Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VII-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Isaia 43,18-19.21-22.24b-25
2Corinteni 1,18-22
Marcu 2,1-12

Marcu 2,1-12

Când a intrat din nou în Cafarnaum, după câteva zile, s-a auzit că el este în casă. Mulți s-au adunat, așa încât nu mai era loc nici înaintea ușii, iar el le vestea cuvântul. Au venit la el aducând un paralizat purtat de patru [bărbați]. Și, neputând să-l aducă până la el din cauza mulțimii, au desfăcut acoperișul unde era el și, după ce au făcut o deschizătură, au lăsat în jos targa pe care zăcea paralizatul. Văzând credința lor, Isus i-a spus celui paralizat: “Fiule, îți sunt iertate păcatele!” Stăteau acolo unii cărturari care se întrebau în inimile lor: “De ce vorbește acesta astfel? E o blasfemie! Cine poate să ierte păcatele decât singur Dumnezeu?” Îndată ce a cunoscut Isus în duhul său că ei se întreabă astfel în sine, le-a spus: “De ce gândiți astfel în inimile voastre? Ce este mai ușor: a spune celui paralizat «Păcatele îți sunt iertate!», sau a spune «Ridică-te, ia-ți targa și umblă!»? Însă, ca să știți că Fiul Omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ – i-a spus celui paralizat – îți spun: ridică-te, ia-ți targa și du-te la casa ta!” El s-a ridicat și îndată, luându-și targa, a ieșit în văzul tuturor așa încât toți erau uluiți și-l preamăreau pe Dumnezeu, spunând: “Niciodată nu am văzut așa ceva”.

 

Există prezentare PPT pentru acest text evanghelic. Click aici.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Pierre-Marie Delfieux
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
pr. Claudiu Budău
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori

 

* * *

 

Prieteni înainte de frați și surori

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Când ne adunăm în biserică ne adresăm de regulă unii altora cu “frați și surori în Cristos”. În majoritatea cazurilor, aceasta a devenit o frază goală, fără vreo implicație practică. Cum putem să ne numim frați și surori când nu putem nici măcar să fim prieteni unii cu alții?

Un anume imigrant, nou în oraș, a participat ani în șir la Liturghii în biserica din apropiere, fără să își facă prieteni între credincioși. După terminarea Liturghiei, duminică de duminică, credincioșii se împărțeau în grupuri de cunoștințe, se salutau între ei, dar nimeni nu părea să îl observe vreodată. Așa că într-una dintre duminici, omul nostru s-a hotărât să intre în biserică cu pălăria pe cap. Abia s-a așezat singuratic în ultimul rând că un bărbat a venit și i-a spus: “Frate, aici, în biserică, nu purtăm pălării.” “Mulțumesc”, a răspuns omul, fără să își dea jos pălăria. Mergând la împărtășanie, diaconul l-a văzut și l-a tras deoparte: “Fratele meu, nu poți să porți pălărie pe cap în biserică!” “Mulțumesc”, a răspuns din nou omul mergând mai departe la împărtășanie. După Liturghie preotul a dat mâna cu credincioșii, și pentru prima oară a dat mâna și cum omul nostru, spunându-i: “Oh, dragul meu frate, mă bucur să te văd. Dar te rog pe viitor să îți dai jos pălăria în timpul slujbelor.” “Da părinte”, răspunse el, “știu, dar vin la această biserică de doi ani, și doar așa se pare că am reușit să fac să fiu văzut.”

Nu este interesant că toți cei care i-au vorbit omului nostru în acea zi i s-au adresat cu “frate”? Dar bietul om murea de singurătate în mulțimea de “frați și surori”. Mesajul transmis de acest om este asemenea celui din Evanghelia de astăzi, și anume că nu este de ajuns ca creștinii ce participă împreună la slujbe să își spună între ei frați și surori; ei trebuie de asemenea să demonstreze că sunt prieteni.

Evenimentul descris în Evanghelia pe care tocmai am ascultat-o, prezentând vindecarea unui bărbat paralizat, a avut loc în casa lui Petru din Capernaum. Istoria antică și arheologia afirmă că această casă a lui Petru a fost una dintre primele case-biserici creștine. Haideți să ne închipuim deci că acțiunea se petrece într-o biserică. Mulțimea mare de lângă casa lui Petru sunt credincioșii de astăzi, fiecare căutând să primească o binecuvântare sau altceva de la Isus. Preocupați cu propriile nevoi, ei devin însă insensibili față de unul care avea mai multă nevoie de Isus decât oricine: era paraliticul. Omul paralizat era trecut cu vederea de toți în graba lor, în goana de a atrage asupra lor atenția lui Isus. După terminarea Liturghiei, ei ies din biserică și, trecând pe lângă paralitic, îi aruncă o monedă și îi spun: “Domnul să te binecuvânteze, frate.”

În scenariul clasic apare însă ceva nou: patru prieteni din adunarea credincioșilor renunță la locurile lor în biserică pentru a merge la paraliticul de afară. Omul, ca toți ceilalți, dorea să ajungă la Isus. Iar cei patru prieteni și-au dat seama că paraliticul are prioritate în fața lor, pentru că nevoia lui era mai mare. Masa credincioșilor continuă însă să fie nepăsătoare, împiedicând planul celor patru de a-l duce pe paralitic la Isus. Există însă mereu o soluție, chiar dacă aceasta presupune să spargi acoperișul bisericii. Tocmai aceasta au făcut prietenii paraliticului: “Văzând credința lor” – a prietenilor lui, nu a omului paralizat -, Isus l-a vindecat pe om, i-a vindecat sufletul și trupul. Putem să ne întrebăm: cine s-au dovedit a fi frații celui paralizat? Cei din biserică, ce se auto-proclamă între ei frați și surori? Nu. Frați cu adevărat au fost cei patru, prietenii paraliticului.

Fără îndoială, Dumnezeu ne-a chemat să fim frați și surori în Biserica sa. Mai întâi însă trebuie să căutăm să fim prieteni unii cu alții. Pe câți dintre așa-numiții “frați și surori” din parohia ta i-ai putea identifica drept prieteni ai tăi? Pe câți îi cunoști după nume? La câți le știi nevoile? Prietenul la nevoie se cunoaște. Iată ce trebuie să fim mai întâi: prieteni! Apoi ne vom putea spune și frați și surori în Cristos.

 

* * *

 

Promisiunea e promisiune

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

În cartea sa “Up From Slavery”, T. Washington spune povestea unui sclav din Virginia care a făcut o înțelegere cu stăpânul său: să îi permită să lucreze la alții, să câștige bani și să își răscumpere libertatea, plătindu-i o anumită sumă de bani pentru un anumit număr de ani. Sclavul s-a mutat în Ohio unde putea câștiga mai bine. După doi sau trei ani a fost dată Proclamația de Emancipare, prin care toți sclavii au devenit automat liberi. Astfel a devenit și el liber de orice obligație față de fostul său stăpân. Și totuși, fostul sclav a insistat să meargă la acesta în Virginia, să îi plătească totul așa după cum se înțeleseseră înainte de Proclamația de Emancipare. Întrebat de ce a făcut așa, el a explicat că știa că nu mai trebuie să își plătească datoria, dar și-a dat cuvântul și nu s-ar fi putut bucura de libertate dacă nu ar fi respectat ce a promis. Fostul sclav este un exemplu strălucitor de om al cărui “da” este “da”.

Astăzi, în a doua lectură din 2 Corinteni, Paul se prezintă pe sine ca un om al cărui “da” este “da”. Adesea, citind scrisorile Apostolului Paul, ne găsim citind răspunsurile la niște întrebări. Pentru a aprecia mai bine răspunsurile, trebuie să știm fără îndoială care sunt întrebările. Deci: la care întrebare sau problemă răspundea Paul în lectura de astăzi? Iată care era. Paul promisese corintenilor că îi va vizita pe drumul său spre Macedonia, și că apoi se va întoarce la ei pe drumul dinspre Macedonia spre Iudeea (2 Corinteni 1,16). Paul însă nu a făcut așa. Nu s-a întors la ei, dar nu din lipsă de interes sau de timp, ci pentru binele corintenilor. “Îl invoc pe Dumnezeu ca martor pentru sufletul meu că nu am mai venit la Corint ca să vă cruț” (v. 23). Faptul că și-a încălcat promisiunea le-a permis dușmanilor lui Paul să îl prezinte în Corint ca pe un om nedemn de încredere, un om pe ale cărui cuvinte nu te poți baza. Și au mers mai departe. Dacă cuvintele lui Paul sunt nevrednice de încredere, atunci nici mesajul său, nici Evanghelia proclamată în Corint, nu este obligatoriu vrednică de crezare. Au subminat astfel nu numai integritatea lui Paul, ci și integritatea Evangheliei lui Cristos pe care o predica Apostolul.

În pasajul de astăzi, Paul răspunde acestor acuzații. El reafirmă credibilitatea sa personală, dar mai ales credibilitatea Evangheliei lui Cristos. “Credincios este Dumnezeu: cuvântul nostru față de voi nu este ‘da și nu’. Căci Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, care a fost predicat între voi, prin noi: de mine, de Silvan și de Timotei, nu este ‘da și nu’, ci în el este numai ‘da’” (2 Corinteni 1,18-20).

Asemenea lui Paul, noi suntem martori ai lui Cristos, și credibilitatea noastră, sau lipsa credibilității, afectează mărturia pe care o dăm despre Cristos. Lucruri simple, ca sositul la timp la întâlniri sau la slujbe, sunt de mare importanță. Oamenii măsoară credibilitatea mărturiei tale despre Cristos după astfel de lucruri. Dacă le spui: “te voi suna negreșit, cu prima ocazie”, și nu o faci, atunci credibilitatea mărturiei tale despre Cristos este afectată. Există cazuri mai grave ce duc la pierderea credibilității, precum infidelitatea în căsătorie, în viața religioasă sau în preoție, o piatră serioasă de poticnire pentru frații și surorile în Cristos care ne cunosc.

În spatele actualei crize a divorțului și recăsătoririi în Biserică stă o întrebare fără răspuns: “Dacă un bărbat sau o femeie nu respectă ceea ce a jurat la momentul cununiei, ce garantează că a doua oară va fi fidel/fidelă?” În spatele crizei preoțești din Biserica de astăzi este o altă întrebare tăcută: “Dacă preotul poate predica ‘da’-ul și face ‘nu’-ul, ce garantează că restul predicării lui este adevărat și demn de încredere?” Să luăm astăzi hotărârea, ca oameni ai lui Dumnezeu, să aducem cuvântul nostru și viața noastră în armonie cu credința ce o avem în Cristos, în care este mereu ‘da’ lui Dumnezeu, și niciodată ‘nu’. Amin.

 

* * *

 

“Ia-ți targa și du-te la casa ta!”

Autor: pr. Pierre-Marie Delfieux
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Din volumul 1 al seriei “Evanghelice”

Evangéliques 1, Fayard, 1988

Scena la care ne invită să asistăm Evanghelia de azi este cea a unei înfruntari în centrul căreia se află credința în Mântuitorul Cristos. Mai multe categorii de oameni apar aici, confruntați cu puterea mesianică a lui Isus, la care reacționează în moduri diferite. În primul cerc se află cei atrași de puterea dumnezeiască de vindecare și de iertare pe care doresc s-o recunoască, prin credință, în persoana lui Isus. Acești oameni nu stau să se gândească prea mult la starea lor jalnică, la păcatele ce le apasă sufletul. Dimpotrivă, ei vin la Domnul cu deplină nădejde, crezând ca vor fi mântuiți. Iar dacă se află printre ei un om care nu se poate ține pe picioare, ei bine, acesta le va cere altora să-l poarte (Marcu 2,3).

Mulțimile curg spre Capernaum, unde se afla locuința unde li s-a spus ca se află Mesia, ca o uriașă procesiune. O putere uimitoare le călăuzește pasii și le dă puterea să se lupte cu slabiciunile și cu neputințele. Ajunși acolo, cei care-l transportă pe omul paralizat nu se opresc, cu toate că pentru ei nu mai era loc, nici înaintea ușii (Mc 2,2), atât de mare era mulțimea adunată. Ușile casei unde trăsese Isus erau închise, dar cel mai neputincios, paralizatul purtat patru bărbați (Mc 2,3), a reușit să ajungă până la Domnul. Cum? Au desfăcut acoperișul unde era el (Isus), relatează Marcu, și, după ce au făcut o deschizătură, au lăsat în jos targa pe care zăcea paralizatul (2,4). Pământul le era potrivnic, dar ei au forțat porțile cerului. Și așa, omul care nu poate umbla ajunge la picioarele Celui care este Calea. Ar fi putut Dumnezeu să nu-l ridice de jos și să nu-l ierte?

Un al doilea grup prezent în scena relatată de Marcu este alcătuit din mulțimea de oameni așezați împrejurul lui Isus, care-i sorb cuvintele. Cei care ascultă Cuvântul Domnului și-l păzesc, după ce l-au lăsat să le coboare în inimi, aceia vor trăi (Luca 11,28). Însă mai sunt acolo și altfel de oameni: niște cărturari care se întrebau în inimile lor (Mc 2,6). Fac parte dintre acei oameni cu știință de carte care nu doresc decât să priceapă. Iar toate cele auzite de la Isus le rămân în cap, în vreme ce inima nu primește nimic. Aud, pe viu, Cuvântul însuși al lui Dumnezeu, stau față-n față cu El, dar tot ce aud le pare hulă: De ce vorbește acesta astfel? E o blasfemie! (2,7) De ce gândiți astfel în inimile voastre? le zice Isus (2,8). Nici Dumnezeu nu poate face nimic atunci când inimile sunt învârtoșate. Cu toată iertarea oferită, cu toată paralizia luată cu mâna sub ochii lor, cărturarii refuză să-și schimbe optica, refuză singura atitudine ce i-ar putea face să recunoască, în omul Isus, prezența dumnezeiască ce are puterea să spele toate păcatele.

Raționamentele încearcă întotdeauna să-și apere drepturile, așa că nu le vine greu acelor cărturari cu capetele bine umplute să găsească argumente pentru a-l respinge: Cu Beelzebul, capetenia diavolilor, îi scoate pe diavoli (Luca 11,15). Iată, Fiul lui Dumnezeu, venit pe pământ ca să ierte, ajunge să fie luat, de unii, drept posedat (Ioan 8,48)! Într-o zi, îl vor pironi pe o cruce, tot sub acuzația de a fi adus blasfemii (Matei 26,65). Însă Fiul Omului chiar are puterea de a ierta păcatele, de aceea le spune Domnul ucenicilor, după Înviere: Primiți pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate (Ioan 20,23). Fericiți cei care nu au văzut și au crezut (20,29). Căci mântuirea, astăzi, vine pentru lumea întreagă.

Vedeți așadar, frați și surori mult iubiți de Dumnezeu, cât de mult ne privește pe toți Evanghelia de azi. Mai întâi pentru ca ne învață că greșelile noastre nu sunt o opreliște pe calea spre Domnul. Slăbiciunile nu ne pot impiedica să strigăm către El. Pentru că, chiar dacă inima noastră ne acuză, Dumnezeu este mai mare decât inimile noastre (1 Ioan 3,20). Dumnezeu este mai dornic să ne uite greșelile decât suntem noi dispuși să le dăm uitării: Pe cât este de departe răsăritul de apus, depărtat-a de la noi fărădelegile noastre. Ci cât e de departe cerul de pământ, atât e de mare mila lui… (Ps 102, 11-12) M-ai copleșit cu păcatele tale si cu fărădelegile tale M-ai chinuit. Eu, Eu sunt Acel care șterge păcatele tale și nu își mai aduce aminte de fărădelegile tale. (Isaia 43,24-25).

Iată ce trebuie să credem, în primul rând. Dumnezeu nu este un judecător ce acuză cu asprime, ci este un Părinte al Milei. Cel ce ne iubește este Însuși Tatăl ceresc (Ioan 16, 27). Aceasta este învățatura Bisericii. Ceea ce ne-a îndepărtat mai mult de Dumnezeu poate deveni – dacă dorim aceasta! – un minunat prilej de a ne întoarce la El. Păcatul care ne-a îndepărtat de Dumnezeu, o dată recunoscut și regretat, ne poate apropia de El. În bunătatea Lui, Dumnezeu ne transformă păcatele în har, iar mărturisirea neputințelor o preface în prilej de a ne rezema pe puterea Lui. Atunci când ne punem slăbiciunile la picioarele lui, lăsam ca Cristos să ne îmbrace cu tăria lui (1 Corinteni 2,5): Așadar, mă voi lauda cu bucurie în slabiciunile mele ca să locuiască in mine puterea lui Cristos (2 Corinteni 12,9).

Mult mai mult decât mărturisirea greșelilor, Dumnezeu așteaptă de la noi mărturisirea încrederii în mântuirea ce ne vine prin iertarea lui. Când ne spovedim, ne arătăm încrederea în Iubirea lui Dumnezeu, și abia după aceea vine mărturisirea greșelilor. Când revenim la El, varsând lacrimi de căință, arătăm o credință care nu se deosebește de cea a paraliticului de la Capernaum; ea ne face să înțelegem că Domnul are puterea de a ne ridica, de a ne spăla de rele, de a ne tămădui; și chiar, după ce noi ne vom fi ucis sufletul păcătuind, are puterea de a ne readuce la viață, prin Duhul său: Pentru că nu ați primit un Duh de sclavie, ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit Duhul înfierii, prin care strigăm : Abba, Tată! (Romani 8,15).

Acest duh, o dată primit, ne face oameni liberi. Harul lui Dumnezeu ne mântuie (Romani 4,16). Făgăduințele Lui sunt adevăr: Fiul lui Dumnezeu, Cristosul Isus, nu a fost, azi «da» și mâine «nu». Nu a fost decât DA. Toate făgăduințele lui Dumnezeu sunt la El un « da », si se împlinesc prin El. Spunând «amin», adica «da» lui Dumnezeu, prin Cristos, îi aducem împreună slavă lui Dumnezeu (cf. 2 Cor 1, 19-20). Lucrul pe care-l mărturisim înainte de orice, mergând la spovadă, este nădejdea în lucrarea lui Dumnezeu care toate le înnoiește: Nu vă mai amintiți de întâmplările trecute și nu mai luați în seama lucrurile de altădată. Iată că Eu fac un lucru nou; înmugurește; nu-l vedeți oare? Croi-voi în pustiu o cale, în loc uscat isca-voi izvoare de apă (Isaia 43,18-19). Și mă va preaslăvi întru laude poporul pe care l-am zidit pentru Mine (43,21).

Acceptând, ca pe un dar nemeritat, dragostea lui Dumnezeu, avem datoria să iubim la rândul nostru tot fără a aștepta vreo răsplată (Matei 10,8). Știm, desigur, că nici taina spovedaniei nici cea a dezlegării nu ne pot schimba caracterul ori temperamentul, că pornirile rele ca și metehnele ne rămân. Ghimpele în trup (2 Corinteni 12,7), în firea noastră, Dumnezeu nu ni-l scoate, și trebuie să ne trăim viata suportându-l. Nici cei mai mari dintre sfinți nu au scăpat de slăbiciuni. Sfântul Francisc de Sales avea un temperament aprins, o fire iute. Și așa a rămas până la moarte. Însă lucrarea într-însul a harului lui Dumnezeu, primit, picătură după picatură, de-a lungul întregii lui vieți, a fost atât de impresionantă, că din faptura lui radia pacea. Ce ni se cere nu este să ne schimbăm singuri caracterul. Ce ni se cere, este să ne lăsăm transformați. Căci în adâncul fiecărui suflet curge izvorul de apă vie dăruit nouă de Acela care ne-a pecetluit cu Duhul său (2 Corinteni 1,22; Romani 8,13).

«Ridică-te, ia-ți targa și du-te la casa ta!» El s-a ridicat și îndată, luându-și targa, a ieșit în văzul tuturor (Matei 2,12). Cercul de fier al raționamentelor, mereu gata să ne închidă și să ne paralizeze, lumina unei raze de credință îl poate străpunge.

 

* * *

 

Priviți o lume nouă

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Astronomii susțin că și azi se nasc noi stele. Afirmația constituie o chemare de a privi cât mai des bolta cerească nutrind speranța de a descoperi o nouă stea norocoasă. Deși unele dintre ele sunt de zeci, sute și chiar de mii de ori mai mari decât soarele, nu le putem vedea cu ochiul liber și chiar dacă am avea la îndemână cele mai puternice telescoape din lume, tot le-am zări ca fiind destul de mici sau chiar deloc, fiindcă unele se ascund în spatele altora și nu se vor vedea niciodată. Atunci, la ce bun?

Dumnezeu invită pe contemporanii profetului Isaia, prin gura acestuia, să privească o lume nouă. Dumnezeu Tatăl vede această lume nouă în Cristos, Fiul său, care avea să vină și să apară ca om pe pământ și să formeze o împărăție de preoți, un neam sfânt, un popor regesc, dintr-un rest, așa cum o va defini sfântul Petru mai târziu (cf. 1Pt 2,9-10). În acest rest sfânt (Gen 6,17 ș.u.; Zah 9,7; Rom 11,5) ei trebuiau să vadă viitorul. Acest rest sfânt, viu, prezent și activ, îl aștepta pe Mesia.

A privi viitorul în sămânță înseamnă a trăi prezentul în speranță. Speranța este începutul bucuriei. Dumnezeu nu lasă niciodată lumea fără speranță, fără bucuria în sămânță (lectura I-a).

Ceea ce Dumnezeu făgăduiește, dă harul pentru a se împlini. Harul este începutul bucuriei în Dumnezeu. El este credincios legământului său, chiar dacă omul nu-și respectă cuvântul dat, chiar dacă se poticnește și cade, iar din cauza căderii i se pare că speranța a fost doar o iluzie. Sfântul Paul ne arată cum putem recupera speranța fericită, cum putem avea garanția împlinirilor celor făgăduite de Dumnezeu: îl trimite pe Duhul Sfânt în inimile oamenilor ca să zămislească în fiecare omul cel nou după chipul și asemănarea lui Cristos. Dumnezeu a făgăduit și făgăduința sa a devenit da în Isus, ca să fie da și viața noastră în Cristos spre gloria Tatălui. Viața noastră este da în Isus, când devenim iubire vie prin Duhul Sfânt (lectura a II-a). Numai primindu-l pe Isus în sfânta Euharistie Duhul Sfânt face să ne naștem la viața cea nouă în Cristos, fiindcă numai aici el găsește materia primă, germenul dumnezeirii și al omenirii, pentru a forma o nouă existență numai din iubire.

Afară de speranță și iubire, care au legat și vor lega întotdeauna lumea de Dumnezeu, a treia verigă este credința. Evanghelia zilei ne oferă o mulțime de motive pentru a da conținut și sens vieții noastre prin credință.

Credința dă naștere în sufletul omului la sentimente de milă și compasiune față de toți cei care suferă. Numai oamenii fără credință consideră pe cei bolnavi, pe cei bătrâni, pe cei handicapați ca pe niște paraziți neproductivi, care ar trebui eliminați pentru a înlesni prosperitatea materială a omenirii.

Isus a privit cu satisfacție credința acelor bărbați care l-au adus pe paralitic, fiindcă, lucrând prin caritate (Gal 5,6), ea este totdeauna inventivă în a ajuta pe aproapele: îl coboară prin acoperiș în fața lui. Credința este aceea care îi unește pe oameni într-un efort comun pentru a lichida sau pentru a reduce cât mai mult necazurile din lume. Credința acelor oameni care l-au luat cu targa pentru a-l duce la Isus i-a dat paraliticului speranța fericirii că se va însănătoși, i-a dat căința de păcate și dragostea față de semenii cu o inimă atât de mare. Credința este atotputernicia celui slab, după cum ne-o arată Isus însuși când spune: Aveți credință în Dumnezeu! Adevărat vă spun, de va zice cineva acestui munte: Ridică-te și aruncă-te în mare și nu se va îndoi în inima sa, ci va crede că tot ceea ce a cerut i se va face, cu siguranță i se va face (Mc 11,23). Tot credința este izvorul miraculos al nemuririi: Aceasta este voința Tatălui care m-a trimis, ca tot cel ce vede pe Fiul și crede în el, să aibă viață veșnică (In 6,40).

Credința îl silește pe Isus să se descopere ca Fiu al lui Dumnezeu care iartă păcatele și vindecă în chip minunat; iar lipsa credinței din oameni îl face plin de milă față de astfel de ființe incomplete, precum fariseii și cărturarii. Isus vrea să-i aducă pe calea credinței prin profeți. Când le spune: Dar ca să știți că Fiul Omului are putere de a ierta păcatele, nu face altceva decât să le aducă aminte de cele spuse de Daniel profetul, care zice: M-am uitat în timpul revelațiilor mele de noapte și iată că pe norii cerului a venit unul ca un fiu al omului; a înaintat spre cel bătrân de zile și a fost adus înaintea lui. I s-a dat stăpânire, slavă și putere împărătească, pentru ca să-i slujească toate popoarele, neamurile și oamenii de toate limbile. Stăpânirea lui este o stăpânire veșnică și nu va trece niciodată, căci împărăția lui nu va fi nimicită în veci (7,13-14). Dar pe când paraliticul primește ajutorul celor care cred, cărturarii și fariseii refuză mărturia profetului despre Isus și astfel își vor atrage acel Vai vouă repetat de opt ori (cf. Mt 23,13-29) și acea dojană aspră: Șerpi, pui de năpârci, cum veți scăpa de osânda iadului? (cf. Mt 23,33).

Credința duce la descoperirea sensului suferinței. Care dintre farisei și cărturari, dacă ar fi fost în locul paraliticului, n-ar fi fost dispus să creadă, numai să fie vindecat? Iată necesitatea suferinței: ea îl ajută pe om să primească mesajul divin, să ajungă la mântuire, la fericire; îi dă posibilitatea să-și afirme darul sfânt al libertății și să aducă o contribuție demnă de realizarea unei lumi noi în care fiecare să poată spune semenului său: Credința ta te-a mântuit, asemenea lui Isus (cf. Mt 9,22).

Este atât de necesar să ne rugăm cu apostolii: Doamne, mărește în noi credința! (Lc 17,5).

Isus i-a iubit pe bolnavi. Când a dat apostolilor programul misiunii lor, le-a spus: Îngrijiți bolnavii, înviați morții, curățiți leproșii, scoateți diavolii (Mt 10,8). Isus se identifică el însuși cu bolnavii și așteaptă mângâiere. Iubirea bolnavilor este semnul credinței adevărate. Cei care vor fi condamnați la judecata de pe urmă vor avea pe conștiință și acest păcat al neglijării bolnavilor și vor trebui să audă cu durere cuvintele supremului Judecător: Plecați de la mine, blestemaților, în focul cel veșnic, fiindcă am fost bolnav și nu m-ați cercetat (Mt 25,36).

Printre multele minuni săvârșite la Lourdes este enumerată și aceasta: o călugăriță tânără s-a îmbolnăvit grav și în câteva zile și-a pierdut complet vederea; apoi, la fel de rapid i-au paralizat capul și picioarele. Medicii erau unanim de acord că acest caz este fără nici o speranță de vindecare. Preotul i-a dat ultimele taine ale muribunzilor. Surorile care o înconjurau se rugau lui Dumnezeu să o primească în cer în ziua de 15 august, sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, care era aproape. Călugărița fusese învățătoare la o școală și copiii o iubeau mult. Când au auzit că este pe moarte, au început să se roage Maicii Domnului pentru vindecarea ei. Și Isus, privind la credința, dragostea și nevinovăția lor, a trimis-o pe mama sa cerească să o aline. Deodată, bolnava care ațipise, se trezește dezmierdată pe frunte de mâna blândă a unei doamne care avea în jurul capului său o coroană cu douăsprezece stele. A recunoscut-o, era Maica Domnului. Pe când o privea plină de uimire și de fericire imensă, sfânta Fecioară Maria i-a zâmbit dulce și s-a înălțat la cer. Când a dispărut, măicuța, care până în acel moment era paralizată, s-a ridicat din pat și a spus infirmierei: Am văzut-o pe Maica Domnului. M-am vindecat.

Mare a fost credința celor mici! Cu atât mai mare trebuie să fie și credința noastră!

 

* * *

 

Credință și caritate

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Evanghelia de azi (Mc 2, 1-12) ne dă garanția că Împărăția lui Dumnezeu este aproape, fiindcă Dumnezeu a hotărât să ofere oamenilor iartarea păcatelor lor. Oamenii pot fi “mântuiți”, salvați, dar trebuie să fie atenți și să nu reducă termenul de “mântuire” numai la partea corporală sau numai spirituală. Evanghelia este vestea cea bună a mântuirii omului în totalitate.

În fața paraliticului adus și coborât în fața Lui prin acoperișul casei, Isus își afirmă dumnezeirea sa. În primul rând El vede credința acelor oameni care l-au adus, deși mai mică de cât un grăunte de muștar, altfel, dacă ar fi fost credința lor cât un grăunte de muștar, l-ar fi putut vindeca chiar ei (cf. Mt 17, 20). Isus vede în paralitic ceea ce nimeni nu putea vedea: păcatele. Păcatul este lipsa harului din suflet. Omul trebuie însănătoșit din interior. Isus pătrunde în partea cea mai secretă a omului și începe cu umplerea unui gol: iertându-i păcatele, îi pune în suflet harul, viața divină. Aceasta înseamnă o adevărată creație nouă, fiindcă harul valorează mai mult de cât omul în sine, fiindcă îl face părtaș al naturii divine (2Pt 1, 4). Cuvintele lui Isus: Fiule, îți sunt iertate păcatele, nu vor să spună că acel om ar fi fost un păcătos deosebit, ci vor să arate că despărțirea dintre om și Dumnezeu este cauza oricărei suferințe, după cum afirmă tot Vechiul Testament. Dincolo de răul fizic, pe care îl poate constata tot omul, Isus vede răul moral: gândurile rele din inimile cărturarilor care-i orbește și nu văd în Isus iubirea nemărginită a divinității, după concepția lor iertarea păcatelor nu era o datorie specifică lui Mesia. Isus, din contra, deși evită conceptul tradițional legat de expresia Mesia și se intitulează cu expresia de Fiul omului, se comportă ca și cum s-ar substitui lui Dumnezeu și spune paraliticului, poruncindu-i: Scoală-te, ia-ți targa și du-te acasă!. Și minunea s-a făcut.

Isus nu urmărește numai să ne demonstreze că El este Dumnezeu atotputernic întrupat din iubire față de om, ci vrea să ne descopere că răul fizic (boala și moartea) nu aparținea la planul inițial al Creatorului, ci a survenit ca o lipsă în sensul vieții datorată răutății creaturii. Iar «păcatul» nu este numai o vină a unui individ conștient, ci este în principal o stare de lucruri, o structură cu deficiențe. O atare structură cu deficiențe nu este tiranică față de om, fiindcă poate fi învinsă; dar, pentru a obține acestă victorie asupra structurii, omul nu trebuie să uite că există o oarecare identitate între răul fizic și păcat: «lipsa». Înțelegem care este această lipsă, dacă ne gândim la ceea ce spune scriitorul bisericesc, Tertullian, anume că omul inițial a fost creat din trup și suflet în Duhul Sfânt. Păcatul duce la un ambient spiritual și material lipsit de Duhul Sfânt. Într-un cuvânt, nu se poate combate păcatul, ca rău moral, fără a lupta eficient în același timp și împotriva răului fizic care asaltează omul. Sintagma: Caritas transiit per stomachumIubirea trece prin stomac – este dură, dar adevărată.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Nimeni nu este vătămat, dacă nu se vatămă el însuși. După învățătura sfinților Părinți fiecare om are în sine un paradis, care este inima creată de Dumnezeu, și fiecare dintre noi trăiește experiența șarpelui care intră în ea pentru a ne seduce. Acel șarpe are chipul unui gând rău. Izvorul și începutul oricărui păcat este gândul, scrie Origen (cf. Tomas Spidlik, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 53).

Cărturarii, dacă în loc de gândul rău față de Isus ar fi avut un gând bun față de paralitic, i-ar fi putut înlătura lipsa din suflet și trup, fiindcă iubirea i-ar fi putut face instrumente vii ale îndurării divine: apostoli, profeți, taumaturgi.

Ar fi fost deajuns să-l înțeleagă pe Isaia și să-i urmeze învățătura și anume că Iachwe s-a prezentat întotdeauna poporului său cu titlurile cunoscute de Răscumpărător și Sfânt. Intru cât este sfânt, face dreptate poporului său; întrucât este răscumpărător, această dreptate va fi eliberatoare.

Numai la pronunțarea cuvântului eliberator, profetul și poporul se întorc cu gândul la marile evenimente istorice: ieșirea din Egipt și trecerea Mării Roșii. Profetul spune: Dați uitării toate acestea, fiindcă, în realitate, și așa le veți uita când ochii voștri vor contempla ceea ce Iachwe este gata să facă. Acea eliberare nu va rămânde decât ca o umbră față de ceea ce Dumnezeul vostru va face acum în favoarea voastră (Lectura I-a: Is 43, 18-19. 21-22. 24b-25).

Uitarea, care se cere Israelului exilat, nu-i uitarea de binefacerile trecutului, ci credința în cele care trebuie să vină și care încep să se arate în semnele timpului. Isaia cere scrutarea istoriei cu ochii credinței. Cirus este noul instrument de care se va folosi Iahve spre a elibera pe poporul său. Israeliții trebuie să creadă și să spere: important este ce ne vine și nu prin cine ne vine eliberarea. Oare nu vom accepta eliberarea datorită faptului că ne vine printr-un străin, printr-un păgân? Acela care a pregătit poporului său o cale prin mare, prin Moise, nu va înceta să pregătească o cale nouă prin stepele deșertului, prin Cirus și ea va fi o cale largă pe care, de la animalele sălbatice și până la natura cea mai rudimentară, toți și toate vor proclama gloria lui Iahve. Atât la bine cât și la rău, omul și natura se vor afla mereu strâns uniți. Unul și altul vor cânta mereu gloria Creatorului lor, după ce își vor fi ostoit setea la apele cristaline și sacramentale care vor izvorî la trecerea lor.

O promisiunea atât de măreață și atât de generoasă s-ar fi putut să fie înțeleasă în mod greșit de unii. Exilații ar fi putut ajunge să se gândească la faptul că toate acestea n-ar fi altceva de cât numai o dreaptă răsplată pentru situația lor prezentă; puteau confunda generozitatea divină cu meritele omenești și să ajungă astfel să se preamărească cu faptele lor. Nimic n-ar fi fost mai fals și mai dezastruos. Iahve știe că ei sunt păcătoși și în exil și chiar atunci când fac pocăință. Aici vina lor este și mai mare, nu numai pentru faptul că l-au părăsit și l-au amestecat, spre rușinea lor, printre zeii babilonieni, dar au uitat chiar să-l mai roage. La început au observat cel puțin un ritual minuțios al jertfelor, deși și acestea erau goale, pentru care motiv Isaia a trebuit să le strige în numele Domnului: Nu mai vreau jertfe. Acum Isaia le face un reproș dur, în numele lui Iahve, că nici măcar n-au făcut ceea ce era extern și ritual, ba chiar l-au zăpăcit pe Domnul, l-au făcut ne nimic, l-au redus la neputință, l-au obosit prin păcatele lor, coborând mult mai prejos de cât erau babilonienii față de zeitățile lor.

Concluzia este evidentă: binele promis poporului, eliberarea pe care o vor primi, ordinea nouă care va fi instaurată și de care ei vor fi primii beneficiari, totul este opera exclusivă a carității generoase a lui Dumnezeu. Eu, eu se afirmă emfatic, ca și cum ar fi jurat: Eu, eu voi șterge fărădelegile tale; în ceea ce mă privește, nu-mi voi mai aminti niciodată de păcatele tale. Dumnezeu nu face acest lucru din necesitate, cum poate s-ar părea la prima vedere, ca să nu-și facă numele de râs în fața păgânilor, ci din cerința acelei esențe divine care este iubire. Este forma cea mai frumoasă prin care se poate exprima această iubire. Dacă totul vine la existență din iubire, la fel: iubirea va sta la baza noii creații. Și ceea ce nu va avea la origine iubirea, în mod necesar generoasă și altruistă, nu se va mai putea spune că aparține lumii voite de Dumnezeu. Dumnezeu, de fapt, este iubire și cine nu trăiește în iubire, nu trăiește în Dumnezeu; și cine nu trăiește în iubire este deja condamnat (cf. CBL p. 1623). În felul acesta se încheie acest mic poem isaian în care sunt relatate relațiile dintre Dumnezeu și Israel.

Conform cu această învățătură, comportarea noastră față de Dumnezeu și față de aproapele trebuie să fie cea adoptată de apostolul Paul față de corinteni. Când apostolul a plecat de la ei, le-a făgăduit că la întoarcere, în drum spre Efes, se va opri la ei. Probabil că ei l-au așteptat cu nerăbdare, în speranța că vor vedea vreo minune din partea lui. Dar, în drum spre Efes, sf. Paul nu s-a mai abătut pe la Corint. Corintenii au considerat lucrul acesta ca pe o insultă. Opozanții l-au acuzat de a fi un oportunist, constatând că nu poate face ceea ce a promis, acum se eschivează, dând dovadă de neseriozitate.

Paul răspunde făcând apel la intenția sa: a trebuit să ia altă cale datorită felului imprevizibil în care lucrează Dumnezeu. El recunoaște că Isus este acel Da definitiv față de toate promisiunile făcute de Dumnezeu în decursul istoiei. Apostolul se vede constrâns să vorbească despre sine și o face din considerente față de măreția misiunii care i-a fost încredințată: Dumnezeu este acela care l-a făcut apostol și ministerul apostolic este mult superior misiunii pe care a avut-o Moise, de aceea el trebuie să se încadreze perfect în felul de a acționa ca Dumnezeu. Numai omul fără Dumnezeu este acum Da și tot acum Nu, acum făgăduiește și tot acum își calcă făgăduința. Făgăduința de a veni la Corint este cuprinsă în făgăduințele lui Dumnezeu care l-a chemat la apostolat și ea este Da în Cristos, se împlinește în iubirea ce le-o poartă Dumnezeu. Adevărata lor poziție creștină, față de această conformare a sa cu voința lui Dumnezeu, trebuie să fie Amen. Prin acest Amin (Așa este), ei recapătă asemănarea cu Cristos și devin Da înaintea lui Dumnezeu, părtași ai făgăduințelor, devin o teofanie în fața lumii, o lume nouă care prefațează Împărăția lui Dumnezeu, lumea nouă în care toți sunt conduși de Duhul Sfânt și nu de părerile unora sau ale altora.

Când apărarea este motivată teologic, naște sfinți.

Să adoptăm conduita sfântului Paul când suntem acuzați; și atunci apărătorul nostru va fi Cristos!

Atotputernice Dumnezeule, dăruiește-ne, te rugăm, harul să cugetăm pururi la cele spirituale, ca să împlinim ceea ce este plăcut înaintea ta, și prin cuvânt și prin faptă! (LR). Amin.

 

* * *

 

Duminica a VII-a

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

În marea vale a durerii, oamenii mureau de foame și de ciumă. Pentru a oferi un ajutor, principele i-a spus tatălui:

- Plec în vale cu o caravană imensă de alimente și medicamente.

Tatăl a fost mai mult decât fericit și fiul a plecat în valea durerii. Când a ajuns acolo, săracii i-au organizat o sărbătoare; dar erau și unii care, împinși de nu știu ce răutate infinită, l-au ucis pe bunul principe.

Acum, în sala tronului totul este gata pentru proces. Regele se așază îndurerat, înconjurat de miniștrii săi. Împins de aprozi, este împins înăuntru asasinul fiului regelui. Condamnarea este sigură. Dar ce pedeapsă este demnă de acest delict enorm?

Un ministru sugerează:

- Trebuie să-l omorâm încet sub loviturile continue ale unei picături de apă pe cap.

Un altul sfătuiește:

- Trebuie să-l sufocăm în nisipuri mobile.

Un al treilea și un al patrulea:

- Trebuie să-l ardem de viu… Trebuie să-l aruncăm în groapa șerpilor…

Regele este absent în fața unor astfel de discursuri: are în inimă o bunătate infinită. Îl privește pe asasinul căit la picioarele sale și rostește sentința:

- Te iert! Te fac moștenitor al tronului meu!

Lovit de această milostivire imensă, asasinul și-a schimbat viața: a devenit omul cel mai bun și mai credincios din tot imperiul marelui rege al bunătății.

2. Tema

“Reînnoiește-ne, Doamne, cu iertarea ta!”

3. Mesajul zilei

Dumnezeu iartă păcatele oamenilor.

- Dumnezeu spune astăzi fiecăruia dintre noi: “Eu sunt cel care șterg toată vina și nu îmi mai amintesc de păcatele tale… Voi face să vină mereu primăvara în inima ta, chiar dacă tu nu te ostenești pentru mine” (prima lectură).

- Dumnezeu ne iartă și ne iubește din pură bunătate a lui. El este Tatăl plin de milostivire.

Isus iartă păcatele oamenilor.

- Isus este amin-ul lui Dumnezeu, da-ul lui Dumnezeu.

- În a doua lectură, sfântul Paul îl numește astfel pe Isus, pentru că în viața sa a realizat promisiunile lui Dumnezeu, aducând în lume mântuirea și iertarea Tatălui.

- El este Păstorul cel Bun, care caută oaia rătăcită, care o salvează pe cea rănită. Vindecarea paraliticului, relatată de evanghelia de astăzi, este un exemplu grăitor.

Preoții iartă păcatele.

- De ce nu-i spune Isus paraliticului: “Te vindec”; în schimb spune: “Te iert”? Pentru că vrea să acorde vindecarea completă, veșnică.

- De ce îl vindecă Isus pe paralitic în mod minunat? Pentru a demonstra că într-adevăr este capabil să ne ierte păcatele.

- Dacă numai Dumnezeu poate ierta păcatele, atunci de ce spovedesc preoții? Pentru că sunt miniștrii lui Dumnezeu, reprezentanții lui. Pentru că așa a vrut însuși Dumnezeu. Tot Dumnezeu iartă prin miniștrii săi.

- Trebuie să avem o credință mare în Isus, să ne lăsăm purtați de el depășind toate obstacolele, pentru a putea obține iertarea și vindecarea veșnică. Nu trebuie să facem ca anumiți învățați ai legii și anumiți farisei care nu au vrut și nici nu au dorit iertarea lui Isus.

4. Exemple

a) Viața creștină este o angajare serioasă.

În biserica milaneză a Sfintei Fecioare a Medaliei Miraculoase, ridicată de misionarii sfântului Vincențiu, la orele 11 ale unei zile de sâmbătă din luna octombrie, a fost celebrată o Liturghie cu ocazia inaugurării anului școlar pentru elevii din ciclul gimnazial de pe strada Martinengo. Erau cam 500 de copii și profesori. Înainte de împărtășanie, pr. Antonio, vicarul, ține un discurs neașteptat: “Dacă cineva dintre voi, spune el în esență, nu a făcut decât să pălăvrăgească în timpul Liturghiei… nici măcar să nu viseze să vină aici ca să se împărtășească”.

Derută neașteptată printre elevi. Dar misionarul vincentin continuă: “Și dacă vreunul în zilele trecute a înjurat sau a blestemat, să nu creadă că poate să primească trupul Domnului în trupul lui, pătat probabil de alte păcate”… Și părinții, în acest moment, au început să își analizeze conștiința și să roșească. Dar preotul a continuat: “Și dacă este vreunul care se gândește numai la plăcere, fără să se gândească niciodată la Dumnezeu sau la cel care moare de foame, nu este demn de acest sacrament”… Tăcere de mormânt. Astfel, când parohul a coborât la balustradă cu pixida, nici unul dintre copii nu a venit să se împărtășească, și adulții păreau și ei statui de ghips. “În sfârșit, iată minunea: un copil, unul singur, se desprinde din grup și se apropie să primească ostia consacrată” (R. Francisco).

b) Dumnezeu ne iartă.

Un soldat l-a întrebat într-o zi pe un bătrân eremit:

- Chiar este adevărat că Dumnezeu îi iartă pe cei păcătoși?

Senin, omul lui Dumnezeu a spus:

- Înainte să-ți răspund, dă-mi voie să-ți pun o întrebare: Când haina ta este murdară, o arunci pentru totdeauna?

- Sigur că nu – a răspuns soldatul – o spăl și o folosesc din nou.

Atunci, înțeleptul eremit a spus:

- Dacă tu încă mai ții la haina ta spălată, cum nu va păstra Dumnezeu iubirea sa față de copiii lui căiți?

c) Știm toți că Dumnezeu ne iartă păcatele folosindu-se de sacramentul Pocăinței; astăzi, însă, vreau să vă vorbesc și despre un alt moment al milostivirii lui Dumnezeu.

Prima parte a Liturghiei este numită liturgia penitențială. În ea i se cere iertare lui Dumnezeu și oamenilor. Copilul care participă la aceasta cu iubire, cu căință și cu dorința iertării lui Isus este purificat cu siguranță de toate păcatele ușoare zilnice. Așa cum oaia rătăcită este îmbrățișată de Păstorul cel Bun, astfel încât să se poată împărtăși cum se cuvine, chiar fără să se spovedească prea des (cu condiția să nu fi făcut păcate grave).

 

* * *

 

Duminica a VII-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Intrând Isus din nou în Cafarnaum… S-au adunat mulți…, iar El le vestea Cuvântul. Și au venit aducând la El un paralitic purtat de patru bărbați. Și, neputând să-l aducă până la El din cauza mulțimii, au dezvelit acoperișul unde era El și, făcând o deschizătură, au lăsat în jos targa pe care zăcea paraliticul. Văzând credința lor, i-a spus paraliticului: “Fiule, îți sunt iertate păcatele!” Ședeau acolo unii cărturari care se întrebau în inima lor: “De ce vorbește acesta astfel? Hulește!…” Cunoscând Isus în duhul să că ei se întreabă astfel în sine, le-a spus: “… Ca să știți că Fiul omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ – i-a spus paraliticului – îți spun: ridică-te, ia-ți targa și mergi la casa ta!” El s-a ridicat… (Mc 2,1-12)

Prin vindecare pe care o înfăptuiește în favoarea unui paralitic, Isus face un pas mai departe în pedagogia sa de a revela identitatea sa mesianică și de a înfăptui pe deplin lucrarea mântuitoare pentru care a venit în lume. În centrul pericopei acestei duminici stă fraza este: Ca să știți că Fiul omului are puterea de a ierta păcatele pe pământ… frază care articulează toate aspectele evenimentului relatat. Astfel, privirea lui Isus discerne în ingeniozitatea purtătorilor tărgii pe care era așezat paraliticul o adevărată credință. Acestei credințe Mântuitorul îi răspunde oferind celui suferind iertarea păcatelor sale, iertare care dobândește în acest context valoare de vindecare ce merge până la rădăcinile răului (trupul paralizat nu este oare expresia unei inimi infirme?). Apoi Isus ia inițiativa unei clarificări prin care scoate în evidență autoritatea sa manifestată prin cuvânt (cea de Fiu al omului) și prin act (vindecarea). Odată clarificate aceste aspecte, mai poate fi acuzat de hulă, El care mântuiește de păcat și inimile și trupurile? Și de ai decurge o întrebare fundamentală care preocupat pe oamenii din toate generațiile, inclusiv pe cei de astăzi: cine este cu adevărat Fiul omului care are autoritatea de a ierta păcatele, iertare pe care o manifestă printr-o vindecare cât se poate de vizibilă?

Această iertare a păcatelor pe pământ are, într-adevăr, valoare de anticipare mesianică, și, în plus, ea revelează oceanul de milostivire pe care Tatăl o revarsă asupra noastră prin lucrarea Fiului.

Fraților, Dumnezeu îmi este martor: cuvântul meu către voi nu este și da și nu. Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos, cel propovăduit de noi… nu a fost când da și când nu, ci în El numai da a fost. Căci toate făgăduințele lui Dumnezeu, în El sunt da… Iar Cel care ne întărește împreună cu voi, în Cristos, și ne-a uns este Dumnezeu, care ne-a și pecetluit și a dat arvuna Duhului în inimile noastre. (1Cor 1,18-22)

Acest scurt pasaj se situează într-un paragraf al epistolei 1 Corinteni în care Apostolului i se aduc acuze cu privire la anumite atitudini care, în opinia acuzatorilor, ar fi schimbătoare și nu ar fi în conformitate cu ceea ce el predică. Răspunsul sfântului Pavel este pe cât de prompt pe atât de limpede și hotărât: limbajul, adică predica sa, nu a fost niciodată ezitant sau schimbător precum zilele. Pentru a se justifica Apostolul face apel la fidelitatea lui Isus. Ar fi imposibil pentru el să fie când da când nu de vreme ce îl predică pe Cel care este mereu Da. În acest da, Isus a lăsat să ajungă până la noi toată iubirea lui față de Tatăl și față de oameni. În plus, de vreme ce Dumnezeu l-a sălășluit pe Duhul Sfânt în inimile noastre, El (Duhul) conferă apostolilor asigurarea că predică cu fidelitate Evanghelia.

Credinciosul de astăzi, ca de altfel și cel din toate timpurile, poate avea încredere în mesajul pe care Biserica, de la apostoli până astăzi, i-l transmite, mesaj garantat atât de fidelitatea totală a lui Isus față de Tatăl cât și de prezența dătătoare de viață a Duhului Sfânt în inima apostolului. Acesta este însă chemat, ca și Cristos, la a răspunde cu fidelitate: să fie da față de Dumnezeu. Pentru aceasta el poate conta pe Duhul Sfânt.

 

* * *

 

Ridică-te! Vreau să te vindec… Dar tu vrei?!

Autor: pr. Claudiu Budău

Trei băieți de 8 ani au mers odată la spovadă unul după altul. Primul a mărturisit: “Am aruncat un bostan în lac”. Al doilea mărturisește aceeași crimă. Când ajunge al treilea la rând, preotul îi spune: “Presupun că și tu ai aruncat bostanul în lac”. Băiatul răspunde însă: “Nu, pe mine mă cheamă Bostan. Eu am fost Bostan-ul aruncat în lac”.

Uneori îmi doresc să fi fost și eu pe vremea lui Isus în Cafarnaum. Personal, m-ar fi interesat foarte mult modul în care a vorbit și a predicat Cristos. Poate m-aș simți mai mult un destinatar concret al mesajului său, vizat de cuvântul său. Aș vrea uneori să fi trăit pe pielea mea și să mă fi convins mai mult, mai bine de ce, cum mărturisește destul de des evanghelistul Marcu, toată lumea era entuziasmată și vedea în el un altfel de învățător, nu ca ceilalți învățători ai legii, unul al cărui mesaj este mereu nou și care vorbește cu autoritate.

Învățătorii legii de altădată i-am numi noi astăzi “moraliști”. Ei considerau că datoria lor consta în a veghea ca legea lui Moise (cele 10 porunci) să fie împlinite cât mai riguros. Și așa și-au făcut o datorie din a adăuga alte sute de reguli și legi, care să ajute în detaliu la respectarea celor 10 porunci. Erau mult prea preocupați cum trebuie manifestată religiozitatea în exterior. De aceea era predica lor searbădă și seacă, fără viață, învechită, plictisitoare și lipsită de autoritate. Așa au devenit oamenii credincioși doar un mormânt spoit, cu o fațadă frumoasă, care ascundea doar mucegai și mizerie.

Cristos reușește prin mesajul său nou și plin de autoritate să pătrundă dincolo de aparențe, să treacă dincolo de fațadă și să ajungă la inimă. Și de aceea toți ascultătorii săi se simt vizați în mod direct, personal de vestea cea nouă a lui Cristos. Fiecare își dă seama că acest cuvânt îl privește în mod concret. Aceasta este atitudinea cu care suntem și noi acum invitați să ne lăsăm atinși de cuvântul ce tocmai a fost proclamat, pentru că minunea pe care o înfăptuiește astăzi Cristos nu vizează doar exteriorul, fizicul. De aceea Cristos vindecă înainte de toate inima, eliberează omul de păcat, de povara interioară “Fiul meu, ți se iartă păcatele!” și abia apoi îl vindecă de paralizia fizică (“Ridică-te, ia-ți targa și umblă!”)

Ați fost vreodată paralizați? Să nu mă înțelegeți greșit. Reformulez. V-ați simțit vreodată ca și cum ați fi paralizați? Ați fost vreodată total la pământ, fără nici o rază de speranță, apăsați de durere și suferință (în trup sau în spirit) ori amorțiți de mizerie și necaz, așa încât ați fi preferat mai degrabă să nu vă mai fi trezit?
Acum mă înțelegeți poate mai bine. Fiecare dintre noi a trecut prin asemenea situații ori poate chiar se confruntă cu una sau mai multe dintre ele. În astfel de momente nu e chiar ușor să te ridici, să fii din nou pe picioarele tale. Și atunci este bine să avem persoane alături, care ne pot ajuta să ne ridicăm, care ne pot ajuta să prindem curaj, să nu ne pierdem încrederea și speranța sau care se oferă chiar să poarte alături de noi durerea, suferința în care ne aflăm și care ne-a paralizat trupul sau spiritul.

În evanghelia de azi avem în centrul atenției un om care face această experiență la nivel fizic. O persoană paralizată, care nu se poate ridica pe picioarele sale, este ajutată de patru prieteni care cred și speră să obțină de la Isus vindecarea lui. Din experiență știm că, atunci când ne simțim paralizați, suntem bucuroși de ajutorul oricui. Oricine ne e alături ne e prieten. Mulți din cei care ne-au însoțit cât ne-a mers bine acum sunt prea ocupați pentru a ne fi alături, și unii cărora poate nu le-am acordat nici o atenție se arată a ne fi acum alături, mai ceva ca o rudă de sânge.

Și acum intervine întrebarea decisivă, care ne privește personal pe fiecare: noi unde ne aflăm? Suntem în locul mulțimii care îi împiedică pe cei patru să ajungă la Isus și este indiferentă la eforturile lor, o mulțime care nu vede credința lor? Ori poate ne aflăm în locul celor patru prieteni care doresc cu adevărat vindecarea paraliticului? Sau poate chiar în locul celui paralizat de boală, suferință, durere, necaz? Ce rol jucăm în acest episod emblematic pentru viața noastră?

Să vedem spre exemplu cam unde ne aflăm atunci când ne merge bine. E posibil să aparținem acelei categorii de persoane care își iau masca de duminică cu ei la biserică, afișând un chip senin și pios, ascultând cu mâinile împreunate Cuvântului lui Dumnezeu și apropiindu-se cu toată convingerea și cu rozariul în mână de Sfânta Împărtășanie, neglijându-i ori ignorându-i total pe ceilalți sau, chiar mai mult, trântindu-le ușa în nas sau împiedicându-i să ajungă, prin exemplul lor negativ, la Cristos.

De când ne arogăm dreptul să hotărâm cui i se adresează Cuvântul lui Dumnezeu și cui nu? Cine ne dă nouă garanția că am fi mai buni ca cel de lângă noi, că purtarea noastră trebuie să devină paradigmă pentru comportamentul celuilalt? De ce am crede noi că doar împlinirea cu ochelari de cal a unui pachet de legi, reguli, restricții, că respectarea cu scrupulozitate a celor 10 porunci, dar ignorând spiritul legii lui Dumnezeu, Iubirea, ne asigură un loc privilegiat la masa sa? Oare la asta se reduce mesajul lui Dumnezeu către oameni, la câteva porunci? Atunci degeaba a murit Cristos pe cruce. Nu am înțeles nimic și nu suntem mai buni ca alții.

Altfel formulat: riscăm să fim persoane care merg duminică de duminică la biserică, dar în timpul săptămânii și-au pus haina de creștin în cui. Nu la aceasta se asta se reduce totul. Poate credem că dacă ne-am făcut datoria de duminică, aceasta ne dă dreptul ca în rest să-i vorbim pe alții de rău, să-l îngrămădim pe celălalt sau să-l călcăm în picioare, să fim geloși, invidioși. Mărturia dată duminica în biserică devine astfel minciună în timpul săptămânii. Și atunci care e adevăratul nostru chip? Cel scos la rampă o oră pe săptămână în biserică sau cel demonstrat în celelalte 23 ore și în celelalte 6 zile ale săptămânii? Noi venim în biserică, participăm la Liturghie și sacramente, ne rugăm din obligație/datorie sau din necesitate? Oare are nevoie cu adevărat Dumnezeu de noi sau suntem noi cei care avem nevoie de El, și nu doar o dată pe săptămână la Liturghie și de câteva ori pe an, când ne călcăm pe inimă să facem o Spovadă bună?

Poate ar trebui să ne asumăm odată rolul de prieten, în sens creștin, persoane care îi ajută pe alții să se ridice din nou pe picioarele lor. Să nu pierdem din vedere un amănunt precizat de Marcu în Evanghelie: “Văzându-le credința, Isus a spus paraliticului: Fiul meu, ți se iartă păcatele”. Practic credința celorlalți e cea care a produs vindecarea paraliticului. Este impresionant să îți dai seama cât de mult poate ajuta rugăciunea noastră pe altcineva. Credința altora care ne însoțesc pe drumul altora poate mijloci vindecarea noastră, la diferite niveluri, nu doar fizic. De aceea ne rugăm unii pentru alții, de aceea la Rugăciunea Credincioșilor îi încredințăm lui Dumnezeu cererile noastre pentru noi, pentru cei dragi ai noștri și pentru întreaga Biserică. Ne ajutăm unii pe alții să ne purtăm “paralizia”, să ne ridicăm pe propriile picioare, pentru că toți suntem păcătoși.

Există o biserică în Viena (Austria) unde sunt îngropați câțiva din reprezentanții familiei regale a Habsburgilor. Atunci când funeraliile soseau la ușile bisericii, care erau închise, cineva bătea la ușă cerând permisiunea de a intra cu cel răposat în biserică. Preotul întreba din interiorul bisericii: “Cine-i cel care vrea să intre?” iar unul din garda răposatul răspundea strigând: “Maiestatea sa, împăratul”. Preotul însă răspundea scurt: “Nu-l cunosc”. Scena se repeta din nou, cu aceleași replici. A treia oară, când se bătea la ușă iar preotul întreba din nou “Cine-i cel ce vrea să intre în biserică?”, un soldat din gardă răspundea doar “Un biet păcătos, fratele tău”. Și de abia atunci se continuau funeraliile cu slujba religioasă.

Acest obicei folosit la înmormântarea Habsburgilor ne reamintește că toți suntem păcătoși, indiferent de rangul în societate, de luxul în care trăim, de relațiile pe care credem că le avem, de faptul că suntem laici sau preoți, persoane consacrate. Doar când ne recunoaștem păcătoși, ne dăm seama de cât de mult avem nevoie de milostivirea lui Dumnezeu și de ceilalți. Arhiepiscopul Fulton Sheen spunea odată că în trecut catolicii au crezut că Sfânta Fecioară a fost neprihănit zămislită/concepută. Astăzi, continuă el, mulți dintre noi cred că ei sunt neprihănit zămisliți. Dacă analizăm atitudinea noastră față de necesitatea sacramentului Spovezii, recunoaștem că ne credem prea curați, să-i mai cerem iertare lui Dumnezeu. Râdem de cei care se spovedesc și luăm în râs sacramentul în sine, nu credem în Cel care ne oferă iertarea prin intermediul preotului. Avem o părere așa bună despre noi, că nu mai aducem cult decât orgoliului nostru care nu lasă loc nimănui, nici celorlalți, nici lui Dumnezeu.

Este momentul să trecem de la poziția de gură-cască, admiratori de duminică ai lui Cristos, la statutul de prieten în sens creștin, care îi ajută pe alții să se ridice în picioare și-i conduc la Cristos pe ceilalți prin modul lor de a fi creștini, nu doar de duminică. Cine nu s-a simțit niciodată paralizat și nu a simțit nevoia unui astfel de prieten care să-ți întindă mâna și să te conducă prin orice mijloace la cel care poate oferi vindecare sufletului și trupului nu va înțelege însă niciodată acest mod de a fi creștin, nu doar pentru tine însuți ci și pentru ceilalți. Altfel spus, trebuie să ne recunoaștem noi mai întâi păcătoși pentru ca apoi să putem sări în ajutorul altor păcătoși, să fi acceptat să fim noi mai întâi vindecați de sacramentul Penitenței, pentru a-i conduce și pe alții la el, să fim noi mai întâi convinși de ceea ce recomandăm altora.

“Ridică-te!” Acesta e cuvântul lui Cristos adresat paraliticului, adică nouă, tuturor. “Ridică-te! Lasă să cadă cârjele pe care te bizui, pe care te sprijini! Lasă la o parte alcoolul, care-ți mănâncă viața! Luptă cu boala fizică și morală, care vrea să te paralizeze! Ridică-te odată și rupe prieteniile rele, dă la o parte orice relație pentru întreținerea căreia trebuie să renunți la principii și valori creștine! Ridică-te împotriva climatului moral mizerabil, decadent care paralizează familia pe care o ai sau cea pe care vrei să o întemeiezi. Vreau să te vindec, dar dacă nu accepți să-ți vindec inima, dacă nu vrei să fii curat în interior, nu poți fi vindecat nici în afară! Nu te încrede în aparențe. Nu te bizui pe imaginea pe care ți-ai creat-o și pe care o afișezi ipocrit altora. Nu va ține prea mult”.
Domnul ne spune azi prin gura profetului Isaia: “Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; voi nu o vedeți?” Cine nu îngenunchează la scaunul de spovadă, nu înțelege ce înseamnă “a te ridica, a sta în picioare” în fața Domnului. Eu cred că Isus Cristos îmi spune astăzi personal “Ridică-te!” Iar conștiința îmi spune clar de unde, din ce situație, din ce anturaj, din ce înclinație vrea Cristos ca eu să mă ridic. Întrebarea este: vreau cu adevărat să stau în picioare, să mă ridic în fața lui, chiar dacă asta presupune înainte o îngenunchere în fața milostivirii sale? Sau prefer să nu fi auzit niciodată acest provocator “ridică-te”?

 

* * *

 

Dumnezeu este constrâns să lucreze din cauza păcatelor noastre

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu mai pot, spune Dumnezeu: este ora de a începe

Tema dominantă de la Liturgia Cuvântului din această duminică este aceea a unui Dumnezeu care luptă cu păcatul omenesc. Să începem cu unele expresii din Deuteroisaia (prima lectură): “Ai obosit din cauza mea, Israele.” “M-ai obosit cu nelegiuirile tale.” Conturile par, deci, că sunt în echilibru: au obosit amândoi. Fapt este, totuși, că Israel a obosit din cauza lui Dumnezeu, în timp ce El nu a obosit încă din cauza poporului său infidel. “M-ai obosit cu nelegiuirile tale”. Adică, nu mai pot din cauza faptelor tale rele.

Interesantă este traducerea, propusă de unii exegeți, cu expresia “M-ai molestat cu păcatele tale”. Textul original ar suna diferit: “M-ai aservit cu păcatele”. Adică: m-ai făcut să lucrez din cauza păcatelor tale. Dumnezeu, însă, nu spune: Este ceasul s-o termin”. Dar: Este ceasul să încep, sau, mai bine, să reîncep. “Eu șterg nelegiuirile tale… nu-mi mai amintesc de păcatele tale”. Jahweh este un Dumnezeu care iartă. Mai mult, este dispus să creeze “un lucru nou”, în comparație cu cel care va șterge amintirea “lucrurilor de mai înainte”. Mântuirea, deci, nu constă în a scotoci în trecut, ci în a observa viitorul, a ceea ce este gata să răsară.

Dumnezeu nu-și amintește de ce ai făcut, de ceea ce ai fost. Înaintea Lui contează numai ceea ce accepți să fii. Dacă este o remușcare utilă, deci, nu este atât remușcarea pentru ceea ce ai făcut, ci remușcarea-nostalgia pentru ceea ce ești invitat să faci în prezent. În Cristos – cum subliniază Paul în lectura a doua – este numai acel “da”. “Un da personal spus lui Dumnezeu și da-ul personal al lui Dumnezeu față de oameni” (R. Penna). Dumnezeu își ține promisiunile. Noi, de multe ori, spunem “nu”, nu numai Lui, ci și ființei noastre celei mai adevărate, suntem infideli față de viitorul nostru.

Cine știe dacă va sosi momentul în care Dumnezeu va putea conta pe da-ul nostru pentru a realiza “lucrurile noi” pe care le dorește pentru noi. Trebuie să admitem că adesea, pentru noi, contrariul lui da nu este un refuz net, ci ezitare, demisionări tăcute, renunțări implicite la orice vis, eroziune progresivă a oricărui ideal elevat. Nu ne rămâne decât să ne așezăm în fața Crucifixului, acolo unde da-ul lui Dumnezeu este “țintuit”, pentru a descoperi secretul ținerii da-ului nostru nesigur. “Așa vorbește Aminul…” (Ap 3, 14). Astfel vorbește Da-ul. Noi ne mulțumim, de obicei, să spunem “Amin”. Din păcate, nu totdeauna Dumnezeu poate conta pe amin-ul nostru.

O pagină din Evanghelie care trebuie corectată

La citirea episodului care are ca protagonist pasiv și mut (nu scoate o vorbă, nu mărturisește păcatele proprii, nu manifestă un sentiment, se limitează să “fie purtat”, înainte, și să meargă cu picioarele proprii, după) paraliticul vindecat și iertat, nu pot să rezist la ispita de a o face actuală. Totuși, vrând să-l așez în cadrul zilei de azi, observ că sunt constrâns să schimb aproape total scenariul evanghelic, din ambientul de la Cafarnaum, și mai ales să modific radical atitudinile, gesturile, gândurile și cuvintele personajelor din jur.

Chiar și Isus din Nazaret, rămânând Protasgonistul fix și de neînlocuit, probabil ar trebui să se exprime diferit. Încerc să mă explic oferind unele sugestii în vederea corectărilor oportune.

Unde este mulțimea, El nu este

Asta este totdeauna. Mai mult, este mărită în chip ciudat. Se formează mulțimi, cozi impresionante. Este înghesuit din toate părțile. Mai puțin cei din jurul lui Isus. Mulțimea se adună dintr-o infinitate de motive, nu desigur să-l asculte pe Învățătorul. Și chiar în cazurile în care motivul pare să fie acesta, este vorba mai mult de un pretext. Este greu ca mulțimea să manifeste voința de a lua în serios învățătura sa. În loc de interes pentru Cuvânt, este vorba de curiozitate. Prezența mulțimii, totuși, îți oferă pentru totdeauna un semnal prețios. Te avertizează unde nu poți să-l găsești pe Domnul.

Mulțimea, de fapt, se adună departe de El, pentru a fi instruit – mai bine, de a fi îmbiat – de alți învățători, pentru a fi dobândit de numeroși comercianți care populează și asurzesc piața, o cantitate de produse care slujesc la toate mai puțin spre a vindeca viața, pentru a ne pune un pic de ordine înăuntru, pentru a-i da un sens, o orientare precisă. Rămâne pentru totdeauna necesitatea de a învinge bariera reprezentată de mulțime. Massa constituie o piedică, nu apropiată, ci îndepărtată de Învățătorul. Și tu trebuie să treci prin mijloc, să învingi rezistența pasivă, să nu te lași înșelat. Mulțimea îți neagă orizontul, îți împiedică contactul vital.

Dacă vrei să-l întâlnești pe El, trebuie să lași la spate mulțimea și să apuci un drum solitar. Nu este vorba de a practica o deschidere în acoperiș. Gaura trebuie s-o faci în interiorul tău. Și să cobori jos, în profunzimea ta.

Nu se mai găsesc “brancardieri”

Într-un timp, poate, erau obiceiuri, educația familiară, exemple, condiționări sociale, mentalități, tradiții care “purtau” la credință, sau chiar simplu la practica religioasă. Astăzi, dacă te încrezi în “brancardieri”, te vei afla departe și în locuri greșite. Trebuie să te convingi că o cale a credinței, în mod normal, nu îți este ușurată de alții. Depinde de o alegere precisă, de o alegere liberă, de o luare de conștiință personală. Nu poți încredința altora “conducerea” vieții tale de credincios. Nici, cu atât mai puțin, să fii înlocuit.

Credința, fără îndoială, are o dimensiune comunitară. Dar aceasta nu are nimic comun cu “complexul de turmă”. O credință din inerție, din imitație, sau din îmbulzeală, din camuflare, nu mai este credință. Pe lângă faptul că este solitară, calea spre Cristos este o cale personală, unică. Isus nu trebuie să vadă “credința lor”, ci pe a ta. Sau, cel puțin, căutarea ta obositoare. Mai bine este să ajungi cu întârziere, după ce ai greșit câteva căi și ai bătut la câteva uși înșelătoare, dar cu picioarele proprii, chiar julite și pline de vânătăi, decât să ajungă “intacte”, proaspete, fără a fi riscat nimic, grație călătoriilor organizate.

Doctorii dau sentința că boala nu există

“În acel timp” scribii s-au scandalizat pentru că Isus avea pretenția că iartă păcatele. Astăzi nu ar da nici o greutate acelei “puteri”. Au prevăzut deja ei să dispară din circulație chiar noțiunea de păcat. Nu mai este nici un păcat de iertat, pentru simplul fapt că păcatul nu mai există, nu mai este recunoscut acel nume. Scribii noștri dau sentința, pufnind: “Destul. Nu mai vorbim despre păcate. Să căutăm să fim serioși…” Pentru ei răul ia forme diferite, dar nu desigur pe cea a păcatului.

O dată se atribuia – pe nedrept – boala ca urmare a unui anumit păcat. Astăzi, dimpotrivă, sunt doctori care consideră că păcatul nu este cauza, ci efectul unei boli. Adică: dacă te consideri păcătos, înseamnă că ești bolnav, că ceva nu funcționează în organismul tău, și mai ales în creerul tău. O persoană normală, civilizată, cu o cultură minimă, nu se poate considera “păcătoasă” (nu spunem să aibă simțul păcatului, pentru că, a fi păcătos nu înseamnă a nutri sentimente sau complexe ale păcatului).

Astăzi trebuie să stai departe de anumiți medici care te declară vindecat pentru că ei au stabilit că nu ești bolnav, au decis că nu trebuie vorbit de cancer. Te simți rău, te simți nesatisfăcut, ai ceva care te macină în interior, îți înveninează viața, îți încețoșează vederea, îți moleșește voința, paralizează membrele, și ei îți spun: nu te preocupa, sunt fixații, gândește-te la sănătate… Cu alte cuvinte: caută să te simți bine, și vei vedea că răul trece. A te salva de medici, a ignora discursurile scribilor, reprezintă prescrierea fundamentală a unei terapii serioase.

Stai departe de cei care ar vrea să te facă să crezi că totul merge bine. Să nu ai încredere în doctorii care nu văd sau minimalizează răul tău adevărat, acela care te face să te simți rău, sau care te face să te simți bine (ceea ce este mai rău, pentru că înseamnă că situația ta este aproape disperată). Dacă vrei să te vindeci, trebuie să permiți ca o privire diferită, pătrunzătoare (nu pătrunzi tu, să-ți iasă din cap, în casa unde stă El; El, mai degrabă pătrunde în inima ta), vreau să spun că privirea lui Isus, te face să descoperi că viața ta s-a oprit, sau s-a îngreunat, că astfel nu se mai poate merge înainte, că fața ta este rea… în interior.

El îți cere, înainte de toate, autorizația de a chema răul tău pe numele său adevărat. Chiar dacă în urechile scribilor de astăzi, a spune păcat înseamnă “a blestema”. Dar, consolează-te, deja atunci Isus era considerat un blasfemiator, fie chiar din motive opuse.

Confesorul absent

Se poate întâmpla ca să reușești să deschizi o trecere prin mijlocul mulțimii (este improbabil să fie asediat un confesional), și… să nu găsești pe cineva care să aibă timp să se ocupe de păcatele tale. Tu însuți, uneori, mergi la preot pentru a vorbi de altul, să auzi alte discursuri. S-a întâmplat și lui Charles De Foucauld, strălucitor și desfrânat oficial, expert în viața mondenă, împătimit. Ținea la un prieten care avea defectul de… a fi preot, dar care era un fascinant conferențiar și împărtășea anumite interese ale sale culturale și oficiale.

Într-o dimineață de sfârșit de octombrie din anul 1886 s-a dus să-l caute în biserica pariziană a sfântului Augustin. Era în confesional. De Foucauld îndepărtează perdeaua și îi spune cu politețe: – Veniți afară, doresc să discut cu dumneavoastră despre o situație. Părintele Huvelin i-a replicat prompt: – Veniți dumneavoastră înăuntru: trebuie să vă vorbesc despre păcatele dumneavoastră… Acela protestează: – Dar nu am venit pentru aceasta. Preotul, însă, nu renunță: – Îngenunchiați-vă și spovediți-vă… De Foucauld, ca paraliticul din Cafarnaum, lasă să i se impună acel argument neobișnuit. Și când se îndepărtează de confesional, gustul său pentru explorarea științifică este orientat, pe lângă direcția Saharei, spre teritoriul, pentru el încă cu totul necunoscut, al sfințeniei.

Așa și tu. Caută un oarecare preot, în oricare loc (confesionalul incomod sau confortabil, o încăpere, o banchetă, un scaun de mașină, nu are importanță), și, dacă nu îndrăznește el, constrânge-l tu să-ți vorbească de păcatele tale, să se intereseze de acel argument și nu de altul.

Să fie iertate virtuțile

Și cel puțin vei avea impresia că Isus îți spune: – Îți sunt iertate virtuțile tale… Poate păcatul tău adevărat sunt virtuțile – adevărate sau presupuse – care te împiedică să descoperi secretul tău rău. Spunea patriarhul Filaret din Moscova: “Este vorba de a identifica și a denunța virtuțile vizibile și ireale care nu consimt să vezi și să combați păcatele invizibile dar reale”. Sunt virtuți care nu contează nimic. Mai aparente decât reale. Acele virtuți care te fac să te simți la post, în regulă, mai bun decât alții. Și tocmai această vegetare religioasă artificială, falsă, te împiedică să observi și deci să înfrunți răul din rădăcină. Rădăcini corupte, în ciuda vegetării exterioare asiguratoare.

Isus vrea să-ți ierte nu numai păcatele, dar și meritele pe care tu ți le atribui, meritele pe care le revendici, răul pe care nu-l faci. Chiar și tu, de fapt, ești dintre aceia care se justifică: “Nu am făcut rău nimănui”. Și nu observi că păcatul tău constă în considerarea că este suficient să nu faci nimic rău pentru a fi creștin. “Eu te dezleg de virtuțile tale… Și acum nu mai ai nici un pretext pentru a nu umbla…”

 

* * *

 

Duminica a VII-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori

Predicator: Pr. Viorel Ababei
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 22 februarie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.