Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VI-a după Paște
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 8,5-8.14-17
1Petru 3,15-18
Ioan 14,15-21

Ioan 14,15-21

În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele, iar eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Apărător vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna. El este Duhul adevărului pe care lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l vede și nici nu-l cunoaște; însă voi îl cunoașteți, pentru că rămâne la voi și pentru că este în voi. Nu vă voi lăsa orfani: voi veni la voi. Peste puțin timp, lumea nu mă va mai vedea; însă voi mă veți vedea, pentru că eu sunt viu și voi de asemenea veți fi vii. În ziua aceea veți recunoaște că eu sunt în Tatăl meu, că voi sunteți în mine și eu în voi. Cine primește poruncile mele și le păzește, acela mă iubește; iar cine mă iubește pe mine va fi iubit de către Tatăl meu, și-l voi iubi și eu, și mă voi arăta lui.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Daniel Iacobuț

 

* * *

 

Mângâiere: Voi veni la voi

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Vestitul scriitor rus, Tolstoi, avea un mare admirator fanatic în persoana unui pictor. Acesta nu avea altă dorință decât să-l vadă și să-l asculte cel puțin o singură dată în viață. Într-o zi și-a vândut toate tablourile și a plecat în căutarea scriitorului preferat, sperând să primească balsam pentru rănile sufletului său. A călătorit mult, dar în sfârșit, a ajuns plin de emoții la ușa casei lui Tolstoi. A bătut încetinel și a așteptat să-i apară zeul visurilor sale. Când, deodată, îi iese în cale un biet mustăcios, cu barba în dezordine și cu o mână ținându-se de cap. Abia terminase o ceartă în familie. Musafirul începe: Sunt fericit că vă văd. Mai aștept un cuvânt de alinare pentru sufletul meu și mi-am realizat dorința. Tolstoi îl privește mirat. Nu era bucuros de vizită tocmai în acel moment. Avea atâtea necazuri că nu mai era bucuros să le asculte și pe ale altora. Pictorul a trebuit să plece mai zdrobit în inimă și mai sărac, împovărat și cu necazul scriitorului.

Sărmani oameni ce suntem! Cine va fi în stare să verse balsam peste rănile noastre sufletești și chiar trupești? Cine ne poate ajuta? Numai Isus.

Isus, știind că de acum a sosit ceasul său ca să se întoarcă la Tatăl, vrea să facă mai puțin dureroasă clipa despărțirii de ai săi, spunându-le că el merge la Tatăl, nu pentru a-i lăsa singuri, ci pentru a se reîntoarce în mijlocul lor – Voi veni la voi – aducându-le mângâierea Tatălui.

Și Isus a venit. Dar cum? Ca un simplu grădinar, pentru Maria Magdalena (cf. In 20,11-18); ca un călător străin, pentru cei doi ucenici care mergeau la Emaus (cf. Lc 24,13); ca un spirit care trece prin ușile încuiate, pentru apostolii ascunși de frica iudeilor (cf. Lc 24,36); ca un tălmaci al Scripturilor despre Mesia (cf. Lc 24,46); ca un bucătar grijuliu față de pescarii ghinioniști și obosiți (cf. In 21,1-14); ca un păstor bun care are grijă de turma sa chiar și atunci când are alte treburi de îndeplinit și o încredințează unui om de încredere, lui Petru (cf. In 21,15-18). Isus a venit să arate tuturor celor care îl iubesc felul cum se poate înălța la cer (cf. Lc 24,50), ca să le umple inima de bucurie. Toți aceștia, care l-au văzut plecând la Tatăl, s-au bucurat și, întorcându-se din Betania la Ierusalim, stăteau mereu în templu preamărindu-l pe Dumnezeu (cf. Lc 24,53).

Ceea ce Cristos a făgăduit apostolilor, ne-a făgăduit și nouă: Voi veni la voi. Dar, cum? Prima lectură ne sugerează un mod de a veni la noi: prin cuvântul apostolilor și prin Botezul care ne șterge păcatele și reface în noi înșine chipul lui Dumnezeu, chipul lui Isus.

Un tată, mergând pe câmp cu fiul său, s-a oprit la o fântână să bea apă. După ce și-au ostoit setea, tatăl a privit cu recunoștință și admirație spre adâncul fântânii, mulțumind lui Dumnezeu. Văzându-l privind atât de fericit, copilul a voit să vadă și el locul din care izvora fericirea de pe chipul tatălui său. Acesta l-a luat în brațe și l-a ridicat, ca să poată privi și l-a întrebat: Știi cine este acolo, jos? Nu, a răspuns fiul. Tatăl i-a spus: Acolo jos este Dumnezeu. Privește cu mai multă atenție! Copilul privește și în luciul apei din adâncul fântânii își vede propriul său chip și zice: Dar, acela pe care îl văd, sunt eu. Tatăl exclamă și mai fericit: Ah, dragul meu, mă bucur că de-acum încolo vei ști unde este Dumnezeu.

Dumnezeu a venit, nu la noi, ci în noi prin Botez, prin cuvântul său și mai ales prin taina Euharistiei și ne-a făcut oameni noi. Aici trebuie să-l căutăm! Aici trebuie să-l găsim. De aici trebuie să-l arătăm și altora! Conciliul Vatican II spune: Toți creștinii, oriunde ar trăi, sunt ținuți să demonstreze cu exemplul vieții lor și cu mărturia cuvântului existența omului nou cu care au fost investiți prin Botez și prin puterea Duhului Sfânt, de care au fost întăriți din nou prin sfântul Mir; astfel încât alții, văzând faptele lor bune, să-l preamărească pe Dumnezeu Tatăl și să înțeleagă mai profund însemnătatea genuină a vieții creștine și legătura universală de comuniune a oamenilor între ei (Ad gentes).

Privește-ți chipul în luciul cristalin al izvorului, al sufletului, al conștiinței! Poți spune: De-acum încolo știu unde este Dumnezeu? Ce vedem în alții? Ce văd părinții în copiii lor? Ce văd copiii în părinții lor?

Don Giovanni Bobbio, fiind paroh tânăr la Valletti, undeva în munții Italiei, în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, partizanii și-au făcut apariția în pădurile din preajmă. El i-a ajutat cu hrană, haine și medicamente, ca pe niște frați în Cristos, semănând iubire în inimile cuprinse de ură. La 30 decembrie 1944, trupele fasciste au ocupat satul. Părintele Giovanni n-a voit să se refugieze din fața hoardelor naziste, fiindcă mama sa era grav bolnavă. A fost arestat și, fără nici un fel de proces, la 3 ianuarie 1945 a fost împușcat. Înainte de a fi executat, i s-a permis să celebreze ultima sfântă Liturghie. Apoi, soldaților puși pentru a-l executa, le-a spus: Dumnezeu să vă ierte pentru ceea ce faceți împotriva mea. Îl rog pe Dumnezeu ca eu să fiu ultima victimă a acestui război fratricid și nedrept. Dus la locul de execuție, l-au întrebat dacă vrea să se mai roage. El a răspuns: Eu sunt în bună rânduială cu conștiința, dar mă voi ruga pentru voi. Căzând în genunchi s-a rugat și apoi o rafală de gloanțe l-a făcut jertfă pe altarul iubirii. A privit și l-a găsit pe Isus: în propria conștiință, în chipul mamei sale și, rugându-se pentru călăii săi, l-a descoperit pe Isus în mormânt și s-a rugat să învie și pentru ei, să le fie și lor mângâietor.

Singurul lucru, singura armă legitimă de care trebuie să se folosească un creștin când este acuzat, să fie nevinovăția, conștiința curată, ea singură zăpăcește pe adversari și le închide gura. Cu aceasta s-a impus Isus în fața dușmanilor săi și de aceea spune sfântul Petru: Să fiți cu conștiința curată, ca prin aceasta să rămână de rușine cei care vorbesc de rău purtarea voastră cea dreaptă în Cristos. Căci, dacă așa este voia lui Dumnezeu, este mai bine să suferiți pentru că ați făcut binele, decât să suferiți pentru că ați făcut răul.

Îl cunoaștem pe Cristos? A-l cunoaște înseamnă a avea conștiința lui, fiindcă așa cum am mai spus, cunoașterea este unire în iubire. În ziua aceea, spune Isus ucenicilor săi, veți cunoaște că eu sunt în Tatăl meu, că voi sunteți în mine și eu în voi. Ziua aceea este zi de sărbătoare, de nuntă, fiindcă: Cine mă iubește pe mine, va fi iubit de Tatăl meu și-l voi iubi și eu și mă voi arăta lui. Dar fiindcă nu-l cunoaștem suficient pe Isus, din acest motiv sărbătorile noastre sunt lipsite de conținut, de viață, de bucurie.

Inițiativa mângâierilor noastre aparține lui Dumnezeu. Isus ne-a dat speranța acestor mângâieri: Voi veni la voi. Să fim siguri: Dumnezeu nu ne promite lucruri de nimic: Mă voi arăta lui. Îl vom vedea în strălucirea învierii și vom deveni asemenea lui; ne vom înălța asemenea lui fiindcă vom fi plini de Duhul Sfânt.

Un frate de călugărie cu fericitul nostru Ieremia l-a întrebat de ce nu se duce să-și mai vadă patria și pe ai săi; la care el a răspuns că nu mai are de ce, fiindcă mama a murit. De unde știi, dacă nu ai fost acolo? l-a întrebat confratele. Ieremia i-a răspuns cu smerenia care îl caracteriza, că ea însăși i-a apărut învăluită în strălucire, cu o ramură de măslin în mână și i-a spus: Fiul meu, acum mă duc în cer să mă bucur veșnic de fericirea de acolo. Câtă mângâiere pentru sufletul lui Ieremia știind că mama sa este în cer și se bucură cu sfinții lui Dumnezeu! Desigur că secretul eroismului său era alimentat și de speranța că într-o zi va ajunge și el acolo, conform cu făgăduința lui Isus: Mă duc să vă pregătesc loc; voi veni să vă iau, ca acolo unde sunt eu, să fiți și voi.

Maranatha! Vino, Doamne Isuse! Amin.

 

* * *

 

Duminica a VI-a după Paști

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

La capătul misiunii sale în această lume, pregătindu-și întoarcerea la Tatăl său ceresc, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, făgăduiește ucenicilor săi pe Duhul Sfânt care va desăvârși în Biserică de-a lungul timpului până la a doua sa venire, opera răscumpărării înfăptuită odată pentru totdeauna prin patima, moartea și învierea sa glorioasă.

În viața sa pământească, Isus, Fiul Întrupat din Fecioara Maria, ne-a revelat nouă nu numai persoana Tatălui sau persoana sa, dar ne-a dezvăluit și persoana Duhului Sfânt. Suntem astfel conduși la credința în Sfânta Treime pe care trebuie să o trăim ca fii ai Tatălui, în Fiul, prin Duhul Sfânt.

Trăind bucuria pascală, Biserica, prin liturgia cuvântului de astăzi, ne pune în lumină mai mult persoana Duhului Sfânt și acțiunea sa mântuitoare în lume, fără a umbri cu ceva ori slăbi prin aceasta unitatea dintre Duhul Sfânt și celelalte persoane divine. Astfel, cu duminica aceasta, am putea spune că Biserica deschide un mic advent în vederea pregătirii sărbătorii Coborârii Duhului Sfânt, Rusaliile. De aceea, astăzi ne întrebăm: cine este Duhul Sfânt și care este misiunea sa pe pământ? Mai este oare actual pentru omul contemporan mesajul pe care lecturile acestei duminici doresc să-l transmită?

Reflectând cu credință asupra fragmentelor scripturistice vom descoperi și vom da răspunsul adecvat fiecărei întrebări.

Pericopa evanghelică este luată din Evanghelia după sfântul Ioan și ne relatează un fragment din discursul de adio de la Cina de pe urmă a lui Isus. Textul începe și se termină în aceeași idee, porunca iubirii față de Cristos: “Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele, iar eu îl voi ruga pe Tatăl și alt Apărător vă va da vouă ca să fie cu voi pentru totdeauna” (In 14,15-16).

Iubirea pentru Cristos nu se reduce doar la un simplu afect de prietenie sau la un simplu acord uman, dar este mult mai profundă: a păzi poruncile, și … nu orice porunci dar numai pe ale sale, distingând astfel Legea Nouă a Noului Testament de Legea Vechiului Testament. Dar, poruncile lui Isus se reduc în cele din urmă la o singură poruncă și cea mai mare: porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. La evanghelistul Ioan a păzi poruncile lui Cristos înseamnă a-i păzi cuvântul (cf. In 14,23), care se identifică cu voința lui Dumnezeu Tatăl (cf. Mt 7,21). Așadar, porunca iubirii se identifică cu păzirea cuvântului și cu îndeplinirea voinței divine. Duhul Sfânt apare în acest context strâns legat de această poruncă.

Evanghelistul Ioan îl numește pe Duhul Sfânt “Paracletus – alt Apărător” (In 14,16). Termenul îi este propriu doar lui, făcând astfel distincție între primul Apărător, Isus Cristos (1In. 2,1) și Duhul Sfânt, între timpul acțiunii lui Cristos și timpul acțiunii Duhului Sfânt. Totodată, evanghelistul îl prezintă pe Duhul Sfânt ca pe un dar gratuit din partea Tatălui, și, mai mult, ca “Duhul adevărului” (In 14,17).

Duhul Sfânt este Duhul adevărului întrucât nu ne dezvăluie un adevăr diferit de acela al lui Cristos, care este “calea, adevărul și viața” (In 14,6). Nu îl substituie pe Cristos, dar contribuie ca el să fie cunoscut mai profund și să fie trăit mai intens în noua sa formă de prezență, mai intimă, cu ai săi: “Voi îl cunoașteți, căci rămâne cu voi și este în voi” (In 14,17). Însă nu toți oamenii sunt ucenicii lui Isus, pentru că nu toți îl cunosc și nu toți îl iubesc. Lumea nu-l iubește pe Cristos și de aceea rămâne oarbă în fața realităților suprafirești. Ucenicii însă îl cunosc, îl iubesc și de aceea vor vedea, pentru că așa cum spune Cristos “Eu sunt viu și voi de asemenea veți fi vii” (In 14,20).

Isus urmează să se înalțe la Tatăl său ceresc. Această dezvăluire provoacă întristare în rândurile apostolilor, drept pentru care Isus intervine îmbărbătându-i: “Nu vă voi lăsa orfani; voi veni la voi” (In 14,18). În timpul lui Isus, orfan, în limba greacă, însemna părăsit de maestru. Dar, adevăratul Maestru nu-și părăsește discipolii. În consecință, Isus nu-i va părăsi pe apostoli și va reveni la ei, însă într-un alt mod, diferit. Această revenire a lui Isus în inimile apostolilor este posibilă datorită aceleiași acțiuni a Duhului Sfânt. Este o prezență interioară în care Fiul și Tatăl vor veni, vor locui și se vor manifesta celor care iubesc Cuvântul și i s-au încredințat lui în credință: “Cine primește poruncile mele și le păzește acela mă iubește; iar cine mă iubește pe mine va fi iubit de către Tatăl meu, și-l voi iubi și eu, și mă voi arăta lui” (In 14,21).

Fără Duhul Sfânt nici unul dintre noi nu va putea înțelege faptele și cuvintele lui Isus Cristos și mai ales sensul pătimirii și morții sale. Duhul nu numai că ne arată ce trebuie să facem, dar ne dă și tăria de a face.

Filip, unul dintre cei șapte diaconi aleși de apostoli în vederea slujirii Cuvântului lui Dumnezeu și, pe care cartea Faptele Apostolilor în prima lectură îl prezintă ca evanghelizator într-un oraș al Samariei, poate fi pentru noi un exemplu elocvent de mărturisitor al lui Cristos care a înțeles faptele și cuvintele lui Isus. Prin munca sa în afara zidurilor Ierusalimului Filip împlinește porunca dată de Cristos după învierea sa din morți: “Mergeți în lumea întreagă și vestiți evanghelia la toate popoarele” (Mc 16,15), demonstrând astfel universalitatea Împărăției Cerurilor, a Bisericii.

Cuvântul proclamat de Filip este însoțit de “semnele pe care le săvârșea” (Fap 8,6), și prin urmare, sămânța Cuvântului, prin lucrarea Duhului Sfânt săvârșită lăuntric, provoacă adeziunea la credință și primirea ei în cei care acceptă Cuvântul lui Cristos, conducându-i astfel la botez. Dar, pentru a fi martor și mărturisitor al credinței în Cristos Isus nu este suficient a primi numai botezul. De aceea, Petru și Ioan vin de la Ierusalim pentru a conferi sacramentul plinătății darului Duhului Sfânt “căci Duhul Sfânt nu se coborâse încă peste nici unul dintre ei…” (Fap 8,16).

Efectul întâlnirii dintre Cuvântul lui Dumnezeu proclamat, lucrarea Duhului Sfânt și oameni este bucuria spirituală care îi cuprinde pe toți locuitorii orașului (cf. Fap 8,8).

Renumitul scriitor rus Dostoevski, prezintă un personaj care intrând într-un han vede o femeie din popor, care face semnul Sfintei Cruci pe pieptul micului ei copil încă în fașă. “Ce s-a întâmplat?” o întrebă el. “Domnule, a surâs pentru prima dată! Și, când o mamă vede primul surâs al copilului ei se bucură așa cum Dumnezeu se bucură când vede un păcătos care se convertește; trebuia deci să-l consacru…” Și Duhul Sfânt consacră bucuria între oameni dându-le pacea interioară pe care lumea nu o poate da, și de care au mare nevoie cei care își mărturisesc propria credință în fața acelora care “vorbesc de rău purtarea lor cea dreaptă întru Cristos” (1Pt 3,16).

Creștinul matur, martor și mărturisitor al lui Cristos mort și înviat, este îndemnat de către apostolul Petru ca în fața prigonitorilor și a acuzelor ce i se aduc să urmeze exemplul lui Cristos (cf. 1Pt 3,18), chiar dacă pentru aceasta ar trebui să sufere martiriul.

Martiriul este înalta mărturie de iubire față de Cristos Domnul, semnul speranței creștine în învierea de apoi, prin aceea că același Spirit Sfânt care l-a înviat pe Isus Cristos ne va învia și pe noi: “Iar dacă Spiritul aceluia care l-a înviat pe Isus din morți locuiește în voi, acela care l-a înviat din morți pe Cristos Isus le va da viață și trupurilor voastre muritoare prin Spiritul său, care locuiește în voi” (Rom 8,11). Aceasta este, de fapt, speranța pe care trebuie să o trăim în trupurile și sufletele noastre și la care ne cheamă Biserica în acest timp pascal.

Economiei Cuvântului îi urmează economia învățăturii Duhului Sfânt. Ambele economii au un singur obiectiv: Revelația. Aceasta provine de la Tatăl, este înfăptuită de Isus și perfecționată de Duhul Sfânt care o va interpreta pentru Biserică, pentru noi, ca să ne conformăm ei. “Fără Duhul Sfânt nu putem cunoaște cuvântul lui Dumnezeu, după cum fără Fiu nu putem ajunge la Tatăl, deoarece cunoașterea Tatălui este Fiul, iar cunoașterea Fiului lui Dumnezeu se dobândește prin intermediul Duhului Sfânt”, după cum ne învață sfântul Irineu (sfântul Irineu, Demonstratio).

Astăzi, această operă răscumpărătoare este constant înfăptuită în inimile noastre de Domnul în Duhul său Sfânt, proporțional cu credința noastră în prezența vivificată a Duhului în Cuvânt și sacramentele credinței, în special, în Dumnezeiasca Euharistie, în care omenitatea glorificată a Domnului este izvorul viu și permanent al Duhului Sfânt în Biserică.

Numai printr-o participare asiduă și plină de credință la misterul lui Cristos vom putea să-l înțelegem pe Duhul Sfânt și lucrarea sa în noi. Numai călăuziți de lumina Duhului Sfânt vom reuși să credem cu adevărat lui Cristos. Și, numai în Cristos prin Duhul Sfânt îl vom descoperi pe Dumnezeu Tatăl.

Cum îl vom putea înțelege altfel pe Duhul Sfânt decât numai în unitatea dintre Persoanele treimice? Avem nevoie de lumina Duhului Sfânt așa după cum avem nevoie de aerul pe care-l respirăm. Pentru noi care trăim în întunericul rațiunii, el este soarele care îl descoperă înțelegerii noastre pe Cristos, care la rândul său îl arată cunoașterii noastre pe Dumnezeu Tatăl și ne conduce la el. Pentru aceasta ne întrebăm despre Duhul Sfânt, despre misiunea sa pe acest pământ și despre actualitatea mesajului lecturilor acestei duminici.

Să-l rugăm, așadar, pe Isus Cristos, unicul nostru Mijlocitor la Tatăl ca să trimită Duhul său Sfânt asupra Bisericii sale, iar noi să-i spunem: “Vino Duhule Sfinte, umple inimile credincioșilor tăi și aprinde în ele focul iubirii tale”.

Alfons-Cristian ALBERT

 

* * *

 

Duminica a VI-a a Paștelui

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

În apropierea sărbătorii Rusaliilor, Liturgia Cuvântului se axează asupra promiterii Duhului Sfânt și asupra acțiunii sale salvifice în Biserică. Numai cu ajutorul Duhului Sfânt, rodul învierii lui Cristos, a fost posibilă înțelegerea misterului Pascal. Fără Duhul Sfânt, ucenicii rămâneau în necredința lor, iar Vestea cea Bună nu putea trece peste granițele Palestinei. Mai mult, fără Duhul Sfânt am fi orfani pentru că El este vocea care strigă în noi “Abba!”, adică Tată! Condiția de a-L primi sunt cuvintele lui Isus de la ultima Cină: “Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele, îl voi ruga pe Tatăl și un alt Mângâietor vă va da, ca să fie cu voi totdeauna” (In 14,15-16). Prezența Duhului Sfânt în noi este și prezența lui Cristos înviat, iar rodul acestei prezențe este dragostea, bucuria și pacea care ne fac capabili să învingem greutățile zilnice și să putem suferi pentru dreptate, așa precum a suferit Cristos pentru noi. Ascultând cu credință și atenție Cuvântul lui Dumnezeu, vom beneficia și noi de roadele Duhului Sfânt asemenea primilor creștini.

Evanghelia ne prezintă discursul de adio a lui Isus de la ultima cină, unde dezvăluie ucenicilor săi plecarea sa din această lume la Tatăl. Aceștia, auzind cuvintele de rămas bun, se întristează; însă Isus îi asigură că dacă vor rămâne în iubirea sa și vor păzi poruncile sale, îl va ruga pe Tatăl ca să le trimită un alt Mângâietor, care să ia locul pe care l-a ocupat El cu prezența sa vizibilă printre ucenici. Mângâietorul este Duhul Sfânt care, în ziua Rusaliilor, coboară asupra ucenicilor rămânând mereu în ei.

Sfântul Ioan vede învierea lui Isus ca o urcare la Tatăl (In 20,17); însă această preamărire a lui Isus nu înseamnă că Domnul s-ar retrage total din mijlocul ucenicilor și că cu credincioșii ar rămâne numai Duhul Sfânt. Dimpotrivă, tocmai Duhul Sfânt va permite lui Isus să se reîntoarcă, să se reîntoarcă cu Tatăl și să rămână în acela care îl iubește (In 14,32). Pregătindu-se să plece din această lume la Tatăl, Isus promite ucenicilor săi că nu-i lăsă orfani, că nu-i părăsește pentru totdeauna, dar se întoarce la ei: “Nu vă voi lăsa orfani: voi veni la voi” (In 14,18). Poate nouă celor de azi, care trăim într-o lume atât de agitată și atât de zbuciumată, ne vine greu să înțelegem această revenire a lui Isus și această prezență a sa în mijlocul nostru. Practic, este vorba despre o întoarcere permanentă o prezență reală, nouă, spirituală, adică în Duhul Sfânt, o prezență intimă, mai reală decât cea trupească de mai înainte. După cum Isus până la sosirea ceasului său era cu ucenicii săi (In 14,25), la fel și Duhul Sfânt era cu ei (In 14,17) pentru că era în Isus. Mai târziu, în acea zi, adică din momentul Rusaliilor, Isus va fi în ei (In 14,20) și Duhul Sfânt, la fel, va fi în ei (In 14,17). Duhul Sfânt este cel care îl face prezent pe Cristos în viața ucenicilor. De aceea, nu-L putem separa pe Dudul Sfânt de Cristos. Atunci se vor împlini cuvintele, spune Isus “În ziua aceea veți înțelege că eu sunt în Tatăl și voi în mine și eu în voi” (In 14,20). Cristos înviat va fi mereu prezent în Biserica sa până la sfârșitul veacurilor, dar totdeauna prin mijlocul Duhului Sfânt. Numai ucenicii și cei care cred în el pot simți și trăi această prezență. Lumea, în schimb, cufundată în materialism și întunecată de erorile timpului, nu-l poate primi pe Duhul Sfânt pentru că nici nu-l vede și nici nu-l cunoaște. Lumea și Duhul Sfânt sunt două realități care se opun și nu pot sta împreună, asemenea apei cu focul. Aici, nu trebuie să înțelegem că lumea ar fi exclusă de la mântuire. Mesajul evanghelic este universal. Insă, depinde de fiecare dacă primește sau nu acest mesaj.

În finalul evangheliei, Isus reamintește ucenicilor săi că condiția primirii Duhului Sfânt și a prezenței sale în ei este dragostea față de El și acceptarea poruncilor sale. Dragostea pe care o cere Isus nu este ceva sentimental. Dragostea înseamnă ascultarea cu credință a Cuvântului lui Dumnezeu, înseamnă dăruire totală, renunțare la sine însuși, înseamnă urmarea poruncilor sale: “Dragostea de Dumnezeu aceasta este: să-i păstrăm poruncile sale” (1 In 5,3).

Cine îl iubește pe Domnul, intră într-o comuniune mai perfectă cu voința sa, renunță la planurile sale proprii și devine tot mai asemănător cu El. Pe de altă parte, porunca cea nouă este o invitație de a ne iubi unul pe altul, așa cum și Cristos ne iubește. Cine primește și observă poruncile Domnului, trăiește dragostea față de el care include dragostea față de Tatăl și față de Duhul Sfânt, sigiliul acestei iubiri: “Dacă cineva mă iubește, îmi va păstra Cuvântul, Tatăl meu îl va iubi și noi vom veni la el și vom locui la el” (In 14,23). Sfântul Toma ne spune că păcatul care nu se iartă nici aici pe pământ și nici dincolo în ceruri este păcatul împotriva Duhului Sfânt. Acesta constă în a refuza mântuirea, a-L refuza pe Dumnezeu, a refuza acele haruri absolut necesare pentru mântuirea noastră, pentru convertirea noastră, pentru a-i da un răspuns pozitiv lui Dumnezeu.

Faptele Apostolilor ni-l prezintă pe Duhul Sfânt ca cel care continuă să actualizeze realitățile pascale în Biserică, în fiecare comunitate și în fiecare om care i se deschide. Duhul Sfânt este cel care lucrează în inimile credincioșilor și a oamenilor de bunăvoință, pentru a-i face să crească în adevăr și dragoste. El nu ține cont de rasă și de națiune, așa precum judecau evreii despre celelalte popoare străine lor. Samaria, care era considerată din totdeauna dușmană poporului evreu și străină promisiunilor lui Dumnezeu, primește Vestea cea Bună predicată de Filip, unul din cei șapte diaconi. El este primul care, după porunca Mântuitorului, duce Evanghelia peste granițele poporului ales. Predica lui se rezumă la persoana lui Mesia, fiind ascultată cu atenție și, în același timp, însoțită de semne minunate prin care mulți se vindecau de infirmități și erau eliberați de duhul cel rău.

Primul efect al întâlnirii oamenilor cu Cuvântul predicat de Filip este bucuria; o bucurie plină de speranță care cuprinde pe toți locuitorii orașului. Bucuria lor exprimă autenticitatea credinței pentru venirea Impărăției lui Dumnezeu, iar semnele minunate arată victoria lui Cristos asupra răului și puterea Impărăției lui Dumnezeu în lume. Cei care se botezau în numele lui Cristos cel înviat și îl primeau pe Duhul Sfânt, prin impunerea mâinilor celor doi apostoli veniți de la Ierusalim (Petru și Ioan), intrau în comuniune cu Biserica mamă de la Ierusalim, sufereau și se bucurau împreună cu aceasta. Același Duh Sfânt, care îi însuflețea pe acești samariteni care ascultau pentru prima dată Vastea cea Bună, ne face și pe noi astăzi capabili să fim martorii învierii lui Cristos, ai speranței, ai bucuriei, ai păcii și ai dreptății în lume, acolo unde ne desfășurăm activitatea.

Pentru cel care crede în Cristos înviat, chiar dacă trăiește într-un mediu mai dificil, spune Sfântul Apostol Petru în a doua lectură, este mai bine să sufere pentru dreptate decât să sufere pentru că a făcut răul. El îi consideră norocoși pe cei care suferă pentru dreptate și pentru binele pe care-l fac, deoarece prin această suferință ei se aseamănă tot mai mult cu Cristos care a suferit pe nedrept pentru noi, murind pe cruce. Astfel, suferința nu mai este un chin pentru cel care-l mărturisește pe Cristos. Din contra, este un motiv în plus de a rămâne ferm în practicarea dreptății chiar și în momentele cele mai grele. Cine este convins de un lucru, trebuie să aibă curajul să-l mărturisească oricând. Cu atât mai mult noi, care avându-l pe Duhul Sfânt ca Mângâietor, trebuie să avem curajul să-l mărturisim pe Cristos înaintea oricui. Viața noastră trebuie să fie semnul unei prezențe vii care să se manifeste în alegeri și comportamente conforme cu Evanghelia.

Avem un apărător, pe Duhul Sfânt, care ne-a fost promis și pe care l-am primit în dar fiecare dintre noi în momentul când, la mir, episcopul și-a impus mâinile sale asupra noastră. El este în noi și ni-l face prezent pe Cristos în viața noastră. Peste câteva zile vom sărbători din nou Rusaliile, coborârea Duhului Sfânt. Această sărbătoare pe care o celebrăm anual este încă o dovadă că Duhul Sfânt vrea să vină și să rămână mereu în noi cu darurile sale. Este un dar gratuit fără de care viața noastră nu are sens, deoarece, Duhul Sfânt este cel care ne introduce și ne menține în adevărata comuniune cu Cristos care este Calea, Adevărul și Viața. Numai cu ajutorul Duhului Sfânt putem fi adevărați martori ai lui Cristos. Condiția de a-l primi sunt Cuvintele lui Isus: “Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele, îl voi ruga pe Tatăl meu ca să vă trimită un alt Mângâietor care să rămână totdeauna cu voi“.

Mihai Horvat

 

* * *

 

Duminica a VI-a a Paștelui

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Lectura Evangheliei de la Liturghia duminicii începe aproape totdeauna cu fraza: “În acel timp, Isus a spus…”. Această formulă tradițională comportă un anumit risc: ca noi să nu ne simțim implicați personal de cuvintele lui Isus, tocmai pentru că au fost adresate “în acel timp” ucenicilor de atunci.

Dar acesta este un subterfugiu, o inconștientă (mai mult sau mai puțin)… tentativă de apărare. Știm foarte bine că cuvintele lui Isus spuse ucenicilor săi în acel timp, în vremea aceea, atunci, valorează în totalitate și exact, pentru ucenicii săi din toate timpurile. Deci și pentru noi.

“Dacă mă iubiți…”. Oare noi putem spune că-l “iubim” pe Isus Cristos?

Poate că acest cuvânt ne pune puțin în încurcătură: ni se pare prea angajant, nepotrivit pentru a vorbi despre realitățile religiei, despre cele religioase… Mergem la sfânta Liturghie, spunem rugăciuni, suntem persoane oneste (… sperăm!), urmăm educația creștină pe care am primit-o… Noi “credem” în Isus Cristos; dar parcă ne este greu să ne gândim și să trăim credința noastră ca pe un raport personal de prietenie cu Cristos. Și aceasta și pentru că Isus nu mai este o persoană în carne și oase care se poate întâlni, cu care se poate vorbi, etc.

Cum trebuie procedat ca “să-l iubim” pe Isus Cristos?

“Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele… Cine primește poruncile mele și le păzește, acesta mă iubește”. Iată răspunsul. A căuta să ne comportăm în toate conform exemplului și învățăturii lui Cristos: aceasta înseamnă “a-l iubi”. Și dacă procedăm așa, atunci suntem în dispoziția corectă pentru a primi darul Duhului Sfânt.

Duhul Sfânt nu poate fi nici văzut și nici simțit, auzit. Rămâne un cuvânt gol, “nu ne spune nimic”, atâta timp cât nu ne plasăm sincer într-o atitudine de ascultare față de Cristos. Dar ascultând de Cristos El însuși devine Acela care ne face să înțelegem adevărul Evangheliei (de fapt este “Duhul adevărului”); Acela care ne leagă într-un raport de profundă prietenie și comuniune cu Isus și cu Tatăl (“Cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu și de asemenea și eu îl voi iubi…”); Acela care ne unește unii cu alții în unica Biserică a Domnului (cf. prima lectură).

Duhul Sfânt este “Mângâietorul”, trimis de Tatăl “care să rămână cu noi mereu”.

El substituie și continuă – ca să zicem așa – prin prezența și acțiunea sa invizibilă, prezența vizibilă a lui Isus pe pământ.

Este “avocatul și apărătorul nostru”, sprijinul nostru, punctul nostru de sprijin; este izvorul speranței care animă viața credincioșilor (cf. lectura a doua). O speranță care nu deziluzionează – ne asigură sfântul Paul – “pentru că iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit” (Rm 5,5).

Această speranță – dacă este autentică și sinceră – trebuie să transpară din bucuria și răbdarea senină a vieții noastre. Devine ea singură un martor pentru Cristos cel înviat. Iar nouă, trebuie să nu ne fie teamă, să răspundem “cu blândețe și respect”, celui care ne întreabă despre rațiunile credinței noastre.

 

* * *

 

În sfârșit, Mângâietorul la orizont…

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Minunat este orizontul când soarele își arată fruntea din mare sau de după culmea unui munte… Mulți renunță la dulcele somn de dimineață, se scoală și se freacă la ochi ca să poată prinde cât mai integral acest spectacol. Îndemnul psalmistului: “Veniți și contemplați minunățiile Domnului!” (Ps 66,5), are azi un conținut mai profund: Duhul Sfânt la orizont își aruncă razele care, nu numai că ne dezvăluie o lume nouă, ci chiar o crează, ea este Biserica lui Cristos.

Isus dă ucenicilor triști de plecarea sa o garanție: “Îl veți avea mereu cu voi pe Mângâietorul”. Această promisiune revelează o prezență vie, eficace, continuă, care va susține comunitatea credincioșilor în încercări și va fi o garanție de fidelitate față de “cuvânt“. Mângâierea Duhului Sfânt este garanția stabilității și durabilității, darul infailibilității Bisericii în probleme de credință și morală.

Mângâietor este sinonim cu revelator, sinonim cu “Duhul” care va introduce Biserica în taina adevărului, desăvârșind opera Fiului, ca toți credincioșii să aibă acces la Tatăl mărturisind că Isus este Fiul lui Dumnezeu.

Mângâierea, ca termen des folosit de profeți, arată eliberarea din acele forme de sclavie care îl înstrăinează pe om, nu numai de Dumnezeu și de ceilalți oameni, ci chiar de sine însuși. Această “mângâiere eliberatoare” face dintr-o comunitate un adevărat popor al lui Dumnezeu. Isus promite că Duhul Sfânt va realiza această eliberare integral: va îmbogăți Biserica și fiecare suflet cu o dimensiune spirituală nouă, capabilă de o adevărată fericire, descătușând-o de legăturile pământești care sunt ocazii continui de cădere în păcat (cf. Rom 8,19).

Mângâietorul este promis acelora care îl iubesc pe Cristos și își dovedesc iubirea prin păzirea poruncilor lui. Isus pune un accent deosebit pe “poruncile mele”. De fapt, când Isus ne îndeamnă la rugăciune și că orice vom cere în numele lui, vom obține, ne asigură de “mângâierea” comuniunii izvorâtă din păzirea poruncilor. Mângâietorul, va da mângâierea celor ce păzesc poruncile prin continuarea operei lui Cristos, revelând adevărul total referitor la Isus, adică: ceea ce Mântuitorul a învățat prin cuvinte, Duhul Sfânt transpune în viață, dă gustul trăirii prin cunoașterea personală a persoanei lui Cristos, că el este Fiul lui Dumnezeu; este Duhul care comunică plenar vieții adevărul pe care Cristos l-a adresat plenar omului. Poruncile, pe care Moise le-a primit pe Sinai și au fost scrise cu “degetul lui Dumnezeu” (cf. Deut 10,4), sunt ale Mele, spune Isus, pentru că sunt ale Tatălui meu și “Eu și Tatăl una suntem”. Prin păzirea poruncilor este cunoscut Cristos și prin el este cunoscut Tatăl. Adevărata cunoaștere, în sens biblic, înseamnă comuniune de iubire.

Lumea din acest episod scripturistic, care nu poate primi gustul trăirii noii vieți, adică “simțul credinței” – dar supranatural al Duhului Sfânt dat omului ca să înțeleagă și să creadă – este lumea păgână care nu a răspuns chemării lui Isus.

Ucenicii vor continua să-l vadă pe Isus, fiindcă ei cred în el. Aceasta este viziunea pe care o dă credința, este viziunea pe care ne-o dă viața ca mângâiere, fiindcă între persoana umană și Persoana divină a lui Cristos se interpune harul, darul Duhului Sfânt, care îl ajută pe om să guste viața divină, fiindcă Duhul îl face părtaș al naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Mângâierea de a gusta din viața divină nu poate avea alt rezultat în sufletul omului decât de a-i trezi iubirea. Această iubire îi unește pe apostoli cu Isus și prin el participă la iubirea prin care Isus îl iubește pe Tatăl și prin care Tatăl îl iubește pe Fiul. Admirabil mister de iubire care devine componentă esențială a Bisericii.

“Veniți și contemplați minunățiile Domnului!”

Cristos înviat este mărturisit de iubirea primilor creștini, de Biserica primară, în două feluri: prin iubirea reciprocă, adevărat miracol pentru păgânii care exclamau: “Priviți-i cum se iubesc!” și în al doilea rând prin iubirea lor față de lume – față de cultură, față de problemele sociale, față de săraci, bolnavi, bătrâni, orfani, văduve etc, înființând spitale, azile de bătrâni, școli etc, făcând colecte pentru cei loviți de nenorociri, oferind propriile bunuri materiale și disponibilizând chiar propria persoană pentru salvarea valorilor materiale și spirituale ale societății. Astăzi multe dintre acestea le-a preluat Statul, dar desăvârșirea lor o dă Biserica, fiindcă ea singură are scara valorilor sprijinită pe caritate ca virtute teologală, scară care leagă Cerul cu pământul, ca cea a lui Iacob pe care urcă și coboară îngerii lui Dumnezeu (cf. Gen 28,12) aducând mângâierile cerești.

Ce se așteaptă de la creștinii de azi?

Statul poate crea multe în domeniile: cultural, științific, artistic, politic, bunăstare materială etc, dar creștinul singur poate pune iubirea ca suflet în toate, ca să dea lumii adevărata “mângâiere”, deoarece iubirea s-a revărsat cu îmbelșugare în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (cf. Rom 5,5). Iubirea singură poate da stabilitate și durabilitate oricărui lucru. Fără această mângâiere a Duhului Sfânt, că puterea iubirii și înțelepciunea divină au ultimul cuvânt, omul s-ar înstrăina, nu numai de cele create de stat, ci chiar de propria existență și ar ajunge în disperare.

Cristos mărturisit prin suferință.

Tot lectura a doua (1Pt 3,15-18) poate fi rezumată într-una din cele nouă fericiri proclamate de Isus în predica de pe munte: “Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, căci a lor este Împărăția Cerurilor” (Mt 5,10). Mângâietorul dă mângâiere creștinului acolo unde omul poate ajunge în disperare.

Învățătura creștină devine ca un delict atât la iudei și romani, cât și în fața altor neamuri păgâne. Toți aceștia socot de datoria lor de a-i denunța pe creștini în fața autorităților: iudeii în numele Legii lui Moise, romanii în numele lui Cezar și ceilalți în numele zeităților lor. Creștinii nu se pot ascunde. Credința, speranța și iubirea lor, desăvârșite de Duhul Sfânt, au devenit viață de fiecare zi, mângâiere în eliberare de cele pământești supuse căderilor în păcat… Cei care nu trăiesc această mângâiere a Duhului Sfânt, adică iudeii și păgânii, nu pot înțelege viața creștinilor. Omul se teme întotdeauna de ceea ce nu poate înțelege și crede drept pericol ceea ce el nu poate trăi și caută să se apere, persecutând pe creștini.

Petru, ca cei persecutați să rămână statornici în credință, speranță și iubire, le propune să experimenteze în propria lor viață o “mângâiere” care vine tot din partea Duhului Sfânt: trăirea dreptății, adică în iubire față de acela care le este Tată. Fiul adevărat găsește în propria fire tăria de a suferi pentru tatăl său. Aceasta este singura cale prin care își poate dovedi autenticitatea iubirii și constituie o adevărată mângâiere. Pe de altă parte, cel nelegiuit care persecută pe cel nevinovat și cel fărădelege nu pot avea nici o mângâiere, oricâte bunuri ar avea, fiindcă persecutorul lor le este propria conștiință: își poartă mereu călăul în propriul suflet – “Non est pax impiis” – “N-au pace (mângâiere) cei nelegiuiți” (Is 57,21). Creștinul, dat la moarte în trup, trăiește în spirit bucuria învierii lui Cristos, ca părtaș al naturii divine…

Un exemplu pentru noi este diaconul Filip din prima lectură. Constrâns să părăsească Ierusalimul, fuge în Samaria, nu pentru a-și salva viața, ci pentru a o valorifica. Când cel care ia calea exilului poate duce cu el ce are mai scump, are o mângâiere existențială. Filip avea drept comoară “cuvântul viu” al lui Dumnezeu și simțea fericirea mângâietoare de a-l oferi și altora. Fiind diacon, el putea oferi samaritenilor “cuvântul vieții” și “botezul lui Isus”, dar nu le putea da trăirea plenară și mângâierea deplină; însă știa cine le-o poate da și de aceea face apel la cei doi apostoli, Petru și Ioan, care se bucurau de plinătatea unirii sacramentale cu preoția lui Cristos, pentru ca prin impunerea mâinilor lor, samaritenii să-l primească pe Duhul Sfânt “Mângâietorul”, ca să realizeze în ei deplina întâlnire personală cu Cristos înviat și să-i treacă de la trăirea botezială (de la a fi creștin) la trăirea profetică (de a fi Cristos). Orice creștin simte “mângâierea Duhului Sfânt” când, în virtutea “preoției comune” cu care este înzestrat, conform învățăturii sfântului Petru: “Voi sunteți viță aleasă, preoție regească, națiune sfântă, popor care a devenit un bun al lui Dumnezeu” (1Pt 2,9), “aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos” (id. 2,5). Samaritenii au fost “jertfa spirituală” oferită de Filip. Din acel moment, iudeii, care trăiau în continuă dușmănie cu samaritenii, și-au găsit pacea și mângâierea în Duhul Sfânt, trăind în iubire, în deplina împlinire a poruncilor lui Isus, în “porunca cea nouă” care le cuprinde pe toate (cf. In 13,34; Mt 22,38).

Cine nu poate face la fel?

 

* * *

 

Duminica a VI-a a Paștelui (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus le-a spus ucenicilor săi: “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele. Și Eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Apărător vă va da, ca să fie cu voi în veci: Duhul Adevărului, pe care lumea nu poate să-l primească pentru că nu-l vede, nici nu-l cunoaște. Voi îl cunoașteți, pentru că la voi rămâne și în voi va fi. Nu vă voi lăsa orfani: vin la voi. Încă puțin și lumea nu mă va mai vedea, dar voi mă veți vedea, pentru că Eu trăiesc și voi veți trăi…” (In 14,15-21)

Tot în cadrul discursurilor adresate ucenicilor săi, discursuri menite să îi consoleze și să îi încurajeze, Isus le vorbește despre un dar cu totul special, este vorba de darul Duhului Sfânt. Acest dar este esențialmente pascal și este numit cu un titlu (paraclet) care evocă deja rolul său: apărător și mângâietor. Mai precis, acest Paraclet, consolatorul care învață pe fiecare în adâncul inimii, apărătorul și mai ales cel care actualizează mântuirea înfăptuită de Isus Cristos prin intermediul predicării Evangheliei și prin celebrarea sacramentelor, este numit și Duh al Adevărului (14,17). El este numit astfel deoarece este singurul care poate să îi învețe pe ucenici cine este cu adevărat Isus. Tot El este cel care poate să îi facă pe ucenici să trăiască într-o adevărată comuniune cu Fiul și cu Tatăl: Duhul lui Isus, înviat, cel pe care Isus l-a dat ucenicilor pentru a-i conduce la întregul adevăr (sau la întreaga mântuire). Astfel, ucenicii vor fi capabili să înțeleagă corect persoana și mesajul lui Isus, și vor actualiza mântuirea lui în viața lor de fiecare zi.

Toate aceste lucruri vor fi posibile dacă va exista un prealabil din parte ucenicilor: dacă îl vor iubi pe Isus și dacă îi vor păzi poruncile.

Filip, coborând într-o cetate din Samaria, îl vestea lor pe Cristos și mulțimile luau aminte într-un cuget la cele spuse de Filip, auzind de semnele pe care le săvârșea sau văzându-le… Și a fost bucurie mare în cetatea aceea. Auzind apostolii din Ierusalim că Samaria a primit cuvântul lui Dumnezeu, au trimis la ei pe Petru și Ioan, care, mergând acolo s-au rugat pentru ei ca să primească pe Duhul Sfânt.

În episodul relatat de prima lectură a acestei duminici regăsim o concretizare a convingerii dobândite de apostoli cu privire la rolul Duhului Sfânt în viața Bisericii. Astfel, diaconul Filip, în virtutea acestui Duh îl vestește pe Cristos mulțimilor din Samaria și tot în virtutea acestui Duh el săvârșește acele semne și minuni care îi salvează/mântuiește chiar și pe ne-evrei. Mai mult, invocarea Duhului Sfânt de către Petru și Ioan asupra acestor noi credincioși avea menirea de a-L sălășlui în viața lor astfel încât și ei să aibă parte de consolarea, de călăuzirea, de actualizare mântuirii lui Isus Cristos, pe care doar Duhul Adevărului le poate înfăptui.

 

* * *

 

Dumnezeu este, dar trebuie să mai fie un altul…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Imagini suprapuse

O liturgie, cea de astăzi, toată bazată pe contraste, pe schimbări rapide de scenă, pe schimbări continui de pe un plan pe altul. Te oprești, cu evidentă plăcere, să respiri atmosfera de bunătate care domină în Cenacol, sau să guști expresia sugestivă a lui Petru (“adorați-l pe Domnul Cristos în inimile voastre”), dar ești proiectat afară și aruncat de-a lungul străzilor mereu riscante ale Samariei. De abia ești molipsit de elanul misionar (și de relativele succese) al lui Filip, că cineva (mai ales Petru) te reconduce imediat să consideri stilul și costul mărturiei.

Ne apare o dimensiune de intimitate, dar și de iradiere în exterior. De invizibilitate și vizibilitate. Mângâiere și provocare. Apar și diferite imagini ale Bisericii. Avem Biserica din interior, dar și a vestirii publice; a încurajării și a nesiguranței; a tăriei și a respectului; care interpelează și este interpelată; predică și este pusă în discuție, obligată să dea cont, chemată la coerență. Suntem invitați deci să alegem din diferitele dimensiuni ale existenței creștine, din diversele imagini ale Bisericii care decurg din lecturile de astăzi? Nu. Ceva cu mult mai complex. Este vorba de a împăca diferitele realități, de a efectua diferite mutări, fără a da la o parte nici un pasaj.

Să pătrundem profunzimile și, totodată, să nu dezertăm de la datoriile apostolice (intimitate nu înseamnă intimism). Să fim mângâiați de Duhul Domnului, și să devenim purtători ai unui mesaj de mângâiere. Să purtăm cuvântul adevărului, și să oferim garanția unei conduite în adevăr. Să provocăm neliniște în conștiințe și să ne lăsăm puși în discuție. Să ne arătăm tari și răbdători. Capabili de a suporta încercări (“să suferim făcând bine”), și să suportăm slăbiciunile altora.

Astfel și Biserica trebuie să fie Biserica interiorizării, dar nu retrasă în sine. Prezentă de-a lungul străzilor lumii, și totuși nu cotropitoare. Garantată de prezența Domnului, și totuși modestă. Vizibilă, dar și capabilă de discreție. Susținută de Duhul Mângâietor în disputa continuă cu lumea, dar fără a lua atitudini de sfidare, prezumție, agresivitate, fanatism. Contemplare și implicare. Experiență mistică și picioare obosite. Comuniune între frații de credință și gustul de a se amesteca cu oamenii. Cuvânt și tăcere. Mister și transparență. Denunțuri profetice și disponibilitate de a se lăsa criticată. A ieși afară, dar și de a permite altora să “privească înăuntru”…

Necesitatea unei verificări

Să fixăm mai îndeaproape unele imagini. Delicatețea care cuprinde discursurile de adio, nu trebuie să ne facă să uităm realismul pe care îl dezvăluie cuvintele Învățătorului. Astfel Domnul nu se mulțumește cu o vagă demonstrație de iubire din partea discipolilor. Pretinde o dovadă precisă, decisivă. “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele”. Ascultarea rămâne criteriul fundamental. Isus cere o verificare punctuală a iubirii pe care i-o declarăm. Și criteriul este unic: observarea poruncilor.

Aici se vorbește de “porunci” la plural. Dar știm că, de-a lungul discursului, Cristos a enunțat numai una singură, care cuprinde tot restul: “iubiți-vă unii pe alții”. Ca și cum ar spune: iubiți-vă și pot fi sigur că urmați calea mea. Iubiți-vă și eu vă consider vrednici de încredere. Iubiți-vă și… eu voi face restul. Iubiți-vă, și puteți să-mi cereți totul, aveți dreptul de a aștepta totul de la mine. Iubiți-vă ca frații, și nu veți fi fără tată și fără mamă (“nu vă voi lăsa orfani”). Într-adevăr un Învățător exigent. Atât de exigent că se mulțumește cu un singur lucru: să știm să iubim.

Rămâne acel “dacă” mai degrabă neliniștitor. Poruncile nu reprezintă o opțiune pentru creștin (în raport cu gusturile sale, cu comoditățile sale, cu preferințele sale). Dacă se acceptă iubirea, se acceptă și poruncile. Adică se acceptă, încă odată, iubirea, datoria de a iubi.Altfel spus: dacă nu sunteți capabili de a da, vă arătați incapabili de a primi.

Îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt mângâietor

Cristos se arată preocupat de viitorul prietenilor săi. Nu vrea ca să sufere de singurătate, să se simtă abandonați, să nu se zbată în descurajare. După ce a rămas în mijlocul nostru, ne asigură că, în curând se va întoarce la Tatăl, prezentând lista lucrurilor celor mai urgente de care avem nevoie. Acel “raport” nu va fi alcătuit pe baza cererilor noastre (de anumite necesități adesea nici nu ne dăm seama), dar va fi scos din experiența sa directă. El, stând între noi, și-a dat seama că omul nu poate trăi fără mângâiere. Omul are nevoie de un mângâietor. El însuși, deși este primul mângâietor (celălalt este Duhul promis), peste puțin timp va experimenta în chipul cel mai brutal absența mângâierii, atunci când va cădea în singurătatea cea mai înspăimântătore.

Prin rugăciunea sa, Cristos vrea să evite această probă care, în ochii săi, apare neumană. Nu poate, evident, să ne scutească de suferință, de cruce. Dar cere de la Tatăl ca experiența amară a durerii să fie mereu însoțită de experiența mângâierii. “Nu vă voi lăsa orfani; mă voi întoarce la voi… Voi mă veți vedea…” Câte asigurări, pentru ca noi să nu ne descurajăm!

Acum știm: nu numai noi nu putem să mai trăim fără el, dar pare că și el, de acum, nu va mai reuși să stea departe de noi. Pentru aceasta ne asigură și se asigură o prezență continuă. Diferită de cea garantată până acum, dar la fel de reală.

“În acea zi voi veți ști…” Este ziua (chiar astăzi, dacă vrem) descoperirii celei mai uimitoare, a celei mai mari mângâieri. Cristos nu ne-a revelat plecarea, ci întoarcerea! Așa zisele discursuri de adio, deci, nu prezintă atât recomandările unui care se îndepărtează, ne părăsește, ci dovedesc propunerile, promisiunile unuia care se întoarce.

“Dumnezeu este”, pe autostradă. Dar nu este suficient…

Putem să înțelegem ceea ce este scris pe pilonii autostrăzii: “Dumnezeu este”. Și să fluturăm sub nas recomandarea lui Petru (a doua lectură): “Să fim gata mereu să răspundem celui care vă cere motivul speranței care este în voi!” Este prea comod să facem o declarație despre această speranță și se ne ascundem. Trebuie, dimpotrivă, să ieșim în public, să dăm socoteală, să justificăm acea afirmație, să prezentăm probe. Trebuie “să ne explicăm”, ceea ce nu înseamnă de a da pur și simplu explicații. Este necesar “să răspundem”, ceea ce este mult mai mult decât a da numai răspunsuri.

Da, mă mulțumesc să mă ghemuiesc pe marginea drumului cu el, și să observ lumina care ar trebui să fie în ochii vopsitorului zelos, și să fiu dispus să povestesc nu formule învățate din catehism sau furate din cărțile de teologie, ci lucruri care îl pasionează și pe care și-a riscat viața, nopțile sale albe, pacea dobândită prin luptă, exigențele credinței confruntate cu exigențele implacabile ale vieții și chinului zilnic. Nici o propagandă, nici o îndoctrinare, nici un răspuns confecționat dinainte. Ci flacăra discretă a unei speranțe capabile de a aprinde o scânteie în calea celui care dibuiește în întuneric, de a încălzi o inimă paralizată de ger. Îl voi asculta cu plăcere vorbind cu glas scăzut. Lucrările lui Dumnezeu și realitățile pe care le iubim cel mai intens nu se strigă, nu se aruncă în fața altuia.

“Aceasta să fie făcută cu blândețe și respect…” Da, speranța poate fi un prim punct de întâlnire și pentru indivizi care străbat drumuri diferite. Trebuie să fie o speranță care are un sens, o rază, o incidență umană. Speranța creștină este validă dacă este înscrisă, cu delicatețe, în spațiile speranței umane, mici sau mari, nesigure sau solide. Cine vorbește despre speranța creștină trebuie să părăsească tonurile arogante, prezumția, agresivitatea, tot ceea ce exprimă lipsă de respect față de om. Nu se poate transmite speranța și umili în același timp.

Prietene, care scrii pe ziduri cu caractere care fac concurență cu semnele stradale. Oprește-te. Așteaptă pe cineva. Denunță-te. Fă o bucată de drum cu el. Fă-te complice cu așteptările sale, încearcă să înțelegi oboseala lui, intră cu delicatețe în angoasa sa. Cristos nu a lăsat, evident, de-a lungul drumului spre Emaus, un sul al Sfintelor Scripturi. S-a făcut călător. A însoțit doi sărmani pradă disperării. I-a ascultat. I-a lăsat să-și reverse inima. Apoi a vorbit, a explicat cu răbdare, le-a aprins inima. În sfârșit s-a lăsat recunoscut.

“Domnul a mers alături de om și s-a așezat aproape de el. Nu a impus speranțele sale, a intrat în disperarea paraliticului, a tatălui căruia i-a murit fiica, a samaritencei cu inima agitată și uscată, și așa mai departe. Viața Domnului nu este predicarea unei filozofii dure, este o călătorie alături de om…” (E. Balducci).

Frate de credință și speranță, catehist al vitezei, trebuie să te oprești o dată. Credința nu trece prin baston (cum a pretins cineva în timurile apuse), și nici prin penel (cum încerci să faci tu cu pasiune). Trece prin persoane. Trece prin intermediul unei întâlniri. Dumnezeu este. Dar adevărata problemă este să fim și noi. Să nu ne ascundem. Să fim în stare de a prezenta rațiuni convingătoare relativ la credința noastră, pe planul concret al vieții.

Prietene, dacă cineva ar fi tentat să se arunce de pe pilonul cel mai înalt al acelui pod, crezi că scrisul tău ar putea să-l împiedice de la gestul său nebunesc? Dacă un șomer se întoarce acasă pentru a anunța soției și copiilor că nici astăzi nu a găsit de lucru, crezi că va fi consolat la ideea că cineva umblă împrejur, cu o floare sau un penel în mână, strigând că lumea este minunată? Dacă unul care încearcă serios, zbătându-se în întuneric, și respingând siguranțele dubioase, ar fi informat, mergând pe stradă, că tu ai găsit speranța, crezi că va ieși din tunel?

Curaj, prietene. Speranța, dacă este, nu se ascunde. Trebuie să aibă un chip, o privire, trebuie să posede căldura și delicatețea unei mâini prietenești. Oricine, de-a lungul străzii poate să ne oprească. Nu putem să ne sustragem din prinsoare. Trebuie să prezentăm dovezi, nu alibiuri.

 

* * *

 

Paracletul – antrenorul nostru

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Roald Amundsen, marele explorator norvegian care a descoperit Polul Sud, a luat cu el un porumbel călător. I-a spus soției că dacă va ajunge la capătul lumii îi va da drumul porumbelului. Soția lui a stat ore în șir, singură în toată casa lor mare, așteptând ca din cer să apară porumbelul promis. Într-o zi privind prin fereastra de la dormitor l-a văzut pe porumbel zburând în cerc pe cer. “E viu!”, a strigat ea plângând. “Soțul meu este viu!”

În timp ce Isus se pregătea să își părăsească discipolii, El le-a promis că le va trimite un Paraclet care este adesea descris ca un porumbel. Dar există diferențe enorme între porumbelul lui Amundsen trimis soției lui și Paracletul pe care Isus l-a trimis discipolilor Săi. Porumbelul este un simplu semn al faptului că drumețul a ajuns la destinație. Mai mult porumbelul nu poate să facă. Paracletul trimis de Isus discipolilor Săi, pe de altă parte, înseamnă pentru ei tot ceea ce Isus a însemnat cât timp a fost cu ei. Isus a fost un Paraclet pentru discipoli și le-a promis un “alt” Paraclet: “Îl voi ruga pe Tatăl, și alt Paraclet vă va da vouă” (Ioan 14,16).

Ce este un Paraclet? Multe cuvinte au fost folosite pentru a traduce acest cuvânt: Avocat, Mângâietor, Sfătuitor, Apărător. Cuvântul grec Paracletos descrie în fapt pe cineva care este chemat să stea alături de un client. În termenii juridici de astăzi ar fi vorba de avocatul unui client. Dar un Paraclet este mult mai mult decât un avocat. Probabil cel mai bun cuvânt de astăzi care ar captura semnificația Paracletului este “antrenor”. Paracletul este antrenorul nostru, mereu alături de noi, gata să ne instruiască și să ne corecteze atunci când greșim, să ne încurajeze și să ne motiveze când ne simțim la pământ, să ne provoace și să ne inspire pentru a da ce e mai bun din noi, să ne apere și să lupte pentru drepturile noastre atunci când judecătorii sunt nedrepți cu noi. Pe scurt, Paracletul înseamnă pentru noi toți ceea ce Isus a însemnat pentru discipoli.

De ce avem nevoie de un Paraclet? Din același motiv pentru care sportivii au nevoie de antrenori. Oricât de buni ar fi, sportivii au mereu nevoie de antrenori. Lăsați de capul lor sunt supuși greșelilor. La fel și noi. Fără Dumnezeu nu putem face nimic. În secolul V exista un gânditor pe numele lui Pelagius, care îi învăța pe ceilalți că ființele umane au abilitatea naturală de a împlini poruncile lui Dumnezeu dacă aleg să facă așa. Biserica a condamnat învățătura sa ca erezie, insistând pe faptul că ființele umane au mereu nevoie de harul lui Dumnezeu pentru a-i putea face voia. Pelagianismul este credința că ne putem împlini destinul uman doar prin noi înșine, și că nu avem nevoie de harul lui Dumnezeu care vine prin credință, rugăciune și sacramente. Mulți oameni din ziua de astăzi sunt pelagianiști fără să știe. Isus ne spune în Evanghelia de astăzi că noi toți avem nevoie constant de ajutor divin. Toți avem nevoie de acest ajutor, Duhul Sfânt care stă mereu alături de noi, Paracletul.

Cum îl primim pe acest Duh Ajutător? Străduindu-ne să trăim în conformitate cu legea lui Cristos, care este iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui. “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele, iar eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Paraclet vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna” (Ioan 14,15-16). După Înălțarea la Cer a Domnului, discipolii “împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus” (Fapte 1,14), s-au retras în cenacol pentru a aștepta și a se ruga pentru Paracletul promis. Nu putem face altceva mai bine decât să le urmăm exemplul. Joia următoare va fi Înălțarea. Între Înălțare și Rusalii Biserica îi invită pe toți fiii ei la o perioadă de rugăciune și de așteptare a darului Duhului Sfânt. Să respectăm această perioadă ca una în mod special dedicată rugăciunii, asemenea discipolilor lui Isus, deoarece și noi avem nevoie de Duhul Sfânt la fel de mult precum aveau ei nevoie acum două mii de ani.

 

* * *

 

Martori ai adevăratei iubiri

Autor: pr. Daniel Iacobuț
Copyright: Predici.cnet.ro

Una dintre atitudinile cele mai dificile de trăit chiar și pentru o comunitate de creștini fondată pe iubirea lui Cristos este tocmai aceea de a ști să iubim, să iubim după modelul lăsat de Cristos Domnul. Ne gândim că o comunitate compusă din creștini maturi în credință este capabilă să trăiască după exemplul lui Cristos și, tocmai acolo, de multe ori se experimentează incapacitatea de iubi: polemici sterile, orgolii, arivism, diviziuni. Câte persoane oare s-au îndepărtat de comunitatea creștină pentru că nu s-au simțit primite, înțelese și iubite de către cei care se definesc creștini! Astfel, chiar și pentru noi, creștinii, a ști să iubim nu e niciodată un lucru care vine de la sine; în fiecare zi trebuie să se reînceapă de la capăt, trebuie mult exercițiu pentru ca iubirea noastră pentru frații și surorile care ne înconjoară să devină matură și să fie purificată de limitele care o fac să fie parțială, egocentrică, sterilă sau infidelă. În fiecare zi trebuie să reînvățăm arta de a iubi, în fiecare zi trebuie să frecventăm cu răbdare școala lui Cristos. În duminica aceasta Isus ne dezvăluie maestrul interior care ne îndrumă zilnic în deprinderea artei de a iubi: Duhul Sfânt.

Liturgia Cuvântului a duminicii a VI-a a timpului pascal ne pregătește deja pentru sărbătoarea Rusaliilor. Cineva asemăna aceste ultime două săptămâni ale timpului pascal cu timpul Adventului, pentru că sunt un timp de așteptare și de implorare a Duhului Sfânt, a cărui venire, coborâre, o retrăim la Rusalii. Într-adevăr toate textele o menționează pe cea de-a treia persoană a Sf. Treimi. În Evanghelie am ascultat primul anunț al venirii Apărătorului, care este Duhul adevărului, Duhul Sfânt. În prima lectură apostolii Petru și Ioan merg în Samaria pentru a impune mâinile celor botezați, care îl primesc astfel pe Duhul Sfânt. În lectura a doua, Sf. Petru ne vorbește despre misterul pascal al lui Cristos: “Prin trup a fost supus morții, dar prin suflet (duh) a fost readus la viață”.

“Eu îl voi ruga pe Tatăl, și alt Apărător vă va da vouă, ca să fie cu voi pentru totdeauna, Duhul adevărului”. Prin aceste cuvinte, care fac parte din învățăturile date apostolilor la Ultima Cină, Isus ne face să înțelegem că nu poate să rămână mereu cu apostolii, pentru că și-a asumat o viață umană, supusă limitei, și de aceea trebuie să plece. Dar Duhul adevărului poată să rămână mereu cu discipolii, pentru că nu este legat de o viață umană în particular. Există însă o diferență între prezența lui Cristos de până atunci și prezența Duhului: Isus era vizibil întrucât era om adevărat, în timp ce Duhul Sfânt nu e vizibil: “Lumea nu poate să-l primească, pentru că nu-l vede și nu-l cunoaște”. Duhul este o realitate invizibilă, o realitate interioară, cu siguranță foarte importantă, dar care nu poate fi percepută cu simțurile umane.

Pentru a cunoaște Duhul, e nevoie de o relație interioară cu el, și lumea nu posedă o astfel de relație. Pentru evanghelistul Ioan “lumea” este înțeleasă drept suma tendințelor păcătoase, egoiste: este lumea păcatului și această lume este impermeabilă Duhului, nu îl cunoaște. În schimb, discipolii lui Cristos îl cunosc, pentru că rămâne la ei și, mai ales, locuiește în ei. De aceea trebuie să îl dorim cu ardoare, să fim mereu mai disponibili Duhului Sfânt, adică să înfăptuim un efort de interiorizare, de a depăși superficialitatea pentru a păși în profunzimea vieții interioare, a cărui maestru este Duhul adevărului, cel care ne va conduce la tot adevărul (cf. In 16,13).

La începutul și sfârșitul textului evanghelic din această duminică Isus insistă asupra relației dintre păzirea poruncilor sale și iubirea față de persoana sa: “Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele…”; “Cine primește poruncile mele și le păzește, acela mă iubește…”. Lumea în care trăim are nevoie din ce în ce mai mult să înțeleagă că iubirea nu este numai afectivă, construită numai din emoții, sentimente, ci trebuie să fie și efectivă: construită din acte libere de dăruire. Astfel iubirea se construiește cu inteligența, cu voința și mai ales cu acțiunile de fiecare zi care îl transformă pe cel care iubește în cel iubit.

Atunci când se iubește cu adevărat o persoană, se dorește binele său și apare dorința de face voința sa. Altfel iubirea nu este adevărată, ci este o simplă căutare de satisfacții sentimentale. În schimb, iubirea este o realitate mult mai profundă decât o simplă satisfacție emotivă: este dăruirea de sine către celălalt, care se împlinește prin acțiuni care corespund dorințelor persoanei iubite. Dacă îl iubim pe Isus, atunci dorim să îi împlinim voința, să îl onorăm cu viața noastră. De aceea a păzi poruncile sale este condiția pentru a rămâne în alianță cu Dumnezeul care ne-a iubit, ne-a ales și eliberat. Însă aceste porunci pot fi păzite din simțul datoriei sau din frică, ca și niște sclavi (cf. fratele cel mare din parabola tatălui milostiv), sau din iubire, ca și niște fii. Pentru Isus motivația păzirii poruncilor este iubirea unei inimi care se știe iubită, o inimă înnoită de noul Legământ.

Această iubire efectivă, care păzește poruncile, este atmosfera în care se poate simți noua prezență a lui Isus între ai săi: ” nu vă voi lăsa orfani, voi veni la voi”. A fi orfani nu este numai o experiență a abandonului, ci a pierderii sensului identității, a ceea ce ne face să fim ceea ce suntem. Și de aceea plecarea fizică a lui Isus reprezintă inaugurarea unui nou mod de prezență a Mântuitorului, o prezență mai intimă, mai profundă: “voi sunteți în mine și eu în voi”. Această nouă prezență este înfăptuită de Duhul Sfânt, Duhul iubirii care realizează comuniunea între persoanele Sf. Treimi și între noi, ucenicii lui Cristos.

Într-adevăr misiunea Duhului Sfânt este aceea de a ne învăța toate și de a ne ajuta să intrăm și mai mult în misterul lui Cristos prin experiența iubirii. În această duminică înțelegem cum capacitatea de a iubi este strâns legată de promisiunea Duhului Sfânt. El trebuie mereu invocat pentru ca noi creștinii să fim capabili de mărturisi că Domnul este viu prin iubirea reciprocă. Este Duhul cel care, atunci când este invocat și primit într-o inimă smerită, dăruiește putere și consolează, mângâie, apără, îi ajută pe creștini să nu se simtă singuri în lupta împotriva lumii care e bazată pe logica forței și a violenței. Este Duhul cel care luminează inima dăruind capacitatea de a recunoaște pe chipul fiecărei persoane chipul Domnului Isus. Este Duhul cel care ne dăruiește dorința de a ne apropia de celălalt și de a-l simți nu ca pe un potențial inamic sau concurent, ci ca pe un frate, fiu al unicului Tată ceresc. De aceea o mărturie vizibilă și convingătoare va fi tocmai iubirea gratuită și reciprocă care ar trebui să caracterizeze comunitățile noastre. “Uitați-i cum se iubesc” spuneau păgânii despre primii creștini. Astăzi am putea să ne întrebăm: cei care nu vin la Biserică, păgânii moderni, pot spune la fel uitându-se la creștini? Sau comportamentul creștinilor este unul care îi face pe aceștia să nu aibă încredere în creștinism și în insistența noastră asupra iubirii? Probabil, trebuie să o recunoaștem, vorbim foarte mult despre iubire, aproape că o transformăm într-un gen literar, dar de multe ori nu o trăim în mod sincer între noi, divizați fiind de prejudecăți, suspiciuni, interese de grup. Și totuși această incapacitate a noastră de a iubi în mod efectiv nu trebuie să ne descurajeze, ci să ne provoace să continuăm în cunoașterea Duhului celui Înviat, invocându-l în fiecare zi.

Duhul Sfânt este și sufletul apostolatului la care ne invită și sf. Petru în prima lectură a acestei duminici. Apostolul îi invită pe credincioși să fie mereu pregătiți să dea un răspuns potrivit celor care îi întreabă despre motivațiile nădejdii care le locuiește sufletul. Înțelegem astfel că atitudinea și comportamentul creștinilor era caracterizat de o mare speranță. Iar sf. Petru în scrisoarea sa tocmai această speranță vrea să o cultive: ne aduce aminte că prin învierea lui Cristos am fost renăscuți la o speranță vie, speranța unirii perfecte cu Dumnezeu. Creștinii epocii sf. Petru atrăgeau lumea pentru că erau văzuți ca niște persoane pline de speranță. Lumea dorea să cunoască motivul unei astfel de nădejdi, a bucuriei pe care aceștia o demonstrau chiar și atunci cânt erau persecutați.

Și fiecare dintre noi trebuie să fie pregătit să dea un răspuns potrivit despre speranța care ne locuiește în suflet, o speranță mereu vie datorită darului Duhului Sfânt. Noi, creștinii trebuie să fim în stare să răspândim în jurul nostru speranța, căci fără de speranță, viața își pierde motivațiile de a fi trăită. Iată așadar un nou motiv pentru a ne apropia de sărbătoarea Rusaliilor cu o dispoziție interioară adecvată, marcată de o rugăciune vie, plină de speranță în iubirea Tatălui care a fost și este mereu revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat în dar.