Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfânta Treime
Anul U

Lecturi:
Exod 34,4-6.8-9
2Corinteni 13,11-13
Ioan 3,16-18

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Asemenea lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Există o istorioară despre Sf. Augustin de Ippona, mare filozof și teolog. El era preocupat de doctrina Sfintei Treimi. Dorea foarte mult să înțeleagă doctrina despre Dumnezeul Unic în trei Persoane, pentru a-l explica logic. Într-o zi mergea pe malul mării și reflecta la această problemă. A văzut deodată un copil jucându-se singur. Făcuse o gaură în nisip, alerga la mare cu o mică gălețică, lua apă, alerga înapoi și golea apa în groapa din nisip. Fugea iarăși la mare, iar lua apă, iar o golea în gaura din nisip. Augustin s-a apropiat de el și l-a întrebat: “Ce faci tu aici?” “Încerc să golesc marea în această gaură.” Augustin l-a întrebat mirat: “Cum poți să crezi că marea imensă ar putea fi golită în această mică gaură cu această gălețică mică?” A primit răspunsul copilului: “Dar tu, cum crezi că cu capul tău mic poți cuprinde imensitatea lui Dumnezeu?” Și copilul a dispărut. Isus a vorbit despre Tatăl care l-a trimis pe El și despre Duhul Sfânt care urma să fie trimis de El. Isus a mai spus că Tatăl i-a dat Lui tot ceea ce are și că El, la rândul Lui, a dat Spiritului Sfânt tot ce a primit de la Tatăl. Vedem astfel unitatea de scop între Persoanele Sfintei Treimi.

În istoria mântuirii de regulă atribuim creația Tatălui, răscumpărarea Fiului și sfințirea Duhului Sfânt. Cu toate acestea, deși sunt distincți ca Persoane, nici Tatăl și nici Fiul și nici Duhul Sfânt nu există și nici nu acționează în izolare de celelalte două Persoane ale Sfintei Treimi. Asemenea lui Augustin, poate nu vom putea să înțelegem cum “funcționează” Sfânta Treime, dar mai important este să înțelegem de ce este așa. De ce Dumnezeu ne revelează acest mister privitor la natura Ființei Supreme? Importanța acestei doctrine se află în următorul fapt: noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu și de aceea cu cât îl înțelegem mai mult pe Dumnezeu cu atât ne înțelegem mai mult pe noi înșine. Experții în religie ne spun că oamenii au căutat mereu să fie asemenea zeilor cărora le aduceau cult. Oamenii care adorau un zeu războinic tindeau să fie războinici; oamenii care adorau un zeu al plăcerilor căutau ei înșiși plăcerea. După cum era zeul, așa și adoratorii lui. De aceea mai important pentru noi este să ne întrebăm astăzi aceasta: Ce ne spune doctrina despre Sfânta Treime despre Dumnezeul pe care îl adorăm și ce spune despre felul de oameni care trebuie să fim? La această întrebare aș avea două idei să vi le împărtășesc.

(1) Dumnezeu nu există într-un individualism solitar ci într-o comunitate de iubire și împărtășire. Dumnezeu nu este un singuratic. Aceasta înseamnă că un creștin în căutarea desăvârșirii (Matei 5,48) trebuie să evite orice tendință de izolaționism. Idealul spiritualității creștine nu este acela al fugii de lume, după cum fac unele tradiții monastice budiste în căutarea sfințeniei prin retragerea în Himalaya, departe de oameni și de societate.

(2) Adevărata iubire cere trei parteneri. Vă amintiți că se spune: “Două înseamnă companie, trei este o mulțime.” Sfânta Treime ne arată că trei este comunitatea, trei este iubirea în maximul ei; trei nu înseamnă mulțime. Să luăm un exemplu de lângă noi. Când bărbatul A o iubește pe femeia B, iubirea lor este pecetluită de apariția copilașului C. Tată, mamă și copil – iubirea când se desăvârșește devine o treime.

Noi suntem făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Așa după cum Dumnezeu este Dumnezeu doar într-o relație trinitară, și noi putem să fim pe deplin umani doar într-o relație de trei parteneri. Eul nostru are nevoie să fie într-o relație orizontală cu ceilalți și o relație verticală cu Dumnezeu. În acest fel viața noastră devine trinitară asemenea vieții lui Dumnezeu. Atunci descoperim că așa-numitul principiu individualist “Eu-cu-mine” acceptat în societatea modernă lasă mult de dorit. Doctrina Preasfintei Treimi ne provoacă să adoptăm mai degrabă principiul Eu-și-Dumnezeu-și-aproapele. Sunt creștin în măsura în care trăiesc într-o relație de iubire cu Dumnezeu și cu alți oameni. Fie ca harul Preasfintei Treimi să ne ajute să alungăm orice urmă de egoism din viețile noastre și să trăim în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.

 

* * *

 

Dumnezeu iubire și comuniune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Treime: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Sfântul Duh. Nu sunt trei dumnezei, ci unul singur; dar nu într-o singură persoană, ci în trei persoane. Dumnezeu este un mister, de aceea în totalitate este obiectul credinței noastre. Credem într-un singur Dumnezeu: Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur (Dt 6,4; 1Rg 8,60; Is 45,5; Rom 3,30).

Dacă Dumnezeu în sine este un mister, atunci și acest “unu” în sine este un mister, este obiect al credinței, fiindcă nu este ca cifra 1 din matematică, deoarece 1 este limitat de cifra 2, 3 și așa mai departe. Dumnezeu însă nu este limitat de nimeni și nimic, el este nemărginit și pretutindeni, așa încât, cu toate că în el trăim, ne mișcăm și suntem (Fap 17,28), el este fără limite și totuși este “simplitatea” însăși, unic și fără părți componente. Tot așa și numărul trei, în conceptul celor trei persoane dintr-un singur Dumnezeu este un adevăr de credință, diferit de cifra 3 din matematici, fiindcă dă o unitate în divinitate, pe când în știință cifra 3 nu poate fi niciodată egală cu cifra 1. Conceptul de “trei în unul” din Dumnezeu este un concept supranatural, fără corespondent în lumea noastră materială. Dacă “unu” și “trei” în credință stau diferit de 1 și 3 din știință, atunci și numele de “persoană” din Dumnezeu este un obiect de credință, diferit de conceptul de persoană dat de filozofie sau știință, după cum omul este persoană.

A încerca să demonstrăm adevărurile de credință pe bază științifică, rațională, înseamnă a le încurca și mai mult și poate chiar ne expunem erorii raționaliste. Putem demonstra doar că adevărurile revelate nu sunt iraționale și prin urmare credința nu-i absurdă.

Adevărul unui singur Dumnezeu în trei persoane nu constituie decât o formă a revelației, prin care noi să înțelegem crezând și crezând să înțelegem adevărul revelat, anume că: Dumnezeu este iubire (1In 4,8). De aceea ni l-a dat pe Fiul său unul-născut, ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața de veci (In 3,16). Iar iubirea este o realitate atât de evidentă că nu mai necesită nici un fel de demonstrație. Numai că și această iubire dintre cele trei persoane dumnezeiești constituie obiectul credinței noastre, deoarece diferă de iubirea care există între oameni, ba chiar și de iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi, fiindcă iubirea lui Dumnezeu față de noi este “caritate”, iubire pornită din milă, iubire-har, iubire-dar: Dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în sufletele noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (Rom 5,5); pe când iubirea divină este esență, izvor de existență pentru tot ce există. Conceptul de “iubire” ne revelează necesitatea a ceva mai mult decât unul, iubirea din noi constituie acel simț al comuniunii, necesitatea de a nu fi singur. Dar o singură iubire între trei persoane dumnezeiești ne revelează icoana comuniunii perfecte, care trebuie să stea și la baza comuniunii dintre oameni, având în caritatea lui Dumnezeu izvorul comun al iubirii dintre persoanele umane. Nu-l putem înțelege pe un singur Dumnezeu în sine ca pe o singură persoană, deoarece un Dumnezeu într-o singură persoană ar fi un Dumnezeu imaginar, filozofic, aristotelic sau platonic, un Dumnezeu ascuns undeva și inactiv, fără viață, fără comuniune în sine și cu oamenii, ar fi un Dumnezeu nefericit.

Este, așadar, necesar ca Dumnezeu să aibă o comuniune în sine ca principiu de viață, fericire, frumos, bine și adevăr. Comuniunea divină ni se revelează sub chipul celor trei persoane, care formează unitatea în aceeași iubire. Această comuniune dumnezeiască este principiul vieții a tot ce există, principiul fericirii oricărei forme de viață, principiul binelui veșnic, deoarece comuniunea iubirii dintre persoanele divine se bazează tocmai pe veșnicia lor; este principiul adevărului unic, bazat pe aceeași natură unică și indisolubilă, dar comunicabilă în totalitate în sânul lui Dumnezeu și caritativă față de ființele create după chipul și asemănarea sa. N-am putea beneficia de caritatea lui Dumnezeu, dacă el n-ar fi comunicabil în sine prin iubire.

Dar Isus ne-a descoperit că iubirea lui Dumnezeu Tatăl față de opera mâinilor sale a făcut ca Fiul său unic, născut în veci în sânul său, să vină în lume, ca dovadă supremă a carității față de noi și a iubirii din sine.

Nu alini durerea unui bolnav-muribund cu vorbe, așa cum ne-o demonstrează istoria lui Iob (cf. Iob 2,12 ș.u.), ci mai mult o mărești; dar dacă este posibil să îi iei total suferința asupra ta și el să devină sănătos, ca văzându-te cum suferi prin propria lui boală, să creadă în iubirea ta și atunci iubirea lui se va naște din iubirea ta și-ți va spune: Acum cred că mă iubești cu adevărat! Ca să-ți dovedesc și eu iubirea mea, te rog, dă-mi suferința înapoi!

Fiul lui Dumnezeu a luat asupra sa firea noastră omenească: s-a împovărat cu materie, cu intelect limitat și voință umană, cu suferințe și chiar cu moartea noastră, ca noi să credem în iubirea lui și să-i spunem: Dă-mi suferința și moartea înapoi! Vreau să le duc ca pe o cruce zilnică spre a-ți dovedi că te iubesc.

Comuniunea din sânul Preasfintei Treimi și caritatea lui Dumnezeu față de noi constituie, și trebuie să constituie, adevăratul viitor al omenirii, fiindcă: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său ca lumea să fie mântuită prin el (Evan.).

Spre aceeași țintă îi îndruma și sfântul Paul pe credincioșii din Corint, când le spunea: Fraților, bucurați-vă! Însușiți-vă desăvârșirea! Încurajați-vă reciproc! Străduiți-vă să aveți aceleași simțăminte! Trăiți în pace! Astfel Dumnezeul iubirii și al păcii va fi cu voi (Lectura a II-a).

Omul nu s-ar putea înțelege pe sine, dacă n-ar exista alt om. Nimic mai ucigător decât singurătatea absolută. Iadul, deși are mulți clienți, singurătatea este cea mai chinuitoare, fiindcă lipsește comuniunea iubirii. (Un scriitor povestește într-o lucrare a sa că între rai și iad există doar o singură diferență: în rai este comuniune, în iad, egoism. Toți au aceleași bunătăți pe mesele lor, pe care trebuie să le ia în stil japonez, cu bețișoare foarte lungi. Cei din rai, dacă bunătățile nu le pot duce la gura proprie, le oferă vecinului de vizavi și invers; cei din iad se chinuie să le ducă la gura proprie, pe care niciodată nu o nimeresc și astfel se înfurie tot mai mult și egoismul îi chinuie îngrozitor prin foame). Comuniunea dintre om și om nu are șanse de durată, de fericire, decât atunci când este pecetluită de o altă ființă umană care cere ca pe un adevăr suprem și bine absolut comuniunea celor doi. Această comuniune de pe pământ, care are la bază iubirea, este familia: tata, mama și copilul și mai ales depinde de mulțimea acestora din urmă. Comuniunea dintre Tatăl și Fiul este asigurată de Duhul Iubirii sfinte și de acesta în mulțimea fiilor lui Dumnezeu (Gal 3,26) care strigă: Abba, Tată (Rom 8,15), fiindcă au devenit părtași ai naturii divine (2Pt 1,4) prin Cristos, care, Dumnezeu fiind, s-a făcut părtaș al naturii umane (cf. Fil 2,6 ș.u.) și astfel avem comuniune de iubire cu Dumnezeu. Această comuniune nu este o concluzie, ci un început. Veșnicia este începutul comuniunii desăvârșite cu Dumnezeu; timpul prezent constituie căutarea începutului, principiului a toate: Isus.

Sfântul apostol Paul, nu numai că îndeamnă pe credincioși să păstreze comuniunea între ei, ci se roagă ca harul Domnului Isus Cristos, iubirea lui Dumnezeu și comuniunea Duhului Sfânt să fie cu toți, adică: convinși de iubirea lui Dumnezeu, cerând înapoi de la Cristos suferințele și moartea, să cerem ca iubirea sa să devină iubirea noastră: precum v-am iubit eu, așa să vă iubiți unii pe alții (In 15,12) și astfel să rămânem mereu în iubirea Tatălui prin legătura sfântă a Duhului apărător și mângâietor.

Ca efectul rugăciunii apostolice, cu care preotul ne întâmpină de fiecare dată când se celebrează memorialul morții și învierii lui Isus, sfânta Euharistie: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți, ca să se concretizeze și în noi cu adevărat, trebuie să ne înfățișăm înaintea lui Dumnezeu cu tablele legii, nu confecționate din două lespezi de piatră ca ale lui Moise, ci cu cele zece porunci scrise în inimă, fiindcă spune Isus: Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele. Iar eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt apărător, ca să fie cu voi de-a pururi (In 14,15-16). Astfel, rugăciunea apostolică devine rugăciunea mântuitoare a lui Isus și prezența sa euharistică mă va conduce la întâlnirea personală cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, spre a-i cânta în veci: Mărire Tatălui care m-a creat: mărire Fiului care m-a răscumpărat; mărire Duhului Sfânt care m-a sfințit! Amin.

 

* * *

 

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Liturghie de azi începe cu o binecuvântare: Binecuvântat să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că și-au arătat îndurarea față de noi (Antif. intr.). Conform cu obiceiul semiților, binecuvântarea este aducere de mulțumire. În acest sens, noi putem spune: Mulțumim lui Dumnezeu fiindcă și-a arătat îndurarea față de noi, descoperindu-ne viața sa intimă ca sens al vieții noastre.

Spune o poveste că un bun creștin a ieșit într-o zi dis-de-dimineață în oraș și a descoperit un magazin, apărut ca din pământ peste noapte, având o firmă curioasă: Aici se împarte fericire. A intrat să cumpere. La tejghea stătea un înger. L-a întrebat: “Cât costă un kilogram de fericire?” “Nu se vinde, se împarte gratis”, i-a răspuns îngerul. Vizitatorul i-a zis: “Dați-mi o tonă, să am de unde da și la alții”! “Un moment”, i-a zis îngerul, “să v-o împachetez”. Peste câteva clipe i-a adus un pliculeț cu câteva semințe. Uimit, vizitatorul i-a zis: “V-am cerut o tonă de fericire”. La care îngerul răspunde: “Noi nu dăm produse finite, ci semințe. Îngrijiți-le și veți avea fericire pentru sute de mii de oameni”. Tot așa și eu la această predică: nu vă voi da produse finite, adică înțelegerea misterului Preasfintei Treimi, ci semințe: îndrumări care trebuie îngrijite, semănate în inimă, păzite și trăite.

Descoperirea adevărului unui singur Dumnezeu în trei persoane nu s-a făcut pentru a satisface curiozitatea noastră de a ști cine și ce este Dumnezeu, ci privește direct destinul, sensul existenței noastre pe pământ și chiar al întregii creațiuni, adică mântuirea lumii. Mântuirea omului, luată drept comuniune de iubire cu Creatorul, reflectă felul de a fi al celor doi interlocutori, conform sintagmei: Vorbește-mi, ca să-ți spun cine ești! Pe Dumnezeu îl cunoaștem după cuvântul său, fiindcă ne-a vorbit prin Fiul (cf. Evr 1,2), iar pe om îl cunoaștem după cum îl binecuvântează pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Pierre Claverie spunea: Nu-l am încă pe Dumnezeu, nu am adevărul, am nevoie de adevărul celorlalți (cf. Humanité plurielle, din Le Monde, 4 august 1996). Fără a-l vedea pe Dumnezeu așa cum este, nici noi nu avem tot adevărul, dar avem trebuință de mărturia altora despre Preasfânta Treime. Lecturile de azi încearcă să ne introducă în misterul lui Dumnezeu.

Lectura I (Ex 34,4b-6.8-9) ne arată că Dumnezeu este milostiv și bogat în haruri. Acest adevăr se desprinde din faptul că iartă păcatul Israelului care și-a făcut un vițel de aur și i s-a închinat (cf. Ex 32), iar lui Moise îi făgăduiește că îi va arăta slava sa (cf. Ex 33,19-23). Moise, vrând să refacă alianța dintre popor și Dumnezeu, urcă pe munte cu alte două table de piatră, ca Dumnezeu să-i redea legea. Domnul, care i se face prezent, îi descoperă atributele sale divine și mai ales milostivirea. Atunci Moise s-a rugat lui Dumnezeu să-și arate milostivirea iertând păcatul poporului său și să-și facă locuința în mijlocul Israelului, pentru a-l lumina să nu mai greșească și să-l ierte când va greși (cf. MAC pag. 483), cu scopul ca poporul să ajungă la credință și astfel să fie desăvârșit.

Sfântul Anton abate l-a rugat pe Dumnezeu să-i arate un om desăvârșit, ca să-l poată imita. I s-a descoperit că un astfel de om există la Alexandria, în Egipt, într-un atelier de cizmărie. A părăsit pustiul și a venit în oraș. Găsindu-l, l-a întrebat despre felul lui de viață. Cizmarul i-a răspuns că nu face nimic deosebit: Muncesc; împart venitul în trei; o treime o dau săracilor, o treime o dau bisericii și o treime o folosesc pentru traiul meu. Acest răspuns nu l-a mulțumit pe abatele Anton, fiindcă el părăsise toate și tot nu se simțea desăvârșit, de aceea l-a mai întrebat multe altele și răspunsul mulțumitor, semn al desăvârșirii, a fost acesta: Eu nu fac nimic special… Doar că, muncind, îi privesc pe toți trecătorii marelui oraș Alexandria și spun: Fie ca toți să fie mântuiți; eu singur merit să pier (cf. Olivier Clement, Puterea credinței, pag. 108). Credința era conformă cu faptele și acționa prin caritate.

Evanghelia zilei (In 3,16-18) ne prezintă obiectul credinței creștine care dă viață. În convorbirea pe care Isus a avut-o cu Nicodim i-a arătat acestuia că pătimirile sale, simbolizate prin șarpele de aramă, aduc mântuirea lumii datorită iubirii lui Dumnezeu, care atât de mult i-a iubit pe oameni încât l-a dat chiar pe Fiul său ca jertfă de împăcare. Se crede că acest verset este cel mai important din toată Evanghelia după sfântul Ioan, fiindcă motivează adevărul prezenței Fiului lui Dumnezeu în lume. Fiul s-a întrupat și s-a răstignit fiindcă atât de mult i-a iubit Dumnezeu pe oameni, ca să-i mântuiască și nu să-i judece.

Omul, care îl acceptă pe Fiul lui Dumnezeu așa cum este, nu va fi condamnat; dar cei care nu-l acceptă, se condamnă singuri, fiindcă nu pot găsi calea mântuirii, calea spre Tatăl care l-a trimis pe Fiul, fiindcă numai Fiul o cunoaște, deoarece el singur a venit de la Tatăl. Numai acela care pășește pe această cale simte bucuria mântuirii.

Primii creștini erau considerați atei. Ei respingeau sacralitatea puterii – divinizarea împăratului, a zeiței Romei, riturile și magiile purului și impurului, pe Dumnezeul închis în sine al monoteismului, divinitatea difuză a păgânilor (panteismul filozofilor). Ei anunțau mesajul uimitor: un Dumnezeu în trei persoane, viu și dătător de viață, întrupat pentru a ni se arăta pe înțelesul nostru, învingător al morții și al iadului, deschizător de drum pentru îndumnezeirea omului printr-o conversație intimă în care să i se poată adresa lui Dumnezeu cu numele de Tată.

Înțelegând prin credință că Dumnezeu ne este Tată, sfânta Tereza a Pruncului Isus a căpătat atâta curaj încât și-a exprimat bucuria zicând: Dacă aș fi comis toate crimele posibile, aș simți că această multitudine de ofense ar fi doar ca o picătură de apă căzută peste cărbuni încinși. Iubirea divină face să dispară picătura de răutate umană și omul să-și recapete bucuria divină, fiindcă a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, tocmai pentru a avea parte de fericirea lui Dumnezeu.

Bucuria a fost primul semn al vremurilor mesianice, din care sfântul apostol Paul a știut să facă semnul comuniunii membrelor trupului lui Cristos printr-o bucurie întreită. În acest sens îi salută pe credincioșii corinteni printr-o formulă izvorâtă din credința în Preasfânta Treime: Harul Domnului Isus Cristos și dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți! (Lectura a II-a: 2Cor 13,11-13). Dumnezeu ni s-a descoperit în misterul celor trei persoane ca bucuria noastră să fie deplină, fiindcă tot ceea ce izvorăște din har este bucurie – Bucură-te, cea plină de har (cf. Lc 1,28) -; tot ce izvorăște din iubire este bucurie, tot ce izvorăște din comuniune este bucurie.

Ceva mai înainte apostolul spusese corintenilor motivul pentru care el le-a descoperit că mângâierea, adică bucuria, pe care el o simte datorită faptului că în Dumnezeu sunt trei persoane, vrea să le-o împărtășească și lor: Noi nu intenționăm să devenim ca niște stăpâni ai credinței voastre; dar suntem colaboratori ai bucuriei voastre (Lc 1,24).

Profetizând că oamenii vor descoperi bucuria din Preasfânta Treime, cineva a spus: Creștinismul secolului al XXI-lea nu va mai fi o religie printre religii, ci se va afirma ca domeniu al Duhului și al libertății [...], nu va mai fi nici un moralism, nici un pietism, ci vestea victoriei lui Cristos asupra morții și asupra iadului (cf. Olivier Clement, o. c., pag. 114-115).

Să nu refuzăm mântuirea, adică această comuniune de iubire cu Dumnezeu în trei persoane și cu chipul său din fiecare om, dar să-l binecuvântăm pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt, fiindcă ne-a chemat la viața lor dumnezeiască.

Părintele Zosim, din Frații Karamazov, de Dostoievski, spune despre cei care refuză mântuirea: S-au blestemat ei înșiși, blestemându-l pe Dumnezeu și viața; ei se hrănesc cu orgoliul lor nefast, precum cel înfometat aflat în deșert, care și-a supt propriul sânge. Ei nu-l pot contempla pe Dumnezeul cel viu fără ură și și-ar dori ca Dumnezeul vieții să nu existe, să dispară, distrugând întreaga sa creație. Ei aspiră la neant, dar nu vor avea parte de neant. Adică vor avea parte de nefericirea veșnică, fiindcă nu l-au binecuvântat pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Închei, ca de obicei, cu rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule, Părinte ceresc, tu l-ai trimis în lume pe Fiul tău, Cuvântul adevărului, și pe Duhul tău, izvorul sfințeniei, pentru a descoperi oamenilor misterul minunat al vieții dumnezeiești. Dă-ne, te rugăm, harul ca, mărturisind adevărata credință, să recunoaștem slava veșnicei Treimi și să adorăm unitatea celor trei persoane în mărirea puterii sale (LR). Amin.