Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfântul Trup și Sânge
Anul B (A, C)

Lecturi:
Exod 24,3-8
Evrei 9,11-15
Marcu 14,12-16.22-26

Marcu 14,12-16.22-26

Atunci a trimis doi dintre discipolii săi și le-a spus: “Mergeți în cetate și vă va întâmpina un om care duce un urcior cu apă; mergeți după el și acolo unde va intra spuneți stăpânului casei că învățătorul zice: «Unde este camera mea, în care să mănânc Paștele cu discipolii mei?» El vă va arăta o sală mare, la etaj, gata aranjată. Pregătiți acolo pentru noi”. Discipolii au ieșit și au venit în cetate. Ei au găsit după cum le spusese și au pregătit Paștele. Când s-a înserat, a venit împreună cu cei doisprezece. Și, luând potirul, după ce a mulțumit, l-a dat lor și au băut toți din el. Și le-a spus: “Acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți. Adevăr vă spun că nu voi mai bea din rodul viței până în ziua aceea când îl voi bea nou în împărăția lui Dumnezeu”. Și, după ce au cântat imnul, au plecat spre Muntele Măslinilor. Iar Isus le-a spus: “Voi toți vă veți scandaliza căci este scris: Voi bate păstorul și oile se vor risipi.

 

Autori

pr. Joseph Pellegrino
pr. Phil Bloom
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Ștefan Ciubotaru
FSC

 

* * *

 

Amintindu-ne despre Euharistie

Autor: pr. Joseph Pellegrino
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Astăzi prima lectură ne prezintă o importantă scenă din Cartea Exodului. Vedem cum poporul evreu a acceptat Legământul Legii lui Dumnezeu, Legământul celor Zece Porunci. Sigilarea Legământului s-a făcut printr-o jertfă: au fost tăiați câțiva viței. Ca semn al acceptării de către oameni a Legământului, oamenii au fost stropiți cu sângele vițeilor, cu sângele sacrificiului. Ciudat, dar semnificativ. Oamenii nu erau simpli observatori. Ei erau pregătiți să devină parte intimă a Legământului.

Această lectură este prezentată ca o prevestire profetică a jertfei de Sânge a Noului Legământ. Noi luăm parte în mod intim la sacrificiul oferit Tatălui de Isus pe Cruce. În loc să fim martori la o jertfă, noi primim însăși jertfa în noi, atunci când mâncăm Trupul Său. În loc să fim stropiți cu Sângele jertfei, bem Sângele Domnului. Când primim Împărtășania noi reafirmăm faptul că acceptăm Noul Legământ cu Dumnezeu. Este mai mult decât a spune: “Sunt de acord.” Împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Cristos ne face părtași la prezența lui Cristos învingând răul pe Cruce. Noi nu suntem doar unși cu sânge. Noi luăm sângele Mielului în noi. Noi nu doar oferim viței pentru jertfă. Noi luăm jertfa în noi. Jertfa este Trupul lui Cristos.

Pe când eram mici copii am învățat că în Euharistie îl primim pe Isus. Dar după emoția Primei Sfinte Împărtășanii scăpam ușor din vedere ce facem sau pe Cine îl primim. Părinții noștri ne reaminteau constant că îl primim pe Isus, ne reaminteau să vorbim cu Isus, să ne rugăm. Biserica ne oferă solemnitatea Corpus Christi pentru a ne aminti nouă, adulților, ce facem și pe Cine îl primim atunci când ne apropiem de Euharistie. Celebrarea Trupului lui Cristos a început prin secolul al XIII-lea și a fost promovată de Sf. Iuliana de Liege, o călugăriță augustiniană vizionară. După viziunea acestei călugărițe, Papa Urban al IV-lea i-a cerut marelui teolog Sf. Toma de Aquino să elaboreze o Liturghie pentru această nouă sărbătoare. Și astăzi mai folosim unele imnuri scrise de Sf. Toma de Aquino pentru această Liturghie, precum Tantum Ergo, O Salutaris Hostia și altele. În unele locuri Euharistia mai este încă onorată în sărbătoarea Corpus Christi prin procesiuni. Preotul duce Preasfântul Sacrament prin oraș, oprindu-se de câteva ori pentru binecuvântări. De la caz la caz, sărbătoarea și ceremonia se mută pe duminică, precum în cazul nostru, astăzi.

Euharistiei i se mai spune pe lângă Împărtășanie și Comuniune. Aspectul de comuniune al Euharistiei este mai mult decât un grup de oameni ce stau la aceeași masă. Este o uniune între cei care formează împreună Trupul lui Cristos în Împărăția lui Dumnezeu. Când primim Împărtășania prin însăși acel act noi ne angajăm să luptăm cu păgânismul din viețile noastre și din lumea noastră. Ne angajăm să fim membri activi ai acelei comunități care răspândește Împărăția lui Dumnezeu prin iubire jertfelnică. Pentru că primim frecvent Euharistia apare riscul să trecem cu vederea enormul angajament pe care îl facem în acele momente, de a trăi și răspândi Împărăția lui Dumnezeu.

Euharistia, cuvânt care înseamnă mulțumire, este modul prin care îi mulțumim lui Dumnezeu pentru viața pe care am primit-o. Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru că ne-a unit într-o comunitate a mântuirii. Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru multele moduri în care experimentăm iubirea Sa în fiecare moment al vieților noastre. Euharistia este misterul angajamentului și al tăriei. Angajamentul de a lucra Împărăția. Suntem parte a unei mari aventuri, a unei mari căutări. Când primim Împărtășania ne reafirmăm rolul nostru în bătălia de a transforma lumea în Împărăția lui Dumnezeu. Este și tărie. Tăria de care avem nevoie pentru marea aventură este chiar prezența lui Isus în noi. Nu suntem singuri în luptă. Îl purtăm pe Domnul, tăria noastră. Întâmpinăm dificultăți când trebuie să facem o alegere? Îi cerem lui Isus din noi să ne călăuzească. Simțim că viața noastră este fărâmițată? Îi cerem lui Isus să ne adune. Căutăm cum să îl slujim pe Domnul? Ne predăm atunci Domnului din noi. Suntem bolnavi, foarte bolnavi, poate chiar pe moarte? Îi cerem lui Isus din noi să ne arate cum să ne folosim de boală pentru a ne îndeplini misiunea noastră în marea aventură. Ne simțim singuri? Ne oprim și ne rugăm după Împărtășanie, pentru a conștientiza că nu suntem niciodată singuri când suntem cu Domnul.

Există atâtea alte motive să ne rugăm când îl primim pe Isus în noi prin Sfânta Împărtășanie. Toate sunt valide. Orice cerere este auzită de Domnul, în special când El este în noi. Astăzi ne rugăm pentru sinceritate. Ne rugăm ca să fim sinceri în angajamentul pe care îl facem de fiecare dată când primim Euharistia. Îi cerem lui Dumnezeu marele dar de a ne putea trăi acest angajament. Acest mare dar este Noul Legământ, însuși Trupul și Sângele lui Cristos.

 

* * *

 

Limbajul trupului

Autor: pr. Phil Bloom
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Mulți tineri s-au arătat interesați de ceea ce este cunoscut sub numele de “teologie a trupului”. Ea vine dintr-o sursă surprinzătoare. Papa Ioan Paul al II-lea a dedicat o serie de audiențe de miercuri unui comentariu amplu asupra primelor trei capitole din Geneză. El a examinat semnificația persoanei umane pornind de la faptul că Dumnezeu ne-a creat ca bărbat și femeie. Papa a explicat faptul că Dumnezeu ne-a dat un limbaj mai profund decât cel al cuvintelor: limbajul trupului. Prin acest limbaj comunică bărbatul și femeia – o comunicare ce permite cel mai mare act de dăruire, rezervat de Dumnezeu căsătoriei: “De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup” (Facerea 2,24).

Cunosc tineri care au studiat teologia trupului și, ca urmare, s-a născut în ei un profund respect pentru femeie ca imagine unică a lui Dumnezeu. Acest respect le-a fost temelia motivației de a trăi învățătura lui Cristos despre castitate, păstrând exprimarea fizică a sexualității pentru căsătorie. În unele cazuri aceasta i-a condus la căsătorii frumoase, fidele. Pentru alții a devenit baza pentru vocația la preoție. Teologia trupului deține cheia dezbaterilor actuale privind semnificația căsătoriei. În răspuns la cei care doresc să facă uniunile a doi bărbați sau a două femei egală cu uniunea dintre un bărbat și o femeie, noi am răspuns natural concentrându-ne pe procreare și pe creșterea copiilor. Este evident corect, dar există ceva mai profund: limbajul trupului. Chiar și cei care se lasă în mreaja atracției homosexuale nu pot să scape de masculinitate și feminitate – de faptul că suntem făcuți că bărbați și femei.

Teologia trupului are multe de spus despre semnificația căsătoriei. Dar ea aduce lumină și asupra sărbătorii de astăzi: Corpus Christi, Trupul și Sângele lui Cristos. În ultimele două duminici ne-am concentrat pe modul în care Cristos se comunică pe Sine prin Duhul Sfânt, a treia Persoană din Sfânta Treime. Dar El a dorit să avem alături și o prezență fizică, ce să fie continuă. Din acest motiv, la ultima cină înainte de moartea Sa, El a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și a dat-o ucenicilor Săi spunând: “Acesta este Trupul Meu”.

Desigur, noi am tot auzit despre și spus adesea “Trupul și Sângele lui Cristos”. Cuvintele se rostogolesc pe buzele noastre fără să evoce vreo imagine în mințile noastre. Cuvântului fără imagine îi lipsește puterea. Prima lectură ne ajută să corectăm această situație. Ne oferă o imagine cu Moise tăind gâtlejurile unor viței și strângând sângele lor. El toarnă apoi grosul sângelui pe o masă de piatră și stropește cu restul sângelui pe israelieni, aflați acolo pe triburi. Unii oameni tresaltă și când îi stropesc pe față cu câteva picături de apă sfințită. Imaginați-vă cum ar fi să fiți stropiți cu sânge de animal.

Această imagine a sângelui, vărsat și stropit, ne este prezentă în minte când citim lectura din evrei. Doar că acum prețiosul Sânge al lui Cristos înlocuiește sângele animalelor. Este un sacrament, un semn misterios, dar tot o realitate fizică. Vinul devine Sângele Său, iar pâinea Trupul Său. Nu observăm cu ochii pentru că materia își păstrează gustul și aparența vinului și pâinii. Cu toate acestea, Duhul Sfânt le transformă într-o nouă substanță: adevăratul Sânge și adevăratul Trup al lui Isus.

Majoritatea dintre noi conștientizăm prea puțin ce mare comoară ne-a dat Isus. Într-una din rugăciunile euharistice ne rugăm ca “primind preasfântul Trup și Sânge al Fiului Tău, să fim umpluți cu fiecare binecuvântare și har ceresc”. Fiecare binecuvântare și har. Ca și voi, și eu am multe dorințe; mă rog pentru multe lucruri: pentru însănătoșire, pentru protecția mea sau a unor prieteni, pentru rezolvarea unor probleme presante. Dar pe altar avem izvorul fiecărei binecuvântări și fiecărui har. Catehismul explică aceasta cu următoarele cuvinte:

“Ceea ce produce hrana materială în viața noastră trupească, Împărtășania realizează în chip minunat în viața noastră spirituală. Împărtășirea cu Trupul lui Cristos înviat, ‘însuflețit de Duhul Sfânt și dătător de viață’, păstrează, sporește și reînnoiește viața de har primită la Botez. Această dezvoltare a vieții creștine are nevoie să fie întreținută prin împărtășania euharistică, pâinea peregrinării noastre, până în clipa morții, când ni se va da ca viatic” (nr. 1392).

Nu este o întâmplare faptul că Isus ni se dă ca hrană. El dorește să ne sprijine, să ne ajute să mergem, prin Trupul și Sângele Lui. Din acest motiv Conciliul Vatican al II-lea învață că “toate sacramentele precum și toate slujirile bisericești și operele de apostolat sunt strâns legate de Euharistie și orânduite în vederea ei” (Presbyterorum Ordinis, nr. 5). Euharistia, Trupul și Sângele lui Isus, este inima Bisericii noastre, este inima vieților noastre de creștini. Este cel mai puternic limbaj pe care Isus ni-l poate vorbi – limbajul propriului său Trup. Să îi dăm astăzi mulțumire lui Dumnezeu pentru acest mare dar.

 

* * *

 

Domnie și Euharistie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Actele Conciliului Vatican II ne furnizează motive autentice pentru a face din această zi o sărbătoare cu adevărat domnească. Cristos este Domnul (1Cor 8,6). Despre unul sau altul se poate spune: A fost un domn, adică s-a comportat la înălțime din toate punctele de vedere, dar despre Isus trebuie să mărturisim mereu că el este Domnul, fiindcă s-a comportat domnește nu numai când a trăit ca om pe pământ, ci s-a înălțat de-a dreapta Tatălui pentru a perpetua comportamentul său domnesc de pe pământ, continuând să facă bine, trimițându-l mereu pe Duhul Sfânt ca să realizeze îndumnezeirea lumii, să-i facă domni pe oameni prin prezența sa din Euharistie, care constituie izvorul și culmea întregii evanghelizări, ea este centrul comunității creștine (PO 5), în ea este conținut tot binele spiritual al Bisericii, adică pe însuși Cristos – Paștele nostru (PO 5), prin Euharistie, Biserica trăiește și crește mereu (LG). Oare nu sunt aceste motive suficiente pentru a-l aclama mereu, dar mai ales azi, pe Isus ca Domn? Nici intrarea lui Isus în Ierusalim în ziua de Florii ca rege mesianic n-a fost mai impunătoare ca o procesiune bine organizată de Joia Verde: corturi, covoare, lumânări aprinse, haine de sărbătoare, cântări, muzică de fanfară, dangăte de clopote și clinchete de clopoței, copii în haine albe ca îngerii și cu coșulețe pline de petalele celor mai frumoase flori pe care le aruncă în fața sfântului Sacrament etc. toate înalță, emoționează și fac să ne simțim în siguranța zilei de mâine când Isus va veni pe norii cerului înconjurat de îngerii și sfinții săi (Mt 25,31), ca să ne ia cu sine (cf. 1Tes 4,16-17), ca acolo unde este el ca Domn acum și mijlocește pentru noi, să fim și noi cândva (cf. In 17,24).

La Cina cea de Taină, când Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o ucenicilor zicând: Luați și mâncați, acesta este trupul meu, și apoi luând paharul, mulțumind, l-a dat și le-a zis: Acesta este sângele meu, al legii celei noi, care pentru mulți se varsă (Mc 14,22-24), nu a înființat Euharistia numai pentru a fi o simplă taină, un gest istoric de impresie, ci pentru a se dovedi domn în conducerea credincioșilor pentru a trece de la moarte la viață (cf. 1In 3,14), la înviere, la fericire totală, adică la Tatăl (cf. In 6) și, având această convingere, să mărturisim prin viața noastră domnia lui, mai mult decât evreii care i-au spus lui Moise: Toate poruncile, pe care ni le-a dat Domnul, le vom păzi (lectura I-a), fiindcă pentru noi porunca Domnului ne face domni. Euharistia este porunca noii alianțe (cf. Lc 22,19) prin care trupul și sângele Domnului trec în trupul și sângele oamenilor pe care îi duce la ospățul veșnic (Lc 22,18), ca toți să știm toate (cf. In 16,23). În acea zi ni se va dovedi Domn pe veci prin schimbarea credinței noastre în știința lui Dumnezeu, ca bucuria să ne fie deplină și sărbătoarea veșnică.

Cristos Domnul a pus sigiliul pe noul document al alianței prin propriul său trup și sânge și ni l-a lăsat în Euharistie, nu numai pentru a face din om un domn, dar mai ales pentru a face o nouă comunitate cu caracter domnesc (lectura a II-a), care numai prin Euharistie devine o împărăție de preoți (cf. 1Pt 2,9; Ap 1,6), o împărăție regală, sfântă, catolică, apostolică și de lumină pentru toate neamurile pământului, temelie și coloană a adevărului (1Tim 3,15).

Primii creștini, uniți la frângerea pâinii și în rugăciune (Fap 2,46), marchează caracterul domnesc al Bisericii primare.

Domnii acestei lumi, puși pe căpătuială și pe tiranie, se simt amenințați și trec la luptă. Numai că o comunitate de domni, formată din acei oameni care știu să trăiască pentru a fi fericiți fericind pe alții, formează un zid inexpugnabil în fața porților infernale. Tăria zidului o dă domnia creștinilor care se întăresc mereu prin Euharistie. Într-o relatare a unui istoric păgân, Pliniu cel Tânăr făcută împăratului Traian, se spune că Biserica, pe care el o numește molimă, s-a răspândit nu numai în orașe, dar și în sate și pe ogoare. Creștinii obișnuiesc să se adune într-o zi anumită în zori, să înalțe pe rând imnuri de preamărire lui Cristos ca unui zeu. Această adunare a primilor creștini la frângerea pâinii, la rugăciune și ascultarea cuvântului, suferințele pe care trebuiau să le îndure din această cauză, i-a făcut Euharistie; sau, după cum se exprimă sfântul Paul: Împlinesc în trupul meu cele ce lipsesc pătimirii lui Cristos, pentru trupul său, care este Biserica (Col 1,24), la fel și ei, au devenit cooperatori cauzali la creșterea trupului mistic. Ce a lipsit pătimirii lui Cristos pentru trupul său mistic? Domnii, adică acei colaboratori care să se ofere împreună pentru mântuirea lumii, să-și dea și viața pentru înălțarea lumii. Sfântul Paul vrea să spună: Dacă atunci n-am fost domn, trebuie să fiu acum, trebuie să mă ofer pe mine însumi, trebuie să mă dau tot, așa cum Isus mi s-a dăruit total. Creștinii au aceeași datorie.

Semnificative sunt cuvintele unui renumit scriitor francez, Francois Coppée, citez: Mulțumită sfintei Euharistii, strămoșii noștri s-au bucurat în timpuri mult mai grele ca ale noastre de pace interioară și de încredere. Vrea să spună că Euharistia i-a făcut să domnească, să fie domni față de cei din jur și să se bucure de pace interioară.

Legouvé, membru al Academiei Franceze, scria fiului său cu intenția de a-l determina să devină domn prin Euharistie, următoarele: Dacă las la o parte taina și privesc prezența reală ca un fapt, ce-mi rămâne înainte? Una dintre cele mai mari mângâieri ale sufletului omenesc (aceea de a fi domn în fața oricărei greutăți). Fiul meu, am văzut-o pe scumpa ta mamă în spasmele durerii liniștindu-se numaidecât după primirea sfintei Împărtășanii și surâzând în fața propriilor suferințe. Mi-ar fi scârbă de mine însumi dacă asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect. Ceea ce are putere să facă să strălucească atât de minunat fața omenească nu poate fi decât sfânt.

Minunat este caracterul domnesc al Euharistiei din noi! Din toți, oare?

Când Rabindranath Tagore (+1941), mare poet indian premiat cu Nobel, a vizitat țara noastră și a intrat în unele biserici, a spus: În bisericile acestea miroase a mort. Probabil că voia să spună că acolo unde Euharistia nu face domni, se instalează doar mirosul de tămâie și de lumânări fumegânde; sau, poate a voit să spună că sunt goale ca niște cavouri învechite, în care nu mai este nimic decât mirosul de mort care se mai desprinde din zidurile lor.

Cu mai mulți ani în urmă, un misionar din Africa a trimis o notiță dintre cele mai grăitoare la o revistă misionară cu următorul conținut: Când am venit în sătișorul acesta din inima pădurii, am găsit în mijlocul lui o bisericuță și toate casele aranjate în formă de cerc în jurul ei, în așa fel că toate aveau fața și ferestrele îndreptate spre dânsa. Întrebându-i pe cei care le-au făcut în felul acesta, mi-au răspuns: “Ca din casele noastre să putem privi oricând spre biserică, unde este Domnul Isus în altar, și să-i trimitem cu cinste închinăciunile noastre”.

Minunat exemplu de credință și de recunoștință!

Sfântul Ioan Vianney, vizitând un colegiu, a văzut copiii care făceau probe de aruncat flori înaintea preasfântului Sacrament la procesiunea de la Joia Verde și le-a spus: Dragii mei, când veți arunca florile înaintea lui Isus, puneți printre petale și inimile voastre! Iar sfânta Tereza a Pruncului Isus, fiind sacristană, când punea ostiile la consacrat, le săruta zicând: Când va veni Isus, să găsească aici sărutul meu de iubire.

Același îndemn vi-l dau tuturor: Întâmpinați preasfânta Taină cu florile virtuților: cu credință, speranță și mai ales cu multă, multă iubire față de Dumnezeu și față de aproapele! Fiți domni față de toți, ca Isus să domnească în inimile voastre cu pace și fericire! Amin.

 

* * *

 

Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dacă Isus n-a venit să desființeze Legea și profeții, ci să desăvârșească toate (Mt 5, 17-19), n-a venit nici să anuleze valoarea jertfelor din Vechiul Testament, ci să le desăvârșească printr-o nouă alianță.

Este clar că cina pascală celebrată de Isus comportă ceva special. Expresia de «trupul meu și sângele meu» arată că Isus însuși este preot și victimă; că «sângele vărsat» pecetluiește o înțelegere, nu numai cu ucenicii pe care i-a pregătit ca să fie vrednici de el, nu numai cu poporul lui Israel, ci cu întreaga lume, cu cei «mulți». Și, după cum înțelegerea de la muntele Sinai a făcut din cele douăsprezece triburi un singur popor cu o misiune unică în istorie, tot așa alianța pecetluită în sângele lui Isus de la Cina de Taină înlătură frontierele dintre oameni și dintre diferitele grupări din care este format neamul omenesc, formând «noul popor al lui Dumnezeu».

Citind Faptele apostolilor ne dăm seama că ucenicii lui Isus din primele veacuri ale Bisericii erau ferm convinși că sunt chemați de Dumnezeu să formeze o comunitate frățească, că forma cea mai potrivită spre a da mărturie că îl urmează cu adevărat pe Cristos și datoria de a aduce slavă lui Dumnezeu constă în a lupta contra acelora care tindeau spre bisericuțe separate, bazate pe clanuri, grupări, etnii (cf. Fap 6). Un aprig luptător contra diviziunilor a fost sf. Paul (cf. 1Cor 11, 17-34). În acest sens scrie sf. Ciprian creștinilor din orașul Teba: Beți în fiecare zi potirul sângelui lui Cristos, ca să puteți și voi să vă vărsați sângele vostru pentru Cristos (Tomas Spidkic, Izvoarele luminii, p.186), pentru unitatea Trupului mistic al lui Cristos, ca să se împlinească dorința lui Cristos “ca toți să fie una” (In 17, 11).

Cristos este jertfă de unire.

În legea veche erau jertfe de eliberare, de alianță și de comuniune, de ispășire, de cerere și de mulțumire. Jerfa unică a lui Cristos cuprinde în sine toate acestea. Este jertfa pascală de eliberare, jertfa alianței și comuniunii cu Dumnezeu, jertfa de ispășire pentru păcat, este jertfă de unire între oameni ca să-și poată duce povoara credinței și apoi este jertfa de mulțumire. Ba mai mult, de la această jertfă își ia numele Euharistia, ceea ce vrea să spună tocmai aducere de mulțumire, fiindcă datoria de căpetenie a omului față de Creator este de a-i mulțumi că l-a chemat la viață, la existență, la comuniune cu sine (cf. MAC p. 509). Cu atât mai mult noi avem datoria să-i mulțumim că ne-a chemat la o nouă alianță, mult superioară celei din Legea veche.

În lectura I-a (Ex 24, 3-8) este descris ritualul alianței sinaitice încheiate între Dumnezeu și poporul lui Israel. Moise prezintă israeliților termenii alianței, adică cuvintele Domnului (Decalogul) și toate normele care vor reglementa viața poporului. Israelul acceptă pactul și atunci Moise ia sângele jerfelor și stropește, în mod simbolic, pe cei doi contractanți: altarul, care îl reprezenta pe Dumnezeu și cele douăsprezece triburi ale lui Israel, reprezentate de cele douăsprezece pietre care erau la baza altarului, ca însuși Iahve să-i suțină spre a rămâne credincioși. Povoara credinței este atât de grea că nu o poate duce nici individul (Moise), nici colectivitatea (Israelul), ci este trebuință de intervenția divină.

Sângele, care la cei din vechime era considerat sediul vieții, arată că alianța este vitală; stropind cu el altarul și poporul, arată că între Dumnezeu și popor începe o comuniune (id.). Dumnezeu se angajează să suțină credința poporului său. Isus a venit să desăvârșească această comuniune dintre Dumnezeu și om, între om și semeni, nu prin sânge de animale, ci prin propriul său sânge dumnezeesc, de aceea el este Începătorul și desăvârșitorul credinței noastre (Evr 12, 2).

Într-un document sinodal se afirmă că Isus a învins ducând la desăvârșire toate riturile sacerdotale și jertfele Vechiului Testament, chiar și pe cele păgâne. În sângele său el ia asupra sa mizeriile și jertfele oamenilor din toate neamurile (Al III-lea sinod episcopal italian «Il sacerdozio ministeriale» I,1). După cum marele preot, intrând cu sângele victimei de ispășire în Sfânta sfintelor, dispărea din fața poporului, dar era mai activ ca niciodată în favoarea poporului prin mijlocirea sa, tot așa Cristos, intrând în cer, oferă pentru noi sângele său curățitor prin taina euharistică de pe altar, pe care o numim Misterul credinței.

Capitolul al IX-lea din Scrisoarea către evrei confruntă jertfa lui Cristos, preot și victimă, cu cea oferită de Moise la muntele Sinai în ziua cea mare a ispășirii. Efectul jertfei lui Isus este infinit superior: Cristos, o dată pentru totdeauna, cu o singură jertfă, a ispășit păcatul lumii întregi și ne-a făcut vrednici de a-i oferi lui Dumnezeu un cult spiritual care să-i placă. Jerfa lui Cristos, prin urmare, nu-i numai o jerfă de ispășire, ci oferirea sângelui său este și o jertfă de alianță, de comuniune dumnezeiască și prin moartea sa ea devine jertfă testament care ne face moștenitori ai promisiunilor divine.

Prin sângele lui Cristos se pecetluiește o nouă alianță spre a simți în intern prezența divină.

Alianța veche pornea din extern, călăuzea din extern, pe baza poruncilor, omul rămânea lângă Dumnezeu și nu în Dumnezeu. Sângele lui Cristos ne introduce în Dumnezeu fiindcă are atotputernicia divină în sine, s-a jertfit pe sine de bunăvoie spre a ne curăți de păcate, ca apoi să ne pună în comuniune cu Tatăl prin Duhul Sfânt, Duhul vieții celei noi pe care ni l-a trimis de la Tatăl. Este alianță nouă fiindcă se încheie între ambele părți în același duh, în Duhul Sfânt care ni s-a dat spre iertarea păcatelor, adică spre a umple golul structural, spre a umple lipsa din firea umană, spre a da vieții noastre trecătoare forma vieții veșnice. Pentru aceasta noua alianță pornește din intern, călăuzește din intern, pe baza prezenței divine: Dacă mă iubește cineva, va păzi cuvântul meu și Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș la el vom face (In 14, 23). Pentru aceasta a spus Iahve profetului Ieremia: Voi pune legea mea înlăuntrul lor și o voi scrie în inimile lor (31, 33). În inimă legea nu se poate scrie decât cu sânge. Ea se scrie mereu în inimile noastre prin sângele lui Isus. Vechea alianță avea rolul de călăuză, cea nouă realizează inhabitațiunea Preasfintei Treimi în suflet. Alianța este nouă pentru că pornește din iubire, din legea nouă, din porunca lui Isus, din jertfa lui Isus, din voința liberă a lui Isus care acceptă orice jertfă și-i dă valoare, chiar și celor care sunt inconștienți de rolul jertfei lor, chiar dacă se jertfesc involuntar, cum este cazul Pruncilor nevinovați de la Betleem și din împrejurimi. Alianța este nouă deoarece Dumnezeu însuși este acela care își jertfește Fiul pentru om, pe când în Vechiul Testament omul aducea lui Dumnezeu jertfe de animale; vechea alianță urmărea să obțină țara, pământul făgăduinței; noua alianță urmărește cerul, viața veșnică, Împărăția lui Dumnezeu, o locuință care nu-i construită de mână omenească, în care Cristos a intrat prin sângele său și vrea ca să intrăm și noi. Sângele lui Isus, care ne mijlocește această locuință are putere să ne obțină aceasta fiindcă este sfânt din două motive: ca purtător de viață, având o legătură directă cu dumnezeirea prin unirea hipostatică, este legat direct de izvorul vieții; și apoi, în al doilea rând, este ales în mod liber ca jertfă de comuniune de ambele părți: de Dumnezeu și de omul Isus și de noi prin el. Ceea ce creează alianța nu este ritul, ci voința liberă a celor două părți. Noi suntem liberi în Cristos. Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa (Gen 1, 26), adică liber; de aceea nu-l constrânge, chiar dacă a păcătuit și a devenit rob păcatului (Evr 2, 15). Cristos prin sângele său ne-a redobândit libertatea. Când omul își afirmă libertatea, conform cu libertatea divină ca chip și asemănare, își identifică voința cu voința liberă care l-a creat liber și își afirmă demnitatea supremă de om, de copil al lui Dumnezeu, de frate al lui Cristos prin a cărui sânge preasfânt își poate da viața ca jertfă și să o ia înapoi. Se realizează tocmai ceea ce spune sf. Ciprian creștinilor din Teba, bând în fiecare zi potirul sângelui lui Cristos, pot să-și verse sângele pentru Cristos, ca apoi să-și ia viața înapoi prin înviere: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6, 54).

Iată cum celebrarea de azi a Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos ne amintește de întreaga nouă alianță care capătă o semnificație mult mai plenară și așa ne face să înțelegem mai bine rodele jertfei lui Cristos, ne amintește că trebuie să-i aducem «mulțumirea» noastră lui Cristos pentru darul de sine, în trup și sânge, ca hrană și băutură (In 6,51-58). Modul cel mai potrivit de a ne aduce mulțumirea noastră este tocmai participarea la această pâine și la acest vin pe care Cristos ni le oferă spre a realiza Euharistia noastră, Mulțumirea pe care Cristos o aduce Tatălui, spre a o oferi împreună cu el, hrăniți fiind de el (cf. MAC p. 509).

Sfântul Vincențiu de Paoli, întrebat cum ar putea cineva să aducă mulțumire lui Dumnezeu toată ziua pentru roadele răscumpărării, a spus: Cine se împărtășește bine, face bine tot ceea ce trebuie să facă (Tomas Spidlik, Izvoarele luminii, p. 188).

 

* * *

 

Cel care mănâncă trupul meu și bea sângele meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Azi creștinătatea cântă / Cea mai mare și mai sfântă / Din fântânile de har, / Taina sfântului Altar: / Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus” (Secvența LR).

Bucuria noastră este aceeași cu bucuria primilor creștini uniți la masa sfântă.

Ascultați ce lucruri frumoase spune Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, deși păgân, despre primii creștini de la începutul secolului al II-lea! Aceștia, spune guvernatorul, au obiceiul de a se aduna în aceeași zi (duminica), înainte de răsăritul soarelui și-i cântă împreună lui Cristos un imn, ca unui zeu (Epistola 10,94,7). Era celebrarea euharistică.

Primii creștini au înțeles măreția darului de la Cina cea de Taină din Joia Mare și își arătau recunoștința față de prezența lui Isus din mijlocul lor.

Mulțumirea noastră din Joia Mare, pentru

Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus,

o sărbătorim în Joia Verde și o reînnoim în fiecare duminică, pentru măreția ei.

Din păcate, mulți creștini din zilele noastre se îndepărtează tot mai mult unii de alții, se îndepărtează de sfânta Liturghie duminicală și, într-un cuvânt, uitând de datoria mulțumirii, se roagă tot mai puțin și de aceea lumea devine tot mai rea. Din acest motiv se plânge papa Ioan Paul al II-lea că: Asistăm pe scară largă la practica “week-end”-ului, în sensul unui timp de destindere pe săptămână, petrecut uneori departe de locuință și caracterizat deseori de participare la activități culturale, politice sau sportive (mai ales comerciale) a căror desfășurare coincide în general tocmai cu zilele de sărbătoare [...]. Din nefericire duminica își pierde sensul originar și se reduce doar la a fi “sfârșitul de săptămână” și se poate întâmpla ca omul, deși în haine de sărbătoare, să devină incapabil de a trăi o sărbătoare, deoarece rămâne limitat la un orizont atât de redus încât nu-i mai îngăduie să vadă cerul (Dies dominica 4).

Îngrijorat, papa strigă: Nu vă temeți să dați lui Cristos timpul vostru, fiindcă este un timp câștigat pentru umanizarea profundă a relațiilor și a vieților voastre! (DD 7).

Un bun creștin chinez se ruga așa: Doamne, lumea este rea… Tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Ca lumea să devină mai bună, începând cu mine, cu tine, cu fiecare dintre noi, trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus din taina sfântului altar și să-i aducem prinosul mulțumirii noastre.

Da, credința este primul mare dar care ne-a fost dat la Botez, ne leagă de Dumnezeu și ne face creștini, oameni cu cea mai înaltă demnitate de pe pământ: fii adoptivi ai Tatălui, frați ai lui Cristos și temple ale Duhului Sfânt. Ce poate fi mai măreț? Pe drept spune sfântul apostol Petru că am devenit părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Autorul primei lecturi (Dt 8,2-3.14b-16a), gândindu-se la cele două mari minuni, la mana din pustiu (8,3.16) cu care Iahve și-a hrănit poporul său, și la apa ieșită din stâncă spre a-i ostoi setea (v. 15) în drum spre Țara Promisă, trage concluzia că de hrana pe care omul și-o procură prin munca sa se poate lipsi, dar de hrana spirituală, de cuvântul lui Dumnezeu, niciodată. Dacă această hrană spirituală ar lipsi, orice popor și-ar găsi pieirea definitivă, s-ar întoarce, după cum spune Bloch, în întunericul neantului.

Ca această catastrofă universală să nu aibă loc, sfântul apostol Paul ne arată secretul ființării noastre veșnice: înființarea Sfintei Euharistii (Lectura a II-a: 1Cor 10,16-17).

Prin sfânta Euharistie se realizează prezența lui Isus în lume până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20), sfârșit prevăzut numai de Tatăl (cf. Mt 24,36). Această prezență are menirea să realizeze unirea dintre creștini și Cristos, care singur este viața cea adevărată, singur și sigur îi conduce pe creștini la viața veșnică.

Acest adevăr minunat ne este revelat de Isus însuși în evanghelia zilei, pe care acum am ascultat-o (In 6,51-59) și din care repet esențialul: Eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Dacă cineva mănâncă din această pâine va trăi în veci și pâinea pe care eu o voi da este trupul meu pentru viața lumii [...] Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele său, nu ve ți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi [...], fiindcă: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el.

Isus a rămas în Euharistie ca să rămână în noi și noi în el și prin el să avem viață veșnică.

Documentele Conciliului Vatican II ne arată ce lucruri minunate realizează Isus euharisticul în noi, fiind un dar regal, sacerdotal și profetic fără egal, este izvorul și culmea întregii evanghelizări (PO 5); conține tot binele spiritual al Bisericii (id.) și prin Euharistie Biserica trăiește și crește mereu (LG 26); și ceea ce este mai Biserica se îndreaptă cu pași siguri spre slava și fericirea viitoare, fiindcă la Cina cea de Taină Domnul însuși a îndreptat privirile ucenicilor săi către Paștele veșnic din împărăția Tatălui său, zicând: Vă spun că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua când îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu (Mt 26,29).

Orice creștin este chemat prin Botez să celebreze această Liturghie veșnică din împărăția Tatălui împreună cu Cristos, fiindcă, spune sfântul Petru, aceia care își trăiesc credința Botezului devin seminție aleasă, preoție regească, neam sfânt (1Pt 2,9). Pentru aceasta nu înceta să-i îndemne, fără oboseală, zi și noapte, pe primii creștini, cu cuvintele: Voi înșivă clădiți-vă, ca pietre vii, în casă duhovnicească, în preoție sfântă, ca să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu, prin Isus Cristos (1Pt 2,5), acum și-n veșnicie.

Aceasta stă în puterea noastră să o facem prin participarea cu credință la sfânta Liturghie duminicală și chiar în fiecare zi.

Scriitorul Alois Chiavrino definește sfânta Liturghie drept cea mai mare comoară; și-i vom da dreptate, dacă vom citi cartea scrisă de el cu acest titlu și din care vă redau acum doar câteva titluri de capitole mai importante:

Cap. III: Isus la sfânta Liturghie adoră și cinstește pe Dumnezeu pentru noi

Cap. IV: Isus la sfânta Liturghie ispășește pentru păcatele noastre

Cap. V: Isus la sfânta Liturghie mulțumește lui Dumnezeu în numele nostru

Cap. VI: Isus la sfânta Liturghie se roagă și ne dobândește haruri

Cap. VII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de necazuri

Cap. VIII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de păcate

Cap. IX: Isus la sfânta Liturghie ne aduce belșug în casă

Cap. X: Isus la sfânta Liturghie ne dobândește o moarte bună

Cap. XI: Isus la sfânta Liturghie scurtează suferințele sufletelor din purgator

Cine crede că nu-i dator să-l adore pe Dumnezeu și să-i dea cinstea cuvenită? Cine crede că nu-i dator să-i mulțumească lui Dumnezeu, să-i ceară haruri, belșug în casă, o moarte bună, să scape de chinurile iadului și ale purgatoriului? Cine nu are răposați dragi pentru care este dator să se roage?

Tot în această carte – Cea mai mare comoară – se spune că regele Carol al XI-lea al Franței avea o piatră scumpă de o frumusețe rară, pe care erau scrise aceste cuvinte: Cine mă are, nu va fi sărac niciodată.

Chiar dacă am avea un milion de astfel de pietre prețioase, dacă nu avem credință, speranță și iubire în jertfa lui Cristos, în sfânta Liturghie, tot săraci murim! Numai Ziua Domnului cu sfânta jertfă a învierii ne poate asigura acea comoară pe care hoții nu o pot fura, rugina nu o poate măcina și moliile nu o pot mânca, așa cum ne spune Mântuitorul (cf. Lc 12,33).

Legouve, membru al Academiei Franceze, scria fiului său spre a-l încuraja să participe duminica la sfânta Liturghie și să se împărtășească cât mai des: Fiul meu, am văzut pe scumpa ta mamă în spasmele durerii liniștindu-se numaidecât după primirea sfintei Împărtășanii și surâzând în fața propriilor suferințe. Mi-ar fi rușine de mine însumi, dacă asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect. Ceea ce are putere să facă să strălucească atât de minunat fața omenească, nu poate fi decât sfânt.

Împlinirea credinței, așa cum o proclama dreptul Iob încă din Vechiul Testament – Cred că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia și cu ochii trupului meu îl voi vedea pe Dumnezeu, eu însumi îl voi vedea și cu ochii mei îl voi privi (cf. Iob 19,26-27) – duce la bucuria concelebrării Liturghiei veșnice cu Isus Cristos.

De la o duminică la alta, Biserica înaintează spre ultima “zi a Domnului”, duminica veșnică (DD 37). Duminica este ziua în care harul se revarsă din izvorul divin și reînnoiește oamenii, viața, istoria (DD 81) și: Astfel percepută și trăită, duminica devine într-un fel sufletul celorlalte zile (DD 83) numai prin Euharistie. Dar, nu trebuie să uităm că: fără misterul preasfântului trup și sânge al Mântuitorului însăși duminica ar rămâne fără suflet.

Sfințind duminica prin participarea la sfânta Liturghie și hrănindu-se cu Pâinea vie coborâtă din cer, omul intră în dimensiunea “odihnei” lui Dumnezeu și participă profund la aceasta, devenind capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuși l-a simțit în urma creației, văzând că toate câte le făcuse “erau foarte bune” (Gen 1,31; DD 17). Bunătatea dumnezeiască o va gusta însă numai acela care va fi alături de Isus în împărăția Tatălui, în care toate sunt veșnic foarte bune.

Închei cu povestea a doi vecini. Unul mergea regulat la sfânta Liturghie în fiecare duminică și zi de sărbătoare, și chiar mai des, spre a cinsti preasfântul trup și sânge, în timp ce celălalt își vedea de treburile gospodăriei. Acesta din urmă i-a zis primului într-o bună zi: “De ce pierzi timpul ca babele cu atâtea slujbe? Vino cu mine și-ți voi arăta secretul bunăstării: munca de fiecare zi”. “Știu”, i-a răspuns creștinul adevărat, “dar ne mai trebuie asigurată și averea din cer!” Într-altă zi i-a zis creștinul vecinului ateu: “Ce mă sfătui să fac? Am avut șapte monede de aur. Într-o zi a venit la mine un sărman cerșetor și mi-a cerut ceva de pomană. Ca să-l scot din necaz, i-am dat șase monede de aur, dar apoi în noaptea următoare a venit și mi-a furat-o și pe a șaptea”. Vecinul necredincios i-a zis: “Merită să-l dai în judecată, ca să fie condamnat la ocnă pentru toată viața. Dar cine este acest tâlhar?” Creștinul i-a zis: “Tu ești tâlharul acela. Ți-a dat Dumnezeu șase zile de aur și lui și-a păstrat doar una, duminica; or, tu i-ai furat-o și pe aceasta numai pentru a-ți face mai multă avere. Nu crezi că meriți osânda veșnică?” Și necredinciosul s-a văzut constrâns să admită adevărul: Ziua Domnului trebuie sfințită. Din acea zi a fost văzut venind în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie și deseori la sfânta Împărtășanie.

Același lucru trebuie să-l facem și noi, ca Isus să fie în noi și noi în el!

Pentru aceasta să ne rugăm, așa cum am făcut-o la începutul sfintei Liturghii de astăzi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Preasfântul Trup și Sânge al Lui Cristos (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Ținând cont de o legendă religioasă antică, Isus poate fi reprezentat ca “pelican”, care, negăsind nimic pentru a-și hrăni micuții, cu ciocul își sfâșie pieptul și le dă puilor să bea sângele lui și să mănânce carnea lui, ca să poată trăi.

2. Tema

De ce să participăm la Liturghie în fiecare duminică?

3. Mesajul zilei

De ce venim la Liturghie în fiecare duminică?

Pentru două motive principale.

- Pentru a ne uni cu Domnul, care ne mântuiește. Elemente ale acestei mântuiri care se realizează pentru noi la fiecare Liturghie sunt:

$Alianța: Dumnezeu a încheiat cu noi un pact veșnic de prietenie, mai perfect decât cel înfăptuit cu evreii la poalele muntelui Sinai (cf. prima lectură).

$Viața divină: evreii considerau sângele victimelor instrument de transformare a păcătoșilor în prieteni ai lui Dumnezeu. Isus, cu sângele său, ne-a purificat într-adevăr de păcat și ne-a făcut fii ai lui Dumnezeu (cf. lectura a doua).

$Comuniunea de iubire: ca și la Cina de pe urmă, și astăzi Domnul ne adună într-o singură familie, în jurul Mesei sale sfinte, chezășie a comuniunii veșnice de viață cu el.

- Pentru a ne educa la comuniunea de iubire cu Dumnezeu și cu toți oamenii.

$Noi ne străduim să fim buni; noi suntem slabi în iubire; pentru aceasta, Isus ne-a dat Euharistia, care este școala iubirii. Toate cele trei părți principale ale celebrării euharistice concură în vederea atingerii acestui scop.

$Cum ne educă la iubire liturgia penitențială? Purificându-ne de păcat, dându-ne iertarea lui Dumnezeu, invitându-ne să iertăm și să refacem pacea cu toți…

$Cum ne educă la iubire liturgia cuvântului? Prezentându-ne istoria de iubire a lui Dumnezeu față de noi, învățându-ne preceptul carității, care este rezumatul Bibliei…

$Cum ne educă la iubire liturgia euharistică? Prezentându-ne și unindu-ne cu jertfa lui Isus, care și-a dat viața pentru prietenii săi, și care – unit mereu cu trupul său mistic, care suntem noi – aduce în numele tuturor mulțumire și laudă Tatălui.

$Copiii care nu iubesc Liturghia riscă să moară de malnutriție spirituală, din lipsă de iubire.

Liturghia este sacramentul unității și iubirii.

- În Euharistie, noi formăm o singură familie, unită în iertare, în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, în unire cu Isus care moare și învie pentru noi, în rugăciune și în cântare.

- “Unitatea Bisericii este semnificată și înfăptuită de Euharistie”.

4. Exemple

Participând la celebrarea euharistică, să ne lăsăm molipsiți de iubirea lui Isus față de noi, mărturisind iubirea lui.

a) Germanii abia intraseră în sătucul Pusay, când o rafală plecată de la o fereastră a ucis un ofițer al armatei invadatoare. Comandantul, ca represalii, i-a încolonat pe toți bărbații din micul sat belgian în piață și a ordonat:

- Unul dintre voi l-a ucis pe ofițer. Ori se predă singur cel care l-a ucis și se va face dreptate, ori voi ordona decimarea.

Toți au tăcut. A fost ordonată decimarea… A izbucnit un urlet disperat al femeilor și copiilor. Dar s-a ridicat o voce, cea a bătrânului paroh care a spus:

- Eu sunt vinovat! Ucideți-mă pe mine!

A fost împușcat. Era nevinovat. Moartea lui a însemnat viață pentru tot satul!

b) Pentru a traduce în termeni potriviți mentalității copiilor aceste concepte, prezentăm această povestire.

Erau prieteni, în total o duzină. S-au organizat, au format un grup pentru vacanța de Crăciun. S-au dus la munte ca să schieze. În ziua aceea zăpada era splendidă. Au petrecut toată ziua în aer liber. Dar spre apus, vremea s-a schimbat brusc. Un viscol puternic i-a surprins pe toți acei tineri departe de refugiu. De acum era seară când, după eforturi mari, au reușit să se întoarcă și să fie din nou împreună. S-au numărat: mai lipsa cineva: Renata! Viscolul a blocat-o cine știe unde.

Ce să facă? Discută. Un grup spune:

- Să așteptăm, va sosi! Nu este copil!… Așa îi trebuie, nu trebuia să se desprindă de noi. Nu este bine să ieșim și să mergem după ea: este prea periculos pe vremea aceasta! Și apoi, cine știe unde este?

Un al doilea grup, în schimb, gândea astfel:

- Suntem prieteni; unul pentru toți, toți pentru unul! Nu putem rămâne aici când o prietenă de-a noastră poate că este pe moarte. Să mergem să o căutăm! Și au ieșit, au căutat-o îndelung, inutil; au strigat, au făcut semne cu torțe: nimic!

S-au întors cu inima și cu membrele frânte. Unul din acest grup, însă, nu s-a întors: nu s-a dat bătut. Își propunea:

- Vreau să o regăsesc pe Renata cu orice preț, chiar cu prețul vieții! Suntem prieteni: destinul ei este și al meu! A căutat, a tot căutat, a strigat îndelung… S-a întors la miezul nopții, epuizat, dar o aducea pe Renata rănită cu sine. Acea întoarcere a provocat bucurie, felicitări, discuții și chiar acuzații… Dar Renata era în siguranță cu ei.

Aici sunt trei grade de participare: care sunt?

Ce a făcut Isus pentru mine pentru a mă mântui?

Ce fac eu pentru el și pentru frații care au nevoie de ajutor?

În care dintre aceste trei grade de participare mă pot regăsi?

 

* * *

 

Trupul și Sângele Domnului

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Era odată un bărbat care ședea la marginea unei oaze, la intrarea unei cetăți din Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi și îl întrebă: “Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Egoiști și răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!” “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul”.

Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru și îi puse aceeași întrebare: “Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Omul nostru răspunse cu aceeași întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Erau buni, mărinimoși, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo și cu greu i-am părăsit”. “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți”, răspunse bătranul.

Un neguțător care își aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri și pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân și îi zise cu reproș: “Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una și aceeași întrebare pe care ți-o adresează două persoane?”

“Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut și în alt oraș prieteni va găsi și aici tovarăși credincioși și de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce știm noi să găsim/descoperim în ei”.

Am început cu această istorisire cu tâlc pentru a-mi crea premisa, cadrul necesar punctelor pe care vreau să le ating în aceste câteva minute, care sper să nu pară mai lungi decât sunt ele în realitate. Vin dintr-o comunitate creștină vecină dumneavoastră, cu un profund respect față de Sfânta Euharistie și vreau să cred din toată inima că mă aflu tot în fața unor creștini cu adâncă venerație față de Trupul și Sângele Domnului, cu atât mai mult cu cât este și hramul parohiei dumneavoastră. Dacă cumva se află alte motive care au determinat prezența dumneavoastră în acest moment în biserică, vă reamintesc că elemente care să potolească curiozitatea ori plictiseala veți găsi mai degrabă în spațiul din fața bisericii, care are mai puțin de-a face cu misterul pe care-l celebrăm noi acum.

În al doilea rând, ca să mă pun la adăpost de criticile vehemente ale cârcotașilor, vă avertizez din start că nu veți auzi lucruri noi. Îmi place să cred că o carte nouă cu adevărat nouă va conține întotdeauna adevăruri vechi, în sensul de universal-valabile. Avem în popor o vorbă care zice “soarta unei glume depinde nu numai de gura care o rostește, ci și de urechea care o ascultă”. Așadar depinde mai mult de dumneavoastră, prin răspunsul la provocarea Cuvântului lui Dumnezeu, să demonstrați noutatea acestui cuvânt “vechi”, al cărui mesager se întâmplă de această dată să fiu eu.

Foarte des se aude astăzi, mai ales când intervine în discuții, mai rar ce-i drept, tema religiei, că oamenilor le merge prea bine, motiv pentru care nu mai resimt necesitatea prezenței lui Dumnezeu în viața lor. Ați auzit acest lucru probabil de nenumărate ori sau chiar ați rostit-o dumneavoastră. Ne închipuim adesea în mod naiv că suntem deja în țara în care curge bani și plăcere (Scuzați, am vrut să spun “lapte și miere”) și în care nu mai rămâne timp și spațiu pentru Cel care este totul, la modul absolut, și oferă totul celor care nu ar avea de fapt nici un drept să-l ceară. Cât de ușor uităm că Dumnezeu ne-a ajutat și cât de repede începem să credem, în abundența aparentă în care înnotăm lacomi, că nu ne mai lipsește nimic, că nu mai avem ce anume cere sau pentru ce să mulțumim!

Dragi credincioși din Gherăești, nu vă merge cumva prea bine?! De fapt, iertați-mă, nu aceasta e întrebarea corectă, căci Dumnezeu nu poate avea nimic împotrivă ca omului să-i meargă bine. Rectific: L-am uitat cumva pe Dumnezeu, pentru că ne merge bine? Ne e inima atât de arogantă, încât nu ne mai amintim că Dumnezeu ne-a condus aici și uităm ceea ce a făcut pentru noi?

Nu e această o credință ciudată în Dumnezeu, atâta timp cât avem nevoie de el la prima vedere doar când avem probleme și-l uităm când ne merge bine? De fapt, chiar și când nu ne merge grozav, nu facem decât să-i cerem lui Dumnezeu să ne meargă bine, pentru ca apoi să uităm repede cât de mult îi datorăm. Să fie doar acesta nivelul credinței noastre?

Sărbătoarea “Trupul și sângele Domnului” este un protest exigent tocmai împotriva unei astfel de atitudini. Sărbătoarea de astăzi ne amintește clar, din ce anume trăim, ca și creștini. Ea vrea să ne protejeze de aroganța fără temei de care am pomenit mai înainte. Vrea să ne reamintească ce anume ne dă viață și ne menține în existență, în calitate de creștini: Sfânta Euharistie.

Poate ați auzit de opera “Un rabin vorbește cu Isus”, scrisă de rabinul american Jacob Neusner, căruia Papa Benedict al XVI-lea i-a dedicat un capitol important în lucrarea sa “Isus din Nazaret”, de curând apărută: “Este impresionant schimbul de idei pe care rabinul, după întâlnirea (ideală) cu Isus, îl are cu învățătorul lui la sinagogă. Învățătorul întreabă: “A lăsat ceva deoparte din Torah acest Isus al tău?” Rabinul Neusner răspunde: “Nimic”. Învățătorul reia: “Atunci, a adăugat ceva?” Rabinul Neusner afirmă: “Da, pe sine însuși”. Este același răspuns dat de Sf. Irineu, în secolul al II-lea, celor care se întrebau cu privire la noutatea pe care a adus-o Cristos venind în lume: “Cristos, scria Sf. Irineu, a adus toată noutatea aducându-se pe sine”.

De aceea este atât de important Sacramentul Euharistiei, pentru că îl conține pe însuși Cristos, noutatea veșnică și absolută. În speciile sfinte e prezent Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Se poate prelungi mult tema argumentelor în favoarea adevărului că Trupul și Sângele Domnului, Sfânta Euharistie, reprezintă un mister central, esențial și nu marginal al credinței noastre. Eu m-aș opri la trei dintre ele, cu câteva aplicații în notă spirituală.

1. Sfânta Euharistie este un mister central al credinței noastre, fiind și centru al comunității noastre. Aici, în jurul altarului, la Sfânta Liturghie ne întâlnim cu toții, tineri sau bătrâni, mai implicați sau distanți, mai bogați ori săraci, mai moderni sau de modă veche. Aici, în biserică, când se celebrează Euharistia, își pierd din valoare detaliile vestimentare, luxul ori sărăcia în care trăim, haina profesională pe care ne-o asumăm zilnic sau imaginea pentru care luptăm zi de zi. Aici suntem pur și simplu împreună, creștini ce participă la Sfânta Jertfă pentru că au răspuns invitației Domnului de a sta la masă cu el, ca și la Cina cea de Taină.

2. În al doilea rând, trebuie să acceptăm că Sfânta Euharistie ne dezvăluie un Dumnezeu atât de simplu, într-o lume ce se vrea adesea atât de complicată. Astăzi îl adorăm pe Isus Cristos sub speciile pâinii și a vinului. Pâinea este importantă, esențială pentru viață. Pâinea este un aliment ce se găsește chiar și la cei mai săraci oameni. Isus, pentru a ne fi aproape, nu-și asumă un chip extraordinar, ieșit din comun, ci unul obișnuit, la îndemâna oricui și, simultan, absolut necesar oricui. Nu putem supraviețui doar cu prăjituri, torturi, coca-cola etc. Când suntem înfometați, ne e suficientă fie și doar o bucățică de pâine. Dumnezeu, în atotputernicia sa, se dovedește a fi mai simplu, mic, accesibil decât ne-o putem închipui noi, oamenii.

3. Euharistia e semnul prin excelență al permanenței lui Dumnezeu în/între noi. Cu siguranță v-ați pus măcar o dată întrebarea “de ce purtăm în procesiune Sfântul Sacrament?”

a. Procesiunea simbolizează că noi, creștinii suntem încă pe drum, pelerini în drum spre țintă, dar nu suntem singuri. Cristos e cu noi și ne conduce, ne luminează drumul precum monstranța strălucește și indică calea credincioșilor în procesiune.

b. Dumnezeu nu se lasă zăvorât în tabernacol și nici închis între zidurile bisericilor. Este viu și vrea să prindă viață în noi, să fie parte din viața noastră.

c. Acceptând să fie purtat pe drumurile satului nostru, Dumnezeu vrea de fapt să sfințească toate elementele componente ale vieții noastre, casele, școlile, locurile de muncă și de joacă, toate dimensiunile vieții noastre.

Un principiu latin spune “contemplata aliis tradere”, adică trebuie să împărtășim și celorlalți din fructele propriei contemplații. Forțând sensul acestui dicton, vreau să încercăm acum să concretizăm cele trei argumente pomenite în aplicații practice în viața noastră.

1. Faptul că Euharistia pare că este astăzi așezată “printre altele” și aura de mister central al credinței noastre parcă pălește, se datorează și atrofierii simțului omului de azi pentru esență, pentru ceea ce e mai important. Omul de azi se pierde mult în detalii. Ar putea fi o provocare această sărbătoare la a ne orienta viața spre esențial. Poate ar fi timpul să nu ne mai irosim sănătatea pentru a face mai mulți bani decât am avea nevoie, pentru ca apoi să ne irosim banii pentru a ne recâștiga sănătatea pierdută. Poate ar fi timpul să ne dăm seama că nu merită să riscăm unitatea familiei și valorile pe care se întemeiază ea pentru a câștiga bani la mii de km distanță, căci nu vor putea toți banii din lume să ne reîntregească familia. Poate va veni odată timpul când nu vom mai construi case prea mari și arătoase, care devin ulterior pustii și goale. E un fapt care se constată și în Gherăești că avem astăzi case mai mari, dar familii mai mici; copii mai puțini, câini și pisici mai multe; averi mai multe și valori mai puține; profituri mai mari și relații mai superficiale; case mai frumoase, dar cămine destrămate. Ce este oare cu adevărat esențial și necesar pentru noi?!

2. Dumnezeu ni se dăruiește într-un mod atât de simplu și accesibil tuturor! Ce ne-ar putea determina să stăm departe de Euharistie, cât timp știm că este esențială pentru noi, că e viața noastră? La ce anume folosesc zeci de Liturghii ascultate, practicile de pietate, rugăciunile, faptele bune dacă stăm departe exact de ceea ce ne pune în relația cea mai intimă cu Dumnezeu, Sf. Împărtășanie? Poate faptul că am pierdut simțul păcatului și am devenit lacși, poate faptul că ne este frică să recunoaștem în fața lui Dumnezeu cine suntem noi cu adevărat, poate frica de Dumnezeu, de ceilalți, teama de a ne pierde imaginea, gândul că ne merge bine și fără Dumnezeu… Nu știu… Dacă Isus Cristos ar fi ales o formă mai complicată a prezenței sale între noi, i-am fi acordat oare mai multă atenție?!

3. Să nu uităm că suntem pe drum, că suntem trecători, dar nu suntem singuri, atâta timp cât îl primim pe Cristos în Sf. Împărtășanie. Cristos vrea să devină parte din viața noastră. Să nu ne facem iluzii așadar că problema relației noastre cu Dumnezeu și a credinței în Presfântul Trup și Sânge se epuizează în minutele petrecute aici în biserică! Viața de zi cu zi demonstrează de fapt dacă suntem sau nu niște ipocriți în trăirea credinței ce o mărturisim la Sf. Liturghie. Dostoievski spunea: “Secretul existenței nu constă doar în a trăi, ci și în a ști pentru ce se trăiește”. E nevoie de două lucruri: a alege bine drumul și, apoi, a-l parcurge cu sinceritate.

4. Și, în ultimul rând, Cristos trebuie purtat cu recunoștință pe drumurile vieții noastre.

Se spune că un împărat avea ca bun prieten un pictor, care însă trăia în foarte mare mizerie. Împăratul obișnuia să se plimbe uneori deghizat prin piață. Într-o zi, a dat peste vechiul său prieten, plin de mizerie și, evident, într-o stare înaintată de ebrietate. Făcându-i-se milă de el, i-a strecurat în buzunar un diamant foarte mare, de preț, care, se gândea el, îl va ajuta pe bietul pictor, după ce se va trezi din beție, să ducă pe viitor o viață onorabilă. După ani și ani, la o nouă plimbare incognito prin piață, a dat din nou peste vechiul său prieten, devenit acum doar un biet cerșetor. “De ce ești încă în această stare de sărăcie profundă?”, l-a întrebat împăratul. “Știi foarte bine, i-a răspuns bietul pictor, că nu m-am priceput niciodată să câștig bani și de aceea duc o viață lamentabilă”. “Dar cum se face, a zis împăratul, că n-ai găsit diamantul acela mare pe care ți l-am pus deunăzi în buzunarul hainei?” Pictorul s-a uitat la el uluit și râzând neîncrezător a răspuns: “Văd că-ți bați joc de mine! Sunt un amărât și în buzunarul meu nu va ajunge niciodată un diamant!”

Sensul primar al cuvântului “Euharistie” este “mulțumire, aducere de mulțumire”. Să nu ne purtăm așadar ca și cum am fi săraci, aruncați de Dumnezeu într-o existență întâmplătoare, lamentabilă. Euharistia este cel mai mare dar oferit oamenilor, este Darul prin excelență, căci îl conține pe însuși Dumnezeu.

Se spune că odată un călugăr se pregătea să vorbească în piața mare a satului. Își compusese cu grijă discursul și se pregătea să-l citească, când o pală bruscă de vânt a făcut să-i zboare foile în crengile unui lămâi. Luat prin surprindere, incapabil să-și găsească șirul predicii, a zis: “Prieteni, iată în rezumat ce voiam să vă spun. Când mi-e foame, mănânc; când mi-e somn, dorm!” “Dar nu toată lumea face așa, maestre?” a întrebat cineva din mulțime. “NU! Nu în același fel!” a replicat el. “De ce?” “Când oameni mănâncă, se gândesc la o mie de lucuri; când adorm, se gândesc la problemele lor. Iată de ce nu fac la fel ca mine!” Și călugărul și-a strâns lucrurile și s-a retras, iar celor care îi mai puneau încă întrebări, le răspundea: “Detaliile le veți găsi în crengile lămâiului…”

Nu am avut ghinionul să îmi pierd foile prin crengile copacilor din jur, dar esența mesajului meu e cam aceeași: “Să dea Domnul să vă fie mereu foame de Dumnezeu, să veniți mereu înfometați la acest izvor de viață care este Sfânta Euharistie și dacă cuvintele mele nu au reușit să vă adoarmă, să dea Domnul să nu aveți niciodată odihnă până când nu veți fi cu adevărat cristofori, purtători de Cristos, creștini profund euharistici care-l poartă în gândul, cuvântul și viața lor pe Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Ceea ce-mi doresc și mie! Amin.

 

* * *

 

Undeva-n Balcani… Omul euharistic

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Undeva-n Balcani, unde fetele se dau în vânt după ruj cu particule de aur de 24 de carate, unde băieții se tunează cu deodorant antiperspirant cu molecule de argint, unde părinții spun că suntem o mare familie, că ne-avem ca frații, dar la probleme, știm bine, fugim unii de alții…, unde avem multe biserici, că păcătuim cam des…

Aici și acum dorința noastră, dorința poporului creștin este de a ne manifesta credința în Trupul și Sângele Mântuitorului și mai ales de a propune și altora, măcar o dată pe an, să-l privească, să stea față-n față cu el, să-și întâlnească ochii, să-și atingă inimile.

Undeva-n Balcani: – Fată, da soarele ala cu pâinița aia în mijloc e din aur? – Da, fată. – Vai, nu pot să cred, cât ruj cu particule de aur ar ieși… Altundeva, tot în Balcani: – Frate, da cutia aia din care iese fum e din argint? – Cred că da… – Tu îți dai seama câte molecule de argint sunt acolo? – Cum, din acelea de care conține și sprayul tău!?

Acesta nu este în niciun caz omul euharistic. Și sunt șanse mari nici să nu fie vreodată. Omul euharistic nu este așa! Omul euharistic nu se comportă în acest fel! Omul euharistic nu gândește astfel!

Cum este Omul euharistic? Poate el să existe și undeva în Balcani? Poate el să fie azi, aici și acum? Cum îl recunosc? Ce însușiri are Omul euharistic? Ce trebuie să faci ca să devii om euharistic?

Încercăm să dăm un răspuns la aceste întrebări referindu-ne în primul rând la lecturile pe care le-am proclamat la această Liturghie. La prima vedere cu ușurință se poate observa că apare de mai multe ori cuvântul sânge decât cuvântul trup. Vom rămâne așadar la raportul care există între Omul euharistic și sângele Mântuitorului. Asta datorită constatării de mai sus, dar și datorită promisiunii pe care am făcut-o unui preot care a ținut o predică de Trupul și Sângele Domnului și a vorbit (aproape) numai despre Trupul Domnului și foarte puțin despre Sângele Domnului. Eu am promis că o să fac invers.

Să începem. Pentru început omul euharistic este un om al Duhului. De ce? Poate pentru că și sângele euharistic este tot un rod al lucrării Duhului Sfânt. El este cel care face posibil ca din câteva picături de apă amestecate cu vin să bem sângele Mântuitorului. Mai mult decât atât: Duhul face ca acest sânge să și curgă prin venele noastre. Și mai face ca el să nu întrețină doar viața, dar și mântuirea. Nu în ultimul rând, tot Duhul prin sângele euharistic, prin potirul mântuirii potolește setea după tot ceea ce înseamnă sens, motivație și rost de a trăi (undeva-n Balcani).

Omul euharistic mai este și un om al păcii. Nu este vorba de lipsa războiului. Un om al păcii, al păcii interioare, care într-un anumit fel este și lipsă a războiului, dar este mai ales luptă, luptă interioară, trântă cu dușmanii interiori, efort, străduință pentru a învinge o greutate. Pacea omului euharistic, pacea interioară, este sorbită odată cu sângele euharistic, cel din care, după cum găsim și în prima prefață comună, izvorăște adevărata pace.

Omul euharistic este și un om care se varsă. Să privim sângele: el curge, se varsă, se dăruiește mereu. Tainic e sângele. Cu a lui curgere, cu a lui vărsare pentru noi și pentru mulți. Spre iertarea păcatelor. De asemeni, cu a lui dăruire, generos: există doar pentru a-i sluji pe ceilalți, a-i curăța și a-i înviora.

Trăia în Georgia un om foarte bătrân. Într-o zi a mers într-un cimitir ca să-și aleagă un mormânt și a putut vedea câteva pietre funerare cam ciudate pe care se putea citi: “Aici zace Boris, care a trăit douăsprezece minute”; “Ekaterina, care a trăit o oră și două minute”…

Bătrânul vizită întregul cimitir și văzu doar epitafuri care atribuiau puține ore sau minute de viață. Surprins, se apropie de îngrijitorul cimitirului și îl întrebă:

- Tovarășe, cimitirul acesta este cumva un cimitir de copii?

- Nu – răspunse omul. Este un cimitir special. Măsurăm viețile răposaților în funcție de binele pe care l-au făcut celorlalți. Unii au trăit mult timp, însă au dat puțin din el celorlalți.

Există zile pline, folosite la maximum și zile goale, pierdute. Și există, de asemenea, vieți pline și vieți goale, sterile. Ceea ce umple o viață, ceea ce face o viață să fie euharistică este iubirea față de Dumnezeu și slujirea celorlalți.

În cartea Înțelepciunii este lăudat Omul euharistic: atingând îndată perfecțiunea, a umplut mulți ani (Înț 4,13). O temă bună pentru examenul de conștiință: ce calitate au zilele mele? ce “epitaf” merit astăzi? Epitaful Omul euharistic: pentru voi și pentru mulți s-a vărsat.

Omul euharistic, nu în cele din urmă, este și un om adevărat. Adevăratul om este Omul euharistic. Om adevărat în primul rând pentru că nu este “da” și “nu” în același timp. Sângele euharistic este cel care conduce (la) și obține coerență. Om adevărat și pentru că nu vede totul ca pe o competiție. Omul euharistic cu ajutorul sângelui euharistic se ține departe de tot felul de întreceri și mai ales de “competițiile” care pe care. El nu vrea să fie primul om, dar vrea mereu să fie mai om.

Undeva-n Balcani este posibil, chiar și aici, să-l întâlnim pe omul euharistic atâta timp cât cei care viețuiesc pe aceste meleaguri vor fi însetați și înfometați după sângele și trupul euharistic și mai ales dacă nu vor uita că atât trupul, cât mai ales sângele nu ar ajunge la ei fără Inima dulce a Omului-Dumnezeu care bate pentru toți cei în pieptul cărora arde iubirea-i mereu.

 

* * *

 

Trupul și Sângele Domnului (lectio divina)

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 14,12-16.22-25

O cină de neuitat

12 În prima zi a sărbătorii Azimelor, când era sacrificat mielul pascal, ucenicii l-au întrebat pe Isus:

- Unde vrei să mergem să-ți pregătim masa de Paști?

13-14 Isus a trimis doi dintre ucenicii săi zicându-le:

- Mergeți în cetate: acolo vă va ieși în cale un om purtând un urcior cu apă; mergeți pe urma lui și unde va intra spuneți stăpânului casei: “Învățătorul ne-a trimis să te întrebăm: unde este o sală unde aș putea să iau masa împreună cu ucenicii mei?” 15 Și el vă va arăta o încăpere mare, la etaj, cu masa gata așternută. Acolo să ne pregătiți.

16 Ucenicii au plecat și, ajungând în cetate, totul s-a petrecut după cum li se spusese. Acolo au pregătit masa de Paști.

22 În timp ce stătea la masă, Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor, zicând:

«Luați, acesta este trupul meu».

23 Apoi luând paharul și, mulțumind, l-a dat lor și au băut din el toți. 24 El le-a zis:

«Acesta este sângele meu, sângele noului legământ vărsat pentru voi toți. 25 Adevăr, adevăr vă spun: nu voi mai bea din rodul viței de vie până în ziua în care voi bea un vin nou în împărăția lui Dumnezeu».

26 După ce au cântat psalmii de mulțumire, au plecat spre Muntele Măslinilor.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această zi, liturgia Bisericii celebrează Solemnitatea Corpus Christi, adică amintirea specială a prezenței reale a lui Isus în Pâinea și Vinul consacrate.

Nu toate tradițiile creștine trăiesc acest mister în același mod. Aici propunem câteva reflecții care pornesc de la o privire conformă Bisericii catolice.

Anul acesta, cu textul din Mc 14, ne revelează misterul Euharistiei în cadrul Pătimirii Domnului. Textul este scurtat. O primă parte, versetele 12-16, ne relatează pregătirile pentru Cina Pascală. După aceea sunt omise versetele 17-21 unde se relatează trădarea lui Iuda. Este reluată relatarea în versetele 22-25 unde este descrisă instituirea Euharistiei.

În această relatare apar diferite elemente pe care este util să le explicăm pe scurt:

- Versetul 12 face referință la sacrificiu. Acesta era un element foarte obișnuit în credința din vechea alianță. Era oferirea rituală a unui miel pe care-l sacrifica fiecare familie. Sacrificiul este un “cadou” care i se face lui Dumnezeu așteptând să se primească de la El harul și binecuvântarea sa.

- Comunitatea creștină avea să înțeleagă că în spatele acestui miel sacrificat este însuși Isus, Dumnezeu, Domn și Mesia, oferind propriul său Trup și Sânge.

- Isus vrea ca acest Paște așa de special să se pregătească așa cum se cuvine, cu toate detaliile pe care le stabilește legea și tradiția strămoșilor.

- Era obișnuit ca fiecare familie să se adune pentru a mânca în formă rituală mielul care a fost sacrificat în Templul din Ierusalim. Isus care este capul acestei noi familii decide să mănânce mielul împreună cu cei doisprezece apostoli ai săi.

- Însă Cina Pascală iudaică se transformă într-un nou rit: Isus însuși este Mielul care luând pâinea și paharul rostește binecuvântarea dintr-o nouă perspectivă.

- Pâinea reprezintă în mod simbolic tot ceea ce are nevoie omul pentru a trăi. Este semn al alimentului, a ceea ce este necesar pentru om în drumul său istoric. În această Cină este remarcată în mod clar identificarea Pâinii cu Trupul lui Cristos.

- Ucenicii înțeleg că în pâine se dăruiește însuși Isus. Toți cei care mănâncă din această pâine vor intra în comuniune cu El.

- Vinul simbolizează sărbătoarea și veselia. Pâinea reprezintă ceea ce este necesar; vinul reprezintă ceea ce este gratuit. Pentru concepția semită în general în sânge se află viața, pentru aceasta se înțelege în acest episod că Isus își oferă viața. Literalmente relatarea spune sânge “vărsat” făcând referință la viitoarea moarte pe care Isus o va îndura pentru toți.

Pentru a ține cont: În Noul Testament avem patru relatări ale instituirii Euharistiei: în cele trei evanghelii sinoptice (Mt, Mc și Lc) și în sfântul Paul în 1Cor 11,23-25.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 26,17-19.26-29; Lc 22,7-13.15-20.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “Cină”.

Întrebări pentru lectură

- Ce se făcea în sărbătoarea Azimelor?

- Ce-l întreabă ucenicii pe Isus în ziua sărbătorii?

- Ce le spune Isus?

- Ce trebuie să facă ucenicii?

- Pentru ce Isus acordă atâta atenție celebrării acestei sărbători?

- În definitiv, ce fac ucenicii?

- Ce face Isus atunci când stăteau la masă?

- Ce spune?

- Ce simbolizează pâinea?

- Ce simbolizează vinul?

- Cum se termină relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Cum celebrez sărbătorile credinței mele?

- Le acord timpul cuvenit, mă concentrez?

- Am grijă de detalii pentru ca să fie demnă celebrarea și să semnifice tot ceea ce vrea să celebreze?

- Ce sens are pentru mine astăzi a celebra Paștele creștin?

- Ce impact are în viața mea faptul că Isus mi se revelează ca Pâine pentru a mă hrăni pe drumul meu?

- Ce înseamnă pentru mine că Isus este vin care înveselește inima mea în mod gratuit?

- Ce repercusiune are în viața mea spirituală faptul că Isus își varsă sângele pentru a mă mântui?

- Cum trăiesc celebrarea Liturghiei în fiecare duminică?

- Este realmente o sărbătoare în care mă întâlnesc cu Cristos care m-a iubit și s-a dat pentru mine, așa cum ne spune sfântul Paul?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune vom folosi câteva reflecții ale Slujitorului lui Dumnezeu, Ioan Paul al II-lea: Mane nobiscum Domine, 18

Îndeosebi este necesară, atât în celebrarea Liturghiei, cât și în cultul euharistic din afara Liturghiei, să se cultive conștiința vie a prezenței reale a lui Cristos, având grijă de a o mărturisi cu tonul vocii, cu gesturile, cu mișcările, cu întregul ansamblu al comportamentului. În acest sens, normele amintesc – și eu însumi am avut recent ocazia să reafirm – importanța care trebuie dată momentelor de tăcere atât în celebrare, cât și în adorația euharistică. Într-un cuvânt, este necesar ca întregul mod de a trata Euharistia de către slujitori și de către credincioși să fie marcat de un respect extrem. Prezența lui Isus în tabernacol trebuie să constituie un pol de atracție pentru un număr tot mai mare de suflete îndrăgostite de el, capabile să stea îndelung să-i asculte glasul și aproape să-i simtă palpitațiile inimii. “Gustați și vedeți cât de bun este Domnul!” (Ps 33 [34],9).

Aceste reflecții ne ajută să mărim evlavia noastră euharistică, măcar în perspectiva modul de a o trăi în credința Bisericii catolice.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a reafirma credința noastră în prezența reală a lui Isus în Pâinea euharistică, vă propun să repetați foarte rar frazele rostite de Domnul asupra Pâinii:

- Luați, acesta este trupul meu…

- Luați, acesta este trupul meu…

Trebuie să “savurăm” aceste cuvinte ale Domnului care continuă și astăzi să se ofere pentru noi la fiecare celebrare a Euharistiei.

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Caută să mărești evlavia euharistică prin celebrarea Liturghiei, prin comuniunea cu frații și prin adorația Preasfântului Sacrament.

Propunere comunitară

- Cu mult respect și spirit cordial, să vă apropiați de frații de alte confesiuni pentru a-i întreba cum trăiesc și cum înțeleg ei în credința lor prezența lui Isus în Pâine și Vin.