Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IV-a după Paște
Anul B (A, C)

Lecturi:
Fapte 4,8-12
1Ioan 3,1-2
Ioan 10,11-18

Ioan 10,11-18

Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun își dă viața pentru oi. Cel plătit și care nu este păstor, căruia nu-i aparțin oile, vede că vine lupul, lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le împrăștie; pentru că este plătit și nu-i pasă de oi. Eu sunt păstorul cel bun. Eu le cunosc pe ale mele și ale mele mă cunosc pe mine așa cum mă cunoaște Tatăl și eu îl cunosc pe Tatăl; iar eu însumi îmi pun viața pentru oi. Mai am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta; și pe acelea trebuie să le aduc; iar ele vor asculta glasul meu și va fi o singură turmă și un singur păstor. De aceea mă iubește Tatăl, pentru că îmi dau viața pentru ca s-o iau din nou. Nimeni n-o ia de la mine, ci eu o dau de la mine însumi. Am putere să o dau și am putere să o iau din nou. Această poruncă am primit-o de la Tatăl meu”.

 

Autori

pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
FSC
pr. Alessandro Pronzato
pr. Emanuel Bejenaru

 

* * *

 

Un singur păstor

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Ne aflăm în timpul sărbătorii corturilor, aniversare patriotică și politică a unei date de seamă din istoria evreilor, a unei eliberări obținute printr-o rezistență încununată de succes, sub conducerea macabeilor, împotriva ocupației străine și a profanării Templului (1Macabei 4,36s). În ziua aceasta de sărbătoare, Isus se va confrunta cu aceia care așteaptă venirea unui nou Iuda Macabeul, care să elibereze Israelul de ocupația romană. De aici patriotismul exaltat și evlavia plină de foc. Isus vorbește însă despre El însuși, prezentându-se ca păstorul cel bun, singurul adevărat, singurul conducător în stare să înfăptuiască lucrarea izbăvitoare făgăduită și așteptată cu atâta fervoare.

În pagina aceasta de Evanghelie, nu vom auzi pe cineva povestindu-ne despre păstorul cel vrednic, ci pe cineva care vorbește despre sine spunând: “Sunt păstorul cel bun”. Cuvintele care introduc declarația indică faptul că ascultăm un discurs solemn în care Isus apare ca un Dumnezeu al actualității, un Dumnezeu al istoriei, același care i-a spus cândva lui Moise: “Eu sunt cel ce sunt”. În plus, Isus reia, atribuindu-și-le, mesajele din Scriptură privindu-l pe “Păstorul lui Israel” (Psalmii 22 și 79, Isaia 40,11, Iezechiel 34). Ar trebui recitit aici un întreg pasaj din capitolul 8 al Evangheliei lui Ioan (de la v.12 la v.42) pentru a avea în întregime lungul comentariu despre minunea înfăptuită prin vindecarea orbului din naștere: Eu sunt lumina lumii, Eu sunt păstorul cel bun. Orbul care și-a căpătat vederea și Isus, prin care oamenii ajung la viață, la lumină și la adevăr, sunt strâns legați. Dar noi, oare credem cu adevărat că Isus este singurul Păstor, singurul adevăr, unicul izvor al luminii? Întrebarea aceasta pe care și-o pune Biserica în care predica evanghelistul Ioan, cel care relatează episodul apariției de pe malul lacului urmat de trimiterea în misiune a lui Petru (Ioan 21,11s), ar putea fi pusă și Bisericii noastre. Căci acum, ca și atunci, oamenii ascultă de mii de învățători, cum spunea cu mâhnire apostolul Paul (1Corinteni 4,15).

Titlul de păstor pe care și-l atribuie Isus implică ceva mult peste așteptările bazate pe Scripturile Vechiului Testament, și anume relația personală strânsă dintre cei care se cunosc intim, care împart toate și aparțin aceleiași “turme”: păstorul și oile. Nu este o relație întâmplătoare, ci o legătură eternă constând în unitate și în comuniune. La baza ei se află ascultarea glasului Păstorului, Cuvântul lui Isus, care stabilește și adâncește cunoașterea reciprocă. Cuvântul acestui Păstor va constitui, ieri, astăzi și mâine, poporul lui Dumnezeu.

O altă trăsătură care îl caracterizează pe Păstorul cel bun care este Isus este grija constantă pentru cei aflați în afara turmei, “în alte stâne”, pentru oile îndepărtate, rătăcite și pierdute. Proclamația Sa se întinde înspre întregul univers. Legătura strânsă de dependență față de Păstorul cel bun este dimensiunea fundamentală a comunității creștine.

Păstorul este în ultimă instanță Dumnezeu. Acest termen nu se va putea niciodată aplica pe deplin nimănui altcuiva. Singur Dumnezeu Tatăl este Păstorul suprem, însă Chipul Său se răsfrânge veșnic în acela al lui Cristos, începutul, întâiul născut din morți, El cel dintâi întru toate… în care se sălășluiește toată plinirea (Coloseni 1,13-20). Biserica este așadar turma lui Dumnezeu, iar oile, chiar dacă le mână niște conducători umani, sunt în permanență mânate și hrănite de către Cristos însuși, semnul vizibil al Tatălui, Păstorul prin excelență.

În această lumină ne apar mai limpede rolul și locul diferiților conducători ai Bisericii. Propriu zis, Biserica nu este turma lor iar ei nu trebuie să se considere niciodată păstori independenți. Așa cum era și Isus față de Tatăl, ei sunt, înăuntrul Bisericii, sacramente ale Păstorului, prin care El devine prezent. Ei rămân instrumente ale lucrării Sale neîncetate pentru binele tuturor. Preoții, indiferent care, nu sunt Isus Cristos, ci purtătorii Lui. În viața lor, totul trimite către Domnul Isus Cristos. Și aceasta cu un scop precis, pe care l-a urmărit Dumnezeu însuși în Cristos: să aducă toți oamenii sub un singur conducător, ca toate să fie iarăși unite prin Cristos, cele din ceruri și cele de pe pământ – toate întru El (Efeseni 1,10).

Înțelesul profund al adunării acesteia apare clar în expresia “turmă”. Nu este vorba de o adunare impersonală și ucigătoare de personalități – așa cum ar putea sugera cuvântul “oaie”, amintind de lipsa de caracter și de personalitate, de o stare de supunere pasivă. Lucrarea lui Dumnezeu în Fiul Său Isus Cristos nu constă în a le nega oamenilor inițiativa și libertatea, legându-le inimile și mințile și interzicându-le să fie cine sunt. Expresia folosită aici de Ioan trimite la cea mai nobilă modalitate de întâlnire între noi și Dumnezeu, și îl înalță pe om, ca persoană și ca prieten al lui Dumnezeu.

Aceasta este izbăvirea adusă de Dumnezeu, Păstorul cel bun, prin Isus Cristos.

 

* * *

 

Bunul Păstor

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Astăzi este Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații, o zi în care creștinii sunt invitați să reflecteze asupra semnificației chemării lui Dumnezeu și să se roage pentru vocații. Gândirea creștină despre vocație poate fi rezumată într-o frază profundă: “Toți suntem preoți, unii sunt preoți, numai unul este preot”. Preoția unică a Domnului nostru Isus Cristos, unicul mijlocitor între Dumnezeu și omenire, a fost recunoscută întotdeauna de creștini. Preoția universală a tuturor credincioșilor, participarea tuturor celor botezați la preoția lui Cristos, a fost accentuată în mod deosebit de la Conciliul Vatican II încoace. Ceea ce pare greu de înțeles pentru mulți oameni astăzi este preoția ministerială a unora dintre credincioși, aceia care sunt chemați să își ia pe viață angajamentul de a sluji ca miniștri consacrați. Această înțelegere greșită se află, între altele, la rădăcina crizei vocaționale din Biserică. Dacă înțelegem mai clar adevărata natură și semnificație a miniștrilor consacrați, atunci suntem în poziția de a ne încuraja atât pe noi înșine cât și pe ceilalți să răspundă la chemarea lui Dumnezeu la acest mod de viață.

O societate de preoți misionari obișnuia să își facă “reclamă” cu acest slogan: “Alăturați-vă Misionarilor (nu este numele real) și veți vedea lumea”. Prin aceasta se promitea viitorului misionar o viață de vizite turistice în lumea întreagă, dar nu se spunea nimic despre sacrificiul care face parte integrantă din viața zilnică a misionarilor. Un slogan ca acesta ar putea cu ușurință să conducă la o înțelegere greșită a semnificației preoției consacrate pentru aceia care îl citesc și se și fac misionari. Evanghelia de astăzi, pe de altă parte, ne oferă o foarte diferită imagine a slujirii preoțești. Evanghelia vorbește despre păstori. Cuvântul păstor vine de la latinescul “pastor”; astfel îl numim pe un ministru consacrat care este responsabil cu slujirea unei comunități sau parohii creștine. Pentru a înțelege munca și viața pe care le presupune vocația la preoție trebuie să ne întoarcem la învățătura lui Isus despre bunul păstor.

Viața unui bun păstor în timpurile biblice era o viață de dăruire de sine și de sacrificiu personal. Munca lui era aceea de a veghea cu grijă și de a fi aproape de turmă. Existau două feluri de păstori. Era cel angajat, pentru care îngrijirea turmei era doar o slujbă. El trecea de la o turmă la alta, în funcție de condițiile slujirii, și nu și-ar fi riscat viața pentru oi. La vederea lupilor sau a hoților el ar fi fugit să își salveze viața, lăsând turma la mila invadatorilor. Isus a spus că El nu este acest gen de păstor. Mai există apoi păstorul-proprietar al turmei, care crește împreună cu turma și rămâne cu aceeași turmă toată viața sa. El cunoaște fiecare oaie din turmă. Le cheamă pe fiecare pe nume și îți poate spune povestea personală a fiecăreia dintre oi, când și unde s-a născut, problemele pe care le-a avut în viață, caracteristicile ei personale etc. El se îngrijește de nevoile individuale ale fiecăreia dintre ele. Știe care ar putea rămâne în urmă după un drum lung și le duce în brațe. Știe care ar putea să se îndepărteze de turmă și le urmărește cu atenție atunci când ajung în locuri periculoase. Știe care sunt gestante și au nevoie de hrană specială. Când turma este atacată de lupi sau hoți, el își riscă viața și se luptă să își apere oile. El este bunul păstor care își dă viața pentru oile sale.

Isus este bunul păstor. El își dă viața pentru turmă, adică pentru Biserică. Într-un mod general El ne invită pe toți din Biserică să participăm la munca de a avea grijă de turmă, în propriul nostru mod. Însă de asemenea îi cheamă pe unii dintre noi la un angajament pe viață la munca de păstorire a turmei lui Dumnezeu. Aceste persoane sunt chemate la a participa mai îndeaproape decât restul credincioșilor la viața și munca lui Isus Bunul Păstor. Dacă astăzi auziți glasul lui Dumnezeu chemându-vă la acest mod de viață, nu vă împietriți inimile. Și dacă nu îl auziți pe Dumnezeu chemându-vă la acest mod de viață, atunci faceți tot ce vă stă în putere pentru a-i încuraja pe cei care sunt chemați la el și care se luptă chiar și cu pași șovăitori să meargă pe urmele lui Isus Bunul Păstor.

 

* * *

 

Titulatură cristologică și mântuitoare

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Isus blând și smerit cu inima, înainte de a afirma că este Păstorul cel bun prin care să ne atragă atenția asupra regalității sale, iertase păcatele unei femei prinse în adulter, adusă de farisei, cărturari și bătrânii poporului ca să-l ispitească (cf. In 8,3-11); și vindecase pe orbul din naștere (In 9,1-8) în zi de sâmbătă. În fața celor scandalizați de aceste fapte și care se întrebau: Cine poate să ierte păcatele decât numai singur Dumnezeu? (Mc 2,7), Isus afirmă de patru ori că el este lumina lumii (In 8,12); înainte de a se fi născut Abraham (In 8,58), ușa oilor (In 10,7) și, în fine: Eu sunt păstorul cel bun, afirmație pe care o mai repetă încă o dată.

Aceste afirmații scot în evidență regalitatea sa, care are o bază solidă în originea sa divină.

Când Dumnezeu a spus lui Moise la muntele Horeb: Eu sunt cel ce sunt și a adăugat: Cel ce este m-a trimis la voi (Ex 3,14), a voit să-l convingă pe el și pe poporul robit în Egipt de providența sa divină. Același lucru îl urmărește și Isus afirmând existența sa divină, ca să-i convingă pe ascultători de providența sa regală, cerească, menită să cuprindă nu numai dezrobirea de păcate în această viață pământească, dar mai ales viața de dincolo de moarte prin deschiderea unui nou orizont chiar pentru această viață de pe pământ. Numai că fariseii, cărturarii și saduceii, în loc să găsească în aceste afirmații întărite de minuni – de degetul lui Dumnezeu -, providența sa, s-au încăpățânat și mai mult în răutatea lor, ceea ce le va atrage înfiorătoarea dojană a lui Isus: Mă veți căuta și nu mă veți găsi și în păcatul vostru veți muri (In 8,21). Isus vede în acești farisei, saducei, arhierei și cărturari cu inimi împietrite pe acei păstori ai lui Israel care se pasc pe ei înșiși. Nu trebuie, oare, să păstorească turma? Iată ce spune Domnul prin profetul Ezechiel: Voi mâncați grăsimea, vă îmbrăcați cu lâna, tăiați ce este gras, dar nu păstoriți oile. Nu întăriți pe cele slabe, nu vindecați pe cea bolnavă, nu legați pe cea rănită, nu aduceți la turmă pe cea rătăcită, nu căutați pe cea pierdută. Din pricina păstorilor s-au împrăștiat oile și au rămas pradă fiarelor sălbatice (34,1-5). În contrast cu această neglijență a păstorilor lui Israel, Dumnezeu făgăduiește: Iată, mă voi îngriji eu însumi de oile mele și le voi cerceta, le voi strânge din toate locurile unde au fost risipite în ziua plină de nori și de negură (In 34,11-12).

Isus, afirmând atât de categoric: Eu sunt păstorul cel bun, confirmă împlinirea acestei promisiuni providențiale și mesianice.

Cuvintele: Eu sunt lumina lumii; înainte de a se fi născut Abraham; poarta oilor și bunul păstor, toate sunt noțiuni cristologice care nu pot fi aplicate nimănui, în afară de Isus în calitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu, de rege al regilor, noțiuni cuprinse total în acel: Eu sunt cel ce sunt.

De asemenea, cuvintele lui Isus: Toți cei care au venit înaintea mea sunt hoți și tâlhari (In 10,8), ne întăresc în acea convingere, fiindcă toți pot greși, toți au greșit și tot păcatul este un furt din avutul obștesc al divinității și al spiritualității neamului omenesc. Dat fiind faptul că David și Solomon, toți regii lui Israel, ba chiar și profeții au greșit în multe, fiindcă și cel mai drept greșește de șapte ori pe zi (Prov 24,16), afirmația Scripturii este șocantă, dar adevărată. Singur Isus a putut sfida întreaga lume, zicând: Cine dintre voi mă va vădi de păcat? (In 8,46). Petru recunoaște: El n-a săvârșit păcat, nici nu s-a aflat vicleșug în gura lui (1Pt 2,22); de asemenea, sfântul Paul (2Cor 5,21) și sfântul Ioan (1In 3,5), ba chiar și tâlharul răstignit la dreapta lui (Mc 23,41).

Prin cuvintele: Eu sunt păstorul, Isus afirmă existența divină în istoria omenirii; iar prin calificativul: cel bun, exprimă o existență activă, productivă, izvorâtă din cunoașterea Fiului asupra Tatălui, providențială, fiindcă a purta pecetea bunătății totale aparține numai unuia singur, lui Dumnezeu (cf. Mt 19,17). Isus își afirmă bunătatea divină din firea sa omenească și ne conduce la Tatăl (In 14,6), pentru a-l cunoaște. Din cunoașterea Fiului față de Tatăl se naște Biserica; din cunoașterea Bisericii față de Isus se naște o nouă împărăție, cea cerească, staulul care cuprinde toate oile care ascultă de glasul bunului păstor.

Arhiepiscopul de Praga, Bartolomeu (+1590), a fost surprins de o ploaie torențială în munți în timpul unei vizite canonice. Pe perioada dezlănțuirii stihiilor s-a adăpostit într-o peșteră cu toți cei care îl însoțeau. Privind afară, au văzut un păstor zgribulit lângă turma sa de oi. I-au strigat: Vino și tu aici, că te poate trăsni! Păstorul răspunde: Nu pot să plec de lângă oi. Dacă plec, se împrăștie turma și apoi, până să le adun, le atacă lupii. I-au zis: Pe vremea aceasta nu ies lupii din bârlogul lor. La care ciobanul răspunde: Nu pot! Tata mi-a poruncit să nu mă depărtez de lângă oi! Și a rămas să îndure primejdia și frigul.

Isus este bunul păstor fiindcă a făcut tot ceea ce Tatăl i-a poruncit: să nu se îndepărteze de lângă oi – Iată eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor (Mt 28,20), ba chiar să-și dea viața pentru ele, ceea ce a și făcut.

În al doilea rând, Isus este bunul păstor fiindcă, nu numai că

și-a dat viața pentru oi, dar și-a dat trupul ca hrană și sângele ca băutură în Euharistie, ca oile sale să nu moară de foame și de sete și, având în ele propria sa viață, să nu moară în veci. El singur este hrana și băutura Bisericii care stă în fața lumii întregi ca lumină a neamurilor, asemenea ologului din naștere vindecat de sfântul Petru la poarta cea frumoasă a templului și care spunea tuturor: În numele lui Isus Cristos Nazarineanul, pe care voi l-ați răstignit, dar pe care Dumnezeu l-a înviat din morți, întru acela stă acesta sănătos înaintea voastră (Fap 3,15-16); la fel stă și Biserica sănătoasă în fața lumii prin Cristos.

Isus este bunul păstor care a rupt alianța dintre lup și păstorul năimit prin denunțarea, prin deconspirarea acestei legături infernale de a lăsa oile pradă lupilor.

Făcând parte din Biserica lui Cristos, trăind viața sa divină din istoria lumii, putem avea toată convingerea că suntem fii ai lui Dumnezeu, iar când îl vom vedea așa cum este, vom fi asemenea lui prin înviere (lectura a II-a), deoarece providența sa se extinde până dincolo de granițele morții, fiindcă fiind viu, dă sănătate bolnavilor (lectura I-a). Un mort nu poate face minuni. Isus este viața însăși. Dacă regele David spunea: Tu mă ascunzi la adăpostul feței tale (Ps 31,20), într-o traducere mai corectă: Tu mă ascunzi în ochii feței tale, și se ruga: Păzește-mă ca pe lumina ochilor tăi (Ps 17,8), cu atât mai mult se cuvine să avem noi această încredere sfântă, deoarece, dacă Domnul mă păstorește, nimic nu-mi lipsește (Ps 22,1), chiar dacă sunt slab și neputincios, netrebnic totuși Domnul este credincios misiunii sale de păstor, el se îngrijește mai ales de cei slabi.

Să avem încrederea pe care o aveau sfinții! Sfântul Anton, abate, despre care sfântul Atanasie povestește că diavolii îi apăreau în chipurile cele mai înfiorătoare de lei, tigri, tauri fioroși, șerpi uriași etc. și-l înconjurau din toate părțile, încercând să-l muște, să-l împungă, să-l înspăimânte în fel și chip, el își bătea joc de ei, zicându-le: Dacă ați avea putere, ar fi de ajuns unul singur ca să lupte împotriva unui singur om; dar pentru că Dumnezeu v-a luat puterile și de aceea sunteți slabi, vă uniți mulți, ca să mă speriați cu numărul vostru mare. Dacă Dumnezeu v-a dat putere asupra mea, iată-mă! Iar dacă nu v-a dat nici o putere asupra mea, de ce faceți atâtea sforțări zadarnice?

Să nu uităm a-i recomanda bunului păstor și pe răposații noștri, ca să-i conducă în patria fericită a sfinților, în împărăția sa veșnică. Amin.

 

* * *

 

Duminica a IV-a după Paște (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Alois Fechet
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 7 mai 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica a IV-a a Paștelui (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

În vremea aceea Isus a zis: “Eu sunt Păstorul cel bun. Păstorul cel bun își pune viața pentru oile sale. Dar năimitul, și care nu este păstor și oile nu sunt ale lui, vede lupul venind și lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le risipește. Aceasta pentru că este năimit și nu-i pasă de oi. Eu sunt Păstorul cel bun și le cunosc pe ale mele și ale mele mă cunosc pe mine. După cum Tatăl mă cunoaște pe mine, și Eu îl cunosc pe Tatăl și viața mea o pun pentru oi. Mai am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc și glasul meu îl vor auzi și vor fi o turmă și un păstor. De aceea mă iubește Tatăl, pentru că Eu îmi pun viața, ca iarăși să o iau. Nimeni nu o ia de la mine, ci Eu o pun de la mine însumi. Putere am să o pun și putere am ca iarăși să o iau: această poruncă am primit-o de la Tatăl meu.” (In 10,11-18)

Evanghelia celei de-a patra duminici a Paștelui se prezintă sub forma unei alegorii care, prin intermediul imaginii păstorului iubitor și atent față de oile sale, ne ilustrează o ipostază inedită a iubirii și grijii pe care Isus Cristos Înviat (și glorificat la dreapta lui Dumnezeu) continuă să o manifeste față de cei încredințați Lui de către Tatăl. Astfel, definindu-se ca Păstorul cel bun, Isus Cristos îi asigură pe ucenicii din toate timpurile și din toate locurile că îi cunoaște pe fiecare (cu problemele, grijile dar și cu bucuriile sale) și că fiecare ajunge într-o zi să-L cunoască (să-i cunoască prezența și lucrarea mântuitoare) cu o cunoaștere la fel de profundă cum este aceea dintre El și Tatăl; că, pentru a-i salva pe cei amenințați, Isus Cristos își continuă dăruirea jertfelnică care merge până la a-și pune viața; că dăruirea jertfelnică de sine și Învierea Sa glorioasă au menirea, conform poruncii primite de la Tatăl, să îi adune pe ucenicii săi de oriunde s-ar afla pentru a alcătui o singură turmă condusă de un singur păstor.

Prin urmare, în spatele acestei alegorii, suntem invitați să recitim nu doar o istorie a lucrării de mântuire pe care Isus Cristos a săvârșit-o într-un anumit moment al istoriei în favoarea locuitorilor unei țări, ci să înțelegem mai bine ce este Biserica și mai ales în ce fel Cel Înviat continuă să alcătuiască poporul pe care să-l prezinte glorificat Tatălui care L-a trimis. O astfel de definire a Bisericii din care noi cei înviați și glorificați împreună cu Cristos (Ef 2,6) facem parte, este dătătoare de mângâiere și de speranță mai ales atunci când avem de traversat experiențe cumplite ale vieții. El ne asigură de iubirea de grija și mai ales de prezența lui salvatoare.

 

* * *

 

Eu sunt Păstorul cel Bun

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

«Orice creștin matur știe că mântuirea este numai în Cristos. El este unicul Mântuitor. În nici un altul nu-i mântuire: nici în știință, nici în tehnică, nici în economie, nici în artă, nici în politică. Numai în Cristos.

Și această mântuire nu-i o mântuire parțială, o mântuire pur “spirituală”. Cuprinde omul în totalitatea sa, îl eliberează și-l salvează din interior, ca să se poată elibera și salva și în celelaltee dimensiuni ale ființei sale, individuale și sociale. Mântuirea omului întreg. Mântuirea tuturor oamenilor. Mântuirea care are garanția sa de reușită în Misterul pascal al lui Isus.

Conciliul Vatican II spune că preoții, spre a învăța poporul cum să trăiască Misterul Pascal al lui Cristos, trebuie să-i învețe să-l caute în meditarea plină de credință a Cuvântului lui Dumnezeu, în participarea activă la misterele Bisericii, în episcop și mai ales în cei săraci, mici, bolnavi, păcătoși și necredincioși» (cf. OT 8; MAC p. 395).

Așadar, să-l căutăm pe Cristos în Misterul său pascal prin meditarea lecturilor liturgice de azi.

Evanghelia (In 10, 11-18) ne oferă una dintre cele mai frumoase învățături despre Isus. El este Păstorul cel Bun. Isus-omul este acela care suferă nevinovat spre a trezi în fiecare om conștiința demnității lui, pentru a da fiecărui om speranța salvării lui, pentru a face din fiecare om obiectul salvării aproapelui său, pentru a împărtăși fiecărui om ceva din misiunea sa de bun păstor spre a suferi pentru oile sale, de a da fiecărui membru al Bisericii conștiința că aparține de un Cap care îl cunoaște pe Tatăl, adică are atotștiința lui Dumnezeu și în această atotștiință este cuprins și secretul jertfei, suferinței, pentru sine și pentru alții. Isus este singurul păstor care ne conduce la izvorul inepuizabil al cunoașterii adevărului și al fericirii depline, el ne dă sensul suferinței, al acelui trebuia să sufere toate acestea Cristos; el ne dă ceea ce a primit de la Tatăl.

Evanghelia de azi ne oferă, în primul rând, adevăratul sens al autorității, care este slujire și nu demnitate. Slujirea este atât de profundă încât se identifică cu viața oilor. Când apare o astfel de “autoritate” (cuvânt care înseamnă autor sau creator), acela care o deține are menirea să creeze cea mai profundă, cea mai intimă, relație între «cel care slujește și cel care este slujit», relație bazată pe iubire și în acest caz orice altă autoritate își pierde consistența, fiindcă nu mai are în sine sensul vieții care izvorăște din iubire. Pentru Isus, acest Eu sunt înseamnă a fi existența prin esență, înseamnă a fi Dumnezeu; în același timp fiind și om, înseamnă a fi poartă pentru noi, ca să avem acces la Dumnezeu prin autoritatea lui, prin el care este creatorul unei noi relații între noi și Dumnezeu.

Isus ne chiamă pe nume. A chema pe nume, în sens biblic, înseamnă a-i aparține: fiindcă te-am răscumpărat, te-am chemat pe nume: tu îmi aparții (Is 43, 1).

A chema pe nume înseamnă a ne chema în numele său, în numele lui Isus, fiindcă nu este dat oamenilor alt nume sub soare în care să putem fi mântuiți (cf. Fap 4, 12), deoarece fiecare om este chemat să se boteze în numele lui Isus (Fap 2, 38), numele primit la botez are consistență numai prin numele lui Isus: a fi chemat pe nume înseamnă a fi destinat slavei, fericirii, vieții veșnice. A nu chema pe nume însemnă a chema la judecată aspră, așa cum cineva striga după un ștrengar, pe care l-a văzut furând cireșe: Vino-ncoace, ghiavole, ca să-ți arăt eu ție!. A ne chema pe nume, înseamnă a ne chema ca pe Maria Magdalena: să-l recunoaștem înviat, înseamnă a ne face disponibili pentru a da mărturie despre înviere, ba chiar mai mult, așa cum ne-o arată prima lectură (Fap 4, 8-12).

Pentru iudeii care l-au răstignit pe Isus, apostolii apăreau drept culmea obrăzniciei: nu numai că pretindeau că Isus este viu, că a înviat, ba chiar că nu există mântuire decât în numele lui, că el este singurul Mântuitor. Această afirmație și-o bazau pe profeția lui Isaia, care susține existența unei singure pietre fundamentale, pe care se poate clădi orice casă (Is 28,16; Mt 16, 17-18). Când s-a dezvoltat teologia unui Mesia suferind, se înțelege că iudeii au disprețuit și refuzat această Piatră, findcă visau un Mesia triumfător, dominator. Tocmai prin pătimirea sa Isus a devenit piatra unghiulară (cf. MAC p. 396).

Petru și Ioan l-au vindecat pe paraliticul de la ușa templului. Grupul de “preoți-saducei” decide arestarea celor doi apostoli sub pretextul dezordinelor pe care le cauzează predica lor în incinta templului de care ei aveau grijă. Motiv aparent doar, fiindcă nu-s decât primii dușmani ai Bisericii. Urau pe apostoli findcă aruncau asupra lor vina de a-l fi omorât pe Autorul vieții și pe care Dumnezeu l-a înviat. Această ură nu și-o puteau da pe față, fiindcă grupul farizeilor și cărturarilor credea în înviere și s-ar fi spart alianța politică pe moriv de religie și nu le convenea. Petru arată absurditatea arestării: când s-a mai auzit ca cineva să fie învinuiot și arestat ca vinovat pentru că a făcut o faptă bună? Și înc㎠ce faptă: vindecare unui sărman nenorocit paralizat! Minunea vindecării este o consecință a învierii lui Isus. Dacă nu pot nega vindecarea, înseamnă că nu se poate nega nici învierea. Lucrul cel mai bun de făcut este acceptarea credinței prin semnul care li s-a dat, cu atât mai mult cu cât faptul învierii a fost prezis de Scripturi.

Autoritatea lui Isus, în calitate de Bun Păstor, a creat relația de fiu între creștin, chemat în numele lui Isus, și Dumnezeu. În lectrura a II-a (1In 3, 1-2) Ioan arată motivul pentru care omul a devenit obictul iubirii Tatălui: în orice om Dumnezeu îl iubește pe Fiul său făcut om și care suferă pentru orice om spre a-l învia, pentru că speră: într-o zi se va arăta ceea ce Dumnezeu poate face din unul fiecare dintre oameni, dacă unul fiecare suferă din iubire. Însuși Fiul dorește ca Tatăl să-l vadă în noi. Lumea nu ne cunoaște, fiindcă nu-l cunoaște pe Dumnezeu care ne iubește, fiindcă Tatăl vede în noi pe Fiul său care continuă să sufere pentru o lume nouă.

Dacă noi suntem chemați să vedem în orice om chipul lui Dumnezeu, de ce n-am crede că Tatăl vede în orice om chipul Fiului său? Dacă îl vede, îl iubește; dacă îl iubește, îl învie din morți, îl fericește în slavă de-a dreapta sa. Dacă Tatăl îl vede pe Fiul de-a dreapta sa, atunci în Fiul ne vede și pe noi acolo, fiindcă Tatăl nu refuză nimic Fiului care i-a cerut ca acolo unde este el să fim și noi (cf. In 17, 24).

Atunci noi mai avem motiv să ne temem de judecata de apoi? Da, dar numai pentru motivul că nu iubim destul pe acela care ne-a iubit și s-a jertfit total pentru noi. Vom fi judecați asupra iubirii: a răsplăti iubirea cu iubire este maxima dreptate și cine face dreptate este născut din Dumnezeu. Creștinul este cu adevărat fiul lui Dumnezeu, fiindcă datorită Bunului Păstor, Duhul Sfânt crează în om o nouă realitate, harul, care mai înainte nu exista. Datorită acestei “noutăți” se crează o nouă relație de intimitate cu Dumnezeu. Această nouă relație nu-i perceptibilă în extern, nu poate fi cunoscută de lume, după cum nici plinătatea harului din Cristos n-a fost cunoscută de lume, dar ea a existat așa cum nu poate fi tăgăduită iubirea, care nici ea nu se vede, dar va veni ziua în care realitatea harului se va vedea, ca și realitatea lui Dumnezeu care este iubire și iubirea lui o simțim, fiindcă, păcătoși fiind, el ne rabdă, ne hrănește, ne luminează, ne chiamă, ne așteaptă.

Mântuirea, pe care Tatăl ne-o oferă în numele lui Isus, este “pascală”, adică este “poartă”, ea constă într-o trecere care se chiamă “convertire” în Isus, fiindcă Dumnezeu este de partea celor care suferă, care sunt pierduți de turmă: Am și alte oi care nu sunt din staulul acesata, sunt cei care suferă inconștienți de faptul că privirile lui Dumnezeu sunt îndreptate tocmai asupra lor; sunt cei care se identifică cu Cristos de pe cruce care se simte părăsit (cf. Mt 27, 46), dar tocmai prin această cruce se realizează mântuirea: suferința abandonării, părăsirii, sau abisul suferințelor care întrece orice putere de închipuire tocmai datorită faptului că realizează mântuirea ca mister divin: mântuirea universală.

Toate cele trei rugăciuni specifice duminicii Bunului Păstor cuprind o singură dorință înălțată către Tatăl luminilor de a «binevoi să călăuzească turma la pășunile cerești» (după Împărt.), «continuând în noi lucrarea mântuirii» (asupra darurilor), «ca să ajungă acolo unde a intrat Cristos, Bunul Păstor» (Colecta).

Fiind și duminica chemărilor la preoție, să-l rugăm pe Bunul Păstor să ne de-a cât mai mulți păstori sufletești asemenea lui! Amin.

 

* * *

 

A IV-a Duminică după Paști (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

La vârsta de 25 de ani, idealurile mele erau: o carieră strălucitoare la terminarea studiilor mele universitare, întemeierea unei familii și o oarecare slujire pentru aproapele.

Citirea Evangheliei a revoluționat viața mea. Vederea Domnului aflat mereu în slujba celorlalți, auzirea cuvintelor lui, spuse parcă pentru mine: “Nu există o iubire mai mare decât aceasta, ca cineva să își dea viața pentru frații săi”, m-au orientat spre o hotărâre măreață. El a oferit totul pentru mine, deci trebuie să ofer în schimbul iubirii lui propria mea dăruire totală lui. Și mi-am pus viața la dispoziția lui (Alexandru, 25 ani).

“Ce voi face când voi fi mare?” Printre multele răspunsuri este și cel al lui Henric (cf. primul exemplu).

2. Tema

Cine sunt eu în ochii lui Dumnezeu?

Cine ești tu în ochii lui Isus?

De răspunsul la aceste întrebări depinde viitorul meu și al tău.

3. Mesajul zilei

Cunoașterea de sine este importantă. Dacă un copil se pierde și nu știe să răspundă la aceste întrebări: “Cine ești? Unde locuiești? Cine sunt părinții tăi? Cum te numești?”, și poliției îi este greu să îl ducă acasă.

Suntem ca niște bucățele de puzzle: scoși din întreg, nu știm cine suntem… Și pentru un loc de muncă este necesară legitimația!

Noi suntem fiii lui Dumnezeu!

- “Preaiubiților, vedeți cât de mare este iubirea Tatălui față de noi, încât ne-a numit fii ai lui Dumnezeu și suntem într-adevăr” (cf. a doua lectură).

- Sunt fiul lui Dumnezeu, adoptiv, dar cu Duhul său, deci aparțin familiei Preasfintei Treimi. Am o noblețe divină, sunt mai puternic decât moartea: mi se cuvine o glorie veșnică, am dreptul la o moștenire uimitoare împreună cu Isus. Pot să îl numesc pe Dumnezeu “Tată”, am cetățenia împărăției, sunt frate cu toți copiii lui Dumnezeu, am dreptul să fiu iubit și îngrijit ca fiu…

- Dar trebuie să mă și comport ca fiu al lui Dumnezeu!

Suntem oițe din turma lui Isus.

- Este o altă imagine pentru a sublinia cine suntem noi pentru Isus și câte face Păstorul cel Bun pentru noi: ne călăuzește, ne cheamă pe nume, ne caută, ne apără… ne iubește până la moarte! (cf. Evanghelia), pentru că suntem “oițele” sale.

Cel care face parte din familia lui Dumnezeu și din turma lui Isus trebuie să își îndeplinească rolul pe care îl are!

- Copiii unei familii, pentru a fi buni, în afară de faptul că nu fac nimic rău, trebuie să contribuie la binele tuturor, trebuie să ajute, să colaboreze: să facă din viața proprie un dar, așa cum a făcut Isus.

- De aceea, fiecare dintre noi trebuie să își ajute familia, parohia, Biserica, prietenii, nevoiașii… dușmanii.

- Eu trebuie să îl ajut pe Păstorul cel Bun! Trebuie să fiu un mic “bun păstor”.

4. Exemple

a) Iată un episod din viața lui Henric Verius din Oleggio (Novara), care a devenit mai târziu misionar și episcop printre canibalii din Noua Guinee. A lucrat foarte mult în mijlocul unor dificultăți nemaiauzite și a murit la doar 32 de ani. A fost introdusă cauza lui de beatificare.

- Ce vei face când vei fi mare? îl întrebă într-o zi sora Francisca pe Henric, un copil vivace de 11 ani.

- Voi fi misionar.

- Misionar! Henric, visezi!. Ca să fii misionar trebuie să fii instruit. Trebuie să știi latină, greacă, științe, teologie și multe alte lucruri.

- Bine, voi studia. Și apoi?

- Apoi… vei suferi de frig, de cald, de foame, de sete, și poate că vei întâlni oameni sălbatici care se mănâncă între ei; ei te vor ucide…

- Nu mă tem de ei. Și apoi?

- Apoi… (sora nu mai știe ce să spună) sărman copil, nu te-ai gândit la acestea?

- La ce?

- Nu îți vei mai revedea mama…

Henric devine gânditor, se plimbă înainte și înapoi, cufundat în reflecțiile sale. Sora Francisca este convinsă că l-a dezarmat. Dar iată-l oprindu-se, încrucișându-și brațele și exclamând hotărât:

- Da, este adevărat, dar tot misionar voi fi!

b) A luat de pe stradă un tânăr, orfan de mamă, după ce ea a murit chiar în Căminul muribunzilor.

Mama era originară dintr-o familie mai înstărită, dar care se destrămase. Copilul a crescut și s-a maturizat în el dorința de a deveni preot.

Când a fost întrebat de ce dorește să devină preot, răspunsul lui a fost foarte simplu: “Doresc să fac pentru ceilalți copii ceea ce a făcut Maica Tereza pentru mine. Vreau să iubesc așa cum m-a iubit ea. Vreau să îi slujesc pe ceilalți cum m-a slujit ea pe mine”.

Actualmente este deja preot dedicat iubirii celor care nu au nimic și pe nimeni, a celor pe care nu îi dorește nimeni, a celor care au uitat ce este iubire, contactul uman. A celor care au uitat chiar ce este un zâmbet.

c) “Mă înscriseseră la școala din oraș, la două ore distanță de casă. Mergeam, așadar, singur (pe jos) și puteam să visez, să cânt și să vorbesc cu Dumnezeu cum și când îmi plăcea… Într-o seară, pe drumul meu, la 300 de metri, am văzut printre fagi un preot (venit în satul meu pentru a se trata).

El zăcea întins pe pământ și scuipa sânge. M-am apropiat fără frică și știți ce mi-a spus? “Sunt pe moarte și îi ceream Domnului pe cineva care să mă înlocuiască. Vrei să fii tu acela?”

Preotul a murit. Iar eu îl înlocuiesc. Atunci aveam 12 ani, astăzi am patruzeci. Îmi place să cânt:

Doamne, prietenul meu,

M-ai luat de mână,

Voi merge cu tine, fără frică,

Până la capătul drumului” (Amato Duval).

d) Sugestie practică

Acordați timp amintirii și rugăciunii pentru seminariștii din parohie, pentru seminar și vocații călugărești și misionare.

 

* * *

 

Duminica 4 a Paștelui (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Ioan 10, 11-18

11 Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun își dă viața pentru oile sale. 12 Cel plătit nu este păstor, căci oile nu-i aparțin. Dacă vede lupul venind, el lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le risipește. 13 Cel plătit fuge, pentru că nu-l interesează decât plata și nu-i pasă de oi.

14-15 Eu sunt păstorul cel bun; eu cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine, precum mă cunoaște Tatăl și eu cunosc pe Tatăl. Eu îmi dau viața pentru oile mele.

16 Mai am și alte oi care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc. Ele vor asculta glasul meu: va fi o singură turmă și un singur păstor.

17 Tatăl mă iubește, pentru că eu îmi dau viața și o voi primi din nou. 18 Nimeni nu mi-o poate lua; o dau de la mine însumi. Eu am putere să o dau și putere am să o iau din nou. Aceasta este porunca pe care am primit-o de la Tatăl meu.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În sens strict, liturgia din această duminică ne invită să reflectăm asupra celei de-a doua părți a capitolului 10 din Evanghelia după sfântul Ioan, de la versetul 11 până la versetul 18. Totuși, dat fiind faptul că prima parte din relatare, de la versetul 1 la versetul 10 este intim legată cu a doua, vom lua textul complet pentru a reflecta despre Isus Bunul Păstor (de la versetul 1 la versetul 18 inclusiv).

Într-o cultură animalieră și cu un fond seminomad de mulți ani, imaginea păstorului este foarte puternică. Este aplicată călăuzelor, conducătorilor și guvernanților poporului și, mai ales, lui Dumnezeu. Sunt multe texte din Vechiul Testament care merg în această direcție. Este suficient să amintim frumosul psalm 22: “Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic”.

Isus ne relatează ceea ce se întâmpla în fiecare dimineață în Palestina. Un mare țarc sau staul cu multe turme și cu un portar. Aceste țarcuri sau staule erau mai mult sau mai puțin rectangulare și erau limitate de mici ziduri de pietre așezate grămadă.. O poartă mică de lemn într-un spațiu gol în zidul de pietre. Dimineața vin păstorii și fiecare își ia turma chemând oile pe nume (în unele inscripții din secolul I din Palestina apar numele oilor: “Urechi lungi”, “Bot alb”), reflectând astfel relația specială a fiecărui păstor cu oile sale (v. 1-6).

Aceasta este prima parte a relatării, primele șase versete. După aceea își dezvoltă reflecția în două părți:

- Meditația despre poarta oilor, în versetele 7-10.

- Meditația despre Bunul Păstor, în versetele 11-18.

Să intrăm lent în relatare pentru a asculta ceea ce Dumnezeu vrea să ne spună astăzi…

Să contemplăm relatarea din afară și să analizăm diferitele “personaje” (divine, umane sau animale) și ceea ce face sau nu face fiecare dintre ele. Am putea detașa nouă “personaje” care se află în relatarea noastră. Să vedem textul:

1. TÂLHARUL și/sau HOȚUL: nu intră pe poartă (v. 1); vine numai ca să fure, să ucidă și să distrugă (v. 10).

2. PĂSTORUL: intră pe poartă și se îngrijește de oi (v. 2); cheamă fiecare oaie pe nume (v. 3); merge în fața oilor (v. 4).

3. PORTARUL (“cel care păzește intrarea”): deschide poarta (v. 3).

4. OILE: recunosc glasul păstorului (v. 3); îl urmează pe păstor pentru că recunosc glasul său (v. 4); nu-l urmează pe un necunoscut, fug de el pentru că nu cunosc glasul său (v. 5); tâlharilor și hoților nu le pasă de ele (v. 8); intră și ies prin poarta care este Isus și găsesc pășune (v. 9); îl cunosc pe Isus (v. 14-15).

5. ISUS: este poarte prin care trec oile (v. 7); este poarta pentru a avea acces la mântuire (v. 7); a venit pentru ca oile să aibă viață și pentru ca s-o aibă din belșug (v. 10); este păstorul cel bun (v. 11 [de două ori] și v. 13-15); își dă viața pentru oile sale (v. 1 și v. 14-15); îl cunoaște pe Tatăl așa cum Tatăl îl cunoaște pe el (v. 14-15); are alte oi pe care trebuie să le aducă și astfel, oile ascultând, să se formeze o singură turmă cu un singur păstor (v. 16); își dă viața și o primește din nou (v. 17); nimeni nu-i ia viața, ci el o dă din proprie voință (v. 18); este liber pentru a-și da viața și pentru a o lua înapoi (v. 18).

6. “CEL PLĂTIT” (“cel plătit pentru că păzește oile”): când vede lupul venind, lasă oile pentru că nu este el păstorul și oile nu-i aparțin (v. 12); fuge pentru că nu-l interesează decât plata și nu-i pasă de oi (v. 13).

7. LUPUL: atacă oile și le risipește peste tot (v. 12).

8. TATĂL: îl cunoaște pe Isus așa cum Isus îl cunoaște pe El (v. 14-15); îl iubește pe Isus pentru că-și dă viața (v. 17); poruncește ca Isus să-și dea viața și s-o ia înapoi (v. 18).

9. CELELALTE OI: nu sunt din aceeași turmă, vor asculta de Isus pentru a forma o singură turmă cu un singur păstor (v. 16).

Pentru a ține cont: În versetele 14-16 apare verbul “a cunoaște” sau “a recunoaște“. În originalul grec nu înseamnă numai activitatea intelectuală de a percepe ceva cu inteligența, ci se adaugă elementul de trăire personală de “a avea experiența cu”, adică a cunoaște cu mintea, inima și cu toată sensibilitatea pe care Dumnezeu ne-a dat-o. A cunoaște implică a avea o “întâlnire profundă și totală” cu “cel cunoscut”. Este cunoașterea care duce la unirea “lui eu cu un tu”. În acest text, în mod incredibil Isus compară cunoașterea oilor pe care o are El cu cunoașterea reciprocă dintre Tatăl și Fiul.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 18,12-14; Lc 15,3-7; Ps 23(22); Ez 34.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “Păstor”.

Întrebări pentru lectură

- Cum începe textul de astăzi?

- Ce caracteristici are întreaga relatare? Este o minune, o parabolă, un discurs simbolic, un dialog cu vreun personaj, o controversă cu adversarii?

- Câte personaje se pot găsi?

- Ce tip de acțiune realizează fiecare dintre ele?

- Ce caracteristici are păstorul?

- Căror personaje se contrapune păstorul cel bun?

- La cine referă Isus comparația?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

Pentru meditația acestui text vom lua două poziții diferite și astfel putem face două meditații diferite, prima mai lungă, a doua un pic mai scurtă:

PRIMA

Pentru prima meditație vă propun să ne plasăm astfel: noi ca oi

- în fața măreției și a bunătății lui Isus în imaginea păstorului cel bun și a porții;

- în fața josniciei și răutății tâlharului/hoțului, a celui plătit și a lupului.

Există un mare contrast aici de care trebuie să ținem cont: întreaga bunătate a păstorului și tot negativul tâlharilor/hoților-celor plătiți-lupilor. Noi ca oi rămânem în mijloc…

Ce face Isus, Păstorul cel Bun, în viața mea astăzi?

- Experimentez că mă păzește, mă mângâie, mă ocrotește și mă însoțește în mod deosebit?

- Descopăr eu că intră cu respect și delicatețe în viața mea prin “poarta” inimii mele?

- Ascult eu că mă cheamă în mod personal pe numele meu: ……………..?

- Percep eu că merge în fața mea arătându-mi cărarea fericirii adevărate?

- Ce înseamnă că Isus este pentru mine “poartă” pentru a ajunge la mântuire? Care ar fi sau ar putea să fie “porțile false” pentru mântuire?

- Cum primesc viața pe care mi-o dăruiește din belșug?

- În ce formă îl accept pe Isus ca Păstorul cel Bun în viața mea astăzi?

- Apreciez că și-a dat viața pentru mine, că a murit și a înviat pentru a mă mântui și a-mi da din belșug viața nouă a fiilor lui Dumnezeu?

Cine este sau cine sunt, și ce pot face tâlharii, hoții, cei plătiți și lupii din timpul nostru?

- Cei care “fură, ucid și distrug” viața tinerilor astăzi: superficialitatea, maltratarea, discriminarea, căutarea plăcerii în formă desfrânată, sexul fără iubire, alcoolul, drogurile, violența în toate formele sale, nesiguranța, asasinatele…

- Cei care intră pe lângă poarta inimii tinerilor: toți cei care în vreo formă încearcă să-i înșele oferindu-le o fericire falsă, cei care dau “lovituri sub centură” abuzând de energia și de generozitatea proprie vârstei tinerești…

- “Cei plătiți”: cine promite sau se angajează cu cuvântul, cu discursuri frumoase, însă după aceea nu-și îndeplinește ocrotirea promisă… Cei care “fug” în momentul pericolului, al amenințării… Îi interesează numai siguranța lor personală și nu binele tinerilor.

- Lupul: cei care atacă și risipesc, prădători ai vieții tinerilor, care-i amețesc și-i dezorientează pe tineri de la angajările lor mai salutare și elementare: efortul pentru a crește, implicarea prin prietenie și familie, studiul, distracția sănătoasă, reunirea lor pentru a face opere de binefacere…

Ce fac eu ca “oaie” din turma lui Isus?

- Recunosc glasul Păstorului cel Bun în Biserică, în Biblie, în “persoanele bune” pe care Isus le-a pus și le pune în drumul meu?

- Îl urmez pe Păstorul cel Bun? Vreau să fiu discipolul său?

- Mă las hrănit de “pășunile bune” la care mă duce însuși Isus: rugăciunea personală, în familie, comunitară?

- Îi urmez pe “necunoscuți”? Ce glas aud? Mă distrag ascultând glasurile lumii care mă duc la indiferență și la superficialitate?

- Cine ar fi “călăuzele false” ale tinerilor?

- Mă las sedus de “cei plătiți” din timpul nostru? Ce atitudine am cu cel sau cei care încearcă să mă depărteze de calea Domnului?

- Mă refugiez în Isus și în învățătura lui în fața atacurilor tâlharilor/hoților și a lupilor de astăzi?

- Ce fac în fața celor care vor “să fure, să ucidă și să distrugă” viața tinerilor?

- Experimentez libertatea de a sta în Isus și de a-l ține în inima mea oriunde m-aș afla, oriunde m-aș duce?

- Cine sunt pentru mine astăzi, în manieră personală și particulară, tâlharii/hoții, cei plătiți și lupii care mă pândesc cu mai multă forță?

A DOUA

Pentru a face a doua meditație, mai scurtă, vă propun ca noi să ne plasăm în locul Păstorului cel Bun.

- Sunt sau nu sunt “păstorul cel bun” după chipul lui Isus, unicul Bun Păstor? Trăiesc sau nu trăiesc vocația mea baptismală de a fi “alt cristos” în lume? În ce măsură răspund și în ce măsură nu răspund?

- Ce fac din partea lui Dumnezeu “în” și “pentru”: familia mea, școală, prieteni, ambient, cartier, locuință, locul de muncă, locurile sportive și recreative, parohie, grup, mișcare, instituție din care fac parte…?

- Unde descopăr eu că Isus îmi cere să mă concentrez mai mult? Asupra cui trebuie să exercit, în mod deosebit, “păstorirea lui”? De cine trebuie să am grijă, pe cine trebuie să ocrotesc, să conduc, să încerc să-l cunosc, să-l chem pe nume și să-l duc la Isus care este Viața adevărată?

- Consider că “îmi dau viața”? O “ofer” pentru Isus în slujba fraților mei? Sunt generos, serviabil sau sunt prea concentrat asupra mea însumi?

- Înțeleg realmente că a-mi da viața în Isus înseamnă a o câștiga și a o recupera pentru viața veșnică?

- Ce-mi cere Isus astăzi… aici și acum? Ce-mi șoptește în acest moment de rugăciune?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a face rugăciune cu acest text, oferim Psalmul 23(22):

23 (22)

Domnul este păstorul cel bun

(1a) Psalm. Al lui David.

1 (1b) Domnul este păstorul meu,

nu voi duce lipsă de nimic;

2 el mă paște pe pășuni verzi,

mă conduce la ape de odihnă,

3 îmi înviorează sufletul.

Mă călăuzește pe cărări drepte

de dragul numelui său.

4 Chiar dacă ar fi să umblu

prin valea întunecată a morții,

nu mă tem de nici un rău,

căci tu ești cu mine

toiagul și nuiaua ta mă mângâie.

5 Tu pregătești masă pentru mine

în fața dușmanilor mei

îmi ungi capul cu untdelemn

și paharul meu e plin de se revarsă.

6 Da, fericirea și îndurarea mă vor însoți

în toate zilele vieții mele

și voi locui în casa Domnului

până la sfârșitul zilelor mele.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza mesajul poate să fie foarte potrivit să reluăm tematica numelui, care apare în primele versete.

“Numele” pentru mentalitatea ebraică din timpul lui Isus este mult mai mult decât o simplă denumire a cuiva. Exprimă aceeași realitate a persoanei care este numită, ca și cum numele ar fi realmente persoana. Numele cuiva și faptul de a chema pe nume este un act aproape “sacru”. Pentru aceasta, a numi pe cineva exprimă în sine iubire, afecțiune, apreciere, prietenie, angajare, căutare a întâlnirii… Isus nu cheamă o mulțime anonimă ci pe fiecare cu “propriul său nume”. Pentru Isus nu există “masă”, ci persoane cu un “chip”, cu o viață, cu o istorie care trebuie vindecată, respectată și asumată…

Pentru contemplație deci să-l ascultăm astăzi pe Isus care ne cheamă pe fiecare cu propriul nostru nume…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să aleg pe cineva față de care în mod deosebit trebuie să fiu imagine a lui Isus Bunul Păstor.

Propunere comunitară

- Dialogați în grupul de tineri întrebările de la meditație care au de-a face cu aceia care încearcă să-i îndepărteze pe tineri de la calea pe care o arată Isus Bunul Păstor.

Cine sunt astăzi tâlharii, hoții, atacatorii și “cei plătiți” față de tineri?

 

* * *

 

Pentru a cunoaște trebuie să încetinim pasul

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Cuvinte și imagini

A auzi vorbindu-se de păstor, oi și staul, astăzi, se simte o oarecare jenă. Sunt imagini care apar de acum mai degrabă palide și care sunt străine de experiența noastră și de mentalitatea modernă. Desigur, este foarte greu să ne familiarizăm cu aceste simboluri, care însă făceau parte din patrimoniul istoric al lui Israel și erau ușor de înțeles din partea ascultătorilor lui Cristos. Totuși trebuie să recunoaștem că aceste cuvinte care însoțesc acele imagini un pic palide păstrează intactă prospețimea lor și transparența semnificației. “Bun”, “a oferi viața”, “a cunoaște”. “a conduce”, “a aduna”, sunt termeni care aparțin limbajului nostru și posedă o mare forță evocativă.

Aspectul de criză

Este util, înainte de toate, să așezăm fragmentul în contextul său, pentru a fixa apoi unele puncte caracteristice, urmând analiza lui J. Becquet. Pagina evanghelică a Bunului Păstor este constituită din 21 de versete pe care liturgia le desparete în trei, una pentru fiecare an din cele trei cicluri (1-10; 11-18; 19-30). În această duminică din ciclul B ne este propusă secțiunea a doua. Textul se înscrie în criza care, cu ocazia sărbătorii Corturilor, opune într-un chip mereu mai aspru pe Isus și pe capii iudeilor, și care în episodul vindecării orbului din naștere va ajunge la un punct dramatic. Deci textul se poate citi în legătură cu Pătimirea de acum apropiată.

Este vorba de un fel de parabolă, cu totul polemică, care împrumută o imagine luată din viața reală, dar a cărei semnificație poate să fie înțeleasă numai dacă se transferă pe un plan spiritual, cu o referire marcată de persoana lui Isus. În această parabolă, mai mult, imaginile sunt trei: poarta, păstorul, oile. Este evident că totul este construit încât să pună în evidență figura lui Isus ca Bun Păstor (care este chiar tema textului de astăzi).

Cristos, în opoziție cu “mercenarii” – care sunt responsabilii religioși din timpul său – afirmă că este Bunul Păstor. Și trasează liniile caracteristice ale rolului său pastoral: a dărui viața pentru turma sa; a cunoaște pe fiecare oiță; a realiza o reunificare ecumenică. În sfârșit Isus conduce totul la izvorul ultim al misiunii sale: propriul raport privilegiat de comuniunea cu Tatăl, semnul libertății.

Între mercenar și păstor

Este vorba, așa cum apare evident, de o sinteză de teologie pastorală, pentru care putem să punem în evidență unele elemente. Fragmentul aparține genului de auto-revelație, dragă lui Ioan. Spunând “Eu sunt Păstorul cel Bun”, Isus prezintă propria persoană în raport cu misiunea sa specifică. Prin contrast, este trasată figura “mercenarului”, care se distinge de cea a tâlharilor și a hoților despre care s-a vorbit la început. Mercenarul nu este în mod necesar unul care este pătat de păcate grave. Este mai degrabă un individ care nu se compromite, nu se lasă implicat total în viața și salvarea oilor, care sunt astfel abandonate în voia dușmanului. În sfârșit, ia o atitudine de străin, este incapabil de a se alinia decis de partea oilor. Astăzi i-am numi meseriaș.

Prin aceasta ceea ce face diferența dintre mercenar și Păstor este legătura profundă care leagă pe Păstor de oi. Este o chestiune de comuniune de viață, exprimată de verbul “a cunoaște”. Nu pur și simplu un raport intelectualist sau birocratic, ci de o relație existențială, dinamică. Aici Păstorul, datorită poziției sale unice, are un rol de mediator. Pe de o parte, este legat intim de Tatăl, cu care comunică viața. Pe de altă parte, își asumă condiția umană, grație căreia este în comuniune de viață cu oamenii. Cunoașterea Tatălui și intimitatea cu El. Cunoașterea oamenilor și dăruirea propriei vieți pentru ei. Sunt aspecte inseparabile ale rolului lui Isus.

Țarcul este o persoană

De notat, în sfârșit, că punctul de adunare pentru oile care stau afară nu este un loc particular (staulul unde stau oile “sale”, adică Biserica), ci iubirea revelată în Isus și proclamată de Cuvântul său, sau mai bine de glasul său. “Prin Moartea și Învierea sa, Isus a voit să dea viață unei Biserici care să nu mai fie un staul precum comunitatea Vechiului Testament, ci o adunare ecumenică universală: o unitate în pluralitate, printr-o comuniune de iubire în jurul Cuvântului unicului Salvator. Astfel, aparțin turmei chiar și oile care sunt în legătură cu Cristos într-un chip interior, chiar înainte de a se manifesta printr-o apartenență vizibilă la Biserică” (G. Becquet). Iată atunci de ce Biserica trebuie să interpreteze rolul propriu și să exercite misiunea proprie nu ca o putere, ci devenind o forță de atracție grație iubirii care manifestă, propria viață interioară, stilul de dăruire, libertatea.

Cu trecerea anilor, din fericire se încetinește pasul…

Este riscul, ca în această duminică, să se producă, în biserică, un fenomen straniu. Pe de o parte păstorul care suspină mintal: o dacă oile mele ar fi un pic mai docile, un pic mai puțin distrate și risipite, mi-ar da de-a dreptul o bunăvoință, dacă ar asculta de chemările mele, nu ar alerga înapoi la toți îmbietorii care sunt pe piață… Pe de altă parte, mulți parohieni care își închipuie mai mult sau mai puțin astfel: o dacă preotul ar fi așa și așa… s-ar interesa un pic mai mult… dacă ar fi de găsit… dacă ar fi un pic mai puțin atașat de bani… ar evita să… nu s-ar lăsa condiționat de…și așa mai departe. Fiecare dintre noi se arată foarte abil în a face examenul de conștiință al altora, să admită păcatele aproapelui, în a-și bate pieptul vecinului. Care este un joc mai degrabă neghiob, lipsit de lealitate.

Dincolo de polemici, aș vrea să arăt unele posibilități de cunoaștere reciprocă. Mă gândesc, în privința păstorului, la parohul meu. Când a venit, era tânăr și umbla în reverendă, se arăta un pic prea sigur de el și de metoda pastorală proprie, chiar distant, cu o oarecare încăpățânare și duritate prea mare. Satul meu este așezat pe o colină din Monferato. În vârf, frumoasa biserică parohială alături de castelul antic. În fundal, o capelă deosebită a Maicii Domnului, de formă rotundă. Cele două extreme legate de o stradă lungă mai puțin de doi kilometri și abrupt în partea de la început. În primii ani, atunci când mergea să celebreze la capela “Madonei”, parohul meu parcurgea acea stradă (atât la dus cât și la întors) cu pas soldățesc, într-un sfert de oră. Abia saluta persoanele, dacă nu putea să facă altceva, și mergea drept înainte. Se arăta supărat dacă cineva îl oprea, dar erau puțini cei care îndrăzneau. El părea că are mereu lucruri mai importante de care să se ocupe.

Cu trecerea anilor, anumite asperități s-au îndulcit și semnul cel mai evident era dat de timpul de parcurgere a distanței, care devenea mereu mai lung. Se oprea, stătea de vorbă cu plăcere, își permitea opriri ample, întreba persoanele, intra în case, inventa pretexte pentru a păși pragul magazinelor. Nu era numai pentru a-și trage răsuflarea sau pentru a calma un pic ritmul inimii slăbite, care îi rărea vizibil pasul. Se oprea să învețe arta de “a cunoaște” oile sale. Și acel parcurs interminabil reprezenta o ocazie de a nu le pierde.

O oaie se prezintă

Îmi imaginez apoi că, în această duminică, o oaie ia inițiativa de a da știri despre sine. Mai mult sau mai puțin așa: “Dragă păstorule, îmi permit să-ți adresez acest bilet, ca astfel să ai posibilitatea de a mă cunoaște un pic mai bine. De fapt consider că este inutil să mă plâng că parohul nu ne înțelege, dacă nu ne preocupăm să-i oferim cel puțin unele elemente care să-i permită să știe ceva despre noi și de lumea noastră. Nu mă refer, evident, la date de registru și statistici (știu că are un computer, dar îmi refuz să admit ca fizionomia turmei sale să apară pe acel cadran).

Deci, eu sunt o oaie printre atâtea. Dar cu un chip și un nume precis. Și mi-ar place să fiu mereu recunoscută în unicitatea mea. Chiar și atunci când dumneavoastră vorbiți în mod necesar la toți oamenii, aș dori să am senzația că mă distingi între alții și te adresezi mie personal. Sunt echipat cu un cap, un pic dur, o recunosc. Dar țin să-l port sus. Nu renunț la posibilitatea de a pune în funcție creierul, din moment ce Cineva mi l-a dăruit pentru ca, presupun, să nu rămână neutilizat. Pentru aceasta încerc să mă gândesc, să raționez, să discut, să-mi fac o idee personală despre diferite lucruri, inclusiv cele religioase. Sper să nu vă displacă.

Simt că aparțin unei comunități. Dar nu am complexul turmei (să aplaud la comandă, să spun da totdeauna și oricum, să mă las târât de curent, să adulmec aerul care adie). Și sunt sigur că Dumneavoastră remarcați diferența. Admit că uneori mormăi, acuz, mustru și mă vait ușor, mă plâng, chiar mă înfurii. Dar, în fond, mă implic când trebuie, și mă gândesc că v-am oferit suficiente dovezi în această privință. Oricum, consider că este mai bună o ascultare un pic dificilă (eram să spun “rebelă”, dar Dumneavoastră mă înțelegeți în mod just), decât dezinteresul și apatia. Mai bună este vivacitatea, chiar un pic incomodă, decât plictiseala. Mai bună este o prezență critică decât lipsa de angajare. Este mai bun dezacordul inteligent decât servilismul idiot. Un cap care gândește ajută mai mult decât un cap care se bălăngănește.

Aș vrea numai să vă implor, iubitul meu păstor. Mergeți totdeauna, hotărât, în fruntea turmei. Modul cel mai eficace pentru a ne mâna este de a sta înainte, chiar mai în față. Și dacă eu încetinesc pasul, Dumneavoastră să-l iuțiți. Dacă protestez că n-o fac, că este prea mult, cereți mai mult. Dacă cedez somnului, nu-mi intonați nani nani, ci dați-mi o scuturătură zdravănă. Mai ales, nu țineți seama de identitatea “păstorului ideal”, făcut după chipul și asemănarea noastră, pe care eu și atâția ca mine ne încăpățânăm s-o trasăm.

Mulțumiți-vă să fiți voi înșivă: adevărat, autentic, de recunoscut prin acel glas “al său”, inconfundabil ca fața sa, chiar dacă nu prea lustruită. Nu vă preocupați să fiți popular, să apăreți seducător. Nu vă cer să fiți cum îmi place mie. Mi-ajunge să știu că faceți totul pentru a fi cum vrea Unicul Păstor. Nu vă așteptați de la mine la consensuri entuziaste. Așa cum nici eu nu pretind să fiu răsfățat de Dumneavoastră. Să căutăm mai degrabă să fim serioși împreună. Și dacă uneori aveți bunăvoința de a face un mic semn al crucii pe frunte, să știți că accept cu plăcere. Cu condiția ca să mă ajute să țin totdeauna capul sus. Se vede mai bine, și mai departe, cu capul ridicat…”

 

* * *

 

Dumnezeu-bunătate infinită

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Filozoful Diogene, umbla ziua mare prin piață cu un felinar aprins spre uimirea unora și batjocura altora. Fiind întrebat de ce face acest lucru, el a răspuns plin de năduf: “Caut un om!”

Se vede limpede că era mare criză și pe vremea aceea! Sunt sigur că oameni erau destui, dar nu erau de soi cum ar fi oameni virtuoși, de cuvânt, de omenie și mai ales plini de bunătate .

Întâlnim în viața noastră oameni de tot felul. Cei mai neajutorați și parcă mai vrednici de plâns sunt cei care sunt lipsiți de un dar esențial: darul bunătății. De multe ori am avut nefericirea să întâlnim persoane puse pe hărțag și gâlceavă , cu rost sau de cele mai multe ori fără un rost anume.Este greu să înduri mai ales, dacă aceste stări se repetă cu iresponsabilitate sau nerușinare, profitându-se de îngăduința celor din jur.

Marele savant Vasile Pârvan spunea: “Fără bunătate și fără iertare pentru greșelile și lipsurile aproapelui, întreaga viață omenească nu mai e decât un infern de urâțenie, de zgomot, de meschinărie!”

Totdeauna omul bun ne farmecă! Simțim că Dumnezeu sălășluiește în el. Și avea dreptate I. Slavici când scria: “Cu o inimă bună și curată treci prin viață fără să simți greul ei, mereu voios . fiindcă nu voiești niciodată ceea ce n-ai voi să vrei . Omul adevărat nu poate să fie decât bun în toate privințele deci firește bine pornit, căci el n-a fost făcut ca să strice, ci ca să desăvârșească armonia universului.”

Omul a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu,care este bun la origine, bun în sine însuși , așa cum nimic altceva nu este; pentru că toate creaturile sunt bune doar cu participarea și comunicarea lui Dumnezeu. El este bun în esență, nu doar bun, ci bunătatea însăși; bun în creatură este doar cât un strop, dar în Dumnezeu există un ocean infinit de bunătate, toată bunătatea adunată la un loc. El este veșnic și imuabil bun, pentru că el nu poate fi mai puțin bun decât este; nu i se poate face nici o adăugire și nici o scădere. (Thos. Manton).

Dumnezeu este summum bonum , bunul cel mai înalt.

Înțelesul saxon originar al cuvântului în engleză “Dumnezeu” (God) este “Bunul” (The Good). Dumnezeu nu este doar cel mai mare dintre toate ființele ci este și cel mai bun. Toată bunătatea care există în orice creatură a fost împărțită de la Dumnezeu, dar bunătatea lui Dumnezeu este nederivată, pentru că este esența naturii sale eterne. Așa cum Dumnezeu este infinit în putere din veșnicie, înainte de a fi existat orice manifestare a acestui lucru ,tot așa el a fost veșnic bun înainte de a fi fost orice arătare a darului său, ori vreo creatură căreia să-i fie împărtășit sau asupra căreia să fie exercitat.

Tot ce provine din Dumnezeu—hotărârile sale, creația sa, legile sale, înțelepciunea sa—nu poate fi altfel decât bun: așa cum este scris. “Dumnezeu s-a uitat la tot ce făcuse; și iată că erau foarte bune .” (Gen. 1,31). Astfel, “bunătatea” lui Dumnezeu este văzută , mai întâi , în creație. Cu cât mai amănunțit este studiată creatura cu atât mai mult bunătatea Creatorului se vede mai bine. Să luăm în considerare cea mai importantă creatură pământească a lui Dumnezeu, omul.

Totul în structura organismului nostru atestă bunătatea Făcătorului lui. Cât de potrivite sunt mâinile să-și facă treaba! Câtă bunătate din partea Domnului să înființeze somnul pentru a revigora trupul ostenit! Cât de binevoitoare hotărârea de a da ochilor pleoape și gene pentru a fi protejați! Și putem continua așa la nesfârșit.

Bunătatea lui Dumnezeu este văzută deoarece când omul a încălcat legea Creatorului său puterea deplină a mâniei lui nu s-a aprins în acel moment. Foarte ușor Dumnezeu ar fi putut lipsi creaturile sale căzute de orice binecuvântare, orice mângâiere, orice plăcere. În schimb, el a adus o orânduire amestecată de milă și judecată. Acest lucru este extraordinar dacă ar fi apreciat cum se cuvine și cu cât mai amănunțit ar fi studiat acest regim cu atât mai mult va reieși că… “îndurarea învinge judecata” (Iac.2,13).

Recunoștință este răspunsul necesar, pe drept, de la cei care beneficiază de bunătatea lui; totuși este des oprită față de marele nostru Binefăcător pur și simplu pentru că bunătatea sa este atât de abundentă și constantă. Este nesocotită pentru că este exercitată asupra noastră în cursul normal al evenimentelor. Nu se simte pentru că noi o experimentăm zilnic. “Disprețuiești bogăția bunătății sale,a îngăduinței și a îndelungei lui răbdări,și nu-ți dai seama că bunătatea lui Dumnezeu te îndeamnă la convertire” (Rom.2,4). Bunătatea Lui este “disprețuită” când nu se folosește de către oamenii ca mijloc care îi duce la pocăință, dar, dimpotrivă, servește la împietrirea lor presupunând că Dumnezeu scapă din vedere toate păcatele lor.

Bunătatea lui Dumnezeu este esența speranței credinciosului. Această excelență a lui Dumnezeu este aceea care place cel mai mult inimii noastre. Pentru că bunătatea lui ține în veci, ar trebui ca niciodată să nu ne lăsăm descurajați : Domnul este bun, El este un loc de scăpare în ziua necazului; și cunoaște pe cei ce se încred în El.” (Naum 1,7)

De aceea,când alții se poartă urât cu noi, ar trebui să fim provocați și mai mult să aducem mulțumiri Domnului din toată inima, pentru că el este bun; iar când noi înșine suntem conștienți că suntem departe de a fi buni, ar trebui doar să-l binecuvântăm, și mai mult, reverențios pentru că este el bun. Niciodată nu trebuie să tolerăm un moment de necredință față de bunătatea Domnului; orice altceva poate fi pus sub semnul întrebării, dar acest lucru este absolut sigur: Dumnezeu este bun; felurile în care lucrează s-ar putea să varieze, dar natura sa este întotdeauna aceeași.