncat și băut împreună

Pentru aceasta sfântul apostol, Paul insistă în fața credincioșilor din Corint să nu mai umble în vechea frământătură făcută din drojdia răutății și perversității, ci să se hrănească cu “azima sincerității și a adevărului” (cf. 1Cor 5,6-8), cu sfânta Euharistie care dă viața cea nouă și asigură învierea, deoarece Isus s-a jertfit ca noi să devenim euharistie, comuniune frățească și această Euharistie ne înalță la cele de sus, fiindcă viața noastră, datorită învierii lui Isus, este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,1-4). Iată, adevărul!

Dacă gărzile, care păzeau mormântul, au rămas înmărmurite de frica celui Înviat, dacă cei ce nu cred în învierea lui Isus rămân reci ca niște statui de marmoră, nouă, celor care credem, ne răsună glasul îngerilor din adâncul istoriei: “A înviat precum a zis”. Dovada supremă a învierii lui Isus stă în întâlnirea personală dintre Înviat și ucenici. Credința învierii nu se bazează nici pe mormântul gol, nici pe giulgiurile rămase în mormânt, nici pe cele spuse de îngeri. Acestea toate au fost o pregătire, ci pe faptul că Isus s-a arătat ucenicilor săi, s-a arătat femeilor venite la mormânt să-i ungă trupul, s-a arătat, spune sfântul Paul, la peste cinci sute de frați (cf. 1Cor 15,6). Noi știm că aceștia au pecetluit credința în înviere cu propriul lor sânge. Iată, adevărul!

Prima noastră întâlnire personală cu Cristos a avut loc la botez. Atunci el ne-a iertat păcatul strămoșesc. A doua întâlnire s-a realizat prin Euharistie și ea trebuie să dureze până la a treia întâlnire, când ne va chema la viața fără de sfârșit, ca la venirea glorioasă de pe norii cerului să fim de-a dreapta lui. La botez și prin Euharistie întâlnirea personală se realizează prin credință, dar după “credință” urmează “vederea”: “față în față” (1Cor 13,12). Aceasta va fi ziua pe care ne-o va da Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa pentru toată veșnicia.

 

* * *

 

A celebra Sfintele Paști

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu se întâmplă nimic…

Expresia mi s-a întipărit în memorie încă de copil: “a trăi Paștele”. În satul meu parohul, de-a lungul întregului Post, bătea insistent asupra acestui punct: datoria fiecărui bun creștin de a “trăi Paștele”. Și invita femeile să colaboreze, solicitând, convingând, îndemnând, chiar dacă puțin forțând pe cei mai recalcitranți (dintre care nu lipsea cineva, chiar și în cele mai bune familii). De fapt mulți oameni, ca urmare a insistențelor, protestelor, a mâhnirilor și chiar a amenințărilor soțiilor, se hotărau să “trăiască Paștele”.

Era organizată o celebrare exclusiv pentru ei – nu se puteau amesteca cu femeile, ar fi fost puțin umilitor!… -, când era încă întuneric, în deplină clandestinitate. Își luau o mină bizară pentru a masca ceea ce socoteau o “slăbiciune”. O spovadă rapidă și neplăcută (și jenantă pentru preot: am experimentat chiar din primii ani de preoție), o împărtășire între un șovăielnic și un resemnat (dacă priveai unele chipuri, aveai impresia că erau gata să înghită un medicament amar). Apoi, pentru a schimba impresia ironică, toți se precipitau acasă cu senzația de a fi eliberați de o greutate plictisitoare.

Au plătit impunerea cea mai împovărătoare – chiar neplăcută – în ceea ce privește religia. Acum totul era la post, în regulă. Ca o mică intervenție chirurgicală, din păcate necesară, dar care tindea să se amâne cât mai mult posibil, și care totuși se transforma îndată într-o stare de anestezie aproape totală.

“A trăi Paștele” era minimul care era cerut celui care avea numele propriu scris în registrul botezaților. Cel puțin o dată pe an. “Acela nu a trăit nici măcar Paștele”, se murmura în cercul celor pioși apropo de unul care a refuzat să pășească pragul bisericii chiar cu această ocazie. Cel puțin la Paști. Am auzit pe o vecină a mea care țipa astfel la bărbatul ei: – Dar ce istorie! Rău nu-ți face… Și apoi nu se întâmplă nimic, stai liniștit: nu se năruie lumea! Și acela, încurajat, chiar dacă clătinând din cap, se furișa pe stradă.

Teama de a te lăsa surprins de lumină

Și, dimpotrivă, este așa. La Paști se năruie lumea. La Paști are loc sfârșitul lumii! Dacă “trăim Paștele”, nimic nu mai merge înainte ca mai întâi. Totul se schimbă. Se aruncă gândurile obișnuite și să fie prezente alte gânduri (“Dacă ați înviat cu Cristos… cugetați la cele de sus, nu la cele de pe pământ”, ne îndeamnă Paul scriind către Coloseni). Dacă se aruncă drojdia “expirată”, râncedă, incapabilă de a dospi ceva, și se plămădește în chip total diferit propria viață (“Îndepărtați drojdia veche, pentru a fi un aluat nou…”, recomandă tot Paul pe Creștinii din Corint).

Marea și radicala curățenie a Paștelui trebuie să aibă loc, înainte de tot, în inimi. În familia ebraică, la vigilia sărbătorii, se săvârșea o sârguincioasă inspecție (bediqah) în toată casa, străduindu-se să înlăture chiar și cel mai mic fragment de pâine dospită. Pentru noi, este vorba de a elimina vechile obiceiuri, vechile ranchiuni, vechile tendințe, vechile interese. Nu se trăiește Paștele fără o hotărâtă ruptură cu trecutul. O ruptură expresia sa cea mai evidentă în spovadă, prin care manifestăm voința de a muri pentru păcat și să înviem la viață, la credință, la pace, la iertare, la iubire, la bucurie, la speranță. În Euharistie nu se înghite un medicament amar, ci ne împărtășim cu Pâinea care hrănește viața nouă: o pâine a fraternității, a sincerității, a dreptății, a solidarității, a împărtășirii.

“A trăi Paștele” nu înseamnă a schimba hainele, ci a schimba viața. Să ieșim “afară” din mormintele noastre, uimiți, cu o mare dorință de a râde, de a dansa, de a cânta. Dumnezeu a “făcut să fie trăit Paștele” pentru poporul său, eliberându-l din sclavie. Dumnezeu, mai ales, “a făcut să fie trăit Paștele” pentru propriul Fiu, făcându-l să iasă din mormânt (“Dumnezeu l-a înviat a treia zi”, vestește Petru centurionului roman Corneliu convertit, așa cum este relatat în prima lectură de astăzi).

Dacă a fi creștin, a avea credință, înseamnă a crede în învierea lui Cristos, putem să adăugăm și că a crede în învierea lui Cristos înseamnă a accepta ca totul să se schimbe. Înseamnă a accepta de a deveni înviați: morți pentru tristețile, angoasele, fricile, plânsetele noastre, eliberați de resentimentele, de egoismele, de interesele, de violența noastră, și înglobați în viața nouă pe care ne-o oferă Cristos, chemați să intrăm, uimiți, într-o lume nouă, să cercetăm totul. Poate acesta este tocmai paradoxul Paștelui: a regăsi aceleași lucruri de mai înainte, dar noi, “diferite”.

Mă întreb adesea pentru ce este așa de greu de a deschide anumite guri și a le elibera, pentru a face să explodeze în ele alleluia pascal cu toată forța sa. Cel mult este scos un suspin, o plângere, un bombănit. Fapt este că, în ciuda aparențelor, nu moartea ne produce teamă. Multora le este teamă de naștere. Puțini au curajul de a trăi, până acum, experiența învierii. “A trăi Paștele” nu este minimul experienței creștine, ci maximul. Probabil l-au intuit deja unii oameni din satul meu. Care se grăbeau să se întoarcă acasă, ca niște clandestini, după ce și-au făcut “datoria” lor. De ce atâta grabă? Poate frica de a se lăsa surprinși de lumină…

Trebuie să-L înviem

Trebuie ca și noi să-L înviem. Să-L facem să iasă din mormântul în care L-am închis. Să-L eliberăm de bandajele prejudecăților noastre, de decepțiile noastre, de frustrările noastre. Să-L curățim de imaginile caricaturale cu care am deformat chipul său. Să-I permitem să fărâme schemele și viziunile meschine în care L-am încarcerat. Dumnezeu izolat în biserică. Ostatic al riturilor noastre formale. Adormit de cântările noastre plângăcioase. Supravegheat special pentru ca să nu deranjeze liniștea publică și să se atingă de programul de “onoruri” pe care le-am stabilit noi.

Vrem să-i permitem acestui Dumnezeu să redevină Dumnezeu în noi? Vrem să consimțim să se manifeste, nu așa cum pretindem noi cum să fie, ci așa cum este? Vrem să-i acordăm libertatea de a săvârși, nu lucrurile pe care le hotărâm noi – și pe care noi înșine, suntem în stare de a le face – dar cele “imposibile” pe care numai el este capabil să le realizeze? Acceptăm ca el să se reveleze mult mai bine decât suntem noi obișnuiți să-l descriem, mai fraged decât reușim noi să ne imaginăm? Acceptăm ca el să ne ofere o bucurie, o pace, o calitate și o plinătate și o intensitate de a trăi pe care noi nu îndrăznim nici să bănuim?

Poate acesta este Paștele. A descoperi că Dumnezeu nu suportă mormântul în care l-am condamnat, închisoarea (infinitele închisori) în care l-am închis. A cerceta acel mormânt, nu pentru a-l regăsi, dar pentru a descoperi că El, din fericire, nu mai este acolo. Și, urmându-l în lumina pascală, să găsim curajul de a murmura: Dumnezeul meu, cum te-am redus… Și a lua în serios ceea ce spune Mariei din Magdala: Nu mă reține… (Io 20, 17). Poate vom reuși să rezistăm ispitei de a-l atinge, aducându-l înapoi, apropiindu-ne de el, ținându-l sub strictă supraveghere. “A trăi Paștele” înseamnă și acceptarea riscului unui Dumnezeu care nu se resemnează să fie mort, nu stă într-o parte unde l-am așezat noi.

Trebuie să-L relatăm

“Mergeți și vestiți…” (Mt 28,19). “A trăi Paștele”, în sfârșit, înseamnă a relata, a duce vestea. Acea veste trebuie s-o avem întipărită pe față. Sf. Augustin, într-o pagină sugestivă, povestește că în noaptea vigiliei Pascale păgânii nu reușeau să adoarmă, pradă agitației, și cu o ciudată neliniște (și, poate, chiar cu un pic de invidie). În dimineața următoare, pe stradă, se întâmpla să întâlnească creștini proaspăt botezați, cu chipul strălucitor, transfigurat de lumina celui Înviat.

“La acea apariție – ne asigură Augustin – mulți îl recunoșteau pe Cristos”. Poate că povestirea să conțină unele trăsături retorice. Rămâne faptul, totuși, că pentru a ști dacă cineva “a trăit Paștele”, nu ar mai trebui să-l întrebăm. Ar trebui să-l vedem! În satul meu, în timpul copilăriei mele, nu era tocmai cazul. Nu mai știu acum. Nu mai știu ce se întâmplă în alte locuri.

Mai înainte este insesizabil

Și să încetăm odată de a sta să fixăm acel mormânt gol, și de a face noi speculații. Specificul credinței creștine în învierea lui Cristos nu este fondată pe faptul că mormântul este gol. Un mormânt gol echivalează cu un mormânt sigilat. Poate fi fost un furt, o înșelăciune, un truc. Un creștin – cum observă G. Becquet – “este invitat să creadă în puterea celui Înviat asupra morții și în ființa sa prezentă în universul oamenilor. Atunci începe o viață nouă care merge din descoperire în descoperire”.

Este inutil de a merge în locurile mormântului gol, ca niște curioși leneși. Acolo se observă numai absența. În timp ce Isus este “în altă parte”. Și continuă să se manifeste în chip imprevizibil. Cel Înviat este mereu “în altă parte”, mai înainte, inimaginabil. Și nu mai poate fi cuprins total. În această perspectivă, “a trăi Paștele” reprezintă o lucrare care nu se încheie niciodată.