Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Marți, a treia zi a Paștilor
Evanghelia: Luca 24,12-35
Apostolul: Fapte 2,14-21

Luca 24,12-35

Și Petru, sculându-se, a alergat la mormânt și, plecându-se, a văzut giulgiurile singure zăcând. Și a plecat, mirându-se în sine de ceea ce se întâmplase. Și iată, doi dintre ei mergeau în aceeași zi la un sat care era departe de Ierusalim, ca la șaizeci de stadii, al cărui nume era Emaus. Și aceia vorbeau între ei despre toate întâmplările acestea. Și pe când vorbeau și se întrebau între ei. și Isus Însuși, apropiindu-Se, mergea împreună cu ei. Dar ochii lor erau ținuți ca să nu-L cunoască. Și El a zis către ei: Ce sunt cuvintele acestea pe care le schimbați unul cu altul în drumul vostru? Iar ei s-au oprit, cuprinși de întristare. Răspunzând, unul cu numele Cleopa a zis către El: Tu singur ești străin în Ierusalim și nu știi cele ce s-au întâmplat în el în zilele acestea? El le-a zis: Care? Iar ei I-au răspuns: Cele despre Isus Nazarineanul, Care era prooroc puternic în faptă și în cuvânt înaintea lui Dumnezeu și a întregului popor. Cum L-au osândit la moarte și L-au răstignit arhiereii și mai-marii noștri; Iar noi nădăjduiam că El este Cel ce avea să izbăvească pe Israel; și, cu toate acestea, astăzi este a treia zi de când s-au petrecut acestea. Dar și niște femei de ale noastre ne-au spăimântat ducându-se dis-de-dimineață la mormânt, Și, negăsind trupul Lui, au venit zicând că au văzut arătare de îngeri, care le-au spus că El este viu. Iar unii dintre noi s-au dus la mormânt și au găsit așa precum spuseseră femeile, dar pe El nu L-au văzut. Și El a zis către ei: O, nepricepuților și zăbavnici cu inima ca să credeți toate câte au spus proorocii! Nu trebuia oare, ca Cristos să pătimească acestea și să intre în slava Sa? Și începând de la Moise și de la toți proorocii, le-a tâlcuit lor, din toate Scripturile cele despre El. Și s-au apropiat de satul unde se duceau, iar El se făcea că merge mai departe. Dar ei Îl rugau stăruitor, zicând: Rămâi cu noi că este spre seară și s-a plecat ziua. Și a intrat să rămână cu ei. Și, când a stat împreună cu ei la masă, luând El pâinea, a binecuvântat și, frângând, le-a dat lor. Și s-au deschis ochii lor și L-au cunoscut; și El s-a făcut nevăzut de ei. Și au zis unul către altul: Oare, nu ardea în noi inima noastră, când ne vorbea pe cale și când ne tâlcuia Scripturile? Și, în ceasul acela sculându-se, s-au întors la Ierusalim și au găsit adunați pe cei unsprezece și pe cei ce erau împreună cu ei, Care ziceau că a înviat cu adevărat Domnul și S-a arătat lui Simon. Și ei au istorisit cele petrecute pe cale și cum a fost cunoscut de ei la frângerea pâinii.

 

Autori

pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Mihai Tegzeș
pr. Vasile Rob
pr. Olimpiu Todorean

 

* * *

 

Învierea trupurilor

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

“Cristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând,
și celor din morminte viață dăruindu-le.”
(Troparul Învierii)

Timp de șase săptămâni, cântăm, zilnic, împreună cu Biserica, bucuria care ne-a inundat sufletul în noaptea Învierii Domnului, a Învierii care constituie chezășia învierii noastre. Această bucurie izvorăște din cele două adevăruri pe care le exprimă acest tropar. Pe de o parte, adevărul învierii noastre spirituale, supranaturale, căci, prin patima și moartea pe Cruce, Mântuitorul a plătit în locul nostru prețul răscumpărării din moartea păcatului, reconciliindu-ne cu Dumnezeu-Tatăl, dar ceea ce ne-a dat certitudinea nezdruncinată că această jertfă a Sa a fost primită și deci prin ea ne-a fost restituită de drept viața divină, demnitatea de fii al lui Dumnezeu, este Învierea Sa glorioasă. Această nouă viață dobândită de drept pe Cruce și primită de fapt în Botez, când ne-am unit vital cu Cristos, avem obligația de a ne-o păstra, spori și desăvârși prin înfrânare, mortificare, prin despuierea de egoism, sub toate formele lui, prin deprinderea virtuților creștinești și nutrirea cu trupul și sângele lui Isus, adevăratul Miel pascal.

Al doilea adevăr din care izvorăște bucuria ce o cântăm în troparul citat, este că Învierea Domnului ne-a adus nu numai învierea sufletului din moartea păcatului, ci și certitudinea învierii trupului. Același Spirit Sfânt care L-a înviat pe Cristos va învia și trupul nostru întru mărire, la a doua Sa venire, spre a se bucura dimpreună cu sufletul de răsplata faptelor bune săvârșite împreună în scurta-i peregrinare de pe pământ.

În simbolul credinței mărturisim: “Cred în învierea morților.” Și credința aceasta o găsim nu numai în Testamentul Nou, ci și în Testamentu Vechi. Astfel, în profetul Isaia citim: “Morții vor trăi și trupurile vor învia. Deșteptați-vă, tresăltați de bucurie, voi, cei ce zăceți în pulbere. Căci roua Ta este rouă de lumină și pământul îi va naște din nou pe cei adormiți” (Isaia XXVI,19). Iar în cartea lui Iob citim: “Știu că Mântuitorul meu este viu și că El în ziua de pe urmă mă va învia iarăși din pulbere; voi fi îmbrăcat din nou în această piele și Îl voi vedea pe Dumnezeu în trupul meu. Îl voi vedea eu însumi cu propriii mei ochi, eu și nu altul” (XIX,25-27). De asemenea, frații Macabei cântau în fața călăului: “Așadar, tu, nelegiuitule, ne ucizi, însă Împăratul lumii, pe noi, cei ce murim pentru legile Lui, iarăși ne va învia pentru o viață veșnică” (II Macabei VII,9). Ne este prea cunoscută asigurarea ce ne-o dă Isus despre înviere, după ce îl vindecă pe paraliticul de la scăldătoarea de lângă Poarta Oilor. După ce le spune celor prezenți că cei ce ascultă cuvintele Sale vor învia sufletește, adaugă: “Nu vă mirați de aceasta, căci vine ceasul în care toți cei din morminte vor auzi glasul Meu și cei ce au făcut fapte bune vor ieși întru învierea vieții, iar cei ce au făcut fapte rele întru învierea osândirii” (Ioan V,25). Și, ca un preludiu și dovadă faptică a acestui adevăr, Mântuitorul săvârșește cele trei învieri relatate de Evanghelie: a fiicei lui Iair, a tânărului din Nain și a prietenului Său Lazar din Betania.

La rândul său, Sfântul Apostol Pavel ne oferă cele mai numeroase descoperiri despre învierea trupurilor, vorbindu-le despre aceasta atât romanilor, cât și grecilor și evreilor, atât în fața sinedriului, cât și în areopag, ba chiar și în fața procuratorilor Felix și Porcius Festus, a împăratului Agripa și a împărătesei Berenice.

Romanilor le scrie: “Același Spirit al lui Dumnezeu care L-a înviat pe Isus Cristos din morți va învia și trupurile voastre cele muritoare” (VIII,14). Iar în Epistola către Corinteni, Sfântul Pavel îi combate pe “unii” care nu credeau în înviere, cu argumentul cel mai puternic, acela al Învierii lui Cristos: “Și, de vreme ce se vestește că a înviat Cristos, cum zic unii dintre voi că nu este învierea morților? (…) Căci de nu învie morții, nici Cristos nu a înviat.” Alternativa este clară și categorică: Ori Cristos a înviat, și atunci învie și morții, ori Cristos nu a înviat, și atunci nu învie nici morții. Dar nu, spune Sfântul Pavel, “Cristos a înviat și S-a făcut începutul, pârga, celor adormiți” (XV, pass). Pârga, știm, este primul rod ce se coace și după care urmează, în mod firesc, alte roade coapte. Or, fiind Cristos capul nostru, al creștinilor, care formăm Trupul Său tainic, este logic și normal ca și noi, care suntem mădularele Lui, să urmăm destinul Capului, adică să ajungem acolo unde este El. De altfel, dacă prin Adam cel vechi a venit păcatul în lume, și prin păcat moartea, este firesc ca prin Cristos, Noul Adam, să vină răscumpărarea din păcat și moarte. Dacă prin Adam toți au murit, prin Cristos toți trebuie să înviem.

Învierea trupului o cere și rațiunea luminată de credință. Rațiunea ne spune că dreptatea lui Dumnezeu pretinde ca pentru binele săvârșit să fie răsplătit nu numai sufletul, ci și trupul, care prin membrele și simțurile sale i-a servit sufletului ca instrument. Altfel fericirea omului în cer nu ar fi completă, dat fiind faptul că numai prin unirea celor două componente omul este ființă completă.

Învierea o cere și venerația datorată corpurilor sfinților, pe care Dumnezeu nu le poate abandona descompunerii definitive, fiind ele sfințite, aici pe pământ, nutrite cu Sfintele Taine, temple vii ale Spiritului Sfânt și servitori fideli prin care Dumnezeu a săvârșit atâtea minuni.

Cum vor învia morții, prin ce putere? Cum a înviat Cristos și prin aceeași putere care face ca din bobul de grâu ce putrezește să răsară o plantă nouă cu rod nou; prin aceeași putere care face ca pomul ce părea uscat în timpul iernii să se îmbrace primăvara în frunze și fructe; prin aceeași putere ce face ca din crisalida închisă în gogoașă, ca într-un mormânt, să răsară un fluture multicolor.

Trupul înviat însă nu va fi supus legilor materiei, ci, întocmai ca trupul lui Isus după înviere, va fi glorificat, primind proprietățile spiritului: se va bucura de impasibilitate, adică nu va cunoaște suferința și lipsurile biologice; va avea darul agilității, deplasându-se cu iuțeala gândului; darul penetranței, asemenea lui Isus, care intră în foișorul din Ierusalim prin ușile încuiate, după ce ieșise din mormânt fără să răstoarne piatra; darul strălucirii: “Atunci cei drepți vor străluci ca soarele în împărăția Tatălui lor” (Matei XIII,43). Prin înviere, omul întreg, trup și suflet, va redeveni așa cum era primul om în momentul creării.

Fericirea sa, sus în paradisul ceresc, va corespunde măsurii în care a împlinit, aici pe pământ, sfânta voință a Creatorului și Răscumpărătorului său, exprimată în poruncile divine și în cele Bisericești, concretizate în îndatoririle stării de viață a fiecărui creștin. De această fericire se va împărtăși ochiul, care aici, jos, a căutat pe Dumnezeu în minunățiile naturii: în aurora ca și în apusul zilei, în mugurul ce se deschide în căldura soarelui primăvăratic, în florile ce îmbracă livezile și câmpiile, în freamătul codrilor și murmurul izvoarelor, în talazurile mării și în bolta înstelată. Se va împărtăși limba și urechea cu care a ascultat și a cântat, aici pe pământ, cuvântul și laudele Domnului; mâna cu care a trudit pentru pâinea de fiecare zi, și cu care a venit în sprijinul și ajutorul celui lipsit și năpăstuit; picioarele care l-au purtat la locașurile de închinare ca și la patul celui bolnav ca să-i picure în suflet un strop de alinare și speranță. Se va împărtăși omul întreg care, aici, în această scurtă peregrinare, s-a străduit să rămână, în ciuda tuturor încercărilor și prigoanei, un tabernacol viu al Sfintei Treimi, conștient că dacă vom fi pătimit cu Isus, împreună cu El vom fi preamăriți. Și cu cât vom bea mai mult din paharul amărăciunii, cu atât ne vom îmbăta mai mult de bucuriile veșnice ale cerului.

Iată, iubiți ascultători, tot atâtea motive care ne impun un sfânt respect față de propriul trup, care este sacru, pentru că, în primul rând, este creat de Dumnezeu, iar, apoi, pentru că prin Botez el a primit o nouă consacrare spre slujirea lui Dumnezeu și aproapelui. Dar, durere, câte suflete se pierd pentru veșnicie, neștiind sau nevrând să știe că trupul cu simțurile lui le este dat nu ca să-l pângărească prin plăceri dezordonate, transformându-l în cloacă de necurăție, ci să-l păstreze neprihănit ca un templu al Preasfintei Treimi și harpă cu care să-i cânte Creatorului și Mântuitorului simfonie de proslăvire aici și în Cer?

Am primit cu satisfacție hotărârea prin care Primăria municipiului nostru interzice expunerea și vânzarea în public a revistelor și publicațiilor pornografice – care constituie un adevărat atentat la viața spiritual-morală a tineretului -, și îmi place să cred că măsura nu va rămâne doar literă moartă, ca atâtea altele din trecutul mai îndepărtat sau mai apropiat, ci va fi urmărită constant aplicarea ei.

În încheiere, să ascultăm spre meditare avertismentul Sfântului Pavel, cu care își încheie capitolul șase din întâia epistolă către Corinteni: “Nu știți că trupurile voastre sunt mădularele lui Cristos? Oare, luând mădularele lui Cristos, le voi face mădulare desfrâului (…) Oare nu știți că trupul vostru este biserica Spiritului Sfânt care locuiește în voi, pe care îl aveți de la Dumnezeu și nu sunteți ai voștri? Căci sunteți răscumpărați cu preț. Măriți, așadar, pe Dumnezeu în trupul vostru și în sufletul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” (I Corinteni VI 15,19-20). Amin.

 

* * *

 

Învățăceii din Emaus

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Întâlnirea cu Hristos este un eveniment deosebit pentru orice om, care în mod radical schimbă parcursul vieții fiecăruia în parte, în drumul spre împlinirea misiunii pe acest pământ. Le fel a fost și experiența pe care au avut-o cei doi ucenici ai lui Isus pe drumul spre Emaus.

Iată-i mergând pe drum, vorbind despre ceea ce era contrar așteptărilor și gândirii profane: Isus a murit pe Cruce, a fost pus în mormânt și odată cu El a fost îngropată și speranța pe care și-au pus-o în El. După planurile și mentalitatea lor; ar fi așteptat ca Isus să se încoroneze rege pentru Israel, să-i alunge pe romani, să-i pedepsească pe cei care s-au vândut dușmanilor lui Israel lucrând în favoarea lor, să se arate în putere având de partea Sa oștiri înarmate și făcând semne mari din Cer. Dar iată! A murit “Cel care avea să mântuiască pe Israel,” spuneau discipolii. Isus se apropie de ei cu blândețe și le ascultă frământările deșarte – asemenea copiilor, ei suferă și se încruntă pentru o puternică și înspăimântătoare furtună… dintr-un pahar cu apă. El îi conduce pe drum mergând la pas alături de ei. Chiar mai mult, femeile purtătoare de mir – Mironosițele – au venit și au spus discipolilor lui Isus cum un Înger le-a spus că Hristos este viu, după care discipolii au fugit și au găsit mormântul gol… Ei încă nu pot să înțeleagă, pentru că nu vor să iasă din gândirea lumii, ba chiar mai mult, se înspăimântă de ceea ce se arată peste experiența și convingerea lor pământească.

Isus le deschide ochii minții explicând Scriptura, arătându-le împlinirea profețiilor de la Moise până în timpurile apropiate lor. Vălul de pe ochi nu a căzut și încă nu Îl pot recunoaște pe Isus, însă Îl invită cu inima deschisă: “rămâi cu noi, căci este spre seară și s-a plecat ziua.” Este o seară pentru fiecare din noi, când după zbuciumul și răutățile zilei, ne lăsăm cuprinși de pace și, într-o plăcută stare în care oboseala se amestecă cu promisiunea odihnei, privim spre lume în lumina amurgului. Atunci, detașați de tot ceea ce este lumesc, ne simțim străini de freamătul celor ce par acum departe și ne apropiem fără să știm de Dumnezeu și ascultăm armonia Împărăției lui Dumnezeu: “Rămâi cu noi!” Încă nu știm că Hristos este alături de noi dar “ceva” din adâncul sufletului îl simte mai presus de cuvinte, fapte sau imagini. La fel și discipolii, simt mai presus de așteptările lor pacea și liniștea pe care o aduce Cel care pășește alături de ei și îi invită…

Dar Isus este prezent mereu și se lasă ca un semn, vizibil și misterios în același timp, credincioșilor prin Preasfânta Euharistie. Atunci discipolii îl recunosc pe Mântuitorul, prin frângerea pâinii. “Atunci s-au deschis ochii lor, L-au cunoscut.” Această experiență unică le-a transformat întreaga viață, devenind de acum înainte adevărați Apostoli. Hristos a Înviat! Acesta este un adevăr care nu mai are nevoie de argumente, deoarece “inima arde” și sufletul se înalță mai presus de gândurile și așteptările lumești. Ei “cunosc” Adevărul, de aceea nu mai au nevoie de adevăruri logice sau proclamate de autorități ale lumii acesteia…

În mănăstirile Ordinului Sfântului Vasile cel Mare din Ucraina și Polonia există practica organizării unor excursii în afara orașului, în zone liniștite și pitorești, în ziua “Emausului.” Aceste excursii, adresate în primul rând candidaților, novicilor și studenților filosofi sau teologi, au rolul de a oferi fiecăruia prilejul de a-L întâlni pe Hristos. După post și rugăciune, după participarea zi și noapte la liturghia orelor, după trăirea în comunitate a bucuriei Învierii, se oferă ocazia descoperirii lui Isus și în mijlocul lumii. În mijlocul naturii, prin joc și voie bună, în jurul focului de tabără, prin discuții cu “fratele” de lângă tine, ai ocazia să te apropii de Hristos și să-L descoperi în jurul tău, numai să ai puterea să privești totul în lumina Învierii Domnului.

Mântuirea este universală, de aceea, toți oamenii au posibilitatea de a se întâlni cu Hristos și de a-și schimba viața. Pentru fiecare în parte există un Emaus, când Domnul ni se va descoperi personal, ca un prieten adevărat care ne invită să ne schimbăm viața. Îl putem întâlni gândind la adevăruri dintr-o carte sau citind Sfânta Scriptură, Îl găsim în “chipul și asemănarea” Sa din adâncul sufletelor fiecărui om în parte, sau ne “arde inima” atunci când îl vedem sub chipul Pâinii și al Vinului. Să privim în jurul nostru ca să-L descoperim pe Domnul care pășește nevăzut și neobservat de mulți, alături de noi, în istoria omenirii, chemându-ne pe toți la mântuire.

Rugăciune

Veșnice Dumnezeule, Creatorul tuturor, care ai creat și sufletele păgânilor și le-ai făcut după chipul și asemănarea Ta, adu-ți aminte, că Isus, Fiul Tău, a suferit moartea cea mai dureroasă și pentru mântuirea lor. Te rugăm, Doamne, să nu mai îngădui ca Fiul Tău să fie necunoscut și disprețuit. Înduplecă-Te prin rugăciunile sfinților și ale Bisericii, îndură-Te de ei și nu lua în seamă idolatria și necredința lor. Fă, ca ei să cunoacă pe Cel ce L-ai trimis, pe Domnul nostru Isus Hristos, care e mântuirea, viața și învierea noastră, prin care am fost răscumpărați și căruia să-i fie mărirea în vecii vecilor. Amin. (Rugăciune pentru întoarcerea păgânilor)

 

* * *

 

Întristarea, transformată în bucurie

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Din Evanghelia de astăzi învățăm că Vechiul Testament (patriarhii, regii și profeții) pregătește Noul Testament – venirea lui Mesia – iar Mântuitorul este cel care luminează, explică și clarifică tuturor oamenilor sensul Scripturilor. Cu alte cuvinte, Isus, Domnul Înviat, este mântuitorul tuturor, indiferent de apartenența politică, religioasă sau de epoca în care trăiesc.

Ucenicii sunt doi, la fel cum erau atunci când Isus i-a trimis în misiune. Iar unde doi sau trei sunt adunați în numele Domnului, acolo El este în mijlocul lor. Însă acum, aceștia nu merg să predice, să vestească Învierea. Încă o dată au nevoie de intervenția Maestrului Înviat, ca să vadă și să creadă. Fără credință nu se poate predica! Au nevoie de Isus, să primească darul Spiritului Sfânt și să fie din nou împreună cu El.

După ce Isus a fost condamnat și omorât, toți s-au risipit, despărțit. Acești doi ucenici pleacă de la Ierusalim și se întorc în satul lor: Emaus. Pe cale sunt triști, descurajați și meditează la lipsa oricărui viitor în ceea ce îi privește. Poate se gândesc la ceea ce vor spune consătenii lor, la cum îi vor privi sau considera, atunci când vor ajunge în sat. Se sfătuiesc cum să evite oamenii care i-ar putea lua în derâdere. Poate-și amintesc cuvintele unora sau altora: “nu-l urmați pe Isus deoarece în această lume, iubirea nu are loc!”. Cuvinte rele pe buzele veșnicilor nemulțumiți, a răutăcioșilor, care proiectează și aruncă în alții propria lor nemulțumire.

Fug din Ierusalim de frica iudeilor sau se reîntorc în satul lor pentru că Isus i-a dezamăgit? Și-au pierdut oare, orice speranță? Doamne, cum de s-a putut termina astfel? Așteptările lor nu au fost împlinite! Oare cum de s-au lăsat înșelați? Visul lor s-a stins și încrederea lor în Domnul s-a risipit! Iată cât de repede se poate schimba un om! Poate se plângeau din cauza timpului pierdut… Se întrebau la ce le-a servit să-L urmeze pe Domnul… Totul s-a terminat. Pare că tot ceea ce au văzut la Isus nu mai are sens. Iată-i întorcându-se la casele lor. Care casă? La cine? Ce să facă? Se reîntorc la viața de odinioară. Dar care viață? Ca și cum timpul petrecut cu Isus nu a însemnat nimic.

Cei doi îl văd pe Isus dar nu-L recunosc! Ei sunt curajoși, autonomi, decid ce trebuie să facă chiar și în clipele grele. Se pare că sunt cei dintâi care s-au hotărât să lase grupul ucenicilor și să se întoarcă la casele lor, înțelegând că nu mai are rost să stea cu ei și să plângă. Au auzit că Isus a înviat, dar nu cred, iar dacă ar fi adevărat, ce se poate întâmpla?

Ei analizează trăirile lor. Isus se apropie, îi ascultă, are mult de lucrat cu ei… în plus, trebuie să meargă și la Petru, care se închisese într-o casă… trebuie să meargă și la ceilalți apostoli, la lumea întreagă, de fapt, însă stă cu ei, le acordă tot timpul necesar să se descarce, apoi îi luminează.

Cât timp Domnul trebuie să mă asculte înainte de a-mi spune un cuvânt? Notăm că “stilul Domnului” este caracterizat de o prezență discretă, atentă și răbdătoare; lucruri pe care le face din pasiunea Sa și din iubire pentru noi, oamenii. Domnul ascultă plângerile noastre și încearcă să ne liniștească.

Cineva se apropie de cei doi ucenici. Este Isus, cel Înviat,dar cei doi îl văd ca pe altcineva, nu-L recunosc. Îi întreabă despre ce vorbesc. Cleopa răspunde, vestindu-I “știrea cea rea”, chiar dacă mai înainte Domnul le-a dat misiunea să predice știrea cea bună. Ei mărturisesc că speranțele lor au fost înșelate și că, în ciuda faptului că mormântul este gol, pe Învățătorul lor nimeni nu L-a văzut, nici măcar ei.

Isus le explică, le rememorează și le interpretează Scripturile, arătându-le că tot ceea ce s-a întâmplat, era scris și are un sens. (Iată că avem nevoie de preoți, care să explice Scripturile pe înțelesul tuturor).

De fapt, Domnul relatează întâmplările dintr-un punct de vedere diferit, dând celor doi apostoli o nouă perspectivă. Același eveniment care le-a cauzat întristarea, acum, le cauzează bucuria, încât se grăbesc să se întoarcă la ceilalți ucenici să le spună că Domnul a Înviat. Noi din ce unghi privim evenimentele vieții? Dacă suntem triști înseamnă că le privim doar din perspectiva noastră limitată. Ar fi bine să-i permitem și Domnului să ne vorbească, pentru ca inimile noastre să se umple de mireasma bucuriei și a refacerii relațiilor cu cei dragi și cu Dumnezeu, de care nu de puține ori ne-am depărtat.

Ajung la o răscruce de drumuri. Isus acceptă invitația de a cina cu ei. Binecuvântează pâinea. Cei doi apostoli, primind darul Împărtășaniei, Îl recunosc. Dar apoi Domnul dispare. Nu mai trebuie să rămână, pentru că ei sunt schimbați. Nu mai vorbesc de disperare. Și ei “învie” și se reîntorc acasă, la casa lor adevărată: la misiunea lor de predicare a Domnului Înviat. Se întorc la Petru și la cei unsprezece.

Mi s-a întâmplat ca în unele momente de singurătate și descurajare, cineva să se apropie de mine și să mă lumineze? Să particip cu el la frângerea pâinii și apoi să reiau cu curaj totul, de la capăt?

Cei doi ucenici discută despre faptele petrecute la Ierusalim în ultimele zile. Ei își ghidează viața după Adevărul neschimbat sau în funcție de întâmplările schimbătoare? Ucenicii știu să spună ce s-a întâmplat, dar nu cunosc rostul adânc și importanța acelor evenimente pentru viața lor întristată: “Ochii lor nu Îl cunoșteau… s-au oprit cu inima întristată“. De fapt inima lor este blocată.

Un străin se apropie de ei… Se arată interesat de discuția lor și îi ascultă. Isus ne învață că este important să-i asculți pe alții înainte de a-i ajuta să ajungă la adevăr! Observăm că ucenicii îl consideră pe străin “necunoscător al ultimelor știri”, dar de fapt, după discuția cu El, apostolii vor înțelege că ei sunt străini și necunoscători față de sensul adevărat al ultimelor evenimente.

Două elemente din pericopa de astăzi merită o atenție mai mare din partea noastră: substantivul “calea” și verbul “a merge”.

Arătându-și adevărata identitate “pe cale”, Isus întruchipează personal întreaga mișcare a nomadismului ebraic, în special cea a ieșirii din Egipt și a reîntoarcerii din exilul babilonian. Calea ieșirii este “soluția” pe care Dumnezeu a dăruit-o poporului Său, care însă, ajuns în Pământul Făgăduinței, uită și nu mai merge în “Calea Domnului”. Poporul se reîntoarce la greșelile și la infidelitatea sa. Această răzvrătire-l va conduce în exil, cale a suferinței, de-a lungul căreia simte că Dumnezeu l-a părăsit. În această stare, Domnul pregătește din nou “calea” reîntoarcerii în pământul făgăduinței, dar mai cu seamă calea convertirii din toată inima față de învățătura Sa. Domnul nu se va mărgini să conducă, ci va face din Mesia, unicul Său Fiu, adevărata Cale. De fapt, prin “ieșirea Sa” – de la Tatăl la noi și de la noi la Tatăl – Cristos străbate adevărata cale care conduce la Tatăl, chemându-i pe ai săi să urmeze aceeași cărare, să-L însoțească pe același drum.

Metafora “calea Domnului” era înțeleasă de primii creștini nu ca o teorie, ci ca un stil practic de viață, un mod nou de a trăi viața.

În VT “calea” nu indică drumul omului către Dumnezeu, ci calea pe care Dumnezeu o parcurge și activitatea Sa pentru a-i mântui pe oameni. Al doilea sens al cuvântului “cale”, în VT, se referă la calea pe care însuși Dumnezeu o prescrie omului să o urmeze, cale care este conformă cu cea parcursă de Dumnezeu. În urma acestor precizări, putem aprecia frumusețea rugăciunii psalmistului: “Fă-mă să cunosc căile Tale, învață-mă cărările Tale. Fă-mă să umblu în adevărul Tău” (Ps 24,4-5).

Fraților! În Evanghelia de astăzi sunt prezente toate aceste sensuri. Mergând singuri pe cale, cei doi vor descoperi că umblă “în calea Domnului”, și vor învăța să o parcurgă împreună cu El, pentru a trăi după cuvântul Său.

Paștele ne adună de pe cărările noastre pe calea care duce la Domnul. Noi trebuie să-L recunoaștem pe căile vieții noastre, în cuvântul Bibliei și în Împărtășanie, ca să putem să-L vestim la toți ,ca și adevărată “Cale a vieții”. Noi suntem pe cale, dar El este Calea vieții, Calea Mântuirii. De fapt, sărbătoarea Paștilor este Calea vieții pe care pașii noștri merg în urma pașilor Domnului. Amin.

 

* * *

 

A treia zi a Paștilor

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

Invierea lui Isus Cristos este cel mai mare si mai important eveniment religios, istoric si social din istoria omenirii pentru ca aceasta minune dumnezeiasca a dat nastere unui popor nou – crestinismul – prin care se va schimba lumea din temelii. Crestinismul, pe plan religios, este de fapt Noua Alianta incheiata intre Dumnezeu si, de asta data, cu toata omenirea, “semnata” cu sangele lui Cristos, scurs pe sfanta Cruce, si “pecetluita” prin Invierea sa cea minunata si proorocita cu sute de ani in urma de trimisii lui Dumnezeu Tatal.

Sfantul evanghelist Luca, in Evanghelia de astazi, ne prezinta un pasaj din activitatea lui Isus dupa Invierea sa glorioasa, pentru ca, noi, urmasii acelor evenimente sa fim constienti de faptul ca nasterea noastra are la baza iubirea lui Dumnezeu si dorinta lui de a ne readuce in stadiul in care omul a fost creeat si a trait inainte de a cadea in pacat. Evanghelia de astazi ni-l prezinta pe Isus inviat sub o forma in care si noi vom invia atunci cand ne vom prezenta in fata Marelui Judecator, la cea de a doua venire. Pentru ca invierea lui Isus nu trebuie inteleasa ca fiind o revenire si reincarnare in trupul avut inainte de moarte pentru ca aceasta ar insemna ca ar muri din nou, mai devreme sau mai tarziu si nu s-ar realiza minunea vietii de veci, a vietii perpetue in care noi, crestini, credem tocmai datorita Invierii lui Isus si a invierilor pe care el le-a realizat dealungul vietii publice.

Asadar Isus a intrat intr-o altfel de existenta, care este descoperita numai celor alesi ai lui Dumnezeu, in care nu exista nimic din limitele de spatiu si timp ale acestei lumi. Isus traieste, dupa inviere, la fel cum a trait inainte de Intrupare si este mereu prezent printre noi, chiar daca cu ochii trupesti nu-l vedem, dar pe care-l “vedem”, daca vrem, cu “ochii” mintii si a sufletului. Sfantul evanghelist Luca in pericopa Evangheliei de astazi face doua referiri la acest mod de a-l “vedea” pe Isus. Prima referire este cea cu privire la faptul ca desi Isus mergea alaturi de Cleopa si insotitorul sau pe drumul spre Emaus, acestea nu l-au vazut pana cand Isus a vrut sa li se descopere. Si cel de a-l doilea moment este cel in care este cunoscut numai la frangerea si binecuvantarea painii. Din discutiile purtate cu cei doi reese faptul ca acestea se intorceau de la Ierusalim si ca fusese martorii acelor evenimente petrecute in ultimele zile, fiind ingrijorati ca, desi s-au implinit cele trei zile de la moartea lui Isus, inca nu l-au vazut viu.

In acest moment al discutiei Isus intervine si-i apostrofeaza ca ar fi trebuit sa cunoasca profetiile despre Mesia, facute de proorocii si profetii Vechiului Testament, incepand cu cele de la Moise si continuand cu toti trimisii lui Dumnezeu. Ceea ce inseamna ca si noi avem datoria de a crede cele relevate de Dumnezeu dealungul sfintei Scripturi prin trimisii sai, pentru simplul motiv ca vin de la cel drept si sfant care nu ne amageste si nici nu ne insala. In virtutea faptului ca suntem creeati dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si a faptului ca suntem castigati ca popor ales prin Jertfa Unicului sau Fiu nu avem voie sa fim neincrezatori in revelatiile sale pentru noi.

Daca in inima noastra va exista credinta sincera si adevarata si daca evenimentele petrecute cu mai bine de 2000 de ani in urma vor ramane vii si nealterate in inimile noastre sa fim siguri ca, Dumnezeu, care prin ingerii sai ne ocroteste, in momentul in care din sufletul nostru, va dispare si cea mai mica urma de indoiala ne va deschide si ochii nostrii si vom cunoaste prezenta sa permanenta in viata noastra, la fel cum le-a deschis si insotitorilor sai pe drumul spre Emaus. Unul din “pasii” necesari deschiderii ochilor nostrii este credinta in general si in Invierea lui Isus in mod special.

Sa nu uitam niciodata ca, fara iubirea lui Dumnezeu nu ar fi existat creatie, fara creatie nu ar fi existat Intrupare, fara Intrupare nu ar fi existat Jertfa, fara Jertfa nu ar fi existat Inviere, si fara Inviere nu ni s-ar fi descoperit viata de veci dupa ce Creatia lui Dumnezeu – omul – a cazut din har prin pacat. Si, toate acestea din iubire. Iubire pe care a cerut-o si Isus ucenicilor sai si prin ei “tuturor neamurilor” pe care le vor boteza in numele sfintei Treimi: a Tatalui, a Fiului si a Spiritului Sfant. Amin.

 

* * *

 

A treia zi de Paști

Autor: pr. Olimpiu Todorean
Copyright: ParohiaSfantulGheorghe.ro

Cristos a Înviat!

Iubiți credincioși,

Suntem în a treia zi de Paști și Biserica ne readuce, prin pericopa Evangheliei pe care tocmai am ascultat-o în “prima zi a săptămânii” procurându-ne tristețe dar, imediat, și bucurie.

Tristețe în a-i vedea pe cei doi ucenici dezamăgiți, îndepărtându-se de Ierusalim; tristețe în a-i vedea neîncrezători la vestea învierii lui Isus; tristețe văzându-i incapabili să-L recunoască pe Isus în tovarășul lor de călătorie. Dar, apoi, bucurie în a-i vedea că vor să-L găzduiască pe călătorul necunoscut pentru că era seară.

Bucurându-ne împreună cu cei doi, pentru că l-au descoperit pe Isus, pentru că se reîntorc la orașul sfânt și că anunță pe ceilalți ucenici că Domnul a înviat, să parcurgem și noi, iubiți credincioși, în câteva minute, prin meditația noastră, aceste momente: dezamăgire, nepricepere, incredulitate, ospitalitate premiată și deschiderea ochilor, adică drumul de la tristețe la bucurie.

Iar noi nădăjduiam că El este cel Ce avea să elibereze pe Israel”. Acest verb la trecut exprimă toată dezamăgirea ucenicilor, ucenici care nu mai speră în nimic și se întorc la lucrurile cotidiene. Au sperat în Isus și acesta a fost doar un vis. Cei trei ani în care au fost aproape de El au fost ani fericiți dar au trecut. Acea voce fascinantă care atrăgea lumea, gesturile semnificative, simple, blândețea cu care se adresa celor din jur…, toate au trecut.

Au sperat. Nu mai speră deloc.

Călătorul ascultă și este dezamăgit și el de aceste discursuri. Dezamăgirea lor devine dezamăgirea lui Isus. Nici măiestria lui incomparabilă nu a reușit să facă să îmbobocească omul nou în acei oameni care se așteptau doar la o eliberare politică și socială a Israelului, de la concepția veterotestamentară a unui Mesia glorios la cea evanghelică a unui Mesia suferind și mântuitor.

“O, nepricepuților și cu inima zăbavnici a crede-n toate câte au spus profeții” sunt cuvinte ce sună ca o imputare, dar nu sunt. Imputarea nu servește la nimic. Isus face doar o constatare: acei oameni sunt “tari de inimă”. Dacă ar fi voit să-i certe, să-i muștruluiască, nu s-ar mai fi oprit după aceste cuvinte, ci ar fi plecat mai departe. În schimb, vedem că le pune o întrebare: “Nu trebuia oare ca Cristos să pătimească toate acestea și să intre întru gloria sa?” Și apoi începe să-i catehizeze amintindu-le pasajele mai importante din Scriptură care fac referire la El. Nepricepuților nu înseamnă, așa cum mulți ar crede prost, cretin, ci contrariul virtuții științei, virtute care ne ajută să cunoaștem adevărul și să pătrundem misterul.

“Ci și niște femei de ale noastre ne-au înspăimântat, vedenie de îngeri au văzut”. Expresia “au venit să ne spună” are un ton zeflemitor. Cei doi se cred mai buni, mai presus decât acele femei. Ei au rămas mirați de viziunea îngerilor care atestau că Isus a înviat, dar pentru că Petru și Ioan, care au alergat la mormânt, nu l-au găsit pe Isus nici viu nici mort, nu au crezut și au părăsit Ierusalimul.

“Rămâi cu noi, că e spre seară” au spus aceste cuvinte cei doi, pentru că “ardea inima lor” sau pentru că ar fi invitat pe oricine? Căci evreii practicau mult ospitalitatea și, adesea, le era răsplătită de Cer. Vechiul Testament povestește multe episoade semnificative. Este destul să ne aducem aminte de Avraam care a fost vizitat de Sfânta Treime și a avut ca răsplată faptul că Saara a rămas însărcinată. La fel au făcut și cei doi și au fost răsplătiți. Isus a deschis ochii inteligenței lor. Nu Isus a fost oaspetele celor doi, ci ei au fost la “masa Domnului”. Numele celor doi ucenici (sau cel puțin al unui dintre ei, rămâne necunoscut pentru că istoria lor este la fel cu istoria fiecărui om aflat pe drumul Evangheliei).

Iată că am ajuns și la bucuria celor doi ucenici: de a merge și a anunța celor 11 și celor care erau împreună cu ei că Domnul a înviat. Nu au păstrat doar pentru ei acest premiu de deschidere a ochilor ci au și dat mărturie despre Înviere. În fiecare Liturghie celebrăm o amintire: este vorba de amintirea lui Isus Cristos mort și înviat și o celebrăm în “așteptarea venirii sale”.

Acest lucru trebuie să ne determine și pe noi, iubiți credincioși, să continuăm a fi verigi în lanțul mărturisitorilor, care anunță din generație în generație fără întrerupere, că Domnul a Înviat, în acest pelerinaj pământesc, până în momentul în care El se va revela în gloria Sa definitivă. Amin.