Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a III-a din Post
Anul A (B, C)

Lecturi:
Exod 17,3-7
Romani 5,1-2.5-8
Ioan 4,5-42

Ioan 4,5-42

A venit, așadar, într-o cetate din Samaria, numită Sihar, aproape de ținutul pe care Iacob l-a dat fiului său, Iosif. Acolo era fântâna lui Iacob. Atunci, obosit fiind de drum, Isus s-a așezat la fântână. Era pe la ceasul al șaselea. A venit o femeie din Samaria ca să scoată apă. Isus i-a spus: “Dă-mi să beau!” Discipolii lui plecaseră în cetate ca să cumpere de mâncare. Așadar, femeia samariteană i-a zis: “Cum, tu, care ești iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?” De fapt, iudeii nu aveau legături cu samaritenii. Isus a răspuns și i-a zis: “Dacă ai fi cunoscut darul lui Dumnezeu și cine este acela care îți spune «Dă-mi să beau», tu ai fi cerut de la el și el ți-ar fi dat apă vie”. Femeia i-a spus: “Doamne, nici nu ai cu ce scoate apă, iar fântâna este adâncă; de unde, deci, ai apa vie? Nu cumva ești tu mai mare decât părintele nostru, Iacob, care ne-a dat fântâna și a băut din ea el, fiii lui și turmele lui?” Isus a răspuns și i-a zis: “Oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar pentru cel care bea apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică”. I-a zis femeia: “Doamne, dă-mi această apă ca să nu-mi mai fie sete și să nu mai vin aici să scot”. El i-a zis: “Du-te și cheamă-l pe bărbatul tău și vino aici!” Femeia a răspuns și i-a zis: “Nu am bărbat”. Isus i-a spus: “Bine ai zis «Nu am bărbat», pentru că ai avut cinci bărbați și cel pe care îl ai acum nu este bărbatul tău. În privința asta ai spus adevărul”. Femeia i-a zis: “Doamne, văd că tu ești profet. Părinții noștri s-au închinat pe muntele acesta, iar voi spuneți că la Ierusalim este locul unde trebuie să te închini”. Isus i-a spus: “Femeie, crede-mă că a venit ceasul când nu îl veți adora pe Tatăl nici pe muntele acesta, nici la Ierusalim. Voi adorați ceea ce nu cunoașteți. Noi adorăm ceea ce cunoaștem, pentru că mântuirea vine de la iudei. Însă vine ceasul – și chiar acum este – când adevărații adoratori îl vor adora pe Tatăl în duh și adevăr, căci și Tatăl astfel de adoratori își caută. Dumnezeu este duh și cei care îl adoră, în duh și adevăr trebuie să-l adore”. Femeia i-a zis: “Știu că vine Mesia, care este numit Cristos. Când va veni, el ne va învăța toate”. Isus i-a zis: “Eu sunt, cel care îți vorbesc!” Tocmai atunci au ajuns discipolii lui. Și se mirau că vorbește cu o femeie. Dar nimeni dintre ei nu i-a zis: “Ce cauți?” sau: “De ce vorbești cu ea?” Atunci, femeia și-a lăsat urciorul, a plecat în cetate și le-a spus oamenilor: “Veniți și vedeți omul care mi-a spus tot ce am făcut. Oare nu este acesta Cristos?” Ei au ieșit din cetate și au venit la el. Între timp, discipolii îl rugau: “Rabbi, mănâncă!” Dar el le-a zis: “Eu am de mâncat o mâncare pe care voi nu o cunoașteți”. Așadar, discipolii ziceau unii către alții: “Oare i-a adus cineva de mâncare?” Isus le-a zis: “Hrana mea este să fac voința celui care m-a trimis și să împlinesc lucrarea lui. Nu spuneți voi: «Mai sunt încă patru luni și vine secerișul»? Iată, eu vă spun, ridicați-vă ochii și priviți lanurile că sunt albe pentru seceriș. Deja secerătorul își primește plata și adună roadele spre viața veșnică, pentru ca semănătorul să se bucure la fel cu secerătorul. Căci în aceasta se adeverește cuvântul: «Unul este semănătorul, altul secerătorul». Eu v-am trimis să secerați ceva pentru care nu v-ați ostenit. Alții s-au ostenit, iar voi ați intrat peste munca lor”. Mulți dintre samaritenii cetății aceleia au crezut în el pentru cuvântul femeii care a mărturisit: “Mi-a spus tot ce am făcut”. Așadar, când au venit la el, samaritenii l-au rugat să rămână la ei, iar el a rămas acolo două zile. Și cu mult mai mulți au crezut pentru cuvântul lui. Îi spuneau femeii: “Nu mai credem pentru cuvântul tău, căci noi înșine am auzit și știm că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Petru Tamaș

 

* * *

 

Darul lui Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Din orice chin, afară de cel din iad, se naște o minune și din ea se descoperă chipul lui Dumnezeu.

Ercole Andreazzi (Lugano din Italia), mort de TBC în sanatoriul din Leysin în anul 1930, a fost crescut într-un mediu liberal, anticlerical. Tatăl său, dentist de profesie, a voit să-i dea o educație atee riguroasă. În anul 1924, Ercole se afla la Milano, urmând Politehnica spre a deveni inginer. Senin, vesel și sănătos, se lăuda printre studenți: Sunt mulțumit că sunt ateu. Boala îl silește să-și întrerupă studiile și să meargă la un sanatoriu. Aici o întâlnește pe domnișoara Pina Piccioli, bolnavă și ea tot de TBC, cu studiile terminate, dar foarte credincioasă. Cu credința ei plină de bunătate și iubire a reușit să-l convertească. Primește prima sfântă Împărtășanie și devine un apostol pentru tatăl său. Iată ce i-a scris într-o bună zi: Dorința mea cea mai vie este ca tu să primești și să trăiești credința. Altădată, arătând o fotografie unui prieten de când era student, i-a zis: Sunt chiar eu. Atunci nu știam nimic, nici chiar că sunt ignorant. Acum sunt bolnav și nu voi avea niciodată ceea ce doream atunci. Dar l-am găsit pe Dumnezeu. Mi se părea, când eram ateu, că religia catolică este o jignire adusă libertății individuale, că te face sclavul anumitor dogme, dar acum îmi dau seama că ea mi-a adus adevărata libertate de care odinioară eram atât de mândru, dar care, de fapt, nu era decât o sclavie a instinctelor, pe când adevărata libertate constă în a urma învățătura creștină, fiindcă numai așa se eliberează și se întărește acela care este cu adevărat suflet și duh, pe care Dumnezeu l-a pus în noi și este cel mai aproape de el (G. Ernani, Un uomo, una donna e Dio). Era necesar un chin, o suferință, ca să se nască o minune, o convertire de care se bucură și îngerii cerului mai mult decât de nouăzeci și nouă de drepți care n-au nevoie de convertire (cf. Lc 15,10).

Din setea poporului ales se naște minunea apei din stâncă (lectura I-a), iar din setea lui Isus de la fântâna lui Iacob se naște femeia apostol, samariteana și toți acei pe care ea i-a adus la Isus și au crezut în el (lectura a III-a) formând un nucleu bisericesc de valoare. Din foamea poporului s-a născut minunea manei din pustiu și învățătura ei minunată: Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu (Mt 4,4), care i-a adus lui Isus prima victorie asupra Ispititorului, prima victorie a spiritului asupra materiei, semnul unei vieți noi care se va instaura în noul popor al lui Dumnezeu.

Ce minune se poate naște din setea și foamea noastră, din postul nostru de bunăvoie?

Dacă din suferințele involuntare ale setei a ieșit apa din stâncă, fiindcă au stors mila lui Iahve, dacă din foamea involuntară a ieșit mana, dacă dintr-un TBC involuntar s-a născut un sfânt, dintr-un post voluntar, dintr-o rugăciune, dintr-o pomană, dintr-o suferință involuntară dar acceptată din iubire ca venind din mâna Tatălui, oare ce minune poate ieși?

Sfântul Paul ne-o descrie clar: Dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat (lectura a II-a).

Ce face în noi Duhul Sfânt?

Afară de faptul că numai prin el noi îi putem spune lui Dumnezeu Abba-Tată (Gal 6,4), el creează în sufletul omului o dorință nouă și oferă șapte daruri ca mijloace pentru a o realiza: dorința vieții veșnice care are la bază credința, speranța și iubirea.

Duhul Sfânt din suflet îl ajută pe cel credincios să-l cunoască tot mai bine pe Cristos, să se identifice cu el în a-l preamări pe Tatăl. Cunoașterea lui Cristos nu este un rezultat al studiului sau al științei. Apostolii, care au trăit totuși câțiva ani alături de Isus, nu au ajuns la o cunoaștere adevărată a Învățătorului lor decât la Rusalii. Prin studiu și meditație putem ajunge la cunoașterea lui Buddha, Confucius etc., dar pentru a ajunge la cunoașterea lui Isus numai Duhul Sfânt ne poate susține ca să ajungem la cunoașterea adevărului și prin el să putem da mărturie (cf. In 15,26).

Mai există un adevăr în cunoașterea lui Isus care nu se potrivește cu confuzia timpului nostru. Evanghelia după sfântul Ioan vorbește despre cei care sunt născuți din Dumnezeu (In 1,12-13). A-l cunoaște pe Isus așa cum vrea Dumnezeu înseamnă a porni de la Isus, nu de la om. Omul, care pornește la cunoașterea lui Isus de la el însuși, nu se poate înălța la nivelul cunoașterii prin credință (Achile Degeest). Numai Duhul Sfânt este acela care ne zămislește cunoașterea și ne ajută să ne naștem fii adoptivi ai lui Dumnezeu, cu capacitatea de a-l cunoaște pe Isus Cristos, adică de a trăi viața cea nouă prin el, fiindcă numai el o are în toată plinătatea omenirii și dumnezeirii într-o singură persoană divină. Numai în acest caz omul credincios poate spune cu sfântul Paul: Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine (Gal 2,20). Viața nouă este cunoașterea autentică a lui Isus și ea este opera Duhului Sfânt.

După cum ne dăm seama, iubirea lui Dumnezeu nu rămâne exterioară omului, dar pătrunde în adâncul, în însăși esența sufletului nostru prin Duhul Sfânt și aici face să apară, așa cum ne asigură Mântuitorul însuși, un izvor de apă vie, după asemănarea lui Dumnezeu, precum a prezis și profetul Ieremia (2,13). Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu însuși ar fi mort, ar fi un cadavru spiritual infinit, dar prin Duhul Sfânt el se revarsă, umple inimile credincioșilor cu Isus, umple universul cu noi ființe și face fericită veșnicia celor din cer.

Prin darul Duhului Sfânt, Dumnezeu Tatăl își arată adevărata față de tată, de iubire și ne dă ceea ce are mai scump, ne dă sufletul din sine.

Noi ce suntem în stare să-i dăm în schimb?

Oamenii au cerut apă și pâine prin revoltă împotriva lui și Dumnezeu le-a dat.

Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său în lume pentru a cerși cu blândețe și cu cea mai profundă smerenie un pahar cu apă – Dă-mi să beau - și a trebuit să aștepte cu răbdare până să primească apa de la femeia samariteană. În schimb, Isus i-a dăruit apa vie, darul Duhului Sfânt, care a umplut-o de bucurie, de o bucurie debordantă, care s-a revărsat și peste samaritenii din jurul ei.

Postul ne cere, nu numai să renunțăm, dar să ne și forțăm pentru a lărgi inima noastră ca, primindu-l pe Duhul Sfânt, să avem de unde să împărțim darurile lui și celor din jur pentru a fi fericiți în viața cea nouă. Cristos însuși rabdă de sete de bunăvoie și renunță la hrana adusă de apostoli, ca lărgindu-și sufletul său omenesc, primind iubirea Duhului, să o reverse din belșug asupra samaritenilor. Mulți samariteni din orașul acela au crezut în Isus, pentru cuvântul femeii: “Mi-a spus tot ce am făcut”.

Recunoașterea păcatelor: Mi-a spus tot ce am făcut este o acțiune apostolică. Prin recunoașterea păcatelor sale, samariteana deschide samaritenilor calea spre Cristos. O spovadă bună poate obține, nu numai o reconciliere personală, dar și pentru mulți alții o lumină călăuzitoare spre Isus.

Și încă ceva deosebit care ne determină să ne întrebăm: De ce Isus spune numai samaritenei: Eu sunt Mesia? Au încercat cărturarii, fariseii și arhiereii, ba chiar ucenicii săi și alții să-i smulgă această mărturie și n-au reușit. Samariteana nu-i cere, ci îi spune doar: Știu că vine Mesia, care se numește Cristos; când va veni, el ne va spune toate, și Isus îi zice: Eu, care vorbesc cu tine, sunt acela. Care este secretul acestei destăinuiri? Samaritenii se dușmăneau cu iudeii. Isus, ca iudeu, nu avea nici o șansă să le vestească mântuirea, nu-l acceptau. Acolo unde n-a avut acces Isus, a avut femeia samariteană care i-a deschis calea. Iubirea divină găsește întotdeauna mijlocul cel mai potrivit pentru a le duce și dușmanilor vestea cea bună. Isus o câștigă pe samariteană de partea sa prin smerita cerere de a-i da să bea. Comportamentul lui Isus ne vădește că pe dușmani îi putem câștiga numai prin smerenie.

Trebuie să postim cu smerenie, ca să găsim calea împăcării cu toată lumea, chiar și cu dușmanii, fiindcă acesta și numai acesta, Isus, el singur este mântuitorul lumii.

 

* * *

 

Duminica a III-a din Postul Mare

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

De multe ori viața are dificultățile ei, iar dacă acestea se întâmplă să vină asupra noastră chiar mai multe deodată, atunci s-ar putea să simțim că nu avem destulă tărie pentru a le face față. În acele momente, cum ar fi moartea unei rude apropiate, a unui copil, sau poate pierderea locului de muncă, cum se întâmplă des în ultima vreme, deci în aceste momente, dacă nu avem o credință tare care să ne susțină, atunci este foarte greu să răzbatem. Sau se poate întâmpla ca să ne pierdem chiar încrederea în Dumnezeu și să spunem: “Dacă Dumnezeu este atotputernic și în același timp este și bun de ce permite ca să mi se întâmple aceste lucruri?”.

În aceeași situație s-a aflat și poporul israelit în drumul său prin pustiu spre țara promisă. Deșertul este locul dificultăților prin excelență: adesea lipsește hrana și apa, în timpul zilei căldura devine insuportabilă iar noaptea adesea este foarte frig, fiarele sălbatice umblă după pradă etc. Trecând prin această probă poporul israelit a ajuns să murmure împotriva lui Dumnezeu și a lui Moise. Una dintre aceste răzvrătiri ne este descrisă în lectura întâi a duminicii de astăzi, pe care tocmai am ascultat-o. Lectura este luată din cartea Exodului, cartea cea mai importantă a Vechiului Testament, în care ni se descrie eliberarea poporului evreu de către Dumnezeu din Egipt și conducerea acestuia în țara promisă, țara Canaanului. Deși Dumnezeu se arătase un Dumnezeu puternic în fața evreilor, atunci când “cu mână întinsă și cu braț puternic” i-a scos din țara Egiptului, totuși aceștia, când ajung în dificultăți, aproape că nu mai au încredere în Dumnezeul lor, în atotputernicia și milostivirea acestuia. Călătoreau de mai multe zile și nu găsiseră nici o oază, nici un izvor unde să-și adape vitele și să-și potolească setea. Atunci, așa cum se întâmplă deseori când trebuie găsit un țap ispășitor, s-au răsculat împotriva lui Moise și, implicit, a lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu pentru a-i ajuta să redobândească încrederea într-însul, nu acționează după dreptatea sa care cerea să-i pedepsească, dar după milostivirea și iubirea sa și le oferă apă de băut chiar din stâncă. Și este interesant de observat cum Dumnezeu îi poruncește lui Moise ca acesta, cu bastonul cu care a lovit apele Nilului, să lovească și stânca de la Horeb. Astfel le-a dovedit evreilor că el este același Dumnezeu puternic care i-a eliberat din țara Egiptului, care poate să facă orice pentru dânșii și care rămâne fidel promisiunilor făcute în ciuda infidelității lor.

Așa cum spuneam la început și nouă ni se poate întâmpla să ajungem în dificultăți, să fim asaltați de diferite probleme. Însă, să nu credem că le putem rezolva singuri doar cu puterile proprii, așa cum au încercat să facă evreii în pustiu. Dumnezeu, chiar dacă ni se pare ascuns în aceste momente, el rămâne totuși acela care ne întărește și care ne dă putere de a răzbate pe drumul vieții, drum ce nu este presărat întotdeauna numai de flori. El e acela care poate să scoată apă chiar și din stâncă dacă este nevoie; e suficient numai ca noi să-i cerem acest lucru și să nu ne îndoim nici o clipă de bunătatea și milostivirea sa.

Această apă izvorâtă din stâncă este semnul prezenței providențiale a lui Dumnezeu în mijlocul poporului său, prezență ce se face simțită încontinuu în diferite moduri. Atunci când israeliții ajung să se întrebe: “Oare Domnul este într-adevăr în mijlocul nostru?”, el le arată că este prezent prin semnul apei ce izvorăște din stâncă. De aceea, apa care a izvorât din stâncă a rămas pentru evrei semnul vieții și al mântuirii pe care Dumnezeu le oferă oamenilor. Profetul Ieremia îl va numi pe Dumnezeu “izvor de apă vie” (Ier 2,13) iar tradiția rabinică a considerat întotdeauna stânca din care a izvorât apa ca un simbol al lui Dumnezeu. Sfântul Paul, în prima sa Scrisoare către Corinteni face referință la această tradiție spunând că evreii au băut cu toții din stânca spirituală care era Cristos (cf. 1 Cor 10,4). Pe aceeași linie se înscrie și Isus Cristos atunci când ne vorbește despre apa vie pe care el o dă acelora care cred în el (In 4), discurs care ne este prezentat în Evanghelia duminicii de astăzi.

Isus străbătea cu ucenicii săi Samaria pentru a se îndrepta spre Galileea și ajung la o cetate numită Sihar, înaintea căreia era o fântână foarte veche pe care tocmai patriarhul Iacob o săpase. Și fiindcă era amiază ucenicii au intrat în cetate să cumpere alimente iar Isus a rămas să se odihnească la fântână. Tocmai atunci a venit o femeie samariteană să scoată apă, iar lui Isus fiindu-i sete i-a cerut să-i dea apă să bea. Femeia s-a mirat de faptul că el, evreu, a intrat în vorbă cu ea, o samariteană. Trebuie menționat faptul că samaritenii și iudeii trăiau pe atunci în dușmănie din motive religioase, ceea ce se mai întâmplă din păcate și în zilele noastre. Însă Isus nu ține cont de acest lucru și intră în dialog cu femeia, căci pentru Dumnezeu nu există oameni superiori sau inferiori, favorizați sau marginalizați. Pentru el toți oamenii sunt egali deoarece așa au fost creați de dânsul.

Apoi, pornind de la acest fapt obișnuit, acela de a-i cere să bea apă, Cristos o conduce pe samariteană să descopere “darul lui Dumnezeu” care este tocmai el, cel care oferă omului apa vie, dătătoare de viață. Însă, în timp ce Isus se face cunoscut femeii vorbindu-i despre realități ce depășesc această lume, ea rămâne totuși la suprafață, la nivelul cuvintelor și nu înțelege ceea ce Cristos vrea să-i spună. Dovadă ne este răspunsul ei: auzind despre apa vie din care, dacă omul bea nu va mai înseta niciodată, ea îi cere lui Isus: “Doamne, dă-mi această apă ca să nu mai însetez și să nu mai trebuiască să vin aici să scot!”.

Dar ce este această apă despre care ne vorbește Isus? Sau mai precis, cine este această apă despre care el ne vorbește? Mai târziu, când Isus va merge la Ierusalim de Sărbătoarea Corturilor, el se va exprima în același mod: “Dacă însetează cineva să vină la mine și să bea. Cel ce crede în mine, după cum a zis Scriptura: râuri de apă vie vor izvorî din pieptul lui” (In 7,37-38). Iar Evanghelistul Ioan adaugă: “Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe care aveau să-l primească aceia care cred în El” (In 7,39). Așadar, această apă vie nu este altceva decât Duhul Sfânt pe care Cristos ni l-a dăruit prin moartea sa pe cruce și prin învierea sa glorioasă. Duhul Sfânt ne conduce “la tot adevărul” adică ne face să-l înțelegem și să-l cunoaștem mai bine pe Isus Cristos și opera sa de mântuire în favoarea lumii. Femeia samariteană, întărită de Duhul lui Cristos, a reușit până la urmă să înțeleagă cine este Cristos, căci ea îi spune: “Doamne, văd că tu ești profet!” (In 4,19). Ba mai mult, Isus i se revelează total spunându-i că acela care vorbește cu dânsa este Mesia. Atunci femeia, uluită și, în același timp, fascinată de ceea ce tocmai aflase, lasă găleata la fântână și fuge în cetate pentru a-i înștiința și pe ceilalți despre aceasta. Locuitorii cetății veniră la Isus și î-l rugară să mai rămână la ei. Și Isus rămase acolo încă două zile, învățându-i.

Și noi am primit această apă dătătoare de viață atunci când, la Sfântul Botez, am fost înmormântați cu Cristos pentru a reînvia împreună cu el la o viață nouă. Atunci am fost spălați de această apă preasfântă și curățați de toată întinarea noastră. Atunci Cristos a trimis Duhul său Sfânt asupra noastră, care mai apoi, la Sfântul Mir, și-a revărsat cu îmbelșugare bogăția harurilor sale peste noi. Să nu fim zgârciți în generozitate și să răspundem darului pe care Dumnezeu ni-l face printr-o credință statornică și printr-o viață conformă cu această credință. Dacă suntem însetați, dacă simțim nevoia unei hrane spirituale ce depășește îngustimea și vremelnicia acestei lumi, atunci să alergăm cu încredere la Cristos și el va răspunde din plin acestei dorinți a noastre. Căci El, așa cum ne spune Sf. Paul în lectura a doua a duminicii acesteia, pe când noi eram păcătoși, la timpul hotărât de Dumnezeu a murit pentru noi (cf. Rm 5,6). Dumnezeu și-a arătat astfel dragostea lui pentru noi prin faptul că ni l-a dăruit pe Fiul său și pe Duhul Sfânt. Astfel Apostolul poate spune că suntem în pace cu Dumnezeu, adică avem pacea sa, datorită Domnului nostru Isus Cristos. El, care a murit pentru noi, ni l-a dăruit pe Duhul Sfânt ca prim rod al învierii sale. Iar Duhul Sfânt, care este dragostea dintre Tatăl și Fiul în sânul Preasfintei Treimi, a revărsat în noi dragostea sa divină. Sfântul Paul ne spune: “Dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat” (Rm 5,5). Această dragoste divină în noi este izvorul întregii noastre vieți religioase. Ea ne face să vedem lucrurile cu alți ochi, cu ochii credinței și ne conduce la cunoașterea tot mai profundă a lui Isus Cristos. Această dragoste ne face capabili de a-l iubi pe Dumnezeu, de a-l adora “în spirit și adevăr”, după cum ne-a spus Cristos în Evanghelie, adică de a ne lua în serios credința și de a o trăi în mod autentic.

În fiecare dintre noi există o sete și o foame sufletească după realitățile spirituale, sete și foame care nu pot fi satisfăcute de bunurile acestei lumi. Rămâne la latitudinea fiecăruia dintre noi dacă vom ști sau nu cu ce să astâmpărăm această sete și această foame. Dumnezeu ne oferă astăzi învățătura sa și ne invită, asemenea samaritenei, de a cunoaște “darul lui Dumnezeu”, adică de a-l accepta și de a-l primi pe Isus Cristos în viața noastră. Să răspundem acestei invitații plini de curaj și de disponibilitate, căci numai el ne poate potoli setea noastră sufletească: “Cine va bea din apa pe care i-o voi da eu nu va mai înseta niciodată, căci apa pe care i-o voi da eu se va transforma în el în izvor de apă curgătoare spre viața veșnică” (In 4,14).

Vasile Ciobanu

 

* * *

 

Duminica a III-a din Postul Mare

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Există în cartea Deuteronomului una dintre cele mai frumoase constatări pe care Vechiul Testament le-a făcut vreodată față de providența divină și anume: Moise spune poporului ales: “S-a mai auzit vreodată ca un Dumnezeu să fie atât de aproape de popor, cum este Dumnezeul nostru atunci când îl chemăm?” (Dt 4,7) Parafrazând această constatare, putem să ne spunem și noi: s-a mai făcut vreodată un gest de iubire mai mare decât acela al lui Cristos, care a murit pe cruce pentru mântuirea noastră?

Suntem în perioada Postului Mare și mai mult ca oricând suntem invitați să adâncim misterul credinței noastre. Este momentul cel mai potrivit ca fiecare dintre noi să ne întrebăm despre identitatea noastră.

După ce în duminicile precedente am avut ocazia să-l însoțim pe Cristos în timpul celor patruzeci de zile de post în pustiu și apoi pe muntele unde a avut loc schimbarea la față, astăzi liturgia cuvântului ne propune spre aprofundare darul lui Dumnezeu; apa vie, semnul prezenței lui Dumnezeu în mijlocul nostru.

Prima lectură, luată din cartea Exodului, descrie minunea săvârșită de Moise la poalele muntelui Horeb. Asemenea lui Abraham, care odinioară ieșise din țara sa pentru a merge într-o țară necunoscută, poporul evreu iese din Egipt, eliberat de Dumnezeu “cu braț puternic și cu mână tare” (Dt 26,8) și începe pelerinajul credinței în pustiu. Idealul “țării unde curge lapte și miere” (Ex 3,8) trebuia să treacă prin surprizele deșertului: prin foame, sete, războaie. Deșertul a fost din totdeauna locul imprevizibilului.

După ce au făcut experiența lipsei de hrană, evreii simt acum lipsa apei. Mai mult, această lipsă conduce la o alta mai mare și anume, la lipsa încrederii că Dumnezeu mai este în mijlocul poporului. Încă era proaspăt evenimentul trecerii Mării Roșii, evenimentul prepelițelor și al manei și acum are loc o nouă intervenție din partea lui Dumnezeu.

Văzând că Moise este în strâmtorare, Dumnezeu îi poruncește să ia bastonul cu care lovise apele Mării Roșii și să lovească stânca din care va curge apa atât de necesară poporului în acel moment. Dacă lipsa apei de până acum a fost pentru evrei semnul că Dumnezeu i-a abandonat, apa care izvorăște din stânca dură este semnul prezenței lui Iahve.

În ansamblu, viața omului este într-un risc continuu, este un drum în deșert cu toate dificultățile pe care le presupune. Într-o astfel de situație, poate mulți se întreabă: “Mai este oare Dumnezeu în mijlocul nostru?” Ne mai ascultă oare Dumnezeu rugăciunile?

Ca și poporul ales din pustiu și noi suntem aleși prin botez să facem parte din noul popor al lui Dumnezeu, care este Biserica. Dacă evreilor li se promisese o țară unde curge lapte și miere, nouă ni s-a făcut promisiunea vieții veșnice.

Apa care a manifestat prezența lui Dumnezeu în mijlocul poporului evreu, este pentru noi Isus Cristos. Cuvintele lui, “Iată eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor” (Mt 28,20), ne garantează prezența sa mântuitoare printre noi, mai ales în sacramente și în cuvântul său. Întrebarea poporului ales în pustiu “oare mai este Dumnezeu în mijlocul nostru?” nu mai are pentru noi nici un sens, deoarece răspunsul definitiv este în Isus Cristos și am auzit acest lucru în evanghelia de astăzi.

În drum spre Galileea, Isus se oprește în cetatea Sihar din Samaria, lângă fântâna lui Iacob. Aici are loc dialogul cu femeia samariteană. Isus îi spune: “Dă-mi să beau”. Samariteana rămâne uimită: “Cum, tu, iudeu, ceri de la mine care sunt femeie samariteană?” Isus însă, nu ține cont de greșelile istoriei, cunoscut fiind faptul că iudeii nu erau în relații bune cu samaritenii, pe el îl interesează persoana, pentru a o conduce la mântuire. Dialogul capătă acum un caracter alegoric: “Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu și cine este cel ce îți spune «Dă-mi să beau», tu ai fi cerut de la el și el ți-ar fi dat apă vie”. Uimită și mai mult, samariteana îi cere această apă pentru a nu mai înseta niciodată, dar Isus îi descoperă mizeria morală în care trăia, ceea ce i-a mărit și mai mult credința, că în fața ei este o persoană deosebită, un profet. De la simbolismul apei, dialogul capătă un caracter mai profund. Samariteana se arată tot mai interesată de cunoașterea lui Dumnezeu, a modului în care se poate aduce cult lui Dumnezeu. Noutatea pe care o aduce Isus este că lui Dumnezeu trebuie să i te închini în spirit și adevăr. Cultul exterior care era la templu trebuia să devină interior, mai exact, Dumnezeu nu mai are nevoie de jertfele de carne, care se aduceau la templu, ci de jertfe ale inimii. Dialogul culminează cu descoperirea adevăratei identități a lui Isus, care este Mesia și am auzit cum femeia a plecat în cetate și le-a spus celor de acolo că l-a întâlnit pe Mesia, iar ei au venit la el.

Importanța acestui dialog constă în faptul că Isus se revelează femeii samaritene și prin ea întregii Samarii. Revelarea este progresivă: mai întâi, Isus este pentru samariteană un iudeu, apoi este profetul și în cele din urmă este Mesia.

Isus continuă și astăzi dialogul său cu omul. În acest dialog, omul, creștinul, este chemat să-și descopere identitatea sa. Întrebările lui fundamentale: Cine sunt? Încotro mă îndrept? Cine este Isus Cristos pentru mine? își găsesc răspunsul lângă fântâna lui Iacob. Samariteana și-a dat seama că era o femeie păcătoasă, dar descoperind că în fața ei îl are pe Isus Cristos, Mesia, în interiorul ei are loc o transformare radicală. Era momentul când harul lui Dumnezeu o prelucrase și-i dăduse o nouă identitate.

Într-un oarecare spital, un bolnav povestește: “Aveam douăzeci și patru de ani când m-am căsătorit. Credeam că voi duce o viață fericită, însă sunt treizeci de ani de atunci și cred că m-am înșelat. În acest timp nu mi-am găsit niciodată fericirea”. După doi ani de la căsătorie am avut un copil și apoi au urmat alții patru, dar nici așa viața mea nu s-a schimbat. Îmi înecam nefericirea în băutură și scandaluri, iar acum, într-un accident, mi-am pierdut ambele picioare. Ce să mai spun? Să mă răzbun? Pe cine? Singura mea speranță este la Dumnezeu, pe care până acum l-am înșelat de atâtea ori. Îi promit că de acum nu-l voi mai dezamăgi niciodată. După doi ani de suferință grea, bolnavul a trecut senin în viața veșnică. Ce se întâmplase? În toți acești treizeci de ani petrecuți până la accident, soția și copii nu au contenit să se roage pentru întoarcerea lui. După accident, tatăl spunea soției și copiilor: “De acum munciți voi că de rugat mă voi ruga eu”.

În fața unei astfel de realități ar trebui să ne examinăm cu toții și să ne întrebăm care este locul pe care îl ocupă Dumnezeu în viața noastră? Fericirea nu constă numaidecât în anumite distracții, nici numai în anumite bunuri materiale, cum căuta omul despre care am vorbit adineauri, însă fericirea cea mai mare este să te știi iubit de Dumnezeu și acest fapt este prezentat într-o manieră deosebită de apostolul Paul în cea de-a doua lectură luată din Scrisoarea către Romani. “Pe când eram încă neputincioși – ne spune Apostolul – Cristos a murit pentru noi, niște nelegiuiți”.

Moartea lui Cristos în acest sens nu înseamnă eșec, nu înseamnă lașitate, ci victorie asupra morții. “Unde este moarte biruința ta? Unde este moarte ghimpele tău?” (1Cor 15,54) va spune apostolul Paul corintenilor atunci când le vorbea despre învierea morților. “Dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare rămâne singur, iar dacă moare aduce rod bogat” (In 12,24).

Rodul morții și învierii lui Cristos este Duhul Sfânt, este reconcilierea definitivă a omului cu Dumnezeu, este viața veșnică. Poate mulți vor spune: “Da, Cristos a murit pentru noi, și ce rost are acest lucru dacă viața noastră este aceeași, cu bucurii rare și trecătoare și cu necazuri dese”. Să nu uităm însă un lucru: Cristos a trăit aceeași viață ca și noi, afară de păcat, cu bucurii, dar mai ales cu necazuri. Datorită acestui fapt Cristos a dat valoare vieții, a dat valoare suferinței. Suferința nu mai este efectul păcatului, așa cum o considerau vechii evrei, ci pentru cei care au credință este generatoare de speranță, conduce la mântuire. Dacă Cristos a ajuns în glorie prin suferință, noi nu putem ajunge altfel. Iubirii pe care Dumnezeu a arătat-o față de noi, prin mântuirea înfăptuită de Isus Cristos, trebuie să i se răspundă cu iubire.

O atitudine ca a evreilor în deșert ar compromite numele nostru de creștini. Pentru a-i convinge de prezența sa în mijlocul lor, Dumnezeu le-a oferit apă din stâncă, nouă astăzi, pentru a ne convinge de prezența sa în mijlocul nostru, Dumnezeu ne-a oferit nu numai apa, care este Duhul Sfânt, dar și stânca, pe Isus Cristos.

Spuneam la început că Postul Mare este perioada cea mai potrivită să ne întrebăm despre identitatea noastră. Este momentul să ne deschidem inimile și să vorbim cu Isus, să-i încredințăm lui toate problemele vieții noastre. Să ne lăsăm mângâiați de Duhul Sfânt și să ne încurajăm reciproc în speranța la care ne cheamă credința noastră. Dorința noastră de a-l cunoaște și a-l iubi pe Dumnezeu să fie ca aceea a sfântului Augustin: “Te-am gustat, Doamne și acum îmi este foame și sete de tine!” Ne este foame și sete de fericire? Să alergăm la izvorul harului, să alergăm totdeauna la Dumnezeu și să nu ne împietrim inimile, ca evreii de altă dată în pustiul de la Meriba.

Felician TIBA

 

* * *

 

Duminica III din Postul Mare (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Poporul a suferit de lipsa apei și a cârtit împotriva lui Moise zicând: “De ce ne-ai scos din Egipt, ca să ne omori de sete pe noi și pe fiii noștri și turmele noastre?”… Domnul i-a spus lui Moise: “Treci înaintea poporului… și ia în mână toiagul cu care ai lovit Nilul și pornește. Iată, eu voi sta înaintea ta acolo, pe stâncă, la Horeb, iar tu lovește stânca și va ieși din ea apă ca să bea poporul.” Moise a făcut așa înaintea ochilor bătrânilor lui Israel. Și a numit locul acela Massa și Meriba pentru răzvrătirea fiilor lui Israel și pentru că îl ispitiseră pe Domnul zicând: “Oare este Domnul în mijlocul nostru sau nu?” (Ex 17,3-7)

Incidentul pe care textul nostru îl relatează are loc la puțin timp după trecerea, pe cât de minunată pe atât de neașteptată, a Mării Roșii. Descotorosit de egipteni, Israel pornește prin pustiu către Pământul Făgăduinței. Ne-am putea imagina că, după toate câte a făcut Dumnezeu pentru el, Israel ar trebui să fie plin de recunoștință și de supunere. În realitate lucrurile vor sta cu totul altfel. A fost de ajuns ca poporul să fie încercat de sete pentru ca să se revolte deja împotriva lui Dumnezeu, ba chiar să se și întrebe dacă Domnul este în mijlocul lor. Iar Dumnezeu le arată, și nu o dată, dacă mai era nevoie, că este în mijlocul lor: îi ajută să însănătoșească apele amare ale unui lac ca să poată bea pentru ca mai apoi să-i conducă la o oază cu multe izvoare (Ex 15,27), le dă mană, acea hrană pe care o vor avea la îndemână pe toată durata călătoriei (Ex 16). În sfârșit, printr-un geste spectaculos Moise, la porunca lui Dumnezeu, face să iasă din piatră seacă in izvor de apă bogată și proaspătă pentru ca poporul, din nou însetat și din nou răzvrătit, să bea. Cu alte cuvinte Dumnezeu este nu numai Eliberatorul ci și Sursa vieții și a binelui poporului.

Nu seamănă oare comportamentul nostru față de Dumnezeu cu cel al poporului călător spre Pământul Făgăduinței? Recunoaștem noi oare lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu în viața noastră cotidiană? Cu ce inimă prim noi darul lui Dumnezeu?

Isus a ajuns într-o cetate a Samariei, numită Sihar… Era acolo fântâna lui Iacob. Așadar Isus, ostenit de drum, ședea pe marginea fântânii. Era în jurul amiezii. A venit o femeie din Samaria să scoată apă. Isus i-a zis: “Dă-mi să beau”… I-a spus femeia samariteană: “Cum tu, iudeu fiind, ceri să bei de la mine, femeie samariteană?”… A răspuns Isus și i-a zis: “Dacă ai ști darul lui Dumnezeu și cine este cel care-ți spune, Dă-mi să beau, tu însăți i-ai fi cerut și ți-ar fi dat apă vie.” (In 4,5-42)

În episodul întâlnirii lui Isus cu femeia samariteană lângă fântâna lui Iacob, Mântuitorul este prezentat ca însetat, nevoit să ceară apă de la o femeie pe care o vede pentru prima dată. Dialogul care se înfiripă între ei produce o profundă răsturnare de situație. Utilizând un limbaj alegoric Isus scoate la iveală în femeia din fața lui o “sete” pe care doar El o poate ostoi. Într-adevăr, viața tumultoasă a femeii samaritene (care a fost femeia a cinci bărbați) arată că nimic din ceea ce ea caută nu o satisface. De-a lungul dialogului lor ea va descoperi în bărbatul de lângă fântână mai întâi un profet (v. 19), pentru ca mai apoi să recunoască în El pe Mesia (v29), care îi dă pe față trecutul fără a o umili, și împreună cu concitadinii săi recunoaște pe Mântuitorul lumii (v. 42). Isus, se descoperă a fi “noul izvor de viață veșnică”.

Duminica a III a Postului Mare ne invită să căutăm în adâncul nostru care sunt nevoile noastre, așteptările noastre, cele mai profunde și mai vitale. Dacă ni s-a întâmplat să ne înșelăm aidoma femeii samaritene, Isus ne îndreaptă atenția către El, singurul “izvor de apă vie” care “ostoiește sete de viață veșnică”.

 

* * *

 

Duminica a III-a din Postul Mare

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Liturgia din această duminică este axată în întregime pe marea pagină din Ioan 4: întâlnirea lui Isus cu samariteana.

Problema care se pune este următoarea: citim textul complet, sau forma scurtă? Preferabil este să se citească textul complet: orice excludere din această pagină din Ioan face să se piardă ceva din bogăția sa… Dar atunci va fi și mai necesar ca lectura să fie făcută bine, astfel încât să “țină trează” atenția comunității. Eventual s-ar putea să ne gândim la o scurtare de tip diferit de cea prevăzută de lecționar: de exemplu, citind integral prima parte a textului lung, până la: “I-a spus Isus: Eu sunt cel care-ți vorbesc”. Oricum, alegerea va fi făcută, ținând cont de expunerea care se intenționează să se facă la omilie și în raport cu fizionomia fiecărei adunări creștine.

“În acele zile, poporul suferea de sete din cauza lipsei apei…” (prima lectură).

Poate că nimeni dintre noi, sau foarte foarte puțini știu ce înseamnă literalmente, “a suferi de sete”. Toți avem apă potabilă în casă și multe alte băuturi la dispoziție: vin, bere, lapte, coca-cola, whisky… Poate că nu am trăit niciodată într-adevăr setea: acea ne-voie atotputernică și vitală a organismului care cere apă. Poate că nici nu știm să apreciem suficient apa: acest umil, simplu și minunat element al naturii, sinonim cu viața pe pământ.

În acea zi, israeliții “l-au pus la încercare pe Domnul, spunând: este Domnul în mijlocul nostru, sau nu este”?

Viața în pustiu este dură. Drumul libertății, locul încercării, unde lipsesc multe dintre siguranțele umane, unde trebuie să știi să suferi și să aștepți și să perseverezi în așteptarea imprevizibilului din partea lui Dumnezeu.

Pustiu, drum, sete… La care se adaugă și acea întrebare între rugăciune și blasfemie: “Este Domnul în mijlocul nostru, sau nu este”? Imagini care sunt deschise și referitor la viața noastră: pustiul suprapopulat al orașelor noastre, drumul inexorabil al zilelor și anilor, setea niciodată stinsă a dorințelor noastre mereu noi… Și acea întrebare în inimă, între credință și necredință, între încredere și scepticism: dar oare există într-adevăr în mijlocul nostru Dumnezeu? Da, sau nu?

“Dacă ai ști darul lui Dumnezeu…” spune Isus samaritenei; și ne spune și nouă Ioan prin Evanghelia sa și prin relatarea pe care am ascultat-o O relatare care trebuie citită și meditată ca un fel de mare parabolă, unde fapte și personaje devin simboluri de situații și experiențe care ne privesc pe toți personal.

Isus cere de băut de la o femeie samariteană. Femeia se miră, pentru că “iudeii nu au relații bune cu samaritenii”; ucenicii se miră că Isus “discută cu o femeie”… Dar Isus nu ține cont de prejudecățile religioase sau sociale.

Adevăratul motiv de uluire este un altul: el constă în faptul că Isus cere ca unul care are nevoie, în timp ce în realitate numai el poate să dea ceea ce toți avem nevoie. pentru că există în noi toți o “sete” profundă și ascunsă, pe care nici o realitate din această lume nu o poate umple cu adevărat. Întâlnirea cu Cristos este cea care ne face să desco-perim această sete și în același timp ne-o poate umple.

În viața noastră de credință, trebuie să se fi întâmplat sau trebuie să se întâmple ceva similar a ceea ce i s-a întâmplat samaritenei: un personaj în care, din multe aspecte, ne putem recunoaște un pic noi toți.

O femeie care simte povoara activităților și preocupărilor zilnice (trebuie să meargă și să scoată apă…); o femeie neliniștită, mereu nesatisfăcută, mereu în căutarea a ceva nou, mereu deziluzionată de varii experiențe… Cei cinci bărbați ai ei mai puțin ultimul care nu-i este bărbat, sunt ca un simbol al acelei căutări continui de fericire care pare să găsească în iubire ceea ce este cel mai frumos din ceea ce poate oferi viața; cu specificarea că apoi i se experimentează limitele și descoperă cu tristețe că nici aceasta nu este suficientă pentru a da adevărata fericire… Se vrea ceva mai mult, ceva diferit…

Acest “ceva” este descoperit de samariteană, într-o clipă, în persoana lui Isus. Un om diferit de cei pe care-i întâlnise până atunci. Un om care “citește înlăuntru”, chiar și ceea ce cineva ar voi să ascundă; și care totuși nu judecă și nici nu condamnă. Un om care vorbește despre Dumnezeu în afara tuturor schemelor convenționale. Un om care propune un mod diferit de a vedea viața și problemele ei. Un om care oferă un răspuns diferit și mai frumos tuturor acelor “de ce” care ne chinuie…

În fața acestui om, samariteana uită de setea ei, își lasă vasul la fântână și aleargă în oraș pentru a comunica și altora descoperirea sa: “Veniți și vedeți…”. Descoperirea lui Isus-Mesia devine mai importantă decât orice altceva. Întâlnirea personală cu Cristos prin credință schimbă totul. Nu că Isus ar schimba lumea cu josu-n sus; dar el este capabil să ne schimbe pe noi dinăuntru, și datorită acestei schimbări totul apare diferit. A-l întâlni pe Cristos și a recunoaște în el pe “Mântuitorul” înseamnă a descoperi că “Domnul este într-adevăr în mijlocul nostru”, adică Dumnezeu ne este într-adevăr aproape și prieten.

“Dacă ai ști darul lui Dumnezeu și cine este cel care-ți spune: Dă-mi să beau… el ți-ar fi dat apa vie…”.

Această apă vie pentru setea noastră este cuvântul lui Cristos; este el însuși, întrucât este revelarea iubirii lui Dumnezeu; și este darul Duhului Sfânt, ca principiu activ de comuniune cu Dumnezeu. Acel Duh prin care “iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre”, garanție a unei “speranțe care nu deziluzionează” (lectura a doua).

 

* * *

 

“Un izvor de apă care țâșnește pentru viața veșnică”

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Biserica se naște din apă.

Am afirmat în duminica trecută că, pentru a-l găsi pe Cristos în plenitudinea sa, nu avem voie să-l căutăm în sfera noastră personală, ci în sfera lui universală, care este Biserica. Biserica este opera lui Cristos și poartă amprenta Creatorului. Această amprentă o găsim, dacă intrăm în Biserică prin apa botezului și ne încadrăm total în viața ei. Lecturile de la liturgia cuvântului ne ajută, nu numai să înțelegem mai profund încadrarea noastră în Revelație, dar ne dă chiar harul de o trăi din plin.

Să pornim spre fântâna lui Iacob. Ea a fost făcută de acest patriarh spre a avea apă pentru fiii și turmele sale, fiind folosită dinainte de anul 1600 î.C. și până la 500 d.C… Dar în “cheie scripturistică” fântâna lui Iacob reprezintă Vechiul Testament cu capacitățile și valorile sale.

Apa își are simbolul său.

Cartea Genezei ne arată chiar de pe prima pagină că apa a fost ambientul în care Duhul Sfânt a făcut să apară viața pe planeta noastră (Gen 1,2.20). Apa din stâncă (Lectura I) are menirea să mențină în viață pe cei care au traversat Marea Roșie ca pe uscat. Aspirația poporului israelit era de a ajunge în țara cu izvoare și râuri bogate în apă (Deut 8,7). Însuși Mesia era prefigurat de profetul Ezechiel ca un templu din care iese apă care se revarsă spre toate cele patru colțuri ale lumii aducând o rodnicie de vis (cf. Ez 47,1 ș.u.). Profetul Ieremia îl numește pe Dumnezeu “Izvor de apă vie” (Ier 2,13), iar tradiția rabinică a considerat întotdeauna stânca din care a izvorât apa ca pe un simbol al lui Dumnezeu. Bazat pe această tradiție, sfântul Paul spune că evreii au băut cu toții din stânca spirituală care era Cristos (cf. 1Cor 10,4), făcând din el “cheia Bisericii”, este fântâna de “apă vie” a Noului Testament, deoarece glasul apei ieșite din coasta lui Isus de pe cruce (cf. In 19,34) ne dă siguranța că Dumnezeu este în mijlocul nostru și ne spune: vă iubesc.

Isus vine la fântâna lui Iacob spre a demonstra samaritenilor, și nu numai, că el este mai mare decât Iacob și ei își pot ostoi setea la un nou “Izvor de apă vie”, deoarece el singur are în sine toate comorile de har ale înțelepciunii și ale științei (Col 2,3) și pe care el singur le poate oferi, potolind setea omenirii după infinit (Evanghelia zilei).

Poporul israelit, în drumul său spre “țara promisă”, își punea problema fundamentală: “Este Dumnezeu în mijlocul nostru sau nu?” Răspunsul da le-a venit odată cu apa din stâncă.

Isus este Emanuel adică “Dumnezeu cu noi” și trebuie să-și confirme existența sa în mijlocul lumii până la sfârșitul veacurilor. Evanghelia ne arată cât l-a costat pe Isus efortul de a-și pune amprenta dumnezeirii sale pe sufletele oamenilor, ca existența sa să rămână perceptibilă în istorie. Mai întâi vine obosit la fântâna lui Iacob spre a se arăta, nu atât mai mare decât Iacob, ci chiar decât Moise. Moise, în fața stâncii, pe care Dumnezeu i-a cerut să o lovească cu toiagul, se îndoiește că ar putea să iasă apă din piatră și lovește de două ori (Num 20,11). Îndoiala îl va exclude pe Moise de a intra în “țara promisă”. Isus, “începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2) nu se îndoiește că dintr-o lume păcătoasă poate ieși Biserica sa împodobită ca o mireasă pentru Mirele ei. “Samariteanca este imaginea Bisericii” (Sfântul Augustin, Comentar asupra Evangheliei sfântului Ioan). Isus lovește cu cuvântul său blând în stânca samaritenei, care se arată mai dură decât stânca de la Massa și Meriba: “Cum ceri să bei, tu care ești iudeu, de la mine, care sunt samariteană?” În acțiunea de formare a Bisericii sale Isus n-a acceptat polemica, în care a încercat să-l tragă samariteanca, ci el însuți o atrage în dialog, pornind de la un avans: “Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu și cine este cel ce ți-a zis: Dă-mi să beau, ai fi cerut de la el și ți-ar fi dat apă vie”. Pentru realizarea operei sale, folosind forma dialogului care este o manifestare a înțelegerii și iubirii, Isus trece peste normele tradiționale de dușmănie dintre iudei și samariteni, trece peste obiceiul, deși nescris, care considera ca “timp pierdut” faptul ca un rabin să stea de vorbă cu o femeie, și își urmează planul cu migală, descoperindu-i că el este Mesia și deține “apa vie”.

Când femeia samariteană începe să înțeleagă acest lucru, cere. La cererea ei, Isus ia inițiativa profetică printr-o cunoaștere supra-umană și-i arată că, pentru a primi ceea ce a cerut, i se cere o conduită morală elementară: fidelitatea în căsătorie, care îi lipsește. Isus îi cere această conduită morală: “Mergi și cheamă pe bărbatul tău!”, fiindcă tocmai căsătoria avea să stea ca imagine a unirii lui cu Biserica sa (cf. Ef 5,31-32).

Când samariteanca înțelege că, lipsindu-i această conduită morală elementară, nu poate primi “apa vie”, fiindcă profetul cere ceea ce Dumnezeu vrea, caută un refugiu în închinarea de pe muntele Garizim, pe care ea o aduce lui Dumnezeu ca toți ceilalți buni samariteni sau iudeii de la templul din Ierusalim. Isus îi arată că închinarea este bună, indiferent unde se închină omul, dar mântuirea, iertarea păcatelor, “vinde de la iudei”, de la el și de la ucenicii săi, care vor primi această misiune în mod solemn (cf. In 20,22-23).

Tot discursul lui Isus nu-i decât o “cheie misionară” pentru Biserică. El pornește de la un iudeu călător obosit, trece la un domn bogat, de la domn la profet, de la profet la Mesia, de la Mesia la mântuitorul întregii omeniri prin iudei, adică prin Biserică: “Eu vă zic, iată, ridicați ochii voștri și priviți câmpiile, că sunt albe pentru seceriș… Eu v-am trimis să secerați ce n-ați muncit voi”. Munca voastră să aibă ca model ceea ce vedeți că fac eu!

Samaritenii cer “apă vie” și Isus rămâne la ei două zile, după care ei mărturisesc: “Acesta este Mântuitorul lumii”. Deci, Dumnezeu este cu noi și prețuiește sufletele noastre.

“Noi nu vom fi în stare niciodată să iubim banii noștri, așa cum Isus a iubit sufletele noastre” (sfântul Ioan Gură de Aur), ba chiar niciodată nu ne vom putea iubi pe noi înșine așa cum ne iubește Isus.

În cea de-a doua lectură, apostolul Paul ne asigură de această prezență, fiindcă: “Îndreptățiți prin credință, noi suntem în pace cu Dumnezeu” și “am obținut, prin mijlocirea credinței, acces la acest har în care ne aflăm”, deoarece “pe când noi eram încă păcătoși”, (adică condamnați să nu iubim și să nu fim iubiți), departe de “apa vie”, de izvorul iubirii, fiind după chipul și asemănarea satanei, cu inimi de stâncă dură, Cristos ne-a scos din această stare jalnică și ne-a făcut capabili de a iubi și de a fi iubiți, asemenea samaritenei, care, din iubire față de acela care i-a deschis ochii spre a cunoaște “apa vie”, dătătoare de viață veșnică, nu numai că îi dă de băut lui Isus, dar îi lasă toată găleata cu apă și fuge să-i aducă pe concetățenii ei la acest “izvor de apă vie”.

Apostolul insistă asupra gratuității credinței, fiindcă “darul” se face acelora pe care îi iubim. Și dacă Dumnezeu ne dă în dar credința, ne dă viața sa divină, acest lucru pune în evidență iubirea lui nemărginită față de om.

Pe drumul Crucii, Cristos are trebuință de apă. Când a fost obosit, samariteanca i-a oferit găleata. Isus ne cere un pahar cu apă și nouă. “Acela care va da de băut un pahar cu apă, adevăr grăiesc vouă: nu-și va pierde plata sa” (Mt 10,42).

Dar bogatului din Evanghelie, care nu a dat săracului Lazăr nici firimiturile care cădeau de pe masa sa și de care se bucurau și câinii, ajuns să se roage pentru o picătură de apă spre a-și răcori limba arsă de flăcările iadului, nu i s-a dat (cf. Lc 16,24).

În acest timp de post, eu ce i-am oferit lui Isus?

De pe înălțimea Crucii îmi spune: “Mie-e sete” (In 19,28), adică: “Dă-mi să beau!”

 

* * *

 

Cum are loc convertirea

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Setea poate fi fizică sau spirituală. Adesea este de ambele feluri, ca în cazul femeii fără nume a cărei întâlnire cu Isus la fântâna lui Iacob ne-a dat pasajul evanghelic de astăzi. Fizic ea este însetată, însetată de apă, și această sete o aduce la fântână în fiecare zi. Dar și spiritual este însetată, o sete interioară care o poartă de la un bărbat la altul și pentru care nu poate găsi astâmpărare. În momentul în care îl întâlnește pe Isus se află la a șasea sa căsătorie, și totuși îi poate spune lui Isus: “Nu am bărbat”, arătând că probabil îl căuta deja pe cel de-al șaptelea. Numerele au adesea o semnificație în interpretarea biblică. Potrivit simbolismului biblic al numerelor, șase este un număr al imperfecțiunii, al lipsei, al deficienței. Femeia aflată la al șaselea bărbat este, așadar, într-o situație de lipsă.

Șapte, pe de altă parte, este un număr al perfecțiunii, al împlinirii, al finalității și al suficienței. Isus vine la această femeie ca al șaptelea bărbat din viața ei. Ea se deschide în fața Lui și în cele din urmă experimentează satisfacerea tuturor dorințelor sufletului ei, potolirea totală a setei ei spirituale. Nu acest fel de experiență ne-o dorim pentru noi înșine și pentru toți ceilalți în această perioadă a Postului Mare? De aceea ar putea fi util să ne oprim asupra mecanismului acestei profunde întoarceri în viață pe care o numim convertire. În primul rând persoana în cauză trebuie să fie dispusă să își depășească limitele. Societatea umană se organizează stabilind limite, granițe – naționale, etnice, religioase, de sex. Isus ne arată în Evanghelia de astăzi că pentru a ajunge la ceilalți și a crea condițiile necesare pentru convertire, trebuie să ne pregătim să înfruntăm aceste limite stabilite de oameni și să dărâmăm zidurile prejudecăților. Așa ceva a făcut Isus pentru a ajunge la această femeie.

Conform convențiilor acelor vremuri, evreii nu trebuiau să interacționeze cu samaritenii. Zidurile prejudecății construite pe baza etniei și religiei îi ținea separați. Isus a depășit aceste limite când i-a cerut de băut femeii, după cum arată reacția ei: “‘Cum, tu, care ești iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?’ De fapt, iudeii nu aveau legături cu samaritenii” (Ioan 4,9). Și aceasta nu e totul. Era și împotriva normelor morale ale acelor vremuri ca un bărbat să intre în vorbă cu o femeie într-un loc public. Și totuși Isus are aici, cu această femeie, cel mai lung dialog pe care îl întâlnim în toate cele patru Evanghelii, fapt care nu a trecut neobservat pentru apostoli: “Tocmai atunci au ajuns discipolii lui. Și se mirau că vorbește cu o femeie. Dar nimeni dintre ei nu i-a zis: ‘Ce cauți?’ sau: ‘De ce vorbești cu ea?’” (Ioan 4,27). Dacă Isus ar fi respectat limitele impuse de tradiție nu ar fi avut cum să treacă de un nivel superficial în discuția cu femeia, ceea ce ar fi condus invariabil la rezultate superficiale.

Să mai observăm că, spre deosebire de mulți dintre evanghelizatorii vremurilor noastre, Isus nu a încercat niciodată să condamne, să amenințe sau să intimideze femeia. Tot ce încearcă să facă este să invite (v. 7), să provoace (v. 10) să o susțină (v. 17), încercând cu răbdare să îi lumineze îndoielile, în termeni foarte clari. De ce exercită Isus un asemenea impact asupra femeii? Pentru că pentru prima oară în viața ei întâlnește un bărbat care o înțelege cu adevărat. În emoția ei uită de vasul cu apă și de setea ei fizică (și la fel face și Isus) și aleargă în sat ca să îi cheme pe săteni să vină să vadă “omul care mi-a spus tot ce am făcut” – probabil primul bărbat care să o cunoască atât de bine fără să o respingă. Înainte să ne dăm seama, convertita a devenit o misionară, aducându-i pe alții la Isus și la experiența plină de bucurie a convertirii.

Înainte să încheiem reflecția noastră despre povestirea evanghelică, aș dori să ne gândim la cuvintele celorlalți săteni samariteni pe care femeia îi aduce la Isus. Ei îi spun femeii: “Nu mai credem pentru cuvântul tău, căci noi înșine am auzit și știm că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii ” (4,42). Vedem că există două etape în procesul de a crede sau a te converti: a. a crede datorită la ceea ce ne-a spus cineva despre Isus, și b. a crede pentru că am ajuns noi înșine să îl cunoaștem personal pe Isus. Postul Mare este perioada în care Biserica îi invită pe toți copiii ei care încă cred pe baza puterii mărturiei altcuiva să vină personal la Isus și să creadă, nu pentru că cineva le-a spus, ci pentru că l-au cunoscut și au experimentat personal iubirea Lui în viețile lor.

 

* * *

 

Cine a săpat acea fântână?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Cuvintele spun altceva…

Miezul zilei. Umbra profundă a fântânii, liniile impunătoare ale Munților Garizim și Ebal care ies în relief pe fundalul unui cer cristalin, și aerul sufocant din jur. Femeia a așezat ulciorul pe margine. Și ar fi vrut să se elibereze astfel de oboseala sa, de greutate, de golul pe care îl simte în interior (poate greutatea este cu atât mai zdrobitoare, cu cât mai mare este golul). Străinul este obosit ca și ea. Îi este sete ca și ei. Străinul este puțin ciudat, pentru că își ia libertatea de a vorbi cu o femeie. Un iudeu diferit de ceilalți, care se înjosește să ceară de băut unei dușmance, o renegată, care aparține unui popor “bastard”.

Convorbirea înaintează obositoare, printre rezistențele, neîncrederea și ocolișurile femeii. Apa reprezintă o temă obligatorie. Dar el răstoarnă cu dezinvoltură pozițiile, din cerșetor devine cel ce oferă, făcând aluzie la un dar misterios, la un secret ale cărui chei numai el le deține. Convorbirea se lărgește. Se mai vorbește de apă, dar pare să nu mai fie acea apă de acolo. El se referă la un izvor, care însă nu mai are nimic de a face cu acea fântână. Atinge argumentul setei, totuși este o altfel de sete. Folosește cuvintele tuturor, dar ea are impresia că acele cuvinte acoperă un conținut care este necunoscut.

Limbajul este cel obișnuit. Și totuși El se referă la altceva. Folosesc aceeași limbă. Dar înțeleg lucruri diferite.

Nu oglinda…

La întâlnirea cu femeia din Samaria se poate surprinde o anumită pedagogie a lui Cristos. Aș vrea să subliniez, pe urmele unor fine observații ale lui Jean Marc Chappuis, unele aspecte semnificative. Isus nu oferă samaritencei o oglindă, în care să se poată privi și cel puțin să simtă repulsie. Nu-i prezintă o oglindă acuzatoare: “Vezi cât ești de mizerabilă… Cât de distrusă este existența ta…” Îi pune înainte, în schimb,o icoană. Icoana a ceea ce poate fi, a unei frumuseți de atins, rupând crustele care desfigurează chipul ei autentic.

Fiecare dintre noi, în fața unei oglinzi, recită rolul lui Narcis. Se oprește la contemplarea sinelui, atât pentru a se admira, cât și pentru a se detesta. Și astfel se blochează. Isus nu-i întinde lui Narcis o oglindă care să-i permită să fie și mai narcisistic. Îi întinde o icoană, adică o imagine inedită, splendidă, de unde omul poate să ia existența și dorința unei autodepășiri, chemarea la o metamorfoză neauzită. Nu este vorba, pentru el, de a restaura omul vechi, de a-i reda posibilitatea de a funcționa mai bine sau mai rău, ci de a face să se nască omul nou. Astfel face cu Nicodim. Așa cu Samariteanca.

Aceasta este tactica preferată de Isus: să sape în inima omului, să-l facă să fie conștient de nostalgiile sale secrete, să descopere dorința sa cea mai radicală, să facă să izvorască, aproape să explodeze dorința, să-i descopere posibilitățile sale. Isus nu numai că satisface așteptările omului. Mai întâi, se obligă să le trezească. Înainte de a satisface setea sa cea mai adevărată, o provoacă. Nu se limitează să răspundă omului, dar vrea să-l facă să cunoască, să dilate dorințele sale, să lărgească orizonturile sale, să-l poarte dincolo de așteptările sale.

Omul trebuie să se măsoare după proiectul lui Dumnezeu, nu să-l constrângă pe Dumnezeu după proiectul său redus. Iacob s-a limitat să sape o fântână, la care trebuie să se întoarcă de fiecare dată pentru a scoate apă. Isus sapă o fântână în interiorul creaturii. O fântână care devine izvor nesecat de “apă vie”. Izvorul este în interiorul fiecăruia, și devine principiu interior de cunoaștere, iubire, rodnicie.

Mai întâi oferta, apoi denunțarea

Isus, înainte de toate, a oferit apa vie. A făcut propunerea sa. Și numai după ce a satisfăcut dorința neașteptată, a denunțat femeii păcatele sale, mai mult a constrâns-o pe ea însăși să le declare. Mai întâi descoperă frumusețea darului său, apoi semnalează obstacolele care împiedică primirea lor. Începe cu ceea ce este pozitiv. Denunțarea sa nu arde, pentru că înainte a lăsat să se întrevadă o descoperire înflăcărată, o perspectivă atrăgătoare.

Învățătorul nu cere o ruptură care să lase femeia în gol, în absență. Mai întâi deschide o poartă, deschide o trecere spre plinătate, deci barează toate porțile și drumurile care nu conduc nicăieri. Numai un fugitiv accent asupra situației matrimoniale a femeii, pentru a o face conștientă de starea sa de “împrăștiere”, de divizare. În viața ei s-au succedat o serie de bărbați, dar “nu are bărbat”. Existența ei este sfâșiată, lipsită de centru, merge în mii de direcții. Isus, pentru a oferi darul său, vrea ca să ne îndreptăm spre el cu inima unificată, ca să nu cerem de la altul sau de la alții ceea ce numai el este în stare de a ne oferi.

Străinul cunoaște patria noastră adevărată

Da. Este nevoie de un străin, de unul care vine de departe. Se trăiește din obiceiuri, sub ochii, judecățile și condamnările altora. Orizontul obișnuit. Preocupările obișnuite. Gesturile obișnuite repetate. Ca acelea ale femeii. Parcurgem același drum, scoatem din fântână, umplem, ducem acasă. Și mâine va fi ca astăzi. Totul după același rol. Impresia de a ne învârti în gol. Cotidianul devine insuportabil, când nu este străbătut de o lumină, zguduit de presimțirea unui alt lucru.

Apoi vine cineva care te fixează cu alți ochi. Te fixează cu o privire care trădează o lumină intensă, un secret fascinant. Chiar și ție îți oferă o privire nouă: asupra lumii, asupra vieții, asupra altora. Ți se revelează și ție. Își revelează ce ai mai bun în tine însuți, acel “mai bun” care rămâne necunoscut chiar și de tine, obișnuit cum ești de a explora ceea ce este mai rău.

“Experiența îmi demonstrează că un om este mereu mai bun decât propriul examen de conștiință”, ne asigură J. Leclercq, un preot obișnuit să frecventeze drojdia societății și să scotocească printre epavele societății. Importanța privirii. Importanța unui chip. Dialogul nu este alcătuit din cuvinte. Este înainte de toate întâlnirea privirilor. Isus, când vorbește, nu adoptă termeni scoși dintr-o carte, dintr-un codice. Cuvintele sale fac un tot cu persoana sa, cu chipul său, cu surâsul. Dialogul, deși lipsit de orice concesie de ușurință, se desfășoară din partea sa, sub semnul blândeții, al înțelegerii, al răbdării. Urmează pe femeie chiar și în rătăcirile sale, în manevrele sale șirete diversive.

Este vorba – cum spune tot J. Leclercq – de “a arunca inima în fața interlocutorului”. Nu polemică, discuții subtile, viclenii verbale, formulări îndărătnice, argumente, dovezi. La acest nivel, se poate ajunge la a avea dreptate, a reduce la tăcere pe adversar, chiar umilindu-l, punându-l în încurcătură Atunci când cineva este victorios într-o discuție, nu s-ar spune că Dumnezeu a câștigat. Sunt numai eu care mă afirm, predomin… Cristos, dimpotrivă, caută cu delicatețe o rază de lumină spre inimă. Singura cale de parcurs, pentru El, este cea a omeniei. Nu este vorba de a forța, nici de a produce un consens ușor, de a obliga să adopte o soluție deja programată de la bun început. Ci de a înfrunta riscul de a merge împreună, de a descoperi împreună. Numai dialogul care este o confruntare deschisă, nu în sens unic, poate să transforme.

Samariteanca ne avertizează că este periculos de a ne apropia de acea fântână…

Chiar și femeia are să ne învețe ceva. Ne revelează pericolul întâlnirii cu Isus. Ea a intuit, chiar din prima clipă, că acea față în față era extrem de riscantă, compromițătoare. Putea pune în discuție întreaga sa viață, să răstoarne echilibrul dobândit. De aceea a încercat în orice chip să-l evite, s-o ia la fugă după primele cuvinte, dându-și bine seama de consecințele “tulburătoare”.

Dialogul ei, adesea aspru, dur, devenit picant din cauza ironiei și chiar a sarcasmului, punctat de sărituri, tentative intenționate de a conduce pe Învățătorul “în afara argumentului” (în fond, chestiunea teologică a Templului, deși legitimă, pusă în mod corect, nu este altceva decât un alibi, o diversiune pentru a nu înfrunta adevărata problemă, chestiunea arzătoare pentru ea…), descoperă destul de clar dorința de a fugi de prinsoare, de a nu rămâne prinsă în capcană, de a nu fi constrânsă de a face o alegere, de a lua o hotărâre. Femeia anonimă din Samaria ne amintește că Isus “știe”, cunoaște dezordinile noastre cele mai secrete.

Cuvântul său, și mai întâi chiar chipul său, ne smulge masca, pune în lumină rănile pe care noi încercăm să le ascundem sub straturi dense de farduri mângâietoare, denunță adevăratele cauze ale nemulțumirii noastre și ale neliniștilor noastre. În fața lui, creatura este pusă inexorabil în nuditatea ei, despuiată de iluziile sale, cojită de aparențe, lipsită brutal de siguranțele false. El te constrânge să admiți că orice mulțumire este, în realitate, o sărăcire. Orice satisfacție plăcută, o micșorare.

Noi, dimpotrivă, am pus la punct arta de a face inofensive contactele cu El, de a goli puterea cuvintelor sale, de a neutraliza paradoxurile sale, de a face inofensive provocările sale, de a absorbi fără stricăciuni excesive loviturile sale, de a amâna până mâine convertirea, de a apăra până la infinit hotărârile cele mai urgente. Femeia ne avertizează, cu semnalul lipsit de echivoc al ulciorului părăsit pe marginea fântânii, cu fuga sa spre cetate pentru a împărtăși și altora descoperirea senzațională, să semene întrebări, să ațâțe o mișcare de căutare, că nu putem continua să ne apropiem nevătămați de acea fântână, că nu ne este permis să scoatem apă din ea fără daune.

Întâlnirea cu El, dacă este o adevărată întâlnire, și nu un teatru, este “subversivă”, nu mai lasă lucrurile și persoanele ca înainte. După aceea, nimic nu mai este la locul său. Ceea ce părea urgent, lasă spațiu pentru lucrurile importante. Apar realități care până acum au rămas periferice în raport cu preocupările noastre. Suntem constrânși să refacem scara valorilor. Sunt priorități de resistematizat. Se verifică o schimbare radicală a obiceiurilor. Se descoperă esențialul. Se intuiește, mai ales, că trebuie să dăm cont și celorlalți despre experiența avută. Se inventează “comunicarea narativă” (între paranteze: ar fi bine ca teologii să recunoască faptul că prima schiță de “cateheză narativă” este datorată acestei femei eretice…) În sfârșit: dacă întâlnirea cu Cristos este inofensivă, liniștitoare pentru obiceiurile noastre, dacă de la acea fântână ducem tot calabalâcul nostru copleșitor, este motiv de a ne îndoi că am evitat întâlnirea, am stat la distanță de acea fântână.

Izvorul păcii

Fântâna pe care Cristos o sapă în interiorul fiecăruia dintre noi, nu este destinată să rămână goală. Este umplută, grație acțiunii neîncetate a Duhului, a iubirii sale. Ne-o sugerează cu claritate sfântul Paul (a doua lectură): “Iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt…” Și noi ne regăsim copleșiți dincolo de orice măsură și așteptare. Ulciorul nostru personal se descoperă nepotrivit să conțină acea iubire. Însuși Dumnezeu trebuie să se oblige să facă profunde săpături în interiorul nostru, să dilate spațiile. Și astfel cel credincios trăiește în pace. “Îndreptățiți prin credință, noi suntem în pace cu Dumnezeu”.

Cele două părți esențiale ale păcii sunt: Iubirea lui Dumnezeu. O iubire “dovedită”. Isus pe cruce reprezintă dovada supremă, indiscutabilă. Conștiința de a fi iubiți de Dumnezeu, chiar dacă suntem păcătoși, ne dă o mare seninătate și ne dă curajul indispensabil pentru a înfrunta dificultățile vieții. Speranța “care nu ne înșeală”. Pentru aceasta ne este permis să aruncăm o privire asupra viitorului, fără a fi cuprinși de neliniște sau teamă. Chiar și în obscuritate și în încercare, putem descifra viitorul nostru ca un “viitor de Iubire”.

 

* * *

 

Dă mâna cu samariteana!

Autor: pr. Petru Tamaș
Copyright: Predici.cnet.ro

Cu toții am experimentat la moment dat în viață starea de sete: după o călătorie extenuantă pe arșița verii, după un efort susținut, după o alimentați mai uscată etc. Nimic nu se putea compara în acele momente cu valorea unui strop de apă. Povesteau câțiva tineri care au urcat Munții Piatra Craiului: “Am luat cu noi doar un bidon cu apă. Nu ne imaginam cât de extenuant ar putea fi traseul, așa că apa nu ne-a ajuns decât pentru o bucată scurtă din drum. Nu era nicio posibilitate să mai găsim apă pe traseu. Simțeam că ne topim. Eram albi ca varul. Din când în când mai urca câte un străin. Ca niște copii ceream câte o picătură de apă. Ne era rușine de noi înșine, dar nu mai puteam. La rândul lor ceilalți nu ne dădeam prea mult, căci le era frică să nu pățească asemenea nouă. Credeam ca vom sfârși printre crestele munților. La un moment dat am găsit câteva picături de apă într-o conservă aruncată după o piatră.. De acolo am sorbit precum câinii, dar a fost «providențial». Altfel, nu știu dacă mai apucam să ajungem la cabană”. Din punct de vedere medical se spune că omul poate trăi mai mult timp fără hrană decât fără apă. Înțelegem valoarea unei picături de apă abia atunci când îi simțim lipsa. Când ne lipsește apa suntem în stare să recurgem și la gesturi disperate așa cum au făcut evreii, în prima lectură, în pustiu, la Meriba: au cârtit împotriva lui Dumnezeu. În Evanghelie, Isus însuși, însetat, se așază lângă o fântână așteptând să vină cineva să scoată apă. Nici internetul, nici televizorul, nici sportul, nici munca, nimic nu poate suprima setea. Apa înseamnă viață. Viața fără apă înseamnă moarte.

Răsfoind paginile Evangheliei după sfântul Ioan, observăm că această temă a apei este frecventă. În primul capitol vorbește despre botezul cu apă al lui Ioan și botezul cu apă și Duh al lui Isus; în capitolul doi vorbește despre apa transformată în vin la nunta din Cana; în capitolul trei Isus îi vorbește lui Nicodim despre noua naștere din apă și Duh; în capitolul patru, din care am proclamat astăzi la sfânta Evanghelie, Isus vorbește cu samariteana despre sete și apă; în capitolul cinci relatează vindecarea paraliticului care aștepta ca apa să se miște în piscina de Lângă Poarta Oilor din Ierusalim; după ce în capitolul șase Isus însuși umblă pe apă, în capitolul șapte găsim discursul lui Isus despre apa cea vie: “Dacă îi est sete cuiva să vină la mine și să bea” (In 7,37). În capitolul 19, când descrie moartea lui Isus pe cruce, sfântul Ioan ține să sublinieze între ultimele cuvinte ale Mântuitorului expresia “Mi-e sete!” (In 19,28). Devine astfel limpede că pentru evanghelistul Ioan apa, mai mult decât un element indisolubil vieții, reprezintă imaginea vieții noi pe care o aduce Isus. În fața femeii samaritene își mărturisește setea, dar nu bea; la fel pe cruce. E un semn că setea sa era simbolică și avea de a face cu misiunea sa: setea de a realiza voința Tatălui (In 4,34). Această sete îi va marca viața și o va avea până la moarte. În ceasul morții strigă de pe cruce. “Mi-e sete” (In 19,28), și astfel a putut spune apoi “Totul s-a împlinit” (In 19,30). Setea sa reprezintă iubirea pe care este dispus să o ofere oricând și fără măsură pentru ca omul să nu mai înseteze niciodată. În capela Surorilor Carității de la Șerbănești (Bacău), undeva sub crucea care umple peretele central, este gravat: “Mi-e sete”. Această sete a lui Isus alimentează dăruirea zilnică și într-un ritm intens de muncă și rugăciune a surorilor din această comunitate, care, pășind pe urmele Maicii Tereza de Calcutta, se îngrijesc de cei din urmă ai societății. Nimic nu oferă mai mult curaj și poftă de viață decât conștiința că există cineva căruia îi este sete să te iubească.

Pentru a înțelege mai bine conținutul acestui fragment din Evanghelia după sfântul Ioan, vă propun să ne prindem de brațul femeii samaritene și să descoperim împreună cu ea semnificația acestei întâlniri cu Isus. Mai întâi, întâlnirea femeii samaritene cu Isus pare să fie pur întâmplătoare. În realitate, această întâlnire a fost gândită, dorită și așteptată dintotdeauna de către Dumnezeu. Inițiativa de a o întâlni aparține lui Isus. Nu este omul însetat care merge în căutarea lui Dumnezeu “izvorul vieții”, ci lui Dumnezeu însuși îi este sete de om și cere să fie recunoscut și primit. Nu este setea care caută izvorul, ci izvorul care caută setea pentru a o potoli în abundență. Au ajuns la această concluzie oameni mari ai lumii creștine. Între primii se numără sfântul Augustin, cu celebra sa mărturisire: Târziu te-am iubit. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine. Ai chemat, ai strigat și mi-ai deschis urechile. Ai luminat, ai strălucit și orbirea mea ai alungat-o. Ți-ai împrăștiat mireasma, iar acum suspin după tine. Ne amintim, de asemenea, de André Frossard, marele prieten al papei Ioan Paul al II-lea. A trecut de atâtea ori pe lângă “fântâna cu apă vie”, pașii săi au traversat de nenumărate ori piațeta din fața catedralei Notre Dame. Viața era înăuntru, dar el o căuta în altă parte. Când și-a făcut curaj și a intrat a realizat descoperirea vieții sale: ani în șir căutase lumina în întuneric, iar acolo, înăuntru, era izvorul luminii care îl aștepta de atâta timp. Când valurile disperării lovesc din plin, când Dumnezeu pare absent, când nimeni și nimic nu-ți potolește setea de fericire, dreptate, pace, amintește-ți de această femeie samariteană, apuc-o de mână, căci și în în viața ta există o fântână și Învățătorul te așteaptă așezat lângă ea. Fii gata: el te poate aștepta în orice loc, în orice amiază a vieții tale.

În al doilea rând, samariteana merge la fântână cu ulciorul gol…. Apa este simbolul vieții. Viața ei este goală și fără sens. Și ei îi este sete, o sete tulburată pe care credea că o va potoli oferind o iubire disperată. Dar această sete nu i-a fost potolită nici de cei șase bărbați pe care i-a avut. Asemenea ei, căutăm adesea să ne potolim setea din fântâni care provoacă setea. Avem cu toți sete după fericire, după împlinire pe toate planurile. Setea noastră însă nu va putea fi potolită fără Dumnezeu. Când crezi că ai pus deja toate la punct, când crezi că ai siguranța zilei de mâine, a viitorului și a familiei, tocmai atunci apare neprevăzutul și odată cu el noianul de nefericire. Unde-i fericirea după care alergasei până atunci, pe care erai sigur că ai pus mâna, pentru care ai investit totul? S-a năruit într-o clipă! Chiar dacă neprevăzutul va continua să apără, atunci când îți potolești setea din fântâna sfântă, din sângele Mielului, a lui Cristos Dumnezeu, neprevăzutul nu te mai tulbură, nu te mai distruge, nu mai provoacă răni. De ce mari actori și sportivi, de ce atâtea vedete ale micilor ecrane sfârșesc prin consumul unor doze mari de stupefiante, prin sinucidere? De ce marele ciclist Marco Pantani, a fost găsit mort într-o cameră de hotel din Rimini, la 14 februarie 2004? Ce-i lipsea? Avea simpatia mulțimilor, bani… și totuși a preferat să moară? De ce atâția sportivi, plini de bani… se droghează? Cu toate acestea, de ce persoane, asemenea surorilor Maicii Tereza de Calcutta, asemenea atâtor tați și mame creștine, cărora le lipsesc atâtea în viață, au mereu o față senină, poftă de viață? De ce? Pentru că ei își potolesc setea de fericire din Dumnezeu, iar acesta este ca un izvor viu, care taie setea, care satură. Ei știu că la sfârșitul suferinței nu e durea ci bucuria, ei știu că la sfârșitul vieții nu e moartea, ci învierea.

În al treilea rând, această femeie lasă ulciorul… și merge să povestească altora despre întâlnirea ei cu Isus. Ce mai contează un ulcior? După ce a descoperit apa vie nu o mai interesează apa de la fântână. Merge în cetate, nu îi mai este frică, nu se mai rușinează, nu se apără. Atrage după ea tot satul. După întâlnirea cu Isus, viața ei nu mai este aceeași. Iată, noi suntem creștini de 10, 20, 40, chiar 60 sau 70 de ani. Am întâlnit în viața noastră atâția oameni cu adevărat buni, ca pâinea caldă, oameni care ne-au fascinat prin credința lor, prin iubirea lor, prin dăruirea lor, oameni care au intervenit în viață noastră și ne-au redat pofta și bucuria de a trăi, oameni care ne-au fost sprijin într-un necaz puternic. În toți aceștia era Isus Domnul. Samariteana după ce l-a întâlnit le-a spus tuturor cine-i Domnul și ce minunat este el. De multe ori însă ne fascinează mai mult ceea ce este rău și răspândim mai ușor exemplele negative. Este suficient să privești o emisiune de știri la televizor. Întotdeauna au prioritate informațiile negative, exemplele rele, iar despre ele se vorbește mult. Dacă vrem ca lumea în care trăim să fie împlinită și mulțumită e nevoie să ne prindem de mâna femeii samaritene și să spunem tuturor despre binele pe care ni-l facem Dumnezeu în fiecare zi. În felul acesta, copiii vor învăța că nu e totul să fii vedetă și să ai bani, tinerii vor înțelege că nu tot ce zboară se mănâncă, iar adulții vor discerne mai bine ce se merită și ce nu se merită să faci cu viața.

Se povestește despre un grup turiști aventurieri că au dorit să traverseze pe picioarele lor deșertul Africii. Înainte de a porni la drum ghidul a ținut să le spună: “Puteți să vă îmbrăcați cum vreți, haine lungi sau scurte, subțiri sau groase, dar toți să purtați la gât o cravată”. Unii au început să râdă neînțelegând logica și n-au ținut cont de sfatul primit, alții au tratat cu indiferență, și doar puțini au luat sfatul în serios și și-au pus la gât o cravată. Cu toții au pornit la drum prin arșița deșertului, dar spre amiază au terminat apa pe care o luaseră cu ei. Mare le-a fost bucuria când au observat în depărtare o mică oază. Însetați cum erau, s-au grăbit să ajungă la ea, în speranța că vor găsi acolo mult dorita apă. Un beduin îi întâmpină și după ce îi salută le spune: “Pot lua apă doar cei care poartă cravată!” Pentru ei apa era sacră și dintre străini puteau bea din ea doar cei care purtau cravată, cravata fiind însemnul celui care respectă apa. Asemenea turiștilor am pornit și noi cu mulți ani în urmă pe drumul vieții. Că să nu murim de sete pe acest drum, ca să nu murim însetați de fericire, cravata pe care trebuie să o purtăm este să ne ținem strâns de mâna femeii samaritene și ceea ce face ea să facem și noi. Să recunoaștem că lumea nu potolește setea de fericire, că ea oferă doar surogate, să bem din apa sfântă a unei vieți creștine și să nu ne rușinăm a spune tuturor cât de fericit poate fi un creștin care potolește setea cu Dumnezeu.