Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfântul Trup și Sânge
Anul A (B, C)

Lecturi:
Deuteronom 8,2-3.14-16
1Corinteni 10,16-17
Ioan 6,51-58

Ioan 6,51-58

În acel timp, Isus a spus mulțimii: “Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care o voi da eu pentru viața lumii este trupul meu”. Iudeii se certau zicând: “Cum poate acesta să ne dea trupul să-l mâncăm?” Isus le-a zis: “Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu veți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi. Trupul meu cu adevărat este mâncare și sângele meu cu adevărat băutură. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu rămân în el. Precum m-a trimis pe mine Tatăl cel viu și eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă va mânca pe mine va trăi prin mine. Aceasta este pâinea care coboară din cer, nu ca aceea din care au mâncat părinții voștri. Ei au murit; cine mănâncă din această pâine va trăi în veci”. Acestea le-a zis pe când învăța în sinagoga din Cafarnaum.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Iștoc
pr. Alessandro Pronzato
pr. Șerban Tarciziu
pr. Felician Tiba
volum colectiv ITRC

 

* * *

 

Pâinea cea vie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Biserica, în fiecare zi a anului, celebrează taina Euharistiei; o oferă lui Dumnezeu ca jertfă de laudă, o dă credincioșilor ca hrană și o păstrează în tabernacol drept centrul spiritualității noastre de fiecare clipă. Din aceste motive, solemnitatea de azi nu este atât amintirea instituirii ei ca sacrament, cât mai ales celebrarea unui mister viu și actual (Intimità divina).

Fiecare celebrare euharistică înseamnă o victorie zilnică, iar toate împreună trec pe sub arcul de triumf al trupului și sângelui celui Înviat din morți, actualizând prezența sa divină în om până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20).

În ce constă această victorie zilnică?

Grija deosebită a lui Moise (lectura I-a) era de a ține trează conștiința poporului asupra minunilor săvârșite de Dumnezeu și mai ales de mana minunată, ca să rămână credincios. Poporul israelit voia ca Iahve să-i înțeleagă suferințele fizice și cerințele materiale, crezând că, având tot belșugul, se va îndrepta mai ușor spre cunoașterea lui Dumnezeu și păzirea poruncilor sale. Pe de altă parte, Dumnezeu voia ca poporul să-i înțeleagă programul său spiritual, că omul nu trăiește numai cu pâine, iar satisfacerea trebuințelor pământești, temporale, nu duce la cunoașterea celor veșnice, ci din contra, satisfăcând mai întâi cerințele sufletești, trupul nu mai are trebuințe deosebite. Pentru a-i aduce la această convingere, Dumnezeu le-a dat mana. Se satură și de ea, deși avea în sine orice plăcere, și vor murmura din nou.

Superioritatea Euharistiei față de mană a fost pusă în evidență de Isus în timpul vieții sale pământești și azi Biserica îi continuă acțiunea. Biserica, asemenea lui Moise, ne reamintește prin solemnitatea de azi de pâinea și vinul pe care nici Moise și nici profeții nu le-au cunoscut, că ne sunt date spre a ne mări foamea și setea după infinit, după viața veșnică. Dacă Euharistia ar fi numai pentru suflet, ar fi suficientă adorația ei, dar, fiind și hrană necesară învierii trupului, este necesar ca Euharistia să fie mâncare și băutură, ca să întipărească și în trup viața cea nouă și dorința după viața veșnică, să primească germenul învierii. Este știut că total numai Dumnezeu poate mulțumi inima omului, dar înțelegem necesitatea celebrării zilnice a Euharistiei? Este victoria zilnică asupra morții.

Euharistia este definită drept Misterul credinței (LR) și ne ajută să intrăm zilnic în misterul Preasfintei Treimi, spre a stabili o intimitate cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Ajungându-se la dorința vieții veșnice și a fericirii totale în Dumnezeu, mai departe se pune problema înfăptuirii ei. Sfântul apostol Paul ne arată calea (lectura a II-a): prin binecuvântarea unui potir și frângerea unei pâini, prin care se intră în misterul lui Cristos și prin el în misterul Tatălui și al Duhului Sfânt, spunând: Dacă mă iubește cineva, va păzi cuvântul meu, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș (templul Duhului Sfânt) la el vom face (In 14,23). În această intimitate se află toată fericirea sufletului credincios.

Euharistia este definită ca jertfă neînsângerată a crucii. Devenind hrană, jertfa ne face părtași ai vieții divine, fiindcă atât la jertfele evreilor cât și la cele ale păgânilor, era credința că zeul, respectiv Iahve la evrei, mânca din aceeași jertfă care îi era oferită, împreună cu cei care i-o ofereau și astfel jertfa ca hrană dădea tuturor aceeași viață. Se spune că omul este ceea ce mănâncă (Feuerbach), numai că Euharistia pe care o mâncăm este mâncată deja de Dumnezeu în momentul în care dispare substanța pâinii și a vinului și apare substanța trupului și sângelui lui Cristos care are menirea să ne asimileze pe noi, dându-ne o viață nouă și încadrându-ne în trupul mistic, asigurându-ne viața veșnică, biruința totală asupra morții.

Cu toate că Euharistia ne asimilează, caracteristic mai este faptul că la masă se leagă cele mai multe prietenii, deoarece vinul dezleagă limbile și bucuria de a fi împreună cu cei care mâncăm dezleagă inimile. De obicei la nunți, la cumetrii, la diverse întruniri cu caracter sărbătoresc și chiar la praznice pentru răposați, oamenii sunt mai deschiși, mai darnici și mai receptivi. Fiecare comesean vesel, mulțumit, fericit oferă vecinului său un pahar cu vin, o felie de pâine etc. Darul ne leagă pe unii de alții, ne deschide spre înțelegerea altora și ne leagă pe toți de Dumnezeu, așa cum boabele de grâu se leagă și formează pâinea și bobițele din struguri își unesc mustul și formează vinul.

Ceea ce a împlinit trupul (soma), adică totalitatea ființei umane a lui Cristos pe pământ în serviciul divin și uman, aceea trebuie să împlinească Biserica și fiecare membru al ei în parte. Isus a fost pe pământ în serviciul divin ca revelator, adorator, jertfă, cult etc. Același lucru trebuie avut în vedere la împărtășirea cu trupul său. Ceea ce a împlinit pe pământ în slujba oamenilor – învățătură, hrană, vindecare, salvare, minuni etc. același lucru trebuie avut în vedere la împărtășirea cu trupul său. Nu numai Biserica, dar și fiecare creștin în parte, trebuie să devină obiect revelator (cf. In 13,35); adorator (cf. In 4,23); jertfitor (Evr 13,15; 1Pt 2,5); învățător (cf. Mt 5,19); vindecător (cf. Mc 16,18) etc.

Sfinți și sfinte au trăit ani și zeci de ani hrănindu-se numai cu sfânta Împărtășanie. Tereza Neumann a trăit peste douăzeci de ani numai cu sfânta Împărtășanie; Ecaterina Emerich, doisprezece ani; Angela de Foligno, doisprezece ani; Nicolae Flüe, nouăsprezece ani; sfânta Lidvina, doi ani etc. Primii creștini au împărtășit lumea păgână cu trupul și sângele lor vărsat pentru Cristos. Din acest motiv se spune că sângele martirilor, sămânța creștinilor.

Ceea ce mai caracterizează Euharistia ca jertfă este iubirea divină care ne scutește de alte jertfe costisitoare. În Vechiul Testament citim despre o mulțime de jertfe care se cereau de la evrei: arderi de tot (cf. Lev 1,2-3; de mâncare (cf. Lev 2,1; de împăcare

(cf. Lev 3,1; pentru păcat (cf. Lev 4,3) un vițel fără meteahnă, chiar dacă păcatul a fost săvârșit din neștiință; pentru vinovăție (cf. Lev 6,6) un berbec fără meteahnă; pentru jertfă de ispășire, de împăcare (cf. Lev 16,3) un vițel și un berbec etc. Pe când în Noul Testament ni se cere să primim jertfa lui Cristos de pe cruce ca pe cea mai mare laudă, mulțumire ce se aduce lui Dumnezeu; ea mijlocește și ispășește pentru întreaga lume. Cu toate acestea mulți rămân indiferenți față de această iubire și o iau în seamă doar la Paște sau la Crăciun și, nu rareori, pentru a da doar un plus de poezie vieții. Și chiar dintre cei care se împărtășesc mai des, câți o fac în spirit evanghelic, de jertfă? Faptul următor s-a petrecut la Sinaia în anul 1977, în timpul exercițiilor spirituale pentru preoți. La sfânta Liturghie de încheiere, a venit la împărtășanie un tânăr necatolic, pe care parohul îl cunoștea și nu i-a dat sfânta Taină. Tânărul s-a supărat și l-a lovit peste mână, împrăștiind sfintele Ostii, apoi s-a repezit să ia sfânta Taină din tabernacol. Împiedicat, s-a întors să fugă din biserică, lovind pe cei care îi stăteau în cale. Parohul ne-a explicat că acel tânăr l-a întrebat într-o zi despre Euharistie și, aflând că este Taina care ne dă o viață nouă, că acei care se împărtășesc vor deveni în viața veșnică asemenea îngerilor, el a spus: Dacă așa stau lucrurile, atunci se merită ca sfânta Împărtășanie să fie furată, dacă nu ți se dă. Și el a voit, probabil, să-l răpească pe Dătătorul vieții veșnice. O fi fost el nebun, după cum susțineau unii, dar era logic. Mulți suntem chemați să-l primim, ba chiar ni se poruncește să-l primim în timpul Paștelui, și câți ascultăm?

Sfânta Euharistie este dar ceresc; ea ne dă siguranța victoriei asupra morții. Nu se cuvine să facem sărbătoare?

Doamne Isuse Cristoase, om și Dumnezeu ascuns în sfânta Taină a altarului, ajută-ne ca, ori de câte ori ne împărtășim sau participăm la rugăciunile liturgice ale Bisericii, să devenim noi înșine hrană: unora drept credință, altora drept speranță, dar pentru toți iubire care face sărbătoare; celor săraci să le fim ajutor, celor bolnavi să le fim medicament, celor bătrâni sprijin, celor ce mor viatic. Amin.

 

* * *

 

Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

“Cine mănâncă Trupul meu și bea Sângele meu rămâne în mine și eu în el” (In 6,56).

Cunoaștem faptul că anul liturgic i-a dedicat deja Euharistiei seara și noaptea din Joia Sfântă. Euharistia este “izvorul și apogeul întregii vieți creștine” (LG 11), inima oricărei activități ecleziale. Iată pentru ce, sfânta Biserică, în Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, ne aduce iarăși în centrul atenției și al evlaviei noastre creștine, această Taină sublimă și ne îndeamnă să reflectăm, într-un mod particular, asupra marelui și adâncului mister Euharistic. Așadar, o a doua zi consacrată într-un mod aparte sărbătoririi, venerării, recunoștinței, din partea noastră, pentru acest mare Dar al iubirii divine față de noi.

Unde își are originea și care este sensul solemnității de astăzi? Sub imboldul dezvoltării tot mai mari a reflecției teologice asupra prezenței reale a lui Cristos în speciile euharistice consacrate, dar și a amploarei pe care o luase devoțiunea euharistică populară, Papa Urban al IV-lea a dispus ca sărbătoarea, care se celebra deja în anul 1246 în dieceza de Liège, să se extindă la toată lumea catolică. Obiectul acestei celebrări este foarte bine rezumat de prefața Liturghiei de astăzi: “Cristos, la Cina sa de pe Urmă împreună cu apostolii, voind să perpetueze în veac jertfa crucii mântuitoare, s-a oferit Ție Miel fără pată, Jertfă bine plăcută a laudei desăvârșite. Hrănindu-i cu această Taină vrednică de închinare, Tu Doamne, îi sfințești pe credincioșii tăi, pentru ca neamul omenesc, care trăiește pe același pământ, să fie luminat de aceeași credință și să fie unit de aceeași iubire” (Prefața Euharistică II).

Acesta este misterul pe care îl celebrăm astăzi, taina Sfintei Euharistii, în care ni se revelează culmea iubirii Sfintei Treimi față de oameni, perpetuarea sacrificiului crucii în timpul Bisericii, memorialul prezenței reale și răscumpărătoare a lui Cristos sub speciile euharistice ale pâinii și vinului, ca “pâine vie coborâtă din cer” (In 6,51) spre viața veșnică a celor credincioși care se împărtășesc din ea; pentru că, “cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică” (In 6,54) – ne asigură Cristos în fragmentul din Evanghelia după sfântul Ioan. Multe sunt denumirile cu care reflecția teologică a încercat să definească, de-a lungul timpurilor, Sfânta Euharistie. A fost numită: frângerea Pâinii, adunare euharistică, memorialul pătimirii și învierii Domnului, sfânta Jertfă, sfânta și dumnezeiasca Liturghie, Sfânta Misă etc. (cf. CBC 1328-1332). În lumina textelor liturgiei cuvântului de astăzi, în centrul cărora este “Cristos ca pâine a vieții”, a vieții care nu moare niciodată, să reflectăm puțin asupra Euharistiei, mai ales ca “Cină a Domnului”, ca “Împărtășanie”, ca principiu și izvor de comuniune între Dumnezeu și noi, și între noi, în trupul și sângele Fiului său, din care participăm hrănindu-ne la aceeași Masă Euharistică.

În prima lectură, luată din cartea Deuteronomului, vedem cum Moise îndeamnă cu insistență poporul israelit, în ciuda tuturor pericolelor și lipsurilor pe care le experimentează de-a lungul peregrinării sale prin deșert în drum spre Țara Promisă, să nu uite de Domnul Dumnezeul său care l-a “făcut să iasă din țara Egiptului” (Dt 8,14) și care acum îi dăruiește și îl hrănește cu mană, în chip miraculos trimisă din cer, și-l susține tainic în încercările prin care trece. Redactorului cărții Deuteronomului, viața în deșert, în cei 40 de ani de exod, îi apare ca o încercare la care Iahve își supune poporul ales pentru a-i pune la probă fidelitatea față de alianța de pe Sinai, a cărei pecete o constituia Decalogul. Avem în acest comportament al lui Iahve față de poporul său o adevărată pedagogie divină: îl face să simtă lipsurile, îl “umilește”, dar tot el intervine și-l menține în existență, voind să-l facă să înțeleagă că supraviețuirea nu e legată atât de factorul material, reprezentat aici de mană, cât mai ales de intervenția Cuvântului viu și vivificant al lui Iahve, de observarea voinței sale, manifestată în “cele zece porunci”. Simbolismul manei, această mâncare ca un fel de grindină care cădea pe pământ, și cu care Dumnezeu a hrănit poporul israelit timp de 40 de ani în pustiu, a cunoscut în progresul Revelației un continuu proces de spiritualizare, ajungând să fie considerată tipul Cuvântului lui Dumnezeu, care dă viață (cf. Înț 16,20.25-26), și chiar hrana erei mesianice, pe care Mesia o va dărui din nou omenirii, după cum Moise a oferit hrană Israelului în pustiu (cf. E. FERENȚ, Euharistia, 36-37). Isus însuși recurge la această imagine a manei atunci când făgăduiește instituirea Sfintei Euharistii, recunoscând însă în ea doar o prefigurare a tainicei hrane pe care avea să o instituie în seara Cinei de Taină. Diferența dintre aceste două tipuri de hrană, de esență și de efect, este afirmată în mod clar de Isus: “Eu sunt pâinea vieții, spune Isus, eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Părinții voștri, în deșert, au mâncat mana și au murit… dar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii… cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică” (In 6,48.51.49.54).

Consecvent stilului său, în capitolul șase al evangheliei care-i poartă numele, evanghelistul Ioan, supranumit teologul, reunește fapte și învățături propuse de Isus cu ocazii diferite, cu scopul de a ne da o adevărată cateheză euharistică, cateheză care reprezintă “o profundă teologie apostolică despre Euharistie” (E. FERENȚ, Euharistia, 63). Primele 21 de versete ale acestui capitol șase sunt ca o pregătire a ceea ce urmează în continuare, marele discurs euharistic, sau marele discurs despre “Pâinea vieții” ținut de Isus în sinagoga din Cafarnaum. Așadar, fragmentul proclamat în evanghelia de astăzi este așezat de Ioan după relatarea minunii înmulțirii pâinilor și după apariția miraculoasă a lui Isus ucenicilor săi, mergând pe apă. Avem aici două adevărate “semne” săvârșite de Isus în vederea instituirii Euharistiei, deoarece el cunoștea greutatea pe care o întâmpinau iudeii care îl ascultau, și chiar apostolii, în a crede originii divine a Persoanei și a misiunii sale. Știa și faptul că vor rămâne pur și simplu scandalizați când avea să instituie Sfânta Euharistie: “Cum poate acesta să ne dea carnea sa să o mâncăm?” (In 6,52) Tocmai de aceea înmulțește pâinile, hrănind cei 5000 mii de oameni, și umblă pe apă, pentru a declanșa în sufletele auditoriului său credința, în primul rând, în persoana sa, în lucrarea și în misiunea sa, care este de a face nu voința sa, dar voința aceluia care l-a trimis: “Iar voia celui care m-a trimis este să nu pierd nimic din ceea ce mi-a fost dat” (In 6,39).

Într-adevăr, credința în misterul întrupării Cuvântului și în acela al Euharistiei, care sunt intim unite și inseparabile, a reprezentat pentru iudeii de ieri, contemporani lui Isus, dar este încă și pentru mulți creștini de astăzi, piatra de poticnire în aderarea lor cu toată credința la mesajul lui Cristos. E necesară credința în Cuvânt, mai înainte de a ne apropia de comuniunea sacramentală Euharistică. În Sfânta Euharistie Isus a vrut să permanentizeze o prezență și o lucrare: prezența – odinioară vizibilă – a Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, și lucrarea răscumpărării noastre săvârșită de Cristos prin toate misterele cărnii sale, dar înfăptuită în mod sublim pe Calvar, prin pătimirile sale și prin jertfa crucii în care, manifestând maxima sa ascultare față de voința Tatălui, ne-a dezvăluit nouă culmea iubirii lui Dumnezeu față de noi. Euharistia este cel mai frumos dialog de iubire, de iubire sacrificală, dintre Dumnezeu și om: Dumnezeu ni se dă nouă și noi ne oferim lui Dumnezeu. Unicul sacrificiu al crucii oferit în mod sângeros, o singură dată, de Cristos Tatălui “pentru viața lumii” (In 6,33), în celebrarea euharistică, este reactualizat, este adus în prezent, în mod real dar nesângeros, ascuns sub speciile consacrate ale pâinii și vinului, pentru a hrăni și a face să crească sâmburele vieții veșnice sădit de Dumnezeu în noi la botez.

Acesta este adevărul de credință pe care îl proclamăm și pe care suntem invitați să ni-l însușim mai intim astăzi: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el” (In 6,56), rămânerea lui Cristos în cel care-l primește, în acela care îl “mănâncă” cu credință și în mod demn în Sfânta Împărtășanie, și a acestuia în Cristos. Această comuniune cu Dumnezeu și a oamenilor între ei, pe care o realizează, astfel, Euharistia, este subliniată de sfântul Paul în a doua lectură: participând la binecuvântarea cupei cu vin și la frângerea pâinii, devenim părtași ai comuniunii cu Trupul și Sângele lui Cristos. Și, deși mulți, pentru că toți participăm la unica pâine a lui Cristos, nu formăm decât un singur trup, învață apostolul Paul (cf. 1Cor 10,17). Aici este misterul profund al Bisericii: Euharistia naște Biserica; unitatea, creșterea și sfințirea ei se produc și se mențin în jurul Cuvântului lui Dumnezeu și al Mesei Euharistice.

Unui discipol al său, care obiecta că nu simte nevoia de “a se împărtăși”, sfântul Augustin îi dădu un răspuns care a devenit apoi faimos: “Dumnezeu, deși fiind foarte înțelept, nu a știut să ne dea nimic mai util decât Euharistia; deși fiind foarte puternic, nu a putut să ne dea nimic mai bun decât Euharistia; deși fiind foarte bogat, nu a găsit să ne dea un dar mai prețios decât Euharistia… Și tu, care ești ignorant, neputincios și foarte sărac, pretinzi să facă mai puțin?” (sfântul Augustin, Confessiones). Discipolul s-a dat învins și, de atunci înainte, nu a scăpat nici o ocazie de a se hrăni cu “alimentul celor puternici”, al celor puternici prin roadele pe care Euharistia le produce în ei.

Aceasta să fie pe viitor și atitudinea noastră în fața Euharistiei: recunoscând neputința și “sărăcia” minții noastre în a cuprinde o Taină atât de mare, să-l rugăm pe Cristos să ne ajute cu harul său, ca să înlăturăm de pe ochii credinței noastre vălul ignoranței, pentru a-l putea recunoaște și pentru a simți nevoia de a ne apropia cât mai des de el în Euharistie. De altfel, un moment specific al sărbătorii de astăzi îl constituie procesiunea publică cu Preasfântul Sacrament. Adorându-l în mod public pe Isus Euharisticul, Biserica nu face nici paradă, nici – pur și simplu – un “act de solidaritate” cu Cristos; să fie acest gest de adorație expresia credinței noastre vii în Euharistie și a dorinței noastre de a trăi tot mai intens din ea! Atunci vom putea răspândi și în jurul nostru această trăire, atunci va crește gradul de intimitate al unirii noastre cu Dumnezeu și ne va fi, Euharistia, chezășie sigură a gloriei viitoare și veșnice din ceruri.

Gabriel Budulai

 

* * *

 

Presfântul Trup și Sânge al lui Cristos

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

- Și sărbătoarea “Corpus Domini”, ca și cea a Preasfintei Treimi, este o moștenire medievală: de fapt, a fost “inventată” în secolul al XIII-lea și a rămas caracterizată mai ales de procesiunea cu Preasfântul Sacrament, care a cunoscut – până nu de mult – un mare grad de popularitate.

Astăzi lucrurile s-au schimbat un pic. Se privește la Euharistie într-un alt mod, mai apropiat de spiritul și practica Bisericii din vechime. Este celebrarea Euharistiei care “constituie centrul întregii vieți creștine pentru Biserica universală, pentru cea locală și pentru fiecare credincios” (Principii și norme pentru folosirea Misalului Roman n.1). Susnumita celebrare ritmează viața comunităților creștine, încă din epoca apostolică, în fiecare duminică; și cea mai bună formă de “cult” euharistic consistă în participarea fidelă, conștientă și responsabilă la Liturghia duminicală.

– Aceasta nu împiedică faptul ca în această sărbătoare să se poată evidenția credința în prezența reală și permanentă a Domnului în sacramentul Euharistiei prin alte forme de cult euharistic, cum ar putea fi expunerea/adorație și procesiunea însăși, dacă circumstanțele o sugerează. În acest sens vă trimitem la indicațiile și normele conținute în cartea liturgică (poate nu de toți cunoscută…), Ritualul împărtășaniei în afara Liturghiei și cultul euharistic, la nn 87-104. Semnalăm, mai ales ceea ce se spune la n. 103: “Este preferabil ca procesiunea cu preasfântul Sacrament să aibă loc imediat după Liturghia, în care este consacrată hostia care trebuie purtată apoi în procesiune. Însă nimic nu împiedică ca procesiunea să se desfășoare drept o încoronare a unei adorații publice și prelungite, făcută după Liturghie”.

– La sfânta Liturghie să se aibă în vederea într-un chip special liturgia euharistică (adesea făcută prea în grabă…):

Altarul să apară clar ca “masă”: dacă se poate să se insiste asupra momentului prezentării darurilor și să nu se reducă “la o sumă de obiecte care adesea nu au nimic comun cu liturgia euharistică”.

Să se organizeze prezentarea pâinii și a vinului din partea credincioșilor. În timpul acestei mici “procesiuni” se va cânta un cântec adaptat momentului.

În sfârșit să se țină cont (și nu numai în această duminică…) a ceea ce recomandă Conferința Episcopală Italiană: “Pentru ca semnul participări la unica pâine frântă să fie evidențiat, este bine să se facă gestul frângerii pâinii într-un mod cu adevărat expresiv și vizibil pentru toți. De aceea se cuvine ca pâinea azimă, făcută în forma tradițională, să fie astfel făcută încât preotul să poată frânge hostia în mai multe părți care să fie distribuită cel puțin la câțiva credincioși”.

Pentru a trăi, toți avem nevoie să mâncăm… Pur și simplu, fără de hrană murim de foame. Și dacă aceasta de obicei nu se întâmplă în părțile noastre (noi avem o problemă opusă: ar trebui să mâncăm mai puțin, pentru a ne fi mai bine), totuși continuă să se întâmple în multe părți ale lumii. Hrana și viața sunt două realități foarte strâns legate între ele.

Foamea nu este un lux. Este simbolul cel mai radical al nevoii, al necesității care caracterizează condiția umană. La drept vorbind, nimeni nu este “autosuficient”: toți depindem de pământ pentru subzistența noastră. Nimeni nu poate trăi “singur”, prin puterea proprie. Toți avem nevoie să găsim în afara noastră, în lumea care ne înconjoară, izvoarele de energie (hrana), fără de care nu putem continua să trăim.

În fiecare zi, în civilizația noastră de abundență, avem multe lucruri la îndemână ca hrană de mâncat: pâine, produse de panificație, orez, cartofi, carne, verdeață, fructe… Iar pentru a spune că mă îngrijesc să-mi câștig existența, ne exprimăm deseori că merg să-mi câștig și eu o pâine. Pentru că pâinea – în regiunile noastre precum și în limbajul nostru – a rămas însuși simbolul hranei minime indispensabile pentru toți pentru a putea trăi.

Pâinea nu se găsește deja “gata făcută”. Ea se naște din colaborarea dintre forțele naturii și activitatea omenească; este “rodul pământului și al muncii omului”; este în același timp dar (pentru că pământul nu l-am făcut noi) și dobândire (pentru că nu este obținută fără de efort).

“Omul nu trăiește numai cu pâine…” (prima lectură). Deși indispensabilă, hrana pământească, nu este suficientă pentru a asigura viața. Iar “foamea” noastră nu se satură cu sațietatea hranei. Ne este “foame” de multe alte lucruri: de bani, de iubire, de putere…

“Eu sunt pâinea vie coborâtă din cer…” (Evanghelie). Isus Cristos se propune oamenilor ca “pâine care dă viață”: principiu de energie vitală care rămâne chiar și dincolo de moarte (“Cine mănâncă trupul meu… eu îl voi învia în ziua de apoi”); o “pâine a vieții” care este dar al lui Dumnezeu, și izvorul și originea oricărei vieți (“Așa cum m-a trimis Tatăl care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă mănâncă pe mine, va trăi prin mine”).

“Pâinea pe care noi o frângem, nu este oare împărtășirea cu trupul lui Cristos”? (lectura a doua). În sacramentul Euharistiei noi ne hrănim cu Cristos, care “și-a dat trupul său” – adică pe sine însuși și viața sa – “pentru viața lumii” (Evanghelie).

În felul acesta suntem uniți cu el printr-un raport foarte strâns (“Cine mănâncă trupul meu… rămâne în mine și eu în el), formăm împreună cu el o singură realitate, primim de la el energia, puterea Duhului său, ca să “devenim în Cristos un singur trup și un singur Duh” (Rugăciunea euharistică III).

“Pentru că este o singură pâine, iar noi, deși suntem mulți, suntem un singur trup…” (lectura a doua). Împărtășirea cu trupul lui Cristos face din noi înșine “trupul lui Cristos”, Biserica.

Participarea la Euharistie ne leagă unii de alții ca pe diferitele membre (sau diferitele celule) ale unuia și aceluiași organism viu, într-o angajare reciprocă de comuniune, mereu și continuu de construit și de întărit, până când ne vom putea “bucura pe deplin de viața divină” a lui Cristos la ospățul cel veșnic, pe care el “ne face să-l pregustăm în sacramentul Trupului și Sângelui său” (rugăciunea de după Împărtășanie).

 

* * *

 

Gust de pâine, parfum de umanitate

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu are un viitor

Astăzi este sărbătoarea recunoștinței. Și deci și a memoriei. Nu poate fi recunoștință dacă nu este memorie. Creștinul nu “celebrează memoria” unei definiții abstracte a lui Dumnezeu, a unei doctrine, a unei idei. “Celebrează memoria” faptelor săvârșite de Domnul său. “Celebrează memoria” unui fapt. Euharistia este un fapt. Este un Dumnezeu care se dăruiește ca hrană pentru foamea noastră. Se oferă ca forță pentru călătoria noastră. “Amintiți-vă de tot drumul pe care Domnul Dumnezeul tău te-a făcut să-l parcurgi…”

Dumnezeu are un trecut, operează în istorie. Și acest trecut, în Euharistie, devine prezent, este “astăzi”. Și această istorie nu este numai istoria sa. Devine și istoria mea. Eu sunt implicat în ea. Acel fapt mă privește. Acele opere (“mărețiile lui Dumnezeu”) contează pentru mine. Acele gesturi nu sunt consemnate într-o carte. Sunt scrise, întipărite zilnic în trupul meu și în sângele meu. Mă hrănesc cu acțiunile lui Dumnezeu și le asimilez. Nu este vorba de o memorie care deranjează, conservatoare, paralizantă. Euharistia este o memorie dinamică, deschisă, agilă, care transformă, care cere să facem lucruri noi, să ne implicăm în prezent.

Prin Euharistie, Dumnezeu are un prezent. Care este și prezentul meu. Euharistia, în loc să ne împingă să repetăm, ne stimulează să inventăm, să facem gesturi nevăzute niciodată. Memoria euharistică este subversivă. Ne obligă să punem mereu totul în discuție. Să creăm o ordine diferită în lume, în raporturile dintre persoane, în interiorul indivizilor. Să ne gândim să construim Biserica în mod surprinzător, original. Euharistia asigură un viitor. Fiecare dintre noi are un viitor euharistic. Trebuie să ne așteptăm la oarecare surpriză din partea celui care cultivă acea memorie care răscolește și transformă totul.

Euharistia este viitorul lui Dumnezeu în univers. Îndrăznesc să spun că este tinerețea lui Dumnezeu. Euharistia neutralizează procesul de îmbătrânire. A participa la Euharistie înseamnă a intra în starea tinereții. Paradoxal, deci, memoria este sacramentul celor tineri. Euharistia, într-adevăr, învinge definitiv moartea și ne deschide un viitor veșnic. “Cine mănâncă această pâine va trăi în veci”. Astăzi mulțumim pentru un trecut care devine actual și ne deschide spre viitor. Sărbătoarea recunoștinței. Pentru ceea ce El a făcut, și… pentru ceea ce vom fi, fără a uita desigur prezentul.

Balanța dezechilibrată

Nu. Nu suntem buni, cei mai meritoși. Astăzi ne recunoaștem păcătoși. Mărturisim slăbiciunile noastre, greșelile noastre, oboselile și nedreptățile, mizeriile, vinovățiile, dezertările și neîmplinirile noastre. Euharistia nu este un premiu. Nimeni dintre noi nu “merită” Euharistia. Trebuie să avem o doză discretă de prezumție pentru a declara că primim Sfânta Împărtășanie pentru că ne simțim în regulă, am împlinit datoria noastră, ne-am comportat ireproșabil. Dimpotrivă, a întinde mâinile spre acea Pâine înseamnă să ne recunoaștem slabi, bolnavi, incapabili, nevoiași. A apropia buzele de acel potir înseamnă a admite că avem nevoie de purificare. Nu ne simțim de fapt în regulă. Ne simțim, dimpotrivă, iertați, împăcați, iubiți, în ciuda mizeriilor noastre.

Suntem primiți pentru că ne recunoaștem “nedemni”. A se apropia de banchetul euharistic înseamnă a merge să primești îmbrățișarea milostivirii Domnului. Eu trăiesc, răsuflu, încep să merg, datorită memoriei acelei îmbrățișări care mă reînnoiește zilnic. Eu stau în picioare datorită acelei îmbrățișări. Paul spună că acolo unde s-a înmulțit păcatul, s-a înmulțit și mai mult harul (Rom. 5,20). Într-adevăr este ciudat acel bilanț. Talerele nu mai sunt în echilibru. În ciuda apăsării relelor pe care noi le aruncăm pe unul din ele, celălalt taler are o mai mare greutate pentru că intervine Dumnezeu. Euharistia, adică bilanțul se echilibrează mereu din partea milostivirii lui Dumnezeu.

O logică păguboasă

Și să nu vorbim despre triumf, vă rog. Logica din care se naște Euharistia este aceeași cu a crucii. Adică o logică păguboasă.

Pe Calvar Cristos nu este desigur victorios, cel puțin în felul în care suntem noi obișnuiți să gândim. Cea mai mare operă a lui Dumnezeu, acțiunea sa cea mai senzațională, chiar crucea, apare în ochii lumii ca un dezastru, un scandal, o rușine. Când Dumnezeu intervine în istorie, nu o face cu forța și desfășurarea mijloacelor celor puternici ai pământului. Dimpotrivă, renunță la putere. Și pe câmpul de bătălie îl lasă pe Fiul său, care refuză să se lupte, să recurgă la forță, ba chiar să se apere.

Credința euharistică, de aceea, celebrează memoria unei înfrângeri și nu a unei victorii. Mai precis: “dintr-o înfrângere poate să prindă rădăcini și poate să dea rod sămânța unei iubiri și a unei speranțe. Mulți au învins, în toate acele feluri pe care le cunoaștem bine: numai Isus a învins pe lemnul crucii. De această victorie-înfrângere specială își amintește cel credincios în credință” (F. Gentiloni).

Practica euharistică trebuie să dezvolte în noi o mentalitate păguboasă, să favorizeze acele alegeri costisitoare care nu asigură automat și îndată succesul și rezultatele. Micimea și nu măreția. Slujirea și nu cucerirea. Dăruirea dezinteresată și nu privilegiile și onorurile. Ascunderea și nu exteriorizarea. O prezență discretă care determină maturizări lente, și nu acapararea puterii și acțiunile fulgerătoare. Oferirea fără condiții și nu cu pretenții. Speranța stăruitoare și nu aprecieri cantitative. Muncă obscură și nu reprezentații spectaculoase.

Euharistia implică și capacitatea de a se pierde, de a dispare, o voință de dăruire, o fidelitate “până la sfârșit”, în ciuda trădării, a abandonului, a refuzului, a singurătății, a nopții, a complotului, a prevalării forțelor răului coalizate pentru a distruge acel germen lipsit de apărare. Euharistia, ca și crucea, nu poate fi o probă de forță. Ci numai o probă de slăbiciune. Mai bine: un pariu pus pe slăbiciune. Iubirea nu are nevoie de forță. Pentru a se dovedi mai puternică, așa cum este într-adevăr, iubirea nu se poate afirma decât în slăbiciune.

Cel evlavios nu este numai un evlavios

Se poate întreba, atunci, cine este evlavios față de Sf. Euharistie. Nu este problema numai de practici, tăcere, reculegere, expuneri frecvente și prelungite ale Preasfântului Sacrament, ore de adorație, celebrări de ispășire, binecuvântări euharistice care încheie, solemn, orice tip de celebrare. Cel evlavios față de Euharistie este consumat de fraternitate, împărtășire, unire (“pentru că este numai o pâine, noi, deși suntem mulți, suntem un trup”), un făcător de pace, un pasionat de dreptate. Un evlavios față de Euharistie este unul capabil de iertare, solidaritate, respect, toleranță, acceptare a diversității.

Este un păzitor gelos al demnității și sacralității fraților, față de oricare frate, care nu profanează niciodată nici cu gesturile nici cu cuvintele. Cel evlavios față de Euharistie se poate recunoaște nu prin mâinile împreunate, ci cu mânecile suflecate. Și, natural, cu inima nechircită, neîncrețită, ci dilatată, sensibilă, vulnerabilă. Cel evlavios față de Euharistie nu poate pur și simplu să arate bătăturile de la genunchi. Trebuie să arate dispariția durităților provocate de egoism și indiferență, căderea crustelor individualismului, zdrobirea barierelor de separare. Cel evlavios față de Euharistie nu se distinge prin suspine, plângeri sau invocații, ci prin implicarea concretă în favoarea comuniunii între oameni. Dacă este un parfum caracteristic al Euharistiei, nu este desigur cel al tămâiei, ci cel, pătrunzător, al omeniei. Vai dacă Euharistia pierde (chiar absorbit de fumul lumânărilor) gustul său inconfundabil de pâine.

Câte procesiuni?

Sunt din aceia care contestă procesiunile, inclusiv cea de astăzi. Prezintă motive, dacă se referă la un anumit “mod” de participare, care micșorează credința în loc s-o mărturisească, o pune la grea încercare în loc s-o susțină. Câtă “vizibilitate” și cât este de opacă și deranjantă o știm deja. Anumite semne sunt lucrurile cele mai neînsemnate care se pot întâlni. Totuși aceasta este o falsă problemă. Fie că vrem sau nu, procesiunea euharistică se desfășoară în toate zilele, chiar dacă în formă discretă, aproape clandestină. Și se desfășoară, evident, în biserică. Cine participă la Euharistie nu poate să nu “iasă” în procesiune. Să poarte, să manifeste, să declare, să schimbe.

În special din cauza Euharistiei, credința nu este o problemă privată, chestiune de egoism confortabil, un climat pietist. Euharistia este un tărâm deschis, o provocare a străzii, întâlnire cu mizeriile, amenințare pentru situațiile de nedreptate, voință de transformare a realității apăsătoare, înfrângerea fricii. Euharistia determină criza unei religiozități de fațadă, inofensive, liniștitoare, care multiplică și alimentează tradiții golite în loc să creeze puternice tensiuni ideale. Euharistia nu este o problemă de sentiment, ci de implicare totală a persoanei. Este un “mulțumesc” șoptit în mijlocul răstignirilor, al suferințelor, sfâșierilor, contradicțiilor, și care se traduce printr-un “a-și face de lucru”. Un “mulțumesc” aruncat în fața nopții care pretinde că ne înghite, și care devine lumină de speranță.

Da, în fiecare zi are loc procesiunea euharistică. Pe timp de soare sau furtună. Cald sau frig. Când este senin sau nori. În fiecare zi este necesar să “ieșim”. Nu pentru a face paradă. Ci pentru a ne face să înțelegem că am fost cuprinși, recrutați pentru acțiuni de o mare valoare și care se referă la toți. Nu putem, nu vrem să ne sustragem. Suntem “înăuntru”. Și deci suntem împinși să ieșim “afară”, în public, să riscăm credința, inima. Ne-a fost încredințat un vis. Și este visul lui Dumnezeu în privința lumii. Euharistia constituie proba “posibilității” acestui vis. Să ne iertați, fraților, dacă nu reușim întotdeauna. Dar vă promitem că vom mai încerca.

 

* * *

 

Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Moise a spus poporului israelit: “Amintește-ți de drumul lung, pe care Domnul Dumnezeul tău te-a făcut să-l străbați timp de patruzeci de ani în pustiu… Te-a făcut să cunoști sărăcia, să simți foamea și apoi te-a hrănit cu mană… ca să afli că omul nu trăiește numai cu pâine, ci cu tot cuvântul care vine din gura lui Dumnezeu. Să nu uiți pe Domnul Dumnezeul tău care te-a scos din Egipt, din casa robiei”. (Dt 8,2-4.14-16)

Reamintind de experiența grea a exodului, Moise scoate în evidență ceea ce poporul lui Israel a fost nevoit să învețe pe parcursul drumului către pământul făgăduinței (către libertate), și anume cât de mult depinde existența lui de Dumnezeu… câtă nevoie are el de Cuvântul Lui… mai mult chiar decât pâinea care le ostoiește foamea trupului.

Încercați ca și strămoșii lor în credință, creștinii din toate timpurile au nevoie să descopere același lucru. Ei trebuie să descopere, la rândul lor, că numai sărăcia, cu tot ceea ce ea comportă în materie de dependență față de Dumnezeu, poate să-i împiedice, astăzi mai mult ca oricând, să aștepte de la puterile și capacitățile proprii acele reușite care să le măgulească satisfacția de sine. Cine ar putea pretinde că nu are nevoie de o astfel de lecție? Cuvântul lui Dumnezeu “te hrănește” cu această înțelepciune eliberatoare.

Isus a spus mulțimii: “Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care o voi da eu pentru viața lumii este trupul meu”… “Precum m-a trimis pe mine Tatăl cel viu și eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă va mânca pe mine va trăi prin mine”. (In 6,51-59)

Dacă în prima lectură a acestei sărbători, experiențele dureroase ale peregrinării prin pustiu și mai ale Cuvântul lui Dumnezeu sunt prezentate ca “hrănind” inteligența omului aidoma unei pâini, în textul evanghelic Isus se prezintă pe sine ca pâinea cea vie care s-a coborât din cer, pâine pe care cine o mănâncă va trăi în veci. Dar despre ce fel de pâine vorbește aici Isus?

Mai înainte ca să facă referință la pâinea și vinul euharistic care, începând din Joia sfânt, au devenit suporul sacramental al jertfirii de sine consumată în Vinera sfântă, ea (pâinea cea vie) este însăși revelația Tatălui în persoana Fiului: evanghelia mântuirii dezvăluită nouă prin predica lui Isus și gesturile resaturatoare ale ființei umane marcate de păcat. Așadar, împreună toate aceste trei elemente devin în Isus Cristos acea “pâine” pe care cel ce o mănâncă va trăi în veci.

 

* * *

 

Predică pentru Trupul și Sângele Domnului

Autor: pr. Felician Tiba
Copyright: Predici.cnet.ro

Într-una din zile, pe când Isus traversa Lacul Genezaret, apostolii și-au amintit că nu au decât o singură pâine pentru masă. În urma acestei constatări, au început o dispută între ei. Isus, cunoscându-i, a intervenit și le-a amintit de cele două minuni ale înmulțirii pâinilor. “Când am frânt cinci pâini pentru cinci mii, câte coșuri pline de bucăți ați adunat? I-au spus: “Douăsprezece”. Și cele șapte pâini pentru cei patru mii, câte coșuri pline de bucăți ați adunat? Ei i-au răspuns: “Șapte”. Iar el le-a zis: “Încă nu înțelegeți?” (Mc 8, 19-21).

De fapt, ce nu înțelegeau ucenicii? La ce se referă Isus când îi apostrofează parcă spunând: “Încă nu înțelegeți?” (Mc 8, 21)

Era vorba de misterul Sfintei Euharistii, Trupul și Sângele Domnului, cel pe care îl sărbătorim în mod deosebit astăzi.

Isus știe că ucenicii sunt limitați în a înțelege misterele, de aceea, înainte să-i invite propriu-zis la Cina de Taină, acolo unde înființează în mod oficial Taina Euharistiei, îi pregătește mai întâi prin cele două minuni ale înmulțirii pâinilor, dar și prin celelalte minuni făcute de Isus, prin predicile și prin exemplul său.

Ucenicii încă sunt tributari gândirii umane. Când au văzut că nu au decât o pâine au început să arunce vina neglijenței unul pe altul. “Tu trebuia să iei pentru că tu ai banii”, i-o fi spus Petru lui Iuda. “Ba nu, Ioan trebuia să meargă să ia, este mai tânăr și putea să alerge”, o fi răspuns Iuda. “Ba nu, tu trebuia să iei pâine, Petru, pentru că tu ești mai apropiat de Isus. Nu te-a întrebat el pe tine dacă vrem să plecăm și noi?” I-ai spus că nu vrem să plecăm, atunci de ce nu ai avut grijă să cumperi pâine? Acum ce-o să spună Isus? Că suntem neglijenți!?

Isus însă vrea să-i orienteze de la gândirea lor limitată la înălțimea misterului. În planul lui Dumnezeu, uitarea pâinii, probabil a fost premeditată. Trebuiau să porească de la ceva palpabil pentru a ajunge în inima misterului, mai ales că nu trecuse mult timp de la cele două minuni ale înmulțirii pâinilor, dovadă că știau și numărul exact al coșurile pe care le adunase la sfârșit.

“De ce discutați că nu aveți pâine?” (Mc 8,17) “Eu sunt pâinea vieții” (In 6,35), spusese Isus în discursul de după prima înmulțire a pâinilor. Cum să nu aveți pâine? Dacă eu sunt pâinea vieții și dacă eu sunt acum cu voi în barcă, înseamnă că aveți pâine și aveți din belșug. Nu pâinea fizică trebuie să fie prioritatea în viața voastră, ci pâinea euharistică, eu care sunt aici cu voi, eu care voi rămâne cu voi până la sfârșitul veacurilor în taina euharistică din tabernacolele din lumea întreagă.

Probabil că nu e întâmplător faptul că la întrebarea lui Isus: “Câte coșuri pline cu bucăți ați adunat?”, apostolii au răspuns mai întâi: “Douăsprezece!”, apoi “Șapte!”. Să fi fost oare aluzie la numărul celor doisprezece apostoli care, după înălțarea lui Isus la cer, aveau să meargă în lumea întreagă să celebreze Euharistia și să ducă hrana cuvântului? Ei erau cei care rămăseseră în urma lui Isus, cei mai îndreptățiți să meargă în numele lui. Iar numărul celor șapte, să fi fost oare cei șapre diaconi, aleși pentru a sluji la mese, pentru a sluji caritatea? Aceasta să fie oare ordinea în viața noastră? Mai întâi pâinea euharistică, apoi pâinea carității, pâinea fizică?

Dacă avem în vedere preocuparea lui Isus legată de neînțelegerea acestui mare mister din partea ucenicilor, suntem îndreptățiți să credem că aceasta este ordinea.

Până la Isus, Dumnezeu-Tatăl s-a folosit de cele lumești pentru a-i orienta pe oameni spre el, spre Fiul său pe care îl promisese și care urma să vină. Întreaga creație vorbea despre Dumnezeu. Poporul ales, și el era un semn al prezenței lui Dumnezeu. Legea, patriarhii, profeții, regii, înțelepții din Vechiul Testament, toți au avut rolul de a orienta poporul ales spre Dumnezeu. La rândul său, pentru a înțelege marile mistere ale vieții de credință, Isus pornește de la semne palpabile: pâine, vin, viță-de-vie, grâu, poarta oilor, păstorul, semnul lui Iona, etc. Toate aceste elemente reale aveau rolul de a-i conduce pe cei prezenți, fie pe apostoli, fie mulțimile, la elementul nepalpabil, la sacrament, la izvorul harului, care este Dumnezeu.

În barcă, Isus pornește de la lipsa pâiniii fizice pentru a-i face pe ucenici să înțeleagă care este adevărata pâine și pentru care pâine trebuie să se preocupe.

Și evanghelia de astăzi prezintă tot un moment în care oamenii, fie ei și cei care au beneficiat de o minune a lui Isus, de înmulțirea pâinilor, nu înțeleg misterul la care vrea Isus să-i conducă. Și ei sunt limitați în gândire. Și ei se opresc doar la cele aparente, voind parcă cu încăpățânare să nu treacă dincolo, la ceea ce nu se vede, dar trebuie crezut și experimentat prin credință.

Mai mult, Isus condiționează chiar viața de hrana nouă pe care le-o promite: Trupul și Sângele său. “Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi in veci; iar pâinea pe care o voi da eu pentru viața lumii este trupul meu” (In 6, 51)

De data aceasta iudeii sunt cei care nu înțeleg. Și pentru a-i determina să înțeleagă, Isus face aluzie la pâinea care au mâncat-o strămoșii lor în pustiu, la mană, dorind să scoată în evidență faptul că deși ei au mâncat, au murit. “Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci” (In 6,58).

Aceasta este diferența dintre realitate și mister, dintre pâinea pentru care se preocupau ucenicii în barcă, dintre pâinea-mană pe care au mâncat-o evreii în pustiu și Euharistie, pâinea vieții, Trupul și Sângele Domnului. Cine rămâne în realitatea celor care se văd riscă să rămână și dezamăgit, în timp ce cel care trece de la realitatea vizibilă la cea invizibilă prin credință, înțelege că Euharistia este hrană pentru viața veșnică, că cel care se grănește din ea, se hrănește pentru viața veșnică.

Printre preocupările acestei lumi, este și cea legată de procurarea hranei zilnice, a pâinii, așa cum de multe ori sintetizăm această nevoie. A căuta însă în mod exagerat această hrană fizică, în timp ce am ignora-o pe cea spirituală, ar însemna să rămânem de multe ori dezamăgiți.

Pentru a intra în posesia pâinii fizice este nevoie de efort, uneori de un efort susținut, este nevoie să pleci departe, așa cum este cazul multora din zilele noastre, care își câștigă existența la atâția kilometri departe de casă. Uneori se fac revoluții, greve, proteste, etc. Pentru pâinea fizică, omul este gata, dacă e nevoie, să fure și chiar să ucidă.

Pentru pâinea euharistică nu e nevoie de efort fizic, nu se fac greve, revoluții și nici proteste. Nu fură și nu ucide nimeni pentru a o avea. Sunt uciși poate cei care o oferă; episcopii, preoții.

Cine o primește, nu poate să răspundă cu ură, nu poate iniția războaiei, nu poate face nedreptăți, nu se poate lipsi de iubire și nu este zgârcit în a oferi iubirea. Căci cine face măcar una din acestea, înseamnă că este asemenea ucenicilor sau a iudeilor care “încă nu au înțeles”.

În sărbătoarea Trupulul și a Sângelui Domnului să mulțumim lui Dumnezeu pentru un așa mare dar. Să-l rugăm pe Duhul Sfânt să ne facă să înțelegem cât mai mult acest mare mister, iar pe Isus, prezent în Sfânta Taină a altarului, în Euharistie, să-l adorăm și să-i mulțumim că a găsit această cale pentru a rămâne pururi cu noi, spre a ne fi hrană pentru viața veșnică.

Să adorăm în orice moment Preasfântul și Dumnezeiescul Sacrament.

 

* * *

 

Solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Dumnezeu este dragoste”, iar Euharistia este dovada supremă a iubirii lui Dumnezeu manifestată față de om. Multe sunt darurile Domnului: EL ne-a dat cerul ca să-l respirăm, pâinea ca s-o mâncăm, lumina pentru minte, pacea pentru inimă, sfințenia pentru suflet. Însă nici unul din aceste daruri nu îl întrec pe acela al Euharistiei, prin care Dumnezeu ni se comunică pe sine însuși, cu tot cu tezaurul infinit al harurilor sale. Cristos, murind pe cruce, ne-a dat o mare dovadă de iubire. Însă Dumnezeu a voit să ne dea mai mult: fiind el infinit și etern, și iubirea lui este infinită și eternă. Pentru ca apostolii să înțeleagă acest lucru, Domnul le-a spus în ajunul morții sale: “Iată, Eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii“(Mt 28, 20). Cu siguranță, apostolii s-au întrebat: Dacă moare cum mai poate rămâne cu noi? Drept răspuns, Cristos ia pâinea în mâinile sale, la fel și vinul, le binecuvântează, și le dă lor zicând: “Luați și mâncați… luați și beți… acesta este trupul meu… acesta este sângele meu” (Lc 22,19-20). “Chiar dacă mor, Euharistia îmi dă posibilitatea să rămân cu voi până la sfârșitul lumii“.

Liturgia cuvântului de astăzi ne arată cum Dumnezeu a pregătit în mod progresiv poporul în vederea manifestării depline a misterului euharistic în Cristos. Pustiul a fost pentru poporul evreu piatra de încercare a fidelității sale față de Iahwe. Cu toate că evreii au încălcat de nenumărate ori legământul încheiat cu Domnul, ei au putut totuși gusta din providența și generozitatea divină. Datorită spectrului foametei, care se profila în mod dramatic în acel pustiu mare și înspăimântător, loc pustiu și fără apă, poporul strigă disperat către Domnul. Rezultatul este minunea cu mana. Se vor sătura și de mană, fiindcă omul are nu numai cerințe trupești, dar și cerințe spirituale, care trebuiesc satisfăcute: “Nu numai cu pâine trăiește omul dar și cu tot cuvântul care vine din gura lui Dumnezeu” (Dt 8,3).

Fragmentul evanghelic este concluzia marelui discurs rostit de Isus asupra pâinii vieții, discurs precedat de minunea înmulțirii pâinilor. Isus opune manei, pe care Dumnezeu a dat-o poporului ales în pustiu, pâinea vieții care comunică viața și care coboară din cer ca dar al Tatălui ceresc. Superioritatea acestei pâini, al cărei semn a fost mana, consistă în capacitatea de a asigura celui care o mănâncă viața eternă. În decursul veacurilor s-a discutat mult despre întrebarea evreilor: Cum poate acesta să ne dea trupul său ca hrană? Isus însă nu și-a retras cuvintele și nu și-a retractat afirmația care a produs scandal. ‘Eu sunt pâinea coborâtă din cerA, a spus El, deși știa ce vor spune despre aceasta Luther, Calvin, Zwingli și toți materialiștii de-a lungul timpului.

Biserica păstrează cu mare grijă moștenirea primită de la Isus, și nu schimbă nici o literă din învățătura Domnului, pentru că Biserica trăiește din adevăr, iar iubirea adevărului dă viață. Pentru ca să se perpetueze acest sacrament – jertfă, Cristos a poruncit: “Aceasta să o faceți în amintirea mea” (Lc 22,19). Cristos ne dăruiește dumnezeiasca Euharistie nu în ziua când mulțimile îi sorbeau cuvintele sau când vor să-l proclame rege, dar în noaptea când a fost trădat și condamnat la moarte de aceeași mulțime. Domnul a instituit Euharistia deși prevedea lipsa de corespundere, indiferența, profanările și sacrilegiile ce le vor comite creștinii. Însă iubirea lui nu cunoaște margini.

Isus vrea să trăiască mereu în mijlocul nostru. Pentru aceasta, în seara dinaintea pătimirii sale, El a venit să ne dea ceva care să asigure prezența sa permanentă pe Pământ. Și pentru că nu a voit să ne dea ceva care să valoreze mai puțin decât El însuși, de aceea își ascunde dumnezeirea și umanitatea sa în pâine și vin. Acest dar îl face înainte de moartea sa, ca un testament. Pentru aceasta scrie Apostolul Paul: “Ori de câte ori mâncați această pâine, moartea Domnului o vestiți...” (1 Cor 11,26).

Euharistia este memorialul patimii, morții și învierii lui Cristos, e sacrificiul de ispășire pentru păcatele noastre, pe care Isus le-a șters prin oferirea propriei sale vieți pe lemnul crucii. Participarea noastră la dumnezeiasca Euharistie reprezintă unirea propriei noastre suferințe cu jertfa răscumpărătoare a lui Cristos. “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, rămâne în mine și Eu în el” (In 6,56). Această unire intimă a creștinului cu Cristos Euharisticul, nu este statică, dar dinamică: “va trăi prin Mine” spune Domnul. Împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Cristos reprezintă participarea deplină la sacrificiul lui Cristos – Victima de ispășire pentru păcatele lumii – care s-a jertfit pe cruce, și care se jertfește din nou ca jertfa prin intermediul speciilor euharistice ale pâinii și ale vinului. Înainte de a se da pentru câteva ore pe mâna dușmanilor săi, la cina din Joia Mare, Cristos și-a dăruit viața pentru totdeauna credincioșilor săi. Creștinul care se hrănește cu Trupul lui Cristos, realizează încorporarea sa în Cristos, și participă cu atât mai activ la viața lui Cristos cu cât își unește mai mult propria suferință cu cea a Domnului. Acest lucru are o valoare răscumpărătoare atât pentru sine, cât și pentru alții. Hrăniți și intăriți cu Trupul și Sângele Domnului, noi trecem de la starea de păcat la viața curată, harică, de la pământ la cer.

Euharistia este culmea iubirii, este sacramentul Iubirii lui Dumnezeu, al lui Emanuel, al lui Dumnezeu cu noi și pentru noi. Răspunsul nostru la această iubire nu trebuie să se reducă doar la cuvinte, căci spune Sfântul Ioan: “Să nu iubiți doar cu vorba, dar cu fapta“. Primul mod prin care prețuim darul Euharistiei, este acela de a primi frecvent Sfânta Împărtășanie. Comuniunea sacramentală trebuie să fie centrul participării noastre la sacrificiul Euharistic. O Sfântă Liturghie fără Împărtășanie este o jumătate de Liturghie. Este ca și cum am lua parte la o masă, fără a mânca… Cristos rămâne cu noi: prezența lui este o prezență plină de iubire, o prezență permanentă. Acesta este un semn că avem nevoie de El. Adorația personală și comunitară în fața Preasfântului Sacrament este un mod simplu dar fructuos prin care prelungim roadele participării noastre la jertfa euharistică. În sfârșit să ne arătăm recunoștința și cinstea față de dumnezeiasca Euharistie prin frumusețea cultului nostru, dar mai ales prin viața noastră trăită în spiritul Euharistiei.

Sărbătoarea Trupului Domnului este o bună ocazie pentru a reînnoi profesiunea noastră de credință în prezența reală a Domnului Cristos sub speciile euharistice. Mai presus de toate este o invitație insistentă de a participa în mod activ la celebrarea memorialului patimii, morții și învierii Domnului. Deasemenea, să ne apropiem cu credință de masa Euharistică pentru a ne împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului. Numai astfel putem spune împreună cu Sf. apostol Paul: “Trăiesc eu; dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine!” (Gal 2,20).

Adrian Ciobanu

 

* * *

 

Cel care mănâncă trupul meu și bea sângele meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Azi creștinătatea cântă / Cea mai mare și mai sfântă / Din fântânile de har, / Taina sfântului Altar: / Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus” (Secvența LR).

Bucuria noastră este aceeași cu bucuria primilor creștini uniți la masa sfântă.

Ascultați ce lucruri frumoase spune Pliniu cel Tânăr, guvernatorul Bitiniei, deși păgân, despre primii creștini de la începutul secolului al II-lea! Aceștia, spune guvernatorul, au obiceiul de a se aduna în aceeași zi (duminica), înainte de răsăritul soarelui și-i cântă împreună lui Cristos un imn, ca unui zeu (Epistola 10,94,7). Era celebrarea euharistică.

Primii creștini au înțeles măreția darului de la Cina cea de Taină din Joia Mare și își arătau recunoștința față de prezența lui Isus din mijlocul lor.

Mulțumirea noastră din Joia Mare, pentru

Pâinea vieții, Pâine vie, / Ce cu-atâta bucurie, / În iubirea-i de nespus, / Tuturor ne-o dă Isus,

o sărbătorim în Joia Verde și o reînnoim în fiecare duminică, pentru măreția ei.

Din păcate, mulți creștini din zilele noastre se îndepărtează tot mai mult unii de alții, se îndepărtează de sfânta Liturghie duminicală și, într-un cuvânt, uitând de datoria mulțumirii, se roagă tot mai puțin și de aceea lumea devine tot mai rea. Din acest motiv se plânge papa Ioan Paul al II-lea că: Asistăm pe scară largă la practica “week-end”-ului, în sensul unui timp de destindere pe săptămână, petrecut uneori departe de locuință și caracterizat deseori de participare la activități culturale, politice sau sportive (mai ales comerciale) a căror desfășurare coincide în general tocmai cu zilele de sărbătoare [...]. Din nefericire duminica își pierde sensul originar și se reduce doar la a fi “sfârșitul de săptămână” și se poate întâmpla ca omul, deși în haine de sărbătoare, să devină incapabil de a trăi o sărbătoare, deoarece rămâne limitat la un orizont atât de redus încât nu-i mai îngăduie să vadă cerul (Dies dominica 4).

Îngrijorat, papa strigă: Nu vă temeți să dați lui Cristos timpul vostru, fiindcă este un timp câștigat pentru umanizarea profundă a relațiilor și a vieților voastre! (DD 7).

Un bun creștin chinez se ruga așa: Doamne, lumea este rea… Tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Ca lumea să devină mai bună, începând cu mine, cu tine, cu fiecare dintre noi, trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus din taina sfântului altar și să-i aducem prinosul mulțumirii noastre.

Da, credința este primul mare dar care ne-a fost dat la Botez, ne leagă de Dumnezeu și ne face creștini, oameni cu cea mai înaltă demnitate de pe pământ: fii adoptivi ai Tatălui, frați ai lui Cristos și temple ale Duhului Sfânt. Ce poate fi mai măreț? Pe drept spune sfântul apostol Petru că am devenit părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Autorul primei lecturi (Dt 8,2-3.14b-16a), gândindu-se la cele două mari minuni, la mana din pustiu (8,3.16) cu care Iahve și-a hrănit poporul său, și la apa ieșită din stâncă spre a-i ostoi setea (v. 15) în drum spre Țara Promisă, trage concluzia că de hrana pe care omul și-o procură prin munca sa se poate lipsi, dar de hrana spirituală, de cuvântul lui Dumnezeu, niciodată. Dacă această hrană spirituală ar lipsi, orice popor și-ar găsi pieirea definitivă, s-ar întoarce, după cum spune Bloch, în întunericul neantului.

Ca această catastrofă universală să nu aibă loc, sfântul apostol Paul ne arată secretul ființării noastre veșnice: înființarea Sfintei Euharistii (Lectura a II-a: 1Cor 10,16-17).

Prin sfânta Euharistie se realizează prezența lui Isus în lume până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20), sfârșit prevăzut numai de Tatăl (cf. Mt 24,36). Această prezență are menirea să realizeze unirea dintre creștini și Cristos, care singur este viața cea adevărată, singur și sigur îi conduce pe creștini la viața veșnică.

Acest adevăr minunat ne este revelat de Isus însuși în evanghelia zilei, pe care acum am ascultat-o (In 6,51-59) și din care repet esențialul: Eu sunt pâinea vie, coborâtă din cer. Dacă cineva mănâncă din această pâine va trăi în veci și pâinea pe care eu o voi da este trupul meu pentru viața lumii [...] Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele său, nu ve ți avea viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi [...], fiindcă: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el.

Isus a rămas în Euharistie ca să rămână în noi și noi în el și prin el să avem viață veșnică.

Documentele Conciliului Vatican II ne arată ce lucruri minunate realizează Isus euharisticul în noi, fiind un dar regal, sacerdotal și profetic fără egal, este izvorul și culmea întregii evanghelizări (PO 5); conține tot binele spiritual al Bisericii (id.) și prin Euharistie Biserica trăiește și crește mereu (LG 26); și ceea ce este mai Biserica se îndreaptă cu pași siguri spre slava și fericirea viitoare, fiindcă la Cina cea de Taină Domnul însuși a îndreptat privirile ucenicilor săi către Paștele veșnic din împărăția Tatălui său, zicând: Vă spun că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua când îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu (Mt 26,29).

Orice creștin este chemat prin Botez să celebreze această Liturghie veșnică din împărăția Tatălui împreună cu Cristos, fiindcă, spune sfântul Petru, aceia care își trăiesc credința Botezului devin seminție aleasă, preoție regească, neam sfânt (1Pt 2,9). Pentru aceasta nu înceta să-i îndemne, fără oboseală, zi și noapte, pe primii creștini, cu cuvintele: Voi înșivă clădiți-vă, ca pietre vii, în casă duhovnicească, în preoție sfântă, ca să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu, prin Isus Cristos (1Pt 2,5), acum și-n veșnicie.

Aceasta stă în puterea noastră să o facem prin participarea cu credință la sfânta Liturghie duminicală și chiar în fiecare zi.

Scriitorul Alois Chiavrino definește sfânta Liturghie drept cea mai mare comoară; și-i vom da dreptate, dacă vom citi cartea scrisă de el cu acest titlu și din care vă redau acum doar câteva titluri de capitole mai importante:

Cap. III: Isus la sfânta Liturghie adoră și cinstește pe Dumnezeu pentru noi

Cap. IV: Isus la sfânta Liturghie ispășește pentru păcatele noastre

Cap. V: Isus la sfânta Liturghie mulțumește lui Dumnezeu în numele nostru

Cap. VI: Isus la sfânta Liturghie se roagă și ne dobândește haruri

Cap. VII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de necazuri

Cap. VIII: Isus la sfânta Liturghie ne scapă de păcate

Cap. IX: Isus la sfânta Liturghie ne aduce belșug în casă

Cap. X: Isus la sfânta Liturghie ne dobândește o moarte bună

Cap. XI: Isus la sfânta Liturghie scurtează suferințele sufletelor din purgator

Cine crede că nu-i dator să-l adore pe Dumnezeu și să-i dea cinstea cuvenită? Cine crede că nu-i dator să-i mulțumească lui Dumnezeu, să-i ceară haruri, belșug în casă, o moarte bună, să scape de chinurile iadului și ale purgatoriului? Cine nu are răposați dragi pentru care este dator să se roage?

Tot în această carte – Cea mai mare comoară – se spune că regele Carol al XI-lea al Franței avea o piatră scumpă de o frumusețe rară, pe care erau scrise aceste cuvinte: Cine mă are, nu va fi sărac niciodată.

Chiar dacă am avea un milion de astfel de pietre prețioase, dacă nu avem credință, speranță și iubire în jertfa lui Cristos, în sfânta Liturghie, tot săraci murim! Numai Ziua Domnului cu sfânta jertfă a învierii ne poate asigura acea comoară pe care hoții nu o pot fura, rugina nu o poate măcina și moliile nu o pot mânca, așa cum ne spune Mântuitorul (cf. Lc 12,33).

Legouve, membru al Academiei Franceze, scria fiului său spre a-l încuraja să participe duminica la sfânta Liturghie și să se împărtășească cât mai des: Fiul meu, am văzut pe scumpa ta mamă în spasmele durerii liniștindu-se numaidecât după primirea sfintei Împărtășanii și surâzând în fața propriilor suferințe. Mi-ar fi rușine de mine însumi, dacă asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect. Ceea ce are putere să facă să strălucească atât de minunat fața omenească, nu poate fi decât sfânt.

Împlinirea credinței, așa cum o proclama dreptul Iob încă din Vechiul Testament – Cred că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua cea din urmă din pământ voi învia și cu ochii trupului meu îl voi vedea pe Dumnezeu, eu însumi îl voi vedea și cu ochii mei îl voi privi (cf. Iob 19,26-27) – duce la bucuria concelebrării Liturghiei veșnice cu Isus Cristos.

De la o duminică la alta, Biserica înaintează spre ultima “zi a Domnului”, duminica veșnică (DD 37). Duminica este ziua în care harul se revarsă din izvorul divin și reînnoiește oamenii, viața, istoria (DD 81) și: Astfel percepută și trăită, duminica devine într-un fel sufletul celorlalte zile (DD 83) numai prin Euharistie. Dar, nu trebuie să uităm că: fără misterul preasfântului trup și sânge al Mântuitorului însăși duminica ar rămâne fără suflet.

Sfințind duminica prin participarea la sfânta Liturghie și hrănindu-se cu Pâinea vie coborâtă din cer, omul intră în dimensiunea “odihnei” lui Dumnezeu și participă profund la aceasta, devenind capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuși l-a simțit în urma creației, văzând că toate câte le făcuse “erau foarte bune” (Gen 1,31; DD 17). Bunătatea dumnezeiască o va gusta însă numai acela care va fi alături de Isus în împărăția Tatălui, în care toate sunt veșnic foarte bune.

Închei cu povestea a doi vecini. Unul mergea regulat la sfânta Liturghie în fiecare duminică și zi de sărbătoare, și chiar mai des, spre a cinsti preasfântul trup și sânge, în timp ce celălalt își vedea de treburile gospodăriei. Acesta din urmă i-a zis primului într-o bună zi: “De ce pierzi timpul ca babele cu atâtea slujbe? Vino cu mine și-ți voi arăta secretul bunăstării: munca de fiecare zi”. “Știu”, i-a răspuns creștinul adevărat, “dar ne mai trebuie asigurată și averea din cer!” Într-altă zi i-a zis creștinul vecinului ateu: “Ce mă sfătui să fac? Am avut șapte monede de aur. Într-o zi a venit la mine un sărman cerșetor și mi-a cerut ceva de pomană. Ca să-l scot din necaz, i-am dat șase monede de aur, dar apoi în noaptea următoare a venit și mi-a furat-o și pe a șaptea”. Vecinul necredincios i-a zis: “Merită să-l dai în judecată, ca să fie condamnat la ocnă pentru toată viața. Dar cine este acest tâlhar?” Creștinul i-a zis: “Tu ești tâlharul acela. Ți-a dat Dumnezeu șase zile de aur și lui și-a păstrat doar una, duminica; or, tu i-ai furat-o și pe aceasta numai pentru a-ți face mai multă avere. Nu crezi că meriți osânda veșnică?” Și necredinciosul s-a văzut constrâns să admită adevărul: Ziua Domnului trebuie sfințită. Din acea zi a fost văzut venind în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie și deseori la sfânta Împărtășanie.

Același lucru trebuie să-l facem și noi, ca Isus să fie în noi și noi în el!

Pentru aceasta să ne rugăm, așa cum am făcut-o la începutul sfintei Liturghii de astăzi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Trupul și Sângele Domnului

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Era odată un bărbat care ședea la marginea unei oaze, la intrarea unei cetăți din Orientul Mijlociu. Un tânăr se apropie într-o bună zi și îl întrebă: “Nu am mai fost niciodată pe aici. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Bătrânul îi răspunse printr-o întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Egoiști și răi. De aceea mă bucur că am putut pleca de acolo!” “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți, răspunse bătrânul”.

Puțin după aceea, un alt tânăr se apropie de omul nostru și îi puse aceeași întrebare: “Abia am sosit în acest ținut. Cum sunt locuitorii acestei cetăți?” Omul nostru răspunse cu aceeași întrebare: “Cum erau locuitorii cetății de unde vii?” “Erau buni, mărinimoși, primitori, cinstiți. Aveam mulți prieteni acolo și cu greu i-am părăsit”. “Așa sunt și locuitorii acestei cetăți”, răspunse bătranul.

Un neguțător care își aducea pe acolo cămilele la adăpat auzise aceste convorbiri și pe când cel de-al doilea tânăr se îndepărta, se întoarse spre bătrân și îi zise cu reproș: “Cum poți să dai două răspunsuri cu totul diferite la una și aceeași întrebare pe care ți-o adresează două persoane?”

“Fiule, fiecare poartă lumea sa în propria-i inimă. Acela care nu a găsit nimic bun în trecut nu va găsi nici aici nimic bun. Dimpotrivă, acela care a avut și în alt oraș prieteni va găsi și aici tovarăși credincioși și de încredere. Pentru că, vezi tu, oamenii nu sunt altceva decât ceea ce știm noi să găsim/descoperim în ei”.

Am început cu această istorisire cu tâlc pentru a-mi crea premisa, cadrul necesar punctelor pe care vreau să le ating în aceste câteva minute, care sper să nu pară mai lungi decât sunt ele în realitate. Vin dintr-o comunitate creștină vecină dumneavoastră, cu un profund respect față de Sfânta Euharistie și vreau să cred din toată inima că mă aflu tot în fața unor creștini cu adâncă venerație față de Trupul și Sângele Domnului, cu atât mai mult cu cât este și hramul parohiei dumneavoastră. Dacă cumva se află alte motive care au determinat prezența dumneavoastră în acest moment în biserică, vă reamintesc că elemente care să potolească curiozitatea ori plictiseala veți găsi mai degrabă în spațiul din fața bisericii, care are mai puțin de-a face cu misterul pe care-l celebrăm noi acum.

În al doilea rând, ca să mă pun la adăpost de criticile vehemente ale cârcotașilor, vă avertizez din start că nu veți auzi lucruri noi. Îmi place să cred că o carte nouă cu adevărat nouă va conține întotdeauna adevăruri vechi, în sensul de universal-valabile. Avem în popor o vorbă care zice “soarta unei glume depinde nu numai de gura care o rostește, ci și de urechea care o ascultă”. Așadar depinde mai mult de dumneavoastră, prin răspunsul la provocarea Cuvântului lui Dumnezeu, să demonstrați noutatea acestui cuvânt “vechi”, al cărui mesager se întâmplă de această dată să fiu eu.

Foarte des se aude astăzi, mai ales când intervine în discuții, mai rar ce-i drept, tema religiei, că oamenilor le merge prea bine, motiv pentru care nu mai resimt necesitatea prezenței lui Dumnezeu în viața lor. Ați auzit acest lucru probabil de nenumărate ori sau chiar ați rostit-o dumneavoastră. Ne închipuim adesea în mod naiv că suntem deja în țara în care curge bani și plăcere (Scuzați, am vrut să spun “lapte și miere”) și în care nu mai rămâne timp și spațiu pentru Cel care este totul, la modul absolut, și oferă totul celor care nu ar avea de fapt nici un drept să-l ceară. Cât de ușor uităm că Dumnezeu ne-a ajutat și cât de repede începem să credem, în abundența aparentă în care înnotăm lacomi, că nu ne mai lipsește nimic, că nu mai avem ce anume cere sau pentru ce să mulțumim!

Dragi credincioși din Gherăești, nu vă merge cumva prea bine?! De fapt, iertați-mă, nu aceasta e întrebarea corectă, căci Dumnezeu nu poate avea nimic împotrivă ca omului să-i meargă bine. Rectific: L-am uitat cumva pe Dumnezeu, pentru că ne merge bine? Ne e inima atât de arogantă, încât nu ne mai amintim că Dumnezeu ne-a condus aici și uităm ceea ce a făcut pentru noi?

Nu e această o credință ciudată în Dumnezeu, atâta timp cât avem nevoie de el la prima vedere doar când avem probleme și-l uităm când ne merge bine? De fapt, chiar și când nu ne merge grozav, nu facem decât să-i cerem lui Dumnezeu să ne meargă bine, pentru ca apoi să uităm repede cât de mult îi datorăm. Să fie doar acesta nivelul credinței noastre?

Sărbătoarea “Trupul și sângele Domnului” este un protest exigent tocmai împotriva unei astfel de atitudini. Sărbătoarea de astăzi ne amintește clar, din ce anume trăim, ca și creștini. Ea vrea să ne protejeze de aroganța fără temei de care am pomenit mai înainte. Vrea să ne reamintească ce anume ne dă viață și ne menține în existență, în calitate de creștini: Sfânta Euharistie.

Poate ați auzit de opera “Un rabin vorbește cu Isus”, scrisă de rabinul american Jacob Neusner, căruia Papa Benedict al XVI-lea i-a dedicat un capitol important în lucrarea sa “Isus din Nazaret”, de curând apărută: “Este impresionant schimbul de idei pe care rabinul, după întâlnirea (ideală) cu Isus, îl are cu învățătorul lui la sinagogă. Învățătorul întreabă: “A lăsat ceva deoparte din Torah acest Isus al tău?” Rabinul Neusner răspunde: “Nimic”. Învățătorul reia: “Atunci, a adăugat ceva?” Rabinul Neusner afirmă: “Da, pe sine însuși”. Este același răspuns dat de Sf. Irineu, în secolul al II-lea, celor care se întrebau cu privire la noutatea pe care a adus-o Cristos venind în lume: “Cristos, scria Sf. Irineu, a adus toată noutatea aducându-se pe sine”.

De aceea este atât de important Sacramentul Euharistiei, pentru că îl conține pe însuși Cristos, noutatea veșnică și absolută. În speciile sfinte e prezent Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Se poate prelungi mult tema argumentelor în favoarea adevărului că Trupul și Sângele Domnului, Sfânta Euharistie, reprezintă un mister central, esențial și nu marginal al credinței noastre. Eu m-aș opri la trei dintre ele, cu câteva aplicații în notă spirituală.

1. Sfânta Euharistie este un mister central al credinței noastre, fiind și centru al comunității noastre. Aici, în jurul altarului, la Sfânta Liturghie ne întâlnim cu toții, tineri sau bătrâni, mai implicați sau distanți, mai bogați ori săraci, mai moderni sau de modă veche. Aici, în biserică, când se celebrează Euharistia, își pierd din valoare detaliile vestimentare, luxul ori sărăcia în care trăim, haina profesională pe care ne-o asumăm zilnic sau imaginea pentru care luptăm zi de zi. Aici suntem pur și simplu împreună, creștini ce participă la Sfânta Jertfă pentru că au răspuns invitației Domnului de a sta la masă cu el, ca și la Cina cea de Taină.

2. În al doilea rând, trebuie să acceptăm că Sfânta Euharistie ne dezvăluie un Dumnezeu atât de simplu, într-o lume ce se vrea adesea atât de complicată. Astăzi îl adorăm pe Isus Cristos sub speciile pâinii și a vinului. Pâinea este importantă, esențială pentru viață. Pâinea este un aliment ce se găsește chiar și la cei mai săraci oameni. Isus, pentru a ne fi aproape, nu-și asumă un chip extraordinar, ieșit din comun, ci unul obișnuit, la îndemâna oricui și, simultan, absolut necesar oricui. Nu putem supraviețui doar cu prăjituri, torturi, coca-cola etc. Când suntem înfometați, ne e suficientă fie și doar o bucățică de pâine. Dumnezeu, în atotputernicia sa, se dovedește a fi mai simplu, mic, accesibil decât ne-o putem închipui noi, oamenii.

3. Euharistia e semnul prin excelență al permanenței lui Dumnezeu în/între noi. Cu siguranță v-ați pus măcar o dată întrebarea “de ce purtăm în procesiune Sfântul Sacrament?”

a. Procesiunea simbolizează că noi, creștinii suntem încă pe drum, pelerini în drum spre țintă, dar nu suntem singuri. Cristos e cu noi și ne conduce, ne luminează drumul precum monstranța strălucește și indică calea credincioșilor în procesiune.

b. Dumnezeu nu se lasă zăvorât în tabernacol și nici închis între zidurile bisericilor. Este viu și vrea să prindă viață în noi, să fie parte din viața noastră.

c. Acceptând să fie purtat pe drumurile satului nostru, Dumnezeu vrea de fapt să sfințească toate elementele componente ale vieții noastre, casele, școlile, locurile de muncă și de joacă, toate dimensiunile vieții noastre.

Un principiu latin spune “contemplata aliis tradere”, adică trebuie să împărtășim și celorlalți din fructele propriei contemplații. Forțând sensul acestui dicton, vreau să încercăm acum să concretizăm cele trei argumente pomenite în aplicații practice în viața noastră.

1. Faptul că Euharistia pare că este astăzi așezată “printre altele” și aura de mister central al credinței noastre parcă pălește, se datorează și atrofierii simțului omului de azi pentru esență, pentru ceea ce e mai important. Omul de azi se pierde mult în detalii. Ar putea fi o provocare această sărbătoare la a ne orienta viața spre esențial. Poate ar fi timpul să nu ne mai irosim sănătatea pentru a face mai mulți bani decât am avea nevoie, pentru ca apoi să ne irosim banii pentru a ne recâștiga sănătatea pierdută. Poate ar fi timpul să ne dăm seama că nu merită să riscăm unitatea familiei și valorile pe care se întemeiază ea pentru a câștiga bani la mii de km distanță, căci nu vor putea toți banii din lume să ne reîntregească familia. Poate va veni odată timpul când nu vom mai construi case prea mari și arătoase, care devin ulterior pustii și goale. E un fapt care se constată și în Gherăești că avem astăzi case mai mari, dar familii mai mici; copii mai puțini, câini și pisici mai multe; averi mai multe și valori mai puține; profituri mai mari și relații mai superficiale; case mai frumoase, dar cămine destrămate. Ce este oare cu adevărat esențial și necesar pentru noi?!

2. Dumnezeu ni se dăruiește într-un mod atât de simplu și accesibil tuturor! Ce ne-ar putea determina să stăm departe de Euharistie, cât timp știm că este esențială pentru noi, că e viața noastră? La ce anume folosesc zeci de Liturghii ascultate, practicile de pietate, rugăciunile, faptele bune dacă stăm departe exact de ceea ce ne pune în relația cea mai intimă cu Dumnezeu, Sf. Împărtășanie? Poate faptul că am pierdut simțul păcatului și am devenit lacși, poate faptul că ne este frică să recunoaștem în fața lui Dumnezeu cine suntem noi cu adevărat, poate frica de Dumnezeu, de ceilalți, teama de a ne pierde imaginea, gândul că ne merge bine și fără Dumnezeu… Nu știu… Dacă Isus Cristos ar fi ales o formă mai complicată a prezenței sale între noi, i-am fi acordat oare mai multă atenție?!

3. Să nu uităm că suntem pe drum, că suntem trecători, dar nu suntem singuri, atâta timp cât îl primim pe Cristos în Sf. Împărtășanie. Cristos vrea să devină parte din viața noastră. Să nu ne facem iluzii așadar că problema relației noastre cu Dumnezeu și a credinței în Presfântul Trup și Sânge se epuizează în minutele petrecute aici în biserică! Viața de zi cu zi demonstrează de fapt dacă suntem sau nu niște ipocriți în trăirea credinței ce o mărturisim la Sf. Liturghie. Dostoievski spunea: “Secretul existenței nu constă doar în a trăi, ci și în a ști pentru ce se trăiește”. E nevoie de două lucruri: a alege bine drumul și, apoi, a-l parcurge cu sinceritate.

4. Și, în ultimul rând, Cristos trebuie purtat cu recunoștință pe drumurile vieții noastre.

Se spune că un împărat avea ca bun prieten un pictor, care însă trăia în foarte mare mizerie. Împăratul obișnuia să se plimbe uneori deghizat prin piață. Într-o zi, a dat peste vechiul său prieten, plin de mizerie și, evident, într-o stare înaintată de ebrietate. Făcându-i-se milă de el, i-a strecurat în buzunar un diamant foarte mare, de preț, care, se gândea el, îl va ajuta pe bietul pictor, după ce se va trezi din beție, să ducă pe viitor o viață onorabilă. După ani și ani, la o nouă plimbare incognito prin piață, a dat din nou peste vechiul său prieten, devenit acum doar un biet cerșetor. “De ce ești încă în această stare de sărăcie profundă?”, l-a întrebat împăratul. “Știi foarte bine, i-a răspuns bietul pictor, că nu m-am priceput niciodată să câștig bani și de aceea duc o viață lamentabilă”. “Dar cum se face, a zis împăratul, că n-ai găsit diamantul acela mare pe care ți l-am pus deunăzi în buzunarul hainei?” Pictorul s-a uitat la el uluit și râzând neîncrezător a răspuns: “Văd că-ți bați joc de mine! Sunt un amărât și în buzunarul meu nu va ajunge niciodată un diamant!”

Sensul primar al cuvântului “Euharistie” este “mulțumire, aducere de mulțumire”. Să nu ne purtăm așadar ca și cum am fi săraci, aruncați de Dumnezeu într-o existență întâmplătoare, lamentabilă. Euharistia este cel mai mare dar oferit oamenilor, este Darul prin excelență, căci îl conține pe însuși Dumnezeu.

Se spune că odată un călugăr se pregătea să vorbească în piața mare a satului. Își compusese cu grijă discursul și se pregătea să-l citească, când o pală bruscă de vânt a făcut să-i zboare foile în crengile unui lămâi. Luat prin surprindere, incapabil să-și găsească șirul predicii, a zis: “Prieteni, iată în rezumat ce voiam să vă spun. Când mi-e foame, mănânc; când mi-e somn, dorm!” “Dar nu toată lumea face așa, maestre?” a întrebat cineva din mulțime. “NU! Nu în același fel!” a replicat el. “De ce?” “Când oameni mănâncă, se gândesc la o mie de lucuri; când adorm, se gândesc la problemele lor. Iată de ce nu fac la fel ca mine!” Și călugărul și-a strâns lucrurile și s-a retras, iar celor care îi mai puneau încă întrebări, le răspundea: “Detaliile le veți găsi în crengile lămâiului…”

Nu am avut ghinionul să îmi pierd foile prin crengile copacilor din jur, dar esența mesajului meu e cam aceeași: “Să dea Domnul să vă fie mereu foame de Dumnezeu, să veniți mereu înfometați la acest izvor de viață care este Sfânta Euharistie și dacă cuvintele mele nu au reușit să vă adoarmă, să dea Domnul să nu aveți niciodată odihnă până când nu veți fi cu adevărat cristofori, purtători de Cristos, creștini profund euharistici care-l poartă în gândul, cuvântul și viața lor pe Cristos, cu trupul și sângele, sufletul și dumnezeirea sa. Ceea ce-mi doresc și mie! Amin.