Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VII-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
1Samuel 26,2.7-9.12-13.22-23
1Corinteni 15,45-49
Luca 6,27-38

Luca 6,27-38

Însă vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează. Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantaua nu-l împiedica să-ți ia și tunica. Celui care îți cere, dă-i, și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi. Așa cum vreți ca oamenii să vă facă vouă, faceți-le la fel. Dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Căci și păcătoșii îi iubesc pe cei care îi iubesc pe ei. Și dacă faceți bine celor care vă fac bine, ce răsplată aveți? Și păcătoșii fac la fel. Și dacă dați cu împrumut celor de la care sperați să primiți înapoi, ce răsplată aveți? Și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor ca să primească la fel. Voi însă iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine și dați cu împrumut fără ca să așteptați nimic, iar răsplata voastră va fi mare și veți fi fiii Celui Preaînalt, pentru că el este bun față de cei nerecunoscători și răi. Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv. Nu judecați și nu veți fi judecați; nu condamnați și nu veți fi condamnați, iertați și veți fi iertați; dați și vi se va da; o măsură bună, îndesată, scuturată și cu vârf vi se va turna în poală, căci cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura și vouă”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Eduard Patrașcu
pr. Petru Tamaș
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Oameni cerești

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Toate cele trei lecturi de azi urmăresc aceeași țintă: iubirea dușmanilor. Regele Saul îl urmărește pe David în pustiul Zif pentru a-l omorî. Numai că lui David i se oferă posibilitatea să se răzbune și să-l omoare pe Saul, de aceea Abisai îi zice: Astăzi ți-a dat Dumnezeu în mână pe dușmanul tău, ucide-l! David răspunde: Nu-l voi ucide (lectura I-a).

Adam a devenit ființă vie prin iubirea creatoare a lui Dumnezeu. Cristos, al doilea Adam, devine dătător de viață. Dacă primul om putea spune, pentru că a primit viața: Nu voi ucide, al doilea, și prin el noi toți trebuie să spunem: Voi da viață. Nu se poate da adevărata viață fără iubire. Cei care au cea mai mare trebuință de viață sunt cei fără de iubire, dușmanii noștri. Dându-le viața cea nouă adusă de Cristos, devenim oameni cerești (lectura a II-a).

Iubiți pe dușmanii voștri! (lectura a III-a). Cel mai plăcut post pe care îl putem oferi lui Dumnezeu este acesta: efortul de a-i iubi pe dușmani (dacă nu ai dușmani personali, trebuie să-i ai pe dușmanii Bisericii, care sunt nenumărați). După ce vă voi arăta cât de frumos și de plăcut este acest post, cred că unii, care n-au dușmani, vor regreta că nu pot oferi lui Dumnezeu acest mărgăritar de mare preț.

Porunca iubirii era cunoscută și în Vechiul Testament sub forma ei negativă: Nu fă altora ceea ce n-ai vrea să-ți facă alții (Tob 4,35; Lev 19,17-18), deși se reducea mai mult la conaționali.

Isus îi dă forma pozitivă și o extinde la fiecare om, prieten sau dușman, de orice neam sau rasă. Astfel devine fiecare om aproapele meu (cf. Mt 5,43-44; Rom 12,9-17). Numește porunca mea (In 13,34; 15,12) legea iubirii, fiindcă a adus-o din cer în toată puritatea ei divină și numai ea l-a determinat să ia firea noastră omenească supusă chinului și morții, Isus este primul din istoria multimilenară a omenirii care, de pe cruce, iartă pe cei care l-au răstignit și cere Tatălui să facă același lucru, fiindcă oamenii sunt supuși ignoranței și nu știu ce fac (cf. Lc 23,34) și imprimă această lege în suflete prin sfântul Botez, prin revărsarea virtuții teologale a iubirii, ca pe un sigiliu al său: De pe aceasta vă vor cunoaște oamenii că sunteți ai mei (In 13,35). Prin această poruncă Isus se arată mai înțelept decât toți filozofii lumii, propunând să se folosească furtuna dușmăniei ca pe un mijloc dublu de binefacere. Nu cere împotrivire, ci să te lași purtat de dușmanul tău – dacă te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt; dacă îți ia haina, lasă-i și cămașa; dacă te silește să mergi o milă, mergi cu el două mile (Mt 5,39-41) – folosindu-te de energia lui îi poți arăta în primul rând superioritatea și valoarea iubirii, adică frumusețea spiritualității tale, fără să te lauzi; și, în al doilea rând, îi poți arăta degradarea lui morală, fără să i-o spui.

Fiecare om este un semn al atotputerniciei divine. După cum ajungem la cunoașterea lui datorită semnelor, miliardelor de oameni, tot așa trebuie să ajungem la iubirea lui prin aceste semne, prin miliardele de miliarde de oameni creați după chipul și asemănarea lui (Gen 1,26), semne indefinite ale iubirii sale. Cine nu pășește pe această cale este calificat de sfântul Ioan evanghelistul drept: mincinos (1In 4,20-21).

Un dușman iubit poate deveni un apostol nemaipomenit, excepțional. Mare a fost sfântul Ștefan, diacon în misiunea sa bisericească, dar s-a întrecut pe sine prin iubirea dușmanilor și a contribuit la convertirea lui Saul în Paul, devenit apoi marele apostol al neamurilor și care va scrie creștinilor din Roma: Dacă vrăjmașul tău este flămând, dă-i de mâncare; dacă este însetat, dă-i să bea căci, făcând acest lucru, vei îngrămădi cărbuni pe capul lui (Rom 12,20), adică îi vei trezi conștiința morală, îi vei deschide ochii ca să vadă calea mântuirii.

Fie dușmanul tău oricât de odios, oricât de răutăcios, aparent fără nici o speranță de convertire, atât de rău încât și pedeapsa cu moartea s-ar părea prea mică, trebuie iubit atât pentru frumusețea integrală a iubirii, care trebuie să fie la loc de cinste în orice inimă creștină, fiindcă iubirea în sine reprezintă valoarea supremă a omului, lucrul cel mai frumos și prețios în ochii lui Dumnezeu, cât și pentru valoarea omului în sine, valoare de persoană unicat. În acest sens Isus l-a iubit și pe Iuda trădătorul și l-a numit prieten (Mt 26,50), deși cunoștea că faptele sale îl arătau ca diavol (In 6,70). Iuda nu s-a convertit, dar Isus a rămas în strălucirea iubirii cerești și ne-a dat criteriul valorificării fiecărui om. Așa i-a iubit Isus și pe cei care l-au răstignit și le-a găsit scuză în fața Părintelui veșnic – Nu știu ce fac (Lc 22,34) -, și are dreptate, fiindcă de l-ar fi cunoscut, nu l-ar fi dat la moarte pe dătătorul vieții. Nici dușmanii noștri nu știu ce fac. Ignoranța este o boală, pe de o parte, iar pe de altă parte este o consecință a firii noastre umane limitate; mai rar poate fi și un delict. Prin urmare, cei bolnavi au mai mare trebuință de medic (Mt 9,12). Este o cinste pentru fiecare de a practica medicina cerească adusă de Isus. Singurul medicament valabil contra dușmăniei este iubirea. A nu oferi acest medicament când se oferă ocazia înseamnă a fi împotriva vieții, împotriva lui Isus, împotriva lui Dumnezeu, împotriva asemănării cu Creatorul care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți (Mt 5,45).

Misiunea lui Isus în lume, de a nimici păcatul și moartea, a lăsat-o Bisericii. Fiecărui credincios, în calitate de mădular al trupului mistic, îi incumbă sarcina de a continua misiunea lui Cristos. Or, răul nu se înlătură cu alt rău, ura cu ură, dușmănia prin răzbunare etc. Fiecare creștin trebuie să fie o farmacie în care să se găsească din abundență acest medicament ceresc – iubirea – cu valabilitate veșnică.

Postul are menirea să alimenteze sufletul nostru cu medicamentul iubirii. Aprovizionarea se face greu fiindcă omul vechi (cf. Ef 4,22), cu firea lui coruptă, caută ceea ce este omenesc (1Cor 3,3). Dacă luăm postul în serios (ne mortificăm, ne rugăm și dăm pomană), ucidem în noi înșine omul păcatului și ne îmbrăcăm în omul cel nou (Rom 6,6; Col 3,9-10; Ef 2,15), în omul duhovnicesc (1Cor 2,13. 15), în omul ceresc.

Marile cuceriri morale s-au făcut cu multă trudă, o știm, dar pe lângă faptul că iubirea este o virtute teologală, vărsată gratuit în suflet la sfântul Botez, devine o cucerire personală prin efortul de a o împărți, deoarece cu dar din dar se face rai. Cine împarte iubirea, împarte fericirea împărăției lui Dumnezeu încă de pe acest pământ, împarte viața veșnică.

Pildele cele mai frumoase ale religiei creștine sunt cele izvorâte din iubirea dușmanilor, concretizate prin iertarea și chiar prin sacrificarea vieții personale. Sunt atât de multe și atât de frumoase pildele de iubire față de dușmani încât cine spune: Eu nu pot să iert, este un eretic, fiindcă nu-l poate avea pe Dumnezeu drept Tată, nu i se poate adresa: Și ne iartă nouă, precum și noi iertăm, fiindcă nu iartă; nu-și poate aduce darul său la altar (cf. Mt 5,23-24), fiindcă oricine urăște pe fratele său este ucigaș de oameni și știți că orice ucigaș de oameni nu are viață veșnică dăinuitoare în el (1In 3,15). Cine spune: Eu nu pot să iert, îl învinuiește pe Dumnezeu că l-a creat incapabil să facă ceea ce îi poruncește. Ca atare, acela care nu iartă este un monstru.

A iubi pe dușmani înseamnă a munci din greu pentru cucerirea celui mai prețios mărgăritar evanghelic, mai prețios decât voturile călugărești care izvorăsc din sfaturi, căci iubirea izvorăște din porunca nouă a lui Isus.

Doamne, ajută-ne cu harul tău să împlinim ceea ce ne ceri! Amin.

 

* * *

 

Iubiți-i pe dușmanii voștri

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un călugăr se ruga sub un copac, pe malul unui râu. În timp ce se ruga apele creșteau, iar un scorpion aflat la picioarele copacului încerca să scape de la înec. Călugărul și-a întins mâna să salveze scorpionul, dorind să îi pună într-un loc mai sigur, dar de fiecare dată când își apropia mâna de el, scorpionul își arcuia coada încercând să îl împungă cu otrava sa. Un trecător l-a văzut pe călugăr și l-a întrebat mirat: “Ce faci? Nu știi că este în natura scorpionului să împungă?” “Ba știu”, i-a răspuns călugărul. “Și în natura mea este să salvez. Trebuie să îmi schimb natura doar pentru că scorpionul refuză să și-o schimbe pe a lui?” Evanghelia de astăzi îi îndeamnă pe creștini să rămână fideli naturii lor, care îi cheamă să iubească, chiar și atunci când oamenii din jurul lor se încăpățânează să fie fideli naturii lor pline de ură.

Evanghelia din duminica aceasta continuă predica lui Isus acolo unde s-a întrerupt săptămâna trecută. După ce a vorbit despre persecuțiile și violențele ce vor cădea asupra discipolilor, după cum li s-a întâmplat și profeților din vechime, Isus le vorbește acum discipolilor despre cum să răspundă în fața ostilității. El începe: “Însă vouă, care mă ascultați, vă spun…” (Luca 6,27). Ceea ce urmează nu este un cod general de comportament, pentru toți, ci un comportament standard pentru cei care îl urmează pe Isus și care îi urmează învățăturile. Dacă creștinismul este o religie superioară, modul de a o arăta nu este prin argumente și dezbateri nesfârșite despre adevărata religie, ci prin comportamentul moral superior al creștinilor.

“Însă vouă, care mă ascultați, vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri, faceți bine celor care vă urăsc, binecuvântați-i pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă defăimează. Celui care te lovește peste un obraz întoarce-i-l și pe celălalt, iar pe cel care-ți ia mantaua nu-l împiedica să-ți ia și tunica. Celui care îți cere, dă-i, și de la cel care a luat dintr-ale tale nu cere înapoi” (Luca 6,27-30).

Ce vrea să spună Isus prin “iubiți-i pe dușmanii voștri”? Vrea să ne spună că trebuie să avem dușmani și apoi, printr-o misterioasă metodă, trebuie să îi și iubim? Sau vrea să spună că de fapt nu trebuie să avem nici un dușman? Ținând cont de ceea ce Isus spune despre discipoli și despre persecutorii lor, vedem că aici prin “dușmani” se înțelege cei care îi urăsc pe discipoli, și nu cei pe care îi urăsc discipolii. Discipolii nu trebuie să urască pe nimeni. Dacă prin dușmani înțelegem cei pe care îi urâm, atunci creștinii nu ar trebui să aibă dușmani deloc. Dar dacă prin dușmani înțelegem cei care ne urăsc, atunci nu avem ce să facem ca să nu avem dușmani. Nu putem controla modul în care ne privesc alții, putem doar controla modul în care îi privim noi, modul în care ne comportăm noi cu ei.

Discipolii au trăit într-o societate care îi ura și care îi trata cu ostilitate. Ceea ce Isus le cere în Evanghelia de astăzi este să nu răspundă cu ură la ură sau cu ostilitate la ostilitate. Aceasta este o atitudine pe care Biserica, în cei două mii de ani ai ei, a avut uneori probleme în a o înțelege. A fost nevoie de oameni precum Mahatma Gandhi și Martin Luther King Jr pentru a retrezi în creștini importanța non-violenței ca normă a răspunsului creștin în fața persecuției, opresiunii, abuzului și nedreptății. Isus rămâne cel mai mare învățător și exemplu pentru non-violență – chiar și după ce a fost supus unei rușinoase execuții publice pe cruce, a găsit puterea să spună: “Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac” (Luca 23,34).

Putem mai ușor să iertăm și să nu ne comportăm violent cu dușmanii noștri – cu cei care ne urăsc, nu cu cei pe care îi urâm noi – amintindu-ne că ei trăiesc și acționează în ignoranță și că, într-o zi, adevărul va birui. Non-violența nu se limitează la mișcările sociale; trebuie practicată și în familie și în relațiile interpersonale unde putem deveni victime ale violenței verbale și fizice. În timp ce trebuie să facem tot ce putem pentru a pune capăt situațiilor abuzive, Evanghelia de amintește astăzi că, cu cuvintele lui Ghandi și King, ochi pentru ochi lasă ambele părți din conflict oarbe. Dacă există în viețile noastre un scorpion care ne-ar împunge cu plăcere cu acul lui otrăvit de ură, să rămânem și noi, asemenea călugărului de la început, fideli angajamentului la practicarea iubiri.

 

* * *

 

Nu judecați

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

În aceste duminici, Liturghia ne-a prezentat spre ascultare partea cea mai bogată în învățături practice și morale din Evanghelia lui Luca. Pericopa de astăzi este continuarea cuvântării de pe Munte pe care am ascultat-o duminica trecută. Fiecare cuvânt din aceste fericiri îl pune pe om în fața celor mai radicale exigențe: a-i iubi pe dușmani, a-i binecuvânta pe cei ce ne blestemă, a dărui celui care te-a refuzat de atâtea ori, a nu judeca pe nimeni… O morală mai exigentă nici că se poate, și o confruntare directă cu ea ne îngrozește, și descurajați ne face să exclamăm și noi, așa cum au făcut-o apostolii, însă în alte împrejurări: “Atunci, cine se poate mântui?” (Luca 18,26).

Desigur așa ar sta lucrurile dacă toate acestea ar fi lege și nu Evanghelie. Legea îți trasează sarcini și te lasă să te descurci tu singur, așa cum știi mai bine. Cu alte cuvinte, legea nu face altceva decât să te pună față în față cu slăbiciunea ta și să îți dea deplina cunoștință a căderii. Însă, așa cum spuneam, de data aceasta Isus nu proclamă o lege, ci numai Evanghelia Sa, adică “Vestea lui cea Bună”. Ce deosebire este însă între una și alta? “Nici o osândă nu este acum asupra celor ce sunt în Cristos Isus. Căci legea duhului vieții în Cristos Isus m-a eliberat de legea păcatului și a morții, pentru că ceea ce era cu neputință Legii – fiind slabă prin trup – a săvârșit Dumnezeu, trimițând pe Fiul Său întru asemănarea trupului păcatului și pentru păcat a osândit păcatul în trup”. Iată deci punctul de la care trebuie să plecăm pentru a înțelege pericopa evanghelică pe care am auzit-o astăzi, cu obligațiile ei atât de exigente. Acestea nu sunt o condiție pentru a ne apropia de Dumnezeu, ci mai degrabă urmarea faptului că Dumnezeu s-a apropiat de noi! Trimițând pe Fiul Său Unul-Născut, Dumnezeu a realizat ceva nou și revoluționar, faptul de a ne face să înțelegem că este posibil ca omul să ierte, să uite nedreptățile, să îi iubească și să îi scuze pe toți, să nu judece pe nimeni, să nu se răzbune. Un astfel de om este schimbat complet: el are o inimă nouă care nu este alta decât Inima lui Isus, pentru care tot ceea ce îi cer Fericirile nu mai este ceva imposibil.

În Liturghia de astăzi mai este proclamată și acea lucrare a lui Dumnezeu de care depinde tot restul și care face posibil noul comportament al omului: “Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv” (Evanghelia). “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții, așa cum eu v-am iubit” (Aclamația Evangheliei). Sfântul Paul ne spune în lectura a doua că Isus, prin moartea și învierea Sa, a realizat suprema dragoste a lui Dumnezeu pentru om: el a devenit Omul nou, Omul spiritual, care este strămoșul unei omeniri; cel ce îl urmează devine și el om nou, om spiritual, capabil de atitudini marcate de dragoste nu de egoism. Privite prin această prismă, exigențele lui Isus nu mai sunt absurde, pentru că El le-a realizat pe toate, și prin Duhul Său ne poate face și pe noi părtași ai Biruinței Sale. El a făcut numai bine celor ce L-au urât, și i-a iertat pe cei ce L-au răstignit, a dat celui căruia nu avea nimic să îi restituie, nu a judecat și nu a osândit pe nimeni, ci a încredințat toată judecata și osândirea Tatălui. În această ordine de idei este potrivit să ascultăm ceea ce ne spune un text din Noul Testament: “Cristos a suferit pentru voi lăsându-vă exemplu ca să mergeți pe urmele lui. El, care nu a săvârșit păcat, și nici nu s-a găsit înșelăciune în gura lui, care, insultat fiind, nu a răspuns la insultă, suferind, nu amenința, ci s-a dat pe sine în mâna celui care judecă cu dreptate” (1Petru 2,21-23).

Însă Isus nu ne dă numai pildă de urmat, ci ne dă și tăria, adică harul necesar, dacă i-L vom cere, pentru a ne confrunta cu aceleași lucruri cu care s-a confruntat El. Și tocmai pentru aceasta vom putem exclama și noi împreună cu Paul: “Toate le pot în cel care mă întărește”. Da, toate le vom putea realiza, inclusiv chiar și ceea ce este mai greu, adică a-i ierta pe dușmani, dacă Isus Cristos ne va da tăria, și ne-o va da cu siguranță dacă îi vom cere aceasta cu statornicie și deciși a o primi, prin disponibilitatea noastră la jertfă. Sfinții toți mărturisesc aceasta, și nu numai cei canonizați ci chiar și cei ce mai sunt încă în viață, cei care zi de zi au de luptat cu această lume violentă, și în același timp o înving prin puterea Învierii lui Cristos.

Acum ne putem apropia de cuvintele Sfintei Evanghelii cu cea mai mare seninătate, dispuși fiind a crede că ele pot deveni realitate și pentru noi. Citind această pericopă din Evanghelia lui Matei, am poposit încă odată asupra dragostei și a iertării față de dușmani (vezi Duminica a VII-a de peste an din anul A). Astăzi ne vom concentra asupra unui alt punct, nu mai puțin important, al cuvântării lui Isus: “Nu judecați și nu veți fi judecați; nu condamnați și nu veți fi condamnați”. Sensul nu este a nu-i judeca pe oameni pentru ca nici oamenii să nu ne judece pe noi, ci a nu-l judeca și a nu-l osândi pe fratele nostru pentru ca nici Dumnezeu să nu ne osândească. Aceasta este o morală de importanță majoră.

Scriptura are cuvinte mult mai dure împotriva incorigibilei înclinații a omului spre a-i judeca pe alții: “Tu cine ești ca să-l judeci pe aproapele?” (Iacob 4,13). “Tu, omule care judeci, oricine ai fi, nu ai scuze, căci tocmai prin faptul că îl judeci pe altul, te condamni pe tine, pentru că tu, care judeci, săvârșești aceleași lucruri” (Romani 2,1). Să reflectăm tocmai asupra acestor două motive, pentru a nu judeca pe nimeni, așa cum ne învață Sfântul Iacob și Sfântul Paul.

Cine ești tu să-l judeci pe fratele tău? Numai Dumnezeu poate judeca, pentru că El cunoaște secretele inimii, și toate intențiile și scopurile unei acțiuni. Însă noi ce putem ști ce se petrece în inima unui om când face cutare sau cutare lucru? Ce știm despre toate condiționările la care este supus, despre acele cotituri ale intențiilor sale? A-i judeca pe alții este într-adevăr pentru noi ceva foarte riscant, nu mai puțin riscant decât a trage cu ochii închiși un foc de armă într-o mare mulțime, fără să ne dăm seama pe cine am lovit: ne expunem la a fi nedrepți, inumani, proști. Este suficient să observăm cât este de greu să ne înțelegem și să ne judecăm pe noi înșine, și câte fantasmagorii nu ne trec prin cap, pentru a ne da seama că este cu neputință să ne coborâm în intimitatea unei alte existențe, în trecutul și în prezentul ei, în durerea pe care a avut-o de îndurat! “Cine dintre oameni cunoaște lucrurile omului, afară de duhul omului care este în el?”

Totuși, în această interdicție de a nu judeca există și o excepție, sau mai bine spus o confirmare. Aceasta îi vizează pe cei care din oficiu au misiunea de a judeca: judecătorii în forul civil și confesorii în forul eclesiastic. Ceea ce se exclude prin porunca Evangheliei este aprecierea sau judecata personală, nu judecata exercitată ca slujire a comunității și a persoanelor, exprimată în numele unei autorități care, atunci când este legitimă, este considerată ca judecata lui Dumnezeu însuși. Dar și aceștia trebuie să fie preocupați de a întruchipa dreptatea lui Dumnezeu, care este tocmai mila și acordarea de circumstanțe atenuante, în măsura în care osândind păcatul vor ști a nu-l apăsa pe păcătos.

Motivul adoptat de Pavel este acesta: “Tu care judeci faci aceleași păcate!” Iată un adevăr de care m-am convins ori de câte ori am judecat pe cineva și mai apoi am reflectat asupra a ceea ce săvârșisem. Este o trăsătură tipică a psihologiei umane a judeca și a osândi în alții în primul rând tot ceea ce nu ne place în propria noastră persoană, lucruri de care nu numai că nu ne debarasăm, dar nici nu ne dăm câtuși de puțin silința să o facem: zgârcitul osândește zgârcenia, a altuia nu a lui; omul senzual, oriunde ar merge sau s-ar întoarce, nu vede decât păcate de necurăție; cel mândru nu vede decât mândria altora. Se proiectează propria intenție întunecată în alții, înșelându-ne pe noi înșine că noi n-am fi chiar așa… Însă aceasta nu este decât minciună și ipocrizie, o formă de alienare a eului nostru bolnav. “Ipocritule, – îmi spune Isus, prinzându-mă în flagrant delict – scoate mai întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea limpede să scoți (dacă-ți mai dă mâna) paiul din ochiul fratelui tău”.

Există printre noi bărbați și femei care se aseamănă cu judecătorii în ședință permanentă; dis-de-dimineață de cum se trezesc și până adorm judecă și osândesc în stânga și în dreapta, fără drept de apel. De îndată ce aud un zvon îl tălmăcesc și-l răstălmăcesc… dacă vine cineva la dânșii în vizită, îl primesc cu toată curtoazia, dar de îndată ce a plecat îi leagă de coadă tot felul de tinichele, cu alte cuvinte, îl fac cu ou și cu oțet…

Dar să nu mă prelungesc asupra acestor nepotriveli cu viața noastră de creștini adevărați, și să vedem care este datoria noastră și ce anume avem de făcut în concret. Mai întâi de toate la nivelul comunității creștine: trebuie să fim foarte atenți a nu ne transforma tocmai noi creștinii în “cenzori”. Ispita există, astăzi mai mult ca oricând; suntem încurajați de oameni perfizi, mincinoși, de tineri debusolați, drogați, violenți. Trebuie să ne amintim mereu că Evanghelia ne permite să osândim păcatul fără menajamente, fără teamă, însă să nu-l osândim și pe păcătos. Sfântul Francisc din Assisi spunea: “Nici un frate care a păcătuit nu trebuie să plece de la tine fără acea siguranță că a fost iertat”.

Mai aproape de noi, în raporturile cotidiene, în cadrul familial sau la locul de muncă, nu trebuie să judecăm, nu trebuie să osândim, ci mai degrabă să vorbim, să ne exprimăm cu sinceritate și cu oarecare rezervă un dezacord, o dezaprobare. Isus osândește judecata, nu corijarea. Când îl corijezi pe fratele tău îi faci două servicii: îi demonstrezi că îl stimezi fiindcă îl consideri capabil să primească o corijare, și în același timp îi dai posibilitatea de a se apăra. Așa ceva nu umilește pe nimeni, ci chiar dă persoanei respective certitudinea că este luată în considerație și este capabilă de a accepta o critică și o îndreptare frățească. Soțiilor, nu vorbiți deloc cu copiii voștri despre ceea ce vă displace la soțul vostru, ci spuneți-i lui aceasta cu toată dragostea și seninătatea, și ajutați-vă reciproc; voi, bărbaților, procedați la fel cu soțiile voastre. Dacă aveți vreo suspiciune, dacă observați vreo intenție nu tocmai bună, nu o tăinuiți, nu condamnați în absență, nu îngăduiți celui rău să se joace cu resentimentele voastre mărind motivele și exagerând greșelile, pentru că în felul acesta resentimentele cresc și sfârșesc prin a face procese sumare în care totul este osândit și nimic nu mai poate fi salvat din persoana incriminată. Și toate acestea dintr-un motiv care se descoperă mai apoi că nici nu a existat! Isus spune: “Iubiți voi mai întâi”; iar noi adăugăm: “Vorbiți voi mai întâi; rupeți tăcerea!” Aceasta este dragostea, mai cu seamă în raporturile familiale: nu așteptați ca interlocutorul să facă primul pas. Fiecare să se coboare la particular și la concret, gândindu-se la viața sa, și să-și propună câte un mic gest de delicatețe pe care să îl facă chiar astăzi, de îndată ce va intra în casă.

Să ne amintim acum ceea ce spuneam la început: toate acestea sunt posibile numai în Cristos Isus, dacă El va face din noi prin Duhul Său niște oameni noi. Euharistia este realitatea acestei făgăduințe. Vino, Doamne, învață-ne să ne iubim reciproc așa cum Tu ne-ai iubit, și să nu mai judecăm pe nimeni, așa cum nici Tu nu ne-ai judecat și nu ne-ai osândit.

 

* * *

 

Duminica a VII-a din Timpul de peste an

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (1Sam26,2.7-9.12-13.22)

Suntem în fața unui fapt deja prezentat în Cartea lui Samuel (cf. cap. 24 și 26). Mărinimia și bunătatea lui David sunt identice în cele două episoade, caracterizate de o rară frumusețe literară și de o excelentă psihologie a narațiunii. Tânărul David este căutat de regele Saul care atentează la viața sa. Se ivește o ocazie pentru David de a se elibera de dușmanul său; însă David refuză o astfel de ispită, deși întărâtat chiar și de tovarășii săi, deoarece respectă caracterul sacru al lui Saul dat de ungerea sa regală (v. 7-9). David se limitează la a demonstra dușmanului reala posibilitate de a-l elimina fără a-și păta mâinile de sânge (v. 12 și urm.) și de a se încrede în Domnul – cel fidel și drept față de cel care înfăptuiește binele. Un astfel de gest de bunătate cucerește inima plină de gelozie și suspiciuni a regelui Saul care ajunge să plângă, să țipe și să-i blesteme pe cei care l-au întărâtat să aibă sentimente ostile față de David. Însă regele nu reușește să scape de invidie și de dorința de răzbunare pentru a-și deschide astfel inima la convertire. Atitudinea de reconciliere pe care nu a avut-o Saul, este trăită în schimb în mod eroic de David, viitorul rege al Ierusalimului, care demonstrează că are o inimă mare, că știe să-și controleze propriile pasiuni și, mai ales, că știe să-și pună încrederea în Domnul, cel care este drept și care răsplătește fidelitatea. Iubirea, dusă până la iubirea dușmanului, amintește de învățătura lui Isus care propune această iubire ca regulă de viață pentru oricine vrea să fie adevăratul său ucenic.

Lectura a II-a (1Cor 15,45-49)

Paul, terminând învățătura sa despre învierea lui Cristos și învierea noastră și după ce s-a întrebat asupra “cum” învie morții și “cu care trup” (v. 35), mai întâi răspunde prin imagini aproximative (v. 36-44) care dau de înțeles că învierea este ca o adevărată transformare; apoi adaugă motive de credință. Se poate intui tonul trist și neconsolat al Apostolului care trebuie să constate cum creștinii acelei comunități erau fiii unei mentalități materialiste care tindea să despartă trupul de spirit. O astfel de stupiditate nu pare a fi suportată de Paul, mai ales pentru că nu ține cont și nu are de a face cu misterul pascal al morții și învierii lui Cristos. Creștinii nu pot renunța la un astfel de adevăr.

Învierea, pentru Paul, inaugurează o noutate absolută în viața lui Cristos și cea a creștinilor: trecerea de la un trup animal la unul spiritual este conform planului de mântuire a lui Dumnezeu. Nu este posibil deci să se mediteze asupra trupului spiritual plecând de la experiențele noastre relative la trupul animal. Relația dintre primul om, Adam, și Cristos, ultimul Adam, este emblematică: Paul stabilește un clar raport între economia creației și cea a mântuirii pentru a afirma că noutatea lui Cristos nu constă (doar) în a avea viața, ci în a da viața cea nouă tuturor. Va fi un dar integral, în sensul că va privi omul întreg – trup, inimă și spirit – pentru o experiență de viață nouă și veșnică; astfel că, după experiența fraternității datorate primului om, Adam, unde am fost părtași la imaginea omului pământesc, vom fi frați și ai ultimului Adam, Cristos, fiind părtași de imaginea omului ceresc.

Evanghelia (Lc 6,27-38)

Textul evanghelic de azi se prezintă ca și ecoul fericirilor evanghelice și ne ajută să descoperim fundamentul prim și ultim al oricărei fericiri creștine. “Iubiți-i pe dușmanii voștrii” (v. 27 și 35): nu există afirmație mai clară decât aceasta. În acest fel Isus, maestru și călăuză, se deosebește de toți ceilalți rabbi (maeștrii) ai timpului său: nu doar contrapune iubirea față de ură, dar cere ucenicilor să ca iubirea să se concretizeze tocmai față de cei care îi urăsc, față de dușmani. Un astfel de ideal de viață așa de exigent și sublim nu a fost și nu va mai fi cerut de niciun învățător. Nu este vorba de o iubire abstractă, ci de o iubire care se traduce în mici gesturi care, zi de zi, dau posibilitatea de a verifica autenticitatea iubirii înseși. Ar fi ridicol, după Isus, să-i iubim numai pe cei care ne iubesc: e prea ușor și nu am avea nici un merit; în plus, iubirea noastră nu ar fi semnul distinctiv al apartenenței noastre exclusive și clare la Cristos: “chiar și păcătoșii fac la fel” (v. 32), adică a iubi pe cei care ne iubesc e “normal”, este automat, fapt pentru care chiar și cei care nu cred în Cristos și nu-i împărtășesc idealurile pot trăi o astfel de iubire.

Învățătura lui Cristos se termină cu faimoasa expresie în care Luca înlocuiește cu “milostivire” ceea ce pentru Matei era “perfecțiune”: “fiți milostivi așa cum Tatăl vostru este milostiv” (v. 36). În logica spiritualității evanghelice nu există altă perfecțiune decât aceea a iubirii frățești care revelează identitatea noastră filială față de Dumnezeu. Nu există alt scop spre care să tindem decât acela de a avea capacitatea de a ierta pentru că am experimentat darul iertării lui Dumnezeu. Nu există altă poruncă pe care trebuie să o observăm decât aceea de a tinde să-l imităm pe Domnul – acel Dumnezeu care este iubire plină de îndurare – prin gesturi de bunătate și milă.

 

* * *

 

Iertarea – marea șansă de a iubi mai mult

Autor: pr. Petru Tamaș
Copyright: Predici.cnet.ro

Cred că nu există creștin care să nu se fi simțit tulburat măcar o dată în viață de ceea ce spune Isus în evanghelia de astăzi. E răscolitoare această evanghelie. Poți să fii de lemn sau piatră, poți să fii indiferent sau încăpățânat în idei și principii, dar e imposibil ca acest fragment să nu te pună puțin pe gânduri, dar e imposibil ca oprindu-te măcar pentru o clipă asupra acestei pagini de evanghelie, să nu te răscolească cuvintele lui Cristos: “Iubiți pe dușmanii voștri!”

Există oare creștin adult, care să nu fi simțit vreodată că are dușmani? Prea puțin probabil. Unii dintre dușmanii noștri se află poate chiar aici în biserică și se roagă împreună cu noi; alții sunt poate acasă: acea femeie atât de antipatică și intrigantă pe care încercăm mereu să o evităm; acea rudă care cu ani în urmă ne-a făcu o mare nedreptate, răpind din dreptul nostru de moștenire; tânărul sau tânăra aceea, care după ce am fost împreună câțiva ani din viață, acum ne-a lăsat baltă și a plecat cu altul sau cu alta; colegul de la școală din banca din spate, care cum ne-am întors să-l privim, ne-a și pârât profesorului; vânzătorul care ne-a înșelat; vecinul care are o orientare politică diametral opusă ș.a.m.d. Pe toți aceștia și pe mulți alții îi numim dușmaniii noștri. Am statornicit deja între noi o serie de relații, ce se bazează pe indiferență, răceală, iar uneori pe răzbunare.

Și iată că vine Cristos astăzi și spune: iubește-i! Ți-au făcut răul? Fă-le binele! Te-au blestemat? Binecuvântează-i și roagă-te pentru ei! Te-au lovit peste un obraz? Întoarce-l și pe celălalt! Ți-au luat haina? Dă-le și cămașa! Nu-i judeca, iartă-i, dă-le dacă-ți cer ceva! Și atunci apare întrebarea: dar oare Cristos, nu cumva, îi favorizează tot pe cei bogați, pe cei care au puterea în mâini, pe cei care înfăptuiesc nedreptatea? Nu cumva Cristos este în favoarea unei lumi mai nedrepte decât o știm?

Analizând însă obiectiv lucrurile, chiar și dintr-o perspectivă pur umană, ajungem la concluzia că niciodată răzbunarea și violența nu aduc roadele așteptate. E plină lumea de ură, de dușmănie, de dezbinare, de războaie și de efectele acestora: frați care nu se mai pot privi în ochi, părinți rămași singuri, familii destrămate, bolnavi ș.a.m.d. De ce? Pentru că arma folosită în rezolvarea conflictelor este răzbunarea, iar răzbunarea cere răzbunare. Într-o lume ca cea în care trăim iubirea dușmanului este unica soluție. Ea nu este un simplu remediu sau un rău mai mic, dar este maximul bine. Într-un lanț al urii, ca din nou să domnească pacea, e necesar să fie cineva care să rupă acest lanț, altfel dușmănia și rănile provocate persistă la infinit. Dacă vom aștepta mereu ca celălalt să ierte primul, pacea nu va veni niciodată. Iubește primul, iartă primul, pentru că nu vei avea nimic de pierdut!

Știți cine a fost cel dintâi care a dăruit iertarea și cine au fost primii ei destinatari? Știți cine a fost cel dintâi care a oferit iertarea în mod necondiționat, și chiar înainte ca celălalt să greșească? Numele lui este Dumnezeu și a făcut lucrul acesta prin Cristos, Fiul său. Noi oamenii suntem primii destinatari ai acestei iertări. În Isus Dumnezeu ne iubește, în timp ce noi continuăm să fim dușmanii săi, ne face binele în timp ce noi îl urâm, ne binecuvântează în timp ce noi îl blestemăm, mijlocește pentru noi în timp ce noi îl ucidem. Pentru ca noi să fim salvați, el este dispus să sufere orice rău din partea noastră, indiferent cât de răi sau violenți am fi. Acest mod de a iubi al lui Dumnezeu durează de mai bine de două mii de ani!

Uneori, tind să cred suntem educați după cu totul alte principii, decât cele pe care le propune Cristos în evanghelia de astăzi. Auzeam nu demult din gura unui școlar sfatul pe care-l primea în fiecare dimineață de la tatăl său: “Fiule, pe mine nu mă interesează ce faci tu la școală, nu mă interesează dacă te bați sau nu, nu mă interesează când și cu cine te bați, nu mă interesează de câte ori pe zi faci acest lucru, dar dacă îmi vii bătut acasă, te mai bat și eu o dată!” Există o educație la violență, la răzbunare, la a nu accepta să câștige celălalt. Vă amintiți probabil de atentatele din 11 septembrie 2001. Imediat după sângeroasele evenimente au apărut pe posturile de televiziune politicieni, ziariști, creatori de opinie încercând să găsească soluții, să propună o rezolvare a noii situații. Ne-a fost dat să auzim atunci în nenumărate rânduri expresia: “Sângele cere răzbunare! Americă, trezește-te!”. Și a început… trezirea: război și sânge în Afganistan, foc și prăpăd în Irak etc. Astăzi, dacă faci un sondaj de opinie despre jocurile de calculator utilizate cel mai frecvent de copii, nu este nicio surpriză să afli că, de fapt, jocurile cu arme, cu bătăi sunt cele mai îndrăgite.

Sunt, așadar, lesne de înțeles sentimentele de reținere pe care le trăim cu toții în fața evangheliei de astăzi. Cum să nu te răzbuni? Mai mult de atât, cum să îi răspunzi cu bine celui care îți face răul? … mai ales atunci când nu ai nicio garanție că celălalt se va îndrepta! Cum să ierți când peste tot se vorbește de răzbunare, de dreptate cu forța? Doar un nebun poate trăi un asemenea ideal evanghelic.

În lumina evangheliei de astăzi descoperim însă și cine trebuie să fim noi cu adevărat pentru frații noștri. Cu toții greșim și primim iertarea, și cu toții avem dreptul și datoria de a ierta. Deoarece am fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, ceea ce acesta a făcut pentru noi avem misiunea de a face și noi celorlalți. Am fost vindecați de dușmănia față de Dumnezeu, iar acum suntem invitați să ne vindecăm de dușmănia față de frații noștri. În funcție iubirea și iertarea acordată dușmanilor noi suntem asemenea lui Dumnezeu, devenim “fiii celui Preaînalt”. “Fiți milostivi, după cum și Tatăl vostru este milostiv”. Principiul iertării dușmanului îl sădește Dumnezeu în natura umană, pentru ca iertarea să apară tuturor drept calea cea mai justă pentru o lume mai bună, pentru o lume în care să domnească pacea, înțelegerea. Harul de la botez ne ajută să ne simțim iubiți de cel care ne-a iubit fără rezerve și să devenim capabili de a oferi iertarea necondiționat.

De ce să mai iertăm? Pentru că acest fel de a iubi este capabil să recreeze valoare și bunătate acolo unde este non valoare și răutate. Doar iertarea este capabilă să recreeze o lume pierdută. Omul trăiește sau moare din cauza iubirii pe care alții i-o acordă sau i-o refuză. A fi acceptat în mod necondiționat este condiția pentru ca omul să poată fi liber și să renască din nou. Îmi mărturisea un tânăr, nu demult: “Părinte, știam că am greșit și regretam enorm. Dar până nu am simțit că ceilalți mă iartă și mă iubesc așa cum sunt, nu am avut curajul să ridic ochii din pământ. Eram un tânăr pierdut. Orice mi-ar fi zis cineva, răspundeam cu răutate și violență, pentru că îmi spulberasem toate șansele de reabilitare în fața celorlalți. A fost nevoie de un alt tânăr care să mă invite mai întâi la un fotbal, apoi la un suc… apoi am devenit amici, iar acum suntem chiar prieteni. Dacă nu ar fi fost el, eu astăzi eram undeva după gratii. Dar sunt fericit și am mulți prieteni pentru că el mi-a dat o șansă. Din dușmanul lui am devenit prietenul lui”. Sunt atâția oameni cărora nu le mai acordăm nici o șansă, îi considerăm pierduți și răi, le declarăm dușmănie pe veci. Ei însă așteaptă iertarea pentru a demonstra că totuși sunt buni. Ei nu locuiesc departe de noi… e unul dintre aceia mulți pe care i-am enumerat la început.

Este exact scena din prima lectură. David ar fi putut să-l ucidă pe Saul, de care el însuși era urmărit în același scop, însă îi oferă iertarea. E un gest nobil, care a înmuiat inima lui Saul. E o lecție de viață pentru noi. Răul nu se învinge niciodată cu aceeași monedă; el se învinge întotdeauna prin bine. Răspunsul la violență este libertatea de a o asuma și de a o purta, având în vedere întotdeauna scandalul și victoria crucii lui Cristos. Din cel mai mare rău, Cristos a scos cel mai mare bine. Realizând binele fără interes, doar din ascultare față de Tatăl, Cristos devine capabil să învingă răul. Cu cât răul este mai mare, cu atât iubirea este mai mare. La fel și noi, cu cât iertăm mai mult, cu atât iubim mai mult și suntem mai valoroși. Devine așadar lesne de înțeles: nici vorbă de un Dumnezeu care îi favorizează pe cei bogați și puternici, dar avem un Dumnezeu al celor slabi și fără apărare, un Dumnezeu care din cel mai mare rău poate realiza cel mai mare bine. Posibilitatea de a ierta este, așadar, o șansă de a iubi mai mult.

Iubirea, ca și viața nu are alt preț decât gratuitatea. Nu există iubire la schimb. O astfel de iubire ar dura până când celălalt renunță; o astfel de iubire încetează când celălalt nu mai are ceva de dat. Iubirea și iertarea necondiționată îi diferențiază pe cei ce sunt ai lui Cristos de păcătoși.

Știți de unde provine dificultatea iertării celorlalți? Din faptul că noi ne asumăm rolul de “judecător”. Aceasta întrucât, a judeca pe altul înseamnă a uzurpa puterea lui Dumnezeu, singurul judecător, și a pune propriul eu drept măsură a judecății celorlalți. A-mi judeca fratele care păcătuiește este de cele mai multe ori mai grav decât păcatul pe care el îl săvârșește. Cristos nu interzice doar judecata falsă, imperfectă, inventată, care în mod sigur este rea, ci, mai mult, interzice chiar și judecata dreaptă. Suntem chemați să fim buni și milostivi, așa cum este Dumnezeu, dar nu suntem chemați să fim judecători. “Nu judecați și nu veți fi judecați”. Aceasta este milostivirea lui Dumnezeu: ne lasă să ne judecăm singuri. Suntem proprii noștri judecători. Judecata făcută altora este propria noastră judecată. Cu măsura cu care am măsurat și judecat pe alții, la fel ni se va măsura și vom și judecați și noi.

Fericiți vom fi dacă măsura judecății noastre față de alții este milostivirea și iertarea!

Pr. Petru Tamaș

 

* * *

 

Duminica a VII-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

E frumos să ai o inimă mare, care știe să ierte! (cf. primul exemplu).

2. Tema

“Fiți milostivi, precum Tatăl vostru milostiv este”.

Trebuie să iubim întotdeauna, să-i iubim pe toți, să iubim mai mult: aceasta ne învață Isus prin cuvinte și prin viață!

3. Mesajul zilei

Isus avea o iubire fără margini: făcea bine tuturor, chiar și celor care erau considerați “blestemați”; îi primea pe toți, chiar și pe cei păcătoși, îi ierta pe toți; i-a iertat și pe cei care l-au răstignit.

- Așa a făcut și regele David (cf. prima lectură). Așa au făcut și fac sfinții (dați câteva exemple, ca sfântul Ștefan, sfânta Maria Goretti etc.).

Creștinul trebuie să aibă o iubire fără margini (explicați cu grijă).

- Creștinul trebuie să aibă o iubire dezinteresată, gratuită, universală.

- Creștinul nu poate să fie violent, răzbunător, iar apărarea trebuie să fie cu iubire și echilibru.

- Creștinul nu poate să fie avar, egoist, “mafiot”.

- Creștinul trebuie să ierte de 70 de ori câte 7, trebuie să împartă, să se dăruiască întotdeauna.

- Creștinul nu poate urî, trebuie să dorească binele, să iubească, să facă bine celui care îi face rău, chiar dacă dorește ca răul să fie învins cu mijloace licite și este întristat de răul suferit.

- “Fericiți cei blânzi, pentru că vor primi împărăția lui Dumnezeu… Fericiți făcătorii de pace, pentru că vor fi numiți fiii lui Dumnezeu…”.

De ce trebuie să avem o iubire fără limite? Cel puțin din două motive:

- pentru că toți suntem copiii lui Dumnezeu, frați…

- pentru a învinge răul prin bine: aceasta este logica iubirii.

Dacă răspunzi unei jigniri, unei injurii, unui gest de aroganță cu o altă jignire, o altă injurie, un alt gest de aroganță, răul se înmulțește. Dacă răspunzi răului cu binele, răutatea se diminuează și dispare… iar lumea devine tot mai frumoasă și mai dreaptă: devine tot mai mult împărăția lui Dumnezeu-iubire.

4. Exemple

În mod deosebit astăzi, mai mult decât cuvintele, trebuie să convingă exemplele.

a) Împăcarea.

“Într-o zi – povestește Angelica, o profesoară din Coreea – părinții mei se certau. Mama a spus plângând că vrea să plece la verișoara ei și să ne părăsească. Eu și fratele meu am rugat-o să rămână. Dar mama ne-a cerut să fim înțelegători și a spus că nu mai poate rămâne. La sfârșit, i-am spus: «Călătorie plăcută». Când am rămas singuri, ne-am rugat mult pentru ea. După cinci zile, mama s-a întors și s-a împăcat cu tata” (Ragazze controcorrente, Città Nuova, 1971).

b) Nu mai ești prietena mea!

Această frază, atât de “dramatică” și atât de des repetată într-o izbucnire de mânie, îmi amintește un episod din viața fiicei mele, Conny. Astăzi Conny este mare, însă atunci avea numai cinci ani și învățase de puțină vreme să meargă pe bicicletă, fără rotițele de sprijin.

Conny se plimba mereu cu bicicleta în curte, împreună cu prietena ei, Beatrice. Deseori le auzeam râzând prin fereastra deschisă, dar la un moment dat, am auzit-o pe Conny urlând și plângând.

Am deschis imediat ușa și am alergat în curte, unde Conny venea spre mine șchiopătând din cauza unei răni mari la genunchi. Beatrice venea după ea și împingea bicicleta lui Conny. Am întrebat ce s-a întâmplat, dar Conny a început să plângă și mai tare. Atunci am luat-o de mână și am dus-o în casă. Beatrice a sprijinit bicicleta de zid și a vrut să intre cu noi în casă. În acel moment, Conny a strigat la ea:

- Nu intra! E numai vina ta! Nu mai ești prietena mea! Beatrice a plecat plângând. Am vrut să o mângâi, dar trebuia să mă ocup mai întâi de genunchiul lui Conny. În timp ce spălam și tratam rana, Conny mi-a povestit:

- Beatrice a venit prea aproape de mine cu bicicleta, m-am speriat, am căzut și m-am lovit la genunchi. A făcut-o intenționat! a spus Conny nervoasă.

Chiar credeți că așa s-a întâmplat? Nu, nu am crezut nici eu și i-am explicat lui Conny, dar ea nu a vrut să audă.

Pentru a o mângâia, am alintat-o și i-am povestit ceva. Deodată, a sunt cineva la ușă. Când am deschis, era Beatrice, timidă, și a întrebat dacă Conny se simte mai bine și dacă o poate vizita. I-am răspuns că da și am poftit-o înăuntru. Beatrice s-a apropiat de Conny și a spus:

- Nu am făcut-o intenționat!

Conny nu a răspuns. Dar Beatrice a continuat:

- Voiam să te invit să cumpărăm împreună câte o înghețată și apoi să-mi duc bicicleta acasă.

- În fond, deja mă simt puțin mai bine, a spus Conny și s-a ridicat cu atenție.

- Așteaptă să te ajut! a spus Beatrice, luând-o de mână.

Astfel, Conny s-a putut sprijini.

- Vii? a întrebat Beatrice foarte bucuroasă.

- Sigur! a răspuns Conny. Pa, mamă!

Și cele două prietene au plecat împreună, ținându-se de mână. Și, pentru că este puțin mai greu să mergi sprijinit când unul șchiopătează, șchiopăta și Beatrice din simpatie.

Conny și Beatrice sunt prietene și astăzi!” (R. DIEPMANN, 32 Racconti per la Scuola Materna, LDC).

 

* * *

 

Ce se pretinde de la noi?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“… însă David a spus lui Abisai: “Nu-l ucide…”. 1Sam. 26, 2; 7-9; 12-13; 22-23

“Omul dintâi Adam, a fost făcut un suflet viu. Al doilea Adam a fost făcut un duh dătător de viață.” 1Cor. 15, 45-49

“Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc. Binecuvântați pe cei ce vă blestemă…”

Lc. 6, 27-38

Cei doi Adami. Un trup muritor și un trup spiritual. Omul plăsmuit din pământ și omul “ceresc”. Cuvintele Sfântului Paul din lectura a II-a par anume ticluite numai pentru a ne descuraja. Noi, observăm cu mai multă ușurință rubedenia pe care o avem cu Adam cel făcut din lut și tină, decât cu “cel venit de sus”. Purtăm cu mai multă dezinvoltură chipul omului pământesc, decât chipul omului “ceresc”. Ca și cum asta nu ar ajunge, iată și legătura de neînlocuit a Evangheliei de astăzi: “Fiți milostivi precum Tatăl vostru milostiv este”.

Acum, a venit vremea să ne întrebăm: Dar, ce se pretinde de la noi? Dacă ne gândim bine, în cele din urmă ajungem la convingerea că trebuie să ne însușim maxima: “Ceea ce voiți ca oamenii să vă facă vouă, faceți și voi lor”. Altfel spus: “Nu face rău nimănui.” Numai așa poate intra în orizontul nostru gestul mărinimos al lui David, hăituit, fugar, constrâns de a trăi în clandestinitate, care, atunci când s-a aflat în fața dușmanului său, Saul, care dormea, nu vrea să-l străpungă cu lancea, așa cum ați auzit în prima lectură. David, contrar planului lui Abisai, alege mai bine de “a-l respecta pe cel sfințit Domnului” și preferă a lăsa toate acestea pe seama lui Dumnezeu, care va da fiecăruia după dreptatea și credința lui”.

Interesantă este alternativa, la a cărei extreme se află un principiu teologic: Dumnezeu este acela care face în așa fel, încât să pună dușmanul în mână pentru a-l ucide, sau Acela care îți cere să-l ierți? Aici avem două metode de a citi numele lui Dumnezeu în istorie și de a interpreta Voința Sa: Slava Lui trece prin exterminarea dușmanilor sau prin respectarea vieții fiecărui om? David a citit corect voința lui Dumnezeu, anticipând în felul acesta, prin comportarea lui, unul din punctele esențiale ale mesajului lui Cristos, deoarece a înțeles că Dumnezeu i l-a pus în mâinile lui pe Regele Saul, pentru ca să observe semnul divin a intangibilității sale și ca atare a sacralității persoanei, chiar și a aceleia unui supus oarecare, fie el și dușman.

Unul nu-i creștin, numai pentru că nu face nici un rău nimănui. Prin urmare, calea parcursă de David cu toată greutatea ei este suficient de practicabilă și pentru noi. Nenorocirea este că stând noi la cuvintele Evangheliei, vedem că aici este vorba nu numai de a-l ierta pe vrăjmaș, de a nu-i face rău ci chiar de a-l iubi. Unele precizări nu ne lasă nici o ușă de scăpare: “Iubiți pe vrăjmașii voștri, faceți bine celor ce vă urăsc. Binecuvântați pe cei ce vă blestemă, rugați-vă pentru cei ce se poartă rău cu voi. Dacă te bate cineva peste o falcă, întoarce-i-o și pe cealaltă…”. (Lc. 6, 27-29)

Sunt unii oameni care se socotesc a fi foarte evlavioși atunci când își amintesc în rugăciunile lor de anumiți binefăcători. Însă Isus Cristos ne cere să ne rugăm și pentru cei care nu numai că nu ne fac nici un bine, dar care ne chinuiesc, ne neîndreptățesc, ne insultă. Asta ca și cum ne-ar spune: “Mulțumiți din inimă acelora care vă fac viața amară și nu uitați de a-i recomanda lui Dumnezeu pe toți aceia care v-au făcut să suferiți ceva în viață.” În ceea ce privește “întoarcerea și celuilalt obraz” aici pare ceva exagerat. Bun lucru o fi și acesta însă diploma de “stupizi” nu e prea onorabilă. Nu ne plecăm la nivelul unor turbați, ci ne depărtăm într-o tăcere demnă. Însă de data aceasta se pune problema de a fi ținta loviturilor, fără a reacționa nici câtuși de puțin.

Prin urmare, creștinul nu numai că nu trebuie să facă rău nimănui ci să facă binele chiar și acelora care nu merită, celor nerecunoscători și răi. Evanghelia de astăzi ne vorbește despre răsplată: “Bucurați-vă în ziua aceea și săltați de veselie, pentru că răsplata voastră, mare este în cer”. (Lc. 6, 23) Însă această răsplată este destinată numai acelora care au știut să-și iubească dușmanii și să le facă binele. Și ce fel de răsplată va fi aceea? Un monument ridicat în cinstea eroului Evangheliei? Vreo medalie de aur acordată creștinului excepțional…? Nu. Nimic din toate acestea ci dreptul de a fi considerați “fiii celui Preaînalt”, adică niște fii care nu se rușinează că au un asemenea tată, care cere de la dânșii imposibilități și care nădăjduiesc că tatălui nu-i va fi rușine cu ei.

Lucruri dintr-o altă lume?

Așa stând lucrurile, acum suntem în stare de a simplifica, de a sintetiza cuvintele complexe ale Sfântului Paul. Între omul pământesc și omul ceresc, există o cale care depășește orice distanță: este calea care leagă cele două lumi. Calea aceea trece prin abandonarea unui program rațional (adică de a-i iubi pe cei ne iubesc, să facem bine celor care ne fac binele, să-i împrumutăm pe cei care avem suficiente garanții că ne vor restitui, etc.), și adoptarea unui program irațional ale cărui puncte calificante și care nu se pot omite sunt: dragostea față de dușman, iertarea, neosândirea altora, milostivirea fără de margini…

Inevitabil, omul va rămânea totdeauna lipit de pământ, dar chiar cu picioarele rănite, pe acea cale imposibilă, cu puțină trudă pământească el va ajunge în cer… Trebuie să ne mai gândim că acea cale, nu este marcată în itinerariile normale în anumite cazuri ar putea face să coboare pe pământ chiar și câte un colțișor de rai. Atunci Saul nu va mai avea trebuință ca să trimită pe cineva ca să-i caute ulciorul pe care i-l luase David, deoarece la trezire și-l va afla plin cu apă proaspătă.

“Era un mare spațiu între David și Saul, așa cum citim în cartea I-a a lui Samuel: “Mare interval”, între cei doi Adami, mare spațiu între om și vrăjmașul lui! Însă ambele spații sunt la îndemâna atât a unuia cât și a celuilalt și ca atare pot fi reduse, dar numai împreună. De aceea, omul care nu este atent și prudent așa ca David, care se află undeva departe pe vârful muntelui și care coboară nebunește către dușmanul lui cu gândul să-l omoare, riscă de a se rostogoli în prăpastie…

Lucruri din altă lume? Poate. Totuși, faptul este că atunci când lucrurile dintr-o altă lume intră spre a face parte din această lume, numai atunci ne simțim la adăpost și siguri în casa noastră.

 

* * *

 

Faceți bine celor ce vă urăsc

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Citim în Cartea I a Macabeilor (2,32-39) că un grup de iudei, ca să scape de urmărirea sirienilor, s-a ascuns într-o peșteră din munți. Dușmanii au aflat ascunzătoarea, i-au luat prin surprindere în zi de sabat, le-au cerut să iasă, să se predea și vor rămâne cu viață. Ca să nu calce sabatul, n-au ieșit și nici n-au ridicat un deget spre a se apăra, ci doar au zis: Mai degrabă murim cu toții cu cugetul curat! Cerul și pământul sunt martori că voi ne omorâți pe nedrept. Și toți, peste o mie de oameni, s-au lăsat măcelăriți.

Au murit din respect față de Lege, dar nu și din iubire față de dușmani. Dacă ar fi fost și aceasta, adică moartea din iubire față de dușmani, cu siguranță că ea ar fi fost cea mai mare victorie a iubirii din istoria omenirii și evanghelia lui Isus ar fi fost de prisos.

Oare învățătura lui Cristos de a iubi pe dușmani și de a le face bine, de a-i binecuvânta și de a se ruga pentru ei, cuprinde această datorie de a sta în genunchi, cu mâinile împreunate, cu ochii spre cer, cu rugăciunea pe buze, când dușmanii vin și răpesc, insultă și nimicesc, batjocorăsc cele sfinte, omoară pe bătrâni și copii, pe bărbați și femei? Nici unui creștin nu-i este îngăduit să pună mâna pe armă și să se apere, să-și apere familia și neamul? Răspunsul este: trebuie să se apere, dar nu cu ură.

Ceea ce ne învață prima lectură (1Sam 26,7-9.12-13.22-23) nu-i o problemă teologică, ci morală. Exemplul de iubire a lui David față de Saul care îi era dușman de moarte este o frumoasă moștenire pe care o avem din Vechiul Testament. David l-ar fi omorât pe Saul, dar se temea de pedeapsa lui Dumnezeu: Cine și-a întins mâna vreodată asupra unsului Domnului și a rămas nepedepsit? Or, unde este iubire adevărată nu este teamă (cf. 1In 4,18). Apoi, ceea ce l-a reținut de la răzbunare, au mai fost și următoarele motive: David avea de soție pe Milca, fiica lui Saul; Ionatan, fiul lui Saul, era prietenul lui cel mai bun; știa că socrul său mai avea mulți susținători și soldați vrednici; profetul Samuel era de partea lui Saul împreună cu o mare parte din popor. N-ar fi fost prudent ca David să încerce să ia domnia prin vărsare de sânge. David știa că Dumnezeu l-a rânduit rege peste Israel și-i va da domnia când va voi și când tot poporul îl va dori.

Tendința cea mai profundă a omului este egoismul: îl iubesc pe altul numai în măsura în care celălalt reprezintă o valoare pentru viața mea. Ceea ce a făcut David poate face oricine: îl iubesc să mă iubească, nu-i fac rău ca să nu-mi facă; dar ceea ce ne-a învățat Cristos, nu. Iubirea morală nu i-a adus statornicie în bine lui David. Ajuns rege își va îndepărta pe toți dușmanii și chiar fiului său Solomon îi lasă cu gură de moarte să-l răzbune (cf. 1Rg 2,8). Omul are trebuință de ceva care să-i dea stabilitate în bine.

Înainte de a intra în esența problemei, un lucru rămâne interesant: ca și în duminica trecută când Isus a vorbit despre fericiri și s-a adresat numai ucenicilor, la fel și azi, tot numai lor le adresează învățătura despre iubirea dușmanilor. De ce? Cred că este vorba de o atitudine pedagogică din partea lui: i-a pregătit ca, primindu-l pe Duhul Sfânt, ei să-i fie martori până la marginile pământului (cf. Fap 1,8), să fie modele de credință trăită prin iubire.

Studiul acestui fragment evanghelic după sfântul Luca (6,27-38) ne plasează în inima mesajului lui Cristos și ne descoperă adevăratul sens al lui Dumnezeu și al omului.

În sens divin, iubirea dușmanilor arată absolutul: datoria de a semăna binele, adică de a iubi dumnezeiește, de a iubi fără a căuta răspuns, de a iubi fără a aștepta recompensă, de a schimba în bine răul primit și de a se iubi pe sine fără păcat. Acest lucru este posibil numai pentru Dumnezeu, nu și pentru om. Isus a venit să dea omului un principiu divin de acțiune ca să poată deveni fiu al lui Dumnezeu. Greutatea în a-i accepta principiul era dublă: pe de o parte cultura greacă, pe de alta era egoismul uman. Cultura greacă, de care era cuprinsă lumea în acel timp, susținea că iubirea cea mai curată constă în a aspira la propria plinătate umană, mai ales plinătatea forțelor somatice. Filozoful Socrate a trebuit să bea paharul cu otravă, condamnat fiind la moarte de magistrații Atenei, fiindcă susținea respectul față de dușmani prin cunoașterea de sine, prin renunțarea la egoismul melancolic. În lumea greacă Dumnezeu nu iubește, el se limitează în a fi ținta aspirațiilor umane (cf. CBL pag. 1167). Cât privește egoismul uman, el este atât de înrădăcinat în firea omului încât de la primul păcat și până azi nimeni n-a reușit să se debaraseze de dânsul. Numai prin minunea întrupării Cuvântului divin s-a putut realiza o ființă umană lipsită de egoism, capabilă să iubească pe toți, chiar și pe dușmani, din singurul motiv al iubirii, deoarece acolo unde domnește iubirea nu mai este trebuință de nici o lege.

Omul este chemat să iubească pe dușmani pentru ca el însuși să-și devină lege pentru sine și prin care iubirea de sine să nu mai fie încălcarea nici unei legi și să nu aibă nici un fel de sancțiune. Să ne străduim s-o înțelegem!

Învățătura lui Isus despre iubirea dușmanilor este cuprinsă în legea cea nouă adusă de Cristos din intimitatea și deplina libertate a lui Dumnezeu. Fiindcă ne este adusă, este un dar, un har. Duhul Sfânt ne mișcă, ne sfătuiește, ne inspiră să acceptăm acest dar pentru a deveni liberi ca Dumnezeu. Harul ne împarte din libertatea divină numai dacă îl acceptăm, fiindcă harul nu tiranizează, nu forțează. Însă ceea ce este strâmb nu poate fi îndreptat decât cu forța. Libertatea omului este strâmbă, nu se orientează spre Dumnezeu, ci spre sine, cum spune sfântul Paul: “Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu-l vreau” (Rom 7,15). Omul poate respinge harul și libertatea se strâmbă și mai mult. Cine îi poate îndrepta libertatea prin forță? Cine ne poate forța să intrăm în noi înșine pentru a cunoaște robia la care ne supune egoismul prin respingerea harului? Numai dușmanul. Nu ne-am cunoaște suficient pe noi înșine, dacă nu am avea dușmani. Pentru aceasta spune Isus ucenicilor săi: “Vai vouă, când toată lumea vă va lăuda!” (Lc 6,26), adică Vai vouă, dacă nu veți avea dușmani care să vă forțeze să intrați în voi înșivă spre a vă cunoaște dușmanul din voi, egoismul. Omul în sine este concomitent victimă și asasin.

Isus nu a fost stăpânit nici o clipă și nici în cea mai mică măsură de dușmanul libertății noastre și totuși niciodată nu și-a menajat dușmanii, ci din contra, i-a ațâțat ca să-i facă conștienți că dușmanul egoismului lor este el însuși, Isus. Așa s-a întâmplat cu concetățenii săi la Nazaret (cf. Lc 4,23-30), tot așa la Cafarnaum când murmurau împotriva lui fiindcă le spusese că de nu-i vor mânca trupul și nu-i vor bea sângele nu vor avea viață (cf. In 6,26-67), tot așa s-a întâmplat cu Petru care încerca să-l abată de la confruntarea supremă cu dușmanii și pe care îl respinge ca pe cel mai mare dușman al său: “Pleacă, satană, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor!” (Mc 8,33).

Iubirea dușmanilor este voința liberă a lui Dumnezeu care nu ni se impune, ci ni se oferă ca medicament sau, mai bine zis, ca o plantă medicinală spinoasă, pretențioasă, din care cauză se cere efort deosebit pentru a-i extrage medicamentul miraculos, dar care, nu numai că ne vindecă de egoism, ci ne face asemenea cu Dumnezeu, adică ne dă puterea să ne iubim pe noi înșine cu cea mai sfântă iubire, cu cea divină, în toată libertatea, fără frică și fără pedeapsă.

Acest adevăr l-a înțeles sfântul Augustin când a spus: Ama et fac quod vis! – “Iubește și fă tot ce vrei!” Acesta este sensul existenței noastre de pe pământ: atingerea libertății fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,21).

Dacă am cunoaște valoarea acestui medicament ceresc numit iubirea dușmanilor, care ne vindecă de această cumplită boală, de egoism, am striga în gura mare pe orice stradă, în orice piață, oricărui trecător: Urăște-mă, ca să mă vindec!

Apostolul Paul ne arată în lectura a II-a (1Cor 15,45-49) că drumul spre libertatea deplină a fiilor lui Dumnezeu, spre înviere, trece tot prin iubirea unui dușman al nostru. A-l iubi pe Cristos care este dușmanul numărul unu al egoismului propriu înseamnă a-l primi în intimitatea cea mai profundă a sufletului. Cristos Isus, iubind chiar și pe cei care l-au răstignit, a înviat. Dacă îl primim, ne învață să iubim așa cum a iubit el și prin aceasta ne asigură învierea, adică înscrierea definitivă în Absolutul divin. Am murit cu Adam fiindcă am căzut în egoism la sugestia șarpelui viclean, dar dacă ne însușim Duhul lui Cristos, vom fi asemenea lui (1In 3,2), vom învia ca și el (Rom 6,5) cu un trup glorios ca și al său (Fil 3,21), ne vom bucura în veci de adevărata libertate.

Iubirea dușmanilor, făcând parte din aceeași iubire teologală care ne leagă direct de Dumnezeu ca și credința și speranța, își află plinătatea în Cristos Domnul vieții care a murit și a înviat pentru noi.

Ucenicii au ascultat de îndemnul Tatălui ceresc: “Pe dânsul să-l ascultați!” (Mc 9,7) și au devenit modele de iubire pentru noi. Ca să-i putem urma în ascultare, să ne rugăm cu întreaga Biserică: Atotputernice Dumnezeule, dăruiește-ne, te rugăm, harul să cugetăm pururi la cele spirituale ca să împlinim pururi ceea ce este plăcut înaintea ta, și prin cuvânt și prin faptă (LR). Amin.