Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IV-a din Advent
Anul B (A, C)

Lecturi:
2Samuel 7,1-5.8-11.16
Romani 16,25-27
Luca 1,26-38

Luca 1,26-38

În luna a șasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria. Și, intrând la ea, i-a spus: “Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!” Ea s-a tulburat la acest cuvânt și cugeta în sine ce fel de salut ar putea fi acesta. Însă îngerul i-a spus: “Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit”. Maria a spus către înger: “Cum va fi aceasta, din moment ce nu cunosc bărbat?” Răspunzând, îngerul i-a spus: “Duhul Sfânt va veni asupra ta și puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea, sfântul care se va naște va fi numit Fiul lui Dumnezeu. Iată, Elisabeta, ruda ta, a zămislit și ea un fiu la bătrânețe, și aceasta este luna a șasea pentru ea care era numită sterilă, pentru că la Dumnezeu nimic nu este imposibil. Atunci, Maria a spus: “Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău”. Și îngerul a plecat de la ea.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
fr. Enzo Bianchi
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Felix Roca jr
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori

 

* * *

 

Mame ale lui Cristos

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Niște călugărițe pregăteau într-o școală copiii pentru piesa de Crăciun. Micuței Lidia nu îi plăcea însă rolul care i s-a dat și dorea să schimbe replicile cu cele ale prietenei sale, Monica. Atunci când a fost întrebată de ce, ea a răspuns: “Pentru că este mai ușor să fii un înger decât să fii mama lui Cristos.” Fetița avea mare dreptate. Să fii mama lui Cristos nu este o sarcină ușoară. Dar oricât de dificilă ar fi, este tocmai ceea ce ni se cere să fim! De fapt am putea spune că deși Isus s-a născut în Betleem, dorința Sa reală este să se nască mereu în inimile credincioșilor.

Mama lui Cristos este un titlu rezervat în mod normal Mariei. Dar Maria este mama lui Cristos în două sensuri. Ea este mama lui Cristos în sens fizic, pentru că ea l-a purtat în pântece pe Isus și l-a născut. Acesta este un eveniment irepetabil și o onoare pe care nici o ființă umană nu o poate împărtăși cu Maria. Dar ea este de asemenea mama lui Cristos în chip spiritual. În sens spiritual, rolul de a fi mamă a lui Cristos este un rol pentru toți creștinii. Noi toți, bărbați, femei, copii, putem și trebuie să devenim mame ale lui Cristos. Această chemare a creștinilor de a fi mame ale lui Cristos este foarte comună între misticii creștini. Preotul mistic dominican Meister Eckhart spunea că Dumnezeu a făcut sufletul omului pentru a-l purta în el pe Fiul dumnezeiesc, și că atunci când această naștere are loc Dumnezeu este mai bucuros decât de crearea cerurilor și pământului.

Ce este maternitatea spirituală a lui Cristos și cum are loc aceasta? Pentru a găsi răspunsul trebuie să ne întoarcem chiar la Cristos.

Pe când mai vorbea încă mulțimilor, iată că mama și frații lui stăteau afară, căutând să-i vorbească. Atunci i-a spus cineva: “Iată, mama și frații tăi stau afară și vor să-ți vorbească “. Dar el i-a răspuns celui care îi vorbise: “Cine este mama mea și cine sunt frații mei?” Și, întinzându-și mâna spre discipolii săi, a spus: “Iată mama mea și frații mei! Căci oricine face voința Tatălui meu din ceruri acela îmi este și frate și soră și mamă”. (Matei 12,46-50)

Aceasta ne arată că (a) Isus așteaptă de la cei care îl urmează să îi fie nu doar frați și surori, ci și mame, și (b) modalitatea de a fi mamă a lui Isus este să facem voința lui Dumnezeu. Devii mamă a lui Cristos spunând “da” lui Dumnezeu, chiar dacă se pare că ne cere ceea ce omenește este imposibil, precum i-a cerut Mariei să fie o mamă fecioară. Pentru a deveni mame ale lui Cristos trebuie să ne însușim rugăciunea Mariei: “Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău” (Luca 1,38).

Această rugăciune este extraordinar de profundă. Este rugăciunea care l-a adus pe Dumnezeu jos din ceruri pentru a sălășlui cu trup și suflet într-o umilă tânără. Este rugăciunea care a provocat cel mai important eveniment din istoria omenirii: Dumnezeu s-a întrupat ca Isus. Este rugăciunea care a schimbat pe veci cursul istorie acum două mii de ani. În ea nu se cere nimic. Nu i se cere Domnului să facă voia mea. Se spune doar: Iată-mă! Facă-se voia Ta!

Da, Lidia avea dreptate. Nu este ușor să fii mamă a lui Cristos. Dar în Evanghelia de astăzi Maria ne arată cum să acționăm. Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu, să îi spunem “da” lui Dumnezeu, chiar și când pare a fi împotriva planurilor noastre, împotriva oricăror speranțe ale noastre. Crăciunul fiind aproape, fie ca Maria să ne amintească aceasta: cel mai bun Crăciun, de fapt adevăratul Crăciun, este acela în care Cristos se naște nu în micul Betleem, ci în sanctuarul interior al inimii mele.

 

* * *

 

Femeia în așteptarea lui Dumnezeu

Autor: fr. Enzo Bianchi
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

Crăciunul este de acum aproape și amintirea nașterii lui Isus apare ca zălog al venirii sale în glorie: cel care a venit în trup și în umilință la Betleem, va veni în glorie, viu pentru totdeauna în Împărăția sa. Pasajul Evangheliei de astăzi ne prezintă evenimentul care precede venirea lui Mesia în trup: conceperea sa, începutul vieții sale pământești. Și totul se petrece ca împlinire a unui cuvânt al lui Dumnezeu, deoarece Dumnezeu împlinește întotdeauna promisiunile sale.

Prin profetul Natan, Dumnezeu i-a făcut într-adevăr lui David promisiunea unei case, a unei dinastii regale: “Iată Domnul îți vestește că-ți va întări casa… voi ridica după tine pe urmașul tău, care va răsări din coapsele tale și voi întări stăpânirea ta” (2Regi 7,12). Așadar un fiu îi este promis lui David, un fiu căruia Dumnezeu însuși îi va fi Tată, și care va domni pentru totdeauna asupra poporului lui Dumnezeu. Iată originea speranței și a așteptării mesianice nutrite de generații de credincioși, care se manifestă în ora împlinirii; mulți sunt în așteptarea acestei veniri a lui Mesia, dar mai presus de toate un Israel spiritual, un grup mic de săraci și umili se încred doar în Domnul și nu încetează să invoce în fiecare zi venirea Împărăției.

Și tocmai în mijlocul lor vine Mesia, datorită unei tinere femei din Nazaret, Maria, căreia îi este vestită de către înger împlinirea promisiunii: Domnul a umplut-o cu harul său, cu iubirea sa, Domnul este cu ea. Această iubire face fecund pântecele ei de fecioară, și Maria zămislește un fiu, un om pe care doar Dumnezeu poate să îl dăruiască lui Israel și întregii omeniri: “Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit” (Luca 1,31-33). Fiu al lui David, așadar, însă fiu născut din Dumnezeu, nu rod al dorinței – deși sfinte – a unui bărbat și a unei femei, ci gândit, dorit și născut de Dumnezeu!

Depășită tulburarea inițială în fața acestei vești extraordinare, Maria dialoghează cu sine însăși, încercând să înțeleagă cuvântul lui Dumnezeu: cum poate avea loc un eveniment cunoscut dintotdeauna ca rod al unirii dintre doi soți, ca și consecință a unui act hotărât de oameni, dacă Maria nu s-a hotărât pentru aceasta ci, dimpotrivă, nu cunoaște bărbat? Și revelația se clarifică puțin câte puțin: un astfel de fiu poate fi dat doar de Dumnezeu care l-a promis, și de aceea Spiritul lui Dumnezeu, prezența sa, va veni asupra Mariei, la fel cum norul Prezenței mergea deasupra poporului lui Israel; astfel Maria va putea da carne și sânge unui fiu născut nu din voință umană, care este “opera lui Dumnezeu”, este Fiul lui Dumnezeu!

Da, prin Isus Dumnezeu alege să devină Emanuel, Dumnezeu-cu-noi, cunoscând conceperea, nașterea, viața, moartea… Eternul se face muritor, cerescul se face pământesc, invizibilul se face vizibil, divinul se face uman; și toate acestea prin intermediul unei femei credincioase, care îl așteaptă pe Dumnezeu.

Din acel moment această femeie, datorită prezenței Fiului lui Dumnezeu în pântecele ei, este locul în care noi îl putem găsi pe Dumnezeu prezent “în mijlocul nostru”. Dacă vestirea îngerului către Maria constă într-un discurs articulat, lung, răspunsul umilei fecioare din Nazaret este în schimb scurt: “Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău”. Maria consimte cu simplitate hotărâtă la iubirea lui Dumnezeu și astfel îi face loc în ea fiului pe care doar Dumnezeu ni-l putea da.

Noi ce spațiu lăsăm acțiunii lui Dumnezeu în viețile noastre?

 

* * *

 

Domnul vine

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Încetul cu încetul ne apropiem tot mai mult de frumoasa sărbătoare a Nașterii Domnului. Clopotele bisericilor din toată lumea, unite cu glasul apostolilor, ne cheamă să pătrundem în unul dintre cele mai încântătoare mistere ale credinței noastre: misterul întrupării și al nașterii Domnului.

Mult timp au oftat medicii după un aparat cu ajutorul căruia să poată vedea interiorul organismului omenesc, pentru a descoperi cauza multor dureri. Descoperirea razelor X și a aparatului Röntgen în 1895 a fost o adevărată revelație revoluționară în medicină. Importanța lor nu mai are nevoie de demonstrație. Ceea ce sunt razele X pentru trup, aceea este, într-un fel spus, Cristos pentru suflet. El vine și ne face capabili să vedem în sufletul nostru, să descoperim cauza tuturor durerilor, a bolilor, pentru a le extirpa. El ne ajută să pătrundem în tainele divine pentru a extrage medicamentul miraculos al vindecării; el ne-a descoperit că boala cea mai periculoasă este aceea de care nu ne dăm seama că o avem și trăim cu dânsa, crezându-ne sănătoși. Această boală este mândria.

Din prima lectură aflăm că regele David voia să construiască un templu pentru cultul lui Iahve, pe care Cel Preaînalt nu-l acceptă. De ce oare? Nu Dumnezeu avea nevoie de templu pentru a se odihni în el, pentru a se calma, pentru a se vindeca de vreun resentiment față de oameni, pentru a sta închis și la discreția oamenilor, ci omul avea trebuință de vindecare, de reînnoire totală care să pornească nu din exterior, ci din interior.

La planul mic al regelui David, Dumnezeu răspunde cu grandiosul program al mântuirii: Eu voi zidi casa ta pe veci. Urmașul tău îmi va fi Fiu și eu îi voi fi Tată. Scaunul lui de domnie va dura în veci.

David a intenționat construirea unei case de piatră, un templu măreț; Dumnezeu intenționează o casă spirituală, o familie, o adevărată casă formată prin unirea dintre dumnezeire și omenire. Prin întruparea lui Mesia, Dumnezeu a realizat minunea minunilor: unirea ipostatică, adică unirea dintre natura divină și cea umană într-o singură persoană, în cea de-a doua persoană din sânul Preasfintei Treimi. Numai prin intermediul acestei uniri miraculoase omul poate privi, poate pătrunde în esența divină, poate ajunge la vederea adevăratei fețe a lui Dumnezeu, în tainele cerești, spre a-și da seama de ceea ce este valoare, spre a se altoi pe vița divină, eliminând seva păcatului aducătoare de moarte veșnică. Domnul vine să pună bazele unei familii sănătoase printr-un legământ veșnic dintre Dumnezeu și om, legământ bazat nu pe cuvinte sub formă de contract, ci bazat pe natură, pe unirea dintre două firi diferite într-o nouă formă de viață. Numai prin această nouă formă de viață vom reuși să citim planurile, să descifrăm schițele, să dezlegăm enigmele istorice ale voinței divine. În zadar privește un copil de clasa I planurile unui inginer, fiindcă nu înțelege nimic. Va înțelege treptat, dacă va asculta de profesor pe parcursul multor ani de studii. De când compatriotul nostru Ieremia a fost declarat fericit la 30 octombrie 1983, foarte mulți s-au rugat pentru a obține o minune, o vindecare, o înviere etc. Mulți bolnavi și-au pus speranța în mijlocirea lui. Dar Dumnezeu s-a arătat mai darnic: la un an după ce a fost declarat fericit, în ziua de 30 octombrie 1984, Mons. Ioan Robu primește numirea de episcop. Nu era mai necesar decât orice vindecare? O dieceză își vindecă, nu o rană, ci își primește capul întreg după zeci de ani de lipsă.

Prin urmașul făgăduit de Dumnezeu lui David, adică prin Isus, omenirea întreagă și-a primit capul prin care înțelegem sensul vieții noastre, anume că viața pământească este o portiță spre viața îngerească prin care putem moșteni împărăția Tatălui veșnic, că sufletul și-a luat zborul spre infinit, lărgind perspectiva istoriei până la orizontul divin.

Pe poarta unui vechi oraș din India s-a descoperit nu de mult următoarea inscripție: Isus, pacea fie cu el, a zis: “Lumea este numai pod, treci peste el, dar casa nu ți-o zidești pe el”. Casa noastră este zidită din veci de Tatăl ceresc; Isus pune temelia permanentizării omului în această casă care este cerul. În schimb, omul se angajează ca pe acest pământ să fie templul Duhului Sfânt în care să se pregătească și să se păstreze esența fericirii veșnice, balsamul durabilității ființei umane pentru a nu fi corupt de otrava păcatului.

Ceea ce suntem chemați să realizăm pe acest pământ este ceea ce îi place lui Dumnezeu: virtutea.

Când Israelul a pierdut tronul regal și nici un urmaș al lui David nu mai avea pretenție la așa ceva, poporul s-a descurajat în așa măsură că punea în dubiu realizarea făgăduințelor divine făcute patriarhilor și profeților. Dar mai valoroasă este virtutea decât tronul. Prin umilința Fecioarei Maria, prin fidelitatea ei, prin disponibilitatea în a primi tot ceea ce este sfânt, prin credința și iubirea ei statornică și prin dreptatea și ascultarea sfântului Iosif, Dumnezeu realizează făgăduința făcută lui David: venirea lui Mesia pe tronul virtuților și al firii necorupte din sânul Mariei. Preacurata este Tronul lui David. Dumnezeu îi dăduse regelui David tronul lui Israel fiindcă îl găsise bărbat după inima sa, adică drept. Dreptatea i-a adus tronul de domnie. Preacurata Maria, tronul tuturor virtuților, plinătatea dreptății lui David, devine tronul sfânt al lui Mesia.

Cristos vine și iar vine, tocmai pentru a ne da posibilitatea de a-l privi, de a-l imita. Când cineva îți pune o întrebare interesantă sau îți spune ceva, dacă n-ai înțeles de prima dată, îi spui frumos: Vă rog să repetați! Lui Isus îi putem spune de zeci și sute de ori: Doamne, te rugăm frumos, mai arată-ni-te încă o dată, ca să te cunoaștem, să te înțelegem și să te urmăm mai bine, să te iubim mai mult.

Isus vine la noi ca prunc, nu ca să-l privim de sus în jos, ci ca să ne înălțăm privirile spre virtuțile curate ca neaua de pe înălțimile munților. Să nu comitem greșeala domnului Perichon, despre care vorbește dramaturgul Labich în piesa sa Le voyage de M. Perichon! Mic burghez, cu orizont îngust, dar foarte vanitos, încântat de propria lui persoană, îl indispunea priveliștea munților Alpi, care se ridicau maiestuoși atât de mult deasupra capului său. Trebuind să-și ridice mereu capul, ca să privească piscurile albe, se simțea amețit de înălțimea lor și orbit de sclipirea imaculată a zăpezilor. Supărat, tocmește un pictor care să-i facă un tablou în care cei mai înalți munți din Europa să apară mici de tot, în timp ce el, domnul Perichon, ca un uriaș să se uite la ei de sus. Isus vine, nu pentru a-l privi, nici de sus, asemenea domnului Perichon cu munții, nici de jos, precum copiii pe Moș Crăciun cu sacul plin, ci spre a ne deschide urechile ca să auzim glasul lui Dumnezeu, spre a limpezi privirile noastre ca să vedem cele cerești din istoria mântuirii, spre a dezlega limba noastră ca pentru toate să-i aducem laudă, ca să-i devenim mamă, frate și soră prin ascultarea cuvântului său (Mt 12,50).

David, regele lui Israel, era neliniștit, îl mustra conștiința că el are palat, iar Dumnezeu nu are nici măcar o casă, iar Arca alianței stătea într-un cort.

Care este neliniștea noastră înainte de nașterea Domnului? Nu ne mustră conștiința că nu avem virtuțile necesare intrării în împărăția lui Dumnezeu? Nu ne mustră conștiința că îl lăsăm pe Isus în ostia albă din tabernacolul rece și noi ne bucurăm de căldură, mâncare și băutură?

Un tânăr, mergând spre un târg, a văzut într-o grădină o grămadă mare de moloz. Fusese un palat. Se zvonise că ascundea în zidăria lui o comoară. Căutătorii zeloși l-au scotocit în toate cărămizile, dar în zadar. Tânărul a voit să-și încerce și el norocul, scotocind pe unde i se părea că alții n-au căutat destul. Spre seară, obosit, s-a scuturat de praf, când zărește la picioarele sale o cutiuță de carton căreia nimeni nu-i dăduse nici o importanță. A ridicat-o și, deschizând-o, găsește în ea un bilețel pe care era scris: O inimă curată să fie comoara ta pe pământ, căci numai pe ea nu ți-o poate fura nimeni. O inimă curată și o conștiință liniștită, acestea sunt cele mai mari comori, cele mai prețioase bunuri, deoarece numai pacea, nu aurul sau luxul, îl fac pe om cu adevărat fericit. Tânărul a meditat și s-a convins că ceea ce căuta trebuia realizat în sine, în sufletul său. David credea că îl va face fericit pe Dumnezeu într-o casă sau într-un palat de lux, pe când el ne vrea sufletul cu bogăția virtuților. Fericirea mea este să fiu cu fiii oamenilor (Prov 8,31). Fericirea noastră stă în a fi cu Fiul lui Dumnezeu. Amin.

 

* * *

 

Domnul este aproape

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Care este scopul venirii lui Dumnezeu în istorie? De ce vine? Cine îl cunoaște?

Răspunde sf. Paul (Lectura a II-a: Rom 16, 25-27): Dumnezeu vine să ne descopere misterul ascuns de veacuri, descoperit doar în mică măsură profeților, dar total nouă prin Duhul Sfânt (1Cor 2, 10-12), adică planul mântuirii: să adune toate în Cristos (Ef 1, 9-10), să reunească pe toți oamenii cu sine și între ei (Ef 5,6).

Dacă apostolul neamurilor ne-a răspuns prin cuvinte, în evanghelia zilei (Lc 1, 26-38) găsim răspunsul în fapte. Pentru frumusețea sa literară și pentru profunzimea teologiei sale acest text constituie un punct central al Noului Testament. Din această cauză ne vom opri asupra rolului pe care îl are fiecare personaj în parte.

Dumnezeu este acela care acționează ca pilon principal. El nu-i o entitate supremă care stă impasibil pe treapta neschimbării veșnice, ci este puterea care eliberează și călăuzește cu multă grijă căile istoriei lui Israel, iar acum intervine decisiv prin Maria: a) îi vorbește prin înger, care de fapt este expresia prezenței sale; b) acționează creator prin Duhul său; c) se actualizează în istorie prin Fiul care se zămislește și se naște din Fecioara Maria.

Maria este expresia umanității care se menține deschisă pentru misterul lui Dumnezeu și înfăptuiește speranța lui Israel și deschide drumul acelor popoare care își caută sensul existenței, adevărul și viitorul lor. Prin urmare, în același timp, Fecioara din Nazaret este realitatea omului îmbogățit de Dumnezeu, după cum ne sugerează cuvintele îngerului care proclamă: Domnul este cu tine și ai aflat har de la Domnul. Din acest punct de vedere Fecioara Maria schimbă imaginea adventului (a aceluia care trebuie să vină) în semnul prezenței lui Dumnezeu dintre oameni. Mai mult decât Ioan Botezătorul și mai mult decât profeții, ea este însăși omenirea care iubește și speră, umanitatea care îl acceptă pe Dumnezeu, admite cuvântul său și devine instrumentul lucrării sale. Așa descoperim că la limita speranței (a omului deschis lui Dumnezeu) se află începutul credinței (acceptarea lui Dumnezeu prezent, după cum se reflectă din răspunsul Fecioarei Maria: «Fie mie după cuvântul tău»).

Duhul lui Dumnezeu. Să ne reamintim de întreita epifanie: a) din Vechiul Testament Duhul este puterea divină care călăuzește pe oameni spre Cristos; b) este puterea lui Dumnezeu care l-a susținut pe Cristos pe drumul acestei vieți; c) este moștenirea pe care Isus a lăsat-o Bisericii prin Misterul pascal, este puterea iubirii care oferă lumii darul suprem al vieții sale (la Rusalii).

Ei bine, povestirea Buneivestiri se referă la momentul culminant al primei epifanii a Duhului Sfânt: puterea lui Dumnezeu care călăuzește pe oameni spre Cristos, se stabilește în Fecioara Maria și o transformă în Mamă (izvorul omenității) lui Cristos.

Isus, doritul și speranța omenirii, este rodul adventului istoric și care culminează în persoana Fecioare Mame Maria. În același timp, Isus ne vine din puterea transformatoare a lui Dumnezeu, izvorăște din Duhul Sfânt. Fiind un om între oameni, îi ajută pe oameni (este un rege care le oferă împărăția). Isus Cristos, fiind prezența lui Dumnezeu, poate oferi întregii omeniri mântuirea deplină și definitivă.

Mântuirea. Întreaga povestire (salutul îngerului, răspunsul Mariei și prezența creatoare a Duhului) este îndreptată spre o țintă precisă: mântuirea oamenilor. In termeni luați din speranța Vechiului Testament, mântuirea se identifică cu instaurarea împărăției davidice. Pentru noi, această plinătate mesianică se poate reflecta sub alte aspecte, dar, în fond, se va identifica mereu cu împlinirea eliberatoare și transformatoare a așteptării oamenilor prefigurată de împărăția lui David. Această plinătate este deja realizată în mod destul de semnificativ în însuși chipul Fecioarei Maria care așteaptă în tăcere, ascultă cuvântul lui Dumnezeu și colaborează. Acest al său: Fie mie după cuvântul tău!, dacă este transformat în motto-ul activităților noastre, poate și trebuie să schimbe întreaga noastră istorie (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 1122-1123).

După atâta teologie, să ne permitem un moment de răgaz și să ascultăm o poveste de demult! Se spune că pe când Isus avea câțiva anișori, venea mereu la ușa căsuței Părinților săi un copil care cerșea o bucățică de pâine și o primea regulat. Într-o zi, pe când Fecioara-Mamă era ocupată până peste cap cu treburile casei, copilașul Isus vine și-i spune: Mămică, a venit copilul flămând și vrea să-i dai o bucățică de pâine. Lasă-l, a zis Mama-Fecioară, este un copil urâcios. Nu vezi că niciodată nu mulțumește pentru ceea ce primește? Da, văd, răspunde Isus, dar te rog să-i dai, fiindcă pare tare flămând și îți mulțumesc eu în numele lui. Mama i-a zâmbit, l-a sărutat pe frunte și i-a dat o felie de pâine mai mare ca de obicei. Isus i-a mulțumit și a alergat la cel flămând, care, luând pâinea, a fugit și din ziua aceea n-a mai venit la cerșit, fiindcă, de fiecare dată, oricât mânca din pâine, aceasta revenea la starea inițială. Au trecut anii și într-o zi la ușa căsuței din Nazaret s-a oprit un tânăr, pe când Isus era plecat în misiune cu câțiva ucenici, și-i adresează Fecioarei Maria cererea, ca să intervină pe lângă Isus să-l primească de ucenic. Când Isus a trecut prin Nazaret, mama l-a rugat: Primește-l pe tânărul Iuda din Iscariot ca ucenic al tău!. Lasă-l, mamă, că este urâcios! De peste douăzeci de ani mănâncă din pâinea pe care mi-ai dat-o și i-am dat-o lui și niciodată nu ne-a mulțumit. Lasă, fiul meu, a zis Maria, că îți mulțumesc eu. Și Isus l-a primit pe Iuda hoțul și trădătorul în rândul ucenicilor săi; l-a înzestrat cu darul misiunii apostolice, cu darul minunilor, i-a încredințat tot avutul: punga cu banii necesari existenței și l-a numit prieten chiar și când l-a sărutat spre a-l trăda.

Dacă istoria ar fi adevărată, n-am avea de ce să ne îndoim de mântuirea lui Iuda, fiindcă Fecioara Maria sigur s-a rugat pentru toți ucenicii lui Isus și în special pentru cel care a ajuns apostol datorită ei; Tatăl ceresc, imprevizibil în acțiunile sale, a găsit o portiță de salvare. Să ne încredințăm Fecioarei Maria și mântuirea ne este asigurată!

Felul imprevizibil în care acționează Dumnezeu când omul îi cere ceva cu credință, ni-l arată chiar prima lectură (2Sam 7, 1-5b-12; 14a. 16). David regele vrea să-i ridice un templu lui Dumnezeu, ca neamul său să-i rămână credincios în veci. Dumnezeu îi amintește că el este constructorul oricărei case, o construiește cu pietre vii (1Cor 3, 16; 1 Pt 2,5; Ef 2, 20-22) și refuză darul lui David pentru că a vărsat prea mult sânge (1Cron 22, 7-10), dar îi răsplătește dorința și fidelitatea. Domnul însuși îi va construi o casă și-i va da un tron veșnic: Fecioara din nemul său va deveni templul viu al lui Dumnezeu. David a înțeles că dinastia și împărăția sa nu pot dura fără Dumnezeu și vrea să pună templul la temelia credinței sale. Dumnezeu îl răsplătește peste așteptări.

Noi avem credința că nu putem avea viață, că nu putem dura fără Dumnezeu?

Am pus, poate, la temelia credinței noastre biserica aceasta din piatră, beton, fier, marmoră etc și ne mândrim cu dânsa. Dar, exclamă necredinciosul Nietzche: Ce ar mai putea fi altceva aceste biserici, decât morminte și monumente funerare ale lui Dumnezeu?Dumnezeu nu locuiește în temple construite de mâna omului, ne spun Faptele apostolilor (17, 24); Dumnezeu își stabilește el însuși locuința, nu în clădiri, ci în oameni: Nu știți voi, oare, că sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? (1Cor 3, 16).

Cu toate acestea și edificiul bisericii materiale are sens: este casa comunității unde își dau întâlinire mai mult decât «doi sau trei în numele lui Isus» și-i fac vizibilă prezența prin caritate și prin Euharistie. Tot aici ne amintim că Fecioara Maria este «prima piatră vie» a Bisericii, a locuinței lui Dumnezeu dintre oameni. Fiind «prima», nu se poate trece la următoarele decât prin Prima, prin Maria, prin asemănarea cu ea ca Slujitoare a Domnului. Însuși Iosif, tatăl purtător de grijă al lui Isus, nu are acces la Mântuitorul lumii decât prin Maria: slujindu-i ei, îi slujește lui Isus din sânul ei și tocmai prin această slujire plină de credință el se afirmă ca «fiul lui David». Isus va sta pe scaunul făcut de palmele bătătorite ale tâmplarului Iosif cu mai multă iubire față de oameni decât a stat părintele său David pe tronul său de fildeș și aur din patul său de cedru, căci va pune bazele împărăției celor săraci și smeriți, adică a acelora care se vor naște prin botez spre a sluji fraților lor. Primul născut prin botez spre a sluji fraților săi este Isus însuși. Prin, în și cu Ferioara Maria să-i adresăm lui Dumnezeu rugăciunea noastră: Te rugăm, Doamne, să reverși harul tău asupra sufletelor noastre, pentru ca noi, care am cunoscut prin vestirea îngerului Intruparea lui Cristos, Fiul tău, să fim conduși prin patima și crucea lui, la slava învierii! (LR). Amin.

 

* * *

 

Duminica IV Advent (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Celui care poate să vă întărească potrivit cu Evanghelia mea și cu vestirea lui Isus Cristos, potrivit cu descoperirea tainei învăluite în tăcere din timpuri veșnice, iar acum arătate prin Scripturile profetice… și care a ajuns să fie cunoscută la toate neamurile spre ascultarea credinței, lui Dumnezeu, care singur este înțelept, să-i fie slavă prin Isus Cristos, în vecii vecilor. Amin! (Rm 16,25-27)

Fraza propusă drept lectura a doua a ultimei duminici din Advent este o doxologie, adică o aducere de mulțumire. Această mulțumire este adusă lui Dumnezeu care singur este înțelept (Rm 11,33-36) și capabil să elaboreze un plan de mântuire. Și cum Dumnezeu nu vine în întâmpinarea omului decât prin revelatorul său Isus Cristos, la fel omul nu are acces la Dumnezeu decât tot prin Isus Cristos. În plus, tot El este și intermediarul în aducerea de mulțumire dintre om și Dumnezeu. Așadar aceasta este structura de bază a doxologiei noastre.

Dumnezeu căruia i se aduce mărire are puterea de a-l întări pe creștin în cunoașterea sa și în viața sa. Și aceasta se înfăptuiește prin puterea Evangheliei lui Isus Cristos care rămâne vie și activă în vestirea apostolilor. Creștinului nu-i rămâne decât să răspundă Da! la chemarea pe care i-o adresează în Isus Cristos. Această chemare corespunde ordinii pe care El a stabilit-o încă din veșnicie și are drept scop credința tuturor oamenilor, credință care constituie cheia mântuirii.

Îngerul Gabriel a fost trimis într-o cetate din Galileea numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat numit Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a spus:… “Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Iată, vei zămisli si vei naște un fiu și-i vei pune numele Isus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va numi și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, părintele lui, și El va domni peste casa lui Iacob în veci și împărăția lui nu va avea sfârșit.”… Maria a spus: “Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău… (Lc 1,26-38)

În fragmentul evanghelic al acestei duminici Sfânta Fecioară ne este dată de model de acceptare prin credință a planului lui Dumnezeu. Într-adevăr, fiind pusă în fața unui mesaj divin care nu doar că îi schimba radical cursul vieții, dar o angaja într-o istorie cu totul inedită, Maria face acel act de supunere și de conformare în fața voinței lui Dumnezeu care va face din ea mama Fiului Celui Preaînalt, Cel care va sta pe tronul lui David și care va domni peste casa lui Iacob în veci.

Credința Mariei, însă, va fi de nenumărate ori pusă la încercare cu privire la acest Fiu al Celui Preaînalt care era și Fiul ei și pe care l-a născut într-un grajd, la culcat într-o iesle, iar mai târziu, în loc de un tron, ea îl va vedea țintuit pe cruce. Și ea, ca și noi, va trebui să rămână consecventă în credința sădită în ea încă de la Buna Vestire, credința în misterul răscumpărării omenirii întregi.

 

* * *

 

A IV-a Duminică din Advent (pt. copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

“Iată, stau la ușă și bat. Dacă cineva îmi deschide, voi intra la el și voi cina cu el și el cu mine”.

2. Tema

Dumnezeu vrea să locuiască la noi. Casa lui este casa noastră!

3. Mesajul zilei

Toată istoria Crăciunului poate fi rezumată astfel: Fiul lui Dumnezeu și-a stabilit “cortul” printre noi.

Toată viața lui Isus este rezumată în aceste două fraze:

- la început: “Va fi numit Emanuel, adică Dumnezeu cu noi”;

- la sfârșit: “Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20).

- Toată viața creștinului, “supunerea sa în credință” este deschiderea ușii casei sale lui Dumnezeu care bate: “Ascultați, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva mă aude și îmi deschide, voi intra și vom cina împreună, eu cu el și el cu mine” (Ap 3,20). – Dumnezeu ne iubea cu toate calitățile iubirii: paternă, maternă, spirituală, fraternă, prietenească, divină, veșnică. Îi mai lipsea una: să ne iubească cu o inimă “omenească”… de aceea s-a făcut om!

Dumnezeu, mai mult decât o casă pentru sine, a vrut o casă pentru poporul său; și în această casă a vrut să locuiască pentru totdeauna; și vrea să binecuvânteze această familie pentru totdeauna; și va face să dureze această împărăție pentru totdeauna. Dumnezeu este fidel cu noi (cf. prima lectură).

Dumnezeu vrea să locuiască în inima Mariei, corolă deschisă soarelui. Nimeni nu-l ascultă pe Dumnezeu mai mult decât Maria, nu își deschide mai mult viața în fața lui, nu este mai disponibil să împlinească voința lui.

Dumnezeu vrea să locuiască în fiecare dintre noi, cu condiția să împlinim voința sa: să îl iubim pe el și pe frați. Și David voia să îi facă Domnului o casă, dar nu i s-a permis, pentru că purtase prea multe războaie (1Cr 22,7-10).

Cum să-l primim pe Isus? În Evanghelie avem multe exemple despre cei care îl caută și despre cei care îl refuză pe Isus. Nu trebuie să facem ca locuitorii Betleemului, nici ca Irod, nici ca samaritenii etc., ci ca Marta și Maria, ca Zaheu, ca Maria, mama lui Isus etc. (amintiți exemplul care vi se pare mai indicat).

Știți cum se termină Biblia? “Amin. Vino, Doamne Isuse…”. Aceasta să fie rugăciunea noastră. Aceasta să fie dorința noastră. Ce valoare are Crăciunul dacă Isus nu se oprește în casele noastre, dacă nu intră în inimile noastre? Ce să facem pentru a ne pregăti bine?

4. Exemple

Exemple de folosit în special ca punct de pornire și ca sfat conclusiv.

a) Unde locuiește Dumnezeu?

Cu această întrebare i-a uimit înțeleptul rabin pe unii oameni învățați care erau în vizită la el. Aceștia i-au răspuns:

- Ce spuneți? Dacă toată lumea este plină de gloria lui… Dumnezeu este pretutindeni!

Dar el și-a răspuns singur întrebării:

- Dumnezeu locuiește acolo unde este lăsat să intre!

b) Caut un acoperiș.

“În seara unei zile de sărbătoare, mergând singur prin orașul meu, m-am așezat pe o băncuță, cufundat în gândurile mele.

După o oră de meditație, am privit lângă mine și am rămas surprins să văd că un om stătea lângă mine. L-am salutat, apoi l-am întrebat:

- Ești străin în acest oraș?

- Da, mi-a răspuns, sunt străin în acest oraș ca și în toate celelalte… și disperat am nevoie de ajutor!

Nedumerit am întrebat:

- Ce dorești?

- Am nevoie de o casă. Am nevoie de un loc unde să mă odihnesc…

- Te rog, ia acești doi dinari și mergi să-ți cauți adăpost la un han.

A răspuns plin de amărăciune:

- Am căutat la toate hanurile, am bătut la toate porțile, dar în zadar. Sunt rănit, nu înfometat; sunt dezamăgit, nu obosit; nu caut un acoperiș, ci un refugiu uman!

Atunci am propus:

- Vrei să accepți ospitalitatea mea și să vii să stai în casa mea?

- Am bătut de mii de ori la ușa ta fără să primesc nici un răspuns – mi-a replicat cu ton sever.

- Cine ești? Am rostit încetișor, cuprins de frică.

- Sunt IUBIREA, pe care egoismul oamenilor o izgonește din toate locurile!

Zicând acestea, s-a ridicat în picioare, iar eu am văzut semnele cuielor în mâinile sale. Răvășit în toată ființa mea, m-am prosternat în fața lui și am strigat:

- Isuse!

El, plin de tristețe, a continuat:

- Lumea face sărbătoare în onoarea mea, dar Eu sunt un străin pentru toți. Nimeni nu mă primește. Vulpile își au vizuinile lor, iar păsările cuiburile lor, dar Fiul omului nu are un loc unde să-și plece capul!

În acel moment, am deschis ochii și m-am uitat în jur… Străinul plecase deja…” (G.K. Gibran, I segreti del cuore).

c) Sugestii practice

De obicei, Pruncul Isus este reprezentat cu brațele deschise. El este dispus să primească, să îmbrățișeze.

Să încercăm și noi a ne exprima dorința de a-L primi pe Isus, întinzând brațele toți laolaltă și să spunem:

- Vino, Doamne Isuse!

A întinde brațele înseamnă:

- o reînnoire spirituală, o convertire, care presupune deja o bună mărturisire a păcatelor;

- pregătirea ieslei în propria inimă și apoi în casă;

- de a face câteva fapte bune în plus, cu o intenție specială. Puțin importă că Isus s-a născut la Betleem dacă nu se naște și în inimile noastre!

d) Pomul de Crăciun

Pomul de Crăciun este un obicei care provine din nordul Europei, cu ramurile sale verzi, cu lumini și daruri, a devenit și la noi un simbol frumos și bogat al Nașterii lui Isus Mântuitorul și al prezenței sale în lume.

Este mereu verde: culoarea bradului amintește speranța că Isus a venit să semene în istoria lumii noutatea evangheliei: “Păstorilor, nu vă temeți; iată, vă anunț o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi vi s-a născut, în cetatea lui David, Mântuitorul, care este Cristos Domnul. Acesta va fi semnul pentru voi: veți găsi un copil înfășat în scutece și culcat în iesle”.

Bradul de Crăciun vine de sus, din munți, pentru a ne aminti că Fiul lui Dumnezeu “pentru noi și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer și, prin opera Duhului Sfânt, s-a întrupat în sânul Fecioarei Maria și s-a făcut om”.

Este un copac, iar lemnul său ne amintește de crucea care a marcat toată viața lui Isus, de la peștera din Betleem până la moartea sa‚ atârnând pe lemn pentru a-i atrage pe toți la sine. Este copacul care ne amintește de Pomul vieții din grădina paradisului pământesc.

Este plin de daruri și de cadouri învelite în hârtie aurită: ne amintește de harurile îmbelșugate pe care bunătatea Dumnezeului nostru a binevoit să ni le aducă, împreună cu iertarea păcatelor, și viața nouă a fiilor lui Dumnezeu. Crăciunul este sărbătoarea darurilor, rodul iubirii, dar mai cu seamă este celebrarea Darului lui Dumnezeu Tatăl făcut omenirii: Cristos, Fiul său, Domnul nostru.

Pomul de Crăciun este luminos, încărcat cu lumini splendide și multicolore. Isus este lumina lumii; cine-L urmează nu umblă în întuneric, ci cunoaște adevărul despre Dumnezeu: “Cine mă vede pe mine îl vede pe Tatăl meu” și despre om: “În misterul Cuvântului întrupat se dezvăluie misterul omului și cel care-l pătrunde devine mai om”.

Este drept până la vârf, ca o săgeată îndreptată spre cer, pentru a ne aminti că avem o dimensiune cerească și divină și un destin veșnic și nemuritor. Isus a venit pentru a ne duce înapoi la Tatăl.

Deseori este acoperit de zăpadă candidă, pentru că Cristos s-a născut din Fecioara Maria și îi iubește pe cei cu inima curată și pe făcătorii de pace. “Pace pe pământ oamenilor, pentru că Dumnezeu îi iubește”.

Dacă nu înseamnă Isus, pomul de Crăciun își pierde bucuria și splendoarea: marchează o sărbătoare fără cel sărbătorit. Pentru noi, nu există pom de Crăciun dacă acesta nu este acoperiș ieslei.

Cu pomul de Crăciun și, mai ales, cu bunătatea pe care o revarsă harul lui Dumnezeu în inimi, casa creștinilor devine, ca să spunem așa, transparentă și chiar și stelele și îngerii participă la sărbătoare.

 

* * *

 

O bucurie care se naște … și trebuie să rămână!!!

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro

Era cu puțin înainte de ora 5 dimineața și, cu excepția pașilor lenți ai preotul, în vechea bisericuță împodobită cu vitralii frumos colorate, nu se auzea nimic. Afară era încă întuneric iar frigul învăluia mica bisericuță din toate părțile. În drum spre sacristie, preotul se opri în fața Scenetei Nașterii Domnului pentru a rosti o scurtă rugăciune. Însă imediat se încruntă și se aplecă puțin pentru a privi cu mai multă atenție. În liniștea bisericii răsună atunci strigătul său de uimire. Ieslea era goală! Pruncușorul Isus … mica statuetă care îl reprezenta … dispăruse!

Din ce în ce mai agitat, preotul începu să caute peste tot: în jurul ieslei, prin sacristie. Dar nu găsi nimic. Îl chemă și pe părintele vicar, pe sacristan, pe clopotar și, mai apoi, tot comitetul bisericesc, însă statueta era de negăsit. Într-un final, clătinând din cap și schimbând priviri încărcate de tristețe, au fost cu toții nevoiți să accepte acel adevăr pe care încercau să-l evite: statueta nu se pierduse sau rătăcise pe nicăieri, ci fusese furată!

Adoptând o atitudine solemnă și sobră, preotul aduse la cunoștința enoriașilor veniți la prima Liturghie cele întâmplate, terminând predica prin a spune:

- Pruncul Isus trebuie restituit bisericii înainte ca această zi de Crăciun să ia sfârșit! El repetă această rugăminte la toate celelalte Liturghii, însă fără nici un rezultat.

Spre seara, cu chipul trist și inima îndurerată, preotul pleca la o mică plimbare pe străduțele parohiei sale. Nu făcu mulți pași că îl întâlni deja pe unul dintre cei mai mici enoriași ai săi, un băiețel de doar 5 anișori care, deși provenea dintr-o familie modestă, acum trăgea după el cu mândrie o furgonetă roșie de jucărie. Preotul, înțelegând sacrificiile care au fost necesare pentru un astfel de cadou și văzând fericirea băiețelului, se apropie de el cu intenția de a-i ura Sărbători Fericite. Însă, nu mică îi fu mirarea când observă ca acea furgonetă nu era goală, ci în ea se afla mica statuetă a pruncușorului Isus, așezată cu grijă și apărată de frigul de afară cu o mică păturică. În acel moment preotul uită de intenția sa și de urările pe care dorea să le facă și începu să-l certe pe micul băiețel pentru gestul său. Cu ochii scăldați de lacrimi, într-un mic răgaz de răsuflare a preotului, băiețelul apucă să spună:

- Părinte, dar eu nu l-am furat pe Pruncușor! Nu am făcut acest lucru sub nici o formă! M-am rugat la Isus să primesc drept cadou de Crăciun o furgonetă roșie și i-am promis că, dacă o voi primi, El va fi primul pe care îl voi plimba cu ea!

Poate părea o întâmplare hazlie povestea de mai sus, însă, din păcate, cred că ea reflectă foarte bine atitudinea nepotrivită pe care mulți dintre noi o adoptăm în trăirea Crăciunul. În urmă cu doar trei duminici începeam timpul Adventului, timp de pregătire pentru această minunată sărbătoare. Și începând acest timp, cred că fiecare dintre noi ne-am luat diferite hotărâri de a încerca să fim mai buni, mai atenți față de cei din jur, mai plăcuți lui Dumnezeu. Și până aici nimic nu este greșit, mai ales dacă am și reușit să ducem aceste hotărâri la bun sfârșit. Însă, iată-ne ajunși în ultima duminică a acestui timp de pregătire și la doar câteva zile de sărbătoarea Crăciunului păstrând parcă în inima și sufletul nostru aceeași atitudine de renunțare și sacrificiu, ce-i drept având tot mai prezentă apropiata răsplată pe care o vom dobândi. Și de fapt aici este greșeala noastră. Am trăit și riscăm să trăim și perioada sărbătorilor gândind, asemenea lui David, că noi suntem cei care îi putem pregăti un lăcaș lui Dumnezeu în mijlocul nostru ( cf. 2Sam. 7,2 ). Riscăm să credem că toate eforturile pe care le-am făcut de-a lungul postului sunt cele care ne vor îndreptăți să-l primim pe Dumnezeu sub chip de Prunc Dumnezeiesc. Însă liturgia Cuvântului de astăzi alungă orice astfel de iluzie, căci ea ne spune clar că nu suntem noi aceia care facem ceva pentru Dumnezeu, pentru a ne face vrednici de El, ci este însuși Dumnezeu acela care își manifestă iubirea și milostivirea infinită venind în întâmpinarea și în mijlocul nostru ( cf. 2Sam. 7,11 ).

Ar fi păcat să continuăm să trăim și perioada sărbătorilor cu o astfel de iluzie, neglijând ceea ce constituie, de fapt, motivul bucuriei acestor sărbători, și anume venirea lui Dumnezeu în mijlocul nostru și asumarea condiției noastre umane de către El. Și fragmentul Evanghelic pe care Biserica ni l-a propus în această zi ne face conștienți de aceeași realitate: bucuria se naște cu adevărat odată cu acceptarea planului lui Dumnezeu care se concretizează prin venirea lui în mijlocul nostru. Privind la Sfânta Fecioară Maria și urmând exemplul ei de colaborare la planul divin (cf. Lc. 1,28-38 ), vom descoperi și noi care este atitudinea care trebuie să ne caracterizeze în zilele de sărbătoare care se apropie. Pentru că privind la ea vedem cum în fața darului lui Dumnezeu nu putem decât să-l binecuvântăm pe cel care ne oferă un dar atât de minunat și să primim acest dar cu recunoștință, bucurându-ne că noi am fost găsiți vrednici de un dar atât de măreț.

Conștientizând toate acestea nu vom mai avea pretenția că noi am fi aceia care putem și trebuie să facem ceva pentru Dumnezeu, asemenea băiețelului din povestea de mai sus, ci ne vom da seama că toate realitățile aparțin lui Dumnezeu și noi nu putem decât să le primim plini de recunoștință și să ne bucurăm de ele. Altfel riscăm ca, în dorința noastră înflăcărată de a face ceva pentru Dumnezeu, să îl “furăm” din viața celor de lângă noi, pentru a-i arăta toate acele împliniri pe care le-am avut de-a lungul acestui timp de pregătire și astfel să facem ca adevărata bucurie a Crăciunului să nu mai fie simțită.

De fapt, aceasta și este adevărata bucurie care trebuie să se instaureze deja in inimile noastre: Dumnezeu vine la noi, El asumă natura noastră și astfel ne face și pe noi capabili de natura sa dumnezeiască. Acceptând această realitate și colaborând și noi, asemenea Sfintei Fecioare Maria, bucuria ne va cuprinde întreaga existență și ne va ajuta să trăim cu adevărat Crăciunul.

Într-adevăr, până să ajungem aici, am parcurs un drum care nu de puține ori a însemnat renunțare, sacrificiu, impunere a unei voințe care nu era conformă cu ceea ce ne doream noi. Însă acum toate acestea trebuie să dispară și să apară bucuria de a trăi în adevărata prezență a lui Dumnezeu. Aceasta este și vestea bună pe care sfântul apostol Paul o proclamă romanilor în cea de a doua lectură. Dar prin ei ne transmite fiecăruia dintre noi că vestea bună a venirii lui Dumnezeu între oameni este o veste care trebuie să ajungă până la marginile lumii și în inima fiecărui om.

Despre pictorul Auguste Renoir se povestește că, deși avea dureri cumplite din cauza artritei care uneori îl țintuia la pat, totuși continua să picteze. Prietenul său mai tânăr, Henri Matisse, care îl vizita aproape în fiecare zi, îl întrebă la un moment dat: – Auguste, de ce continui să pictezi când durerea te macină fără cruțare? La care Renoir răspunse simplu: – Durerea trece, frumusețea rămâne! Parafrazându-l, putem afirma și noi cu seninătate că: “Postul trece, bucuria Crăciunul, bucuria venirii lui Dumnezeu, rămâne și trebuie să rămână pentru totdeauna!

 

* * *

 

Dumnezeu nu caută casă

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Când programul nostru se ciocnește cu cel al lui Dumnezeu…

Atunci când omul se gândește la Dumnezeu, o face normal, ca David, în termeni de măreție și ostentație. Dumnezeu, în schimb, “raționează” în termeni de micime și modestie. Regele se gândește la lemnul prețios de cedru (sau la piatră), și Dumnezeu se gândește la “trup”. Omul se bazează pe putere, în timp ce Dumnezeu se bazează pe slăbiciune. Se consideră că gloria lui Dumnezeu trebuie să se manifeste cu fala bogăției. Și Dumnezeu alege calea sărăciei. Regele este preocupat să construiască o casă demnă de Dumnezeu. Și Dumnezeu este interesat să facă o casă demnă pentru poporul său.

Omul vrea să construiască. Dumnezeu dorește, mai degrabă, să trezească la viață (“Eu voi asigura după tine o descendență ieșită din trupul tău…”). Omul se grăbește, vrea să realizeze anumite inițiative, înainte de a sosi moartea. Și Dumnezeu vrea să înceapă lucrările “după” (“Când zilele tale se vor sfârși și tu vei zace cu părinții tăi, eu voi asigura…”). Apare în mod necesar un conflict între programarea umană și proiectul divin. Numai o creatură – Maria din Nazaret – a acceptat ca proiectul propriu să dispară în cel al lui Dumnezeu.

“Dumnezeu o vrea” sau “El nu intră în ea”?

Mi se pare că-l văd pe David, în timp ce ia măsurile pentru templul care trebuie să întreacă, în imensitate și splendoare, toate celelalte “concurente”. Și Dumnezeu îl constrânge să… ia măsurile misterului. Din fericire regele are un consilier din stofa lui Natan, care mai întâi sprijină planurile sale, dar apoi are onestitatea să se răzgândească, admițând că a greșit, și nu ezită să-i arunce în față că Dumnezeu nu este de acord, Dumnezeu vrea altceva, ba mai mult El însuși va realiza ceva de neînchipuit.

Din păcate, și în istoria recentă, nu totdeauna Cel Atotputernic a reușit să abată vreun puternic dintr-un anumit turn să întreprindă opere colosale – și chiar grosolane – pentru a satisface, sub acoperirea slavei date lui Dumnezeu, ambițiile proprii.Și pentru că nici un consilier religios nu a avut curajul profetic elementar să-i aducă la cunoștință că nu era cazul de a construi “o casă demnă de Dumnezeu” când oamenii nu posedau “o casă demnă de om”. Nu totdeauna omagiile pe care le dăm Domnului sunt pe placul Lui. Nu rareori, indivizii cei mai periculoși pentru cauza credinței sunt cei care afirmă în mod peremptoriu că “Dumnezeu o vrea”, o formulă sub care se pot ascunde atrocități, fanatisme, sete de putere, mândrie deșartă, deliruri de măreție, și – lucru foarte grav – lipsă de bun gust.

Cine știe dacă va supraviețui o rasă de profeți capabili cel puțin să avertizeze: “Dumnezeu nu intră în ea!” “Gândurile mele nu sunt gândurile voastre, / căile mele nu sunt căile voastre – oracolul Domnului” (Is 55, 8). Am putea continua: “Gusturile voastre nu sunt în mod necesar gusturile mele. / Pietrele voastre nu sunt pentru mine, pentru că Eu aleg pietre vii. / Programările voastre nu coincid cu planurile mele. / Previziunile voastre nu au în mod obligatoriu girul meu. Mai mult, adesea mă distrez să le dezmint zgomotos. Ia informații în această privință de la un oarecare Iona, profet împotriva voinței sale. / Pretenția voastră apare ridicolă dacă este raportată la intențiile mele”.

Desigur. Dumnezeu continuă să aibă nevoie de om. Dar are nevoie, mai ales, de indivizi care cel puțin “bănuiesc” că El dorește mereu altceva. Maica Domnului a înțeles un lucru fundamental: Dumnezeu nu te cheamă pentru a realiza ceea ce ai tu în cap. Dumnezeu cheamă pentru a cere “altceva” de la tine. Cine știe dacă vom reuși să ne convingem că propunerile le face Dumnezeu. Și că propunerile noastre sunt legitime numai în măsura în care, intrând în conflict și chiar ciocnire cu ale sale, acceptăm să dispărem. De multe ori, ca în cazul lui David, adevăratele propuneri apreciate de Dumnezeu sunt cele care sunt puse la o parte, sau cel puțin sunt puse în discuție.

Dumnezeu nu se grăbește ca să fie întemnițat

David nu bănuiește că Domnul nu este grăbit să fie închis într-un templu, oricât de solemn ar fi. Preferă cerul liber, strada, viața în mijlocul poporului său. Regele nu-și imaginează că și Dumnezeu are “slăbiciunile” sale, cultivă nostalgiile. De fapt, deplânge timpul fericit în care mergea la păscut cu el, îl urmărea în existența sa aventuroasă, așa cum odată însoțise poporul nomad pe cărările precare ale deșertului.

Dumnezeu are o vocație nomadă, chiar dacă toți l-ar voi sedentar (în cer sau pe pământ). Și astăzi Domnul ar putea repeta fiecăruia dintre noi: “Oare tu îmi vei construi o casă pentru ca eu să locuiesc în ea?” Deci, nu vă grăbiți să-l așezați într-o iesle, o statuetă în mijlocul altor statuete. El iubește mișcarea. Dorește “să iasă” cu tine. Vizitează piața, se amestecă cu lumea, întră la locul de muncă, se apropie de cineva, stă la masă cu familia ta, vrea să cunoască pe prietenii tăi, să discute problemele tale.

Condu-l să umple singurătatea vreunui bătrân, să asculte plânsul unui om disperat, să aștepte într-o cameră de spital, să se confunde cu harababura copiilor într-un parc de jocuri, să se întâlnească cu cineva în casa imigranților, să cerceteze vreun cartier mizerabil, să arunce o privire în vreo baracă. Și observă că Lui nu-i plac vizitele “oficiale”. Vrea să adune surprize. Este hotărât să vadă realitatea așa cum este. Nu are încredere în itinerarele fixate de alții “din motive de siguranță”. El vine “din motive de nesiguranță”.

Nu. Nu-ți interzice – mobilizând un oarecare profet din rasa lui Natan – să pregătești o iesle. Îi place și Lui, în special dacă nu este prea deosebită de cea originală. Dar întipărește-ți bine în minte că ieslea îți slujește ție, nu Lui. Tu ai nevoie de ea. El nu s-a născut într-o iesle. Din fericire nu au avut timp s-o pregătească. Și nici nu a venit în mijlocul nostru pentru a fi stabilit și păzit într-o biserică. Maria, după vestirea îngerului, nu i-a făcut o iesle. A ieșit îndată din casă. A mers în călătorie. Găzduindu-l în sânul ei, l-a purtat imediat afară.

Singura care a înțeles că Fiul lui Dumnezeu nu s-a întrupat pentru a fugi de lume. Dimpotrivă, a părăsit clauzura cerului pentru a veni în mijlocul oamenilor. Singura care a intuit că “locul” lui Dumnezeu este strada. Singura care și-a dat seama că Emanuel (Dumnezeu-cu-noi) este un Dumnezeu fără casă, dar care nu acceptă să fie un Dumnezeu fără om. De aceea, nu caută o casă, ci îl caută pe om.

Ciliciul perplexității

“…Revelarea misterului ascuns de secole eterne, dar descoperit acum”. Totul constă în a înțelege “modul” acestei descoperiri, al acestei “ieșiri” din tăcere. Discursul se leagă strâns de cel al casei, pe care l-am dezbătut acum. Și aici alegerile lui Dumnezeu prezintă diferențe față de perspectivele noastre. Pentru a explica toate acestea, de această dată nu recurg la exegeți de profesie. Mi se pare, de fapt, deosebit de luminoasă o pagină din Ernesto Balducci:

“În scrisoarea lui Paul este o aluzie la “tăcerea de secole eterne”, la “misterul ascuns”. Este un mod extrem de eficace de a-l prezenta pe Dumnezeu, pentru că eliberează raportul nostru cu El de acea prezumție, de acea locvacitate în care se cade adesea când ne declarăm credincioși. Dacă este un aspect care astăzi este dificil de tolerat, cel puțin mi se pare, la credincioși, este prezumția lor de a oferi lumii soluția problemelor care preocupă pe toți, ca și cum a fi de partea misterelor lui Dumnezeu ar da credincioșilor mai multă competență în fața lumii.

Noi am fost instruiți de experiența personală și colectivă că înțelepciunile improvizate ale oamenilor de credință au creat mai multe necazuri decât altceva. Soluțiile prezentate în numele lui Dumnezeu adesea nu erau decât presumții personale, disimulate sau mascate da fanatism. În realitate credința este mereu gata de a recunoaște că Dumnezeu este un Dumnezeu tăcut și că propunerile sale cu privire la noi nu le cunoaște nimeni. Ceea ce crezusem că este o cărare a lui Dumnezeu s-a revelat după puțini pași o cărare a nebuniei noastre și oamenii pe care i-am crezut trimiși de Dumnezeu s-au manifestat apoi oameni din stofa noastră, incapabili de a călăuzi speranțele noastre spre porturile drepte.

Eu personal țin să sugerez această atitudine de mare respect pentru tăcerea lui Dumnezeu, care înseamnă, pe plan personal, renunțare la prezumția de a o face pe mijlocitorii dintre Dumnezeu și lume. Ce își propune Dumnezeu, noi nu știm. Ceea ce s-a manifestat în Isus Cristos, în intensitatea sa, conține desigur toate răspunsurile la problema viitorului lumii, dar este vorba de răspunsuri care rămân învăluite în mister. Adevărata credință are o pudoare, rezervă, perplexitate pe care Maria le mărturisește în fața îngerului. Maria nu este slujitoarea fanatică, ea nu zice: Dumnezeu o vrea! Cu lipsă de promptitudine și imediat. Între misterul lui Dumnezeu și ea este o suspiciune, perplexitate și întrebare, în sfârșit o dimensiune umană care dă chiar și credinței o modestie, o politețe, o măsură care o fac acceptabilă ca stimul, ca indicație, ca ipoteză chiar și pentru conștiințele care n-o împărtășesc.

Este un punct de trecere care mă împinge să subliniez pentru a evita riscul, tipic al momentelor de nesiguranță, de a ne apuca cu fanatism sectar de prima propunere care ne este făcută în numele lui Dumnezeu. Cine crede mult în Dumnezeu vorbește puțin de El, cine întreabă de secretele sale nu le strigă de la fereastră. Este o intimitate cu Dumnezeu căruia îi place să se ascundă în tăcere. Aceasta este prima lege a raportului de credință, în special, o repet, într-un timp ca acesta. Noi care avem prezumția de a putea mărturisi o credință autentică, trebuie să privim cu o dublă neîncredere la fanatismele religioase care sunt gata mai mult sau mai puțin să izbucnească în lume. Nu trebuie să-l adăugăm pe al nostru.

Credința este opusă fanatismului pentru că fanatismul nu este decât un subiectivism nesocotit și incorigibil care se revarsă, care se colectivizează, și se acoperă pe sine însuși cu sigiliul lui Dumnezeu instrumentizându-l în slujba pasiunilor individuale și colective. Credința adevărată este opusă: acceptă ciliciul perplexității, al întrebării. Credința nu este locvace care răspândește oriunde secretele cunoscute din confidența cu Dumnezeu. Preferă tăcerea”.

Unica posibilitate care ne rămâne este imposibilul

Cum este posibil? Nu cunosc bărbat…” Noi, răsturnând afirmația Maicii Domnului, am putea spune: “Cum este posibil? Cunosc omul…” Tocmai pentru că cunoaștem omul, știm că anumite lucruri rămân imposibile. Cunoaștem slăbiciunea noastră, limitele noastre, mizeriile noastre, incapacitățile noastre, lenea și rezistența noastră, lașitățile și ipocriziile noastre.

Cunoaștem răul care este în lume, în formele sale cele mai înghețate. Cunoaștem omul, și deci lipsa sa de omenie. Cunoaștem, de multe ori, greutatea Bisericii, contradicțiile sale, întârzierile sale, frica și ezitările sale, comportamentele nu totdeauna evanghelice ale reprezentanților săi. Din păcate, cunoaștem omul. Cunoaștem funcționarea rea a omului. Cunoaștem decepțiile în serie pe care ni le procură omul.

Cunoaștem lipsa sa de încredere. Și de aceea suntem convinși că este mai bine să renunțăm la anumite programe, să uităm anumite vise. “Nu este posibil, pentru că la mijloc este omul”. Dar greșeala noastră este tocmai aici. A ne limita să facem calculul posibilităților umane, înseamnă confirmarea imposibilității a celor mai multe din acțiunile sale. Perspectiva se schimbă radical, în schimb, când “îl cunoaștem” pe Dumnezeu.

Atunci, trebuie să constatăm că imposibilul este de partea noastră. Atunci când Maria aude afirmația că “nimic nu este imposibil la Dumnezeu”, cedează: Iată-mă, sunt slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău” Adică: “Să vină imposibilul”

Maria din Nazaret se pune la dispoziția nu a posibilului, ci a imposibilului. Cine știe dacă ne dăm seama că pe lista imposibilităților noastre – o listă care, cu trecerea anilor, se lungește enorm – este suficientă înscrierea cifrei misterului lui Dumnezeu, și atunci toate programele noastre și calculele judicioase sunt răsturnate și coloana lucrurilor imposibile devine coloana lucrurilor posibile, care trebuie absolut făcute…

În situațiile în care ne găsim personal, în realitatea deprimantă a lumii de astăzi, atunci când Biserica ne dezamăgește, trebuie să ne convingem că imposibilul este unica posibilitate de mântuire. Cunoscând omul, chiar și posibilul devine imposibil. Dar, atunci când Dumnezeu este prezent, termenii problemei sunt inversați. Deci, toate căile, de acum, sunt împiedicate. Imposibilul devine singura cale posibilă.

 

* * *

 

Duminica a IV-a din Advent (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Felix Roca jr.
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 21 decembrie 2008

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.