Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul
Evanghelia: Luca 1,1-25.57-68.76.80
Apostolul: Romani 13,11-14,1-4

Luca 1,1-25.57-68.76.80

Deoarece mulți s-au încercat să alcătuiască o istorisire despre faptele deplin adeverite între noi, Așa cum ni le-au lăsat cei ce le-au văzut de la început și au fost slujitori ai Cuvântului, Am găsit și eu cu cale, preaputernice Teofile, după ce am urmărit toate cu de-amănuntul de la început, să ți le scriu pe rând, Ca să te încredințezi despre temenicia învățăturii pe care ai primit-o. Era în zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot cu numele Zaharia din ceata preoțească a lui Abia, iar femeia lui era din fiicele lui Aaron și se numea Elisabeta. Și erau amândoi drepți înaintea lui Dumnezeu, umblând fără prihană în toate poruncile și rânduielile Domnului. Dar nu aveau nici un copil, deoarece Elisabeta era stearpă și amândoi erau înaintați în zilele lor. Și pe când Zaharia slujea înaintea lui Dumnezeu, în rândul săptămânii sale, A ieșit la sorți, după obiceiul preoției, să tămâieze intrând în templul Domnului. Iar toată mulțimea poporului, în ceasul tămâierii, era afară și se ruga. Și i s-a arătat îngerul Domnului, stând de-a dreapta altarului tămâierii. Și văzându-l, Zaharia s-a tulburat și frică a căzut peste el. Iar îngerul a zis către el: Nu te teme, Zaharia, pentru că rugăciunea ta a fost ascultată și Elisabeta, femeia ta, îți va naște un fiu și-l vei numi Ioan. Și bucurie și veselie vei avea și, de nașterea lui, mulți se vor bucura. Căci va fi mare înaintea Domnului; nu va bea vin, nici altă băutură amețitoare și încă din pântecele mamei sale se va umple de Duhul Sfânt. Și pe mulți din fiii lui Israel îi va întoarce la Domnul Dumnezeul lor. Și va merge înaintea Lui cu duhul și puterea lui Ilie, ca să întoarcă inimile părinților spre copii și pe cei neascultători la înțelepciunea drepților, ca să gătească Domnului un popor pregătit. Și a zis Zaharia către înger: După ce voi cunoaște aceasta? Căci eu sunt bătrân și femeia mea înaintată în zilele ei. Și îngerul, răspunzând, i-a zis: Eu sunt Gavriil, cel ce stă înaintea lui Dumnezeu. Și am fost trimis să grăiesc către tine și să-ți binevestesc acestea. Și iată vei fi mut și nu vei putea să vorbești până în ziua când vor fi acestea, pentru că n-ai crezut în cuvintele mele, care se vor împlini la timpul lor. Și poporul aștepta pe Zaharia și se mira că întârzie în templu. Și ieșind, nu putea să vorbească. Și ei au înțeles că a văzut vedenie în templu; și el le făcea semne și a rămas mut. Și când s-au împlinit zilele slujirii lui la templu, s-a dus la casa sa. Iar după aceste zile, Elisabeta, femeia lui, a zămislit și cinci luni s-a tăinuit pe sine, zicând: Că așa mi-a făcut mie Domnul în zilele în care a socotit să ridice dintre oameni ocara mea. Și după ce s-a împlinit vremea să nască, Elisabeta a născut un fiu. Și au auzit vecinii și rudele ei că Domnul a mărit mila Sa față de ea și se bucurau împreună cu ea. Iar când a fost în ziua a opta, au venit să taie împrejur pruncul și-l numeau Zaharia, după numele tatălui său. Și răspunzând, mama lui a zis: Nu! Ci se va chema Ioan. Și au zis către ea: Nimeni din rudenia ta nu se cheamă cu numele acesta. Și au făcut semn tatălui său cum ar vrea el să fie numit. Și cerând o tăbliță, el a scris, zicând: Ioan este numele lui. Și toți s-au mirat. Și îndată i s-a deschis gura și limba și vorbea, binecuvântând pe Dumnezeu. Și frica i-a cuprins pe toți care locuiau împrejurul lor; și în tot ținutul muntos al Iudeii s-au vestit toate aceste cuvinte. Și toți care le auzeau le puneau la inimă, zicând: Ce va fi, oare, acest copil? Căci mâna Domnului era cu el. Și Zaharia, tatăl lui, s-a umplut de Duh Sfânt și a proorocit, zicând: Binecuvântat este Domnul Dumnezeul lui Israel, că a cercetat și a făcut răscumpărare poporului Său; Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului, ca să gătești căile Lui, Iar copilul creștea și se întărea cu duhul. Și a fost în pustie până în ziua arătării lui către Israel.

 

Autori

pr. Gheorghe Neamțiu
Diverși alți autori
pr. Ion Cârciuleanu
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

“Când tronul Regelui profet David era pângărit de către idumeul Irod cel Mare, cel care își ucisese propria soție, pe Mariana, și pe cei trei copii: Alexandru, Aristarh și Aristobul – de teama ca aceștia să nu îi ia tronul -; când poporul evreu gemea sub jugul de fier al romanilor și când desfrâul, nedreptatea și fariseismul ajunseseră strigătoare la Cer, atunci apare un om, singurul om despre care Isus Cristos Însuși avea să spună că «nu s-a născut bărbat din femeie mai mare decât el.»” (I. Miclea, Ecouri din veșnicie, vol. II, p.131). Acest om era Ioan Botezătorul, profetul care stă punte de legătură între Legea Veche și Legea Nouă, pregătitorul căii Aceluia spre care converg și în care se împlinesc toate profețiile din Legea Veche: a lui Isus Cristos.

Minunată a fost nașterea, uimitoare viața și amețitor de înaltă chemarea acestui profet.

1. Părinții săi, preotul Zaharia și Elisabeta, rudă cu Preacurata, au nutrit și cultivat, o viață întreagă, dorul după un urmaș, după un copil prin care să se perpetueze speranța în Mesia care avea să vină. Cine știe, poate el va fi mai fericit decât noi – își spuneau ei -, poate va fi învrednicit de Dumnezeu să vadă izbăvirea acestui popor atât de obidit. Poate ochii lui se vor odihni măcar pentru o clipă asupra Mântuitorului. Căci, după profeții, vremea sosirii Lui era aproape.

Dumnezeu, după cum aflăm din Evanghelia citită astăzi, a ascultat rugăciunea acestor doi drepți și le-a împlinit dorul nutrit zeci de ani cu atâta cucernicie, căci iată, lui Zaharia, acum la adânci bătrânețe, pe când slujea în templu, i se vestește, prin îngerul Gavriil, că soția sa, Elisabeta, va naște, acum la bătrânețe un fiu, căruia îi va pune numele Ioan, și că acesta va fi mare înaintea Domnului, că “se va umple de Spiritul Sfânt încă din pântecele mamei sale” (adică va fi curățit de păcatul strămoșesc înainte de a se naște) și că “va merge înaintea feței Domnului, ca să-I gătească popor desăvârșit” (Luca I 15 și 17). Și, fiindcă Zaharia s-a îndoit de mesajul îngerului, a fost pedepsit să rămână mut până în ziua când se va împlini făgăduința. A opta zi, după ce s-a născut pruncul, când a avut loc ritualul tăierii împrejur, Zaharia – fiind încă mut -, întrebat cum ar dori să se numească pruncul, a scris pe o tăbliță: “Ioan să-i fie numele”. Și, în aceeași clipă i s-a dezlegat limba și a început să-L preamărească pe Dumnezeu și a profețit: “Și tu, pruncule, Profetul celui Preaînalt te vei numi: căci vei merge înaintea feței Domnului ca să-I gătești căile” (Luca I 76). “Iar pruncul creștea și se întărea cu spiritul, și a fost în pustiu până în ziua arătării lui către Israil” (v. 80). Astfel își încheie Sfântul Evanghelist Luca relatarea.

2. “Și a fost în pustiu (…)” – iată cum a înțeles Ioan să se pregătească pentru îndeplinirea cu vrednicie a soliei de Premergător și Botezător al Mântuitorului. Încă din copilărie, el părăsește căminul părintesc și se retrage în pustiul de lângă Iordan, nu pentru că acasă, în mediul familial atât de evlavios, nu și-ar fi putut însuși virtuțile, ci pentru că înalta lui menire avea nevoie de o totală izolare chiar și de familie, spre a putea capta nestânjenit influxurile Spiritului Sfânt.

Toate lucrurile mari se zămislesc, se dezvoltă și își pregătesc rodul în tăcerea singurătății. Iată de ce Sfântul Ioan caută deșertul, unde sufletul său să se poată înălța nestingherit, ca un vultur, spre cele mai amețitoare culmi, unde să poată sta de vorbă cu sine și cu Dumnezeu. Cine învață să tacă învață să gândească, să mediteze, să adâncească lucrurile până în miezul ființei lor, iar cine s-a apropiat de ființa intimă a lucrurilor s-a apropiat de însuși Creatorul acestora, izvorul înțelepciunii. Pentru aceste motive, Ioan se face ucenicul tăcerii, meditând până în clipa când va primi, de Sus, semnalul de a vesti lumii impietrite și înghețate cuvântul de tunet și foc ce va strivi crusta de piatră și va topi gheața de pe inimi, înmuindu-le în lacrimile pocăinței.

Pentru ca avântul său spre piscuri să nu fie frânat de povara lutului, Sfântul își supune trupul la o disciplină aspră ca stânca deșertului. Îl învață să se mulțumească cu strictul necesar. În loc de îmbrăcăminte moale, un veșmânt aspru de păr de cămilă; în loc de încălțăminte, ascuțișul cremenii din Bethabara – căci așa se numea pustiul -, ori ghimpii scaieților de pe ogoare și câmpii. În loc de hrană copioasă, rădăcini, lăcuste și miere sălbatică. În loc de pernă cu puf pentru un trup slăbit de post și veghe, o piatră înfierbântată de soarele dogorâtor al pustiului, iar în loc de plapumă, bolta imensă a cerului mediteranean.

3. Așa a trăit Sfântul Ioan și aceasta i-a fost univesitatea în care s-a pregătit la slujba menirii sale amețitor de înaltă.

Zic amețitor de înaltă, deoarece chemarea lui Ioan era ca, la capătul unei lumi în agonie, la acea răscruce de istorie când păgânismul se destrăma, el, Ioan, să fie crainicul, tulnicul și glasul Împăratului Cerului, al Întemeietorului unei noi lumi, zidită pe adevăr și iubire. “A venit – spune celălalt Ioan, evanghelistul – întru mărturie, ca să mărturisească de lumină, ca toți să creadă prin el. Nu era el lumina, ci avea să mărturisească de lumină” (I Ioan 7-8). Adică de Cristos. Era: “glasul celui ce strigă în pustiu: «Gătiți calea Domnului», precum a zis Isaia prorocul” (Ibid. I, 23). Cu alte cuvinte, Ioan era instrumentul prin care Isus Cristos, lumina lumii, adresează omenirii chemarea la pocăință, la convertire, la metanoia, adică la transformarea spirituală cerută de Mântuitorul. “(…) și căile strâmbe vor fi drepte, iar cele colțuroase, căi netede. Și va vedea tot omul mântuirea lui Dumnezeu” (Luca III 6-7), își continuă Ioan Botezătorul predica. Adică, toate poftele păcătoase trebuie smulse din inimă, pentru ca oamenii să-L poată primi pe Mesia ca Împărat al inimilor curate.

Tuturor care veneau la Iordan ca să primească de la Ioan Botezul pocăinței, Ioan le adresa cuvinte inspirate, fie de mustrare, fie de încurajare și îndemn blând, după cum era cazul. Fariseilor și saduceilor le spunea: “Pui de vipere, cine v-a arătat să fugiți de mânia cea viitoare? Faceți, așadar, roade vrednice de pocăință (…). Căci iată securea zace la rădăcina pomilor. Deci tot pomul care nu face rod bun se taie și se aruncă în foc” (Luca III, 7-9).

Mulțimilor le zicea: “Cel ce are două haine, să dea celui ce nu are; și cel ce are bucate, asemenea să facă” (Luca III,11).

Vameșilor le zicea: “Nimic mai mult decât vă este rânduit să nu faceți”. Adică să nu ia impozit mai mult decât cel legal.

Ostașilor le spunea: “Pe nimeni să nu asupriți și să nu grăiți de rău, ci vă ajungă leafa voastră” (Luca III,14).

Și, deoarece mulți, văzând sfințenia deosebită a lui Ioan, credeau că el este Cristos, Ioan preciza: “Eu vă botez pe voi cu apă; dar vine Cel mai tare decât mine, căruia nu sunt vrednic să Îi dezleg curelele încălțămintelor; Acela vă va boteza cu Spirit Sfânt și cu foc” (Luca III,16). Cu alte cuvinte: Botezul meu vă pregătește doar la căință, dar nu vă iartă păcatele; botezul lui Isus însă vi le va arde cu Spiritul Sfânt, precum focul curăță aurul de zgură. “Vânturătoarea – continuă Ioan – este în mâna Lui și Își va curăți aria și Își va aduna grâul în jitniță, iar paiele le va arde cu foc nestins” (Ibid. v.17). Adică: pe cei buni Dumnezeu îi va duce în fericirea cerească, iar pe cei răi îi va arunca în focul iadului.

Atât de hotărât și îndrăzneț era cuvântul lui Ioan, încât nu a ezitat să înfrunte, fără cruțare, chiar fărădelegea capetelor încoronate: a lui Irod Antipa și a Irodiadei, care trăiau în incest. “Nu ți se cade să ții femeia fratelui tău” – îl mustra pe Irod. Cutezanță care l-a costat, mai târziu, viața, în împrejurările pe care le știm.

Dar nici închisoarea, nici sabia călăului nu l-au înspăimântat pe Profet și nu l-au putut opri de a-și îndeplini menirea de a-I pregăti Mesiei calea, și și-a plecat bucuros capul sub ascuțisul sabiei.

Încolo, el își păstra cu sfințenie virtutea smereniei, considerându-se un simplu instrument în mâna lui Dumnezeu, o umbră a Celui ce era pe punctul de a Se arăta lumii, a Soarelui dreptății, a lui Cristos. Și, când acest Soare S-a arătat, umbra a dispărut în lumina Soarelui. Iată de ce Ioan, în clipa când Îl vede pe Isus apropiindu-Se prin mulțime, Îl arată zicând: “Iată Mielul lui Dumnezeu Cel care suprimă păcatul lumii (…). Aceluia I Se cade să crească, iar mie să mă micșorez” (Ioan I,29; III,30).

Iubiți frați, viața și eroismul cu care Ioan și-a îndeplinit menirea, aici pe pământ, este pentru noi, unul fiecare, o mustrare și un îndemn.

O mustrare pentru lașitatea și micimea de suflet cu care răspundem chemării pe care Dumnezeu ne-a dat-o, fiecăruia, acolo unde ne-a pus. În virtutea unirii noastre vitale cu Cristos, prin Botez, noi, vrând nevrând, Îl reprezentăm pe El, Îl ducem cu noi oriunde mergem, suntem datori să-L copiem străduindu-ne, în orice împrejurare, să gândim, să vorbim, să lucrăm așa cum El ar face-o dacă ar fi în locul nostru, cu alte cuvinte, să reproducem chipul Său în conduita noastră. Astfel încât, cei ce ne văd să-L recunoască în noi pe El și, văzând faptele noastre bune, să-L preamărească pe Dumnezeu. Or, orgoliul, egoismul, pornirile nestăpânite ale omului vechi din noi au șters, dacă nu total, cel puțin în parte, chipul lui Cristos din viața noastră. Iată pentru ce, icoana vieții de înfrânare, de continuă disciplinare a firii spre împlinirea voinței lui Dumnezeu, icoană pe care ne-o oferă Înaintemergătorul Domnului, este pentru noi și un îndemn de a ne purifica sufletul, de a fi mai severi cu noi înșine, de a ne converti mereu, renunțând la pornirile dezordonate ale egoismului, la răutate, intoleranță, ranchiună, vorbiri de rău, mândrie, pentru ca persoana lui Isus să se contureze tot mai clar în noi, să trăiască în mintea, inima și viața noastră de fiecare clipă și să ne stăpânească și conducă întreaga ființă și conduită în așa fel, încât să putem spune, cu Apostolul neamurilor, că nu mai trăim noi, ci Cristos trăiește în noi. Amin.

 

* * *

 

Nașterea Sf. Ioan Botezătorul

Autor: Diverși alți autori
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Între sărbătorile Bisericii, există trei în cinstea unor sfinți ai lui Dumnezeu care prin semnificația lor se disting între celelalte dedicate sfinților și se numără printre marile sărbători ale Bisericii lui Cristos. Aceste sărbători celebrează planul lui Dumnezeu de mântuire a omenirii, și sunt: Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, Tăierea capului lui, și sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Pavel.

Apariția Arhanghelului Gabriel preotului Zaharia în Templu, cu vestea că li se va naște, lui și soției lui, Elisabeta, un fiu care va pregăti calea Domnului, Mântuitorul lumii, și împlinirea de mai apoi a acestei promisiuni, sunt primele evenimente relatate de evangheliști.

Cu vestirea îngerului către Zaharia în Templu începe Evanghelia Noului Testament. Vestea pe care același Arhanghel Gabriel i-a dat-o șase luni mai târziu în Nazaret Fecioarei Maria privind nașterea din ea a Fiului lui Dumnezeu, care urma să se întrupeze, este o continuare a revelației planului etern privind mântuirea rasei umane. La trei luni după Bunavestire, Înaintemergătorul s-a născut “într-un oraș al lui Iuda”, și șase luni după el Cristos Însuși s-a născut în Betleem.

Aceste evenimente sunt strâns legate între ele. Vestirea Arhanghelului Gabriel în Templu, dată mai apoi tuturor celor care se aflau în jurul lui Zaharia, în imnul pe care acesta l-a cântat după nașterea lui Ioan, și redobândirea de către Zaharia a darului vorbirii (Luca 1,67-79), premerg imnul îngeresc “Slavă în cer lui Dumnezeu” cântat în Betleem de către îngeri când le-au vestit păstorilor Nașterea lui Cristos. Nașterea lui Ioan Botezătorul este prima bucurie trimisă de Dumnezeu rasei umane, începutul eliberării de sub puterea răului, a păcatului și a morții veșnice.

Este adevărat că înainte de Ioan Botezătorul s-a născut Preasfânta Fecioară Maria, și îngerii au vestit nașterea ei părinților ei. Totuși, atunci doar Ioachim și Ana au cunoscut slava care se pregătea pentru Fecioara care s-a născut, și nici ei înșiși nu erau pe deplin conștienți de ceea ce li s-a vestit. Așadar, doar ei s-au bucurat la nașterea fiicei lor, în timp ce restul lumii a înțeles doar mai târziu bucuria care i-a fost adusă prin această naștere.

De aceea, sărbătorile Nașterii Preasfintei Fecioare Maria și a Intrării ei în Templu au fost stabilite de Biserică și au început să fie celebrate solemn mai târziu decât celelalte mari sărbători, în timp ce Nașterea Înaintemergătorului este una dintre cele mai străvechi și mai venerate sărbători creștine. S-au păstrat predici la această sărbătoare încă din primele secole.

Din ziua Nașterii lui Ioan Botezătorul, începe pregătirea omenirii pentru întâlnirea cu Fiul lui Dumnezeu pe pământ. “Binecuvântat este Domnul Dumnezeul lui Israel, că a cercetat și a făcut răscumpărare poporului Său… Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului, ca să gătești căile Lui” (Luca 1,68.76). Aceste cuvinte inspirate de Dumnezeu preotului Zaharia, după ce acesta și-a redobândit darul vorbirii, au fost făcute cunoscute în întreaga Iudee, provocând tulburare între cei care trăiau acolo, care s-au întrebat unii pe alții cu uimire: “Ce va fi, oare, acest copil?” (Luca 1,66).

Involuntar s-a născut gândul: Nu este el Însuși Mesia? Iudeea în special se afla într-o stare de tensiune în așteptarea Mântuitorului. Astfel, copilul Ioan a pregătit calea Domnului prin însăși nașterea sa; și chiar pe când se afla încă în pântecele mamei lui, prin faptul că a tresăltat (Luca 1,41) a vestit apropiata naștere a Pruncului Isus, ca și când ar fi strigat: “Cristos se naște, slăviți-l”.

Născându-se cu o jumătate de an înainte de Cristos, prin timpul exact al nașterii sale Ioan Botezătorul a conturat misiunea sa de a pregăti calea Domnului. S-a născut în acel moment al anului (24 iunie) în care ziua începe să scadă după solstițiul de vară, în timp ce Nașterea lui Cristos (25 decembrie) are loc când ziua începe să crească după solstițiul de iarnă. Acest fapt este o întruchipare a cuvintelor rostite mai târziu de Înaintemergător, după începerea predicării lui Cristos: “Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3,30). Ioan Botezătorul a fost asemenea luceafărului de dimineață care vestește înălțarea soarelui la răsărit.

Așa cum evenimentul Nașterii lui Ioan Botezătorul a premers Nașterea Domnului nostru Isus Cristos, și sărbătoarea Nașterii Înaintemergătorului premerge Sărbătoarea Nașterii lui Cristos. “Proorocule și Înaintemergătorule al venirii lui Cristos, după vrednicie a te lăuda nu ne pricepem, cei ce cu dragoste te cinstim; că nerodirea celeia ce te-a născut și amuțirea părintelui s-au dezlegat, întru preamărită și cinstită nașterea ta, și întruparea Fiului lui Dumnezeu lumii bine se vestește” (Troparul sărbătorii).

pr. John Maximovich

 

* * *

 

Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

Prăznuim astăzi nașterea Sfântului Ioan Înaintemergătorul și Botezătorul Domnului nostru Isus Hristos, care a fost cel din urmă prooroc al Legii celei Vechi și cel dintâi prooroc al Noului Testament, pecetea celor două Testamente, așa cum îl numește Sfânta noastră Biserică.

Glasul Cuvântului, Sfeșnicul Luminii, omul trimis de la Dumnezeu să mărturisească despre Lumină. Așa cum soarele își trimite zorii ce anunță răsăritul, așa a fost pentru venirea lui Hristos în lume Sfântul Ioan Botezătorul, a cărui naștere o prăznuim astăzi.

În întunericul adânc în care zăcea omenirea căzută în păcat, ca într-o noapte fără lună, stăruie totuși pe cerul năzuințelor omenești o lumină; erau profeții care formează nădejdea de izbăvire a descoperirii lui Dumnezeu în lume, înainte de a se întrupa El Însuși în ea. La depărtare de veacuri, în urma tuturor și înaintea lui Hristos, apare Sf. Ioan și apariția pecetluiește în lume mărturia de netăgăduit a venirii lui Hristos, pe care L-a arătat ucenicilor și lumii întregi, zicând: “Iată Mielul lui Dumnezeu; Cel ce ridică păcatul lumii”.

Fiul preotului Zaharia din ceata lui Ahio și a Elisabetei, din fetele lui Aron, s-a născut în Aim Kerin, un sat din Iudeea.

Se naște din părinți sterpi, care până la adânci bătrâneți nu au avut copii pe care îi doreau și pentru care s-au rugat toată viața lor. Nașterea pruncului e vestită lui Zaharia pe când el își făcea slujba în templul din Ierusalim. El se afla în altar și tămâia cu cădelnița. Atunci Arhanghelul Gavriil, trimisul lui Dumnezeu către neamul omenesc, s-a arătat lui Zaharia și i-a spus: “Nu te teme Zahario, pentru că rugămintea ta a fost ascultată și Elisabeta, femeia ta, îți va naște un fiu și-l vei numi Ioan și vei avea bucurie și mulți se vor bucura, căci el va fi mare înaintea lui Dumnezeu și se va umple de Duhul Sfânt încă din pântecele maicii sale”.

De bucurie, bătrânului Zaharia nu-i venea să creadă: “Eu sunt bătrân și femeia mea înaintată în vârstă; din ce vom cunoaște aceasta?”. Și îngerul i-a dat un semn: “Eu sunt Gavriil, care am fost să-ți vestesc ție acestea și iată, vei rămâne mut, neputând vorbi până în ziua în care se vor împlini acestea”. Și semnul s-a înfăptuit: ieșind din templu, unde tămâiase, nu putea să mai grăiască, căci făcea semne către popor, iar poporul a înțeles că el a avut o vedenie.

Și Elisabeta a rămas însărcinată, lemnul uscat a odrăslit mlădița, pământul sterp și pustiu a odrăslit pe Fiul pustiei, bucurându-se că Domnul Dumnezeu a făcut aceasta ca să ridice rușinea ei dintre oameni, căci acuma vecinii și neamurile ei se bucurau împreună cu ea că a mărit Domnul mila Sa cu dânsa.

La bucuria aceasta a luat parte și Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu, Sfânta Fecioară Maria, care a venit degrabă în casa lui Zaharia, la Elisabeta, rudenia sa.

Mare a fost mirarea amândorura atunci când s-au întâmpinat, căci auzind Elisabeta salutarea Mariei, a săltat pruncul cu bucurie în pântecele ei, și plină de bucuria pe care Duhul Sfânt i-o inspira, a cunoscut taina. Pruncul ei, zămislit din făgăduință, a văzut pe Domnul Dumnezeu pe care-L purta Sfânta Fecioară în sine, de aceea ea a strigat cu glas mare, zicând: “Binecuvântată ești tu întru femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău, căci, iată, cum am auzit glasul salutării tale, a săltat în mine cu bucurie pruncul ce mi l-a făgăduit Dumnezeu și prin aceasta se vor împlini toate cele spuse nouă de la Domnul”.

A fost și acesta un semn care se alătura atâtor minunate întâmplări și toate adevereau rând pe rând că Dumnezeu, care a hotărât să-și facă sălașul între oameni, i-a ales pe ei slujitori ai tainei, iar pe Sfântul Ioan Înaintemergătorul Său. Maica Domnului, purtând în sine comoara Tainei, a rămas la Elisabeta ca la trei luni.

La vremea cuvenită Elisabeta a născut un prunc de care s-au bucurat și au mulțumit lui Dumnezeu. Iar la opt zile după aceea, cum era obiceiul, s-au adunat rudeniile, prietenii și vecinii la casa lor ca să pună nume pruncului. Și nu se înțelegeau ce nume să-i pună. Unii voiau să-i dea pruncului numele tatălui său, adică Zaharia, mama susținea ca să-i pună numele Ioan. Cum toți erau în nedumerire, ei au făcut semn tatălui său întrebându-l cum ar vrea să fie numit. Și cerând o tăbliță, el a scris, zicând: Ioan este numele lui și toți s-au mirat. Și îndată i s-a dezlegat lui limba și vorbea lăudând pe Dumnezeu. Iar cei care au fost de față au zis: “Oare ce va fi pruncul acesta?”. Iar Zaharia, tatăl lui, umplându-se de Duhul Sfânt a zis: “Și tu, pruncule, prooroc al Celui Prea Înalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului, să gătești căile Sale” (Luca 1, 76).

Vorbea prin Zaharia Sfântul Duh; anunța poporului credincios pe Sfântul Ioan ce se tâlcuiește “Darul lui Dumnezeu” trimis în lume să vestească venirea Domnului. Zaharia vorbea și Duhul Sfânt îl învăța, iar pruncul creștea și se întărea cu Duhul până în ziua arătării sale în Israel, când toate acestea s-au împlinit, când fiul lui Zaharia trezea poporul prin cuvântul lui înflăcărat și prin botezul pocăinței. A devenit profetul cu glasul ca de tunet, ce fulgera împotriva desfrâului regilor, nedreptății cărturarilor și a fariseilor și împotriva păcatului de orice fel. El propovăduia cu putere pe Hristos în ținutul Iordanului, spunând: “Pocăiți-vă că s-a apropiat Împărăția cerurilor” (Matei 3, 2).

“Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui”.

“Cel ce vine după mine, mai mare decât mine este; vânturătoarea este în mâna sa și va curăți aria. Grâul îl va aduna în hambarele Sale, iar pleava o va arde în foc nestins”.

Predica Sfântului Ioan Botezătorul a trezit tot ținutul Iordanului, care zăcea în întunericul păcatelor și în umbra morții.

Poporul se apropie de Iordan, unde Ioan propovăduia venirea lui “Mesia” și boteza cu apă, pregătind Calea Domnului. Celor ce se apropiau de dânsul, mărturisindu-și păcatele, le spunea: “faceți roduri vrednice de pocăință”. “Cel ce are două haine să dea celui ce nu are și cel care are bucate așișderea să facă” (Luca 2, 8, 11).

Ioan cel mai mare dintre prooroci, el, care încheie șirul proorocilor Vechiului Testament, prin îndreptarea oamenilor către Fiul lui Dumnezeu, “Mesia”, colaborează la așezarea temeliei Noului Testament care începe acum, luând asupra sa lucrarea de binevoitor în opera de răscumpărare a lumii prin Isus Hristos Domnul nostru.

Ceea ce proorocii Vechiului Testament au întrezărit peste veacuri, Sfântul Ioan vede cu ochii împlinindu-se. El se învrednicește de Stăpânul, “robul” se atinge de cel ce conduce toate, căruia nu era vrednic să-I dezlege cureaua încălțămintelor și să fie prezent la marele act al teofaniei; când s-a deschis cerul și s-a pogorât Duhul Sfânt în chip de porumbel peste Isus și a grăit Tatăl: “Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit” (Matei 3, 17). Prin aceasta Însuși Dumnezeu adeverește dumnezeirea lui Isus, iar Ioan, Marele prooroc, fiind prezent, întărește cuvântul cel grăit de Tatăl cel ceresc, spunându-I: “Și eu am văzut și am mărturisit că acesta este Fiul lui Dumnezeu” (Ioan 1, 3,4). S-a micșorat până la tăierea capului, pe care l-a închinat lui Hristos. Glasul lui răsună și azi în pustiul vremii pe care o trăim, chemându-ne la o cât mai strânsă legătură cu Hristos Mântuitorul, pentru îndeplinirea în fapte creștinești, vrednice de pocăință.

Spre sufletul fiecăruia din noi este un drum pe care vine Hristos să bată, să ceară să I se deschidă, pentru a fi cu noi, pentru a ne uni cu El.

Pe fiecare din aceste drumuri vine și mai înaintemergătorul Sfântul Ioan Botezătorul. Spre fiecare din noi el adresează cuvântul său plin de convingere și hotărâre: “Vine după mine Cel căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei Lui; pocăiți-vă, smeriți-vă viața, întoarceți-vă la Dumnezeu și faceți voia Lui, că s-a apropiat Împărăția cerurilor”.

“Cel ce are două haine, să dea și celui ce nu are, iar cel ce are bucate, așișderea să facă. Cel care este sus pus să se ferească de a face nedreptate și să nu acuze pe nedrept pe nimeni”.

Părinților le spune: “Întoarceți-vă inima spre copiii voștri” și copiilor neascultători le strigă: “Îndreptați-vă spre lumină”.

Oamenilor care se dușmănesc, el le arată pe Hristos Iubitorul de oameni și popoarelor ce se războiesc, le arată pe Hristos, Pacea lumii.

Fiecăruia după firea și ocupația sa, Sfântul Ioan Botezătorul ne arată ce trebuie să facem. Nu cere nimănui să se pustnicească în modul trăirii sale, dar fiecăruia ne aduce aminte că avem o chemare de adevărat creștin, a cărui datorie este dragostea de Dumnezeu și dragostea de aproapele care se pot arăta și împlini prin fapte de milă, dragoste, dreptate și pace.

La ușa Sfântului Altar, Sfântul Ioan arată credincioșilor noștri Sfânta Jertfă și când preotul cheamă spre Potir zicând: “Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați”, Sfântul Ioan Botezătorul, arătând spre potir, zice: “Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”.

Spre acest glas dumnezeiesc, spre acest strălucit sfeșnic al luminii ne cheamă pe noi praznicul de astăzi al nașterii sale. Cu ce ne înfățișăm noi azi ca să întâmpinăm pe cel care a propovăduit lumii apropierea Împărăției lui Dumnezeu? Cu nimic altceva decât cu hotărârea de a-i asculta îndemnul lui: “Faceți fapte vrednice de pocăință”.

Cu această hotărâre sfântă să venim, așadar, să întâmpinăm nașterea Sfântului Ioan, cu această hotărâre și cu inima arzând de pacea și dragostea Împărăției lui Dumnezeu, să-i strigăm lui așa: “Bucură-te, cel ce ești darul lui Dumnezeu; bucură-te, steaua stelelor și zorile răsăritului celui de sus; bucură-te, cel ce îndreptezi pașii noștri pe calea mântuirii; bucură-te, cel ce speli inima noastră cu botezul pocăinței; bucură-te, împărtășitorul darurilor Împărăției lui Dumnezeu; bucură-te, prea cinstite Înaintemergătorule al mântuirii noastre”. Amin.