Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IX-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Deuteronom 5,12-15
2Corinteni 4,6-11
Marcu 2,23-28; 3,1-6

Marcu 2,23-28; 3,1-6

Într-o zi de sâmbătă, el trecea printre lanuri de grâu. Pe drum, discipolii săi au început să rupă spice. Atunci fariseii i-au spus: “Uite-i! De ce fac ce nu este permis în zi de sâmbătă?” Iar el le-a spus: “Nu ați citit niciodată ce a făcut David când ducea lipsă și i-a fost foame lui și celor care erau cu el, cum a intrat în casa lui Dumnezeu pe vremea marelui preot Abiatar și a mâncat pâinile ofrandei pe care nu aveau voie să le mănânce decât preoții și a dat și celor care erau cu el?” Și le-a spus: “Sâmbăta a fost făcută pentru om și nu omul pentru sâmbătă; pentru că Fiul Omului este stăpân și al sâmbetei”. A intrat din nou în sinagogă. Acolo era un om care avea mâna paralizată. Și îl urmăreau dacă îl va vindeca în zi de sâmbătă ca să-l poată acuza. El i-a spus omului cu mâna înțepenită: “Ridică-te în mijloc!” Apoi le-a spus: “Este permis sâmbăta să faci bine sau să faci rău, să salvezi o viață sau să o pierzi?” Dar ei tăceau. Atunci, privindu-i cu mânie de jur împrejur, întristat din cauza împietririi inimii lor, i-a spus omului: “Întinde-ți mâna!” El a întins-o și mâna lui s-a vindecat. Fariseii au ieșit îndată și au ținut sfat cu irodienii împotriva lui ca să-l dea la moarte.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Sărbătoare și odihnă

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Dumnezeu poartă de grijă făpturilor sale de frunte, oamenilor, în multe feluri, dar rânduindu-le ziua de odihnă, a voit să-i conștientizeze de datoria lui de a tinde să facă ceea ce el însuși a făcut după ce a creat toate: a privit, a văzut că sunt bune și s-a odihnit (cf. Gen 1,31; 2,2).

Sfântul Paul amintește de creația luminii din nimic, din haos și din întuneric, ca să lumineze pe pământ; și de cea mai frumoasă lumină a sufletelor noastre, care este Cristos, născut lumină din lumină (Crezul). Împotriva acestei lumini se duce o luptă continuă; Cel Rău caută să instaureze întunericul în inima omului, pentru ca de aici să atace pe oricine caută lumina (lectura a II-a).

Apostolii mănâncă boabe de grâu din spicele frecate în palme, spre marele scandal al fariseilor; iar Isus vindecă în zi de sâmbătă pe omul cu mâna uscată, spre a le dovedi celor scandalizați că sâmbăta este pentru om și nu omul pentru sâmbătă.

Și de această dată Isus desăvârșește legea sâmbetei, a zilei de odihnă, punând în evidență spiritul ei, nu litera. Litera îi face pe farisei și pe irodieni să pună la cale omorârea lui Isus. Litera ucide (2Cor 3,6).

Pentru a scăpa omenirea de această literă ucigătoare, Isus invită la sine pe toți cei obosiți și împovărați, pe toți cei robiți păcatului și urmărilor lui, pe toți obijduiții acestui veac, să ia jugul său asupra lor și, învățând de la inima lui blândețea și smerenia, să-și găsească odihna sufletului (cf. Mt 11,28) ca apoi numai prin ea să o primească și pe cea a trupului.

Despre ce fel de odihnă este vorba? Ce înțeles are odihna în Sfânta Scriptură? Și atotputernicul Dumnezeu are trebuință de odihnă?

Sfânta Scriptură spune că și el s-a odihnit în ziua a șaptea, după terminarea lucrărilor din cele șase zile. Ce trebuie să înțelegem prin acest s-a odihnit?

El și-a arătat fericirea și mulțumirea pentru tot ceea ce a făcut, transmițând creaturilor sale bucuria unei mari împliniri. La această bucurie a împlinirii unei mari lucrări, la acest spirit al legii din creație – transmiterea bucuriei – se referă prima lectură, care, prin Liturgia cuvântului de azi, ne invită să descoperim în creație bucuria lui Dumnezeu, care pentru el s-a transformat într-o sărbătoare veșnică. Ea este pentru noi o chemare la bucurie, la o participare cu Dumnezeu în creație și cu Isus la opera răscumpărării, considerată mult mai mare decât creația, la o luptă susținută pentru biruința luminii (lectura a II-a), până vom ajunge la odihna fără de odihnă a celor patru ființe serafice cu câte șapte aripi și cu mulți ochi, descrise de sfântul Ioan în Apocalips (4,8) că nu au odihnă nici ziua și nici noaptea, ci cântă necontenit imnul angelic: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu Atotputernicul, cel care era, cel care este, cel care vine!

Dumnezeu oferă oamenilor începutul bucuriei – odihnei fără odihnă – chiar din această viață, în măsura în care ei cred în odihna sa. Autorul Scrisorii către Evrei vorbește în șapte locuri de odihna lui Dumnezeu, făgăduită mai întâi poporului ales, dar în care evreii n-au intrat tocmai datorită faptului că n-au crezut și s-au răzvrătit, răstignind pe Cristos, care a venit pe pământ să ofere oamenilor odihna lui Dumnezeu, motiv pentru care el s-a jurat că ei nu vor intra în odihna lui (cf. 3,11-18; 4,1-3-5-8-10-11). Pe când noi, care am crezut, intrăm în odihnă (4,3), în sărbătoare, în fericire. Dumnezeu, hotărând astăzi o altă zi de odihnă (4,8), diferită de sabat, aceasta este duminica, Ziua Domnului, ziua comemorativă a învierii lui Isus pentru veacul nostru. Iar veacul ce va să vie – odihna cea veșnică – a Domnului (4,8-10) este rezervată pentru noi; dar trebuie s-o începem azi pentru a avea ce continua în veșnicie.

Sfinții din paradis au intrat deplin în ea, fiindcă peste ei se odihnește Duhul slavei și al lui Dumnezeu (1Pt 4,14), ca să se bucure de ostenelile lor de pe pământ, de lupta continuă pe care au dus-o împotriva întunericului (lectura a II-a), deoarece faptele lor îi urmează pe ei (Ap 14,13).

Dacă stăm și analizăm schimbarea zilei de sabat cu cea de duminică pentru zi de odihnă, intrăm în adevăratul spirit al legii care determină sensul profund, care duce la asemănarea cu Creatorul. Ziua de odihnă a lui Iahve, ziua a șaptea, sabatul, a fost dată omului în urma creației: ziua de odihnă a răscumpărătorului Isus este cea de duminică, fiindcă este ziua împlinirii unei acțiuni mai mari decât creația. Desăvârșind opera mântuirii prin învierea din morți, după ce s-a oferit ca jertfă Tatălui pentru ispășirea păcatelor omenirii și pentru răscumpărarea sufletelor noastre din robia păcatului și a Satanei (cf. Ef 2,14-16; Evr 2,14-15), înviind a intrat într-o odihnă nouă, competitivă cu firea noastră și cu viața cea nouă adusă de Isus. Cristos înviat, fiind capul Bisericii, dă acesteia odihna de care se bucură el însuși începând cu ziua învierii. Duminica a devenit ziua de odihnă a Bisericii, a trupului mistic, deoarece credincioșii, bucurându-se de învierea capului, se simt ușurați sufletește, fiindcă au fost îngropați cu Cristos în moarte prin Botez și cu el au înviat la o viață nouă (cf. Rom 6,3-9), acțiune dusă la bun sfârșit, având dreptul la o bucurie nouă, la o nouă sărbătoare pentru toate popoarele de sub cer, fiind ziua victoriei lui Isus pentru toți: asupra morții, asupra diavolului, asupra păcatului, asupra materiei și asupra granițelor convenționale dintre state.

Profețită de David – Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, ca să ne bucurăm și să ne veselim în dânsa - s-a împlinit prin învierea lui Isus și a cuprins inimile oamenilor, mai întâi pe cea a Mariei Magdalena (cf. Mc 16,9; In 20,14-17), apoi a grupului de femei care veneau să-i ungă trupul cu miresme (cf. Mt 28,9), a lui Petru (cf. Lc 24,34), inimile apostolilor (cf. In 20,19-20), ale celor doi ucenici în drum spre Emaus (cf. Lc 24,19-34), iar în duminica următoare ale tuturor apostolilor, fiind de față și Toma (cf. In 20,26).

Tot în zi de duminică s-a zămislit în sânul lumii împărăția lui Dumnezeu de pe pământ prin puterea Duhului Sfânt, care a coborât asupra celor adunați în Cenacol, având în mijloc pe preacurata Fecioară Maria, mama lui Isus (Fap 2,1-4; 1Cor 16,8) și de atunci creștinii au început să sărbătorească duminica în locul sâmbetei, oficiind cultul divin, participând cu multă bucurie la frângerea pâinii (Lc 24,30; Fap 2,42; 20,7-11; 1Cor 11,20-25; 16,2).

Nu timpul de 24 de ore al duminicii trebuie ținut, nu litera, ci spiritul – Să sfințești ziua Domnului – spiritul de sărbătoare, de împlinire creștină, de bucurie în Domnul printr-o asemănare cât mai fidelă cu caritatea lui Dumnezeu. Un creștin, conștient de spiritul legii zilei de odihnă, poate face din fiecare zi a vieții sale o zi a Domnului, ceea ce se intenționează de fapt prin sfințirea zilei Domnului, adică intrarea în ziua veșnică de odihnă. Nici o faptă, nici o acțiune, nici o muncă nu este oprită în ziua de odihnă, în ziua Domnului, dacă este destinată sfințirii, sărbătorii, adică bucuriei în Domnul, dacă este izvorâtă din iubire. Împotriva iubirii nu poate fi lege. Tatăl meu lucrează și eu lucrez, spune Isus (In 5,17).

Dacă evreii au redus sabatul numai la un repaus trupesc, Duhul Sfânt, trimis de Isus și de Tatăl ceresc, ne arată că ziua Domnului trebuie să fie o zi de cea mai intensă muncă spirituală și chiar fizică, dacă este necesar, pentru a scutura sate și orașe pentru a-i aduce pe toți oamenii să fie domni prin credința care acționează mereu prin caritate (Gal 5,6). Apostolii predică, botează, miruiesc, îngrijesc bolnavii, împart pomenile, adică muncesc până la epuizare ca viața lui Cristos Domnul să se arate în ființele umane (lectura a II-a), fiecare bărbat să devină un domn și fiecare femeie să devină o doamnă în ziua Domnului, să contribuie la învierea tuturor celor din jur. Și, când lumina – iubirea – biruie litera legii și tot mai mulți trăiesc din spiritul ei, atunci se ajunge la plinătatea vârstei lui Cristos.

Dacă Moise a zis poporului: Păzește ziua de odihnă și să o ții cu sfințenie, fiindcă ai fost rob în țara Egiptului și Domnul te-a eliberat de acolo, cu atât mai mult trebuie să o ținem noi, fiindcă am fost robii păcatului și ai morții; dar Domnul Isus ne-a eliberat și ne-a făcut copii ai lui Dumnezeu, fii ai învierii, moștenitori ai odihnei Domnului, ca atât cât timpul ne mai stă la dispoziție, să-i facem părtași pe frații noștri de odihna Domnului, de a se bucura că tot ceea ce am făcut tot timpul este foarte bine. Amin.

 

* * *

 

Fiul omului este stăpânul sâmbetei

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Din cele mai vechi timpuri, din perioada babiloniană, se cunoaște o zi cu numele de «sapattu» care stă, probabil, la originea cuvântului «sabat» – sâmbătă. Această zi era plasată la mijlocul lunii, la lună plină și era socotită o zi de dezmăț în cinstea zeilor. O cunoștea și Israelul și o punea în legătură cu sabatul. Dumnezeu, nemulțumit de felul în care era sărbătorită această zi lunară cu influiență păgână, decide: Voi curma toate desfătările ei, sărbătorile și lunile noi (pline) și sâmbetele și toate prăznuirile Israelului (Os 2, 13; Is 1, 13). Se pare că Israelul a făcut din ziua sapattu cu iz păgân, sărbătorită o dată pe lună, un sabat al desăvârșirii, punând-o prin lege în a șaptea zi a fiecărei săptămâni. Șapte era considerat număr perfect, de aceea menirea sabatului era să ducă la desăvârșire. Numai că legea acestei zile a fost interpretată greșit și nu și-a mai atins ținta. (cf. CBL p. 251).

Isus, care n-a venit să strice Legea și profeții, ci să ducă toate la desăvârșire (Mt 5, 17-19), intră în frecuș cu căpeteniile iudaismului care interpretau greșit legea sabatului (Mc 2, 23-3, 1-6). Ucenicii, care erau flămânzi, în timp ce treceau printr-un lan de grâu luau spice, le frecau în palmă și apoi ronțăiau boabele. A freca spicele în palmă în zi de sabat nu era permis, fiindcă era considerat ca un fel de treieriș. Căpeteniile iudaice, farizeii în primul rând, se scandalizează. Isus le răspunde citându-l pe David care, constrâns de foame, cere preotului Achimelec (nu Abiatar, cum zice Marcu) pâinile sfinte, ca să mănânce el și însoțitorii săi și le primește (cf. Sam 21, 2-7). După exegeza iudaică, acest caz avea o justificare: necesitatea hranei pentru viață. Ei bine, vrea să spună Isus, în aceeași situație se află și ucenicii mei. Sabatul este o lege care, ca toate legile, trebuie să fie destinată spre binele oamenilor. Prin urmare, nu trebuie să fie vreo contradicție între legea sabatului și necesitatea fundamentală a omului de a trăi; legea nu trebuie să-l înstrăineze pe om de viață. Acest lucru îl va afirma sf. Paul cu toată tăria: Cristos a venit să-l elibereze pe om de tirania legii (Rom 3, 20; Gal 1, 4-5; etc), fiindcă Sâmbăta, spune Isus, este pentru om și nu omul pentru sâmbătă. (cf. CBL p. 1033).

Isus, Mesia, Salvatorul lumii, «Fiul omului», n-a venit să-l condamne pe om, ci să-l salveze de la orice fel de înstrăinare legalistă, a venit să dea omului posibilitatea să-și afirme libertatea prin care se aseamănă cu Creatorul, imitându-l pe Cristos în libertatea sa de Fiu al lui Dumnezeu, de a fi și oamenii fii în Fiul printr-o singură lege, care nu se impune, ci se alege, și care este iubirea. «Ama et fac quod vis» – Iubește și fă ce vrei! (sf. Augustin). Nu există iubire cu forța. Iubirea se dăruiește și se acceptă în mod liber.

De ce căutau farizeii și irodienii să-l omoare pe Isus?

Fiindcă țineau la litera legii, care le convenea din punct de vedere material, și nu la spiritul legii, pe care nu-l mai aveau, care se pierduse în negura istoriei. Și, după cum spune sf. Paul, Spiritul este acela care dă viață, litera ucide (2Cor 3, 6), ei aveau litera legii și de aceea căutau să-l omoare.

Dar, care a fost scopul legii sabatului la început? Care a fost spiritul ei?

O interpretare este teocentrică și alta antropocentrică: una îl are pe Dumnezeu în centrul legii sabatului și alta îl are pe om. Legea, adică litera, prescria odihna în zi de sâmbătă. Ce însemnă odihna lui Dumnezeu și ce însemnă «odihna» pentru om? Interpretarea teocentrică pune odihna pentru Dumnezeu: Dar ziua a șaptea este sâmbătă pentru Domnul Dumnezeul tău (Dt 5, 14) care, după ce a creat toate, s-a odihnit (Gen 2, 3; Ex 20, 11). Aici odihna are înțelesul de sărbătoare, de fericire, de bucurie deplină, fiindcă a privit Dumnezeu la toate câte le făcuse și iată erau foarte bune (Gen 1, 31). Sabatul este, prin urmare, o chemare în a face ca toate să fie bune, ca toate să fie izvor de bucurie. De aceea i-a întrebat Isus pe farizei: Ce se cuvine a face sâmbăta, bine sau rău? Prin această întrebare dă de înțeles că se cuvine a face binele, că binele nu poate fi oprit de nici o lege, că fiecare faptă bună merită o sărbătoare, este vrednică de odihnă și acela care face toate bine se aseamănă cu Dumnezeu și va intra în odihna lui.

Interpretarea este antropocentrică când odihna devine semn al eliberării. Israelul trebuie să înceteze munca în ziua sâmbetei spre a-și aminti că a fost eliberat de munca forțată din Egipt, că se îndreaptă spre țara odihnei, că trebuie să împartă odihna cu cei din familie, cu sclavii și chiar cu animalele de povoară. De aici odihna capătă tot mai mult înțelesul de a nu face nici un efort fizic, nici chiar când ar trebui să faci binele necesar.

Fie în sens teocentric, fie în sens antopocentric, sabatul a fost o verigă din lanțul de transmisie a spiritualității umane peste veacuri. Pentru noi creștinii această verigă de timp a trecut, pentru alții încă nu. Cristos, care a respectat sabatul și l-a desăvârșit, a creat o nouă verigă în lanțul spiritualității în calitatea și cu autoritatea sa de «Domn al sâmbetei»; veriga a fost botezată cu numele de Duminică, adică «Ziua Domnului» sau ziua Iubirii, bazată, așa cum am spus mai înainte, pe legea nouă, care nu se impune, ci este aleasă în mod liber, conștient, responsabil și de aceea este superioară oricărei legi impuse. Ea este singura cale care duce la sfințenie. De aceea Dumnezeu a binecuvântat ziua a șaptea și a sfințit-o (Gen 2, 3), arătându-ne că în această zi Dumnezeu a făcut ceva deosebit, a sfințit timpul. Timpul este sfânt pentru că aparține lui Dumnezeu. Toți cei care vor intra în acest timp sunt chemați la sfințenie. A sfinți și a se sfinți înseamnă, oare, a nu face nimic?

Din Evanghelii apare că Isus alege, de preferință, sâmbăta pentru a face bine, nu din spirit de polemică sau non-conformism, ci pentru că sâmbăta este ziua privilegiată pentru a face bine, pentru a-l reintegra pe cel nevoiaș în plinătatea vieții, spre a-l elibera pe cel care este sclav sau prizonier într-o formă sau alta. Este ziua care încoronează creația și o duce spre desăvârșire (cf. MAC p. 863).

Isus este dinaintea timpului și prin el s-a făcut și timpul (In 1, 2); el stă, nu numai la sfârșitul desăvârșirii timpului, ci și la începutul lui: Eu sunt Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul (Ap 1, 8; Is 44, 6); el dă sens timpului și a sfințit prima clipă a timpului în care avea să apară ca Fiu al omului prin Duhul său Sfânt care la începutul creației plutea pe deasupra apelor, le sfințea spre a fi capabile să dea viață (Gen 1, 2). În acest scop prima zi a săptămânii amintește de prima clipă a timpului și de sensul vieții și al Învierii lui Isus care sfințește, desăvârșește timpul spre a fi apt ca să vadă arătarea în slavă, în sărbătoare deplină, pe fiii lui Dumnezeu.

Duminica este, prin urmare, chemarea de a trăi timpul în spiritul Evangheliei, de a face viața cristocentrică, ca unul fiecare să poată spune cu apostolul neamurilor: Pentru mine a trăi este Cristos (Fil 1, 21). Dumnezeu a sfințit creația în ziua a șaptea, iar Isus, prin învierea sa din morți în prima zi a săptămânii, a inaugurat jubileul veșnic al celor sfințiți în timp pe pământ.

Azi, pentru mulți, duminica și-a pierdut sensul religios pe care îl avea odinioară. Invazia unei civilizații științifice, tehnice, culturale, politice, sportive etc, a cam dat peste cap obiceiurile seculare și elementele mentalității colective de la sfânta Liturghie. Din ce în ce mai mult ea devine ziua odihnei în care nu se face nimic, ziua distracțiilor, ziua evadărilor în păduri, la mare și în orice alt loc deosebit de cel obișnuit; din ce în ce mai mult duminica devine ziua muncii pentru mulți, ca unii să se poată odihni, alții câștiga, alții să se poată distra. Pentru unii, mersul la biserică în zi de duminică înseamnă obișnuință; pentru alții satisfacerea unei porunci bisericești, similară cu sabatul; pentru alții înseamnă ieșirea din obișnuit spre a se întâlni cu alții, spre a vedea fastul oficierilor religioase etc.

Sfântul Paul nu a visat o situație triumfalistică a Bisericii, ci din contra (Lec.II-a: 2Cor 4, 6-11), a visat un remediu pentru ziua Domnului din zilele noastre. Când puterea sacerdotală se manifestă cu fast, cu pompă, cu zorzoane etc, se micșorează și se umbrește puterea lui Dumnezeu, de aceea Paul vede slujirea apostolică ca pe o specie de «nekrosis», stare de moarte care totuși înaintează din pricina lui Isus, ca și viața lui Isus să se arate în carnea noastră muritoare. Ca să poți împlini o astfel de misiune trebuie să ai credință. Credința, la sf. Paul, este mereu aceeași: moartea lui Cristos este valabilă numai pentru faptul că duce la Înviere (cf. 1Cor 15). Pentru că Isus vestise cu autoritate că sâmbăta este pentru om și nu omul pentru sâmbătă, a fost amenințat cu moartea. Creștinul, care trăiește ceea ce Isus a vestit, cu atât mai mult trebuie să aibă soarta lui Cristos: moartea care duce la înviere. Această soartă și-o pregătește duminica, zi în care credința lucrează prin caritate (Gal 5, 6).

 

* * *

 

Dar omul este capabil să reziste la centru?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Omul renunță ușor să fie domn

De acord, omul la centru. Omul răscumpărat din sclavia muncii. Omul redevenit domn. De acord, sacralitatea persoanei. Individul mai important decât legea. Dar trebuie să avem și curajul de a ne pune unele întrebări “insolente”: omul vrea într-adevăr libertatea? Și, mai ales: este dispus să plătească prețul? Oare nu este omul care abdică cu extremă ușurință la vocația sa de domn și se pune în slujba lucrurilor, a producției, a câștigului, a instinctelor?

Nu este oare omul însuși care se descoperă incapabil de a “face sabatul”, adică să rupă lanțul, să se oprească; dimpotrivă, pare că simte gustul de a mări ritmul și gâfâitul cursei proprii, și vai de cel care îl oprește. Nu este, prea adesea, omul care cedează locul pe care Creatorul i l-a desemnat, renunță la demnitatea proprie și la drepturile proprii? O dată dilatate spațiile timpului liber, cum le fructifică, cu ce le umple? Suntem siguri că nu-l va înlocui cu un alt gol, altă rumoare, altă amețeală? Da, pentru că poate fi o muncă alienantă, dar poate să fie și un mod de interpretare a odihnei mai alienante și… obositoare. Omul este într-adevăr convins că sensul propriei vieți nu constă numai în muncă, dar și în joc?

Așa: sărmanul cu mâna anchilozată, pe care Cristos la pus în mod provocator la mijloc – gest de sfidare deschisă împotriva jandarmilor ordinii sacre – în sinagogă, o dată întors acasă vindecat, va fi capabil să domnească în acea poziție centrală, sau nu va ajunge mai degrabă la periferie, lăsând să mai fie legea (cea a eficienței, a competiției, a preocupărilor obsesive, a succesului, a intereselor, a banului) care să ocupe centrul scenei? Este inutil să continuăm să declamăm formule de efect, să afișăm manifeste solemne, când protagonistul nu vrea să interpreteze acea partitură.

Profanarea unui individ are loc, de cele mai multe ori, cu consensul necondiționat al interesului. Omul pune la dispoziție viața proprie, ființa proprie, propriul timp, pentru… alte scopuri. El cedează celui mai bun ofertant templul care este persoana sa pentru ca aici să fie oficiate riturile cele mai nedemne ale lipsei de semnificație și ale vulgarității.

Sâmbăta, timp al memoriei

Este important să nu cădem în echivocul legalismului farizaic, care subliniază mai ales caracterul negativ al sâmbetei.

Trebuie să ne convingem că nu se poate limita la interzicerea muncii. Dacă ne gândim bine, tocmai preocuparea obsesivă despre “muncile oprite”, tipice și unei tradiții creștine, demonstrează că munca deține primatul, reprezintă măsura oricărui lucru, pentru că totul este redus la o problemă de a munci sau de a nu munci. Trebuie, mai degrabă, să considerăm aspectul pozitiv al sâmbetei, care este afirmația inutilului, celebrarea gratuității.

Repausul de sărbătoare trebuie să devină momentul memoriei, al contemplării destinului omului. Momentul speranței. Ocazia favorabilă pentru a descoperi sensul și valoarea timpului, și deci a vieții. Chiar și semnificația zilelor de lucru nu este dată de muncă. O descoperim numai grație celei de a “șaptea zi”, adică prin repaus. Este necesar să așezăm sâmbăta în dimensiunea bucuriei din Țara Promisă. “Sâmbăta este timpul de adorație, timpul festiv, timpul coral, timpul cântecului, timpul ospățului voios, este, în sfârșit, în perspectiva creștină, a șaptea zi, ultima zi, sabatul etern, în care toți ne vom odihni de oboselile istoriei dar pentru a ne bucura de roadele surprinzătoare care vor fi, împreună, roadele muncii omului și roade ale îmbelșugatei milostiviri a lui Dumnezeu” (E. Balducci).

Așa cum munca din zilele de lucru nu poate fi raportată exclusiv la legea producției și a profitului, la fel și odihna sabatică nu poate fi redusă la o chestiune de legi și regulamente, de permisiuni și de interziceri. Ar fi două forme de sclavie paralelă. Nici omul economic, nici omul festiv nu pot fi programate în mod rigid. Dumnezeu este de partea omului. Și îi oferă sâmbăta ca un spațiu de libertate, de viață, de creativitate, de iubire, de poezie, sustrăgând-o de la orice formă legalistă. Dumnezeu este Acela care oferă omului posibilitatea de mișcare, lărgește spațiile, nu le restrânge.

Sf. Augustin va spune: “Noi înșine vom fi ziua a șaptea”. Și vom fi printr-un drum de ascultare voioasă, sub semnul harului, în timp ce vom câștiga pâinea care ne este “dăruită”, și cântecul nostru de bucurie va învălui glasurile de dezaprobare a farizeilor care “răsar” peste tot.

Primatul altuia

Când Isus declară că “sâmbăta a fost făcută pentru om și nu omul pentru sâmbătă”, afirmă nu numai primatul omului, dar și primatul altuia, al celui slab, al sărmanului care suferă. Vindecarea provocatoare a omului cu mâna paralizată introduce, în afara principiului repausului, și pe cel al solidarității. Gloria lui Dumnezeu și vindecarea unui nefericit coincid. Eu, însă, sunt responsabil de sărbătoarea celui sărac. Nu-mi este permis “să celebrez sâmbăta” mulțumindu-mă cu adorarea lui Dumnezeu, să mă odihnesc în bunăstarea mea, materială și spirituală, și să ignorez pe cei ce suferă, neglijând pe cei care nu au pâine sau speranță.

A celebra sâmbăta înseamnă și să deschizi ochii și inima în fața mizeriei care mă înconjoară, a singurătății atâtor persoane. În acest sens, eu dau slavă lui Dumnezeu când îi fac fericiți pe frați.

Ortodoxia, adică poziția justă

Prin vindecarea “scandaloasă” săvârșită de Isus în sinagogă în ziua oprită, se încheie capitolul pe care Marcu îl dedică controverselor din Galileia. Nu putem să ne permitem să minimalizăm importanța acestor diatribe. Nu este vorba, de fapt, de simple dispute doctrinale, dispute asupra chestiunilor rituale sau juridice. Dedesubt este ceva mai mult. Adversarii sunt înfruntați pe terenul lor preferat. Ei ar vrea să angajeze discuții contrapunând argument la argument, interpretare autorizată la interpretare și mai autorizată.

Isus, dimpotrivă, în loc să opună rațiuni, opune propria persoană, gesturile proprii, alegerile proprii. Ortodoxia se întâlnește cu o Persoană, nu cu o altă doctrină. Dacă ne gândim bine, aceste controverse, pun întrebarea care străbate toată evanghelia lui Marcu: “Cine este Isus?” Și polemicele care se dezvoltă ne dau, nu o soluție a “cazurilor”, de triumf al unei teze asupra alteia, ci o auto-revelare a lui Cristos însuși. El este Mirele care inaugurează timpul bucuriei. El este Acela care îl eliberează pe om de obsesia observării exterioare, de sclavia legalismului, pentru a-l face să se miște în spațiul vieții, al iubirii, al libertății, al darului. Identitatea lui Isus se descoperă aici, în a fi-pentru-om.

Și aceasta introduce un alt element intolerabil pentru adversari, constrânși să ia poziție, nu pe tărâmul ideilor abstracte, ci pe cel al valorilor. A discuta cu Isus înseamnă a renunța la citatele docte, la cazurile citite în cărți, și a accepta să te lași interpelat de o prezență. Mai mult, de două prezențe. Nu este vorba de a avea dreptate. Ci de a te declara pentru sau contra cuiva. Ortodoxia nu mai este o chestiune de a avea idei juste, ci de a lua poziția justă. O persoană religioasă se poate considera la post când iese afară și se compromite în favoarea gloriei lui Dumnezeu, adică în favoarea omului.

Schimbă, de aceea, radical și stilul ascultării: “…Isus, în loc să înmulțească și mai mult numărul pretențiilor lui Dumnezeu, parcurge o cale complet diferită, cu o libertate care scandalizează pe contemporanii săi. Omul trebuie să lase să i se dăruiască orice lucru de la Dumnezeu fără nici un calcul și trebuie să deschidă inima pentru acea bucurie. O inimă astfel deschisă, îl va sluji pe Dumnezeu pentru bucurie ca un copil care nu mai privește pe furiș recompensa sau care se teme de vargă, ci trăiește în iubirea față de părinții săi…

… O ascultare care nu facturează serviciile aduse lui Dumnezeu cere o putere de iubire care depășește cu mult observarea unei legi. Și totuși rămâne mereu o ascultare în libertate, la care participă și inima. La o astfel de ascultare cheamă Isus cu cuvântul său și cu conduita sa”. (E. Schweizer).

Mizeria și gloria

Paul în schițarea, trăind – este cazul s-o spunem – pe pielea proprie, portretului predicatorului, pune în contrast: gloria și mizeria. Două abisuri care dau amețeli. Subliniază, de o parte, puterea excepțională a predicării. De altă parte, slăbiciunea extremă a predicatorului. Imaginile propuse de Paul apar de o îndrăzneală nemaiauzită. Gloria divină care strălucește pe chipul lui Cristos, strălucește și “în inimile noastre”. Acest fenomen este comparat de-a dreptul cu creația primordială a luminii: “Dumnezeu a zis: “Să fie lumină!” Pasajele discursului sunt destul de descumpănitoare.

Gloria lui Dumnezeu strălucea pe chipul lui Cristos. Acum luminează inima oricărui apostol. De aici pornește un cuvânt “luminos” care devine cunoaștere a lui Cristos pentru alții. Pentru aceasta – și putem să fixăm ultimul mesaj implicit – primirea în credință a mesajului din partea ascultătorilor se traduce și pentru ei ca o lumină interioară. Este interesant de notat cum “cunoașterea” nu vine de la minte, ci de la o inimă incendiată de lumină. Totuși, “purtătorii de lumină” nu au nici un motiv fă fie orgolioși, din moment ce recipientul lor este făcut din materiale slabe, fragile: “Noi avem această comoară în vase de lut, pentru ca să apară că această putere extraordinară vine de la Dumnezeu și nu de la noi”.

Dumnezeu nu se încrede în eroi invulnerabili, sau oricum în personaje excepționale, ci în instrumente mizerabile. Micimea, slăbiciunea, nu etalarea puterii umane, manifestă puterea divină. Paul pune în evidență – în patru antiteze – dimensiunea corporală a apostolului. Un trup extrem de fragil și supus la numeroase încercări. Pătimiri, persecuții, oboseli, dificultăți, întristări, consumat fizic, chiar și moarte: totul este înfruntat “pentru cauza lui Isus”. Mai mult, Paul ajunge să spună că suferințele apostolului sunt suferințele lui Isus însuși. Trupul apostolului devine astfel locul unde se manifestă puterea învierii. Moartea sa – și este sfidarea extremă – este afirmarea vieții. “Raportul dialectic viață-moarte a lui Isus Cristos devine ritmul și chiar sensul întregii vieți creștine și în special al celei apostolice” (R. Penna).

Iată atunci că predica și ascultarea nu sunt o problemă numai de discursuri, ci devin experiență de moarte și de viață. Cuvântul face să moară și să trăiască atât predicatorii cât și ascultătorii: “… Suntem expuși la moarte din cauza lui Isus, pentru ca și viața lui Isus să se arate în trupul nostru muritor”. Conștiința participării la misterul pascal imunizează pe creștin în general și pe apostol în special împotriva triumfalismului în cheie lumească și contestă de la rădăcină orice pretenție de afirmare de sine.

 

* * *

 

Duminica a IX-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Într-o zi, un rege l-a întrebat pe poetul Torquato Tasso:

- Care ființă credeți că este cea mai fericită?

- Dumnezeu! a răspuns poetul.

- Corect. Și dintre oameni?

- Cel care îi seamănă cel mai mult lui Dumnezeu!

2. Tema

Împreună cu Dumnezeul care ne iubește în inimă, este mereu sărbătoare!

3. Mesajul zilei

Dumnezeu Tatăl pregătește pentru noi, copiii săi, o sărbătoare veșnică.

- Din prima lectură. În ziua de sabat, evreii se odihneau și aminteau bunătatea lui Dumnezeu care îi crease și îi eliberase din sclavia egiptenilor (= Paștele ebraic). Dumnezeu stabilise această zi de sărbătoare și de odihnă și pentru binele lor, pentru seninătatea lor: “pentru ca slujitorul și slujitoarea ta să se odihnească cu tine”.

- Din a doua lectură. Celebrăm sărbătoarea săptămânală pentru a aminti, pe lângă creație, în mod deosebit învierea lui Isus. Gloria lui Dumnezeu strălucește în Isus, care ne ajută să trecem de la sclavie la libertatea fiilor lui Dumnezeu, de la moarte la viață, de la tristețe la bucurie.

- Din Evanghelie. Prin două răspunsuri clare (sâmbăta este pentru om; este drept ca în ziua de sâmbătă să se facă binele), Isus face să izbucnească bucuria sărbătorii mesianice în sâmbăta evreilor. Împreună cu Isus, pentru creștini a început duminica bucuriei, a mântuirii și a iubirii. Această duminică se va termina abia în cer, unde Dumnezeu ne-a pregătit o odihnă veșnică.

Isus a transformat lumea într-o sărbătoare.

- Pentru aceasta a trebuit să lupte și să sufere. Am văzut în aceste duminici mai multe ciocniri între Isus și farisei. Să le rezumăm pentru a putea înțelege mai bine evanghelia lui Isus.

- Fariseii, acești călugări din timpurile lui Isus, îi reproșează Mântuitorului: Tu nu trebuie să fii prieten cu păcătoșii! Trebuie să îi pui pe ucenicii tăi să postească! Nu trebuie să le permiți apostolilor tăi să încalce sâmbăta, culegând spice! Nu poți vindeca bolnavi sâmbăta!

- Felul de a gândi al lui Isus nu se poate potrivi cu cel al fariseilor! De ce? Pentru că reflectă iertarea lui Dumnezeu; pentru că Isus îi iubește pe păcătoși; îi cheamă să lucreze în împărăția sa; pune iubirea deasupra oricărei alte prescripții religioase; vrea o lume umană, bună, solidară.

- Isus a transformat lumea într-o sărbătoare, pentru că a adus legea iubirii, chiar dacă aceasta poate comporta și jertfă.

4. Exemple

a) Bucuria este rodul iubirii.

Un fel de Dante budist a coborât să viziteze iadul și apoi a urcat la contemplarea paradisului.

Iadul i s-a părut ca un imens, aprins banchet, în care sufletele regilor erau condamnate să mănânce orez cu bețișoarele tradiționale de fildeș, dar prea lungi, și de aceea nepotrivite pentru a duce la gură prețioasa mâncare. Chinuindu-se cu mânuirea dificilă a lungilor

instrumente, condamnații se loveau între ei, își încrucișau bețele cu ale celorlalți, iar orezul se împrăștia peste tot, dar fără să ajungă la gura celor înfometați. De aici furie…

Urcat în paradis, Dante budist a avut surpriza să vadă același fel de banchet: o masă îmbelșugată, cu același fel de orez și aceleași bețișoare, nepotrivite pentru mâncat. Dar cei invitați erau satisfăcuți și apetitul lor era satisfăcut din plin, erau în armonie. Cum era posibil? Secretul era foarte simplu. Fiecare dintre cei invitați nu se gândea să se hrănească pe sine, ci îl servea pe cel din fața lui! (P. Bargellini).

b) A fi, indiferent de condiții, instrumente de seninătate și bucurie.

Un învățător al legii îi privea pe vânzătorii din piață. I-a apărut profetul Ilie. Învățătorul i-a spus:

- Va intra vreunul dintre acești vânzători în împărăția lui Dumnezeu?

Profetul, coborând capul, a răspuns:

- Nici unul, chiar nici unul!

Între timp au venit în piață doi bărbați. Prin jocurile lor atrăgeau atenția tuturor; până și copiii râdeau. Atunci profetul Ilie a spus: “Aceștia cu siguranță vor ajunge în împărăția cerurilor”. Învățătorul legii se duse să vorbească cu doi comici: “Ce vindeți?” Ei răspunseră: “Chiar dacă deseori noi avem inima tristă, vrem să vindem tuturor bucuria de a trăi”.

c) A face pe cineva să zâmbească este un act de milostivire.

Un țăran irlandez, mereu fericit, avu într-o noapte un vis ciudat. I se păru că era mort și că ajunse la judecata finală. Era disperat pentru că avea multe probleme de conștiință; i se părea că Judecătorul, primind pe cineva printre cei fericiți, spunea: “Mi-a fost foame și tu mi-ai dat să mănânc; mi-a fost frig, iar tu m-ai îmbrăcat etc.”; se părea că orice faptă bună făcută din iubire față de Cristos era răsplătită.

Țăranul tremura pentru că nu-și amintea să-l fi întâlnit pe acest Judecător foarte frumos și strălucitor; dar când ajunse în fața Judecătorului fu primit cu bucurie în rândul celor drepți. “Dar oare ce bine am făcut?” se întreba plin de smerenie. Dar Judecătorul spuse: “Eram trist într-o zi, iar tu m-ai făcut să râd; eram bolnav, iar tu m-ai consolat, tu m-ai mângâiat; eram supărat, iar tu m-ai înveselit cu bucuria ta, intră în bucuria Domnului tău (G. Barra).