Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfântul Trup și Sânge
Anul U

Lecturi:
Deuteronom 8,2-3.14-16
1Corinteni 10,16-17
Ioan 6,51-58

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Budău

 

* * *

 

Cel care mănâncă trupul meu și bea sângele meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Azi creștinătatea cântă / Cea mai mare și mai sfântă / Din fântânile de har, / Taina sfântului Altar: / Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus” (Secvența LR).

Bucuria noastră este aceeași cu bucuria primilor creștini uniți la masa sfântă.

Ascultați ce lucruri frumoase spune Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, deși păgân, despre primii creștini de la începutul secolului al II-lea! Aceștia, spune guvernatorul, au obiceiul de a se aduna în aceeași zi (duminica), înainte de răsăritul soarelui și-i cântă împreună lui Cristos un imn, ca unui zeu (Epistola 10,94,7). Era celebrarea euharistică.

Primii creștini au înțeles măreția darului de la Cina cea de Taină din Joia Mare și își arătau recunoștința față de prezența lui Isus din mijlocul lor.

Mulțumirea noastră din Joia Mare, pentru

Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus,

o sărbătorim în Joia Verde și o reînnoim în fiecare duminică, pentru măreția ei.

Din păcate, mulți creștini din zilele noastre se îndepărtează tot mai mult unii de alții, se îndepărtează de sfânta Liturghie duminicală și, într-un cuvânt, uitând de datoria mulțumirii, se roagă tot mai puțin și de aceea lumea devine tot mai rea. Din acest motiv se plânge papa Ioan Paul al II-lea că: Asistăm pe scară largă la practica “week-end”-ului, în sensul unui timp de destindere pe săptămână, petrecut uneori departe de locuință și caracterizat deseori de participare la activități culturale, politice sau sportive (mai ales comerciale) a căror desfășurare coincide în general tocmai cu zilele de sărbătoare [...]. Din nefericire duminica își pierde sensul originar și se reduce doar la a fi “sfârșitul de săptămână” și se poate întâmpla ca omul, deși în haine de sărbătoare, să devină incapabil de a trăi o sărbătoare, deoarece rămâne limitat la un orizont atât de redus încât nu-i mai îngăduie să vadă cerul (Dies dominica 4).

Îngrijorat, papa strigă: Nu vă temeți să dați lui Cristos timpul vostru, fiindcă este un timp câștigat pentru umanizarea profundă a relațiilor și a vieților voastre! (DD 7).

Un bun creștin chinez se ruga așa: Doamne, lumea este rea… Tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Ca lumea să devină mai bună, începând cu mine, cu tine, cu fiecare dintre noi, trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus din taina sfântului altar și să-i aducem prinosul mulțumirii noastre.

Da, credința este primul mare dar care ne-a fost dat la Botez, ne leagă de Dumnezeu și ne face creștini, oameni cu cea mai înaltă demnitate de pe pământ: fii adoptivi ai Tatălui, frați ai lui Cristos și temple ale Duhului Sfânt. Ce poate fi mai măreț? Pe drept spune sfântul apostol Petru că am devenit părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Autorul primei lecturi (Dt 8,2-3.14b-16a), gândindu-se la cele două mari minuni, la mana din pustiu (8,3.16) cu care Iahve și-a hrănit poporul său, și la apa ieșită din stâncă spre a-i ostoi setea (v. 15) în drum spre Țara Promisă, trage concluzia că de hrana pe care omul și-o procură prin munca sa se poate lipsi, dar de hrana spirituală, de cuvântul lui Dumnezeu, niciodată. Dacă această hrană spirituală ar lipsi, orice popor și-ar găsi pieirea definitivă, s-ar întoarce, după cum spune Bloch, în întunericul neantului.

Ca această catastrofă universală să nu aibă loc, sfântul apostol Paul ne arată secretul ființării noastre veșnice: înființarea Sfintei Euharistii (Lectura a II-a: 1Cor 10,16-17).

Prin sfânta Euharistie se realizează prezența lui Isus în lume până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20), sfârșit prevăzut numai de Tatăl (cf. Mt 24,36). Această prezență are menirea să realizeze unirea dintre creștini și Cristos, care singur este viața cea adevărată, singur și sigur îi conduce pe creștini la viața veșnică.

Acest adevăr minunat ne este revelat de Isus însuși în evanghelia zilei, pe care acum am ascultat-o (In 6,51-59) și din care repet esențialul: Eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Dacă cineva mănâncă din această pâine va trăi în veci și pâinea pe care eu o voi da este trupul meu pentru viața lumii [...] Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele său, nu ve ți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi [...], fiindcă: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el.

Isus a rămas în Euharistie ca să rămână în noi și noi în el și prin el să avem viață veșnică.

Documentele Conciliului Vatican II ne arată ce lucruri minunate realizează Isus euharisticul în noi, fiind un dar regal, sacerdotal și profetic fără egal, este izvorul și culmea întregii evanghelizări (PO 5); conține tot binele spiritual al Bisericii (id.) și prin Euharistie Biserica trăiește și crește mereu (LG 26); și ceea ce este mai Biserica se îndreaptă cu pași siguri spre slava și fericirea viitoare, fiindcă la Cina cea de Taină Domnul însuși a îndreptat privirile ucenicilor săi către Paștele veșnic din împărăția Tatălui său, zicând: Vă spun că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua când îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu (Mt 26,29).

Orice creștin este chemat prin Botez să celebreze această Liturghie veșnică din împărăția Tatălui împreună cu Cristos, fiindcă, spune sfântul Petru, aceia care își trăiesc credința Botezului devin seminție aleasă, preoție regească, neam sfânt (1Pt 2,9). Pentru aceasta nu înceta să-i îndemne, fără oboseală, zi și noapte, pe primii creștini, cu cuvintele: Voi înșivă clădiți-vă, ca pietre vii, în casă duhovnicească, în preoție sfântă, ca să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu, prin Isus Cristos (1Pt 2,5), acum și-n veșnicie.

Aceasta stă în puterea noastră să o facem prin participarea cu credință la sfânta Liturghie duminicală și chiar în fiecare zi.

Scriitorul Alois Chiavrino definește sfânta Liturghie drept cea mai mare comoară; și-i vom da dreptate, dacă vom citi cartea scrisă de el cu acest titlu și din care vă redau acum doar câteva titluri de capitole mai importante:

Cap. III: Isus la sfânta Liturghie adoră și cinstește pe Dumnezeu pentru noi

Cap. IV: Isus la sfânta Liturghie ispășește pentru păcatele noastre

Cap. V: Isus la sfânta Liturghie mulțumește lui Dumnezeu în numele nostru

Cap. VI: Isus la sfânta Liturghie se roagă și ne dobândește haruri

Cap. VII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de necazuri

Cap. VIII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de păcate

Cap. IX: Isus la sfânta Liturghie ne aduce belșug în casă

Cap. X: Isus la sfânta Liturghie ne dobândește o moarte bună

Cap. XI: Isus la sfânta Liturghie scurtează suferințele sufletelor din purgator

Cine crede că nu-i dator să-l adore pe Dumnezeu și să-i dea cinstea cuvenită? Cine crede că nu-i dator să-i mulțumească lui Dumnezeu, să-i ceară haruri, belșug în casă, o moarte bună, să scape de chinurile iadului și ale purgatoriului? Cine nu are răposați dragi pentru care este dator să se roage?

Tot în această carte – Cea mai mare comoară – se spune că regele Carol al XI-lea al Franței avea o piatră scumpă de o frumusețe rară, pe care erau scrise aceste cuvinte: Cine mă are, nu va fi sărac niciodată.

Chiar dacă am avea un milion de astfel de pietre prețioase, dacă nu avem credință, speranță și iubire în jertfa lui Cristos, în sfânta Liturghie, tot săraci murim! Numai Ziua Domnului cu sfânta jertfă a învierii ne poate asigura acea comoară pe care hoții nu o pot fura, rugina nu o poate măcina și moliile nu o pot mânca, așa cum ne spune Mântuitorul (cf. Lc 12,33).

Legouve, membru al Academiei Franceze, scria fiului său spre a-l încuraja să participe duminica la sfânta Liturghie și să se împărtășească cât mai des: Fiul meu, am văzut pe scumpa ta mamă în spasmele durerii liniștindu-se numaidecât după primirea sfintei Împărtășanii și surâzând în fața propriilor suferințe. Mi-ar fi rușine de mine însumi, dacă asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect. Ceea ce are putere să facă să strălucească atât de minunat fața omenească, nu poate fi decât sfânt.

Împlinirea credinței, așa cum o proclama dreptul Iob încă din Vechiul Testament – Cred că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia și cu ochii trupului meu îl voi vedea pe Dumnezeu, eu însumi îl voi vedea și cu ochii mei îl voi privi (cf. Iob 19,26-27) – duce la bucuria concelebrării Liturghiei veșnice cu Isus Cristos.

De la o duminică la alta, Biserica înaintează spre ultima “zi a Domnului”, duminica veșnică (DD 37). Duminica este ziua în care harul se revarsă din izvorul divin și reînnoiește oamenii, viața, istoria (DD 81) și: Astfel percepută și trăită, duminica devine într-un fel sufletul celorlalte zile (DD 83) numai prin Euharistie. Dar, nu trebuie să uităm că: fără misterul preasfântului trup și sânge al Mântuitorului însăși duminica ar rămâne fără suflet.

Sfințind duminica prin participarea la sfânta Liturghie și hrănindu-se cu Pâinea vie coborâtă din cer, omul intră în dimensiunea “odihnei” lui Dumnezeu și participă profund la aceasta, devenind capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuși l-a simțit în urma creației, văzând că toate câte le făcuse “erau foarte bune” (Gen 1,31; DD 17). Bunătatea dumnezeiască o va gusta însă numai acela care va fi alături de Isus în împărăția Tatălui, în care toate sunt veșnic foarte bune.

Închei cu povestea a doi vecini. Unul mergea regulat la sfânta Liturghie în fiecare duminică și zi de sărbătoare, și chiar mai des, spre a cinsti preasfântul trup și sânge, în timp ce celălalt își vedea de treburile gospodăriei. Acesta din urmă i-a zis primului într-o bună zi: “De ce pierzi timpul ca babele cu atâtea slujbe? Vino cu mine și-ți voi arăta secretul bunăstării: munca de fiecare zi”. “Știu”, i-a răspuns creștinul adevărat, “dar ne mai trebuie asigurată și averea din cer!” Într-altă zi i-a zis creștinul vecinului ateu: “Ce mă sfătui să fac? Am avut șapte monede de aur. Într-o zi a venit la mine un sărman cerșetor și mi-a cerut ceva de pomană. Ca să-l scot din necaz, i-am dat șase monede de aur, dar apoi în noaptea următoare a venit și mi-a furat-o și pe a șaptea”. Vecinul necredincios i-a zis: “Merită să-l dai în judecată, ca să fie condamnat la ocnă pentru toată viața. Dar cine este acest tâlhar?” Creștinul i-a zis: “Tu ești tâlharul acela. Ți-a dat Dumnezeu șase zile de aur și lui și-a păstrat doar una, duminica; or, tu i-ai furat-o și pe aceasta numai pentru a-ți face mai multă avere. Nu crezi că meriți osânda veșnică?” Și necredinciosul s-a văzut constrâns să admită adevărul: Ziua Domnului trebuie sfințită. Din acea zi a fost văzut venind în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie și deseori la sfânta Împărtășanie.

Același lucru trebuie să-l facem și noi, ca Isus să fie în noi și noi în el!

Pentru aceasta să ne rugăm, așa cum am făcut-o la începutul sfintei Liturghii de astăzi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Trupul și Sângele Domnului

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Era odată un bărbat care ședea la marginea unei oaze, la intrarea unei cetăți din Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi și îl întrebă: “Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Egoiști și răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!” “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul”.

Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru și îi puse aceeași întrebare: “Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Omul nostru răspunse cu aceeași întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Erau buni, mărinimoși, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo și cu greu i-am părăsit”. “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți”, răspunse bătranul.

Un neguțător care își aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri și pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân și îi zise cu reproș: “Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una și aceeași întrebare pe care ți-o adresează două persoane?”

“Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut și în alt oraș prieteni va găsi și aici tovarăși credincioși și de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce știm noi să găsim/descoperim în ei”.

Am început cu această istorisire cu tâlc pentru a-mi crea premisa, cadrul necesar punctelor pe care vreau să le ating în aceste câteva minute, care sper să nu pară mai lungi decât sunt ele în realitate. Vin dintr-o comunitate creștină vecină dumneavoastră, cu un profund respect față de Sfânta Euharistie și vreau să cred din toată inima că mă aflu tot în fața unor creștini cu adâncă venerație față de Trupul și Sângele Domnului, cu atât mai mult cu cât este și hramul parohiei dumneavoastră. Dacă cumva se află alte motive care au determinat prezența dumneavoastră în acest moment în biserică, vă reamintesc că elemente care să potolească curiozitatea ori plictiseala veți găsi mai degrabă în spațiul din fața bisericii, care are mai puțin de-a face cu misterul pe care-l celebrăm noi acum.

În al doilea rând, ca să mă pun la adăpost de criticile vehemente ale cârcotașilor, vă avertizez din start că nu veți auzi lucruri noi. Îmi place să cred că o carte nouă cu adevărat nouă va conține întotdeauna adevăruri vechi, în sensul de universal-valabile. Avem în popor o vorbă care zice “soarta unei glume depinde nu numai de gura care o rostește, ci și de urechea care o ascultă”. Așadar depinde mai mult de dumneavoastră, prin răspunsul la provocarea Cuvântului lui Dumnezeu, să demonstrați noutatea acestui cuvânt “vechi”, al cărui mesager se întâmplă de această dată să fiu eu.

Foarte des se aude astăzi, mai ales când intervine în discuții, mai rar ce-i drept, tema religiei, că oamenilor le merge prea bine, motiv pentru care nu mai resimt necesitatea prezenței lui Dumnezeu în viața lor. Ați auzit acest lucru probabil de nenumărate ori sau chiar ați rostit-o dumneavoastră. Ne închipuim adesea în mod naiv că suntem deja în țara în care curge bani și plăcere (Scuzați, am vrut să spun “lapte și miere”) și în care nu mai rămâne timp și spațiu pentru Cel care este totul, la modul absolut, și oferă totul celor care nu ar avea de fapt nici un drept să-l ceară. Cât de ușor uităm că Dumnezeu ne-a ajutat și cât de repede începem să credem, în abundența aparentă în care înnotăm lacomi, că nu ne mai lipsește nimic, că nu mai avem ce anume cere sau pentru ce să mulțumim!

Dragi credincioși din Gherăești, nu vă merge cumva prea bine?! De fapt, iertați-mă, nu aceasta e întrebarea corectă, căci Dumnezeu nu poate avea nimic împotrivă ca omului să-i meargă bine. Rectific: L-am uitat cumva pe Dumnezeu, pentru că ne merge bine? Ne e inima atât de arogantă, încât nu ne mai amintim că Dumnezeu ne-a condus aici și uităm ceea ce a făcut pentru noi?

Nu e această o credință ciudată în Dumnezeu, atâta timp cât avem nevoie de el la prima vedere doar când avem probleme și-l uităm când ne merge bine? De fapt, chiar și când nu ne merge grozav, nu facem decât să-i cerem lui Dumnezeu să ne meargă bine, pentru ca apoi să uităm repede cât de mult îi datorăm. Să fie doar acesta nivelul credinței noastre?

Sărbătoarea “Trupul și sângele Domnului” este un protest exigent tocmai împotriva unei astfel de atitudini. Sărbătoarea de astăzi ne amintește clar, din ce anume trăim, ca și creștini. Ea vrea să ne protejeze de aroganța fără temei de care am pomenit mai înainte. Vrea să ne reamintească ce anume ne dă viață și ne menține în existență, în calitate de creștini: Sfânta Euharistie.

Poate ați auzit de opera “Un rabin vorbește cu Isus”, scrisă de rabinul american Jacob Neusner, căruia Papa Benedict al XVI-lea i-a dedicat un capitol important în lucrarea sa “Isus din Nazaret”, de curând apărută: “Este impresionant schimbul de idei pe care rabinul, după întâlnirea (ideală) cu Isus, îl are cu învățătorul lui la sinagogă. Învățătorul întreabă: “A lăsat ceva deoparte din Torah acest Isus al tău?” Rabinul Neusner răspunde: “Nimic”. Învățătorul reia: “Atunci, a adăugat ceva?” Rabinul Neusner afirmă: “Da, pe sine însuși”. Este același răspuns dat de Sf. Irineu, în secolul al II-lea, celor care se întrebau cu privire la noutatea pe care a adus-o Cristos venind în lume: “Cristos, scria Sf. Irineu, a adus toată noutatea aducându-se pe sine”.

De aceea este atât de important Sacramentul Euharistiei, pentru că îl conține pe însuși Cristos, noutatea veșnică și absolută. În speciile sfinte e prezent Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Se poate prelungi mult tema argumentelor în favoarea adevărului că Trupul și Sângele Domnului, Sfânta Euharistie, reprezintă un mister central, esențial și nu marginal al credinței noastre. Eu m-aș opri la trei dintre ele, cu câteva aplicații în notă spirituală.

1. Sfânta Euharistie este un mister central al credinței noastre, fiind și centru al comunității noastre. Aici, în jurul altarului, la Sfânta Liturghie ne întâlnim cu toții, tineri sau bătrâni, mai implicați sau distanți, mai bogați ori săraci, mai moderni sau de modă veche. Aici, în biserică, când se celebrează Euharistia, își pierd din valoare detaliile vestimentare, luxul ori sărăcia în care trăim, haina profesională pe care ne-o asumăm zilnic sau imaginea pentru care luptăm zi de zi. Aici suntem pur și simplu împreună, creștini ce participă la Sfânta Jertfă pentru că au răspuns invitației Domnului de a sta la masă cu el, ca și la Cina cea de Taină.

2. În al doilea rând, trebuie să acceptăm că Sfânta Euharistie ne dezvăluie un Dumnezeu atât de simplu, într-o lume ce se vrea adesea atât de complicată. Astăzi îl adorăm pe Isus Cristos sub speciile pâinii și a vinului. Pâinea este importantă, esențială pentru viață. Pâinea este un aliment ce se găsește chiar și la cei mai săraci oameni. Isus, pentru a ne fi aproape, nu-și asumă un chip extraordinar, ieșit din comun, ci unul obișnuit, la îndemâna oricui și, simultan, absolut necesar oricui. Nu putem supraviețui doar cu prăjituri, torturi, coca-cola etc. Când suntem înfometați, ne e suficientă fie și doar o bucățică de pâine. Dumnezeu, în atotputernicia sa, se dovedește a fi mai simplu, mic, accesibil decât ne-o putem închipui noi, oamenii.

3. Euharistia e semnul prin excelență al permanenței lui Dumnezeu în/între noi. Cu siguranță v-ați pus măcar o dată întrebarea “de ce purtăm în procesiune Sfântul Sacrament?”

a. Procesiunea simbolizează că noi, creștinii suntem încă pe drum, pelerini în drum spre țintă, dar nu suntem singuri. Cristos e cu noi și ne conduce, ne luminează drumul precum monstranța strălucește și indică calea credincioșilor în procesiune.

b. Dumnezeu nu se lasă zăvorât în tabernacol și nici închis între zidurile bisericilor. Este viu și vrea să prindă viață în noi, să fie parte din viața noastră.

c. Acceptând să fie purtat pe drumurile satului nostru, Dumnezeu vrea de fapt să sfințească toate elementele componente ale vieții noastre, casele, școlile, locurile de muncă și de joacă, toate dimensiunile vieții noastre.

Un principiu latin spune “contemplata aliis tradere”, adică trebuie să împărtășim și celorlalți din fructele propriei contemplații. Forțând sensul acestui dicton, vreau să încercăm acum să concretizăm cele trei argumente pomenite în aplicații practice în viața noastră.

1. Faptul că Euharistia pare că este astăzi așezată “printre altele” și aura de mister central al credinței noastre parcă pălește, se datorează și atrofierii simțului omului de azi pentru esență, pentru ceea ce e mai important. Omul de azi se pierde mult în detalii. Ar putea fi o provocare această sărbătoare la a ne orienta viața spre esențial. Poate ar fi timpul să nu ne mai irosim sănătatea pentru a face mai mulți bani decât am avea nevoie, pentru ca apoi să ne irosim banii pentru a ne recâștiga sănătatea pierdută. Poate ar fi timpul să ne dăm seama că nu merită să riscăm unitatea familiei și valorile pe care se întemeiază ea pentru a câștiga bani la mii de km distanță, căci nu vor putea toți banii din lume să ne reîntregească familia. Poate va veni odată timpul când nu vom mai construi case prea mari și arătoase, care devin ulterior pustii și goale. E un fapt care se constată și în Gherăești că avem astăzi case mai mari, dar familii mai mici; copii mai puțini, câini și pisici mai multe; averi mai multe și valori mai puține; profituri mai mari și relații mai superficiale; case mai frumoase, dar cămine destrămate. Ce este oare cu adevărat esențial și necesar pentru noi?!

2. Dumnezeu ni se dăruiește într-un mod atât de simplu și accesibil tuturor! Ce ne-ar putea determina să stăm departe de Euharistie, cât timp știm că este esențială pentru noi, că e viața noastră? La ce anume folosesc zeci de Liturghii ascultate, practicile de pietate, rugăciunile, faptele bune dacă stăm departe exact de ceea ce ne pune în relația cea mai intimă cu Dumnezeu, Sf. Împărtășanie? Poate faptul că am pierdut simțul păcatului și am devenit lacși, poate faptul că ne este frică să recunoaștem în fața lui Dumnezeu cine suntem noi cu adevărat, poate frica de Dumnezeu, de ceilalți, teama de a ne pierde imaginea, gândul că ne merge bine și fără Dumnezeu… Nu știu… Dacă Isus Cristos ar fi ales o formă mai complicată a prezenței sale între noi, i-am fi acordat oare mai multă atenție?!

3. Să nu uităm că suntem pe drum, că suntem trecători, dar nu suntem singuri, atâta timp cât îl primim pe Cristos în Sf. Împărtășanie. Cristos vrea să devină parte din viața noastră. Să nu ne facem iluzii așadar că problema relației noastre cu Dumnezeu și a credinței în Presfântul Trup și Sânge se epuizează în minutele petrecute aici în biserică! Viața de zi cu zi demonstrează de fapt dacă suntem sau nu niște ipocriți în trăirea credinței ce o mărturisim la Sf. Liturghie. Dostoievski spunea: “Secretul existenței nu constă doar în a trăi, ci și în a ști pentru ce se trăiește”. E nevoie de două lucruri: a alege bine drumul și, apoi, a-l parcurge cu sinceritate.

4. Și, în ultimul rând, Cristos trebuie purtat cu recunoștință pe drumurile vieții noastre.

Se spune că un împărat avea ca bun prieten un pictor, care însă trăia în foarte mare mizerie. Împăratul obișnuia să se plimbe uneori deghizat prin piață. Într-o zi, a dat peste vechiul său prieten, plin de mizerie și, evident, într-o stare înaintată de ebrietate. Făcându-i-se milă de el, i-a strecurat în buzunar un diamant foarte mare, de preț, care, se gândea el, îl va ajuta pe bietul pictor, după ce se va trezi din beție, să ducă pe viitor o viață onorabilă. După ani și ani, la o nouă plimbare incognito prin piață, a dat din nou peste vechiul său prieten, devenit acum doar un biet cerșetor. “De ce ești încă în această stare de sărăcie profundă?”, l-a întrebat împăratul. “Știi foarte bine, i-a răspuns bietul pictor, că nu m-am priceput niciodată să câștig bani și de aceea duc o viață lamentabilă”. “Dar cum se face, a zis împăratul, că n-ai găsit diamantul acela mare pe care ți l-am pus deunăzi în buzunarul hainei?” Pictorul s-a uitat la el uluit și râzând neîncrezător a răspuns: “Văd că-ți bați joc de mine! Sunt un amărât și în buzunarul meu nu va ajunge niciodată un diamant!”

Sensul primar al cuvântului “Euharistie” este “mulțumire, aducere de mulțumire”. Să nu ne purtăm așadar ca și cum am fi săraci, aruncați de Dumnezeu într-o existență întâmplătoare, lamentabilă. Euharistia este cel mai mare dar oferit oamenilor, este Darul prin excelență, căci îl conține pe însuși Dumnezeu.

Se spune că odată un călugăr se pregătea să vorbească în piața mare a satului. Își compusese cu grijă discursul și se pregătea să-l citească, când o pală bruscă de vânt a făcut să-i zboare foile în crengile unui lămâi. Luat prin surprindere, incapabil să-și găsească șirul predicii, a zis: “Prieteni, iată în rezumat ce voiam să vă spun. Când mi-e foame, mănânc; când mi-e somn, dorm!” “Dar nu toată lumea face așa, maestre?” a întrebat cineva din mulțime. “NU! Nu în același fel!” a replicat el. “De ce?” “Când oameni mănâncă, se gândesc la o mie de lucuri; când adorm, se gândesc la problemele lor. Iată de ce nu fac la fel ca mine!” Și călugărul și-a strâns lucrurile și s-a retras, iar celor care îi mai puneau încă întrebări, le răspundea: “Detaliile le veți găsi în crengile lămâiului…”

Nu am avut ghinionul să îmi pierd foile prin crengile copacilor din jur, dar esența mesajului meu e cam aceeași: “Să dea Domnul să vă fie mereu foame de Dumnezeu, să veniți mereu înfometați la acest izvor de viață care este Sfânta Euharistie și dacă cuvintele mele nu au reușit să vă adoarmă, să dea Domnul să nu aveți niciodată odihnă până când nu veți fi cu adevărat cristofori, purtători de Cristos, creștini profund euharistici care-l poartă în gândul, cuvântul și viața lor pe Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Ceea ce-mi doresc și mie! Amin.