Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Luni, a doua zi a Paștilor
Evanghelia: Ioan 1,18-28
Apostolul: Fapte 1,12-17.21-26

Ioan 1,18-28

Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut. Și aceasta este mărturia lui Ioan, când au trimis la El iudeii din Ierusalim, preoți și leviți, ca să-l întrebe: Cine ești tu? Și el a mărturisit și n-a tăgăduit; și a mărturisit: Nu sunt eu Cristosul. Și ei l-au întrebat: Dar cine ești? Ești Ilie? Zis-a el: Nu sunt. Ești tu Proorocul? Și a răspuns: Nu. Deci i-au zis: Cine ești? Ca să dăm un răspuns celor ce ne-au trimis. Ce spui tu despre tine însuți? El a zis: Eu sunt glasul celui ce strigă în pustie: “Îndreptați calea Domnului”, precum a zis Isaia proorocul. Și trimișii erau dintre farisei. Și l-au întrebat și i-au zis: De ce botezi deci, dacă tu nu ești Cristosul, nici Ilie, nici Proorocul? Ioan le-a răspuns, zicând: Eu botez cu apă; dar în mijlocul vostru Se află Acela pe Care voi nu-L știți, Cel care vine după mine, Care înainte de mine a fost și Căruia eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei. Acestea se petreceau în Betabara, dincolo de Iordan, unde boteza Ioan.

 

Autori

pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Mihai Tegzeș
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Moartea și Învierea Mistică

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

“Cristos pentru toți a murit, pentru ca cei ce trăiesc să nu mai trăiască pentru sine,
ci pentru Acela care a murit și a înviat pentru ei.”
(II Cor V,15)

Nu rareori creștinismul este acuzat că pune pe gâtul omului un jug apăsător și trist, că se opune bucuriilor legitime ale vieții, predicând o morală ce înăbușă energiile vitale firești, printr-o continuă luptă cu sine, pe care noi, creștinii, o numim lepădare de sine, înfrânare, mortificare.

Astfel vorbesc cei care nu cunosc decât superficial învățătura și morala creștină. Învinuirea însă este nedreaptă, deoarece, pentru noi, lepădare de sine, înfrânare, mortificare, înseamnă, nu înăbușirea ori diminuarea energiilor biologice și psihice din firea omului, ci, dimpotrivă, sporirea, îmbogățirea lor. Cum? Precum îndiguim torentul pentru a nu distruge culturile, precum acumulăm apele de munte ale unui râu printr-un baraj uriaș, în scopul de a folosi căderea de apă ca o gigantică forță motrice pentru punerea în mișcare a turbinelor generatoare de energie electrică și, precum tăiem vlăstarele sterpe ale unui pom, spre a îndrepta toată seva înspre ramurile aducătoare de rod, sporind astfel recolta, tot astfel, prin ceea ce se cheamă înfrânare sau mortificare, noi nu distrugem și nu diminuăm energiile noastre vitale, pasiunile noastre, ci doar le abatem, le deviem de la obiectele rele, de la păcat, spre ceea ce este virtute, spre bine, adevăr și frumos; și, dacă retezăm vlăstarul sterp al unei pasiuni dezordonate, o facem numai pentru ca avântul nostru spre înălțimi spirituale să se elibereze de balast și astfel, urcând nestingherit, să aducă roade mai îmbelșugate de puritate și iubire, de gânduri, sentimente și fapte bune. Și, după cum nu putem învinui de cruzime chirurgul care, spre a salva viața bolnavului, e nevoit să pătrundă adânc cu bisturiul ca să extirpe o tumoare sau chiar întregul organ afectat de aceasta, tot astfel, nici noi creștinii nu putem fi acuzați că suntem inumani când luptăm ca să stârpim din ființa noastră tot ce e vătămător sănătății spirituale și, de multe ori, și sănătății corporale. De aceea această operație noi o facem nu cu silnicie și dezgust, ci cu acea bucurie pe care o conferă biruința vieții asupra morții, a virtuții asupra păcatului, a binelui asupra răului, a împlinirii ființei noastre de om, în sensul ei autentic, și de creștini; iar bucuria acestui triumf asupra forțelor negative din noi compensează din plin osteneala luptei. Iată de ce marele Apostol al neamurilor, care a experimentat intens această luptă , mărturisește: “Prea multă bucurie am în tot necazul nostru” (II Cor. VII,4).

Așadar, lepădarea de sine, înfrânarea, cuprinse în spiritul de pocăință, sunt condiții indispensabile pentru reînnoirea și sporirea vieții noastre creștine, și numai ele ne pot da adevărata pace și bucurie interioară, deoarece ele izvorăsc din adevărata iubire de viața cea adevărată.

Putința acestei înnoiri și sporiri a vieții ne-a adus-o moartea și învierea lui Cristos. El, Adamul cel nou, ne-a eliberat din sclavia păcatului și ne-a redăruit libertatea de fii ai lui Dumnezeu. Renăscuți în apa Botezului, am primit o nouă făptură și o nouă viață, viața divină pe care o pierduserăm în persoana lui Adam cel vechi.

Paștile sunt trecerea din sclavie la libertate, din moarte la viață, de la o făptură veche la una nouă. Un mister de moarte și viață. De moarte în Cristos și de viață în Cristos. De moarte, adică de răstignire a omului vechi, cu patimile și poftele lui, și de viață, adică de nașterea prin har și trăire în libertatea omului nou, născut astfel în Cristos prin apa botezului izvorâtă din coasta străpunsă pe Cruce. “Oare nu știți -spune Sfântul Pavel în cap. VI din Epistola către Romani – că oricâți ne-am botezat în Isus Cristos în moartea lui ne-am botezat? Căci ne-am îngropat împreună cu El prin botez spre moarte, ca, precum S-a sculat Cristos din morți prin mărirea Tatălui, așa și noi să umblăm întru înnoirea vieții. Căci, de suntem împreună altoiți după asemănarea morții Lui, și învierii Lui vom fi părtași; aceasta știind că omul nostru cel vechi s-a răstignit împreună cu Dânsul, ca să se strice trupul păcatului, ca să nu mai fim robi păcatului (…) Căci Cel ce a murit pentru păcat (adică Cristos,n.n.) o dată a murit., iar de trăiește, trăiește lui Dumnezeu. Așa și voi, socotiți-vă morți păcatului și vii lui Dumnezeu în Isus Cristos, Domnul nostru. Să nu împărățească, așadar păcatul în trupul vostru cel muritor, ca să-l ascultați în poftele lui; nici să vă faceți mădularele arme de nedreptate păcatului, ci vă puneți înaintea lui Dumnezeu ca înviați din morți și mădularele voastre ca arme de dreptate lui Dumnezeu.” (3-6;10-13).

Iată semnificația practică ce o are pentru noi învierea Domnului. Prin botez, creștinul a rupt alianța cu Satana, omorând pe Adam cel vechi, adică pe omul cel vechi, al păcatului, și îmbrăcându-se în omul cel nou, Adam cel nou, care este Isus înviat, adică în sfințenia, în virtuțile Lui. Scufundarea în apa Botezului înseamnă moartea și înmormântarea cu Cristos a omului vechi, iar scoaterea din apă înseamnă învierea cu Cristos și în Cristos, nașterea omului nou, ca fiu al lui Dumnezeu și frate mai mic al lui Cristos.

De aceea, în primele veacuri, botezul se administra în Sâmbăta Mare, pentru ca, apoi, noii botezați, împărtășiți cu Cristos înviat din Sfânta Cuminecătură, să poarte toată săptămâna de după Paști haina albă, simbol al curățeniei și al vieții noi primită în botez, izvorâtă din moartea și învierea Mântuitorului. Pentru acest motiv săptămâna de după Paști se numește, și azi, săptămâna luminată.

Dar, deși prin Învierea Domnului am fost eliberați din moartea păcatului primind în Botez făptura cea nouă de fii ai lui Dumnezeu, moartea noastră mistică, moartea față de păcat nu e deplină și definitivă, precum nici învierea noastră spirituală nu este totală și definitivă, deoarece firea noastră continuă să poarte în sine, până la moarte, rădăcinile păcatului:cele trei pofte prin care Satana ne ademenește necontenit spre păcat. De aceea, datoria noastră este de a veghea neîncetat, retezând, prin mortificare, prin pocăință, odraslele acestor rădăcini.

Iată aci măreția, și totodată mizeria demnității noastre de creștin. Pe de o parte, Cristos, în care ne-am altoit prin botez, atrage mereu spre Sine făptura cea nouă din noi și o înnoiește mereu alimentând-o cu seva harului prin Sfintele Taine, iar pe de altă parte, Satana, prin imboldurile întreitei pofte a omului cel vechi din noi, ne atrage spre păcat. Și astfel, pusă mereu să aleagă între aceste două atracții opuse, între virtute și păcat, libertatea omului nu rareori se lasă amăgită de chemarea sirenelor și, alegând păcatul, își pângărește veșmântul imaculat al făpturii noi și se separă de Cristos izvorul vieții.

Iată pentru ce Paștile trebuie să fie pentru noi un îndemn nu numai la reînnoirea vieții ca pregătire la acest praznic, ci și la reluarea continuă, cu statornicie, a luptei pentru trăirea în har, pentru a “umbla întru înnoirea vieții”, pentru a rămâne îmbrăcați în Cristos. Fără îndoială, fiecare creștin este obligat să întâmpine Paștile primenit duhovnicește în baia Sfintei Spovedanii și nutrit cu Trupul și Sângele lui Isus Cristos înviat. De aceea, creștinul, conștient de sensul Paștilor, când la salutul “Cristos a înviat!” răspunde: “Adevărat a înviat”, trebuie să înțeleagă, prin aceste cuvinte, că Isus a înviat cu adevărat nu numai atunci, o dată, cu două mii de ani în urmă, ci și acum, în sufletul său, în mod mistic dar adevărat, prin har. Adevărat a înviat cel ce era în păcat, cel șovăielnic, cel lânced, cel împietrit cu inima, cel suferind, cel oprimat, cel nenorocit. Dar, Creștinul adevărat nu trebuie să uite că această primenire, înviere prin baia Sfintei Pocăințe, nu este ceva static, ceva câștigat odată pentru totdeauna, fără a pretinde, în continuare, eforturi spre a fi păstrată și sporită, ci ea este un proces continuu în care înviem numai pe măsură ce murim tot mai mult, zi de zi, egoismului, păcatului, pe măsură ce reducem la tăcere și răstignim în noi pe omul cel vechi al pornirilor egocentrice. Căci, spune Sfântul Pavel, “De veți trăi după trup, veți muri, dar de veți omorî cu spiritul faptele trupului, veți trăi” (Romani VIII,13).

Prin urmare, înnoirea sufletească de la Paști, prin Spovedanie, nu este încheierea triumfală a luptei creștinului dusă în perioada Postului ca pregătire la praznicul Învierii, ci ea este doar o oază de primenire, de reconfortare pentru continuarea luptei, căci războiul cu păcatul nu cunoaște armistițiu. De aceea, dacă în oboseala luptei se întâmplă să cădem și chiar să fim răniți, să ne ridicăm imediat și, după ce ne-am pansat rănile în Spovedanie și ne-am împrospătat forțele prin Sfânta Euharistie, cu trupul și sângele adevăratului Miel pascal, să ne continuăm lupta.

Ce bucurie, iubiții mei, de a te ști iertat, ce mângâiere de a fi ieșit din confesional cu ecoul în suflet, al sentinței eliberatoare , dată de Isus prin mandatarul Său:” te iert și te dezleg de toate păcatele”, “mergi în pace fiule”; și ce bucurie și mângâiere, încă și mai mare, de a atinge cu buzele și a primi în ființa ta trupul și sângele lui Cristos Înviatul, viața și chezășia învierii tale!

Dar, apoi, astfel reînnoiți și nutriți, să păstrăm inestimabila comoară primită și să ne purtăm astfel încât Isus să trăiască și să crească nestingherit în noi.

În viața noastră intimă, în sânul familiei, ca și în activitatea profesională, să fim martorii lui Cristos înviat în sufletele noastre: prin îngăduință, prin răbdare, prin tăcere, prin iertare, prin renunțare la capriciile noastre, și, de dragul păcii, chiar la o vrere sau drept legitim, după pilda lui Cristos pe care îl purtăm cu noi și în noi și care nu Și-a făcut Sieși pe plac.

Murind, astfel, zi de zi tot mai mult, nouă înșine, egoismului, omului vechi din noi, se va înnoi și va crește în noi, tot mai mult, viața făpturii noi născută din Cristos biruitorul morții, învierea și viața noastră. Amin.

 

* * *

 

Bucurați-vă!

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Această zi de luni, putem să o numim “ziua bucuriei”. Evanghelia ne spune cine este autorul bucuriei: “În mijlocul vostru este cineva pe care nu îl cunoașteți“. Domnul este în mijlocul nostru! Așteptăm a doua Sa venire dar deja, este aici, în Biserică, în Euharistie, în inimile noastre! El este baza, izvorul bucuriei noastre. El a adus omenirii “revoluția iubirii”. Semnul că îi suntem credincioși lui Isus, constă în a trăi o viață marcată de bucurie. Nu putem participa la Înviere și să fim triști!

Cineva se poate întreba dacă putem fi bucuroși în aceste zile de criză economică, politică, umană, având în jur atâtea persoane necăjite care suferă din cauza sărăciei, a lipsei locurilor de muncă, a violențelor de tot felul? Dacă ne oprim la perspectiva “materială” a lumii, avem multe motive să fim triști, pesimiști, descurajați. Dar, dacă ne convertim și privim prin optica credinței, trebuie să ne umplem de bucurie, în ciuda durerilor și a necazurilor. Bucurați-vă pentru că Domnul a Înviat! A biruit moartea! Ne-a mântuit! Pentru că viața omului nu se termină pe pământ, ci dăinuie în veșnicia lui Dumnezeu.

În fiecare zi experimentăm că bucuria și pacea inimii nu vin de la lucrurile materiale, de la bogății, succese sau distracții… Prin urmare, fericirea omului nu izvorăște din lucrurile din jurul său, ci din inima sa. Un om poate fi bogat, poate avea succes, dar în același timp, să fie trist, nefericit și pesimist. Alt om fiind bătrân, bolnav și singur, poate să aibă multă pace și bucurie în inimă.

Trebuie să ne trezim… ca să înțelegem că Dumnezeu ni s-a prezentat în Isus care a pătimit, dar a treia zi a Înviat! Această veste este asemănătoare alteia: “deșertul, moartea va înflori, va deveni viață“! Păcat că “bucuria în sine” nu este răspândită între creștini. Când ne gândim la bucurie, ne gândim la Domnul? Subliniind prea des aspectele necăjite ale vieții, uităm de bucuria Învierii! De fapt, apostolul Pavel ne mustră deoarece încă nu l-am cunoscut pe “Domnul bucuriei”. A venit Domnul, ți-a arătat că te iubește, jertfindu-Se pentru tine și tu ești tot supărat?… pare că se întrebă Pavel.

Într-adevăr sunt multe persoane care suferă amarnic, dar “bucuria creștină”, fericirea Învierii, este ceva mult mai mult decât orice durere. Să ne trezim din somn, fraților! Dumnezeul bucuriei dorește să discute cu noi și să ne mântuiască. Care lucruri ne fac triști? Evenimentele vieții? Cineva ne-a înșelat așteptările? Avem un gol în suflet? Toate aceste lucruri sunt în afara noastră și nu în inima noastră. Ele nu ne pot atinge, dacă nu le permitem.

Apostolul Pavel ne spune să fim atenți, să nu “stingem Spiritul” care este în noi. Atunci când punem de-o parte Spiritul, ne întristăm, nu mai suntem oameni adevărați, uităm că suntem trup-suflet, după chipul lui Dumnezeu.

Fraților, ați observat că Botezătorul recunoaște că nu este Cristos? Cauza suferințelor, a nemulțumirilor, a întristărilor noastre stă în faptul că pretindem, de multe ori, să fim noi “dumnezeu”. Dacă uităm de Dumnezeu și ne bazăm pe propriile puteri, putem trăi în plăceri, dar nu ne putem bucura, deoarece adevărata bucurie este doar cea divină!

Adevărata bucurie, acea interioară, o putem avea doar atunci când ne recunoaștem identitatea: suntem fiii unui Dumnezeu, care ne iubește.

Fraților! A fi creștini, nu înseamnă a fugi de lume, ci a ne bucura de lucrurile lumii, însă cu simplitate și considerându-le la adevărata lor valoare. Nu “materialul” ne mântuiește, ci Isus Cristos. Creștine! Dacă Dumnezeu “locuiește” în tine, fiecare lucru din lume, fiecare întâmplare din viața ta te trimite la voia lui Dumnezeu și îți spune că El te iubește, El le-a creat toate, pentru tine.

Fraților, această bucurie trebuie să se reflecte în vorbele, în comportamentul nostru, în familiile și rugăciunile noastre!

Isus, om și Dumnezeu a Înviat! Domnul s-a făcut om ca să ne descopere fața adevărată a lui Dumnezeu. În pericopa de astăzi, Botezătorul ne spune că Isus este “Cuvântul” lui Dumnezeu, care s-a făcut trup și a venit să locuiască cu noi, oamenii. Prin urmare, unde este un om, oricare ar fi el, acolo este Dumnezeu! De aceea, nu îl respect nici pe Dumnezeu, dacă nu respect omul! Nu pot să mă abandonez Tatălui din cer, dacă nu știu că fiecare bărbat și femeie este fratele și sora mea. Iată de ce acolo unde trăiesc oameni fără dreptul la viață, demnitate, libertate, dreptate, fiind excluși de la resursele materiale și culturale, care să-i permită să se dezvolte, acolo este marginalizat însuși Dumnezeu.

Ca adevărați creștini, trebuie să ne luptăm pentru drepturile noastre și ale altora. Să nu uităm că Botezătorul spune în Evanghelie, că el predică nu pentru el, ci pentru Isus. Și noi trebuie să le arătăm fraților noștri, ceea ce Domnul a făcut pentru mântuirea tuturor oamenilor! Ioan s-a dat de-o parte, pentru a-i face loc lui Isus. Noi? Împlinim misiunea noastră de a-L predica fraților noștri pe Domnul?

Misiunea noastră de creștini constă în a face, ca în centrul lumii să nu fie statele, puterile economice și nici religiile, ci omul convins de Învierea Domnului. Punându-l în centru pe Omul Înviat, (pe fiecare dintre oameni) în plinătatea drepturilor sale și a adevăratei sale realizări personale și comunitare, regăsim centralitatea lui Dumnezeu și bucuria învierii în sufletele noastre. Amin.

 

* * *

 

A doua înviere

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

“… Dacă Hristos nu a înviat, în zadar este credința noastră… [iar noi?] … suntem mai mult decât toți ceilalți oameni, de compătimit” (cf. 1 Corinteni 15, 14, 17, 19). Credința noastră se bazează pe mărturia vie a discipolilor lui Hristos și pe semnele vizibile ale mormântului gol, giulgiul funerar, aparițiile în mijlocul discipolilor – și mai ales pe întâlnirea personală pe care fiecare o poate avea cu Isus cel viu, în diferite momente ale vieții. Pentru viața Bisericii sunt importante atât mărturia vie cât și semnele vizibile care întăresc credința.

Acest lucru l-au înțeles foarte bine dușmanii învierii lui Hristos și ai creștinismului. De aceea, au făcut totul ca să ne convingă că Învierea lui Hristos este o ficțiune. Începând cu fariseii din timpurile apostolilor, a apărut excrocarea fidelilor lui Hristos, așa cum se menționează și în Evanghelia Sfântului Matei (vezi 28, 12-15). O astfel de argumentare falsă a fost abordată, analizată și prelucrată în timpurile noastre de către Reimarus, – profesor de limbi orientale din Hamburg. După acesta, Corpul lui Hristos a fost furat din mormânt de către discipolii Lui în timp ce străjerii dormeau, iar apoi, arătând mormântul gol, au spus că Isus Hristos a înviat. Aceștia s-au comportat așa – afirmă Reimarus – pentru că nu au vrut să renunțe la viața profundă pe care au dus-o în prezența lui Isus. Concepția lui proprie s-a străduit să o argumenteze contrazicând textele evanghelice, care descriu învierea lui Hristos. Lui Reimarus i s-a părut că lumea va înceta în scurt timp să se mai intereseze de Înviere, privindu-o ca pe o legendă lipsită de dovezi. Dar oare are vreo importanță în zilele noastre să ne preocupăm de argumentele care neagă Învierea Domnului Isus Hristos? Da, pentru că scepticismul generalizat atinge astăzi ceea ce omenirea are mai intim și mai scump: credința. Are importanță, pentru că în timpurile noastre, prin astfel de teorii se încearcă în mod vizibil să se dezgroape vechile teorii contradictorii, acestea fiind prezentate asemenea unor revelații, care nu urmăresc decât distrugerea credinței noastre în Înviere – centrul întregului creștinism. De aceea suntem datori să avem o convingere proprie, critică, îndepărtând astfel din noi și din inimile altor oameni umbra îndoielii.

Mijloacele de siguranță luate de potrivnicii lui Isus vin astăzi ca un argument în plus în favoarea Învierii. “Ceva” mai presus de experiența cotidiană s-a petrecut în istorie: “Hristos a Înviat!” Învierea a schimbat istoria omenirii, fiind momentul stabilirii unei noi ordini universale: sufletele celor drepți intră de acum înainte în fericirea Împărăției lui Dumnezeu, așteptând ziua învierii morților, judecata și restabilirea ordinii și dreptății care au fost la început și care vor domni în veci.

Șezând de-a dreapta Tatălui, Hristos ne întâmpină cu aceeași umanitate care o împărtășește pe deplin cu noi; prin victoria asupra morții ne ridică din condiția la care am fost condamnați de păcat.

Hristos este viu și se descoperă acelora care îl caută. De aceea argumentele credinței vin de sus: este Hristos care prin harul Său l-a chemat pe fiecare în parte la mântuire, încă de la începuturile timpurilor. Este o șoaptă rostită din iubire pentru omenire, care poate fi auzită de cel ce ascultă muzica armonioasă a Universului. Prin Hristos sunt chemați toți la mântuire: nu mai este evreu, creștin, musulman sau budhist, ci este o singură umanitate chemată să accepte mântuirea adusă de Hristos pentru cei ce trăiesc în Hristos.

Ușile iconostasului, deschise în timpul slujbei de sâmbătă seara și lăsate deschise pe perioada săptămânii luminate, ne arată că porțile Paradisului Ceresc au fost deschise de Hristos, Cel care a adus omenirii mântuirea. Călăuziți de lumina pascală care strălucește tuturor, oamenii pot găsi fără greutate calea mântuirii, trebuie numai să ne deschidem față de voința divină, universală, de mântuire a omenirii.

Mântuirea este universală, de aceea Evanghelia argumentelor Învierii este proclamată în douăsprezece limbi, simbol al răspândirii creștinismului până la marginile lumii, prin predicarea Apostolilor și a urmașilor lor. Reuniți în bucuria mântuirii și luminați de harul pătrunzător în sufletele celor ce și-au recăpătat strălucirea, fiind purificate prin post și rugăciune, să devenim și noi prin viața noastră martori ai Învierii și misionari ai Bisericii lui Hristos, purtând Împărăția până la marginile lumii.

Rugăciune

Pe Tine, Cel ce ai fost răstignit și îngropat, îngerul Te-a propovăduit ca pe un Stăpân și a zis femeilor: Veniți de vedeți unde a zăcut Domnul, că a înviat, precum a zis, ca un atotputernic. Pentru aceasta ne închinăm Ție, Cel singur fără de moarte, Dătătorule de viață Hristoase, îndură-Te spre noi! (Stihiră la laude, Utrenia de Luni – Săptămâna Luminată)

 

* * *

 

Cristos a inviat!

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

“Adevarat ca a inviat!” pentru ca: “daca nu ar fi inviat zadarnica este propovaduirea noastra si credinta voastra” ne spune sfantul apostol Pavel, noua si Bisericii din Corint in 1 Cor. 15,14. Iar, cel mai iubit ucenic al lui Cristos, fuge intr-un suflet la mormantul lui Isus, unde ajunge primul dupa ce Maria Magdalena le adusese vestea ca a vazut mormantul lui, gol. Acest ucenic este acela care a fost alaturi de Isus, de Fecioara Maria si de femeile care nu l-au parasit nici pe drumul Golgotei dar nici atunci cand si-a incredintat sufletul in mainile Tatalui Ceresc. Dar si cel care, dupa Invierea si aratare, a ramas in preajma lui Isus pana la Inaltare si care, in 1 Io. 1,1 spune: “ce am auzit, ce am vazut cu ochii nostrii, ce am privit si mainile noastre au pipait, despre Cuvantul Vietii, aceea va vestim.”

De fapt, noi nu credem ca Isus a inviat pentru ca Maria Magdalena a spus lui Petru si ucenicilor care erau cu el ca a vazut mormantul lui Isus gol. Nici pentru ca, cei doi Petru si Ioan, au gasit in el giulgiul cu care a fost infasurat trupul lui Isus si nici pentru cele spuse de inger femeilor mironosite ajunse la mormant. Acestea toate pot creea dubii si interpretari. Noi credem pentru marturisirea celor care au fost in preajma lui Isus dupa Inviere si pana la Inaltarea sa la cer, dupa cum afirma sfantul apostol Petru: “Dumnezeu i-a dat sa se arate, nu intregului popor, ci noua celor care am mancat si am baut impreuna cu el.”

O minte sanatoasa nu se poate indoi de invierea lui Isus pentru ca nimeni nu ar putea explica, in caz contrar, cum atatea oameni care au fost in preajma lui Isus dupa Inviere, au sustinut Invierea indiferent de consecintele si pericolele la care s-au expus: moarte, chinuri si suplicii in cele mai dramatice forme, numai pentru a sustine ceva ce nu au vazut si despre care nu s-au convins cu simturile lor! Sfantul Ioan Gura de Aur, referitor la aceasta a scris: “O mare dovada a invierii lui Isus a fost tocmai marea putere pe care a manifestat-o dupa moartea sa, i-a convins pe cei vii sa-si paraseasca: tara, casa, rudele, sotiile, copii, parintii si prieteni fara sa se gandeasca la propriul pericol, la viata lor. Toate acestea sunt realizari, nu ale unui mort ce a ramas in mormantul sau, ci ale lui Dumnezeu, cel inviat.”

Apoi mai credem si pentru ca ne sunt transmise de catre Dumnezeu prin alesii sai, peste care nu planeaza nici un dubiu, si astfel nu suntem inselati in credinta noastra. Si, la toate acestea se adauga uluitoarea transformare, din temelii a intregii omeniri si raspandirea cu repeziciune a noii credinte si imbratisarea ei de un foarte mare numar de popoare incat la peste douazeci de secole de la acel eveniment este pastrata si evocata nealterat. Lumina care a fost trimisa atunci de Tatal Ceresc, peste intreaga omenire, a ramas nealterata si la fel de puternica in mijlocul poporului castigat de Fiul sau prin Jertfa pe Cruce si Invierea sa dupa trei zile ca sa “lumineze tot poporul”. Omul, prin Invierea lui Isus, a descoperit sensul vietii si al mortii. A descoperit ca, moartea nu este ultimul stadiu al omului ci faptul ca ea este inceputul uneia noi, nebanuite inainte de Jertfa lui Isus.

Cu toate ca ultimele cuvinte ale lui Isus pe cruce, adresate Tatalui Ceresc, au fost: “s-a sfarsit” acestea nu au facut referire la sfarsitul sau, ci la sfarsitul misiuni ce i-a fost incredintate, deoarece Invierea lui Isus este realitatea faptului ca, prin moarte, omul intra din nou in stadiul vietii in care a fost creeat si in care a trait pana la pacat. Stadiu in care nu se mai petrece actiunea legilor fizice si biologice asupra sa, ci trairea in har intr-o viata definitiva. Prin moarte, Isus, a omorat moartea, a ingropat-o, a distrus pacatul, cel care-l desparte pe om de Dumnezeu. Iar prin Inviere a readus bucuria vietii, a facut din creeatura lui Dumnezeu – omul – o fiinta constienta de adevaratul loc pe care-l ocupa in Univers. Iata de ce, omul, trebuie sa fie mereu cu grija ca, radacinile acestei vieti, castigate de Isus pentru el, sa fie nutrite mereu cu Trupul si Sangele Domnului – garantia vietii de veci. Amin.