Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Înălțarea Domnului
Evanghelia: Luca 24,36-53
Apostolul: Fapte 1,1-12

Luca 24,36-53

Și pe când vorbeau ei acestea, El a stat în mijlocul lor și le-a zis: Pace vouă. Iar ei, înspăimântându-se și înfricoșându-se, credeau că văd duh. Și Isus le-a zis: De ce sunteți tulburați și pentru ce se ridică astfel de gânduri în inima voastră? Vedeți mâinile Mele și picioarele Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiți-Mă și vedeți, că duhul nu are carne și oase, precum Mă vedeți pe Mine că am. Și zicând acestea, le-a arătat mâinile și picioarele Sale. Iar ei încă necrezând de bucurie și minunându-se, El le-a zis: Aveți aici ceva de mâncare? Iar ei i-au dat o bucată de pește fript și dintr-un fagure de miere. Și luând, a mâncat înaintea lor. Și le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci și în psalmi. Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile. Și le-a spus că așa este scris și așa trebuie să pătimească Cristos și așa să învieze din morți a treia zi. Și să se propovăduiască în numele Său pocăința spre iertarea păcatelor la toate neamurile, începând de la Ierusalim. Voi sunteți martorii acestora. Și iată, Eu trimit peste voi făgăduința Tatălui Meu; voi însă ședeți în cetate, până ce vă veți îmbrăca cu putere de sus. Și i-a dus afară până spre Betania și, ridicându-Și mâinile, i-a binecuvântat. Și pe când îi binecuvânta, S-a despărțit de ei și S-a înălțat la cer. Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare. Și erau în toată vremea în templu, lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu. Amin.

 

Autori

pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Eduard-Mihai Coșa
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Ion Cârciuleanu
Sf. Ioan Gură de Aur
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
FSC
pr. Alessandro Pronzato
pr. Lucian Păuleț
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Mihai Tegzeș
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Nicolae Farcaș
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Despre cer

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

În pericopa evanghelică citită azi, la Sfânta Liturghie, evanghelistul Luca ne relatează, foarte pe scurt, înălțarea lui Isus la Cer: “Și i-a scos afară din Betania și, ridicându-Și mâinile, i-a binecuvântat. Și a fost când i-a binecuvântat că S-a depărtat de la ei și S-a înălțat la cer. Iar ei, închinându-I-se, s-au întors cu bucurie mare în Ierusalim, și erau pururea în biserică, lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu. Amin” (XXIV, 50-53). Astfel își încheie Sfântul Luca Evanghelia. Însă, în Faptele Apostolilor, același evanghelist, în calitate de cronicar al Sfântului Pavel în călătoriile apostolice ale acestuia, descrie mai amănunțit – cum am auzit în fragmentul citit – evenimentul Înălțării lui Isus la Cer.

Isus își ia învățăceii și se urcă pe muntele Eleonului (Măslinilor) la poalele căruia se întinde grădina Ghetsimani, unde El Își trăise cumplita-I agonie. Îi privește cu duioșie pe cei doisprezece, căci era ultima clipă ce o mai avea de petrecut în mijlocul celor iubiți. Inima lor bătea cu putere în așteptarea unui eveniment neprevăzut, dar apropiat.

Unul dintre cei prezenți rupe tăcerea: “Doamne, oare în vremea aceasta vrei să așezi împărăția lui Israil?” (Fapte I,6).

Încă nici acum ei nu se puteau despărți de gândul unei împărății lumești, deși Isus subliniase de atâtea ori că împărăția Sa nu este pământească, ci una spirituală, la a cărei temelie El pusese de curând jertfa sângelui Său vărsat pe Cruce. De aceea le zice: “Nu se ține de voi să știți anii și timpurile pe care Tatăl le-a pus întru a Sa putere; ci veți lua puterea Spiritului Sfânt care va veni peste voi și Îmi veți fi mărturii în Ierusalim și în Iudeea și în Samaria și până la marginile pământului. Și, după ce a zis acestea, sub privirile lor, s-a înălțat și un nor L-a luat de la ochii lor” (Fapte I, 7-9). Și, în timp ce, uimiți, Îl urmăreau cu privirea până S-a pierdut în înaltul azurului, “iată doi bărbați (adică îngeri cu înfățișare de om, n.n.) au stat lângă ei”, apostrofându-i: “Bărbați Galileeni, ce stați, uitându-vă la cer? Acest Isus care S-a înălțat de la voi la Cer, așa va veni, cum L-ați văzut mergând la Cer” (Fapte I,10-11).

Astăzi, când prăznuim Înălțarea la Cer a Domnului, gândul nostru, la fel ca al martorilor acestui mister, se îndreaptă spontan spre Cerul unde S-a dus Isus.

Să medităm deci câteva minute asupra acestei realități de dincolo de simțuri.

Desigur, sub cerul de care ne ocupăm nu trebuie să înțelegem bolta azurie ce se întinde deasupra noastră și pe care cei din vechime o credeau făcută din sidef ori din vreun alt material solid. Astăzi se știe că aceasta nu este decât atmosfera, care din pricina grosimii ei ne apare albastră. Nu trebuie să înțelegem nici imensele spații intersiderale, pentru care lumina, ca să le străbată de la o stea la alta, are nevoie de mii de ani. Ci, prin Cer, în sensul creștin, trebuie să înțelegem o realitate cu totul deosebită și de bolta cerească, și de imensa lume astrală: realitatea nevăzută a sufletelor transfigurate și înălțate prin harul divin la comuniunea de viață cu Dumnezeu, lumea sufletelor de sfinți și sfinte, lumea patriarhilor, profeților, apostolilor care, împreună cu îngerii, împărtășindu-se de viața Sfintei Treimi, trăiesc într-o veșnică fericire. Această lume este o ordine suprafirească, întocmită după alte legi, ce depășesc timpul și spațiul și scapă simțurilor noastre. Despre acest Cer, Sfântul Pavel zice: “Ochi de om nu a văzut, urechi de om nu au auzit și la inima omului nu a pătruns ceea ce a gătit Dumnezeu celor ce Îl iubesc.” Da, pentru că această realitate, fiind suprafirească, cere, spre a putea fi percepută, facultăți proporționate ei, deci tot suprafirești, altele decât acelea cu care ne-am născut -simțurile și mintea naturală.

Frumusețile și bucuriile lumii în care ne mișcăm le putem experimenta, deoarece ochiul este făcut anume în acest scop. Melodiile celor mai inspirate simfonii le putem trăi, deoarece sunt create pe măsura auzului nostru. Dar frumusețile și satisfacțiile cerului depășesc atât capacitatea de percepere a simțurilor, cât și putința de înțelegere a minții, astfel că, spre a le putea savura, avem nevoie – cum am spus – de alte simțuri, de alte facultăți decât cele firești pe care le avem, sau, mai bine zis, acestea trebuie să sufere o transformare pe măsura realităților transcendente pe care urmează să le trăiască, trebuie să sufere deci o transfigurare, o spiritualizare. Această transfigurare, spiritualizare, se va realiza prin înviere, când trupul nostru cum am spus cu alt prilej, va primi proprietățile trupului înviat al lui Isus: strălucire, scutire de suferință, agilitate, penetranță; iar sufletul, prin lumina slavei cerești, va primi o capacitate suprafirească de înțelegere, spre a putea cuprinde – pe cât poate cuprinde o creatură – necuprinsul lui Dumnezeu.

Precum o ființă lipsită de rațiune nu își poate da seama de plăcerea spirituală ce o gustă savantul absorbit de efortul întru descifrarea tainelor firii, și nici de satisfacția ce îl stăpânește în clipa descoperirii adevărului căutat, tot astfel mintea și simțurile nu își pot imagina și nu pot savura bucuriile supranaturale ale vieții transfigurate prin înviere. De asemenea, precum crisalida – larva închisă în gogoașă – nu simte ce este lumina și plăcerea zborului din floare în floare în bătaia soarelui câtă vreme nu părăsește, transformată în fluture, învelișul întunecos în care este închisă, tot astfel ființa noastră, în condițiile prezente, nu poate experimenta realitatea fericirii cerești decât după ce trupul își va fi dobândit o altă formă de existență prin părăsirea mormântului.

Totuși, prin descoperirea făcută de Isus, noi știm unele lucruri despre Cer, despre împărăția spirituală în care comuniunea vitală cu Dumnezeu va constitui esența fericirii noastre după moarte. Această cunoaștere prin credință este însă voalată. Totuși, dacă credința noastră este vie, adică dacă este însuflețită de iubirea de Dumnezeu, iubire care constă în împlinirea poruncilor Sale, noi pregustăm Cerul încă aici pe pământ, deoarece prin iubire însuși Dumnezeu se sălășluiește în sufletul nostru și astfel devenim chivotul viu al Sfintei Treimi. “De Mă iubește cineva, va păzi Cuvântul Meu și Tatăl Meu îl va iubi și vom veni la El și locaș la El vom face”, spune Isus la evanghelistul Ioan (XIV,23). Acesta, la rândul său, în întâia sa epistolă catolică, afirmă: “Dumnezeu este dragoste și cel ce rămâne în dragoste, petrece în Dumnezeu și Dumnezeu într-însul” (IV,16). Deci, dacă prin iubire creștinul Îl posedă pe Dumnezeu în suflet, putem afirma fără să greșim că el posedă cerul în mod anticipat, ce-i drept voalat, dar real, iar când vălul trupului se va destrăma prin moarte, Cerul îi va apare în toată negrăita lui splendoare. De aceea, pe bună dreptate, spunea o sfântă: “Sufletul meu este cer, căci cerul este Dumnezeu și Dumnezeu este în sufletul meu.”

Deci, dacă sufletul în starea harică este un cer anticipat, deoarece în el locuiește Dumnezeu, atunci putem afirma că sufletul în care nu locuiește Dumnezeu este un iad anticipat, căci esența iadului stă în absența lui Dumnezeu.

Dar, poate fi oare sufletul omului gol de Dumnezeu? Doar catehismul ne învață că Dumnezeu este pretutindeni prezent. Există două prezențe ale lui Dumnezeu: o prezență ontologică și necesară, prin care Dumnezeu este prezent în noi ca în toate celelalte ființe și lucruri, El fiind Creatorul, susținătorul și vivificatorul întregii lumi, deci și al ființei noastre; cealaltă prezență a lui Dumnezeu este mistică și liberă; prin aceasta El sălășluiește în sufletul nostru ca Părinte și prieten, sub forma harului sfințitor. Prima prezență, fiind reclamată de însăși dependența ființelor, în existența lor, de Dumnezeu Creatorul lor, nu se poate pierde, deoarece spre a rămâne în existență ele au nevoie de influxul permanent al puterii și prezenței Sale active. A doua prezență, cea mistică, harică, pe care o are numai sufletul curat, se poate pierde, și se pierde totdeauna prin păcatul de moarte, dar, spre bucuria noastră, se recâștigă prin pocăință, deci atârnă de libera iubire a noastră față de Dumnezeu.

În consecință, Cerul, împărăția Cerului, nu este un loc în spațiu, ci ea este în noi, este o stare interioară, starea sufletului înduhovnicit, pătruns și vivificat de harul iubirii divine, prin care ființa noastră întreagă se transformă, se divinizează. Ea, Împărăția Cerului, începe aici pe pământ și crește cu fiecare suflet care însetează după Dumnezeu, care Îl recunoaște și I se dăruiește total Lui, trăind pentru El, pentru a instaura în viața sa și a semenilor domnia Adevărului, a Dreptății, a Binelui, a Iubirii. Această Împărăție, în care, aici pe pământ, realitatea comuniunii cu Dumnezeu este voalată, ascunsă, gustând-o după măsura în care noi Îl iubim pe Dumnezeu în semenii noștri, își va atinge desăvârșirea la Parusie, la a doua venire a Domnului, când nu numai omul, ci întreg universul va fi transfigurat, devenind un “cer nou și pământ nou”, în care Cristos, Alfa și Omega, va fi “totul în toate” și când sufletele, unindu-se cu trupurile glorificate prin înviere, se vor bucura pentru veșnicie de vederea fericitoare a lui Dumnezeu. În această realitate supranaturală S-a înălțat astăzi Cristos omul, cu trupul Său glorificat, în slava Tatălui, dar, prin Spiritul Său, prin Spiritul Sfânt, El continuă să rămână cu noi. El este transcendent și în același timp imanent, continuând să locuiască în noi, ca să ne lumineze, călăuzească și desăvârșească, pentru a ne lua apoi la El în locașul pe care ni l-a pregătit: “(…) merg ca să vă gătesc loc (…) pentru ca unde sunt eu să fiți și voi” (Ioan XIV,2-3).

Să trăim deci viața în lumina acestui adevăr fundamental că Cerul, Împărăția Cerului, începe de aici de pe pământ, prin viața în comuniune cu Dumnezeu prin harul sfințitor și se desăvârșește după învierea de obște, în lumina slavei divine. Iar în aceste zile de pregătire la sărbătoarea Rusaliilor, să-L rugăm pe Spiritul Sfânt să-Și reverse cu prisosință harul de a conlucra cu El pentru continua desăvârșire spirituală a noastră și a semenilor, în convingerea că cerul harului din sufletul nostru este preludiul cerului slavei veșnice. Amin.

 

* * *

 

Înălțarea Domnului

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

Cu fiecare an, praznicul Înălțării Domnului actualizează adevărul de credință istorisit de Sf. Evanghelie, că după mărita Sa Înviere din morți, Domnul nostru Isus Hristos a petrecut pe pământ încă vreme de patruzeci de zile.

În tot acest timp El S-a arătat de mai multe ori Apostolilor Săi, a mâncat, a vorbit cu dânșii despre lucrurile veșnice ale împărăției lui Dumnezeu. Pe Toma l-a întărit în credință, pe Petru l-a pus în apostolat și apoi l-a trimis la propovăduire în toată lumea (Matei 28, 19) și să predice Evanghelia la toată făptura.

Tot în acest timp, Isus le-a dat putere de a lega și dezlega păcatele oamenilor. “Datu-Mi-s-a toată puterea în cer, și pe pământ” (Matei 28, 18). “Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer, și câte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer” (Matei 18, 18).

Cu alte cuvinte, în acest timp după înviere și până la înălțare, Mântuitorul a așezat acele semne și taine văzute prin care sunt împărtășite credincioșilor darul lui Dumnezeu și posibilitatea de a fi cu Hristos. După ce le-a dat această putere, le-a spus și i-a încredințat, “că va fi cu ei și cu lumea până la sfârșitul ei”, adică va continua într-un chip nou să lucreze și să ajute pe oameni să se mântuiască. Apoi le-a poruncit Apostolilor “Să rămână în Ierusalim până se vor îmbrăca cu putere de sus”.

La împlinirea acestor zile, Mântuitorul apare pentru ultima oară în mijlocul Apostolilor în Ierusalim și după ce a mâncat cu ei, pentru a-i convinge despre adevărul Învierii Lui, îi ia cu Sine, ducându-i pe Muntele Măslinilor, aproape de Betania. Muntele acesta se înălța în partea răsăriteană a Ierusalimului până la 800 m deasupra nivelului mării. Odinioară, acest munte era plantat cu măslini de la care își trase și numele. Ajunși pe vârful acestui munte și “ridicându-și mâinile, i-a binecuvântat și când îi binecuvânta, S-a depărtat de la ei și S-a înălțat la cer. Iar ei închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare. Și erau în toată vremea în biserică, lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu” (Luca 24, 50-53).

În Faptele Apostolilor se spune că “un nor L-a luat de la ochii lor și privind ei, pe când El mergea la cer, iată doi bărbați au stat lângă ei îmbrăcați în veșminte albe și le-a zis: “Bărbați Galileeni, de ce stați, privind la cer? Acest Isus care S-a înălțat de la voi la cer, așa va veni, precum L-ați văzut mergând la cer” (Faptele Apostolilor 15, 9-12).

În planul mântuirii era hotărât ca Domnul Isus “Să se întoarcă în slava pe care a avut-o de la început la Tatăl, întru mărirea dumnezeiască spre a fi Mântuitorul tuturor oamenilor”. Timpul și spațiul nu puteau limita ființa Sa dumnezeiască, pentru că El era același “ieri și azi și în veac”, cum spune Sf. Apostol Pavel.

Poate că Apostolii nu înțelegeau, precum și nouă ne este greu să exprimăm în cuvinte că Înălțarea Mântuitorului la cer nu este o mutare spațială, precum nu este nici o despărțire, cum obișnuim să zicem, era doar ieșirea din realitatea văzută a simțurilor și trecerea în realitatea nevăzută a strălucirii Sale dumnezeiești.

Cu minunea Înălțării Domnului nostru Isus Hristos la cer se încheie lucrarea Sa pământească pentru mântuirea neamului omenesc. La acest praznic sărbătorim minunea prin care Isus Și-a arătat în chip deplin dumnezeirea Sa, puterea și mărirea Sa divină, întoarcerea întru slava pe care a avut-o dintru început la Tatăl.

Înălțarea și șederea de-a dreapta Tatălui este praznicul bucuriei celei mari. “Lumea toată, cea văzută și cea nevăzută, – cântă Sf.

Biserică – prăznuiește întru bucurie: îngerii slăvesc și oamenii laudă neîncetat Înălțarea Celui ce S-a unit cu noi prin trup, pentru bunătatea cea fără de margini a Lui” (Canon Utrenie).

Domnul S-a înălțat întru slavă pentru ca să fie mângâietor și mijlocitor al nostru către Tatăl ceresc: “Și dacă a păcătuit cineva, avem mijlocitor către Tatăl pe Isus Hristos cel drept” (I Ioan 2, 1).

Domnul Isus S-a înălțat la cer ca să trimită ucenicilor Săi și nouă pe Duhul Sfânt cel făgăduit (Ioan 16, 7), acest dar cum cântă Biserica: “Înălțatu-Te-ai întru slavă Împărate al îngerilor și pe Mângâietorul de la Tatăl L-ai trimis nouă”.

Duhul Sfânt împlinește în noi lucrarea Domnului Hristos și ne face părtași roadelor mântuirii. E un mare dar pe care l-am dobândit noi prin Înălțarea la cer a Domnului Hristos.

Domnul Isus S-a înălțat la ceruri ca un Dumnezeu și stă în cinste și mărire de-a dreapta Tatălui. El Însuși a mărturisit despre Sine: “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10, 30). Iar Sf. Apostoli le-a spus: “Să știți că Tatăl este în Mine și Eu sunt Tatăl” (Ioan 10, 38). “Mă duc să vă gătesc vouă loc”, a spus Apostolilor.

După Învierea și Înălțarea Domnului, noi, credincioșii nu mai stăm sub apăsarea păcatului, ci sub revărsarea harului dumnezeiesc, care face să rodească în sufletele noastre iubirea, bunătatea, respectul unuia față de altul, buna înțelegere, ajutorarea aproapelui, conlucrarea spre plinirea binelui în lume și tot ce este plăcut lui Dumnezeu. Acum înțelegem mai bine adevărul cuvintelor Scripturii: “Cu noi este Dumnezeu”, căci El este Mielul care “junghiat” stă la temelia mântuirii; întreține dinamismul lumii pentru desăvârșire și o aduce către progresul duhovnicesc în veșnicie.

Prin El, din nevrednici, vinovați, pierduți, am devenit nevinovați, regăsiți și prețuiți, înzestrați cu puteri negrăite ca să ne înălțăm de pe pământ la cer. El ne-a împăcat cu Dumnezeu luând asupra Sa pedeapsa ce ni se cuvenea nouă și ne-a “răscumpărat din blestemul legii, făcându-se pentru noi blestem” (Galateni 3, 13).

Bucuria sfântă revărsată din cer la Buna Vestire, la Nașterea Domnului și la Învierea Lui, vestită lumii și nouă prin sfinții îngeri, capătă acum, ca bucurie a Înălțării Domnului, putere și mai mare, fiind coroana cerească a tuturor darurilor care de sus coboară, de la “Părintele Luminilor”.

Înălțarea Domnului este prilej de adâncă meditație creștină care ne descoperă adevărul că prin har și voință omul se poate ridica integral – trup și suflet, la cea mai înaltă mărire, la îndumnezeirea Sa.

În persoana divino-umană a Fiului lui Dumnezeu, devenit Fiul Omului, firea omenească s-a ridicat la demnitatea sa de coroană a creațiunii, la așezarea sa – și cu trupul – pe tronul dumnezeiesc, ca Domnul și Stăpânul universului, așa cum l-a rânduit Dumnezeu din faptul creațiunii. Pe de altă parte arată originea divină a trupului care este creat de El, cu mâna Sa (Facere 1, 27) la fel ca și sufletul.

Sunt unele secte religioase contemporane care văd în trup un dușman al vieții omului. Această concepție este imorală, anticreștină, antisocială, antiumană, contrară oricărei judecăți sănătoase.

Ridicându-se hotărât împotriva acestei concepții și practici sectare din toate vremurile, Sf. Apostol Pavel redă, în chip clar și luminos, învățătura creștină despre demnitatea, valoarea și sfințenia trupului omenesc, scriind Corintenilor: “Nu știți că sunteți templul lui Dumnezeu și Duhul Său locuiește în voi?” (I Corinteni 3, 16).

Cu aceasta dumnezeiescul Apostol al neamurilor deschide o perspectivă infinită, superioară și cerească despre sensul vieții și rostului omului pe pământ, cu deosebire asupra semnificației divine a trupului său.

După învățătura creștină, trupul nu trebuie înjosit, disprețuit, chinuit, batjocorit, spurcat cu vorbe și fapte murdare. El nu trebuie făcut instrument al celui rău, al poftelor și plăcerilor inferioare. Nu trebuie făcut izvor de păcate și fărădelegi în viață. Dimpotrivă, el trebuie îngrijit, curățat, prețuit și sfințit. El trebuie scos din puterea forțelor păcatului, scos din puterile instinctelor josnice, animalice, care-l degradează și toate dorințele, aspirațiile și pasiunile lui trebuiesc canalizate rațional, normal, ca să devină templu în care, intrând Domnul Isus Hristos prin Sf. Împărtășanie, să locuiască Hristos în noi.

De aceea, Sf. Apostol Pavel ne poruncește tuturor credincioș ilor să fugim de beție și desfrânare, să nu mai păcătuim în trupul nostru, pentru că el este biserica lui Dumnezeu, este templul Sf. Duh care locuiește în noi, iar noi aparținem lui Dumnezeu (I Corinteni 6, 19-20). Deci, gura, limba, ochii, urechile, inima, picioarele și mâinile etc., toate trebuiesc puse numai în slujba lui Dumnezeu. Ele să audă, să vadă, să vorbească și să se bucure de tot ce este bun, frumos, drept, adevărat, să facă numai voia lui Dumnezeu, să-L laude și să-L preamărească pe El. Ele să fie numai izvor de virtute și nu instrumente ale păcatului și fărădelegilor.

Trupul să ne fie curat, loc sfânt în care sufletul să slujească lui Isus, aducându-I rugăciuni și cinstire spre slava Lui. Rostul acesta al tuturor organelor și membrelor omenești îl arată Sf. Biserică de la începutul vieții creștinești. Astfel în taina Sf. Mir, preotul – după ce a botezat pruncul – unge diferitele părți ale trupului, rostind “Pecetea darului Duhului Sfânt”, simbolizând astfel că pe toate acestea le supune să slujească numai lui Dumnezeu și nu Diavolului – să facă poruncile Lui, nu ale celui rău.

Înălțarea de-a dreapta Tatălui este sărbătoarea de bucurie duhovnicească, este mărturia ridicării firii omenești la suprema treaptă de intimitate și unire cu Sf. Treime; este dovada cinstirii și puterii ei desăvârșite, a preamăririi și întăririi Sale în sânurile dumnezeirii. Cu toată îndumnezeirea la care Domnul Hristos a înălțat firea omenească, Domnul Hristos rămâne legat de noi pe veci, rămâne OM deplin și modelul nostru de viață. Deși înălțat în slava cerului, El păstrează întreaga noastră omenitate fără de păcat, așa cum a rânduit-o Dumnezeu la creațiune.

Prin Înălțare, Domnul pătrunde cu harul Său întru cele dinlă untru ale sufletului omenesc, îl curăță, îl purifică și-i imprimă o mișcare către Hristos, către chemările cerești, către viața veșnică, devenind una cu Trupul Său tainic și zidind Biserica Sa prin pogorârea Sfântului Duh, care s-a așezat mai întâi în chip desăvârșit peste omenitatea lui Hristos. Dar bucuria cea mare pe care ne-o dă Înălțarea Domnului este bucuria siguranței credinței noastre care ne mântuie, acea siguranță că va veni odată clipa cea binecuvântată când noi, cu trupul și cu sufletul, vom fi întru împărăția cerurilor și îl vom privi pe Hristos, față către față, așa cum îl privesc îngerii și sfinții.

De aceea se cuvine ca noi, aici pe pământ, să trăim o viață cu Hristos și prin Hristos, pe care să-L purtăm în sufletul și faptele noastre. Întăriți în credința că Domnul Cel înălțat la cer este cu noi, că șade cu Trupul de-a dreapta Tatălui și ne cheamă la El ca să ne sfințim sufletul și trupul și să rămânem ai Săi pe veci.

Fiecare veac este asemenea unui val care se îndreaptă spre tărâmul veșniciei. Fiecare viață omenească e ca un strop de apă în cursul timpului și fiecare duce în ea o lumină sau umbre ale păcatului. Peste toți și peste toate stă iubirea lui Dumnezeu, arătată prin Fiul Său, înălțat la cer și prin lucrarea Duhului Sfânt, Mângâietorul și Vistierul tuturor bunătăților cerești.

Lucrarea vieții noastre trebuie călăuzită în spiritul acestui adevăr și trebuie să știm că toată lucrarea noastră, pentru mântuire, se desfășoară aici pe pământ, în mijlocul acestei lumi și că nimeni, personal, nu mai poate face nimic pentru îndreptarea sa după moarte.

Aici este locul milei creștine, aici este harul milostivirii noastre, aici trebuie cucerită cale înălțării noastre spre cer, prin rugăciune, mărturisire, credință, faptă, trăire, îndreptare. Nădejdea mântuirii ține de viața aceasta, cu condiția îmbrăcării noastre în veșmântul curat al lucrării și împlinirii poruncilor lui Dumnezeu. Toate valorile vieții noastre au preț numai dacă le-am pus în slujba celor lipsiți, celor în necaz, îndurerați, bolnavi, întunecați etc., care cu adevărat, formează valori nemuritoare, în slujba iubirii lui Dumnezeu și a aproapelui.

Stăpâniți de această bucurie, să mulțumim și să dăm mărire lui Dumnezeu în Domnul Cel înălțat la cer pentru tot ce a făcut pentru noi. Să ridicăm ochii și gândurile spre cele de sus, unde Isus ne-a deschis porțile veșniciei. “Să umblăm după lucrurile cele de sus, unde Hristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu” (Coloseni 3, 1).

Și să-L rugăm pe Hristos ca Înălțarea Lui la cer să fie și pentru noi un ajutor puternic spre a putea face parte din Împărăția Lui, unde bucuria e desăvârșită, nelipsită și veșnică.

Închinare Eroilor

Înălțarea Domnului Hristos, legată inseparabil de Sfânta Înviere sunt cei doi stâlpi pe care se zidește eterna sa dumnezeire și credința mântuirii noastre. Azi e praznicul spiritualității pure și absolute a creștinătății îndumnezeite prin viața exemplară a Fiului Omului, care se Înalță la ceruri pentru a sta de-a dreapta Tatălui.

De pe culmile absolutului religios, clipa de azi cu semnificația triumfului permanent al idealului creștin se coboară lin în valea relativității, pe plaiurile scumpe ale pământului nostru și se întegrează perfect și total în istoria națională ca zi a eroilor.

Ce tainică și fericită înrudire de sublim și de răscolitoare momente! În timp ce Înălțarea la cer a Domnului încoronează opera de izbăvire și mântuire câștigată de Mântuitorul lumii, cu infinite lupte, renunțări și jertfe trecute dincolo de bariera morții, ziua și cultul eroilor simbolizează culmea măririi, a luminii, a jertfei și a gloriei la care s-au ridicat, peste veacuri, aleșii neamului, ca să aducă întregirea, dezrobirea, pacea și libertatea după care am însetat de veacuri.

Mai presus de toate, azi, neamul nostru o dată cu Înălțarea Domnului își serbează istoria eroismului său legendar personificat prin eroi. Este istoria sufletului românesc împodobit cu bogate realizări ale virtuților de bărbăție și vitejie străbună prin care s-a clădit viața României de azi și se plămădește România de mâine.

De aceea toți cei buni la inimă, iubitori de neam, se adună și se vor aduna cât va fi lumea, în jurul sfintelor morminte ale marilor noștri înaintași, ca să ia tărie de credință, de luptă și de biruință. Orice popor își reazimă ființa pe morminte de eroi și își toarce istoria din caierul jertfei acelora, care în clipe de grea încercare au o mare putere de dăruire și sacrificiu.

În ceasurile grele și hotărâtoare, la Posada, Rovine, Chilia, Podul Înalt, Călugăreni, Plevna, Oituz, Mărăști, Mărășești, Odesa, Timișoara, București etc. ei au înțeles că viața noastră nu trebuie să se măsoare cu lungimea anilor, cu bogăția plăcerilor, cu umilință și robie, ci cu puterea de muncă, cu luptă, cu jertfă, cu eroismul, cu dragostea și cu afirmarea idealului ce trebuie slujit.

Suntem convinși că visul milenar înfăptuit prin ei, ne cheamă să apreciem spiritul lor de sacrificiu și să ne apropiem cu sfințenie, ca să luăm tărie de credință, de luptă, de jertfă și de biruință.

Căci prin ei, prin jertfa lor se face un punct de întâlnire cu istoria neamului și cu oamenii și în același timp jertfa lor constituie semnul vizibil al faptului că viața noastră devine o cruce și o înviere, un punct de întâlnire, sprijinit de dragoste și nădejde fără de care sufletul nostru ar fi sărac și pustiu, lipsit de firul ce îl leagă de istoria și credința întregului neam.

În ființa lor se află niște comori sfinte, truda și jertfa înaintaș ilor din care se hrănește neîntrerupt prezentul și viitorul nostru.

În ei stă, într-o exprimabilă legătură, ceea ce este vremelnic cu ceea ce este etern în făptura omului. Ei formează cartea de dăinuire a neamului din care au răsărit veac după veac în vatra zămislirii lui. Sunt brazde adânci în istoria neamului din care au răsărit idealuri și împliniri mărețe – jertfa lor a fost motivată de faptul că cine luptă pentru dreptate, cinste, libertate luptă pentru Dumnezeu, apără familia, moșia, cultura, limba, legea, neamul.

Ei sunt născuți din credința, hărnicia, truda și jertfa poporului. Ei au crezut în ființa neamului, pe altarul căruia au adus cea mai sublimă jertfă: Viața! Graiul pământului românesc din adâncuri și pe o arie tot mai întinsă dă mărturii sfinte despre adevărații lui stăpâni, care l-au lucrat cu sudoarea frunții lor și au pecetluit dreptul asupra lui și Libertății cu sângele de eroi și martiri. Din jertfa lor, în ceasurile noastre de îndoială, ne vin îndemnuri, mustrări și sfaturi, ca să pricepem ce este viața și scopul unui sublim ideal.

Ei s-au jertfit pentru idealuri atât de înălțătoare cum sunt acelea pe care le reprezintă Sf. Cruce și tricolorul național. Pilda lor de slujire necondiționată și jertfa neprecupețită pe altarul pământului strămoșesc, ne dau în aceste momente statornicia și viitorul țării și ne asigură biruința pe care o dorim.

E lung, nesfârșit de lung pomelnicul de eroi și martiri ai neamului românesc. Ei își dorm somnul în nădejdea învierii alături de strămoșii și părinții noștri și lasă ca pe osemintele lor de jertfă să se ridice mărețul edificiu: România! Pentru aceasta ziua eroilor, care se sărbătorește în această zi sfântă, simbolizează culmea jertfei, a bucuriei și gloriei la care s-au ridicat peste veacuri, aleșii neamului, ca să ne aducă întregirea, dezrobirea, pacea și libertatea după care am însetat! Dintre atâtea zile de reculegere “Ziua Eroilor” este și una din cele mai sfinte sărbători care ne poate da prilej de aducere aminte, căci prin jertfa lor au devenit pentru noi toți un adânc legământ sufletesc și înălțare.

Astăzi, ca niște trimiși ai neamului ei vin la noi, cu rol hotărâtor în viața de zi cu zi și ne cer să dărâmăm egoismul, răutatea, dușmănia, ura, nedreptatea și tot ce ne desparte și ne îndepărtează.

Să ne unim ca un snop de grâu – pentru a simți și împlini datoria noastră față de noi și de neamul nostru. Să prețuim valorile neamului și să le cultivăm cu grijă și să le punem în practică prin fapte bune, care se cer acum mai mult ca oricând.

Eroii reprezintă jertfa de veacuri a unui neam! Dar nu-i de ajuns numai să ne aducem aminte de ei cu respect și recunoștință! În această sfântă zi, ei cer de la noi să ne schimbăm firea prin înnoirea minții, schimbarea mentalității, și o recâștigare a gândirii sfinte care să ne ducă spre o renaștere, o reînnoire a sufletelor noastre în a deveni mai buni, mai cinstiți, mai muncitori, plini de înțelegere și dăruire.

În a ne contopi cu sufletul, viața, durerile și nevoile întregului popor.

Se vorbește de o lume nouă! Duhul eroilor vrea de la această lume, o slujire nouă, un ideal nou de viață plin de demnitate, de muncă cinstită, iubire, de jertfă și istorie. Să căutăm a ne ridica cu viața și faptele noastre la înălțimea Virtuților lor.

Ei nu se jelesc, ei cer să fie urmați pe calea muncii, a faptelor și a idealului de lumină din care să răsară pentru noi toți o viață mai bună, liberă, cinstită, plină de pace, dragoste și demnitate națională. Cinstirea faptelor lor eroice le-o vom arăta și dovedi nu prin simple discursuri și confesiuni retorice, ci prin înălțarea noastră la măreția și strălucirea jertfei lor! Făclie de lumină și de înălțare, eroii neamului ne cer astăzi un stil de viață nouă și devotament cu dăruire pe altarul neamului. Să plecăm genunchii și inimile noastre pentru pioasa reculegere în fața eroilor noștri, ctitori ai veșniciei românești și să lăsăm să cadă o lacrimă de recunoștință,în rugăciunea noastră pentru veșnica lor odihnă! Dormiți în pace scumpi Eroi, și pomenirea Voastră să fie în veci! Amin.

Text preluat de pe AMDM.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

 

* * *

 

Cuvânt la Înălțarea Domnului

Autor: Sf. Ioan Gură de Aur
Copyright: IoanGuraDeAur.ro

“Deci, Domnul Isus, după ce a grăit cu ei, S-a înălțat la cer și a șezut de-a dreapta lui Dumnezeu” (Marcu 16, 19)

Ce sărbătoare este astăzi? Este o sărbătoare înaltă și mare, care covârșește mintea omenească, și vrednică de marea bunătate a Aceluia ce a așezat-o, adică a lui Dumnezeu. Astăzi neamul omenesc iarăși s-a împăcat cu Dumnezeu. Astăzi vrăjmășia cea îndelungată s-a ridicat, războiul cel îndelungat s-a sfârșit. Astăzi s-a încheiat o minunată pace, care mai înainte niciodată nu se putea aștepta. Căci cine ar fi nădăjduit că Dumnezeu iarăși se va împăca cu oamenii? Nu pentru că Domnul era vrăjmaș al oamenilor, ci pentru că robul era ușuratic la minte; nu pentru că Stăpânul era aspru, ci pentru că robul era nemulțumit.

Voiești să știi cum noi am întărâtat asupra noastră pe acest Domn plin de dragoste și de prietenie? Este neapărat trebuitor să cunoaștem fondul vrăjmășiei de mai înainte, pentru ca atunci când vedem că noi, care eram vrăjmașii lui Dumnezeu, iarăși am fost cinstiți, să ne minunăm de dragostea Aceluia. Și să nu credeți că acea schimbare s-ar fi făcut în urma propriilor noastre merite, ci mai vârtos să nu încetați a recunoaște mărimea harului dumnezeiesc și de-a pururea să mulțumiți Lui pentru mărimea darurilor Sale.

Așadar, voiești să știi cum am întărâtat asupra noastră pe acest Domn iubitor de oameni, plin de dragoste, bun, care toate le-a întocmit spre binele nostru? Dumnezeu hotărâse odinioară a stârpi tot neamul nostru, și așa de tare Se mâniase asupra oamenilor, încât voia să-i stârpească împreună cu femeile, cu copiii, cu dobitoacele și cu tot pământul. El chiar spusese: “Voi pierde de peste tot pământul pe omul pe care l-am făcut! De la om până la dobitoc și de la târâtoare până la păsările cerului, tot voi pierde, căci îmi pare rău că le-am făcut” (Facerea 6, 7). Dar nu omenirea în sine ura El, ci răutatea ei.

Și noi, care păream nevrednici de pământ, astăzi ne-am înălțat la cer. Noi, care nu eram vrednici de nici o cinste pe pământ, ne-am înălțat la împărăția cea de sus și am trecut peste ceruri și am ajuns la tronul cel dumnezeiesc; și acea natură, care fusese alungată din rai de către heruvimi, astăzi s-a ridicat mai presus de heruvimi. Dar cum s-a săvârșit această mare minune? Cum ne-am ridicat noi la această înălțime, noi care am mâniat pe Domnul și nu păream vrednici nici de pământ? Cum s-a înlăturat acel război? Cum s-a îmblânzit acea mânie? Cum? Căci aceasta este de mirare, că nu noi, ci El, Care cu dreptate Se mâniase pe noi, ne-a chemat la pace și a întemeiat pacea. Cum, El a fost atacat și El cheamă la pace? Negreșit, căci El este Dumnezeu și de aceea ne cheamă pe noi, ca un Părinte plin de dragoste.

Să vedem, cum se face aceasta? Mijlocitorul păcii este Fiul Aceluia Care ne cheamă la pace; nu un om, sau înger, sau arhanghel, ori vreun altul dintre slujitorii lui Dumnezeu, ci însuși Fiul lui Dumnezeu este mijlocitor. Și ce face Mijlocitorul? Ceea ce se cuvine mijlocitorului. Precum atunci când doi sunt învrăjbiți se pune între dânșii un al treilea și potolește mânia unuia și a altuia, așa a făcut și Hristos. Dumnezeu Se mâniase pe noi, și noi ne abătusem de la Dumnezeu, dar Hristos a intervenit între noi și a împăcat amândouă părțile. Dar cum S-a făcut El mijlocitor? Pedeapsa pe care noi o meritam de la Tatăl, El a luat-o asupra Sa; din partea lui Dumnezeu El a suferit pedeapsa, din partea omenirii celei învrăjbite cu Dumnezeu – ocara.

Voiești să știi cum le-a luat pe amândouă asupra Sa? “Hristos, ne-a răscumpărat din blestemul legii, făcându-Se pentru noi blestem” (Galateni 3, 13). Acum vezi că El a răbdat pedeapsa cea pusă din partea lui Dumnezeu? Dar iată cum a luat asupra Sa și ocara ce vine de la oameni. Zice psalmistul: “Ocările celor ce Te ocărăsc pe Tine au căzut asupra mea” (Psalmul 68, 11). Așa a ridicat El vrăjmășia și n-a încetat a face și a suferi toate, până ce iarăși a împăcat cu Dumnezeu pe vrăjmașul lui Dumnezeu. Și ziua de astăzi este pricina acestor bunătăți.

El a luat pârga naturii noastre (adică natura omenească în a ei desăvârșire) și a dat-o iarăși Tatălui, făcând ca un lucrător de pământ care aduce lui Dumnezeu pârga roadelor, ca prin aceasta Dumnezeu să binecuvânteze tot câmpul. El a adus Tatălui pârga naturii omenești, și Tatăl a admirat jertfa, și pentru vrednicia Celui ce a adus jertfa, și pentru însăși curăția jertfei. Așa că Tatăl a luat-o cu mâinile Sale și a pus-o lângă Sine, zicând: “Șezi de-a dreapta Mea” (Psalmul 109, 1).

Dar cărei naturi a grăit Dumnezeu? Către natura cea omenească, ori către natura cea dumnezeiască a lui Hristos? Arătat este că aceleia căreia îi spusese odinioară: “Pământ ești și în pământ te vei întoarce” (Facerea 3, 19).

Nu era destul că natura omenească, prin Hristos, s-a ridicat la cer? Nu era destul că ea a ajuns în lăcașul îngerilor? Nu era, oare, această cinste negrăită? Însă ea a trecut mai presus de îngeri, s-a înălțat peste arhangheli, peste heruvimi și serafimi, și nu s-a oprit până ce a șezut pe tronul lui Dumnezeu. Socotește cât de jos stătea înainte natura omenească și cât de sus s-a ridicat! Nu se putea să cadă mai jos decât căzuse omenirea, și nici mai sus nu putea a se ridica decât a ridicat-o Hristos. Căci natura omenească prin Hristos s-a ridicat la cer. Și ce însușiri avea această natură mai înainte?

Eu mă opresc bucuros la înjosirea naturii noastre, pentru ca să recunosc mai bine uimitoarea ei înălțare, prin bunătatea Domnului. Noi eram pulbere și cenușă. Dar cel puțin aceasta nu era urmare a vinovăției noastre, ci din cauza slăbiciunii naturii noastre, că oamenii se făcuseră mai fără de minte decât dobitoacele, după cum zice și psalmistul: “Alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte și s-a asemănat lor” (Psalmul 48, 12). A se asemăna cu dobitoacele cele fără de minte înseamnă a fi încă mai înjosit decât ele. Adică, la dobitoace, lipsa de minte este ceva natural, nevinovat, dar o ființă înzestrată cu minte a se pogorî până la lipsirea de minte, aici este vinovăția voinței. Așadar, oamenii au căzut mai jos decât dobitoacele, s-au făcut mai nemulțumitori, mai nebuni, mai vârtoși, mai înjosiți, mai nesimțitori decât pietrele.

Ce trebuie să zic? Cum să mă exprim? Această nevrednică omenire, cea mai fără de minte decât toate, s-a ridicat astăzi peste toate. Astăzi îngerii au văzut ceea ce de mult doreau să vadă. Astăzi arhanghelii privesc cele pe care de mult așteptau să le vadă. Ei au văzut natura noastră strălucind de pe Tronul cel împărătesc, strălucind în slava și frumusețea cea nemuritoare. Căci acum, când natura omenească i-a covârșit cu cinstea, ei totuși se bucură, așa cum mai înainte jeleau înjosirea noastră. Deși heruvimii alungaseră omenirea din rai, totuși jeleau soarta ei.

Dacă oamenii simt compătimire pentru alții, cu atât mai mult îngerii au simțit compătimire pentru noi, căci ei sunt mai plini de iubire decât oamenii. De aceea se arată îngerii pretutindeni unde se vorbește despre reînălțarea omenirii, atât la Nașterea lui Hristos, cât și la învierea Sa din mormânt.

Astăzi, la Înălțarea Mântuitorului la cer, iată ce se zice în istoria Apostolilor despre îngeri: “… doi bărbați au stat înaintea lor în haine albe, care au și zis: Bărbați galileeni, ce stați căutând spre cer? Acest Isus, care S-a înălțat de la voi la cer, așa va veni, precum L-ați văzut mergând la cer” (Fapte l, 10-l1).

Ascultați acum cu luare aminte. Pentru ce vorbesc ei așa? Nu aveau oare ucenicii ochi? Nu văzuseră ei înșiși ceea ce s-a petrecut? Nu spune evanghelistul că S-a înălțat înaintea ochilor lor? (Fapte l, 9). Pentru ce, oare, s-au înfățișat atunci îngerii și le-au spus că El S-a înălțat la cer? Pentru două pricini:

Întâi, fiindcă ucenicii erau întristați pentru despărțirea de Hristos. Cum că ei în adevăr erau triști, aflăm din cuvintele Domnului: “Nimeni dintre voi nu mă întreabă: Unde Te duci? Ci, fiindcă v-am spus acestea, întristarea a umplut inima voastră” (Ioan 16, 5-6).

Când noi ne despărțim de prieteni și de rude, ne pare rău. Cum ar fi putut acum ucenicii să nu jelească și să nu simtă durerea, când vedeau că se desparte de dânșii Izbăvitorul lor, Dascălul și Sprijinitorul cel plin de dragoste, cel blând și bun? De aceea li s-au arătat îngerii; ei trebuiau să aline durerea ucenicilor pentru ducerea Domnului de la dânșii, prin făgăduința revenirii Lui. “Acest Isus, care S-a înălțat de la voi la cer, așa va veni, precum L-ați văzut mergând la cer”. Vă pare rău că El se ia de la voi, însă nu vă întristați, El iarăși va veni. Aceasta este întâia pricină a arătării îngerilor.

Pentru a doua pricină, nu mai mică decât prima, îngerul a adăugat: “El S-a înălțat”, adică S-a înălțat, S-a ridicat la cer. Distanța era prea mare și ochii omenești nu puteau să privească trupul ce se înălța până a ajuns la cer. Precum o pasăre, care se ridică la înălțime, se ascunde tot mai mult de ochii noștri, așa și trupul lui Hristos, cu cât mai sus se ridica, cu atât mai mult se depărta de ochii ucenicilor, fiindcă slăbiciunea vederii nu putea să urmărească lungimea distanței. De aceea s-au înfățișat îngerii, spre a încredința pe ucenici despre înălțarea Sa la cer, ca ei să nu creadă că El a fost luat la cer ca Ilie. Ilie a fost luat ca un rob al lui Dumnezeu, iar Isus ca Domn; Ilie cu o căruță de foc, Isus a fost luat de un nor, căci și Tatăl, precum zice Isaia, “sade pe nor” (Isaia 19, 1). Ilie, la înălțarea sa, a slobozit cojocul său asupra ucenicului său Elisei; dar Isus, după ce S-a înălțat, a făcut să se pogoare asupra ucenicilor Săi darurile Harului și a făcut nu numai un prooroc, ci mii de prooroci, care au fost cu mult mai mari și mai slăviți decât Elisei.

Așadar, iubiților, să priveghem și să îndreptăm ochii duhului nostru la a doua venire a Domnului. Apostolul Pavel zice: “însuși Domnul întru poruncă, la glasul arhanghelului, Se va pogorî din cer, și cei morți întru Hristos vor învia întâi. După aceea, noi cei vii, care vom fi rămas, vom fi răpiți împreună cu ei în nori, întru întâmpinarea Domnului” (I Tesaloniceni 4, 16-17). Însă nu toți. Ascultă ce zice Hristos: “Atunci vor fi două măcinând la moară, una se va lua, alta se va lăsa; în noaptea aceea vor fi doi într-un pat, unul se va lua, altul se va lăsa” (Matei 24, 41; Luca 17, 34). Ce înseamnă aceste vorbe neînțelese? Cele de la moară sunt săracii și chinuiții (la iudeii antici, slujnicele sau roabele erau datoare să macine făină în râșniță), cei din pat sunt bogații, care au și comoditate, și prisosință. Domnul voiește așadar să spună că atât dintre săraci, cât și dintre bogați, numai unii se vor mântui, alții însă vor pieri. Drepții vor fi răpiți în nori, spre întâmpinarea Domnului, iar păcătoșii vor fi lăsați și dați osândei.

Când un rege vizitează o cetate, obișnuiesc a ieși înaintea lui cei ce îi sunt favoriți; iar criminalii se țin în cetate, spre a aștepta pedeapsa lor. Tot așa va fi când Domnul va veni la judecată. Vom fi, oare, și noi atunci duși spre întâmpinarea Lui? Ah, eu cunosc păcatele mele și nevrednicia mea!

Deci, să nu se laude bogatul întru bogăția sa și săracul să nu se creadă mizerabil și nenorocit. Mai vârtos fericit, și sigur fericit, și de trei ori fericit este cel care se va arăta vrednic în ziua aceea a ieși întru întâmpinarea Domnului, de ar fi el și cel mai sărac decât toți. Iar noi, păcătoșii, să ne tânguim pe noi înșine, și nu numai să ne tânguim, dar să ne îmbunătățim, să ne schimbăm, pentru ca toți să primim cu vrednicie pe împăratul îngerilor și să putem gusta acea sfântă fericire întru Hristos Domnul nostru, Care fie proslăvit împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, în vecii vecilor. Amin.

din “Predici la duminici și sărbători”
Sf Ioan Gură de Aur, Editura Bunavestire – Bacău
www.ioanguradeaur.ro/predici-la-duminici-si-sarbatori/

 

* * *

 

Înălțarea la cer a Domnului Dumnezeului nostru Isus Hristos

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Sfântul Augustin ne relatează că Apostolii lui Hristos sărbătoreau anual ziua în care Dumnezeiescul lor învățător S-a înălțat întru mărire la cer. Sfânta Elena a construit o bazilică pe locul de pe care Isus Hristos S-a înălțat la cer, ca loc de pelerinaj pentru sărbătoarea Înălțării.

Isus S-a înălțat la Cer în ziua a patruzecea după Înviere. El s-a arătat pe pământ timp de patruzeci de zile, pentru a întări credința în Înviere discipolilor Lui și pentru a începe lucrarea de întemeiere a Bisericii Sale. Înainte de a-Și desfășura lucrarea de apostolat, Isus a petrecut patruzeci de zile în pustiu, și tot după patruzeci de zile de la răscumpărarea neamului omenesc de păcat, S-a înălțat întru glorie la cer.

“Patruzeci de ore a stat Isus Hristos în mormânt ca și o dovadă că a murit cu adevărat; patruzeci de zile a petrecut pe pământ pentru a dovedi, că El trăiește o nouă viață. Dacă Hristos ar fi înviat în ziua morții Sale, s-ar fi putut, ca unele persoane să fie cuprinse de îndoială în privința morții Lui. Dacă S-ar fi înălțat la cer imediat după Învierea Sa, fără a Se arăta celor aleși pentru revelarea acestui lucru o altă categorie de oameni putea să fie cuprinsă de dubii referitoare la autenticitatea Învierii Sale “.

Hristos S-a înălțat la cer într-o zi de joi. Tot joi și-a început Patimile Sale răscumpărătoare în Grădina Măslinilor și tot într-o zi de joi a triumfat asupra suferinței, căci S-a înălțat cu mărire la cer.

Hristos S-a înălțat la cer în timpul în care soarele strălucea cel mai tare, la amiază. Hristos a murit când soarele se apropia spre asfințit. Hristos s-a înălțat la cer, intrând în gloria cerească. Acest moment este tainic și înălțător: Dumnezeu adevărat și Om adevărat – asumându-și condiția umană și experiența vieții pământești de la naștere până la moarte – trece din lumea istorică intrând în veșnicie. Aici șade de-a dreapta Tatălui.

Pentru a ne face părtași Cerului este nevoie de rugăciune. La poalele Muntelui Măslinilor Și-a început Hristos Patimile Sale, iar aceste suferințe au fost atât de profunde, încât «Sudoarea Lui s-a făcut ca picăturile de sînge, care picurau pe pământ» (Luca 22, 44). De pe acest munte, Domnul Hristos S-a înălțat la cer, ca să arate că suferința duce spre glorie. Suferința este deasemenea drumul nostru spre cer. «Dacă pătimim împreună cu El, împreună cu El să ne și preamărim» (Romani 8, 17).

Din Ierusalim, Hristos i-a condus pe Apostolii Săi «până spre Betania și, ridicîndu-și mâinile, i-a binecuvântat. Și pe când îi binecuvânta, S-a despărțit de ei și S-a înălțat la cer. Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare. Și erau în toată vremea în templu, lăudând și binecuvântând pe Dumnezeu» (Luca 24, 50-53).

Se împlinește rugăciunea din seara Cinei de Taină: «Părinte…Eu Te-am preamărit pe Tine pe pământ; lucru pe care mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârșit. Și acum, preamărește-Mă, Tu, Părinte, la Tine Însuți, cu gloria pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea» (Ioan 17, 4-5).

Hristos S-a înălțat la cer pentru a pregăti un loc pentru noi. «În casa Tatălui Meu multe locașuri sunt. Iar de nu v-aș fi spus. Mă duc să vă gătesc loc. Și dacă Mă voi duce și vă voi găti loc, iarăși voi veni și vă voi lua la Mine, ca să fiți și voi unde sunt Eu», spune Mântuitorul (Ioan 14, 2-3). La Cina cea de Taină Dumnezeiescul nostru Mântuitor S-a rugat pentru noi: «Părinte, voiesc ca, unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i-ai dat, ca să vadă gloria Mea, pe care Mi-ai dat-o» (Ioan 17, 24). Noi suntem creați, nu pentru lumea pământească, ci, pentru fericirea Cerului. Noi «nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea, ce va să fie» spune Sfânta Scriptură (Evrei 13, 14). Pe pământ suntem doar niște pelerini, călători, cerul este adevărata patrie a noastră.

«Cugetați cele de sus, nu cele de pe pământ», – ne îndeamnă Apostolul Pavel (Coloseni 3, 2). Fiecăruia dintre noi, ne spune Mântuitorul nostru: «Adunați-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică și unde furii nu le sapă și nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta» (Matei 6, 20-21). Isus ne invită la bucurie: «Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră mare este în ceruri» (Matei 5, 12). În ceruri se află cerescul nostru Părinte, în Cer se află Mântuitorul nostru Isus Hristos, în Cer se găsește Mângâietorul nostru, Spiritul Sfânt, în Cer se află Mama noastră Preasfânta Fecioară Maria și în Cer este pregătit locul pentru noi.

După pelerinajul nostru prin pustiul încercărilor și al ispitelor din această lume pământească, sufletul nostru se va înălța până la dumnezeiescul Judecător, care ne va descoperi faptele bune și rele făcute. Dacă vom fi vrednici de vederea feței Lui, vom pătrunde prin umanitatea glorificată a Mântuitorului, în patria cerească.

Mai devreme sau mai târziu, pentru fiecare dintre noi va veni momentul părăsirii acestui pământ. După o viață dreaptă dusă aici pe pământ, aflându-ne în fața eternității nu vom striga asemenea primilor navigatori aflați în lungi călătorii de explorare: Pământ! Pământ!, și nici Ierusalime! Ierusalime!, ci cuprinși de farmecul frumuseții infinite a minunăției și splendorii Ierusalimului ceresc, cuprinși de extazul iubirii, vom exclama: “Cerul! Cerul”. Fă, Doamne, ca noi toți, să ne înălțăm la Domnul și să ne învrednicim de fericirea Cerului!

Rugăciune

Înalță-te la ceruri, o, Dumnezeule… Tu, ai locuit închis în pântecele Mamei Tale, cea, care s-a îngrijit de Tine, și de care Te-ai îngrijit și Tu… Pe Tine, Te-a recunoscut bătrânul Simion ca și prunc, și Te-a venerat cu mărire; ai suferit foamea și Te-ai ostenit în călătoriile Tale… Ai fost legat, închis, biciuit, încoronat cu spini, răstignit pe lemnul crucii, străpuns cu sulița; ai murit și ai fost îngropat. Înalță-Te spre înălțimile cerești, o Dumnezeule!

Învierea Ta, o Doamne, este speranța noastră, iar Înălțarea Ta, gloria noastră… fă, ca să ne înălțăm și noi la cer, asemenea Ție, și în acest fel însuflețește și inimile noastre, ca să fie înălțate spre cer, iar prin Tine, să fie eliberate de orgoliu, inimi care să se afle pe muntele care ești Tu, Doamne Isuse Hristoase, Tu, care Te-ai înălțat la cer și care ești asemenea unui acoperământ pentru noi.

Cine se înalță la cer? Acela, care S-a coborât din cer. Te-ai coborât din cer Doamne, ca să ne vindeci. Te-ai înălțat la cer Doamne, ca să ne duci și pe noi acolo. Dacă ne-am fi înălțat singuri am fi căzut; dar dacă Tu ne ridici devenim puternici… Către Tine, Isuse Hristoase, care ai înviat, strigăm: Doamne, Tu ești Speranța noastră; spre Tine, care Te-ai înălțat la cer, Doamne, Tu ești scăparea noastră. Amin. (După Sfântul Augustin)

 

* * *

 

Înălțarea la Dumnezeu

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Lecturile din această zi sunt bogate în mișcări și gesturi, cuvinte care dau un sens trecutului și care prevestesc viitorul. De fapt, textul din Faptele Apostolilor (1, 1-12), consideră Înălțarea Domnului, ca fiind puntea de legătură între istoria lui Isus – povestită în Evanghelie - și cea a Bisericii primare, prezentată în cea de-a doua carte a Sf. Luca.

Sensul Înălțării

Pentru Luca, Înălțarea are un dublu sens. Ea reprezintă o urcare la Tatăl “A fost dus în cer“, precizând astfel că Învierea nu reprezintă o reîntoarcere a lui Isus la viața de dinainte de moarte, ci intrarea Lui într-o sferă nouă, în mărirea lui Dumnezeu. Înălțarea este descrisă și ca o despărțire, o plecare “S-a dus de la ei“: Isus retrage din lume prezența Sa vizibilă, înlocuind-o cu o prezență nouă, nevăzută, dar mai profundă, care se percepe prin credință și prin ascultarea Cuvântului, la frângerea pâinii și în climat de frățietate. De fapt, putem afirma că Înălțarea Domnului este perfecțiunea Învierii, arătându-ne că Isus nu doar a biruit moartea, ci a pătruns într-o viață nouă: în tinerețea și fericirea lui Dumnezeu, care sunt infinite și veșnice.

Dacă în Evanghelie, Luca fixează Înălțarea la sfârșitul zilei Învierii – urmând schema conform căreia, totul se petrece la Ierusalim într-o singură zi – în Faptele Apostolilor, o încadrează la patruzeci de zile după Înviere. Apostolul nu este interesat de precizia cronologică, ci ne transmite doar sensul dublu al acestui mister: În Evanghelie – fixând într-o singură zi Învierea și Înălțarea – dorește să ne arate că acestea, fac parte nedespărțită, integrantă dintr-un singur plan de mântuire: Isus învie și imediat intră în mărirea lui Dumnezeu. În schimb, în Faptele Apostolilor – comunicându-ne că Isus îi întâlnește pe ucenici de mai multe ori, timp de 40 de zile – Luca întărește ideea conform căreia, ei au avut timp să fie instruiți de Isus, în vederea realizării misiunii lor. De fapt, simbolul numărului 40 ne spune că suntem înaintea unui timp special, unic, determinat și terminat; un timp care îi este îndeajuns lui Isus, pentru a-I permite o formare și informare amplă a ucenicilor. Să ne gândim la Moise pe muntele Sinai (Ex. 24, 18; 34, 28) și la cele 40 de zile ale lui Isus în deșert.

Căutându-i după Înviere, Isus ne arată că nu încetează să-i educe pe cei pe care i-a chemat de la început lângă El. El nu-i ceartă, ci le explică faptul că această cale, Fiul a ales-o, pentru a face întru totul voia Tatălui.

Dacă pentru noi Înălțarea reprezintă o “limită”, deoarece după Înviere, nu-L mai putem întâlni pe Isus, așa cum L-au întâlnit contemporanii Săi în timpul vieții Sale pe pământ, în același timp ea este și o “punte” ,deoarece în clipa în care Înviatul nu mai este vizibil ca și mai înainte, se face vădit cunoscut, prin mijlocirea persoanelor și hotărârilor ucenicilor Săi și al urmașilor acestora.

Căutându-i pe ucenici, după Înviere, Isus le-a și ne-a arătat că Dumnezeu “nu reușește” să trăiască departe de om și de aceea îl caută, oriunde s-ar ascunde și nu se predă, până când nu-l îmbrățișează din nou… “O iubire veșnică, ce a coborât și a pătimit pentru noi, doar ca să poată să ne împace cu Dumnezeu… În prăpastia morții, Cristos coboară pentru a-l lua de mână pe om și a-l conduce acasă, la Tatăl“.

Putem spune că Înălțarea este misterul care implică sfârșitul prezenței Sale vizibile de către ochii oamenilor, inaugurând un timp nou: timpul Bisericii, timpul misiunii și al Spiritului, care stimulează și sprijină misiunea apostolilor. În persoana ucenicilor și a urmașilor lor, prin propovăduire, Isus va continua să fie prezent, în chip invizibil, în mijlocul poporului Său… și acest lucru, până la a doua Sa venire, în glorie, atunci când prezența Sa va fi pe deplin arătată.

În așteptarea acelei zile, noi știm că la Înălțare, prin pătrunderea lui Isus în realitatea lui Dumnezeu, El a înălțat umanitatea noastră în viața lui Dumnezeu, iar unde a ajuns El, suntem așteptați și noi. De fapt, Isus, înălțându-Se la cer, ne-a deschis o cale nouă, pentru a avea acces să stăm în prezența Tatălui. Astfel, Înălțarea Domnului ne arată că viața fiecărui om este veșnică. Bernardeta de Lourdes a crezut cuvintele Mariei: “Nu-ți promit că te voi face fericită în viața aceasta, ci în cealaltă“.

Evanghelia ne spune că Înălțarea nu depinde de noi, ci de Dumnezeu: “și a fost înălțat la cer”. Isus este înălțat la cer, deoarece Tatăl Îl preamărește.

Înălțarea reprezintă trecerea lui Isus din lumea aceasta, la Tatăl. Prin Înălțare, nu doar umanitatea lui Isus, ci și omul concret, cu umanitatea sa – care aparține istoriei și lumii noastre – a pătruns în frumusețea și splendoarea vieții lui Dumnezeu. Aceasta s-a realizat, pentru că viața Sa a fost coerentă în iubire și în dăruire; nu s-a preocupat să se apere pe Sine, ci să se dăruiască în totalitate, altora. De aceea Tatăl L-a înălțat. Acest lucru este important pentru noi, ca să înțelegem că modul de a trăi al lui Isus, a fost cel mai eficient în interpretarea vieții.

Cerul: reîntoarcerea la Tatăl

Expresia folosită în Evanghelia după Luca “Isus a fost înălțat la cer“, exprimă reîntoarcerea la Tatăl, pentru că “cerul” este simbolul Tatălui, locul unde își are casa, unde locuiește. La fel și “norul” care – acoperindu-L pe Isus, îl face nevăzut în ochii apostolilor – în VT desemnează realitatea lui Dumnezeu, care este prezent, în chip misterios, în mijlocul poporului Său. Cuvintele “cerul” și “norul” sunt folosite în sens simbolic, transmițându-ne că Isus a intrat în Împărăția lui Dumnezeu și participă la regalitatea Sa divină.

Isus se reîntoarce la Tatăl, care este “mai mare” decât El, dar și decât toți oamenii la un loc, arătându-ne că mântuirea omului nu stă în importanța sau în puterea pe care a dobândit-o pe pământ, ci în ascultarea iubitoare față de Dumnezeu-Tatăl și în reîntoarcerea la El. De fapt, prin cuvintele: “Dacă M-ați iubi, v-ați bucura că merg la Tatăl, pentru că Tatăl este mai mare decât Mine“, Scriptura evidențiază întâietatea lui Dumnezeu peste toate lucrurile.

Tatăl este “mai mare” inclusiv decât universul și istoria, care vor lua sfârșit. Prin urmare, sensul ultim a tot ceea ce facem, nu-l putem afla în istorie, ci în eternitate. Înălțarea ne spune că problema omului, nu constă în prelungirea istoriei, ci în reîntoarcerea la Tatăl: în comuniunea cu El se împlinește ființa noastră. Sărbătoarea Înălțării ne cheamă să citim și să interpretăm istoria cu ochi diferiți, divini, modelându-ne viața după exemplul iubirii dintre Tatăl și Fiul.

Isus înviind, și-a arătat puterea, biruind chiar și moartea. Ceva “îi lipsește”, reîntoarcerea la Tatăl, comuniunea cu El… Astfel, Înălțarea ne spune că omul își află plinătatea numai în comuniune cu Dumnezeu! Ea nu anulează – anihilează – istoria, ci îi deschide porțile către infinitul divin, unde omenirea este invitată să experimenteze viața nouă, a comuniunii cu Dumnezeu. Iată de ce apostolii nu rămân blocați să-L plângă pe Isus înălțat, ci se grăbesc “cu mare bucurie” să dăruiască oamenilor calea care să-i conducă la întâlnirea cu Dumnezeu: de pe pământ, în cer.

Cu mare bucurie“… este expresia care ne amintește că aceasta ar trebui să fie starea de suflet continuă a creștinului. O mare bucurie, care poartă haina surâsului și care se extinde la comuniunea cu frații noștri. Ce păcat că, creștinii de astăzi și preoții, se plâng, se vaietă sau disperă… trăind în stres și nu în bucurie!

Maicii Tereza de Calcutta, i s-a cerut un sfat, o recomandare de viață de către niște vizitatori, pentru ca ei să trăiască mai bine. Ea le răspunse: “zâmbiți-vă (surâdeți-vă) unii altora; surâdeți soției voastre, soțului vostru, fiilor voștri; surâdeți tuturor fără să vă preocupați pe cine aveți înaintea voastră; acest lucru vă va ajuta să trăiți mai bine și să creșteți în iubire reciprocă“. Unul dintre ei a întrebat-o dacă este căsătorită… “Da!“, răspunse Maica Tereza, “și uneori îmi este greu să-I zâmbesc lui Isus, Mirele meu…”. Apoi ea continuă: “Este adevărat. Și Isus poate să fie foarte exigent și chiar când este foarte exigent, este frumos să-I răspunzi cu un mare zâmbet“.

Nu trebuie să ne mire că reacția ucenicilor la “Înălțarea Domnului” constă în rugăciune și în bucurie, ci aceasta, trebuie să ne îndemne să trăim asemenea lor – care primind vestea Învierii – s-au rugat și au trăit cu bucurie.

Darul Spiritului Sfânt

Trimițându-i în misiune, Isus nu îi lasă singuri, ci le dăruiește Spiritul: “Și iată, Eu trimit peste voi făgăduința Tatălui Meu; voi însă ședeți în cetate, până ce vă veți îmbrăca cu putere de sus” (Lc 24, 49). Mântuitorul știe că au nevoie de ajutorul continuu al lui Dumnezeu. Promisiunile lui Isus se adeveresc, căci în persoana Spiritului, Dumnezeu se reîntoarce la om. Spiritul vine cu darul iubirii divine, ajutându-i pe apostoli să vestească Evanghelia până la marginile pământului. Prin urmare, la baza predicării se află darul, puterea Spiritului – izvorul nesecat de viață – care luminează și dă curaj ucenicilor în vederea misiunii lor universale, căci: nici un om nu este exclus! De fapt, în Faptele Apostolilor Luca descrie cum s-a realizat – pas cu pas – misiunea apostolilor, sub comanda Spiritului Sfânt.

Spiritul are un rol fundamental în misiunea apostolilor, căci la baza Bisericii și al viitorului ei în lume se află darurile Sale: fidelitatea față de învățătura lui Isus, inteligența pentru ca aceasta să fie înțeleasă și apoi transmisă în chip viu și actual, în fiecare timp și loc.

Isus le promise darul Spiritului, dar condiția pentru a-L primi, consta în a rămâne uniți și în a se ruga. Chiar dacă apostolii aveau multe de făcut… Isus îi învață: înainte de toate trebuie rugăciunea! Pericopa ne spune că, Spiritul vine acolo unde este așteptat, invocat și iubit. Spiritul putem doar să-L cerem, nu să-L pretindem sau să-L cumpărăm… El este trimis peste credincioși prin mijlocirea lui Isus, direct de către Dumnezeu-Tatăl. Lui trebuie să I ne adresăm cu cererile noastre.

Este Spiritul cel care ne învață această cale, atunci când aprinde în noi darul pioșeniei, care ne ajută să nu fim indiferenți față de Dumnezeu și aproapele, ci să înțelegem că suntem fiii lui Dumnezeu și frații tuturor oamenilor. Inima creștinului nu trebuie să fie egoistă, ci duioasă și gata să-i slujească aproapelui.

În aparență, pioșenia este privită ca fiind relația directă a omului cu Dumnezeu, reprezentând “credincioșia”, religiozitatea persoanei, adică, recunoașterea și convingerea acesteia de a fi fiu al lui Dumnezeu, perceperea exigenței interioare de a-L asculta și capacitatea de a urma voia Lui nu din frică, ci din iubire. Totuși, darul pioșeniei – raportul omului cu Dumnezeu – se extinde la raportul cu aproapele, “Căci nu putem să îl iubim pe Dumnezeu pe care nu-L vedem, dacă pe aproapele pe care îl vedem nu îl iubim” (cfr. 1 Io).

Apostolii în misiune

Stând cu ei, Isus continuă să le spună apostolilor: “Și în numele Său se va predica la toate popoarele convertirea și iertarea păcatelor, începând de la Ierusalim” (Lc 24, 47). Mai întâi notăm că “propovăduirea” trebuie să se facă “în numele Său“, adică trebuie să se bazeze pe autoritatea Sa, nu pe altceva.

Cuvântul lui Dumnezeu nu se oprește, deoarece a-L mărturisi pe Domnul nu se face rămânând statici și privind doar cerul, ci urmând pașii făcuți de El pe pământ, urmându-I exemplul. De fapt, apostolii sunt trimiși în numele lui Dumnezeu, în misiune nu doar la poporul Israel, ci la toate popoarele. Ei merg să-și convertească frații, spunându-le: “Totul ți-a fost iertat, poți din nou să trăiești viața divină, Isus a murit și a înviat pentru tine! Nu este nimic inventat! Vin de la Ierusalim și am văzut cu ochii mei, l-am trăit pe pielea mea“. De fapt, apostolii pot să predice numai pentru că L-au însoțit pe Isus și au fost martorii celor întâmplate (cfr. Lc 24, 48). Ei ne învață că propovăduitor este cel care-L are pe Dumnezeu imprimat în suflet și respectă cu strictețe învățătura Domnului.

Descriind misterul Înălțării, Luca amintește cuvintele lui Isus, prin care îi trimite pe apostoli să răspândească marele eveniment al mântuirii, folosindu-se de propovăduire. Trimițându-i pe ucenicii Săi în misiune, Isus a dăruit creștinilor din generațiile succesive apostolilor, până la sfârșitul lumii, misiunea și responsabilitatea de a vesti tuturor neamurilor și în toate timpurile, Evanghelia Sa de speranță și lumină, semnele iubirii și ale mântuirii Sale. Și noi suntem chemați să dăruim iubirea lui Dumnezeu, persoanelor pe care astăzi le întâlnim, celor cu care trăim și celor pe care le ajutăm în problemele vieții sau în cele de credință. Această misiune nu este doar a papei sau a preoților, ci a tuturor creștinilor, pentru care chemarea la propovăduire, nu trebuie să constituie o greutate, ci mai degrabă, o bucurie pentru că au primit marea onoare, de a fi mărturisitorii Înviatului pentru totdeauna.

Privind exemplul sfinților, observăm că misiunea pe care Isus a încredințat-o Bisericii, se realizează. Chiar dacă Domnul S-a înălțat la cer, este cu noi, în cuvintele Scripturii, în Euharistie și, ne ajută să împlinim trăirea și răspândirea credinței până la marginile pământului.

Conținutul propovăduirii este convertirea și iertarea. Înainte de toate este vorba de convertirea minții, de înțelegerea că: Răstignitul este revelația lui Dumnezeu. A vesti iertarea păcatelor, echivalează cu a spune că, iubirea lui Dumnezeu este mai mare decât păcatele noastre. A vesti crucea, înseamnă a vesti un Dumnezeu care S-a sacrificat pentru noi și care ne iartă.

Binecuvântarea “finală”

La terminarea discursului, Isus îi conduce pe ucenici “până spre Betania” și îi binecuvântează (cfr. Lc 24, 50). Clipa despărțirii este solemnă. Ducându-i la Betania – locul prieteniei – Isus împlinește gestul care redeșteaptă în inima ucenicilor, bucuria și lauda lui Dumnezeu. El ridică mâinile pentru a-i binecuvânta, pentru a sublinia schimbarea inimilor lor blocate de frică, dar acum, transformate și deschise slujirii frățești.

Binecuvântarea lui Isus trebuie să ne întărească, deoarece chiar dacă cei dragi ai noștri nu ne binecuvântează, Isus ne face acest dar.

În timp ce îi binecuvânta, S-a despărțit de ei și fu ridicat la cer (Lc 24, 51). Observăm că, Înviatul îi lasă “ridicându-Și mâinile și binecuvântându-i“, după modelul preoților evrei. Această binecuvântare indică mântuirea pe care El o dăruiește și constituie garanția prezenței Sale: nu-i abandonează pe ai Săi, ci doar îi lasă momentan, pentru a se întoarce în chip nou ,în persoana Spiritului.

Dacă de multe ori, despărțirile produc neplăcere, în acest caz, harul lui Isus nu permite ca apostolii să experimenteze sentimentul durerii, ci al fericirii: “Și ei, după ce L-au adorat, s-au reîntors cu mare bucurie, la Ierusalim” (v. 52). Prin urmare, ucenicii pot să se bucure, căci Isus înălțat, duce cu El în cer natura umană și demonstrează că omului nu îi mai sunt închise porțile Raiului.

Concluzia pericopei de astăzi coincide cu sfârșitul Evangheliei după Luca. Referindu-se la apostoli, el constată: “Și stăteau mereu în Templu, lăudându-L pe Dumnezeu” (Lc 24, 53). “A sta” este un verb important pentru un creștin, care presupune o putere particulară: capacitatea de a nu fugi de problemele vieții, ci de a le înfrunta până la capăt. Acest atașament al apostolilor ne arată că numai omul stabil în voia Domnului, va putea bea din paharul fericirii.

Concluzia

Sărbătoarea Înălțării ne invită să “lepădăm toată grija cea lumească” și să medităm lucrurile veșnice: ne invită să mergem dincolo de timp și să ne gândim la viața noastră de după moarte, viața cea veșnică; ne cheamă să trăim pe pământ cu puterea Spiritului, practicând virtuțile divine, trăind viața divină. Înălțarea ne vestește o mare bucurie, deoarece Cristos a intrat împreună cu natura umană în eternitate, după ce a inaugurat istoria mântuirii pentru noi.

Venirea în mijlocul nostru a Mântuitorului – chiar dacă pentru o scurtă perioadă – a reprezentat și consfințit “venirea” lui Dumnezeu pe pământ, care a împărtășit cu omul orice lucru, în afară de păcat: refuzul, marginalizarea, trădarea prietenilor, dar a și experimentat bucuria, iubirea și solidaritatea. Un Dumnezeu care S-a făcut om, pentru ca să facă din om, un fiu înviat al lui Dumnezeu, din iubire.

Înălțarea este sărbătoarea speranței, deoarece în această viață presărată cu multe probleme și necazuri, Isus ne-a arătat țelul final al vieții noastre: de a ne uni cu El, în mărirea lui Dumnezeu. De fapt noi venind la Biserică, ne rugăm și ascultăm predica, tocmai pentru a cunoaște cum trebuie să ne trăim viața, pentru a ajunge acolo unde este El. Amin.