Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfântul Trup și Sânge
Anul C (A, B)

Lecturi:
Geneza 14,18-20
1Corinteni 11,23-26
Luca 9,11-17

Luca 9,11-17

Când au aflat mulțimile, au mers după el. El le-a primit și le-a vorbit despre împărăția lui Dumnezeu, vindecându-i pe bolnavi. Începuse să se lase înserarea; atunci cei doisprezece s-au apropiat și i-au spus: “Dă drumul mulțimii pentru ca, mergând prin satele și ținuturile dimprejur, să-și găsească adăpost și de mâncare, pentru că suntem într-un ținut pustiu”. El însă le-a spus: “Dați-le voi să mănânce”. Dar ei au răspuns: “Nu avem decât cinci pâini și doi pești. Doar dacă ne-am duce noi să cumpărăm de mâncare pentru tot poporul acesta!” Erau cam cinci mii de bărbați. Atunci a zis discipolilor săi: “Puneți-i să se așeze în grupuri de câte cincizeci!” Ei au făcut astfel și i-au așezat pe toți. Atunci, luând cele cinci pâini și cei doi pești, a privit spre cer, le-a binecuvântat, le-a frânt și le-a dat discipolilor ca să le pună înaintea mulțimii. Toți au mâncat și s-au săturat și au strâns din ceea ce a rămas douăsprezece coșuri cu bucăți.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Șerban Tarciziu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Împlinire: făgăduințe și recunoștințe

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Isus ne-a făgăduit că va rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), pentru a ne susține în lupta vieții, ca să nu ne învingă porțile iadului (Mt 16,18). Forțele noastre spirituale vor fi susținute de hrana cerească: trupul și sângele său (cf. In 6,56), iar când ne vom simți obosiți și împovărați, ne va ușura povara (cf. Mt 11,28).

Își împlinește făgăduințele azi? Simțim noi înșine?

În anul 1940 a murit Tereza Neumann într-un sat din Germania. Ea a avut o viață minunată. În fiecare vineri apăreau în trupul ei, la mâini, picioare, coastă și cap, rănile pe care le-a avut Domnul nostru Isus Cristos în timpul pătimirilor sale. De la Epifanie, anul 1923, Tereza nu a mai luat altă mâncare decât un pahar de suc pe zi. Apoi, din 6 august 1924 și până la moarte, adică timp de 16 ani, nu a mai mâncat nimic, dar în fiecare zi primea sfânta Împărtășanie. Când parohul o silea să mănânce în virtutea ascultării, pentru a o pune la încercare, ea asculta, dar stomacul nu mai suferea mâncarea și îndată o vomita. Episcopul diecezan a supus-o unui control foarte sever. Patru călugărițe s-au jurat să o supravegheze zi și noapte și să-i relateze tot adevărul, iar un medic le însoțea în numele științei, pentru a evita orice înșelătorie sau interpretare tendențioasă. Din contra, s-a constatat un lucru și mai minunat: greutatea Terezei scădea în fiecare vineri din pricina sângelui care îi curgea din stigmate, mai mult de un kilogram, dar cu toate acestea, după o zi sau două, greutatea îi revenea la normal, deși nu mânca nimic, ceea ce din punct de vedere natural, științific este imposibil.

Un alt caz, sfântul Nicolae Flüe, mort în 1487, tată a zece copii, a fost primar, consilier și judecător cantonal și deputat în dieta Elveției, timp de nouăsprezece ani nu s-a hrănit decât cu sfânta Împărtășanie.

Acestea și multe altele sunt daruri cerești, carisme ale Duhului Sfânt date spre folosul întregii Biserici deci și pentru noi. Iată cum își arată Isus din sfânta Taină puterea de a da viață, nu numai sufletului, ci chiar și trupului.

Într-un chip deosebit de minunat, deși mai puțin perceptibil pentru noi, își arată atotputernicia sa din sfânta Euharistie prin desele miracole morale, de convertire, pe care le săvârșește și pe care cronicile Bisericii le-au înregistrat sau nu. Minunile săvârșite de Isus în viața sfântului Anton de Padova sunt cunoscute, mai ales cu măgărița lui Bonvil, care, ținută la post trei zile, apoi adusă în fața bisericii, în loc să mănânce verdeața pe care stăpânul s-a grăbit să i-o pună sub bot, ea a îngenuncheat în fața sfintei Taine pe care sfântul a adus-o din altar. Recent este cazul celebrului artist evreu Herman Cohen, care, rugat de un prieten al său să-l înlocuiască la orga bisericii “Sfânta Valeria” din Paris în timpul unei celebrări liturgice, a fost pătruns de o lumină puternică din sfânta Taină la binecuvântare care l-a silit să îngenuncheze. Din acel moment nu a mai avut pace până în momentul în care a primit Botezul. Până în zilele noastre s-a discutat cazul scriitorului francez André Frossard, fiul primului prim-secretar al Partidului Comunist Francez, crescut în totală indiferență religioasă, nebotezat până la douăzeci de ani și, după cum mărturisește el însuși în cartea sa Dumnezeu există, eu l-am întâlnit, citez: La ora 17 și 10 minute am intrat într-o capelă din Cartierul Latin în căutarea unui prieten și am ieșit de acolo la 17 și 15 minute în tovărășia unei prietenii care nu era de pe acest pământ. Ce s-a întâmplat? În fața sfântului Sacrament expus pentru adorație din bisericuța Surorilor Reparatoare, în mai puțin de cinci minute, André Frossard, iluminat miraculos, iese alt om, ca un alt Saul pe drumul Damascului. Convertirea sa a relatat-o papei Ioan-Paul al II-lea, cu care a întreținut o prietenie intimă toată viața. Cardinalul Manning, pe când era încă pastor protestant, a vizitat Roma. El mărturisește: Nu aveam nici cea mai mică îndoială asupra adevărului anglicanismului, nici un gând de a-mi schimba ideile religioase. A intrat să viziteze biserica “Sfântul Ludovic”, ca turist, unde se ținea o celebrare euharistică. Mărturisește: Acesta a fost momentul în care Dumnezeu m-a chemat la sine. Mi-am simțit sufletul mișcat într-un chip tainic. Muzicianul anglican George Rotkwel, din pură întâmplare fiind de față la o procesiune cu preasfântul Sacrament, s-a simțit silit de o forță tainică să se așeze în genunchi. Mărturisește el însuși: În momentul în care Domnul nostru Isus Cristos trecea pe lângă mine, o lumină vie mi-a luminat mintea și harul mi-a atins inima; am primit darul credinței și i-am spus Domnului nostru Isus: “Dumnezeul meu, cred că ești de față și te ador”. Când m-am ridicat, eram catolic.

Exemplele ar putea continua, mai ales cu vindecările de la Lourdes din timpul binecuvântării bolnavilor cu Isus din sfânta Taină, dar cred că sunt suficiente pentru această predică. Aceste exemple și altele, ne dau convingerea că Isus este cu noi, este în mijlocul nostru, este Domn, adică ne dovedește din plin că își ține făgăduințele.

Dacă Isus este Domn și își ține făgăduințele, noi suntem domni în a ne arăta recunoștința? Viața ne oferă multe ocazii în care ne putem dovedi recunoștința: la orele de adorație, la procesiunile cu cântece și flori, prin rugăciuni, vizite cât mai dese, păstrarea curată a bisericii, împodobirea cu flori a altarului etc. Recunoștința cea mai vie și plină de iubirea cea mai înflăcărată ne-o arătăm când îi împlinim voința și venim la sfânta Liturghie pentru a ne împărtăși. În sfânta Împărtășanie, Dumnezeu ne dă nu numai opera atotputerniciei, înțelepciunii, îndurării și iubirii sale, dar se oferă pe sine însuși întreg, făcându-se nu numai hrana noastră, dar ne dă însăși puterea sa de a fi domni cu cei din jur, așa cum el este Domn cu noi; ne face să trăim viața sa și, încetul cu încetul, dacă ne împărtășim deseori, ne schimbă trupul și sângele nostru în trupul și sângele său și, așa cum ne spune sfântul Augustin, ne face cerești precum este el.

De împlinirea voinței sale de a ne împărtăși, Isus a legat cele mai mari făgăduințe, așa cum i le-a descoperit sfintei Maria Margareta Alacoque. I-a spus: Tuturor acelora care în nouă luni de-a rândul se vor împărtăși la fiecare prima vineri din lună, le făgăduiesc darul pocăinței din urmă; ei nu vor muri în dușmănie cu mine, ci vor primi sfintele taine, iar inima mea le va fi scăpare sigură în ceasul din urmă.

Cu atât mai mult vor avea această fericire cei care se împărtășesc mai des, chiar zilnic.

Într-o dimineață, sfântul Pius al X-lea își făcea rugăciunea de mulțumire după sfânta Liturghie. Dintr-odată s-a făcut o lumină mare. Isus i se arată în strălucirea învierii sale și îi spune: Scumpul meu vicar, sunt mulțumit de munca ta pentru împărtășania deasă a celor în vârstă și mai ales a copiilor. Continuă, pentru că în ea stă mântuirea lumii din timpurile de față. Deci, în primirea sfintei Împărtășanii stă mântuirea noastră, stă viața nouă, stă fericirea veșnică.

Sfânta Împărtășanie este pâinea care ne face tari în credință, tari în firea noastră fizică pentru a suporta necazurile vieții.

În istoria sacră este vestit numele profetului Ilie. Prigonit de regina Izabela, fuge departe în pustiu și, obosit, cade la pământ și adoarme. Un înger trimis de Dumnezeu îl trezește și îi spune: Ilie, scoală-te! Întinzându-i o pâine, adaugă: Ia, mănâncă din pâinea aceasta și continuă-ți drumul! Ilie a mâncat și a adormit din nou. Îngerul l-a trezit pentru a doua și chiar pentru a treia oară, zicându-i: Ia și mănâncă, fiindcă lungă este calea până la muntele sfânt al lui Dumnezeu (3Rg 19,1-8).

Calea noastră până la Ierusalimul ceresc este și mai lungă. Înțelegem că numai Isus ne poate însoți și, dacă îl primim în suflet așa cum cei doi ucenici l-au primit în casa lor la Emaus, arătându-se domni cu cel care le-a explicat Scripturile și le-a înflăcărat inimile pe drum, Isus le-a deschis ochii la frângerea pâinii și ei l-au recunoscut și au devenit martorii învierii lui.

Aceeași este și datoria noastră: să devenim martori ai învierii lui Isus, mărturisind că el este Domnul (Rom 10,9). O facem când ne împărtășim și devenim domni cu toți cei din jur, fiindcă le deschidem ochii ca în noi să-l descopere pe Isus. Amin.

 

* * *

 

A da socoteală de pâinea care se mănâncă

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Voința de “a ieși”

Este ziua în care El dorește “să iasă”. Biserica îi este un pic strâmtă. Acela care, cu o expresie patetică, a fost definit ca “Divinul Prizonier”, părăsește minuscula celulă aurită și merge în aer liber, parcurge străzile, se amestecă între oameni, se bucură de sărbătoare, de flori, de culori. Primește omagii chiar exterioare. Acest caracter “public” al Euharistiei era subliniată, o dată, în special de procesiunea “Corpus Domini”, astăzi din păcate dispărută, din împrejurări și situații și motive diferite, în multe locuri.

Totuși și acolo unde a fost suprimată procesiunea, cred că ar trebui recuperată cel puțin semnificația, însemnătatea simbolică. Pentru ca să fie cunoscută realitatea Trupului și Sângelui Domnului. Desigur, credința în Euharistie, implică o dimensiune de tăcere adoratoare. Isus a ales ascunderea, obscuritatea, modestia. Semnele pâinii și ale vinului nu sunt “răsunătoare”, strălucitoare ci simple, comune, zilnice. Amintesc de masa din familie, nu piața. Cămara casei, nu tronul (sau micul tron).

În Euharistie Cristos nu ne permite să-l “vedem”. Se oferă, nu atât privirii, cât gurii. Nu este vorba de “expoziții”, ci de foame. “Luați și mâncați…” (Mt 26,26). Totuși, cel puțin o dată pe an, trebuie purtat Sacramentul ascunderii la lumina soarelui. Ceva excepțional, extraordinar. Dar care ne amintește de ceea ce ar trebui să fie normal, realitate comună, obișnuită. Trebuie subliniată, într-adevăr, eficacitatea Euharistiei, de pus în evidență riscul, consecințele, puterea ei de transformare.

Între expunere și ostentație

Procesiunea euharistică nu descoperă numai pe Protagonistul acestui extraordinar, miraculos gest de iubire, dar și pe credincios, care se hrănește cu această mâncare, gustă această pâine, bea din acest vin, adică se împărtășește cu acest Trup. Cine mărturisește propria credință în Euharistie, astăzi este chemat să dea socoteală de pâinea pe care o mănâncă, să se declare și să se angajeze public. În fond, el se expune împreună cu Euharistia. Expunere, prezentare, care nu trebuie confundată cu ostentația.

Ostentația este un fapt pur exterior, formal, și poate fi chiar un păcat. A mărturisi nu înseamnă etalarea propriei credințe. “A profesa” nu înseamnă în mod necesar a se da în spectacol, de a se lăsa admirat, ci pur și simplu a-ți asuma în mod deschis propriile responsabilități. Nu vanitate, ci conștiință. Adevăratul curaj nu este niciodată separat de modestie.

Păcatul vanității

Și aici să-mi fie permisă mărturisirea unui vechi păcat al meu de vanitate clericală. Eram încă în seminar și, de regulă, la sărbătoarea Trupului Domnului, crăpam de invidie pentru tovarășul meu “ministrant”, care avea norocul și onoarea de a defila pe străzile orașului, cu un pas solemn, îmbrăcat într-o cotă fin brodată și punând mănuși albe elegante cu revere de mătase roșie. Ei bine. El purta pe umeri cârja, destul de grea de argint, expresie (dacă nu mă înșel) a “puterii” canonicilor de la catedrală. Pentru aceasta îmbrăca o haină foarte elegantă (cel puțin, așa mi se părea). Și eu îl invidiam mai ales din cauza acelor mănuși albe cu manșete roșii și cota splendid perforată.

Am uneltit atât încât, în sfârșit, am reușit să obțin acea însărcinare (jur că a fost singura dată în viața mea în care am pus în acțiune toate resursele vicleniei, am cerșit sprijin, am “manevrat” cu abilitate pentru a smulge o poziție). Și în acel an, mândru, foarte preocupat de demnitatea mea, îmbrăcat cu cota foarte fină, punând fatidicele mănuși cu revere de mătase roșie, și ducând pe umeri măciuca de argint nu prea ușoară (un baston lung având în vârf o sferă mare de cel puțin patruzeci de centimetri în diametru), în procesiunea din sărbătoarea Corpus Domini, de-a lungul străzilor din orașul meu capitala Monferratului, deschideam drumul pentru cucernicii canonici de Capitlul Catedralei, purtând insignele “puterii” lor.

Trebuie să recunosc că a fost cea mai înaltă treaptă atinsă în “cariera” mea bisericească. După acea experiență, primită de mine cu plăcere, am rămas din fericire imun împotriva oricărei forme de vanitate clericală. Aceea, totuși, a fost o impertinentă ostentație, din partea mea și nu o adevărată “prezentare” a credinței mele.

Foamea noastră este cea a altora

Da. A participa la Euharistie înseamnă “a risca” ieșirea. Cristos dorește să iasă afară, să viziteze casele oamenilor. Să dea mângâiere, speranță. Să umple singurătatea unor existențe în derivă. Să vindece răni profunde. Să se plece asupra mizeriilor, suferințelor, decepțiilor, tulburărilor, disperărilor. Euharistia nu este numai dulceață, intimitate, reculegere pioasă. Este avânt, dinamism de participare, exercițiu de împărtășire, exigență a dreptății, pasiune de fraternitate, capacitate de a lua asupra noastră greutățile altora (foarte diferite de bastonul ornamental râvnit de vanitatea mea de cleric), hotărâre de a pune mâini delicate pe durerea fratelui meu.

A participa la acest banchet, nu înseamnă numai satisfacerea foamei proprii, ci a te ocupa concret de foamea “mulțimii” (“dați-le voi să mănânce…”). A primi Euharistia nu înseamnă a te închide, a te izola, ci de a te deschide (ochii, inima, mâinile), a te deschide, a merge către…, a întâlni (minunată întâlnirea dintre Melchisedek și Avram din prima lectură: orice întâlnire, în special cu cel diferit, este mereu surprinzătoare), a purta (sau a te lăsa purtat). Paul – a doua lectură – folosește verbul “a transmite”. Pentru noi nu este vorba numai de a transmite cu fidelitate relatarea înființării Euharistiei. Ci de a transmite altora ceea ce am primit prin darul Pâinii. În sfârșit: a primi pentru a transmite.

Riscul de a deveni un altul

A ne hrăni din acel Trup echivalează cu a risca de a deveni un “altul”. Da, pentru că în interiorul tău este un Altul. Este însăși energia lui Dumnezeu. Este generozitatea sa. În vinele tale circulă viața divină. Prin acea hrană, primești capacitatea de a împlini gesturile sale de iubire, compătimire, dăruire fără calcule și rezerve. Apropiindu-te de Euharistie, te obligi să te “încredințezi” altora.

Adesea auzim pronunțându-se judecăți severe despre anumiți creștini care nu fac să “iasă” Euharistia din sfera lor intimă, ci arată comportamente în privința aproapelui în contradicție vădită cu practica religioasă. “Aceea s-a împărtășit și apoi…”. Acuzele sunt diferite: este o clevetitoare, apare distantă, dură, manifestă atitudini egoiste. Mi se pare semnificativă – și fundamental legitimă – această exigență în privința celor care se apropie des de Sf. Sacrament, dar nu-l trăiesc, nu îl manifestă, evită impactul cu realitatea. Adică, nu-l “transmit”. Dacă Euharistia nu este forță transformatoare, nu se implică în realitate, nu dă semne evidente de schimbare, cu alte cuvinte, nu te face să devii “altul”, înseamnă că este ceva care nu funcționează în metabolismul tău spiritual.

Atunci când parcurg paginile misalului, mă trec fiorii când citesc, după Împărtășanie, cuvinte ca: “Ritul încheierii”. Sau “Concedierea adunării”. Nu. Euharistia nu poate avea niciodată o încheiere, ci este totdeauna un început. “Concediere” apoi amintește absolvirea de datorii militare, prin care cineva este “dezlegat” de orice obligație ulterioară. În Euharistie nu există niciodată “concediați”. Mai degrabă, sunt “trimiși”, trimiși în misiune, expediați pe frontul necesităților altuia.

Anumite sărbători se încheie, solemn, cu binecuvântarea euharistică. După care totul s-a terminat. Nu. Totul rămâne de făcut. Mai mult, totul începe din acel moment. Dacă accept cu adevărat Euharistia, accept și riscul. Nu al procesiunii. Ci al datoriei de a fi transformat și de a transforma. A crede în “prezența reală” înseamnă a crede că acea prezență este purtată și “demonstrată” afară…

 

* * *

 

Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Celebrările din Săptămâna Sfântă au rezervat un loc important Cinei de Taine, acelei Cine pe care Isus a luat-o împreună cu ucenicii săi și în timpul căreia El a făcut câteva gesturi care aveau să rămână gravate în memoria lor (și în memoria Bisericii) pentru totdeauna: le-a spălat ucenicilor picioarele arătând astfel în ce consta mesianitatea și senioria sa – slujire și dăruire -, și a instituit sfânta Euharistie ca memorial al Morții și Învierii sale.

Sărbătoarea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, revenind asupra temei Cinei euharistice, îi aprofundează semnificația și îi stabilește locul în viața noastră creștină.

Pentru a aprofunda misterul Euharistiei să remarcăm în textele propuse pentru această sărbătoare strânsa legătură dintre un eveniment și elementele care vor constitui baza unei cine:

Pe când Abraham se întorcea, după înfrângerea lui Kedarlaomer și a regilor uniți cu el,… Melchisedec, regele Salemului, a oferit pâine și vin; el era preot al Dumnezeului cel Preaînalt. El l-a binecuvântat pe Abraham cu aceste cuvinte: “Binecuvântat să fie Abraham de Dumnezeul cel Preaînalt… care i-a dat pe dușmanii tăi în mâinile tale!”. Și Abraham i-a dat a zecea parte din tot ce luase. (Gn 14,18-20)

În acest text evenimentul evocat este victoria lui Abraham împotriva regilor coalizați împotriva cetății Sodomei, regi care l-au luat captiv pe Lot. Victoria lui Abraham a însemnat și eliberare lui Lot și a tuturor bunurilor sale. Pâine și vinul sunt acele elemente oferite de Melchisedec care, din acest moment, capătă o forță evocatoare a acestui eveniment victorios și eliberator din viața lui Abraham. Oferirea pâinii și a vinului începe astfel să asimileze și să evoce o victorie și o eliberare.

Isus vorbea mulțimii despre Împărăția lui Dumnezeu și-i vindeca pe toți cei care aveau nevoie de ajutorul lui. Cei doisprezece s-au apropiat de el și i-au spus: “Dă drumul mulțimii ca să meargă… să-și găsească ceva de mâncare, căci aici suntem într-un ținut pustiu”… Isus a luat cele cinci pâini și doi pești și ridicându-și ochii spre cer, le-a binecuvântat, le-a frânt și le-a dat ucenicilor să ca să le împartă mulțimii. Toți au mâncat pe săturate și, adunând firimiturile care au rămas, au umplut douăsprezece coșuri. (Lc 9,11-17)

În acest text evenimentul evocat este Predica despre Împărăția lui Dumnezeu și mulțimea vindecărilor săvârșite de Isus, ambele vindecătoare (și eliberatoare) atât ale sufletului cât ale trupului. Cele cinci pâini și cei doi pești binecuvântați și înmulțiți de Mântuitorul reprezintă acele elemente cu care Isus îi hrănește mulțimea venită la El. Asocierea,însă, dintre predica și vindecările săvârșite și înmulțirea pâinii și a peștilor face ca, de aici înainte, evocare acestei mese luate de mulțime în pustiu să reprezinte și suportul prin care se reiterează și se perpetuează vindecările săvârșite de Isus.

Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâinea și, mulțumind, a frânt-o și a spus: “Acesta este trupul meu dat pentru voi; faceți aceasta în amintirea mea”. După cină a făcut la fel cu potirul zicând: “Acest potir este noul legământ încheiat prin sângele meu; ori de câte ori veți bea din el, faceți aceasta în amintirea mea”. Astfel, ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din acest potir, moartea Domnului o vestiți până la venirea lui. (1 Cor 11,23-26)

Sfântul Pavel (Paul) stabilește foarte clar, în ultimul verset, legătura dintre evenimentul morții și evocare (și perpetuarea) lui în cadrul Cinei euharistice.

Aceste conexiuni stabilite de textele sărbătorii din Joia Verde ne ajută să înțelegem că celebrarea Euharistiei nu ne pune în prezența doar a Trupului, a Sângelui, a dumnezeirii lui Cristos etc., ci a evenimentelor reale al căror suport memorial au devenit pâine și vinul oferite la altar. În plus, participând la celebrarea euharistică și împărtășindu-ne noi devenim “contemporani” cu aceste evenimente și ne facem părtași de roadele ei de vindecare, de eliberare, de mântuire.

 

* * *

 

Euharistia, amintirea și hrana celor vii

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Astăzi, Sfânta noastră Biserică își sărbătorește misterul ei cel mai important și cel mai scump: Euharistia. Este ca o mare familie reunită în jurul mesei; noi ne aflăm în această biserică, la fel ca unul dintre acele grupuri de câte cincizeci de persoane din pustiu, care ședeau pe pajiște așteptând să mănânce pâinea înmulțită de Isus. Pâinea pe care El ne-o va da este Trupul Său, pentru viața noastră și a lumii.

Atunci când familia ebraică se reunea pentru Cina pascală, era prescris în Biblie ca fiul cel mai mic al casei, înainte de începere, să adreseze tatălui de familie această întrebare: “Ce înseamnă acest obicei?” Aceasta a fost și întrebarea pe care unul dintre ucenici (probabil Ioan, care era cel mai tânăr dintre apostoli) i-a adresat-o lui Isus în acea seară, când s-au așezat la masă pentru a sărbători cel din urmă Paște din viața Sa. Iar Isus a răspuns cu Cuvintele din cartea Exodului, începând cu jertfirea mielului pascal, și cum că cele întâmplate atunci nu erau decât un simbol și o profeție despre dânsul, “Mielul lui Dumnezeu”, care trebuia să fie jertfit pentru a lua asupra Sa păcatele lumii cu scopul de a fi nutremânt și băutură pentru prietenii Săi.

Și noi, cei adunați aici pentru Cina Domnului, să ne punem acea întrebare: “Ce înseamnă acest obicei?” Nu pentru că nu am ști ce avem de făcut, ci pentru a-i cere Domnului să ne explice încă o dată, prin glasul Bisericii, misterul Său, pentru a-l înțelege mai bine. La această întrebare, Domnul ne răspunde mai întâi de toate cu cuvintele lui Paul, din lectura a doua, când ne spune: “Ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din paharul acesta, moartea Domnului o vestiți până va veni El”.

Aceasta nu este decât explicarea de către Paul a Cuvântului Domnului din clipa înființării Euharistiei: “Faceți aceasta în amintirea Mea”. Iată deci cuvântul cheie pentru a înțelege Euharistia: ea este o amintire. Dar ce fel de amintire? Desigur că amintirea morții Domnului, însă nu numai aceasta. Isus a spus: “În amintirea Mea”. Euharistia îl amintește așadar pe El, întregul său mister: prefigurarea sa în Vechiul Testament, ca și actualizarea sa în Noul Testament.

Euharistia este amintirea Domnului și a mântuirii adusă de El, care culminează în moartea și în învierea Sa. Ea este aducerea aminte a poporului lui Dumnezeu. Fiecare popor, care își are o istorie, are și o amintire, care poate fi o zi de sărbătoare, un moment, un parc sau altceva în care este condensată întreaga sa istorie, de care este legată amintirea unei biruințe sau a biruitorului. Am rămas plăcut impresionat văzând ce reprezintă pentru poporul indian, la New Delhi, monumentul ridicat în amintirea lui Gandhi! Este atât de impunător acest monument, ca și cum sufletul colectiv al țării ar fi închis aici. Primul monument pe care străinul este invitat a-l vedea este tocmai acesta.

Și poporul lui Dumnezeu își are memorialul, amintirea sa, însă aceasta este o amintire vie. Marea deosebire tocmai aici se află: o amintire vie și nu cenușa unui oarecare biruitor. Amintirea biblică este cu totul deosebită de cea omenească, ce face să trăiască realitatea numai în amintire. Amintirea biblică face să reînvie însăși realitatea: este amintire și prezență în același timp. Prin Euharistie, mântuirea și moartea lui Cristos nu reînvie numai în memoria noastră, ci este o prezență reală pe altar; este însăși prezența, oricât ar fi ea de misterioasă și ascunsă, cu care Isus a fost prezent pe Calvar; este prezența lui Isus cel înviat care spune: “Nu vă temeți! Atingeți-mă! Eu sunt!” Noi ne amintim de El, de moartea Sa, adică asistăm la moartea Sa și primim asupra noastră sângele Său curățitor. Noi ne aflăm în jurul altarului tot așa cum se aflau Maria și cu Ioan la picioarele crucii; dar mai există și trista posibilitate de a ne afla aici ca niște soldați, ca dușmani, sau ca niște simpli trecători, asemenea acelora ce se perindau pe lângă crucea lui Isus.

Iată cum ne ajută astăzi Paul, prin cuvintele sale, să răspundem la întrebarea: “Ce înseamnă obiceiul acesta?”. El ne-a făcut să înțelegem că Euharistia este în primul rând Amintirea și prezența Domnului printre noi; este cea mai puternică legătură a noastră cu El, care face din El un contemporan al nostru, și din noi tot atâția contemporani ai Săi, prezenți la moartea și învierea Sa. Evanghelia, prin episodul înmulțirii pâinilor, are și ea un răspuns la această întrebare: “Ce înseamnă obiceiul acesta?” Un răspuns pe care trebuie neapărat să-l primim, pentru a înțelege aspectul existențial al Euharistiei, ceea ce o apropie mai mult de viață noastră cotidiană. Acesta se află în unele adunări, care fac din episodul înmulțirii pâinilor un simbol și o profeție a Euharistiei. Isus, în pustiu, înmulțește pâinea și o împarte poporului prin apostoli, pentru ca aceia care au ascultat cuvântul Său să nu cadă pe cale; cu toții au mâncat și s-au săturat.

Pustiul este această viață pe care o traversăm, pentru a ajunge și noi în țara făgăduinței. Viața aceasta este un pustiu, din cauza singurătății pe care adesea o experimentăm, din cauza aridității și a lipsei de bucurie, din cauza asprimii și a nesiguranței cărărilor sale întortocheate… Cuvântul Domnului, pe care l-am ascultat, și care într-un fel sau altul ne-a luminat, nu este suficient, deoarece chiar și cu acesta vom cădea pe cale, ne vom descuraja, ne vom lăsa cuprinși de ispite, și poate și noi ne-am meșteri vițelul nostru de aur. Pe lângă lege, mai avem nevoie și de mana cerească. Iată, deci, pentru ce Euharistia este “hrana celor vii”, cum o numește Sfânta Biserică, adică hrana acelora care prin botez au fost eliberați de sclavia lumii, și acum se află pe cale spre patria făgăduită.

Profetul Ilie, fugind și voind să se ascundă de regina Isabela, a ajuns într-una din zile în pustie; obosit, extenuat cum era, a șezut sub un ienupăr și dorea să moară, zicând: “Destul! Acum, Doamne, ia-mi sufletul, căci nu sunt mai bun decât părinții mei”. S-a culcat și a adormit și iată un înger l-a atins și i-a zis: “Scoală-te și mănâncă pentru că drumul pe care-l ai de făcut este prea lung pentru tine”. El s-a sculat, a mâncat și a băut, și cu puterea pe care i-a dat-o mâncarea aceasta a mers patruzeci de zile și patruzeci de nopți până la muntele lui Dumnezeu, Horeb.

Și noi suntem prea adesea obosiți, cu o mare dorință de a ne opri și a spune: “Destul! Acum, Doamne, ia-mi sufletul…!” Astăzi, Sfânta Biserică, așa cum de altfel o face în tot cursul anului, ne repetă cuvintele pe care îngerul le-a spus lui Ilie: “Mănâncă și mergi înainte. Cine mănâncă această pâine are viața veșnică și Domnul îl va învia în ziua cea de apoi”.

 

* * *

 

Cel care mănâncă trupul meu și bea sângele meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Azi creștinătatea cântă / Cea mai mare și mai sfântă / Din fântânile de har, / Taina sfântului Altar: / Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus” (Secvența LR).

Bucuria noastră este aceeași cu bucuria primilor creștini uniți la masa sfântă.

Ascultați ce lucruri frumoase spune Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, deși păgân, despre primii creștini de la începutul secolului al II-lea! Aceștia, spune guvernatorul, au obiceiul de a se aduna în aceeași zi (duminica), înainte de răsăritul soarelui și-i cântă împreună lui Cristos un imn, ca unui zeu (Epistola 10,94,7). Era celebrarea euharistică.

Primii creștini au înțeles măreția darului de la Cina cea de Taină din Joia Mare și își arătau recunoștința față de prezența lui Isus din mijlocul lor.

Mulțumirea noastră din Joia Mare, pentru

Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus,

o sărbătorim în Joia Verde și o reînnoim în fiecare duminică, pentru măreția ei.

Din păcate, mulți creștini din zilele noastre se îndepărtează tot mai mult unii de alții, se îndepărtează de sfânta Liturghie duminicală și, într-un cuvânt, uitând de datoria mulțumirii, se roagă tot mai puțin și de aceea lumea devine tot mai rea. Din acest motiv se plânge papa Ioan Paul al II-lea că: Asistăm pe scară largă la practica “week-end”-ului, în sensul unui timp de destindere pe săptămână, petrecut uneori departe de locuință și caracterizat deseori de participare la activități culturale, politice sau sportive (mai ales comerciale) a căror desfășurare coincide în general tocmai cu zilele de sărbătoare [...]. Din nefericire duminica își pierde sensul originar și se reduce doar la a fi “sfârșitul de săptămână” și se poate întâmpla ca omul, deși în haine de sărbătoare, să devină incapabil de a trăi o sărbătoare, deoarece rămâne limitat la un orizont atât de redus încât nu-i mai îngăduie să vadă cerul (Dies dominica 4).

Îngrijorat, papa strigă: Nu vă temeți să dați lui Cristos timpul vostru, fiindcă este un timp câștigat pentru umanizarea profundă a relațiilor și a vieților voastre! (DD 7).

Un bun creștin chinez se ruga așa: Doamne, lumea este rea… Tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Ca lumea să devină mai bună, începând cu mine, cu tine, cu fiecare dintre noi, trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus din taina sfântului altar și să-i aducem prinosul mulțumirii noastre.

Da, credința este primul mare dar care ne-a fost dat la Botez, ne leagă de Dumnezeu și ne face creștini, oameni cu cea mai înaltă demnitate de pe pământ: fii adoptivi ai Tatălui, frați ai lui Cristos și temple ale Duhului Sfânt. Ce poate fi mai măreț? Pe drept spune sfântul apostol Petru că am devenit părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Autorul primei lecturi (Dt 8,2-3.14b-16a), gândindu-se la cele două mari minuni, la mana din pustiu (8,3.16) cu care Iahve și-a hrănit poporul său, și la apa ieșită din stâncă spre a-i ostoi setea (v. 15) în drum spre Țara Promisă, trage concluzia că de hrana pe care omul și-o procură prin munca sa se poate lipsi, dar de hrana spirituală, de cuvântul lui Dumnezeu, niciodată. Dacă această hrană spirituală ar lipsi, orice popor și-ar găsi pieirea definitivă, s-ar întoarce, după cum spune Bloch, în întunericul neantului.

Ca această catastrofă universală să nu aibă loc, sfântul apostol Paul ne arată secretul ființării noastre veșnice: înființarea Sfintei Euharistii (Lectura a II-a: 1Cor 10,16-17).

Prin sfânta Euharistie se realizează prezența lui Isus în lume până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20), sfârșit prevăzut numai de Tatăl (cf. Mt 24,36). Această prezență are menirea să realizeze unirea dintre creștini și Cristos, care singur este viața cea adevărată, singur și sigur îi conduce pe creștini la viața veșnică.

Acest adevăr minunat ne este revelat de Isus însuși în evanghelia zilei, pe care acum am ascultat-o (In 6,51-59) și din care repet esențialul: Eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Dacă cineva mănâncă din această pâine va trăi în veci și pâinea pe care eu o voi da este trupul meu pentru viața lumii [...] Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele său, nu ve ți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi [...], fiindcă: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el.

Isus a rămas în Euharistie ca să rămână în noi și noi în el și prin el să avem viață veșnică.

Documentele Conciliului Vatican II ne arată ce lucruri minunate realizează Isus euharisticul în noi, fiind un dar regal, sacerdotal și profetic fără egal, este izvorul și culmea întregii evanghelizări (PO 5); conține tot binele spiritual al Bisericii (id.) și prin Euharistie Biserica trăiește și crește mereu (LG 26); și ceea ce este mai Biserica se îndreaptă cu pași siguri spre slava și fericirea viitoare, fiindcă la Cina cea de Taină Domnul însuși a îndreptat privirile ucenicilor săi către Paștele veșnic din împărăția Tatălui său, zicând: Vă spun că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua când îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu (Mt 26,29).

Orice creștin este chemat prin Botez să celebreze această Liturghie veșnică din împărăția Tatălui împreună cu Cristos, fiindcă, spune sfântul Petru, aceia care își trăiesc credința Botezului devin seminție aleasă, preoție regească, neam sfânt (1Pt 2,9). Pentru aceasta nu înceta să-i îndemne, fără oboseală, zi și noapte, pe primii creștini, cu cuvintele: Voi înșivă clădiți-vă, ca pietre vii, în casă duhovnicească, în preoție sfântă, ca să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu, prin Isus Cristos (1Pt 2,5), acum și-n veșnicie.

Aceasta stă în puterea noastră să o facem prin participarea cu credință la sfânta Liturghie duminicală și chiar în fiecare zi.

Scriitorul Alois Chiavrino definește sfânta Liturghie drept cea mai mare comoară; și-i vom da dreptate, dacă vom citi cartea scrisă de el cu acest titlu și din care vă redau acum doar câteva titluri de capitole mai importante:

Cap. III: Isus la sfânta Liturghie adoră și cinstește pe Dumnezeu pentru noi

Cap. IV: Isus la sfânta Liturghie ispășește pentru păcatele noastre

Cap. V: Isus la sfânta Liturghie mulțumește lui Dumnezeu în numele nostru

Cap. VI: Isus la sfânta Liturghie se roagă și ne dobândește haruri

Cap. VII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de necazuri

Cap. VIII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de păcate

Cap. IX: Isus la sfânta Liturghie ne aduce belșug în casă

Cap. X: Isus la sfânta Liturghie ne dobândește o moarte bună

Cap. XI: Isus la sfânta Liturghie scurtează suferințele sufletelor din purgator

Cine crede că nu-i dator să-l adore pe Dumnezeu și să-i dea cinstea cuvenită? Cine crede că nu-i dator să-i mulțumească lui Dumnezeu, să-i ceară haruri, belșug în casă, o moarte bună, să scape de chinurile iadului și ale purgatoriului? Cine nu are răposați dragi pentru care este dator să se roage?

Tot în această carte – Cea mai mare comoară – se spune că regele Carol al XI-lea al Franței avea o piatră scumpă de o frumusețe rară, pe care erau scrise aceste cuvinte: Cine mă are, nu va fi sărac niciodată.

Chiar dacă am avea un milion de astfel de pietre prețioase, dacă nu avem credință, speranță și iubire în jertfa lui Cristos, în sfânta Liturghie, tot săraci murim! Numai Ziua Domnului cu sfânta jertfă a învierii ne poate asigura acea comoară pe care hoții nu o pot fura, rugina nu o poate măcina și moliile nu o pot mânca, așa cum ne spune Mântuitorul (cf. Lc 12,33).

Legouve, membru al Academiei Franceze, scria fiului său spre a-l încuraja să participe duminica la sfânta Liturghie și să se împărtășească cât mai des: Fiul meu, am văzut pe scumpa ta mamă în spasmele durerii liniștindu-se numaidecât după primirea sfintei Împărtășanii și surâzând în fața propriilor suferințe. Mi-ar fi rușine de mine însumi, dacă asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect. Ceea ce are putere să facă să strălucească atât de minunat fața omenească, nu poate fi decât sfânt.

Împlinirea credinței, așa cum o proclama dreptul Iob încă din Vechiul Testament – Cred că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia și cu ochii trupului meu îl voi vedea pe Dumnezeu, eu însumi îl voi vedea și cu ochii mei îl voi privi (cf. Iob 19,26-27) – duce la bucuria concelebrării Liturghiei veșnice cu Isus Cristos.

De la o duminică la alta, Biserica înaintează spre ultima “zi a Domnului”, duminica veșnică (DD 37). Duminica este ziua în care harul se revarsă din izvorul divin și reînnoiește oamenii, viața, istoria (DD 81) și: Astfel percepută și trăită, duminica devine într-un fel sufletul celorlalte zile (DD 83) numai prin Euharistie. Dar, nu trebuie să uităm că: fără misterul preasfântului trup și sânge al Mântuitorului însăși duminica ar rămâne fără suflet.

Sfințind duminica prin participarea la sfânta Liturghie și hrănindu-se cu Pâinea vie coborâtă din cer, omul intră în dimensiunea “odihnei” lui Dumnezeu și participă profund la aceasta, devenind capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuși l-a simțit în urma creației, văzând că toate câte le făcuse “erau foarte bune” (Gen 1,31; DD 17). Bunătatea dumnezeiască o va gusta însă numai acela care va fi alături de Isus în împărăția Tatălui, în care toate sunt veșnic foarte bune.

Închei cu povestea a doi vecini. Unul mergea regulat la sfânta Liturghie în fiecare duminică și zi de sărbătoare, și chiar mai des, spre a cinsti preasfântul trup și sânge, în timp ce celălalt își vedea de treburile gospodăriei. Acesta din urmă i-a zis primului într-o bună zi: “De ce pierzi timpul ca babele cu atâtea slujbe? Vino cu mine și-ți voi arăta secretul bunăstării: munca de fiecare zi”. “Știu”, i-a răspuns creștinul adevărat, “dar ne mai trebuie asigurată și averea din cer!” Într-altă zi i-a zis creștinul vecinului ateu: “Ce mă sfătui să fac? Am avut șapte monede de aur. Într-o zi a venit la mine un sărman cerșetor și mi-a cerut ceva de pomană. Ca să-l scot din necaz, i-am dat șase monede de aur, dar apoi în noaptea următoare a venit și mi-a furat-o și pe a șaptea”. Vecinul necredincios i-a zis: “Merită să-l dai în judecată, ca să fie condamnat la ocnă pentru toată viața. Dar cine este acest tâlhar?” Creștinul i-a zis: “Tu ești tâlharul acela. Ți-a dat Dumnezeu șase zile de aur și lui și-a păstrat doar una, duminica; or, tu i-ai furat-o și pe aceasta numai pentru a-ți face mai multă avere. Nu crezi că meriți osânda veșnică?” Și necredinciosul s-a văzut constrâns să admită adevărul: Ziua Domnului trebuie sfințită. Din acea zi a fost văzut venind în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie și deseori la sfânta Împărtășanie.

Același lucru trebuie să-l facem și noi, ca Isus să fie în noi și noi în el!

Pentru aceasta să ne rugăm, așa cum am făcut-o la începutul sfintei Liturghii de astăzi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Trupul și Sângele Domnului

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Era odată un bărbat care ședea la marginea unei oaze, la intrarea unei cetăți din Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi și îl întrebă: “Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Egoiști și răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!” “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul”.

Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru și îi puse aceeași întrebare: “Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Omul nostru răspunse cu aceeași întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Erau buni, mărinimoși, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo și cu greu i-am părăsit”. “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți”, răspunse bătranul.

Un neguțător care își aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri și pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân și îi zise cu reproș: “Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una și aceeași întrebare pe care ți-o adresează două persoane?”

“Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut și în alt oraș prieteni va găsi și aici tovarăși credincioși și de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce știm noi să găsim/descoperim în ei”.

Am început cu această istorisire cu tâlc pentru a-mi crea premisa, cadrul necesar punctelor pe care vreau să le ating în aceste câteva minute, care sper să nu pară mai lungi decât sunt ele în realitate. Vin dintr-o comunitate creștină vecină dumneavoastră, cu un profund respect față de Sfânta Euharistie și vreau să cred din toată inima că mă aflu tot în fața unor creștini cu adâncă venerație față de Trupul și Sângele Domnului, cu atât mai mult cu cât este și hramul parohiei dumneavoastră. Dacă cumva se află alte motive care au determinat prezența dumneavoastră în acest moment în biserică, vă reamintesc că elemente care să potolească curiozitatea ori plictiseala veți găsi mai degrabă în spațiul din fața bisericii, care are mai puțin de-a face cu misterul pe care-l celebrăm noi acum.

În al doilea rând, ca să mă pun la adăpost de criticile vehemente ale cârcotașilor, vă avertizez din start că nu veți auzi lucruri noi. Îmi place să cred că o carte nouă cu adevărat nouă va conține întotdeauna adevăruri vechi, în sensul de universal-valabile. Avem în popor o vorbă care zice “soarta unei glume depinde nu numai de gura care o rostește, ci și de urechea care o ascultă”. Așadar depinde mai mult de dumneavoastră, prin răspunsul la provocarea Cuvântului lui Dumnezeu, să demonstrați noutatea acestui cuvânt “vechi”, al cărui mesager se întâmplă de această dată să fiu eu.

Foarte des se aude astăzi, mai ales când intervine în discuții, mai rar ce-i drept, tema religiei, că oamenilor le merge prea bine, motiv pentru care nu mai resimt necesitatea prezenței lui Dumnezeu în viața lor. Ați auzit acest lucru probabil de nenumărate ori sau chiar ați rostit-o dumneavoastră. Ne închipuim adesea în mod naiv că suntem deja în țara în care curge bani și plăcere (Scuzați, am vrut să spun “lapte și miere”) și în care nu mai rămâne timp și spațiu pentru Cel care este totul, la modul absolut, și oferă totul celor care nu ar avea de fapt nici un drept să-l ceară. Cât de ușor uităm că Dumnezeu ne-a ajutat și cât de repede începem să credem, în abundența aparentă în care înnotăm lacomi, că nu ne mai lipsește nimic, că nu mai avem ce anume cere sau pentru ce să mulțumim!

Dragi credincioși din Gherăești, nu vă merge cumva prea bine?! De fapt, iertați-mă, nu aceasta e întrebarea corectă, căci Dumnezeu nu poate avea nimic împotrivă ca omului să-i meargă bine. Rectific: L-am uitat cumva pe Dumnezeu, pentru că ne merge bine? Ne e inima atât de arogantă, încât nu ne mai amintim că Dumnezeu ne-a condus aici și uităm ceea ce a făcut pentru noi?

Nu e această o credință ciudată în Dumnezeu, atâta timp cât avem nevoie de el la prima vedere doar când avem probleme și-l uităm când ne merge bine? De fapt, chiar și când nu ne merge grozav, nu facem decât să-i cerem lui Dumnezeu să ne meargă bine, pentru ca apoi să uităm repede cât de mult îi datorăm. Să fie doar acesta nivelul credinței noastre?

Sărbătoarea “Trupul și sângele Domnului” este un protest exigent tocmai împotriva unei astfel de atitudini. Sărbătoarea de astăzi ne amintește clar, din ce anume trăim, ca și creștini. Ea vrea să ne protejeze de aroganța fără temei de care am pomenit mai înainte. Vrea să ne reamintească ce anume ne dă viață și ne menține în existență, în calitate de creștini: Sfânta Euharistie.

Poate ați auzit de opera “Un rabin vorbește cu Isus”, scrisă de rabinul american Jacob Neusner, căruia Papa Benedict al XVI-lea i-a dedicat un capitol important în lucrarea sa “Isus din Nazaret”, de curând apărută: “Este impresionant schimbul de idei pe care rabinul, după întâlnirea (ideală) cu Isus, îl are cu învățătorul lui la sinagogă. Învățătorul întreabă: “A lăsat ceva deoparte din Torah acest Isus al tău?” Rabinul Neusner răspunde: “Nimic”. Învățătorul reia: “Atunci, a adăugat ceva?” Rabinul Neusner afirmă: “Da, pe sine însuși”. Este același răspuns dat de Sf. Irineu, în secolul al II-lea, celor care se întrebau cu privire la noutatea pe care a adus-o Cristos venind în lume: “Cristos, scria Sf. Irineu, a adus toată noutatea aducându-se pe sine”.

De aceea este atât de important Sacramentul Euharistiei, pentru că îl conține pe însuși Cristos, noutatea veșnică și absolută. În speciile sfinte e prezent Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Se poate prelungi mult tema argumentelor în favoarea adevărului că Trupul și Sângele Domnului, Sfânta Euharistie, reprezintă un mister central, esențial și nu marginal al credinței noastre. Eu m-aș opri la trei dintre ele, cu câteva aplicații în notă spirituală.

1. Sfânta Euharistie este un mister central al credinței noastre, fiind și centru al comunității noastre. Aici, în jurul altarului, la Sfânta Liturghie ne întâlnim cu toții, tineri sau bătrâni, mai implicați sau distanți, mai bogați ori săraci, mai moderni sau de modă veche. Aici, în biserică, când se celebrează Euharistia, își pierd din valoare detaliile vestimentare, luxul ori sărăcia în care trăim, haina profesională pe care ne-o asumăm zilnic sau imaginea pentru care luptăm zi de zi. Aici suntem pur și simplu împreună, creștini ce participă la Sfânta Jertfă pentru că au răspuns invitației Domnului de a sta la masă cu el, ca și la Cina cea de Taină.

2. În al doilea rând, trebuie să acceptăm că Sfânta Euharistie ne dezvăluie un Dumnezeu atât de simplu, într-o lume ce se vrea adesea atât de complicată. Astăzi îl adorăm pe Isus Cristos sub speciile pâinii și a vinului. Pâinea este importantă, esențială pentru viață. Pâinea este un aliment ce se găsește chiar și la cei mai săraci oameni. Isus, pentru a ne fi aproape, nu-și asumă un chip extraordinar, ieșit din comun, ci unul obișnuit, la îndemâna oricui și, simultan, absolut necesar oricui. Nu putem supraviețui doar cu prăjituri, torturi, coca-cola etc. Când suntem înfometați, ne e suficientă fie și doar o bucățică de pâine. Dumnezeu, în atotputernicia sa, se dovedește a fi mai simplu, mic, accesibil decât ne-o putem închipui noi, oamenii.

3. Euharistia e semnul prin excelență al permanenței lui Dumnezeu în/între noi. Cu siguranță v-ați pus măcar o dată întrebarea “de ce purtăm în procesiune Sfântul Sacrament?”

a. Procesiunea simbolizează că noi, creștinii suntem încă pe drum, pelerini în drum spre țintă, dar nu suntem singuri. Cristos e cu noi și ne conduce, ne luminează drumul precum monstranța strălucește și indică calea credincioșilor în procesiune.

b. Dumnezeu nu se lasă zăvorât în tabernacol și nici închis între zidurile bisericilor. Este viu și vrea să prindă viață în noi, să fie parte din viața noastră.

c. Acceptând să fie purtat pe drumurile satului nostru, Dumnezeu vrea de fapt să sfințească toate elementele componente ale vieții noastre, casele, școlile, locurile de muncă și de joacă, toate dimensiunile vieții noastre.

Un principiu latin spune “contemplata aliis tradere”, adică trebuie să împărtășim și celorlalți din fructele propriei contemplații. Forțând sensul acestui dicton, vreau să încercăm acum să concretizăm cele trei argumente pomenite în aplicații practice în viața noastră.

1. Faptul că Euharistia pare că este astăzi așezată “printre altele” și aura de mister central al credinței noastre parcă pălește, se datorează și atrofierii simțului omului de azi pentru esență, pentru ceea ce e mai important. Omul de azi se pierde mult în detalii. Ar putea fi o provocare această sărbătoare la a ne orienta viața spre esențial. Poate ar fi timpul să nu ne mai irosim sănătatea pentru a face mai mulți bani decât am avea nevoie, pentru ca apoi să ne irosim banii pentru a ne recâștiga sănătatea pierdută. Poate ar fi timpul să ne dăm seama că nu merită să riscăm unitatea familiei și valorile pe care se întemeiază ea pentru a câștiga bani la mii de km distanță, căci nu vor putea toți banii din lume să ne reîntregească familia. Poate va veni odată timpul când nu vom mai construi case prea mari și arătoase, care devin ulterior pustii și goale. E un fapt care se constată și în Gherăești că avem astăzi case mai mari, dar familii mai mici; copii mai puțini, câini și pisici mai multe; averi mai multe și valori mai puține; profituri mai mari și relații mai superficiale; case mai frumoase, dar cămine destrămate. Ce este oare cu adevărat esențial și necesar pentru noi?!

2. Dumnezeu ni se dăruiește într-un mod atât de simplu și accesibil tuturor! Ce ne-ar putea determina să stăm departe de Euharistie, cât timp știm că este esențială pentru noi, că e viața noastră? La ce anume folosesc zeci de Liturghii ascultate, practicile de pietate, rugăciunile, faptele bune dacă stăm departe exact de ceea ce ne pune în relația cea mai intimă cu Dumnezeu, Sf. Împărtășanie? Poate faptul că am pierdut simțul păcatului și am devenit lacși, poate faptul că ne este frică să recunoaștem în fața lui Dumnezeu cine suntem noi cu adevărat, poate frica de Dumnezeu, de ceilalți, teama de a ne pierde imaginea, gândul că ne merge bine și fără Dumnezeu… Nu știu… Dacă Isus Cristos ar fi ales o formă mai complicată a prezenței sale între noi, i-am fi acordat oare mai multă atenție?!

3. Să nu uităm că suntem pe drum, că suntem trecători, dar nu suntem singuri, atâta timp cât îl primim pe Cristos în Sf. Împărtășanie. Cristos vrea să devină parte din viața noastră. Să nu ne facem iluzii așadar că problema relației noastre cu Dumnezeu și a credinței în Presfântul Trup și Sânge se epuizează în minutele petrecute aici în biserică! Viața de zi cu zi demonstrează de fapt dacă suntem sau nu niște ipocriți în trăirea credinței ce o mărturisim la Sf. Liturghie. Dostoievski spunea: “Secretul existenței nu constă doar în a trăi, ci și în a ști pentru ce se trăiește”. E nevoie de două lucruri: a alege bine drumul și, apoi, a-l parcurge cu sinceritate.

4. Și, în ultimul rând, Cristos trebuie purtat cu recunoștință pe drumurile vieții noastre.

Se spune că un împărat avea ca bun prieten un pictor, care însă trăia în foarte mare mizerie. Împăratul obișnuia să se plimbe uneori deghizat prin piață. Într-o zi, a dat peste vechiul său prieten, plin de mizerie și, evident, într-o stare înaintată de ebrietate. Făcându-i-se milă de el, i-a strecurat în buzunar un diamant foarte mare, de preț, care, se gândea el, îl va ajuta pe bietul pictor, după ce se va trezi din beție, să ducă pe viitor o viață onorabilă. După ani și ani, la o nouă plimbare incognito prin piață, a dat din nou peste vechiul său prieten, devenit acum doar un biet cerșetor. “De ce ești încă în această stare de sărăcie profundă?”, l-a întrebat împăratul. “Știi foarte bine, i-a răspuns bietul pictor, că nu m-am priceput niciodată să câștig bani și de aceea duc o viață lamentabilă”. “Dar cum se face, a zis împăratul, că n-ai găsit diamantul acela mare pe care ți l-am pus deunăzi în buzunarul hainei?” Pictorul s-a uitat la el uluit și râzând neîncrezător a răspuns: “Văd că-ți bați joc de mine! Sunt un amărât și în buzunarul meu nu va ajunge niciodată un diamant!”

Sensul primar al cuvântului “Euharistie” este “mulțumire, aducere de mulțumire”. Să nu ne purtăm așadar ca și cum am fi săraci, aruncați de Dumnezeu într-o existență întâmplătoare, lamentabilă. Euharistia este cel mai mare dar oferit oamenilor, este Darul prin excelență, căci îl conține pe însuși Dumnezeu.

Se spune că odată un călugăr se pregătea să vorbească în piața mare a satului. Își compusese cu grijă discursul și se pregătea să-l citească, când o pală bruscă de vânt a făcut să-i zboare foile în crengile unui lămâi. Luat prin surprindere, incapabil să-și găsească șirul predicii, a zis: “Prieteni, iată în rezumat ce voiam să vă spun. Când mi-e foame, mănânc; când mi-e somn, dorm!” “Dar nu toată lumea face așa, maestre?” a întrebat cineva din mulțime. “NU! Nu în același fel!” a replicat el. “De ce?” “Când oameni mănâncă, se gândesc la o mie de lucuri; când adorm, se gândesc la problemele lor. Iată de ce nu fac la fel ca mine!” Și călugărul și-a strâns lucrurile și s-a retras, iar celor care îi mai puneau încă întrebări, le răspundea: “Detaliile le veți găsi în crengile lămâiului…”

Nu am avut ghinionul să îmi pierd foile prin crengile copacilor din jur, dar esența mesajului meu e cam aceeași: “Să dea Domnul să vă fie mereu foame de Dumnezeu, să veniți mereu înfometați la acest izvor de viață care este Sfânta Euharistie și dacă cuvintele mele nu au reușit să vă adoarmă, să dea Domnul să nu aveți niciodată odihnă până când nu veți fi cu adevărat cristofori, purtători de Cristos, creștini profund euharistici care-l poartă în gândul, cuvântul și viața lor pe Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Ceea ce-mi doresc și mie! Amin.

 

* * *

 

Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Preotul De Bruel a găsit în arhivele Vaticanului următoarea relatare.

Ne aflăm în Groenlanda. Un misionar trebuie să-și părăsească tribul împrăștiat de ghețari. Înainte de plecare, le dă un corporal. “Fiii mei, această pânză este prețioasă. Ani întregi, în fiecare zi, a fost așezat pe ea trupul Domnului Isus”. A plecat și nu s-a mai întors. Acel trib a rămas mai multe decenii fără să mai vadă un preot.

Însă, în fiecare duminică, șeful urca pe un sloi de gheață și arăta acel corporal lumii adunate în jur și spunea aceste cuvinte simple: “Amintiți-vă că aici a fost așezat trupul Domnului Isus”. Atunci, toți îngenuncheau, îl adorau pe Domnul și își plângeau păcatele, cerând cu glas puternic milă și har. Apoi se întorceau mai senini și înnoiți la bordeiele și la ocupațiile lor (G. COLOMBO, Fides calore ferveat, Casale Monferrato 1988).

2. Tema

Isus ni se dăruiește pentru că este mai bine să dai decât să primești.

3. Mesajul zilei

E frumos să primești un dar.

- Îți amintești ultimul dar primit și cu ce ocazie? Ai fost bucuros să-l primești.

- Dar, cu cât înaintăm mai mult în viață, înțelegem că, mai mult decât a primi, este frumos să faci un cadou, pentru că îl faci fericit pe cineva!

- Sunt multe persoane care se gândesc mai mult să-i facă pe alții fericiți decât să fie ele! Gândiți-vă la mama și la tata, care, fără interes, fac totul pentru a vă face fericiți. V-au dat totul, chiar și viața! Dacă ați transforma în cifre tot ceea ce au cheltuit părinții pentru haine, mâncare, casă, medicamente, școală etc. pentru voi, de când v-ați născut până acum, ați ajunge la sume de multe milioane!

Astăzi celebrăm sărbătoarea celui mai mare dar pe care ni l-a făcut Dumnezeu: sărbătoarea Preasfântului Trup și Sânge al lui Isus.

- În timpul vieții sale, Isus ne-a oferit multe daruri pentru a ne face fericiți; înainte de moarte, ne-a oferit două daruri sublime: Mama Maria și pe el însuși!

- La celebrarea euharistică, Dumnezeu ne oferă, mai ales:

- – primirea în casa sa, ca fii (prima parte),

- – iertarea (liturgia penitențială),

- – cuvântul său de iubire (liturgia cuvântului),

- – pe Fiul său, Isus, ca hrană pentru viață (liturgia euharistică),

- – și binecuvântarea sa în viața noastră (partea finală).

Este greu să te dăruiești pe tine însuți pentru a-i face fericiți pe alții, pentru că deseori ne lăsăm învinși de egoism.

- De aceea, în fiecare duminică, mergem la sfânta Liturghie și pentru a primi puterea de a dărui, pentru a ne întări iubirea gratuită față de alții.

- Pentru a trăi, avem nevoie de reîncărcarea energiei, cu hrană; pentru a călători cu mașina, din când în când, trebuie să facem plinul de benzină; pentru a înainta în iubire, trebuie să ne alimentăm din Euharistie.

Darurile se fac și se primesc cu bucurie!

- Așadar, venim la sfânta Liturghie nu constrânși sau triști, ci cu bucurie, așa cum facem atunci când primim sau dăm un cadou!

4. Exemple

a) Dându-ne exemplu și putere, Euharistia ne invită să “frângem pâinea”, adică să împărțim ce avem cu cei care nu au nimic.

Numele meu este “lacrimi și suspine”.

O fetiță de 12 ani, care trăiește într-o suburbie săracă a orașului, exprimă cu eficacitate, în formă poetică, fața sărăciei din interiorul unei țări din a lumea a treia.

Numele mamei mele este “trudă”: mama mea vara trudește pentru apă, iarna trudește pentru lemne și tot anul trudește pentru orez.

Ziua, mama mea trudește pentru a merge mai departe, noaptea trudește pentru copii și toată ziua nu face decât să trudească. De aceea, numele mamei mele este “trudă” și al meu este “lacrimi și suspine”.

b) Euharistia: cea mai mare încărcătură de iubire. Isus ne spune prin ea: “Te iubesc atât de mult!” De aceea:

- te primesc în casa mea,

- te invit la banchetul meu,

- îți iert totul,

- îți comunic cuvântul meu,

- îți ofer toate darurile creației,

- mă jertfesc pentru tine,

- semnez cu sânge noua, veșnica alianță cu tine,

- îi mulțumesc Tatălui împreună cu tine,

- te umplu de Duhul Sfânt,

- intru în comuniune cu tine,

- voi fi locuința ta: vei fi locuința mea,

- voi rămâne întotdeauna cu tine,

- îți voi fi Viatic la moarte,

- te voi învia,

- îți voi da viața veșnică,

- te îndrum spre iubire și jertfă,

- și, împreună cu toți oamenii, te voi face familia mea pentru totdeauna”.

c) Euharistia: banchet de iubire.

A fost odată un rege care își iubea foarte mult poporul și, de aceea, dorea ca ușile palatului să fie deschise întotdeauna pentru toți. Duminica îi invita pe oameni să stea la masă cu el, mici și mari, bărbați și femei din orice condiție socială. Totuși, el le impunea tuturor să vină cu un dar, nu conta ce, gândindu-se că așa sărbătoarea va fi mai frumoasă, ca într-o mare familie. Într-o duminică dimineață a venit un domn bogat: aducea în mâini un cadou din argint și aur, cizelat fin de meșteșugari din atelierele sale. Paznicii l-au invitat imediat la masă. A venit un păstor: avea pe umeri un mielușel de culoare albă ca laptele și a fost invitat și el. A venit o tânără femeie cu un copil în brațe și doi ținându-se de haine. Se gândea: “Cine știe dacă mă vor lăsa să trec, văzând că nu am nimic să-i ofer regelui”. Teama ei era fondată, pentru că paznicii i-au spus să aștepte pentru a examina cazul.

În același timp, a ajuns și un miner bătrân: obosit, cu mâinile bătătorite și cu fața plină de riduri. Le-a explicat paznicilor:

- Toată săptămâna am fost în inima pământului. Pot oferi transpirația oboselii mele…

Și el a fost lăsat să aștepte la poartă.

Între timp, toată dimineața, un fluviu de oameni a trecut pe acolo. Erau familii întregi, cu cete de copii în jur, fericiți că merg la masa regelui.

Și iată, regele în persoană a venit să rezolve cazul femeii sărmane și a minerului.

I-a certat pe paznici. Nu trebuia să-și permită să-i excludă pe cei săraci:

- Maiestate, nu am absolut nimic, numai acești copii de hrănit, a spus timid mama.

- Iar eu, sudoarea mea…, a spus și minerul.

- Fiii mei, voi meritați locurile cele mai importante la masa regelui vostru, pentru că aduceți darurile cele mai frumoase: iubirea și munca.

Atunci au intrat și au sărbătorit duminica împreună cu regele și cu toată lumea. Erau fericiți și s-au întors acasă cu bucurie, plini de dorința de a începe o nouă săptămână încurajați chiar de rege (L. DI CARLUCCIO).

d) Sfaturi practice:

- scoateți în evidență ritul oferirii darurilor, în așa fel încât să fie oarecum un răspuns la darurile lui Dumnezeu de la sfânta Liturghie;

- invitați la procesiunea euharistică.

 

* * *

 

O pâine pentru alții

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Melchisedec, împăratul Salemului, a adus pâine și vin și era preot al Dumnezeului celui Preaînalt.” Gen. 14, 18-20

“Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut a luat pâinea. Și după ce a mulțumit lui Dumnezeu, a frânt-o și a zis: “Luați, mâncați; acesta este Trupul Meu, care se frânge pentru voi; să faceți lucrul acesta spre

pomenirea Mea.” 1Cor. 11, 23-26

“Isus a luat cele cinci pâini și cei doi pești. Și-a ridicat ochii spre cer și le-a binecuvântat. Apoi le-a frânt și le-a dat ucenicilor ca să le împartă norodului.” Lc. 9, 11-17

Anticipări

Dacă vrem să prelucrăm materialul oferit de Liturghia Cuvântului din această sărbătoare în schema cea mai simplă, atunci prima lectură și Evanghelia formează cadrul destinat a acceptării și evidențierii a tot ceea ce reprezintă lectura a II-a. În felul acesta figura preotului Melchisedec al cărui nume înseamnă “Regele dreptății”, regele Salemului, (“țara păcii”), după ce a oferit lui Avram pâine și vin, l-a binecuvântat pe El, și l-a binecuvântat și pe Dumnezeul cel Preaînalt, devine mesaj după cele spuse de Isus: “Tu ești preot în veci după rânduiala lui Melchisedec”, (Ps. 110, 4), care le oferă alor săi pâinea euharistică. Autorul scrisorii către Evrei, în cap. 7, ne prezintă o pildă semnificativă de interpretare alegorică a personajului profetic al lui Melchisedec în raport cu Cristos și Euharistia.

Prin zeciuiala pe care o plătea Avram din toată agoniseala lui, aici apare clar superioritatea acestui preot asupra lui Avram. Apoi tăcerea cu privire la genealogia lui ne sugerează ideea unei preoții veșnice, prefigurarea preoției desăvârșite și fără de sfârșit a lui Cristos. Așa stând lucrurile, chiar și Evanghelia de astăzi ne vorbește despre înmulțirea pâinilor și a peștilor, ce poate fi interpretată ca semnul anticipării darului euharistiei. Va fi suficient ca să ne oprim la gestul lui Isus, care înțelege să sature acea mulțime așa cum o prezintă evanghelistul Luca la versetul 16 (“A luat cele cinci pâini și cei doi pești. și-a ridicat ochii spre cer și le-a binecuvântat. Apoi, le-a frânt și le-a dat ucenicilor ca să le împartă norodului”).

În centrul atenției se află povestirea înființării euharistiei despre care cele relatate de prima scrisoare către Corinteni, reprezintă mărturia cea mai veche pe care o posedăm. În cele spuse de Sfântul Paul realitatea ia locul imaginii, făgăduința devine împlinire, figura cea îndepărtată a lui Melchisedec dispare, lăsând loc unicului preot, garantul Noului Legământ, pecetluit cu sângele său. Apostolul care se declară purtătorul celei mai autentice tradiții, evidențiază gestul deosebit și cuvintele lui Isus asupra pâinii și asupra vinului, nu apar ca în cazul lui Avram într-un context de biruință asupra dușmanului, ci în iminența eșecului “… în noaptea în care va fi vândut”.

Perspectiva este aceea a patimii și a morții, îndurate pentru eliberarea omului (“Acesta este Trupul Meu care pentru voi…”). În cele din urmă Sfântul Paul trece la prezentarea euharistiei (“… faceți aceasta…”), cu referire la trecut (“în amintirea mea”) și mesajul pentru viitor (“Voi vestiți moartea Domnului până când El va veni”).

Planul 2 “dimisionar” și planul coresponsabilității

Trebuie știut că Evanghelia nu este numai prefigurarea banchetului euharistic. Ea poate fi citită și ca o interpretare punctuală a ceea ce trebuie să fie practica concretă a unei comunități, care participă la masa aceea și care se hrănește din pâinea aceea frântă. Mai putem avea o lecție importantă, chiar și dialogul lui Isus cu ucenicii Lui: “… Cei doisprezece s-au apropiat de El și i-au zis: “Dă drumul noroadelor ca să se ducă prin satele și prin cătunele din jur, să găzduiască și să-și caute de ale mâncării, pentru că aici suntem într-un loc pustiu.” Însă Isus le spuse: “Dați-le voi de mâncare!”.

Planul ucenicilor, ca și al nostru este redus, dictat de bunul simț și de renunțare, într-un cuvânt, de dimisionarism. Se pretinde rezolvarea problemelor urgente, realitățile incomode, prin trecerea acestora dincolo de orizontul nostru. Am vrea să trăim liniștiți și în pace prin îndepărtarea persoanelor care cer sau pretind ceva de la noi. Însă planul lui Isus este un plan îndrăzneț. Un plan de angajare și de coresponsabilitate (“Puneți-i să șadă jos, în cete de câte cincizeci… A luat cele cinci pâini și cei doi pești… Le-a frânt și le-a dat ucenicilor ca să le împartă norodului”).

În euharistie Isus răstoarnă fără menajamente planurile noastre particulare, care exclud necesitățile altora, pentru a ne impune planul său de fraternitate și de solidaritate. Euharistia nu este compatibilă cu o masă restrânsă, egoistă, selectivă, ci implică pregătirea unei mese, care să se lungească la dimensiunile foamei (ale pâinii, ale prieteniei, ale dreptății și ale semnificației vieții aproapelui). Euharistia nu înseamnă izolare, ci participare, comunicare, solidaritate.

Este cu neputință comunicarea cu Dumnezeu atâta vreme cât îi ținem la distanță pe oameni. Noi pretindem intimitatea și izolarea (“lasă-i să plece…”). El ne constrânge la comunicare cu toți (“dați-le voi de mâncare. Puneți-i să șadă…”) Noi, ca și noi doisprezece, dorim ca toți să dispară din ochii noștri și fiecare să se intereseze numai de sine. Cristos ne poruncește de a ne interesa și de problemele fraților noștri. Din păcate, pentru mulți creștini, euharistia se reduce la o simplă practică evlavioasă.

Însă mâinile care primesc pâinea aceea trebuie să devină ziditoarele bisericii, adică a comunității celor ce-l iubesc. Euharistia nu este numai tăcere, reculegere, intimitate, ci ea este sărbătoare, cântare, înălțare și responsabilitate. O euharistie care nu ne leagă de dragostea și de slujirea altora nu ne poate lega nici de dragostea lui Cristos. Prea mulți creștini, cu toate că se apropie de împărtășanie, nu se hrănesc din dragoste și nu observă exigența prieteniei.

Își închipuie că se vor mântui prin lichidarea gloatei de concurenți. Unii ca aceștia cred într-un fel de mântuire imposibilă, solitară, secretă, și chiar clandestină. Unii ca aceștia nu-i dau seama că verbul a se mântui poate fi conjugat corect numai după dificilele reguli ale gramaticii euharistice, și numai atunci când este întovărășit de adverbul împreună.

 

* * *

 

Ridicând ochii spre cer, Isus le-a binecuvântat

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

De ce după solemnitatea Preasfintei Treimi urmează aceea a Preasfântului Trup și Sânge? Răspunsul, printre altele, poate fi și acesta: prima ne arată măreția unui singur Dumnezeu în trei persoane care ne cheamă să ne satisfacem foamea de divin, iar a doua, solemnitatea de azi, ne oferă mijloacele prin care îi putem oferi lui Dumnezeu cinstea cuvenită și prin care noi ne putem îndumnezei.

Din moment ce comuniunea dintre cele trei persoane divine este perfectă, fiindcă nu sunt una lângă alta, ci una în alta, ea trebuie să stea la baza comuniunii dintre oameni. Intuim acest adevăr încă de pe prima pagină a Scripturii: “Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră” (Gen 1,26), comuniune perfectă, ființă sociabilă.

Un model de comuniune având la bază inițiativa divină găsim în prima lectură de azi (Gen 14,18-20) și poate sta ca exemplu perfect de ecumenism pentru lumea din toate timpurile. Protagoniștii sunt patriarhul Avram și regele-preot Melchisedec. Avram este părintele credinței în Iahve, iar Melchisedec, al cărui nume înseamnă Dumnezeul meu este drept, este un ebuseu păgân, rege al Salemului (Ierusalimului) și, surprinzător, este numit de Sfânta Carte drept preot al Dumnezeului preaînalt. Melchisedec îi oferă lui Avram pâine și vin în semn de aleasă cinstire și prietenie. Avram îi oferă a zecea parte din tot ce are, în semn de recunoaștere a caracterului preoțesc pe care acesta îl avea. Melchisedec, ca rege al Păcii (Salemului), îl binecuvântează pe Avram cu pacea Dumnezeului drept și preaînalt pe care îl slujea, ca să-și țină făgăduințele, ca Avram să fie strămoșul “Principelui păcii” (Is 9,5), al lui Mesia care să ofere tuturor popoarelor hrana păcii – pâine și vin -, drept singura hrană dătătoare de viață și de pace veșnică, făcând fericiți pe toți făcătorii de pace, spre a fi “fiii lui Dumnezeu” (Mt 5,9). Mai târziu, urmașul lui Avram, regele David, cucerește Ierusalimul de la ebusei și îl acceptă pe preotul lor, Sadoc, drept preot al lui Iahve (cf. CBL pag. 106), cu scopul de a asimila un popor credincios lui Dumnezeu preaînalt, de a se bucura de credința lor și de a-și asigura o descendență pașnică, vrednică de Mesia.

Promisiunile mesianice făcute lui Avram și binecuvântarea lui Melchisedec moștenite de regele David, se realizează în Cristos. Evanghelia de azi (Lc 9,11b-17) ne stă mărturie prin minunea înmulțirii pâinilor.

Un fapt este cu atât mai semnificativ cu cât este mai bogat în învățături pline de înțelepciune divină. În acest sens trebuie să privim înmulțirea pâinilor realizată de Isus.

Evanghelistul Luca ne spune că Isus, după ce a vorbit mulțimilor despre împărăția lui Dumnezeu și a vindecat pe cei bolnavi, a înmulțit în chip miraculos cinci pâini și doi pești prin ridicarea ochilor spre cer și binecuvântare, pentru a sătura pe cei flămânzi trupește, după ce în prealabil le săturase sufletul cu cuvântul lui Dumnezeu. Isus se dovedește hrana totală a ființei umane.

Prin ridicarea ochilor spre cer Isus imploră binecuvântarea Tatălui și puterea Duhului Sfânt; prin binecuvântarea sa, Isus mulțumește că a fost ascultat.

Semnificația înmulțirii pâinilor.

În primul rând înmulțirea pâinilor confirmă mesianitatea lui Isus, prezisă de Isaia, că Iahve Sabaot va pregăti pentru toate popoarele un banchet cu mâncăruri alese (cf. Is 25,6). La această împlinire mesianică se referă Isus însuși când îi îndeamnă pe ascultătorii săi să caute cu sârguință hrana împărăției lui Dumnezeu care se apropie (Lc 22,16). Isus este hrana totală a ființei umane, după cum am mai spus-o.

În al doilea rând, înmulțirea pâinilor constituie repetarea minunilor din vechime, pe care le-a săvârșit Dumnezeu în fața poporului său pe când acesta se lamenta în pustiu că a fost părăsit și moare de foame (Ex 16,3-4). Dumnezeu nu părăsește niciodată pe acela care nu-l părăsește el mai întâi pe Dumnezeu.

În al treilea rând, înmulțirea pâinilor constituie prima chemare a ucenicilor la diaconie, de consacrare totală în slujirea fraților: “Dați-le voi de mâncare! Puneți-i să se așeze în grupe de câte cincizeci!” Iar ceea ce Isus a obținut prin privirile spre cer și binecuvântare, le dă tot lor să împartă mulțimii. Pe acei care au corespuns slujirii, Isus îi face părtași de preoția sa la Cina cea de Taină, când le spune: “Faceți aceasta în amintirea mea!” (Mt 26,26; Mc 14,22; Lc 22,19).

Prima înmulțire a pâinilor mai este semnul învierii, menit să realizeze comuniunea omului cu Dumnezeu, cu sine însuși, cu aproapele, cu Biserica, cu lumea, cu întreaga natură, cu tot cosmosul, așa cum îl consideră sfântul evanghelist Ioan, referitor la Euharistie (cf. In cap. 6).

În fine, înmulțirea pâinilor arată începutul banchetului escatologic, menit să se desăvârșească în împărăția cerurilor – Fericiți cei chemați la ospățul Mielului – (LR). Are parte “de întâia înviere” (Ap 20,6) acela care se apropie de sfânta masă.

Pentru apostolul Paul, prima înmulțire a pâinilor a purtat amprenta Cinei celei de Taină, a prefigurat înființarea Euharistiei, care este cu adevărat mâncare și băutură, comuniune perfectă cu Cristos și cu Trupul său Mistic, Biserica.

Din acest motiv Paul amintește (Lec. a II-a: 1Cor 11,23-26) că el însuși a primit de la Domnul semnificația banchetului pe care l-a instituit chiar în noaptea în care a fost trădat. Prin urmare, festivitatea creștină a Cinei Domnului nu trebuie să uite de realitatea suferinței. Isus a poruncit ucenicilor să repete Cina în amintirea sa, adică să prelungească în timp ceea ce s-a stabilit în memoria veșniciei, memorialul morții lui. Întreaga teologie paulină este axată pe faptul că orice creștin este ținut să se încorporeze în moartea Domnului (cf. Rom 6,2 ș.u.). Dar moartea lui Cristos nu-i punctul final, ci o trecere la viață, la înviere. Moartea lui Cristos numai în această măsură este salvatoare, dacă se pune în memoria unei morți învinse de înviere, adică se fixează pentru totdeauna, ca pe banda magnetică, pentru a nu se mai șterge niciodată. Cina Domnului trebuie celebrată în lumina învierii și în perspectiva revenirii lui Isus. Numai așa poate fi memorialul morții Domnului și promisiunea care garantează participarea la învierea sa când va veni (cf. In 6,39.40.44.51.54.58). Participarea la Cina Domnului trebuie să fie vestirea cea mai concretă a lui Isus, evanghelizare în fapt: Ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din acest potir, voi vestiți moartea Domnului până când va veni, spune sfântul Paul.

Sfântul Toma de Aquino a exprimat foarte bine multipla semnificație a Euharistiei, zicând: Mister al cinei! Cristos devine hrană, se face memoria pătimirii sale, sufletul este umplut de har, ne este dată garanția slavei (Vespere II, antifona de la Magnificat). Această formă de evanghelizare, care este Euharistia, angajează întreaga comunitate bisericească: mâncați, beți, vestiți! (cf. MAC pag. 527).

Sfântul Paul era nemulțumit de comunitatea creștină din Corint fiindcă tindea spre minimalizarea misterului divin dând loc divertismentului uman, făcând credința de râs și adâncind nedreptățile umane, tinzând spre un fel de păgânizare, de separare: un templu pentru cei bogați, altul pentru cei săraci; un templu pentru cei liberi, un altul pentru sclavi. Unii corinteni deveniseră făuritori de separeuri în dauna comuniunii.

Separatiștii de odinioară nu au oare urmași și azi?

Prefața Euharistică I ne spune că Trupul lui jertfit pentru noi, ne e hrană și ne întărește; sângele lui, vărsat pentru noi, ne este băutură și ne spală de păcate (LR).

Spuneam la predica din duminica trecută – solemnitatea Preasfintei Treimi – că rolul smerit al Duhului Sfânt este cel al unui burete divin, înmuiat în sângele și apa ieșite din coasta lui Isus de pe cruce (In 19,34), pentru a șterge păcatele noastre din memoria Tatălui. Spovada ni le iartă, le șterge din sufletul nostru, pe când Euharistia – preasfântul trup și sânge al lui Isus – face să apară viața cea nouă în noi prin Duhul sfânt, ștergând păcatele din memoria lui Dumnezeu. Ba mai mult: ne dă puterea necesară ca noi înșine să ștergem din memoria noastră greșelile semenilor noștri, să le oferim pâinea și vinul cinstirii și prețuirii noastre. Numai așa vor recunoaște toți că suntem zidiți ca pietre vii ale casei spirituale, că am devenit o preoție sfântă, că aducem lui Dumnezeu jertfe spirituale plăcute pe altar, Isus fiind piatra aleasă și de mare preț a acestui altar din Sion – Salem – Ierusalim – suflet, ca tot cel care crede în el să nu rămână de rușine (cf. 1Pt 2,5-6).

Putem spune, oare, că nu avem motive de bucurie în această solemnitate?

Ca să avem comuniune deplină cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt prin Euharistia pe care o vom celebra în continuare, oferindu-i jertfele spirituale aduse de voi toți: munca de fiecare zi, oboselile, rugăciunile, suferințele, posturile, mortificațiile, hotărârile sfinte etc., precum și darul format din pâine și vin care va deveni trupul și sângele Mântuitorului, să-i adresăm ruga de la începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale (LR), adică iertarea păcatelor, viața harului, comuniunea deplină cu Dumnezeu și aproapele, pregustarea ospățului veșnic și fericita înviere. Amin.

 

* * *

 

Eu sunt pâinea cea vie, coborâtă din cer

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Ca să cunoaștem originea sărbătorii de azi, a Trupului și Sângelui Domnului, trebuie să ne întoarcem cu mintea în urmă cu vreo șapte sute de ani. O copilă dintr-un sătuc de lângă Liège, în Belgia, rămasă orfană de părinți, a fost luată din milă și ținută de maicile de la mănăstirea din Montcornillon. Copila se numea Iuliana și avea să ajungă ea însăși călugăriță și superioară a mănăstirii. O găsim în calendarul Bisericii cu numele de sfânta Iuliana de Montcornillon.

Când avea vârsta de 15 ani, Iuliana a început să aibă o serie de vedenii și revelații. Într-una dintre ele, a văzut luna strălucitoare, mare, frumoasă, luminoasă, dar cu o mică pată întunecoasă, neagră, pe ea: “Doamne”, întreabă ea, “dar ce înseamnă lucrul acesta?” Răspunsul nu a întârziat: “Pe chipul luminos al Bisericii este o umbră, este o lipsă; lipsește o sărbătoare în cinstea Preasfântului Sacrament”. Din ziua aceea, s-a străduit din răsputeri, s-a luptat ca să se introducă o sărbătoare în cinstea Sfântului Sacrament. Episcopul de Liège a introdus sărbătoarea în dieceza sa în anul 1246. Dar când a introdus-o, Iuliana murise deja. Acesta a fost numai începutul.

Câțiva ani mai târziu, un preot din Boemia, în pelerinaj spre Roma, străbătea Italia. Voia să fie primit de papa în audiență și să discute cu el despre prezența lui Cristos în sfânta Euharistie. Ajungând la Bolsena, s-a oprit și a celebrat sfânta Liturghie în biserica “Sfânta Cristina” din această localitate. Dar în timpul Liturghiei, a fost cuprins de niște îndoieli îngrozitoare: “Este cu adevărat Cristos în mâinile mele când rostesc cuvintele prefacerii?” Și, când a început să rupă ostia deasupra potirului, înainte de Împărtășanie, din ostie a început să curgă sânge din belșug. Sângele a acoperit corporalul – corporalul este bucata de pânză care se așează pe altar la ofertoriu -, a curs pe fața de altar. Preotul a rămas înmărmurit. Dar și-a revenit și, cu chiu, cu vai, a reușit să termine Liturghia. Sfântul Părinte papa se afla într-un oraș apropiat, la Orvieto. Auzind de minunea întâmplată, a cerut să i se aducă corporalul plin de sânge. A dat poruncă să se construiască măreața catedrală din Orvieto, spre a se păstra în ea acest corporal, pe care îl poate vedea și astăzi oricine vizitează această catedrală. Și tot atunci, Urban al IV-lea a orânduit pentru întreaga Biserică sărbătoarea Trupului și Sângelui Domnului. Acest lucru s-a petrecut în anul 1264.

Credința noastră creștină cuprinde o mulțime de adevăruri, de mistere uluitoare, care ne dezvăluie puterea și iubirea fără margini a lui Dumnezeu; astfel, avem misterul unui Dumnezeu în Trei Persoane, al Neprihănitei Zămisliri a Mariei, al nașterii feciorelnice a lui Isus. Dar dintre toate misterele, cel mai mare și mai de necuprins de mintea omenească este misterul Sfintei Euharistii: să privești cu ochii trupului o bucățică de pâine și să vezi în ea și să-l adori pe Creatorul cerului și al pământului! Mintea omenească este pusă la grea încercare atunci când omul, în mândria lui, refuză să accepte că Dumnezeu poate să facă lucruri pe care omul nu poate să le înțeleagă.

Când în sinagoga din Cafarnaum Isus a spus: “Eu sunt pâinea cea vie, coborâtă din cer… De nu veți mânca trupul Fiului omului și nu veți bea sângele lui, nu veți avea viață în voi”, evreii au refuzat să creadă, spunând: “Cum poate acesta să ne dea trupul lui să-l mâncăm?” Ba chiar și ucenicii săi, mai toți, auzind aceste cuvinte, i-au întors spatele, zicând; “Greu este cuvântul acesta. Cine poate să-l înțeleagă?” Și din ziua aceea, nu l-au mai urmat. Isus, văzând că lângă el a mai rămas doar o mână de ucenici, i-a întrebat: “Vreți, poate, să plecați și voi?” “Doamne”, a răspuns Petru în numele tuturor, “la cine să mergem? Numai tu ai cuvintele vieții veșnice”. Ne închipuim câtă durere era în cuvintele Mântuitorului, văzându-se respins de evrei, părăsit de ucenici! Aceeași mâhnire continuă să o simtă Cristos în fața mândriei minții omenești care refuză misterul Euharistiei.

A trăit în zilele noastre un mare filosof francez convertit de la iudaism J. Maritain. A murit în 1973, la vârsta de 90 de ani. Când cineva venea în vizită la el, primele cuvinte pe care i le spunea vizitatorului erau acestea: “Hai să-l salutăm pe stăpânul casei!” Și îl ducea pe vizitator într-o capeluță pe care o avea în casă, unde el participa în fiecare zi la Liturghie și se împărtășea. În capelă era un tabernacol cu o candelă aprinsă lângă el. Aici era stăpânul casei. Iar deasupra tabernacolului, privirea vizitatorilor era lovită de un crucifix cu o coroană de spini mare, stufoasă, pe capul Mântuitorului. “De ce atâția spini?” – întrebau vizitatorii. “Spinii aceștia” – răspundea Maritain – “sunt păcatele noastre, ale filosofilor, ale gânditorilor care, în mândria noastră, ne închipuim că Dumnezeu nu poate să facă mai mult decât ceea ce pricepem noi”. “Greu este cuvântul acesta”. O fi greu pentru noi, dar nu pentru Cristos, care, în atotputernicia sa, poate să-și ducă la îndeplinire cuvântul. “Și cine îl poate înțelege?” Dar nici nu este cazul să înțelegem. Este de ajuns să credem, să ne plecăm capul, să ne smerim și să-l adorăm. Căci, dacă vrem să înțelegem totul, nu mai poate fi vorba de credință; putem fi, cel mult, filosofi, dar nu credincioși.

Spunea atât de frumos sfântul Ambrozie: “Cum poate pâinea să devină Trupul lui Cristos? Prin consacrare. Și consacrarea cu ce cuvinte se face? Cu cuvintele Domnului Isus («Acesta este trupul meu…») Și care este acest cuvânt al lui Cristos? Este același prin care el a creat toate lucrurile. Domnul a vorbit și s-a făcut pământul. Domnul a vorbit și au apărut mările. Domnul a vorbit și au ieșit din nimic toate făpturile. Dacă atât de puternice sunt cuvintele lui Isus Cristos, încât a făcut ca lucrurile care nu existau să înceapă să existe, de ce nu ar fi în stare să transforme niște lucruri care există deja în alte lucruri?”, adică pâinea și vinul în Trupul și Sângele său?

Euharistia este trupul lui Cristos. Dar ce fel de trup? Este un grup jertfit. La Cina cea de Taină, la prima Liturghie celebrată cu ucenicii săi, Isus a spus: “Acesta este trupul meu jertfit pentru voi”. “Faceți aceasta în amintirea mea”. La sfânta Liturghie, Trupul lui Cristos continuă să fie jertfit. Biserica ne spune la ultimul Conciliu: “Mântuitorul nostru, la Cina de pe Urmă, în noaptea în care a fost vândut, a orânduit jertfa euharistică a Trupului și Sângelui său, pentru a perpetua peste veacuri, până la a doua sa venire, jertfa crucii” (S.C. 47). La fiecare Liturghie, noi, de fapt, ne aflăm pe Calvar, la picioarele crucii, alături de Maica Domnului și de ucenicul pe care îl iubea Isus. Dar nu trebuie să stăm ca niște spectatori, ci suntem invitați să ne jertfim pe noi înșine împreună cu Cristos. La ofertoriu, pâinea și vinul care sunt aduse la altar reprezintă jertfa de noi înșine: viața noastră, cu bucuriile și suferințele ei, cu lacrimile, muncile, succesele și insuccesele ei, care, unite cu jertfa lui Cristos, capătă o valoare infinită de mântuire.

“Acesta este sângele meu, vărsat pentru voi. E sângele noului și veșnicului Legământ”. Dar sângele vechiului Legământ care a fost? A fost sângele animalelor jertfite, cu care Moise a stropit altarul și poporul la poalele Sinaiului, sigilând astfel Legământul dintre Dumnezeu și poporul său. În ce a constat acest Legământ? Dumnezeu a făcut cunoscute poruncile sale poporului, iar poporul s-a legat cu jurământ să le împlinească, spunând într-un glas: “Tot ce a spus Domnul, vom face” (Ex 24, 4). La sfânta Liturghie, noi reînnoim noul Legământ, spunând: “Tot ce a spus Domnul, vom face” – și legământul nostru este pecetluit, nu cu sângele animalelor jertfite, ci cu Sângele lui Cristos.

Primii creștini erau conștienți de acest legământ pe care îl reînnoiau în fiecare duminică la Liturghie. Ei se legau efectiv cu jurământ să facă tot ce a zis Domnul. În anul 112, Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, o provincie din Asia Mică, îi trimitea împăratului de la Roma, Traian, o scrisoare referitoare la creștini, în care spunea, printre altele: “Ei, creștinii, adunându-se pentru a-l preamări pe Cristos, se leagă cu jurământ să nu săvârșească vreo crimă, să nu fure, să nu jefuiască, să nu facă fapte de desfrâu, să-și respecte cuvântul dat, să nu rețină un lucru ce nu le aparține”. Dar creștinii de astăzi, care, ieșind duminica din biserică, fac toate păcatele: înjură, se ceartă, vorbesc murdar, se îndreaptă direct spre cârciumă și se îmbată, mai sunt ei conștienți de ce fac la Liturghie? Se mai leagă ei cu jurământ să facă tot ce a poruncit Domnul? Mai este legământul lor stropit de Sângele lui Cristos?

În sărbătoarea de astăzi, Biserica ne invită să ne revizuim credința și atitudinea față de Sfânta Euharistie. Ne invită la adorație. Adorația este bună, dar nu este suficientă. Isus nu spune: “luați și adorați”, ci “luați și mâncați”. Mâncați ceea ce adorați. Aceasta este adevărata mană coborâtă din cer, pâinea care vă susține, vă dă putere în călătoria prin pustiul acestei vieți, ca să puteți ajunge în Țara Făgăduită, în patria paradisului. Mana în pustiu cădea în fiecare zi, evreii o culegeau și o mâncau zilnic. Isus spune că adevărata pâine coborâtă din cer, adevărata mană este Euharistia. Cum ar putea fi suficientă pâinea Euharistiei, luată o dată sau de două ori pe an, la Paști și la Crăciun?

Închei cu un gând pe care aș dori să-l rețineți și cu care să vă întoarceți acasă toți cei care ați participat la Liturghie. Gândul este al unui mare episcop francez, Mons. De Segur, care spunea: “Cea mai mare nenorocire care i se poate întâmpla unui suflet este aceea de a face o Împărtășanie sacrilegă; a doua nenorocire este aceea de a nu primi sfânta Împărtășanie, atunci când poate să o facă”.