Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VIII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 49,14-15
1Corinteni 4,1-5
Matei 6,24-34

Matei 6,24-34

În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni: sau îl va urî pe unul și îl va iubi pe celălalt, sau se va atașa de unul și-l va disprețui pe celălalt. Nu puteți sluji în același timp și lui Dumnezeu și mamonei. De aceea vă spun: nu fiți atât de îngrijorați pentru viața voastră că nu veți avea ce mânca sau ce bea, nici pentru trupul vostru că nu veți avea cu ce vă îmbrăca; oare nu valorează viața mai mult decât hrana și trupul mai mult decât îmbrăcămintea? Priviți la păsările cerului: ele nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare; Tatăl vostru ceresc le hrănește. Nu sunteți voi cu mult mai de preț decât ele? Care dintre voi, cu toată îngrijorarea lui, își poate prelungi viața măcar cu un ceas? Iar pentru îmbrăcăminte, de ce vă faceți atâtea griji? Observați cum cresc crinii câmpului: nu muncesc și nu țes; totuși vă spun că nici Solomon, în toată strălucirea lui, nu era îmbrăcat ca unul dintre ei. Dacă Dumnezeu îmbracă atât de frumos iarba câmpului, care astăzi este, iar mâine va fi aruncată în foc, nu va face oare cu mult mai mult pentru voi? Oameni cu puțină credință! Nu vă faceți atâta grijă spunând: «Ce vom mânca?» sau «Ce vom bea?» sau «Cu ce ne vom îmbrăca?» Toate acestea le caută păgânii; Tatăl vostru ceresc știe că aveți nevoie de ele. Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui, iar celelalte vi se vor da pe deasupra. Nu vă faceți atâta grijă pentru ziua de mâine; ziua de mâine își va purta singură de grijă. Fiecărei zile îi ajunge necazul ei”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Colaboratori providențiali

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Legea, fiind revelația Vechiului Testament ca alianță între Dumnezeu și om, culminând prin gestul lui Dumnezeu de a scrie cu degetul său cele zece porunci pe muntele Sinai și de a le oferi poporului său prin Moise, a constituit baza spiritualității secole de-a rândul (Ex 24,12). Datorită acestei alianțe, poporul s-a angajat solemn să păzească poruncile și Iahve a făgăduit că dacă o mamă și-ar uita copilul pe care l-a născut, el nu va uita pe Israel (Ex 49,15).

Dumnezeu, a cărui iubire este veșnică și nemărginită, a extins această alianță la toți oamenii prin Cristos; a înscris-o în firea fiecărui botezat prin acțiunea Duhului Sfânt (Mt 1,18).

Dacă legea scrisă pe lespezile de piatră făcea din Israel servitorul lui Iahve, alianța prin Cristos ne face prieteni (In 15,15), ba mai mult, fii ai lui Dumnezeu (Mt 5,45; Gal 3,26). Ne poate uita Dumnezeu?

Chipul lui Dumnezeu, pe care ni-l zugrăvește Biblia, este acela al unui tată care veghează asupra creaturilor și le poartă de grijă: Tu dai de mâncare tuturor viețuitoarelor la timpul potrivit (Ps 145,14; 104,27 ș.u.), atât oamenilor cât și animalelor (Ps 36,7; 147,9). Această grijă, mai mult decât părintească, providențială, se dezvăluie în istoria fiecărei ființe, dar în chip special a omului, nu însă ca un destin care îl imobilizează în fatalitate, nici ca pe ceva magic venit din neant, nici ca o casă de asigurări contra oricăror accidente, nici ca un tată fără pretenții în fața fiilor săi, ci ca providență, adică îl plasează pe om pe temelia speranței, cerându-i colaborarea în calitate de prieten, asociat și mai ales ca fiu conștient de ceea ce va moșteni în conformitate cu efortul depus.

Isus, în timp ce ne descoperă că Providența este expresia infinită a iubirii: Te-am iubit cu iubire veșnică și pentru aceasta ți-am rezervat bunătatea mea (Ier 31,3), ne învață, atât cu cuvântul cât și cu fapta, cum să fim colaboratori ai acestei Providențe. Ca și în Isus, tot așa și în om, răspunsul este dublu: în căutarea împărăției iubirii și în refuzul de a se supune altui stăpân (Mt 6,29-33). Fiul risipitor se întoarce la tatăl cu gândul de a-i fi slugă (Lc 15,19). Colaborarea stă în a-i cere Tatălui să se facă voința sa precum în cer, așa și pe pământ (Mt 6,10), precum în cele prielnice, așa și în cele neprielnice. Colaborarea constă în acea muncă de fiecare zi, care constituie o cerere și o așteptare a pâinii de toate zilele și a tot ceea ce un copil al lui Dumnezeu are trebuință. Colaborarea se arată mai presus de toate prin răbdarea în încercări, asemenea lui Isus care a cunoscut durerea părăsirii din partea Tatălui ceresc (Mt 27,46) și care, rămânând ascultător până la moartea pe cruce, și-a afirmat propria încredere filială prin ultimele cuvinte testamentare: Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu (Lc 23,46). Cu această încredere a trecut pragul morții și ne-a oferit o lumină unică pentru a ne însoți în traversarea nopții în care de atâtea ori ne duce Cel Rău. Imitându-l pe Cristos, ucenicul poate parcurge căile misterioase ale Providenței și poate câștiga bucuria de a fi martorul credincios al iubirii în care s-a încrezut.

Ca să ne aducă la această stare de dăruire totală în calitate de colaboratori ai Providenței, Isus se folosește de diferite imagini din natură: păsările cerului și florile câmpului, pentru a înlătura din suflet orice îngrijorare și teamă față de hrană și băutură, îmbrăcăminte, locuință etc. Din cauza acestor preocupări, Marta nu are parte de partea cea mai bună pe care și-a ales-o Maria (Lc 10,41), de cuvântul iubirii, fără de care pământul rămâne sterp, după cum afirmă Isus în parabola semănătorului (Mc 4,19).

Isus desăvârșește mentalitatea noastră asupra Providenței.

Concepția Vechiului Testament era: păzești Legea, Dumnezeu este dator să te binecuvânteze cu de toate pe acest pământ; nu păzești Legea, ajungi calic, bolnav, orfan etc. pedepsit de Dumnezeu și, dacă Dumnezeu pedepsește pe cel rău, atunci cei buni pot profita de pe urma lui: pot lua celui pedepsit tot ce i-a mai rămas, chiar și viața. Faptele de milostenie propuse de profeți erau pentru bunăstarea vieții de pe pământ. Numai în cărțile Macabeilor găsim că pomana poate avea valoare pentru viața veșnică.

Se arată colaborator providențial omul care nu este sclavul banului, mamonei, ci știe să le dirijeze toate spre slava lui Dumnezeu: Și prezentul și viitorul, spune sfântul Paul, toate sunt ale voastre; dar voi sunteți ai lui Cristos și Cristos este al lui Dumnezeu (1Cor 3,22). Din păcate însă avem cazuri în rândul creștinilor noștri care uită de demnitatea lor. O mamă poate crește zece copii, dar zece copii uită ușor de mama lor, motivând stupid că nu le-a lăsat și nu le dă bogăția pe care o cred ei că li se cuvine.

Dreptatea lui Dumnezeu, pe care avem datoria s-o căutăm, este aceea a păstrării valorilor, așa cum ne-a fost dată prin actul creației: Creșteți, înmulțiți-vă și stăpâniți! (Gen 1,28).

Când auzim că se spune: Dumnezeu este drept (Catehism), ne gândim la faptul juridic, că el răsplătește binele și pedepsește răul, dar Sfânta Scriptură vrea să ne spună că el este credincios, fidel față de legământul său, față de cuvântul dat. A căuta dreptatea lui Dumnezeu, după îndemnul lui Isus, înseamnă a fi la fel ca Dumnezeu: credincioși făgăduințelor, fideli față de Cristos. Dreptatea lui Dumnezeu este garanția credinței noastre. Dacă datorită Vechiului Legământ ni l-a dat pe Cristos, pentru cel Nou, ce nu ne va da? Toate ni le dă prin Cristos (Col 3,11).

Model de colaborator al Providenței ne este sfântul Francisc de Assisi, în care rezum toată ceata cerească și pământească a acelora care au fost, sunt și vor fi asemenea lui. În Cântarea făpturilor, Francisc spune:

Preaînalte, bune Doamne, ție-ți dau fără-ncetare
Orice laudă și slavă, orice binecuvântare.
Ție singur se cuvine toată cinstea îngerească.
Omul însă nu e vrednic sfântul nume să rostească.
Să te laude, Stăpâne, strălucitul frate soare
Ce dă zilelor lumină, florilor le dă culoare;
E frumos, puternic, mare și-n sclipirea-i minunată,
Preaînalte, Milostive, la făptură te arată.
Să te laude, Stăpâne, sora lună și voi stele
Ce sunteți podoaba nopții, credincioase santinele.
Să te laude, Stăpâne, vântul, scumpul nostru frate,
Ce, când vrea, întreg pământul într-o clipă îl străbate.
Să te laude, Stăpâne, sora apă cristalină
Ce-i curată și plăcută, pe-nsetați ea îi alină.
Să te laude, Stăpâne, focul, frate fără vină,
Când e frig, ne dă căldură, când e noapte, dă lumină.
Să te laude, Stăpâne, și pământul, mama noastră,
Ce produce trandafirul, viorica cea albastră.
Să te laude, Stăpâne, cel ce iartă din iubire,
Cel ce-ndură pentru tine nedreptăți și prigonire!
Fericiți cei blânzi și pașnici! Vrednicii ei multe-adună
Și primi-vor, Preaînalte, paradisul drept cunună.
Să te laude, Stăpâne, sora moarte cea trupească,
Care intră orișiunde, chiar și-n camera regească.
Vai de cel ce moare, Doamne, săvârșind nelegiuire!
Fericit cel drept căci zboară la eterna fericire.
Lăudat să fii, Stăpâne! strige azi orice ființă
Cu iubire și cu cinste și cu sfânta umilință.

(Traducere și versificare de pr. Anton Tălmăcel)

Prin om, orice ființă este rânduită să aducă laudă Creatorului.

Aceasta este și misiunea noastră providențială. Prin împlinirea ei căutăm împărăția și dreptatea lui Dumnezeu.

Sfântul Paul ne oferă un model de căutare a împărăției și dreptății lui Dumnezeu când spune: Prea puțin îmi pasă că mă judecați voi sau dacă mă judecă oamenii. Nici eu nu mă judec pe mine însumi. Nici voi să nu vă grăbiți să judecați, dar așteptați venirea Domnului. Atunci fiecare va primi de la Dumnezeu lauda ce i se cuvine (1Cor 4,3-5).

Amin. Așa să fie! De la tine, Doamne, aștept coroana răsplății!

 

* * *

 

Duminica a VIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

În viața personală, ca și în viața acestei lumi, există din ce în ce mai multe motive de a ne plânge. Dar, a avea credință înseamnă a fi capabili de a vedea dincolo de strâmtorările prezentului și mai ales a crede că, în desfășurarea acestei istorii tragice și minunate, este totdeauna prezent acel Dumnezeu care, prin providența sa, nu-l părăsește niciodată pe om și știe să întoarcă în bine chiar și rătăcirile și greșelile noastre.

Cuvântul cheie al primei lecturi de astăzi este verbul a uita. Poporul evreu aflat în exil vorbește din postura de victimă. Uitat și abandonat de Domnul, simte că legătura de iubire dintre el și Iahve a fost ruptă în mod total și unilateral. Dar, în disperarea în care se află Sionul, Dumnezeu îl asigură de iubirea lui adevărată și de neșters, o iubire unilaterală, neschimbată, asemenea legăturii dintre mamă și fiu. Sionul, care și-a pierdut fiii și nu putea fi consolat pentru aceasta, avea acum credința că în Dumnezeu există o tandrețe maternă identică și astfel începe din nou să spere. Întoarcerea spre Dumnezeu însemna totodată întoarcerea fiilor la Ierusalim, mama sa.

Plângerea Sionului ne surprinde oarecum. Deja de două secole Dumnezeu este acela care se plânge prin gura profeților că a fost trădat și batjocorit. Însă el nu poate uita de fiul său chiar dacă acesta este păcătos. Iubirea lui Dumnezeu, comparată cu iubirea unei mame pentru fiul ei, e o iubire spontană, instinctivă, care nu este impusă de nici un contract și de nici o lege precisă. Totuși, răspunsul Domnului transcende analogia umană. Chiar dacă ar fi posibil ca o mamă să uite de fiul ei, aceasta nu se întâmplă în raportul dintre Iahve și poporul său: “Eu nu te voi uita” (Is 49,15). Imaginile exprimă în același timp măreția și forța iubirii lui Dumnezeu.

În evanghelia de astăzi, Isus ne invită să citim în experiența noastră semnele minunate ale Tatălui, să ne punem toată încrederea în acela care ne-a dăruit binele cel dintâi, care este viața și care ne va da și celelalte bunuri secundare, ulterior necesare. Isus folosește două comparații structurate în paralel: în problema hranei, comparația este cu păsările care sunt hrănite de Tatăl ceresc în mod gratuit, excluzând orice efort din partea lor. În ceea ce privește îmbrăcămintea, comparația este cu florile câmpului. Isus vorbește despre florile umile care nu erau prea cunoscute și apreciate pentru frumusețea lor; chiar și ele sunt îmbrăcate de Dumnezeu într-o manieră mai splendidă decât Solomon, care era proverbial pentru fastuozitatea sa regală. Și totdeauna fără nici un efort din partea lor. De aceea, omul este chemat la o încredere filială în pronia Tatălui de la care primește o atenție specială, superioară celorlalte creaturi.

Sfântul Ioan Bosco este foarte cunoscut, atât în Italia cât și în alte țări, pentru extraordinara sa încredere în providența divină. El și-a început marea sa operă de recuperare a tinerilor și a copiilor săraci și orfani neavând nici bani de buzunar, iar până la sfârșitul vieții sale reușise să construiască mai multe oratorii care adăposteau mii de tineri. Mai întâi își făcea proiectele, iar după aceea își procura banii de la diferiți binefăcători. Totuși, sumele de care avea nevoie erau imense. Însuși Papa Leon al XIII-lea, profund impresionat, îl întreabă: “Don Bosco, de unde luați bani pentru a plăti toate construcțiile?” Iar acesta răspunde: “Din buzunarele fără fund ale providenței divine”. Într-adevăr, cel care se așază sub protecția divină nu trebuie să se frământe deoarece Isus ne asigură că “Tatăl vostru din ceruri știe de ce aveți nevoie” (Mt 6,32).

În problema preocupării pentru ziua de mâine, motivația este de tip sapiențial: este absurd să te împovărezi astăzi cu preocupările și problemele de mâine; e inutil și dăunător pentru că îngreunezi ziua de azi fără ca prin aceasta să ușurezi ziua de mâine de greutățile cu care e împovărată; este mai bine să-ți împarți greutățile decât să le porți zi de zi.

Un obstacol în calea credinței și a încrederii noastre în Dumnezeu îl reprezintă banul, pe care, în textul evanghelic de astăzi, Isus îl folosește cu nume propriu, personificat și prezentat ca stăpân. A-l numi stăpân înseamnă a-i oferi o mare onoare, dar acesta este adevărul. Banul, pe acest pământ, stăpânește cu adevărat, având servitori și sclavi. Cu banul se pot cumpăra și vinde toate, chiar și trupul și sufletul.

Banul domnește, însă Isus vrea să-i sustragă pe discipoli din acest domeniu al banului. Isus e clar asupra acestui punct. Puterea banului e așa de mare încât sfârșește prin a se pune împotriva lui Dumnezeu. De aceea, “nimeni nu poate sluji la doi stăpâni, lui Dumnezeu și banului” (Mt 6,24). Dumnezeu nu poate fi obiectul unei simple preferințe. Evreul credincios știe că Dumnezeu cel unic vrea o adorație exclusivă, o slujire totală, o iubire completă; aceasta este prima și cea mai mare dintre porunci. Acest precept al religiei iudaice este reluat într-un context nou, unde excluderea nu se referă la alți dumnezei, ci la ban, la bogății. Este nevoie de o alegere. Cine se face slujitorul banului nu mai are nici o posibilitate de a se deschide lui Dumnezeu. Banul îl face pe Dumnezeu superfluu, inutil. Cuvintele lui Isus reprezintă o mare speranță pentru cei săraci. Ei sunt cei privilegiați, adevărații norocoși.

Dar sărăcia nu constă numai în lipsa de bunuri materiale. Bogăția însăși nu e decât o camuflare. Sărac nu e numai cine nu are bani. Sfântul Clement Alexandrinul spunea că “bogățiile au fost făcute pentru noi ca orice materie, precum și ca instrumente pentru folosirea corectă din partea celor care știu să le folosească. Dacă tu știi să te folosești bine de acestea, bogățiile îți vor aduce dreptate; dar dacă le vei folosi în mod nedrept, vei fi slujitorul nedreptății. Prin natura sa, de fapt, bogăția este făcută să servească, nu să comande”. Banul, folosit în mod incorect, poate ajunge ca din mijloc să devină scop, iar noi riscăm ca din stăpânii banului să ajungem sclavii lui. Bogăția este un stăpân exigent, care, cu trecerea anilor, penetrează viața și inima alungând onestitatea, bunătatea, generozitatea și chiar pe Dumnezeu însuși, făcându-l pe om avid, egoist și întotdeauna nemulțumit. Dar bogatul cu inima largă, care se mulțumește cu necesarul și împarte din ceea ce are pe deasupra, din surplusul său, ascunde un unghi de sărăcie în abisul de mizerie existent. Este o sărăcie pe care puțini o văd și care rămâne mult ascunsă chiar și în ochii săi. Însă cel care dăruiește din îngâmfare, căutând prin aceasta lauda sa, își înșală propria conștiință și pe ale celorlalți din jurul său, rămânând în continuare cu inima rece și împietrită. El are o evidentă nevoie de iubire. În ceea ce posedă și chiar în ceea ce dăruiește se sufocă, pentru că îi lipsește oxigenul iubirii. În acest punct, cel bogat și cel sărac se regăsesc, se întâlnesc în mod fratern în acea profunzime a vieții umane în care nici cel bogat nici cel sărac nu ar putea să respire dacă nu-l acceptă pe Cristos care se oferă ca singura bogăție.

În cea de a doua lectură, apostolul Paul corectează concepția corintenilor, prezentându-i pe apostoli nu ca lideri spirituali, ci ca slujitori ai evangheliei, ca administratori ai ei. Apostolii trăiesc misiunea lor înaintea Domnului și pentru Domnul, și nu se simt condiționați de ceea ce doresc și așteaptă alții de la ei. A se ști judecați în fiecare zi de Domnul, le permite să nu dea prea mare importanță judecății altora; ba mai mult, nici judecata personală despre ei înșiși nu devine ceva absolut. Ceea ce contează este Domnul și ceea ce gândește el despre noi. Pentru sfântul Paul, faptul că judecătorul nostru ultim este însuși Dumnezeu, care pătrunde intențiile cele mai senine ale inimii, este motiv de încredere senină în fața infidelităților și slăbiciunilor vieții noastre.

Invitația pe care ne-o face Cristos astăzi nu este la pasivitate, dar este un îndemn de a lucra mai decis pentru Împărăția lui Dumnezeu și pentru dreptatea sa. Eliberați de siguranțele noastre, să ne abandonăm în mâinile Tatălui ceresc, urmând exemplul lui Isus care și-a înfrânt frica morții prin abandonarea sa filială Tatălui. Să-i încredințăm lui orice preocupare și el ne va ajuta. Să ne rugăm pentru noi și pentru toți oamenii, să nu pierdem timpul ci să-l sfințim, trăind în harul lui Dumnezeu, îngrijindu-ne mai întâi de cele spirituale și să așteptăm de la iubirea lui Dumnezeu și cele materiale. Euharistia pe care o celebrăm astăzi, prin care ne unim cu sacrificiul și învierea lui Isus, să ne ajute ca experiența vieții lui Cristos s-o facem și experiența noastră pe care s-o trăim în viața de zi cu zi.

Ciprian Bejan

 

* * *

 

Duminica a VIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

În Roma, în măreața bazilică a Sfântului Petru există o minunată statuie a Sfintei Fecioare Maria cu Isus în brațe, după ce a fost coborât de pe cruce. Această statuie se numește Pietà. Majoritatea pelerinilor care vizitează Bazilica nu pot pleca fără să admire această capodoperă a pictorului și sculptorului Michelangelo, care a lucrat la capodopera sa cu foarte multă grijă, cu foarte multă dragoste. Se poate spune, chiar fără a greși că, Michelangelo și-a lăsat o parte din ființa lui în această operă.

Dar, fraților, Michelangelo nu avea de unde să lase o parte din trăirea, din dragostea sa în această operă, dacă el însuși nu le-ar fi primit de la Dumnezeu, Creatorul nostru. Și nu numai el a beneficiat de dragostea lui Dumnezeu, ci fiecare dintre noi, toate creaturile.

Despre dragostea providențială a lui Dumnezeu Papa Ioan Paul I a făcut o afirmație îndrăzneață în Discursul de la rugăciunea Angelus din 10 septembrie 1978 când printre altele a spus: “Suntem obiectul unei iubiri nemărginite din partea lui Dumnezeu: El este Tatăl nostru, ba mai mult, mama noastră…

Această iubire dumnezeiască se revarsă asupra oamenilor din toate timpurile, fără încetare. Problema intervine însă atunci când omul nu recunoaște această dragoste sau mai grav, confundă autorul ei, simțindu-se oarecum satisfăcut de bunurile acestei lumi. De aceea Isus Cristos în Evanghelia de astăzi își continuă predica de pe munte cu un adevăr general valabil pentru a ajunge la o problemă destul de veche și care mai persistă încă și astăzi: “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni… -spune Isus-. Nu se poate sluji în același timp și lui Dumnezeu și banului” (Mt 6,24). Banul, așadar, poate deveni dușmanul, opusul lui Dumnezeu, în stare să subjuge întreaga inimă a omului. Iar inima omului nu poate să fie dominată de ban și de Dumnezeu în același timp (pentru că aceste două realități se exclud reciproc). Aceasta este explicația pentru care Isus a insistat în multe rânduri, afirmând cu tristețe că greu va fi pentru un bogat să intre în Împărăția cerurilor. Este vorba aici de acei bogați care îl scot pe Dumnezeu din viața lor și-L consideră inutil și nu necesar. O inimă ocupată de bani este o inimă golită de divin, de esențial. Pentru astfel de oameni aproapele de lângă ei valorează mai mult pentru ceea ce are decât pentru ceea ce este (cf. GS 35). Că mântuirea celor bogați nu este totuși imposibilă o dovedește faptul că ajung sfinți și dintre cei care au rămas bogați în ochii oamenilor până la moarte. Inima lor însă nu s-a alipit de bani, nu au făcut un ideal din avuții ci s-au folosit de ele așa cum îi place lui Dumnezeu, într-o sărăcie sufletească deosebită.

Pe vremea lui Isus, la fel ca și în societatea de astăzi, banul avea o deosebită importanță în viața de fiecare zi. A procura bani, desigur că este necesar. Dar trebuie păstrată măsura și ordinea corectă. Despre cei care tot timpul se gândesc la bani, cum să-i procure mai ușor, chiar înșelând pe alții, se poate spune că banul este idolul lor. Așadar nu trebuie să pierdem din demnitatea noastră alergând după avuții. Oare nu valorează mai mult viața, sănătatea, pacea familiei, educația copiilor? Aceste valori nu avem voie să le distrugem gândindu-ne că se pot recupera cu bani. Nici virtuțile morale, nici cele creștine nu se pot cumpăra, ci acestea se câștigă prin credința în Dumnezeu, prin dragostea față de El și față de aproapele. Însă într-o inimă avidă după bogății nu mai este loc pentru credință. Tocmai de aceea insistă Isus asupra încrederii în Tatăl care știe tot ceea ce avem nevoie însă înainte de a-i cere. În continuare, discursul lui Isus se centrează asupra a două probleme care tind să renege dragostea providențială a lui Dumnezeu și anume: problema neliniștii și cea a grijii pentru ziua de mâine. Aceste probleme îi caracterizează pe atâția contemporani chiar dintre noi creștinii, caracterizează întreaga societate. Și acestea nu doar în sensul de activitate intensă și febrilă, care ar putea avea și un sens pozitiv, dar în sensul de frică, o teamă care se naște în inima omului și care poate deveni o tentație în a-l privi pe fratele său ca pe un dușman în încercarea de a-și garanta siguranța zilei de mâine acumulând bogății sau chiar puterea în diferitele sale forme. Aici nu este vorba de neliniștea și oboseala care însoțesc orice muncă a omului, ci de acea neliniște care se naște din neîncredere și necredință.

Căutării insistente a necredincioșilor, orientată spre lucrurile acestei lumi, nu-i este contrapusă din partea credincioșilor o atitudine de pasivitate și fatalism. Dimpotrivă, și atitudinea credincioșilor trebuie să fie caracterizată de căutare, tensiune, angajare, pentru “Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa” (v. 31). Această angajare îl împiedica pe creștin să transforme bunurile pământești în idoli și să-și alipească inima de ele. Totuși nu-l înstrăinează de ele pentru că această “căutare” a Împărăției se realizează tocmai prin realitățile acestei lumi în viața de zi cu zi: lucrurile create nu sunt renegate, dar eliberate, purificate, redate funcțiunilor adevărate (cf. GS 37). Dreptatea lui Dumnezeu pe care omul trebuie să și-o însușească, nu este dreptatea juridică sau socială, conformitatea omului la voința lui Dumnezeu, adică sfințenia.

Semnele minunate ale iubirii Tatălui față de cele mai umile creaturi ne fac atenți la Providența sa absolută: “Priviți la păsările cerului – ne îndeamnă Isus: ele nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare: Tatăl vostru ceresc le hrănește” (v. 26). “Observați cum cresc crinii câmpului: nu muncesc și nu țes” (v. 28).

Poate pe unii îi face să surâdă comparația cu păsările cerului și crinii câmpului spunând că trebuie să fim mai realiști. În această referință însă, la păsările cerului și florine câmpului care sunt hrănite și împodobite fără prea mult efort din partea lor nu vrea să fie un îndemn pentru om să facă și el la fel, adică să aștepte de sus soluții la problemele sale. Atitudinea asupra căreia se îndreaptă atenția nu aceea a păsărilor și a florilor dar aceea a lui Dumnezeu. Este un îndemn de a ști să privim cu ochii credinței chiar și cele mai umile creaturi, semnele bunătății divine. Prin cuvintele de mai sus Isus nu a vrut să exprime un optimism infantil care nu ia în serios realitatea suferinței și a morții. Isus nu ignoră faptul că suferă de foame și numeroase păsări și deasemenea și numeroși oameni și chiar popoare întregi. Nepreocuparea, încrederea celui credincios nu se bazează pe prezumția că Dumnezeu va interveni să-i satisfacă orice necesitate a sa și să-l sustragă de la suferință și de la moarte, dar pe certitudinea că și suferința și moartea și experiențele mai obscure sunt incluse în planul de iubire al Tatălui. Aceasta este atitudinea creștinului care știe să sfideze teama abandonându-se necondiționat în mâinile providenței divine.

Poporul ales, după cum relatează prorocul Isaia în prima lectură, se simte, în exil, uitat și abandonat de Domnul. La plângerea poporului, Domnul îi răspunde folosindu-se de experiența umană a maternității. De la început se subliniază imposibilitatea unei mame de a uita de copilul ei, de a nu se preocupa de el. Aici este evidentă profunda analogie a raportului dintre Iahwe și poporul său, cu cel dintre mamă și fiu. Dumnezeu Vechiului Testament nu este un Dumnezeu care din înaltul cerului guvernează oamenii ci este un Dumnezeu care aude, care vede, care e cuprins de afecțiune față de poporul său. “Chiar dacă o mamă ar uita de copilul ei, eu totuși nu te voi uita!” (Is 49,15), zice Domnul. Aici analogia umană este depășită de iubirea infinit de mare a lui Dumnezeu. Siguranța acestei iubiri a fost simțită de Israel de-a lungul istoriei sale când l-a cunoscut pe Iahwe ca pe Dumnezeul mântuirii și al Alianței, a cărui iubire e oferită omului pentru vecie. Acest fapt îmbucurător ajunge la împlinire cu Isus Cristos care s-a revelat nu doar prin vorbe ci prin viața și faptele sale minunate, dar mai ales prin patima și învierea sa. Dumnezeu Tatăl este cel care cheamă oamenii în Împărăția sa, care revarsă iubirea sa și peste cei necredincioși și peste cei mai păcătoși.

Despre folosirea acestei iubiri vom fi întrebați de către Dumnezeu cel Drept care este singurul judecător al nostru după cum le mărturisește și Sf. Paul corintenilor în lectura a doua de astăzi. Numai Dumnezeu poate scoate la suprafață gândurile cele mai ascunse ale inimilor noastre. Însă un slujitor vrednic de încredere și cu frica de Dumnezeu cum este Sf. Paul nu are de ce să se teamă de o astfel de judecată dreaptă.

Și noi, fideli credinței, suntem chemați să trăim mereu conștienți de prezența și ajutorul lui Dumnezeu în viața noastră, pentru ca să ne putem prezenta în fața sa senini și demni la dreapta judecată. Să știm să mulțumim pentru privilegiul de a fi fiii săi preaiubiți și să demonstrăm acest lucru prin mărturia vieții noastre. Să urmăm exemplul semnificativ al păsărilor cerului și al florilor câmpului și să putem spune împreună cu psalmistul: “Doamne, Tu singur ești speranța noastră” (Ps 61,6); în Tine ne încredem, numai la umbra aripilor Tale găsim adăpost sigur. .

Iosif Gîrleanu

 

* * *

 

Duminica a VIII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Nu vă îngrijorați ce veți mânca, ce veți bea sau cu ce vă veți îmbrăca… Tatăl vostru ceresc știe că aveți nevoie de toate acestea…”. Sunt cuvinte foarte frumoase, senine, care dau siguranță: nu trebuie să ne preocupăm prea mult de problemele vieții! Trebuie să avem încredere în providența lui Dumnezeu! “Priviți păsările cerului, observați florile câmpului, nu vă îngrijorați pentru ziua de mâine…”. Desigur sunt cuvinte frumoase, pline de poezie. Dar oare mai sunt și altceva în afară de “cuvinte frumoase”?

Poate că niciodată ca în zilele noastre – cu știința pe care o avem despre legile naturii pe de o parte și despre responsabilitățile umane pe de altă parte – nu ne apare într-adevăr mai greu de înțeles și acceptat discursul evanghelic despre providență. De exemplu să ne gândim la miile de persoane care mor de foame în lume… și atunci ne vine să ne întrebăm: Unde este această renumită “providență a lui Dumnezeu”?

Mărturisesc că personal nu știu să rezolv acest “scandal”… Dar în același timp am impresia că există ceva eronat din partea mea (sau în ceea ce ne privește pe noi toți) în a-mi imagina că pot “să-i cer cont” lui Dumnezeu pentru contradicția care pare să se ivească între cuvintele Evangheliei și realitatea lumii…

Normal că noi suntem prea gata să interpelăm responsabilitatea lui Dumnezeu referitor la relele din lume: de ce se întâmplă aceasta și aceasta? De ce nu face Dumnezeu așa și așa? În schimb suntem prea puțin disponibili să ne interpelăm pe noi înșine. De exemplu: până în ce punct realizăm noi acea condiție pe care Evanghelia o pune ca bază de care nu se poate face abstracție pentru tot discursul despre providență?

De fapt, discursul pornește de la acest principiu: “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni… Nu puteți sluji și lui Dumnezeu și banului”. Cu alte cuvinte: nu putem pretinde că suntem buni creștini dacă în același timp avem drept primă preocupare banii și bogăția. Atâta timp cât rămânem prizonierii logicii banului, bunăstării în creștere nelimitată, consumismului niciodată sătul, noi nu avem dreptul să facem observații despre providența lui Dumnezeu, pentru că nu știm nici măcar despre ce este vorba.

Pentru a înțelege discursul despre providență trebuie să acceptăm pariul cu sărăcia ca stil de viață, în numele lui Cristos. Cei care au făcut aceasta în mod serios – de la sfântul Francisc la Cottolengo și la alții, nu numai în secolele trecute și nu numai preoți și călugări… – au experimentat că Evanghelia are dreptate.

Dar trebuie să rămânem în joc. Nu avem dreptul să-i cerem cont lui Dumnezeu de mizeria altuia, în timp ce noi avem din abundență multe lucruri superflui, risipim și irosim o cantitate enormă de energii ale pământului și “ne îngrijorăm” pentru multe lucruri care nu sunt exact necesitățile cele mai elementare despre care vorbește Evanghelia. Așa cum nu avem dreptul să apelăm la providența lui Dumnezeu, dacă din partea noastră suntem obsedați de mentalitatea “asigurării” prealabile și integrale împotriva tuturor riscurilor și neprevăzutului…

Providența “funcționează” pentru cel care ia în serios învățătura lui Cristos. Dacă în interiorul nostru nu ne încredem suficient în cuvintele sale, inevitabil recădem în miile noastre “neliniști și îngrijorări”. În timp ce, cu cât căutăm mai mult să asimilăm spiritul Evangheliei, cu atât vedem mai multe “dezumflându-se” și reducându-se lumea realităților care ne par importante, necesare, absolute… Providența “funcționează” pentru acela care pune pe primul loc în gândurile și preocupările sale înseși realitățile pe care le numim în “Tatăl nostru”: acestea sunt cele mai importante!

Desigur: cuvintele lui Isus nu sunt o invitație la lene și iresponsabilitate. Nu este vorba nici de a sta cu mâinile în sân cu scuza că “Dumnezeu vede, Dumnezeu are grijă”, și nici de a renunța la orice prevedere pentru ziua de mâine. Credința nu ne eliberează de preocupările zilnice, de truda muncii, de responsabilitățile familiare și sociale. Dar, sunt modalități și modalități de abordare pentru aceste lucruri.

Adesea neliniștea pentru ziua de mâine (ca și regretul nostalgic și steril al trecutului) sfârșește prin a distruge toată bucuria de a trăi în prezent: în timp ce în schimb, numai prezentul este timpul pe care îl avem cu adevărat la dispoziție…

Credința ne face să vedem fiecare zi care ne este dată s-o trăim ca pe “un dar mereu nou” al iubirii lui Dumnezeu față de noi (Preafața VI din timpul duminicilor de peste an). Și aceasta este certitudinea pe care ne putem fonda puternic și tare seninătatea și încrederea noastră: “Noi știm că în toate Dumnezeu conlucrează pentru binele celor care-l iubesc”, pentru că “dacă Dumnezeu este cu noi, cine va fi împotriva noastră. El care nu l-a cruțat pe propriul Fiu, dar la dat pentru noi, oare cum nu ne va da totul împreună cu el?”. De fapt nici prezentul, nici viitorul, nici viața, nici moartea nu ne vor putea separa niciodată de iubirea lui Dumnezeu… (cf Rm 8,28-39).

 

* * *

 

Dumnezeu este fidel cuvântului său

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dumnezeu este credincios cuvântului său: a creat din iubire pentru a păstra și nu pentru a distruge (Lectura I).

Biblia ne este martoră în această privință. Cuvântul lui Dumnezeu este “adevărul”, este “stânca” lui Israel (cf. Deut 32,4); el nu minte, nu se contrazice (cf. Num 23,19); cuvântul său este veșnic, nu trece (cf. Is 40,8); el își menține promisiunile (cf. Tob 14,4); cuvântul său este providențial, veghează asupra lumii (cf. Gen 8,22), dă soare și ploaie peste toți – buni și răi – (cf. Mt 5,45). Chipul lui Dumnezeu, așa cum se desprinde de pe paginile Sfintei Scripturi, este acela al unui “Tată” care veghează asupra creaturilor sale și le satisface cerințele legitime: “Tu dai tuturor hrană la timpul potrivit” (Ps 144,15; 103,27).

Providența lui Dumnezeu se vădește mai ales în istoria omului, în care nu intervine stabilindu-i un destin rigid, care să-l imobilizeze pe om ca într-un instinct, așa încât să-i anuleze libertatea, nici nu intervine în chip magic, prin care să înlocuiască inițiativa omului, ci intervine cu propuneri referitoare la proiectul său de mântuire, prin care omul este chemat să colaboreze cu el la instaurarea “împărăției”.

Când omul ajunge să se încreadă deplin și fără rezerve în cuvântul lui Dumnezeu, se dedică cu asiduitate muncii, fiindcă știe că prin aceasta continuă opera creației. El devine colaboratorul lui Dumnezeu, cu care “construiește pentru veșnicie”. Pentru aceasta muncește ca și cum totul ar depinde de munca sa, dar se încrede în Dumnezeu știind că totul depinde de intervenția lui. “Cosmosul, animat de Dumnezeu cu un dinamism interior este lansat spre o desăvârșire din ce în ce mai mare, a cărui țintă o cunoaște numai Dumnezeu singur, dar acesta este dat omului ca să-l stăpânească și să-l conducă cu toată dibăcia și cu toată capacitatea sa inventivă. Numai așa omul se descoperă pe sine drept colaborator al lui Dumnezeu, artizan al destinului său pe acest pământ, fiindcă descoperă că totul i-a fost pus la dispoziție” (RdC. 121).

Datoria urgentă și stringentă a fiecărui creștin stă în a căuta, mai presus de orice, în primul rând, “împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui “. Dat fiind faptul că Dumnezeu nu întârzie să-i introducă în împărăția sa pe cei care o caută: “Împărăția Cerurilor este aproape” (Mt 4,17), ba chiar “în mijlocul vostru” (Lc 17,21; Mt 24,23), adevărata preocupare a omului trebuie să fie aceea de a se stabili, de a se înrădăcina, cât mai solid în această împărăție, de a nu-l pierde pe Creator ca “Domn” și de a nu înceta să-i slujească.

Grija lui Isus de a-l introduce pe om în împărăția Tatălui său se datorează faptului că au fost ființe superioare omului, îngerii, care, orbiți de dorințe personale, au strigat la unison cu Lucifer: “Non serviam!” – Nu vrem să-i slujim! -, ieșind astfel din cadrul “dreptății” morale, divine, adică din economia mântuirii, din cadrul acțiunilor lui Dumnezeu de a-i introduce în adevăratul miez al fericirii: în slujire. Dreptatea o cere: Dacă Dumnezeu însuși îmi slujește, cu atât mai mult se cuvine ca eu să-i slujesc. Slujirea divină a atins culmea în istoria omului prin Cristos, care n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața pentru mântuirea multora (cf. Mt 20,28), adică pentru a-i aduce pe mulți la slujirea lui Dumnezeu pe pământ, ca apoi să se bucure de slujirea veșnică a lui Dumnezeu însuși în Ierusalimul ceresc (cf. Is 25,8 ș.u.).

Preludiul acestei slujiri divine se poate constata încă de pe acest pământ. Isus ilustrează acest adevăr prin două exemple: cu grija lui Dumnezeu față de păsările cerului, care nu seamănă, nu seceră și nu adună în hambare și totuși trăiesc, și cu crinii câmpului, care nu se ostenesc muncind, nu țes propria lor mantie regească, ci sunt îmbrăcați de Tatăl ceresc într-o strălucire mai mare decât cea a lui Solomon.

Toată îngrijorarea zadarnică a omului, care cu tot efortul său nu poate să-și prelungească viața nici măcar cu un minut, deoarece timpul este în mâna și la dispoziția veșnicului Dumnezeu, nu are altă cauză decât lipsa de credință: “oameni de puțină credință”, spune Isus. Din cauza lipsei de credință, omul se bizuie pe propria capacitate rațională: cum să-și câștige banul, în care speră să-și găsească întreaga fericire, adevărul total și binele suprem pentru viața, sănătatea și împlinirea sa umană. Numai că această strădanie este zadarnică. Omul, cu un gram de minte, poate înțelege acest adevăr: dacă un lucru este material, așa cum este “mamona”, este trecător, este efemer, caduc, nu poate satisface setea după infinit. Numai ochiul credinței ne ajută să vedem dincolo de formele materiale, ne ajută să vedem ceea ce stă la rădăcina tuturor lucrurilor: cuvântul lui Dumnezeu, sau, așa cum ne spune sfântul evanghelist Ioan: “La început a fost cuvântul și cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul… Toate prin el s-au făcut și fără de el nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (In 1,1-3), “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi” (In 1,14), ca noi să credem că ceea ce are valoare este ceea ce stă la baza a tot ce există… “Dumnezeu nu vrea să fie un fapt exterior care să ni se impună împotriva voinței noastre: Dumnezeu este un adevăr interior care ne obligă moral la recunoașterea lui liberă. A crede în Dumnezeu este obligația noastră morală. Omul poate să nu-și îndeplinească obligația lui morală, dar atunci își pierde în mod inevitabil demnitatea morală. A crede în Dumnezeu înseamnă a recunoaște că binele de care mărturisește conștiința noastră, pe care îl căutăm în viața noastră, dar pe care nu-l dă nici natura (mamona), nici rațiunea noastră (egoismul), acest bine este totuși, există în afara naturii și rațiunii noastre, este ceva ce există în sine” (Vladimir Soloviov, Fundamentele spirituale ale vieții, Ed. Deisis, Alba-Iulia 1994, p. 20).

Dacă cineva refuză să creadă în providența divină, refuză să se înscrie în dreptatea lui Dumnezeu, refuză să-i slujească… Dar să fie sigur: va veni ziua în care “Domnul va descoperi intențiile inimilor” (Lectura a II-a). Sfântul Paul nu spune că va descoperi “intențiile rațiunii”, ci “intențiile inimilor”, fiindcă intenția inimii este iubirea. Ori, nimic n-a făcut Dumnezeu mai mult decât ca să cucerească inimile oamenilor: iubirea. Iubirea cu iubire se cucerește. Pentru aceasta s-a arătat și se arată Dumnezeu cu o iubirea mai presus de orice iubire maternă (Lectura I): să ne câștige intențiile inimilor.

Apostolii își dovedesc iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele prin “slujire”, ca “împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu” (Lectura a II-a). Cine iubește “banul = mamona”, slujește unui lucru făcut de mâna omului, ceea ce înseamnă că mamona îl stăpânește pe om; omul devine sclavul lucrului creat, devine închinător la idoli. De această sclavie vrea Isus să ne apere sau să-i elibereze pe cei prinși în robie. Pentru a ne salva de această degradare morală avem trebuință de o virtute superioară, de virtutea teologală a credinței. Vom crede în măsura în care vom fi conștienți de un adevăr care este evident: iubirea. Dumnezeu ne iubește în Isus Cristos, “care din fire este Dumnezeu… dar a luat fire de sclav… S-a umilit pe sine însuși și s-a făcut ascultător până la moarte, moartea pe cruce” (Fap 2,6-8), ca să ne slujească spre mântuire: ca noi să credem în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi (cf. 1In 4,16) și să-l iubim, să-i slujim spre deplina noastră fericire din patria cerească.

Să ne unim în rugăciune cu toții și să-i spunem: “Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, ca mersul lumii să fie călăuzit de orânduirea ta dătătoare de pace și Biserica ta să cunoască bucuria de a te sluji în liniște!” (Colecta). Amin.

 

* * *

 

Este cineva dispus să aibă încredere?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Mamona

Aparent, un cuvânt care asigură, puțin liniștitor. Însuși sunetul îți dă o senzație pufoasă de confort: mamona. În realitate originile sale sunt cu totul altele decât nobile. Își înfige rădăcinile într-un teren sătul de venin. Trecutul său și prezentul este, la o examinare chiar aproximativă, echivoc. Mamona derivă dintr-un cuvânt aramaic care înseamnă generic bogății, posesiuni, bunuri. Și este folosit, în literatura ebraică, aproape totdeauna în sens peiorativ. Targumul și Talmudul, în mod deosebit, vorbesc deschis de “mamona nelegiuirii”, sau despre “bogății mincinoase”.

În relatarea de la Matei, banul este periculos pentru că îl duce pe om să săvârșească acțiuni infame. Iuda îl trădează pe Cristos pentru treizeci de dinari (26, 14-16). Slujitorul, din cauza unei sume mizerabile, devine protagonistul unei scene desgustătoare (18, 23-35). Lucrătorii viei se lasă, orbiți de gelozie, cuprinși de un protest vulgar cu stăpânul, din cauza unei plăți întregi acordate și celor care munciseră numai o oră (20, 1-16). Soldații se lasă corupți de o sumă mică și răspândesc zvonul despre furtul trupului lui Isus (28, 13).

Cazuistica lui Matei s-ar putea “îmbogăți” cu o mulțime de nelegiuiri săvârșite în istorie, și repetate în cronicile zilnice, din cauza banului. Când sunt la mijloc banii, sunt oameni dispuși să urască, să mintă, să ucidă, să trădeze, să exploateze, să facă să se sufere, să astupe conștiința, să recite comediile cele mai respingătoare. Dacă ar trebui să fie cercetate mârșăviile și idioțiile săvârșite din cauza banului, sau oricum de interesele economice, ar rezulta o listă tulburătoare. Legături rupte cu brutalitate, sentimente călcate în picioare, dușmănii permanente, suspiciuni care otrăvesc raporturile, invidii corosive, idealuri renegate, operațiuni cinice, acțiuni murdare, gânduri și calcule secrete care, dacă ar apare în lumină, ar acoperi de rușine și fețele cele mai respectabile.

Mamona, nu numai că provoacă o serie incredibilă de meschinătate și nerușinări (ciudat: nu mi s-a întâmplat să întâlnesc un individ care să mărturisească faptul că a devenit “murdar” pentru că a păcătuit cu mamona!), este “mincinos”. Pentru că falsifică raporturile cu aproapele, cu lucrurile, și chiar cu ei înșiși. Chiar mai mult cu Dumnezeu. Cu banii, nu numai că sunt corupți alții, ci se corup pe ei înșiși. Un individ, când se lasă sedus de mamona, renunță să fie adevărat, devine un altul, devine de nerecunoscut, duce o viață “aparentă”. Totul este contaminat de minciună. Mamona săvârșește adesea acțiunea sa cea mai devastatoare pe tărâmul religios. Inițiative, opere, sub acoperirea sacrului, ascund adesea mâna profanatoare a mamonei.

Nu în zadar Cristos s-a dezlănțuit cu violență ne mai auzită împotriva negustorilor care invadaseră și năpădiseră Templul. Acel negoț era (este), aș îndrăzni să spun prin natură, lipsit de onestitate. Pentru că falsifică relația autentică cu Dumnezeu.

Cu pretextul viclean de a sluji cauza lui Dumnezeu, de a promova gloria sa, onorează și întărește pe concurentul său cel mai de temut și mai viclean. Atunci când este la mijloc mamona, Dumnezeu dispare (chiar dacă rămâne eticheta), și se impune idolul. Totul este dat idolului care, pentru a trezi interesul, se folosește fără rușine de numele lui Dumnezeu.

Banul sărăcește

Desigur. Mamona se declară “slujitoare”, se pune la dispoziția ta. Dar, fără să observi, ea devine stăpâna. Ea te domină, “dispune” de tine. Și, pe măsură ce îl acumulezi, te sărăcești. Mai bine, ea te sărăcește. Înainte de toate pe un plan uman. Te înșeli că, sub protecția bogățiilor, viața ta este asigurată. În realitate, mamona îți sustrage viața, bucuria de a trăi. Răpește umanitatea ta. Jefuiește spontaneitatea ta. Pentru ea te agiți, te preocupi. Cu obsesia de a câștiga pentru trai, uiți să trăiești, dispare sensul existenței.

Chinuit de teama de a nu-ți lipsi nimic, sfârșești prin a te lipsi pe tine însuți. O viață mereu în fugă, mușcat de grabă, devorat de neliniștea de a câștiga mereu mai mult, de a aduna o mai mare cantitate de haine, nu mai este viață, ci sclavie. Mamona, cu scuza de a-ți dărui totul, îți ia totul. În special, îți ascunde realitatea. Îți leagă ochii. Astfel nu vezi limitele, șubrezenia bunurilor, fragilitatea oricărui lucru. Te gândești să-ți asiguri liniștea și siguranța, de a fugi de provizorat acumulând bunuri. Și nu observi că aduni inconsistență.

Punctul de echilibru

Cristos condamnă truda, teama exagerată, agitația nebună. Ocupă-te, fără a fi preocupat. Fii activ, fără a fi agitat sau, mai rău, tulburat. Prevăzător, dar nu neliniștit sau îngrijorat. Să te obosești, să te implici, fără trudă. Să ai grijă, fără să te neliniștești. Să părăsești preocupările secundare, pentru a face loc la cele esențiale. Să cultivi gândurile importante, respingând pe cele trecătoare. Să faci în așa fel ca interesele să nu treacă peste valorile lor. Nu permite ca perspectivele imediate să acopere “ultimele” scadențe. Grijile materiale nu trebuie să facă să uităm că omul este destinat pentru “altceva”.

În sfârșit, trebuie să stabilim o ierarhie precisă a preocupărilor. Pentru aceasta, având prezentă perspectiva lui Matei, este necesar de a stabili un punct de echilibru, un centru de greutate a persoanei. Ce călăuzește viața omului? Spre care realități îl “înclină” gândurile sale, aspirațiile sale? Ce obiective determină alegerile sale, hotărârile sale? Ce idealuri captează atenția sa? Ce ocupă inima sa?

Să părăsim și ultimul punct de sprijin

Credința se traduce, reflectând la lecturile liturgiei de astăzi, într-o atitudine fundamentală exprimată de cuvântul “a se încrede”. Sau, mai bine, “a se încredința”. Siguranța, pentru cel credincios, se sprijină numai pe iubirea lui Dumnezeu. Această iubire care, după imaginile sugestive din prima lectură, ia caracteristici materne și nu se micșorează niciodată, este imună la “uitare”. Dacă cel care crede își pune încrederea sa în alte lucruri, dacă își caută siguranța în altă parte, se lasă înghițit inevitabil de spirala chinurilor și de trudă.

“Truda este, și idolatrie și lipsă de umanism. Idolatrie, pentru că în loc să te încrezi în Dumnezeu pui încrederea ta în altă parte, în lucruri care te trădează apoi. Este lipsă de omenie, pentru că această încredere pusă în mod greșit se revoltă împotriva omului. La rădăcina trudei este un raport strâmb cu Dumnezeu și cu lucrurile” (B. Maggioni). Providența Tatălui, care este fundalul întregii pagini evanghelice a lui Matei, nu se descoperă printr-o serie de raționamente sau un mecanism de demonstrații logice riguroase.

Argumentările, în loc să o facă evidentă, o ascund. În loc să o activeze, o împiedică. Providența trebuie experimentată. Și pentru aceasta este necesară o abandonare completă, o despuiere totală, o renunțare absolută la orice fel de sprijin. Numai după ce m-am agățat de ultimul, fie și cel mai firav punct de sprijin, eu mă arunc în abisul mereu surprinzător al Providenței divine. Dacă, în acest timp, stau agățat prudent de ramura unei oarecare siguranțe umane, eu rămân în condiția de “suspendat”, care este cea mai contradictorie față de credință.

Descoperirea Providenței are loc după “salt”, nu înainte. Impactul cu Providența se realizează după ce am dat drumul la sprijin. Dacă pretind să las prinderea numai când observ terenul solid sub picioare, operațiunea mea este una de prudență, de calcul uman, nu de credință. Evident, nu toți se simt capabili de a efectua saltul. Între timp, însă, s-ar putea începe cu familiarizarea puțin cu Providența, încercând să fim reprezentanții săi, trimișii săi, către cineva care are absolută nevoie de ea. Cu alte cuvinte, o cale practicabilă pentru toți pentru a descoperi ce este Providența, și în ce fel surprinzător se manifestă, constă în a ne face instrumentul ei.

Refuzat de toate tribunalele

Un mod deosebit de a se încrede în Domnul este cel exprimat de Paul, care se declară indiferent de judecățile oamenilor (laude sau acuze), pentru a apela numai la judecata lui Dumnezeu. “Puțin mă interesează că sunt judecat de voi sau de un consens uman; ba mai mult, nici eu nu mă judec pe mine însumi… Judecătorul meu este Domnul”. Apostolul refuză total orice tribunal uman (inclusiv al său propriu), pentru a apela numai la cel divin.

Un “servitor al lui Cristos”, mai ales, nu trebuie să aibă nici o preocupare de a plăcea. Când cineva ține să fie admirat, adulat, se comportă așa încât să nu întunece propria imagine publică seducătoare, pretinde să fie aclamat, să placă mereu mai mult, să apară strălucitor cu orice preț, este în primejdie de a trăda mesajul. Confruntarea serioasă este cu adevărul și exigențele evangheliei, nu cu popularitatea. Dacă cineva se încredințează, ca Paul, judecății Domnului, nelăsându-se condiționat de judecățile (fie pozitive fie negative) oamenilor, dobândește o pace uluitoare, și gustă adevărata libertate.