Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Învierea Domnului
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 10,34a.37-43
Psalmul 117
Coloseni 3,1-4 (1Corinteni 5,6b-8)
Ioan 20,1-9

Ioan 20,1-9

În prima zi a săptămânii, dis-de-dimineață, pe când mai era încă întuneric, Maria Magdalena a venit la mormânt și a văzut că piatra fusese luată de la mormânt. Atunci, a alergat și a venit la Simon Petru și la celălalt discipol, pe care îl iubea Isus, și le-a spus: “L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus”. A ieșit atunci Petru și celălalt discipol și au venit la mormânt. Alergau amândoi împreună, dar celălalt discipol a alergat mai repede decât Petru și a ajuns primul la mormânt. Aplecându-se, a văzut giulgiurile așezate, dar nu a intrat. Atunci a venit și Simon Petru, care îl urma, și a intrat în mormânt. El a văzut giulgiurile așezate, dar ștergarul, care fusese pe capul lui, nu era așezat împreună cu giulgiurile, ci împăturit aparte, într-un loc. Atunci a intrat și celălalt discipol care sosise primul la mormânt. A văzut și a crezut; pentru că încă nu știau Scriptura: că el trebuia să învie din morți.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2

 

* * *

 

Aleluia, Domnul să fie lăudat!

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

O educatoare le vorbea copiilor de la grădiniță despre Isus. În grupa ei era un băiețel dintr-o familie necreștină. Acesta asculta foarte atent deoarece totul era nou pentru el. Când educatoarea a povestit cum a fost condamnat Isus și cum l-au răstignit pe cruce, fața băiețelului s-a întristat și a murmurat: “O, nu! Ce păcat!” Educatoarea a continuat spunând că a treia zi Isus a înviat din morți, revenind la viață. Ochii băiețelului s-au luminat de bucurie și el a exclamat: “Grozav!” În Vinerea Mare, auzim relatarea suferințelor și morții lui Isus. Asemenea micului băiețel, mulți dintre noi am spune: “O, nu! Ce păcat!” Astăzi auzim restul povestirii și din nou împreună cu băiețelul putem exclama acum: “Da! Grozav!” Astăzi putem cânta din nou “Aleluia” pe care nu l-am cântat în întreg Postul Mare. “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim întru ea” (Psalmul 117,24).

Pentru ce ne bucurăm astăzi? Ne bucurăm deoarece credința noastră în Cristos a fost confirmată, adevărul a triumfat asupra minciunii, dreptatea asupra nedreptății și tragedia s-a transformat în bucurie. Este ca și când ne-am uita la un episod din Batman. La început vedem o victimă nevinovată și lipsită de apărare care este atacată, jefuită, răpită și torturată de un atacator netrebnic. Și ne pare atât de rău să vedem triumful personajului negativ. Apoi, în momentul în care victima aproape că a renunțat la speranță și este pe punctul de a muri, coboară din cer Batman ca să o salveze. El se luptă și îl învinge pe răufăcător și eliberează victima nevinovată. Și ne bucurăm de triumful dreptății.

Relatarea suferinței și morții lui Isus în Vinerea Mare este povestea victoriei minciunii asupra adevărului, a nedreptății asupra dreptății, a răului asupra binelui. Isus a fost acuzat în mod fals de crime pe care nu le-a comis, și condamnat pe nedrept la o moarte pe care nu o merita. Prietenul Lui l-a trădat, tovarășii Săi de încredere l-au părăsit și omul lui numărul unu a negat că îl cunoaște. Oamenii pe care i-a iubit au cerut răstignirea Lui și au ales în schimb eliberarea tâlharului Baraba. Este o poveste a trădării și a minciunii, a necinstei și a mediocrității, a infidelității și a violenței îndreptate împotriva unei victime nevinovate și aparent lipsite de apărare. Toate acestea își au punctul culminant în Vinerea Mare, în care îl vedem pe Isus biciuit, batjocorit, dus la moarte, pironit pe cruce, unde moare după câteva ore și este așezat în grabă în mormânt. Dacă acesta ar fi sfârșitul relatării, ar fi o poveste tristă, o tragedie. Însă slavă Domnului nu acesta este sfârșitul.

Moartea nu este sfârșitul poveștii. Mai există un capitol. Acesta este cel mai important capitol deoarece, așa cum se spune, cine râde la urmă râde mai bine. Și în ultimul capitol al relatării despre Isus îl vedem ridicându-se din morți în toată gloria și măreția. Este reabilitat. Dușmanii lui sunt rușinați și derutați. Isus își recâștigă gloria eternă cu Tatăl. El este Domnul care va stăpâni asupra întregii omeniri, inclusiv asupra dușmanilor Săi. Pentru noi, discipolii Săi, aceasta este o veste bună.

Este o veste bună să știm că Adevărul este nemuritor. Putem înăbuși Adevărul, să îl acuzăm că este o minciună, să îl condamnăm, să îl torturăm, să îl ucidem, să îl îngropăm în mormânt, dar a treia zi Adevărul va învia. Să ținem minte aceasta și să nu renunțăm la Adevăr chiar și atunci când toți par să renunțe la el. Să nu renunțăm la Adevăr; să nu renunțăm la Dreptate. Să nu renunțăm la a face ceea ce este bine. Ceea ce este adevărat va fi întotdeauna adevărat. Ceea ce este drept va fi întotdeauna drept. Ceea ce este corect va fi întotdeauna corect, chiar și atunci când lumea din jurul nostru ar dori să fie altfel. Trebuie să învățăm să credem în soare chiar și atunci când nu strălucește, știind că odată și odată va străluci din nou. Acesta este sfârșitul care contează. De aceea astăzi Biserica ne cere să ne bucurăm și să ne veselim. Chiar și atunci când trecem prin momente foarte dificile: trădare, discriminare nedreaptă, minciuni, neînțelegeri; chiar și atunci când dușmanul pare să câștige bătălia din viețile noastre. Astăzi Cristos a câștigat. Și noi știm că în Cristos vom învinge. Aleluia, Domnul să fie lăudat!

 

* * *

 

Cristos a înviat!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

De două mii de ani, întreaga lume creștină se bucură de învierea Domnului.

Tot de două mii de ani acest eveniment unic din întreg universul este cercetat, analizat, contrazis cu îndârjire, dar și apărat cu eroism. Toți oamenii caută argumente: unii pro și alții contra învierii.

Femeile, venite la mormânt dis-de-dimineață în prima zi a săptămânii să caute un mort, devin ele însele un semn psihologic al învierii lui Isus prin comportamentul lor. Erau îndurerate din cauza morții Învățătorului și îngrijorate din cauza pietrei de pe mormânt. Cine le-o va da la o parte, ca apoi să-i ungă trupul? Apropiindu-se, văd piatra răsturnată și mormântul deschis. Durerii și îngrijorării i se adaugă curiozitatea: Cine a înlăturat piatra? Intră în mormânt și văd un înger, care le asigură că Isus a înviat. Curiozității i se adaugă uimirea. Uimirea nu ține mult, fiindcă se transformă în frică și frica le pune pe fugă. Vestea îngerului li se pare de necrezut și, ca să nu fie considerate nebune și luate în râs, tac și nu spun nimănui nimic. Aceste emoții și sentimente sufletești atât de naturale, normale, sincere sunt semnul adevărului. Aceste persoane simple nu aveau puterea și intuiția fățarnică de a face comedie din drama sfâșietoare a morții lui Isus. Ele sunt sincere până și în gestul rușinos al fugii, semn de lașitate prin părăsirea unei acțiuni bine intenționate.

Tot una dintre ele ne oferă semnul inimii ca dovadă a învierii, ea este Maria Magdalena. Se obișnuiește să se spună: Cine iubește nu minte. Or, Maria Magdalena afirmă că l-a văzut pe Isus înviat. Iubirea ei sinceră și curată nu-i putea permite să născocească o astfel de minciună. Minciuna este o injurie adusă persoanei iubite; ea nu poate usca lacrimile inimii și nici nu poate izbucni în cântări de bucurie. Înțeleptul Solomon a recurs la argumentul inimii pentru a o descoperi pe adevărata mamă a pruncului viu (1Rg 3,25).

Mormântul gol este și el un semn al învierii, dacă nu pentru alții, atunci a fost pentru ucenici și, în primul rând, pentru femeile venite să-i ungă trupul lui Isus. La obiecția unora că s-au înșelat, că acela pe care l-au văzut nu era Domnul, ei și ele puteau răspunde: De-ar fi fost altul, n-ar fi fost mormântul gol.

Semnul răsplății formează armonia dintre agonie și extaz.

Îngerul vestește femeilor venite la mormânt bucuria învierii și le impune datoria de a vesti ucenicilor și lui Petru întâlnirea din Galileea. Pe pământ toată bucuria se plătește și toată infidelitatea se dojenește sau pedepsește. Isus înviat îi va dojeni pe apostoli pentru lașitatea și fuga lor, dar pe femeile pline de grijă față de trupul său din mormânt, pentru faptul că s-au sculat dis-de-dimineață, pentru procurarea mirodeniilor pentru îmbălsămare, străbaterea drumului, preocuparea pentru înlăturarea pietrei de pe ușa mormântului, Isus le răsplătește cu bucuria învierii sale înaintea ucenicilor.

Semn contrar uzanței istorice din acel timp.

Evangheliștii, preocupați mai mult de adevăr decât de uzanța timpului, când mărturia femeilor nu avea nici o valoare apodictică, respectă cronologia aparițiilor lui Isus înviat așa cum au avut loc, chiar cu riscul de a nu fi acceptată mărturia lor. Spre rușinea lor, bărbații sunt constrânși să-și recunoască slăbiciunea. Învierea lui Isus este aceea care restabilește demnitatea femeii în istorie: pot da mărturie despre adevăr. O vrea Dumnezeu.

Trebuie să avem un afect plin de toată iubirea față de Isus, iubire pe care să o facem semn vizibil în iubirea efectivă față de aproapele!

Din aparițiile lui Isus înviat, atât apostolilor, femeilor evlavioase cât și altor ucenici, a luat ființă un alt semn, care apoi a devenit un argument istoric viu: sensul comun. Zilnic, un număr tot mai mare de oameni accepta Botezul. Cei încreștinați, cuprinși de euforia învierii Domnului, își vindeau și împărțeau săracilor bunurile materiale. Au sărăcit din punct de vedere material, dar au îmbogățit patrimoniul spiritual al Bisericii, fiindcă păgânii îi priveau cu admirație cum se iubesc și viața lor le trezea interesul față de învățătura lui Isus, față de învierea lui.

Înainte de venirea lui Isus în mărirea dumnezeirii sale pe norii cerului, noi trebuie să realizăm o întâlnire personală cu el în iubire, ca apoi să dea ființei noastre muritoare slava învierii sale și fericirea împărăției Tatălui său. Realizăm întâlnirea personală cu Isus prin primirea sfintei Împărtășanii din care căpătăm sensul existenței noastre din plinătatea lui Cristos din noi și putem spune cu sfântul Paul: Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine (Gal 2,20), sau cu marele savant Pierre Teilhard de Chardin: Sunt o frunză, dar prin transformările chimice, care se elaborează în laboratorul nervurilor mele, eu sporesc vitalitatea întregului organism și degajez oxigenul de care are nevoie universul. Oxigenul, de care are trebuință universul, este iubirea. Fă, Doamne, ca în laboratorul spiritului meu să se distileze, din materiile pământului, din truda mea, din durerile mele, din moartea mea, mireasma cerească a iubirii.

Închei cu un exemplu grăitor. Pe vremea împăratului Napoleon Bonaparte al Franței, un cavaler a voit să facă un cadou logodnicei sale, de sărbătorile Învierii, însoțit de cele mai alese urări. A realizat cel mai mare ou roșu din lume, cât o căsuță, pe care l-a așezat într-o caleașcă aurită, trasă de șase cai frumoși și i l-a trimis de Paște la Paris. Curioșii de pe străzi s-au luat după caleașcă, să vadă cui îi este destinat frumosul ou roșu. Caleașca și prețiosul dar, ajungând la casa logodnicei, din partea superioară a oului roșu s-a deschis un căpăcel și din el au ieșit porumbei albi care au zburat în cele patru zări; în partea laterală a oului s-a deschis o ușă și din ea au ieșit doi copilași în costume aurii de pui de cloșcă, purtând în mânuțele lor o inimă de aur, pe care au oferit-o logodnicei și în tot acest timp din interiorul oului se auzeau cântări de Paște cu nemuritorul Aleluia.

Cristos este mirele. Mireasa este Biserica.

Primul dar al lui Cristos înviat, făcut Bisericii, este pacea. Simbolul păcii sunt porumbeii. Isus spune ucenicilor: Pace vouă!

Inima de aur este însăși inima lui Isus, care ne aduce harul mântuirii, viața cea nouă în Duhul Sfânt, rod al învierii, care ne face atât de frumoși încât, după cum spune sfântul Bonaventura, am muri de fericire, dacă am vedea un suflet îmbrăcat în har, am crede că îl vedem pe Dumnezeu însuși.

Să-i oferim lui Isus inimile noastre, ca să le facă asemenea cu inima sa în viață pentru a ne iubi veșnic. Amin. Aleluia.

 

* * *

 

Solemnitatea Învierii Domnului – Liturghia din timpul zilei

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Orice realizare, împlinire a unei aspirații din viața noastră ne bucură. Și sentimentul de bucurie crește cu cât mai important și măreț este scopul pe care l-am atins. Dar care realizare omenească, trecătoare se poate asemăna cu gloria învierii lui Cristos, cu bucuria deplină adusă în sufletele tuturor? Astăzi, mai mult decât în oricare altă zi a anului liturgic suntem invitați să participăm la această bucurie, să înviem spiritual cu Cristos, să participăm la bucuria învierii lui și a victoriei sigure a Împărăției lui Dumnezeu.

Învierea lui Cristos e marea garanție a creștinismului. Ea este izvor al credinței și constituie darul oferit de Cristos pentru a dobândi o nouă existență veșnic fericită prin răscumpărarea trupului nostru muritor. Isus vorbise de multe ori despre Învierea Sa, pe care o prezenta ca pe dovada cea mai convingătoare a mesajului său de mântuire. Dacă n-ar fi apărut niciodată dimineața luminoasă de Paști, toată Evanghelia ar fi fost insuficientă pentru a realiza noul destin al omenirii. Dar dimineața de Paști a sosit cu adevărat și încă într-o auroră splendidă de slavă, de certitudine și bucurie.

În prima lectură luată din Faptele Apostolilor, Sf. Petru aflându-se în casa centurionului Corneliu anunță mântuirea realizată de Cristos. Conținutul său e concentrat asupra morții și învierii lui Cristos. Dar Petru face și o recapitulare rapidă a misiunii prepascale a lui Isus – după cum spune un teolog (Rasco): “viața lui Isus în miniatură“.

Toată activitatea prepascală a lui Isus este prezentată ca o rază de lumină aducătoare de mântuire care trece prin mijlocul oamenilor. Isus, plin de Duhul lui Dumnezeu trece printre oameni, realizând semnele mântuirii, eliberându-i de puterea răului: este clară referirea nu numai la exorcisme dar și la vindecări, la binefacerile spirituale, la iertarea păcatelor. Toate semnele arată un nou timp de mântuire, inaugurate de prezența lui Cristos pe pământ. Această inițiativă salvifică a lui Dumnezeu întâlnește însă necredința oamenilor care l-au răstignit. Dar Dumnezeu intervine și-l învie din morți. Mesajul mântuirii părea redus la tăcere, însă reîncepe să răsune din nou prin Apostolii trimiși ca martori ai celui Înviat.

Experiența eliberării de sub puterea răului, a iertării păcatelor, oferită de Isus celor care l-au întâlnit în viața Sa pământească, revine într-o formă nouă, aceea a iertării care este acordată celor care cred în El, “în numele Său”.

Biserică își exprimă sentimentele de bucurie mai ales în psalmul responsorial: “Acesta este ziua lui Cristos Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa”. Paște inaugurează ziua veșnică a lui Cristos. Piatra aruncată a devenit fundamentul unui edificiu care crește mereu până ce va cuprinde toată omenirea și toate realitățile existente în victoria totală a lui Cristos.

Ziua veșnică a lui Cristos a început de la învierea Sa. Marea minune a devenit garanția că planul lui Dumnezeu s-a împlinit. Biserica își formulează siguranța în manieră lirică după cum am auzit în secvența: “Spune-ne Maria, ce-ai văzut pe cale? Am văzut mormântul lui Isus cel viu și slava celui înviat. Tu, Rege biruitor adu-ne mântuirea Ta“.

Planul de mântuire al lui Dumnezeu va avea de acum un succes infailibil. El se desfășoară în cadrul mai multor etape, dar pentru noi creștinii ele sunt în principal două: Prima are loc prin Botez – prima comuniune vitală cu Cristos înviat și cea a comuniunii vitale cu Cristos glorios în viața viitoare. Între aceste două etape se desfășoară viața Bisericii și a fiecărui creștin cu toate dificultățile, suferințele, luptele și moartea fizică.

Textul din epistola Sfântului Paul se referă tocmai la aceste două faze și la timpul dinte ele. Noi, cei botezați am înviat împreună cu Cristos și trebuie să ne orientăm în întregime viața spre gloria vieții viitoare la care Cristos ne cheamă. Trebuie să mergem pe urma lui Cristos, spre Paștele veșnic în sfințenia vieții.

Opoziția prezentată de Sfântul Paul între “lucrurile de sus” și “cele de pe pământ” trebuie văzută în lumina polemicii cauzată de deviațiile colosenilor, cărora Apostolul Neamurilor le scrie. Aceștia, sub influxul misionarilor creștini de tendință iudaizantă erau înclinați să se reîntoarcă la unele practici din Legea veche.

Învierea lui Cristos, regalitatea Sa sunt realități deja prezente, daruri oferite în dimensiunea profundă și “ascunsă” nu numai pe plan vizibil și tangibil. Gloria viitoare nu va fi dezvăluită decât creștinului viu, celui care trăiește mesajul lui Cristos, acum. Cum trăim noi acest mesaj al lui Cristos în viața noastră? Suntem noi conștienți de importanța lui pentru mântuirea noastră? De faptul că numai acceptarea și împlinirea lui asigură participarea la gloria învierii lui Cristos? Desigur, fiecare trebuie să ne angajăm mai conștient și mai deplin pentru ca mesajul lui Cristos să pătrundă întreaga noastră viață.

A căuta “lucrurile de sus” și “ascunse” nu înseamnă o evadare în afară realității obișnuite, sau într-o stare de pură interiorizare. Termenii “sus” și “ascuns“, formează izvorul realității profunde a vieții creștine; roadele acestei vieții trebuie să se arate în existența cotidiană, într-un mod simplu și concret.

În evanghelie, apostolul Ioan, relatează descoperirea mormântului gol, deși în acest capitol, 20, se pune accent mai mult pe aparițiile lui Isus. Lângă elementele tradiționale prezente și în celelalte Evanghelii (prima zi a săptămânii, dis-de-dimineață, piatra înlăturată, femeile, Petru), episodul subliniază mai mult rolul “ucenicului pe care îl iubea Isus”. El, care a stat cel mai aproape de Isus, la Cină și la picioarele crucii este primul care ajunge la credința în învierea Sa.

“A crede” urmează pe “a vedea”. Constatarea fâșiilor de pânză cu care fusese înfășurat trupul lui Isus și ștergarul de pe capul lui, care se găsesc în mormânt, exclud furtul, dar credința este posibilă numai în lumina Scripturii, acea Scriptură care până atunci ucenicii nu o înțelegeau. În timpul ministerului prepascal cuvintele și gesturile lui Isus, chiar și pentru ucenici rămân obscure. Era necesară patima și moartea Sa ca omul să fie eliberat de orbirea Sa.

Experiența ucenicilor, deși este unică și irepetibilă nu e atât de diferită de a noastră. Acel Petru care cu atâta siguranță îl anunța pe Isus înviat iudeilor și păgânilor, e același Petru asemenea celorlalți ucenici, care au trecut prin dubiu, prin incapacitatea de a înțelege planul lui Dumnezeu. Sigur, experiența trăită alături de Isus era destul de puternică: viața pământească a lui Isus, văzută retrospectiv era ca o rază luminoasă a mântuirii care străbătu-se omenirea. Faptul că ucenicii acceptă cu greu realitatea mormântului gol, că trăiesc între îndoială și speranță, ne arată cât a fost de importantă întâlnirea lor cu Cristos. Aparițiile lui Isus însuși îi vor face să înțeleagă nu numai că Isus a înviat, dar că moartea Sa era împlinirea planului lui Dumnezeu. Pentru toți oamenii, pentru ucenicii care l-au părăsit, pentru iudeii care l-au condamnat se deschide acum, prin credința în El calea convertirii și a mântuirii.

Misterul de azi este înainte de toate retrăirea, celebrarea celui mai mare eveniment al istoriei: Paștele lui Cristos. Pentru evrei Paștele era trecerea de la sclavia Egiptului la libertatea ării promise, trecere consfințită prin sângele mielului jertfit. Este un simbol al Paștelui creștin, al Paștelui lui Cristos, Mielul nepătat, jertfit pentru a ierta păcatele lumii.

Pentru Cristos Paște înseamnă trecerea glorioasă, triumfală, de la moarte la viață. Și pentru noi Paștele e invitația de a trece de la dubiu la credință, de la păcat la har, de la o viață pătrunsă de ceea ce este vechi și trecător, la o viață pătrunsă de spiritul lui Cristos cel înviat. Învierea Sa este zălogul credinței noastre; prin înviere speranța noastră a devenit sigură: noi sperăm nu într-un mort, dar într-un înviat, un învingător ale cărui promisiuni sunt sigure. Și caritatea noastră e hrănită: cum să nu iubim pe Cristos care a consimțit să moară pentru păcatele noastre și să învie pentru răscumpărarea noastră?

Isus înviat este aici în mijlocul nostru și ne face să participăm la victoria Sa asupra păcatului, asupra morții și infernului, ne asociază la triumful său, ne comunică viața Sa divină. Ne permite să facem Paștele nostru personal, care înseamnă trecerea de la păcat la har, de la rău la bine, de la “faptele cărnii”, cum le numește Sfântul Paul, la viața harului, la sfințenie.

Învierea lui Cristos nu este eficace pentru noi dacă nu e completată de Paștele nostru, al creștinilor: trecerea de la moarte la viață. Trecerea de la moartea spirituală la viața harului, care se realizează prin Mărturisire, care distruge păcatul și prin Euharistie, care comunică persoana și viața lui Isus glorios. Iată pentru ce Biserica dorește pentru noi Mărturisirea și Comuniunea pascală.

Pentru aceasta suntem adunați, să celebrăm învierea lui Cristos glorios care se oferă în Euharistie pentru a ne comunica viața și bucuria Sa. Paștele e sărbătoarea bucuriei, trăire inseparabilă de învierea lui Cristos. Să nu lăsăm condiționată această bucurie pascală de mizeriile legate de contingența noastră: de capriciile amorului propriu, de dificultățile zilnice, de sentimentele schimbătoare, de răul moral sau fizic care ne înconjoară.

Isus a triumfat asupra mizeriei umane: El vrea să transforme totul în bucurie, chiar și umilința, crucea și moartea, făcând din ele izvor de viață și bucurie prin atotputernicia învierii Sale.

Deci, să ne bucurăm și să fim martorii acestei bucurii pentru toți cei din jurul nostru. Să luăm din această bucurie pascală un nou curaj pentru a trăi Paștele nostru de moarte și de viață cu Cristos, astfel ca la sfârșitul călătoriei noastre de pe acest pământ să înviem cu Cristos pentru viața veșnic fericită.

Alois Balint

 

* * *

 

Solemnitatea Învierii – Liturghia din timpul zilei

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Există în viața noastră evenimente deosebite cărora noi, oamenii, le acordăm cea mai mare importanță. Astăzi Biserica universală, după ce timp de patruzeci de zile s-a pregătit cu seriozitate pentru celebrarea celui mai mare mister al mântuirii noastre, după ce și-a purificat întreaga ființă de tot ce era mizerie umană, sărbătorește cel mai mare eveniment mântuitor din viața ei: evenimentul Învierii Domnului nostru Isus Cristos.

Cristos a înviat! Acest salut creștinesc răsună astăzi în toată Biserica. Preamărim cu inimile pline de bucurie pe cel care a creat cerul și pământul, pe cel care l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa și care astăzi ne cheamă pe toți la viață. El, care a învins moartea prin moarte, oferă întregii creații răscumpărarea. Astăzi, gândul frământat care privește spre moarte, gândul înspăimântător de întrebarea: “Nu cumva nu va mai fi nimic după moarte”, este spulberat. Cristos a înviat din morți pentru ca viața noastră să capete sens, să aibă speranță și lumină. Iată, motive de bucurie și de încurajare pentru noi, creștinii, cei care credem în învierea lui Cristos, și care suntem prezenți la această Sfântă Liturghie.

Lecturile, pe care Biserica le propune pentru această mare sărbătoare, sunt luate din Noul Testament. Lucrul acesta nu este lipsit de importanță, deoarece cei care au trăit în preajma lui Isus, apostolii și femeile sfinte, dau mărturie despre el, mărturia lor fiind consemnată în scrierile neotestamentare, în special în Cartea Bisericii cum este numită cartea Faptele Apostolilor.

În prima lectură luată din cartea Faptele Apostolilor, Petru, după o scurtă introducere, prezintă în sinteză Misterul Pascal al lui Cristos. Acum, ochii săi spălați parcă de lacrimile care au curs la auzul cocoșului, devin capabili să privească și să înțeleagă mai bine decât toți cărturarii și fariseii cine este acest Isus de care se lepădase mai înainte, și dintr-un pescar talentat, dar fricos, devine un apostol plin de credință. Ajuns la Cezareea începe să-l predice pe Cristos în public. De la renegarea lui Cristos în fața slujnicei Marelui Preot, Petru, plin de credință, mărturisește în fața unei comunități întregi pe Cel Înviat.

Care este atitudinea noastră în fața acestui mister? Îl predicăm noi pe Cristos înviat prin viața noastră? Transpare această credință vie care îl caracterizează pe Petru, acum după înviere, în viața noastră de fiecare zi sau în timp ce după două milenii întreaga creștinătate dă mărturie despre el, noi stăm și acum pasivi în fața acestei realități incontestabile, în fața celui mai mare mister al credinței noastre în Dumnezeu, al iubirii lui Dumnezeu față de noi, și al speranței noastre escatologice? Petru îl prezintă pe Cristos ca fiind cel consacrat de Dumnezeu, întărit de Duhul Sfânt. Unul care a făcut mult bine și era cunoscut de toți. Cu toate acestea el este dat la moarte tocmai de conaționalii săi. Cristos este părăsit de toți cei care nu au credință, dar nu și de Dumnezeu Tatăl, căci “El l-a înviat a treia zi” (Fap 10,40).

După săptămâna zbuciumată și plină de teamă, după încercările prin care trec apostolii și femeile sfinte, iată, evanghelia ne prezintă o persoană curajoasă. O prezintă pe Maria Magdalena. Ea, după moartea lui Isus, în prima zi a săptămânii, adică duminica, a mers dis-de-dimineață la mormânt, pe când era încă întuneric, să-l vadă pe Isus, pe cel care-i iertase păcatele. Ce constată Maria Magdalena? Ea observă că Domnul nu mai este în mormânt. Fără să mai zăbovească vine în grabă la Petru și la ceilalți apostoli sperând că aceștia o vor putea ajuta, spunându-i unde este Domnul. Azi ne putem întreba și noi: dacă ne-am afla în fața mormântului gol, ce gânduri ne-ar trece prin minte? Oare ne-ar interesa doar mormântul cu aspectul său exterior? Suntem oare atât de incapabili de a discerne mesajul mormântului gol? Mormântul deschis al lui Isus simbolizează victoria lui Cristos asupra morții. Inimilor încătușate de moarte, prin învierea lui Cristos le este deschisă o nouă lume, aceea a vieții lui Cristos. Moartea este distrusă odată pentru totdeauna. Între viață și moarte s-a dat o luptă zguduitoare, iar “viața, care este mai tare decât moartea, a învins”, după cum ne învață sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, în enciclica sa Dominum et vivificantem. Această viață este viața veșnică, spre care Cristos cel înviat ne conduce, după cum în timpul exodului “brațul cel puternic al lui Iahve” conducea poporul israelit spre libertate și pace.

Dar învierea lui Cristos nu este înțeleasă numai din mormântul gol sau din aparițiile lui Isus, acestea rămânând realități pur istorice care demonstrează că mărturia apostolilor nu este o născocire, dar ea este întărită de cunoașterea faptelor și cuvintelor minunate (Gestisverbisque Dei) înfăptuite de Dumnezeu în favoarea poporului israelit în decursul istoriei mântuirii. De aceea, cu învierea lui Isus Cristos, toată Biblia a devenit istoria mântuirii. Dumnezeu care l-a creat pe om și l-a așezat în paradisul pământesc, Dumnezeu care a ales un popor în Abraham, care l-a eliberat din sclavia Egiptului și l-a condus în țara promisă și pe care din nou l-a eliberat din robia babilonică și-l îndreaptă pe drumul către Mesia, este același Dumnezeu care l-a înviat pe Cristos din morți. Teologul Michel Quesnel, profesor la Institutul Catolic din Paris, în cartea sa Istoria evangheliilor, afirmă că: “Fără învierea lui Isus n-ar exista nici Evangheliile, nici Biserica”.

Într-o zi o fetiță mergea pentru prima oară în viața ei cu trenul. Privea fascinată cu ochii mari mașinile, oamenii și pomii. Când trenul s-a apropiat de un râu, fetița a strigat speriată: “Mămico, cădem în apă!” Dar un pod a fost la locul potrivit și trenul a ajuns cu bine pe malul celălalt. Mai târziu, trenul se îndrepta cu viteză spre un munte. Fetița s-a speriat din nou și a țipat: “Mămico, intrăm în munte!” Dar la baza muntelui se afla un tunel și trenul a trecut cu viteză prin munte. “Oh”, răspunse fetița, în sfârșit, lămurită de cele ce se întâmplau în jurul ei: “Cineva a mers înaintea noastră și a făcut un pod și un tunel”.

Desigur, este adevărat, Isus a făcut un pod și un tunel pentru noi. El a făcut același lucru pe plan spiritual pentru noi, cei care l-am primit ca Mântuitor și Domn al vieții noastre. El ne-a deschis un drum prin moarte și prin învierea sa glorioasă. Cristos, prin învierea sa, a făcut căile noastre accesibile unul către altul, a făcut posibilă împăcarea cu Tatăl ceresc și trăirea în pace între oameni. Dar dacă pentru noi creștinii, învierea lui Cristos rămâne doar un simplu eveniment istoric care s-a desfășurat în timpul guvernatorului Pilat, atunci zadarnică este pentru noi învierea sa.

Petru aleargă împreună cu Ioan spre mormânt, curioși fiind de cele auzite de la Maria Magdalena. Nu aveau nici acum credință în mesajul învierii transmis de Maria Magdalena, vor o experiență sensibilă a acestui eveniment mântuitor. Vor să vadă cu ochii mormântul gol. “A văzut și a crezut”, subliniază evanghelistul, referindu-se la Ioan. Verbul a vedea în Sfânta Scriptură are o valoare semantică mult mai profundă decât aceea pe care o cunoaștem noi astăzi. El indică o cunoaștere profundă a istoriei mântuirii în care Dumnezeu intervine și împlinește planul său prin Cristos, care după Scripturi, a înviat din morți. Credința lui Ioan, la vederea mormântului gol, prinde viață. Ea este mai puternică decât aceea a lui Petru sau a celorlalți apostoli care cred doar după o întâlnire personală cu Isus, Mesia deoarece însuși Isus ne spune: “Fericit este cel care a crezut, fără să fi văzut”.

Iată care este dimensiunea esențială a vieții noastre: credința. De fapt, acest mister al învierii Domnului, deși este un fapt istoric, totuși el este un eveniment care depășește modul nostru uman de a gândi. Paștele lui Cristos reprezintă misterul mântuirii noastre care trebuie trăit de toți creștinii. De aceea creștinul trebuie să-și orienteze viața spre cele de sus, după cum ne îndeamnă sfântul Paul în lectura a doua, către Coloseni: “Dacă așadar ați înviat împreună cu Cristos, râvniți la lucrurile de sus” (Col 3,1).

Așadar identitatea noastră de creștini a fost ridicată la un rang superior, prin învierea lui Cristos, comparativ cu evenimentul Paștelui ebraic. Datoria noastră, acum, este să părăsim lumea păcatului și să ne comportăm ca adevărați creștini, urmându-ne propria vocație, aceea de fii ai lui Dumnezeu și frați ai lui Cristos. Eliberați odată pentru totdeauna din ghearele morții să cântăm cu psalmistul: “Aceasta este ziua pe care ne-a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa”.

Rugăciunea pe care am rostit-o la începutul liturghiei să fie mereu prezentă în inimile noastre pentru ca având “porțile vieții veșnice deschise, să sărbătorim Învierea Domnului și reînnoiți prin Duhul Sfânt și înviați la viața luminoasă a harului” să fim “aluat nou al curăției și al adevărului”.

Mihai DIAC

 

* * *

 

Învierea Domnului

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Poate că vi se pare straniu, dar poate că aceasta este ziua în care îmi este greu să predic: nu știu prea bine ce să spun, nu știu de unde să încep, nu știu ce cuvinte să folosesc…

Și totuși știu foarte bine despre ce ar trebui să vorbesc: despre Cristos înviat, despre învierea lui Isus; și despre aceasta vorbește tocmai Evanghelia pe care am ascultat-o. Isus a fost răstignit și înmormântat cu două zile mai înainte; în dimineața celei de-a treia zi, când Maria din Magdala și cealaltă Maria au mers la mormânt, nu au mai găsit trupul lui Isus, iar un înger le-a spus: “Știu că îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici. A înviat precum a zis”.

La drept vorbind, parcă ar relata un lucru foarte normal… Dar să încercăm să ne gândim puțin: despre ce vorbim? Ce este această pericopă din Evanghelia pe care am ascultat-o? O istorisire frumoasă pe care o cunoaștem deja?… Sau mărturia a ceva ce s-a întâmplat cu adevărat?

Atunci când vorbim despre “Isus înviat”, oare vorbim despre literatură, despre un personaj-creație a fanteziei? Sau vorbim despre cineva care a trăit cu adevărat în această lume? Iar când spunem că “a înviat din morți”, aceasta este numai o modalitate de exprimare? Sau vrem să spunem că a început să trăiască ca mai înainte? Sau vrem să spunem și altceva?

Pentru că este ușor să spunem cuvântul “înviere”… Dar ce înseamnă el? Putem să ne imaginăm și realitatea unui mort care revine la viață… Însă fantezia este ceva, iar realitatea este altceva! Iar în realitatea lucrurilor, atunci când cineva este mort, este mort; dacă “revine la viață” înseamnă că nu era mort cu adevărat, chiar dacă era în așa hal încât părea mort. Sau este numai un mod de a vorbi, și nimic mai mult…

Faptul că Isus din Nazaret a fost într-adevăr un om în carne și oase, că a trăit în Palestina acum douăzeci de secole, nu este nici un dubiu. Faptul că acest Isus a fost condamnat și răstignit la Ierusalim pe timpul lui Ponțiu Pilat, este sigur. Faptul că a murit cu adevărat, este sigur (este imposibil să supraviețuiești unei răstigniri romane!).

Dar acest Isus, ne spune Evanghelia, a înviat. Și acest cuvânt nu înseamnă numai că “sufletul său” a rămas nemuritor… Așa cum nu înseamnă numai că Isus “continuă să trăiască” prin învățăturile sale și prin amintirea ucenicilor săi.

Evanghelia afirmă că, după ce a experimentat realitatea morții, Isus a înviat la viața cea nouă: chiar “el” în carne și oase. Nu în sensul că a revenit să trăiască la fel ca mai înainte, ca unul “care s-a întors înapoi” din moarte: mai devreme sau mai târziu ar fi murit din nou, definitiv… Aici vorbim în sensul că a intrat într-o condiție de viață superioară, diferită de cea care se trăiește mai înainte de moarte: o viață de acum înainte definitivă, o viață deplină și perfectă care nu mai este supusă limitelor condiției pământești și nici legilor fizicii sau biologiei…

Dar aceasta este realitate, sau este fantezie?

Ne-am obișnuit să vedem la cinema și televiziune totul ca produs al imaginației și al tehnicii moderne de “fabricare de imagini”. În domeniul spectacolului și al literaturii științifico-fantastice, suntem dispuși să vedem și să ascultăm lucruri mai neverosimile…

Dar “pretenția” Evangheliei este cea de a ne spune că Isus din Nazaret, răstignit la Ierusalim sub Ponțiu Pilat, a înviat cu adevărat din morți.

Și dacă noi purtăm numele de creștini, aceasta se datorează tocmai faptului că cu douăzeci de secole mai înainte, un grup de persoane care l-au urmat pe Isus mai înainte de condamnarea sa la moarte au început să spună tuturor: “Fiți atenți, vedeți că este foarte adevărat: Dumnezeu l-a înviat pe Isus din morți; noi l-am văzut, și suntem martorii acestor lucruri…”.

Credința creștină în întregime a pornit de aici. Dacă Isus nu ar fi înviat cu adevărat din morți, nu ar avea sens… Dacă Isus nu ar fi înviat din morți, creștinismul nu s-ar fi născut niciodată.

Și totuși este așa de greu, pentru noi creștinii de astăzi, să redescoperim cu realism punctul central al credinței noastre! Pe de o parte suntem și prea obișnuiți să auzim, să spunem și să cântăm cuvinte cum ar fi: “înviere, Cristos înviat” și așa mai departe. Pe de altă parte poate că ne lipsește curajul de a accepta într-adevăr, cu o inimă deschisă, mesajul Paștelui.

Orizontul experienței și al științei nu epuizează în mod necesar tot “posibilul”… Moartea nu este în mod necesar ultimul cuvânt asupra misterului existenței umane… Dumnezeu nu este un cuvânt lipsit de sens…

Isus a înviat: este ca un “semn” pe care Dumnezeu l-a lăsat în lume pentru a ne provoca să depășim orizonturile noastre prea înguste, certitudinile noastre prezumpțioase, temerile noastre neliniștitoare…

Isus a înviat pentru că Dumnezeu l-a înviat; acel Dumnezeu Tatăl despre care vorbea Isus: Dumnezeu care este mare și sfânt, Dumnezeu care este drept și bun, Dumnezeu care este principiul prim al oricărei vieți și al oricărei bucurii, Dumnezeu care este într-adevăr orizontul ultim al vieții omenești.

 

* * *

 

Bucurie mare vă vestesc: Cristos a înviat!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa.”

În ziua botezului lui Isus, când Cerul s-a deschis, glasul Tatălui a răsunat: “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi găsesc toată bucuria” (Mt 3,17). Botezul lui Isus a fost “Paștele lui Dumnezeu” – trecerea Tatălui din veșnicie în timp prin Cristos. Dumnezeu Tatăl realiza în Cristos botezul întregii creații: trecerea de la moarte la viață, începutul unui cer și a unui pământ nou.

Azi, în ziua învierii lui Isus, noi îl putem parafraza pe Dumnezeu și să spunem: Acesta este fratele nostru iubit în care ne găsim toată bucuria.

După ce Cristos ne-a arătat drumul credinței până pe Calvar: deși ca om avea natura sa unită hipostatic cu natura divină, deși ca om putea să apară în forma (condiția) divinității, așa cum va apărea în ziua de apoi pe norii cerului înconjurat de îngeri și de slavă (cf. Mt 25,31-32), el s-a golit de această formă divină, ba chiar și de forma omului liber și a apărut în forma sclavului, după ce însuși Dumnezeu l-a tratat mai rău decât pe “sclav”, l-a tratat ca “păcat” (cf. 2Cor 5,21), acum Duhul Sfânt îl ridică din mormânt înviindu-l din morți, ca Isus să ne arate drumul spre cer, spre paradis, spre Împărăția veșnică a Tatălui prin manifestarea lui ca Fiu al omului în forma dumnezeirii.

În viața sa publică Isus a făcut multe minuni, dar acestea nu dovedeau dumnezeirea sa, ci adevărul cuvintelor sale, erau “semne” care conduceau la credință în dumnezeirea sa, dovedeau că ceea ce el spune despre sine ca Dumnezeu, o spune cu toată convingerea, semn că el crede ca om, ca Fiul-omului, și această credință a fost făcătoare de minuni. Minunile, semnele, profețiile și învățăturile din viața publică sunt daruri ale credinței lui ca Fiu al omului, pe când învierea singură este darul dumnezeirii Fiului lui Dumnezeu.

După ce Cristos ne-a arătat că drumul credinței trebuie să treacă prin “cruce”, acum ne arată răsplata credinței: învierea fericită, sau “drumul luminii” spre Tatăl.

În el, germenul vieții veșnice ascuns în creație încă de la începutul lumii, ajunge la o maturitate personală unică, fiindcă: n-a avut păcat, i-a iubit pe păcătoși, s-a lăsat călăuzit de Duhul Sfânt în toate, dar mai ales în virtutea uniunii hipostatice, deoarece are în sine toată plinătatea dumnezeirii, aceea a Unicului Fiu născut din veci din Tatăl.

Cristos înviat este cerul și pământul în haină de sărbătoare, el este germenul vieții noastre veșnice. În el vedem lumea fără durere și lacrimi, o lume de pace și dreptate, de bucurie și viață fără umbra morții, fără sfârșit…

Dar, cu toate că pe acestea toate noi le vedem prin credință, fiindcă spune sfântul Augustin că “Are și credința ochii săi” și cu acești ochi vedem trăsăturile noii creației care tinde spre desăvârșire prin întunericul și truda existenței pământești, noi ne bucurăm, fiindcă: moartea este învinsă prin moartea liber acceptată de Cristos, cu toate că ea va continua “să-și facă de cap” până când totul se va împlini conform planului divin, când ultimul dușman răpus va fi moartea noastră (cf. 1Cor 15,26); păcatul este învins prin jertfa nevinovatului Isus, care a acceptat să fie tratat de “păcat”, cu toate că “misterul nelegiuirii” (2Tes 2,7) se va ține scai de viața omului și o va însoți până în ziua de apoi.

Bucuria noastră stă în Cristos înviat, fiindcă în el descoperim sensul morții și al păcatului; în el descoperim că moartea și păcatul sunt cuprinse într-un plan plin de înțelepciune și de iubire și de aceea nu ne mai pot ține sub teroarea fricii, fiindcă de acum încolo aparțin lumii celei vechi de care am fost eliberați.

Spre deosebire de viața naturală, care ne este dată fără consimțământul nostru, în noua viață se poate intra numai cu asentimentul nostru conștient și responsabil, pe care ni-l dăm prin botez (personal îl dau cei maturi și prin părinți și nași îl dau pruncii, care la maturitate confirmă).

Astfel, pentru fiecare credincios, Paștele înseamnă trecerea de la un fel de a trăi la alt fel de viață. Într-un cuvânt: “viața cea nouă în Cristos” înseamnă parcurgerea drumului din această viață spre Tatăl (cf. In 13,1; Lc 9,31), pășind pe urmele lui Cristos, pe calea credinței desăvârșite, el fiind “capul”, “începătorul și desăvârșitorul” prin credință a “noului popor al lui Dumnezeu” însuflețit de suflul vital al Duhului Sfânt din ziua de Paști și apoi de Rusalii.

Ce vrea să ne spună sfânta Evanghelie? Că ucenicii au fost pregătiți pentru o întâlnire personală cu Isus înviat.

În lectura din Faptele apostolilor (10,34a.37-43) apostolul Petru scoate în evidență faptul că Dumnezeu l-a consacrat în Duhul Sfânt pe Isus din Nazaret, care a trecut prin această viață făcând numai bine: vindecând pe toți cei care stăteau sub puterea diavolului, de aceea Dumnezeu l-a înviat și i-a rânduit pe apostoli ca să-i fie martori, să vestească faptul că Isus este, prin înviere, rânduit judecător al celor vii și al celor morți și tot cel care va crede în numele lui să obțină iertarea păcatelor și dreptul la înviere și la viața veșnică. Centurionul roman Corneliu, deși păgân, dar dat fiind faptul că acceptă credința în învierea lui Isus, i se iartă păcatele, îl primește pe Duhul Sfânt, fiindcă Dumnezeu nu-i părtinitor: toți au fost creați de el din iubire, toți sunt meniți de el să dobândească viața veșnică prin credință. Ca dovadă a învierii, Petru îi aduce întâlnirea personală la care au mâncat și băut împreună

Pentru aceasta sfântul apostol, Paul insistă în fața credincioșilor din Corint să nu mai umble în vechea frământătură făcută din drojdia răutății și perversității, ci să se hrănească cu “azima sincerității și a adevărului” (cf. 1Cor 5,6-8), cu sfânta Euharistie care dă viața cea nouă și asigură învierea, deoarece Isus s-a jertfit ca noi să devenim euharistie, comuniune frățească și această Euharistie ne înalță la cele de sus, fiindcă viața noastră, datorită învierii lui Isus, este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,1-4). Iată, adevărul!

Dacă gărzile, care păzeau mormântul, au rămas înmărmurite de frica celui Înviat, dacă cei ce nu cred în învierea lui Isus rămân reci ca niște statui de marmoră, nouă, celor care credem, ne răsună glasul îngerilor din adâncul istoriei: “A înviat precum a zis”. Dovada supremă a învierii lui Isus stă în întâlnirea personală dintre Înviat și ucenici. Credința învierii nu se bazează nici pe mormântul gol, nici pe giulgiurile rămase în mormânt, nici pe cele spuse de îngeri. Acestea toate au fost o pregătire, ci pe faptul că Isus s-a arătat ucenicilor săi, s-a arătat femeilor venite la mormânt să-i ungă trupul, s-a arătat, spune sfântul Paul, la peste cinci sute de frați (cf. 1Cor 15,6). Noi știm că aceștia au pecetluit credința în înviere cu propriul lor sânge. Iată, adevărul!

Prima noastră întâlnire personală cu Cristos a avut loc la botez. Atunci el ne-a iertat păcatul strămoșesc. A doua întâlnire s-a realizat prin Euharistie și ea trebuie să dureze până la a treia întâlnire, când ne va chema la viața fără de sfârșit, ca la venirea glorioasă de pe norii cerului să fim de-a dreapta lui. La botez și prin Euharistie întâlnirea personală se realizează prin credință, dar după “credință” urmează “vederea”: “față în față” (1Cor 13,12). Aceasta va fi ziua pe care ne-o va da Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa pentru toată veșnicia.

 

* * *

 

A celebra Sfintele Paști

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu se întâmplă nimic…

Expresia mi s-a întipărit în memorie încă de copil: “a trăi Paștele”. În satul meu parohul, de-a lungul întregului Post, bătea insistent asupra acestui punct: datoria fiecărui bun creștin de a “trăi Paștele”. Și invita femeile să colaboreze, solicitând, convingând, îndemnând, chiar dacă puțin forțând pe cei mai recalcitranți (dintre care nu lipsea cineva, chiar și în cele mai bune familii). De fapt mulți oameni, ca urmare a insistențelor, protestelor, a mâhnirilor și chiar a amenințărilor soțiilor, se hotărau să “trăiască Paștele”.

Era organizată o celebrare exclusiv pentru ei – nu se puteau amesteca cu femeile, ar fi fost puțin umilitor!… -, când era încă întuneric, în deplină clandestinitate. Își luau o mină bizară pentru a masca ceea ce socoteau o “slăbiciune”. O spovadă rapidă și neplăcută (și jenantă pentru preot: am experimentat chiar din primii ani de preoție), o împărtășire între un șovăielnic și un resemnat (dacă priveai unele chipuri, aveai impresia că erau gata să înghită un medicament amar). Apoi, pentru a schimba impresia ironică, toți se precipitau acasă cu senzația de a fi eliberați de o greutate plictisitoare.

Au plătit impunerea cea mai împovărătoare – chiar neplăcută – în ceea ce privește religia. Acum totul era la post, în regulă. Ca o mică intervenție chirurgicală, din păcate necesară, dar care tindea să se amâne cât mai mult posibil, și care totuși se transforma îndată într-o stare de anestezie aproape totală.

“A trăi Paștele” era minimul care era cerut celui care avea numele propriu scris în registrul botezaților. Cel puțin o dată pe an. “Acela nu a trăit nici măcar Paștele”, se murmura în cercul celor pioși apropo de unul care a refuzat să pășească pragul bisericii chiar cu această ocazie. Cel puțin la Paști. Am auzit pe o vecină a mea care țipa astfel la bărbatul ei: – Dar ce istorie! Rău nu-ți face… Și apoi nu se întâmplă nimic, stai liniștit: nu se năruie lumea! Și acela, încurajat, chiar dacă clătinând din cap, se furișa pe stradă.

Teama de a te lăsa surprins de lumină

Și, dimpotrivă, este așa. La Paști se năruie lumea. La Paști are loc sfârșitul lumii! Dacă “trăim Paștele”, nimic nu mai merge înainte ca mai întâi. Totul se schimbă. Se aruncă gândurile obișnuite și să fie prezente alte gânduri (“Dacă ați înviat cu Cristos… cugetați la cele de sus, nu la cele de pe pământ”, ne îndeamnă Paul scriind către Coloseni). Dacă se aruncă drojdia “expirată”, râncedă, incapabilă de a dospi ceva, și se plămădește în chip total diferit propria viață (“Îndepărtați drojdia veche, pentru a fi un aluat nou…”, recomandă tot Paul pe Creștinii din Corint).

Marea și radicala curățenie a Paștelui trebuie să aibă loc, înainte de tot, în inimi. În familia ebraică, la vigilia sărbătorii, se săvârșea o sârguincioasă inspecție (bediqah) în toată casa, străduindu-se să înlăture chiar și cel mai mic fragment de pâine dospită. Pentru noi, este vorba de a elimina vechile obiceiuri, vechile ranchiuni, vechile tendințe, vechile interese. Nu se trăiește Paștele fără o hotărâtă ruptură cu trecutul. O ruptură expresia sa cea mai evidentă în spovadă, prin care manifestăm voința de a muri pentru păcat și să înviem la viață, la credință, la pace, la iertare, la iubire, la bucurie, la speranță. În Euharistie nu se înghite un medicament amar, ci ne împărtășim cu Pâinea care hrănește viața nouă: o pâine a fraternității, a sincerității, a dreptății, a solidarității, a împărtășirii.

“A trăi Paștele” nu înseamnă a schimba hainele, ci a schimba viața. Să ieșim “afară” din mormintele noastre, uimiți, cu o mare dorință de a râde, de a dansa, de a cânta. Dumnezeu a “făcut să fie trăit Paștele” pentru poporul său, eliberându-l din sclavie. Dumnezeu, mai ales, “a făcut să fie trăit Paștele” pentru propriul Fiu, făcându-l să iasă din mormânt (“Dumnezeu l-a înviat a treia zi”, vestește Petru centurionului roman Corneliu convertit, așa cum este relatat în prima lectură de astăzi).

Dacă a fi creștin, a avea credință, înseamnă a crede în învierea lui Cristos, putem să adăugăm și că a crede în învierea lui Cristos înseamnă a accepta ca totul să se schimbe. Înseamnă a accepta de a deveni înviați: morți pentru tristețile, angoasele, fricile, plânsetele noastre, eliberați de resentimentele, de egoismele, de interesele, de violența noastră, și înglobați în viața nouă pe care ne-o oferă Cristos, chemați să intrăm, uimiți, într-o lume nouă, să cercetăm totul. Poate acesta este tocmai paradoxul Paștelui: a regăsi aceleași lucruri de mai înainte, dar noi, “diferite”.

Mă întreb adesea pentru ce este așa de greu de a deschide anumite guri și a le elibera, pentru a face să explodeze în ele alleluia pascal cu toată forța sa. Cel mult este scos un suspin, o plângere, un bombănit. Fapt este că, în ciuda aparențelor, nu moartea ne produce teamă. Multora le este teamă de naștere. Puțini au curajul de a trăi, până acum, experiența învierii. “A trăi Paștele” nu este minimul experienței creștine, ci maximul. Probabil l-au intuit deja unii oameni din satul meu. Care se grăbeau să se întoarcă acasă, ca niște clandestini, după ce și-au făcut “datoria” lor. De ce atâta grabă? Poate frica de a se lăsa surprinși de lumină…

Trebuie să-L înviem

Trebuie ca și noi să-L înviem. Să-L facem să iasă din mormântul în care L-am închis. Să-L eliberăm de bandajele prejudecăților noastre, de decepțiile noastre, de frustrările noastre. Să-L curățim de imaginile caricaturale cu care am deformat chipul său. Să-I permitem să fărâme schemele și viziunile meschine în care L-am încarcerat. Dumnezeu izolat în biserică. Ostatic al riturilor noastre formale. Adormit de cântările noastre plângăcioase. Supravegheat special pentru ca să nu deranjeze liniștea publică și să se atingă de programul de “onoruri” pe care le-am stabilit noi.

Vrem să-i permitem acestui Dumnezeu să redevină Dumnezeu în noi? Vrem să consimțim să se manifeste, nu așa cum pretindem noi cum să fie, ci așa cum este? Vrem să-i acordăm libertatea de a săvârși, nu lucrurile pe care le hotărâm noi – și pe care noi înșine, suntem în stare de a le face – dar cele “imposibile” pe care numai el este capabil să le realizeze? Acceptăm ca el să se reveleze mult mai bine decât suntem noi obișnuiți să-l descriem, mai fraged decât reușim noi să ne imaginăm? Acceptăm ca el să ne ofere o bucurie, o pace, o calitate și o plinătate și o intensitate de a trăi pe care noi nu îndrăznim nici să bănuim?

Poate acesta este Paștele. A descoperi că Dumnezeu nu suportă mormântul în care l-am condamnat, închisoarea (infinitele închisori) în care l-am închis. A cerceta acel mormânt, nu pentru a-l regăsi, dar pentru a descoperi că El, din fericire, nu mai este acolo. Și, urmându-l în lumina pascală, să găsim curajul de a murmura: Dumnezeul meu, cum te-am redus… Și a lua în serios ceea ce spune Mariei din Magdala: Nu mă reține… (Io 20, 17). Poate vom reuși să rezistăm ispitei de a-l atinge, aducându-l înapoi, apropiindu-ne de el, ținându-l sub strictă supraveghere. “A trăi Paștele” înseamnă și acceptarea riscului unui Dumnezeu care nu se resemnează să fie mort, nu stă într-o parte unde l-am așezat noi.

Trebuie să-L relatăm

“Mergeți și vestiți…” (Mt 28,19). “A trăi Paștele”, în sfârșit, înseamnă a relata, a duce vestea. Acea veste trebuie s-o avem întipărită pe față. Sf. Augustin, într-o pagină sugestivă, povestește că în noaptea vigiliei Pascale păgânii nu reușeau să adoarmă, pradă agitației, și cu o ciudată neliniște (și, poate, chiar cu un pic de invidie). În dimineața următoare, pe stradă, se întâmpla să întâlnească creștini proaspăt botezați, cu chipul strălucitor, transfigurat de lumina celui Înviat.

“La acea apariție – ne asigură Augustin – mulți îl recunoșteau pe Cristos”. Poate că povestirea să conțină unele trăsături retorice. Rămâne faptul, totuși, că pentru a ști dacă cineva “a trăit Paștele”, nu ar mai trebui să-l întrebăm. Ar trebui să-l vedem! În satul meu, în timpul copilăriei mele, nu era tocmai cazul. Nu mai știu acum. Nu mai știu ce se întâmplă în alte locuri.

Mai înainte este insesizabil

Și să încetăm odată de a sta să fixăm acel mormânt gol, și de a face noi speculații. Specificul credinței creștine în învierea lui Cristos nu este fondată pe faptul că mormântul este gol. Un mormânt gol echivalează cu un mormânt sigilat. Poate fi fost un furt, o înșelăciune, un truc. Un creștin – cum observă G. Becquet – “este invitat să creadă în puterea celui Înviat asupra morții și în ființa sa prezentă în universul oamenilor. Atunci începe o viață nouă care merge din descoperire în descoperire”.

Este inutil de a merge în locurile mormântului gol, ca niște curioși leneși. Acolo se observă numai absența. În timp ce Isus este “în altă parte”. Și continuă să se manifeste în chip imprevizibil. Cel Înviat este mereu “în altă parte”, mai înainte, inimaginabil. Și nu mai poate fi cuprins total. În această perspectivă, “a trăi Paștele” reprezintă o lucrare care nu se încheie niciodată.