Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXIII-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Dan 12,1-3
Evrei 10,11-14.18
Marcu 13,24-32

Marcu 13,24-32

În zilele acelea, după acea nenorocire, soarele se va întuneca, iar luna nu-și va mai da lumina; stelele vor cădea de pe cer, iar puterile cerului se vor zgudui. Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu putere mare și glorie. Atunci va trimite îngerii și va aduna pe toți aleșii săi din cele patru vânturi, de la capătul pământului până la capătul cerului. Învățați de la smochin parabola: când mlădița devine deja fragedă și dau frunzele, știți că vara este aproape. La fel și voi, când veți vedea că se împlinesc acestea, să știți că este aproape, la ușă. Adevăr vă spun că nu va trece această generație până nu se vor împlini toate acestea. Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece. Despre ziua și ceasul acela nu știe nimeni, nici îngerii în cer, nici Fiul, ci doar Tatăl.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
Diverși alți autori
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
FSC

 

* * *

 

Despre Parusie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Lecturile Liturgiei cuvântului de azi vor să ne reamintească următoarele adevăruri: 1) lucrurile, fiind create din nimic, au trebuință de un suport pentru a rămâne în existență; 2) garanția existenței omului, a durabilității lui, este moartea morții, adică Dumnezeu va sustrage suportul morții prin înghițirea ei de viața însăși (1Cor 15,55), viață care va omorî moartea; 3) sfârșitul ne arată începutul, scopul pentru care am fost creați: spre a-l găsi pe Dumnezeu cu toată ființa noastră – trup și suflet -, adică de a-l cunoaște, iubi și sluji; 4) preoția lui Cristos constituie plenitudinea ființării sale umane, treapta finală a șederii de-a dreapta Tatălui pentru a mijloci, dar care revelează începutul și sfârșitul fiecărui ales, după cum spune sfântul Paul în Scrisoarea către Romani (8,28-30) că Dumnezeu toate le îndreaptă spre binele acelora care îl iubesc, spre binele acelora care au fost chemați potrivit planului său, pe care i-a chemat să poarte chipul Fiului său, pe care i-a îndreptățit și i-a condus la mărire; 5) judecata din urmă arată că ultimul cuvânt aparține lui Dumnezeu și va fi experimentat prin preoția comună a tuturor celor aleși, fiindcă ei vor judeca lumea (1Cor 6,2) în veci de veci pentru ca victoria binelui să fie o condamnare veșnică a răului.

Ca să fim ultimul cuvânt al lui Dumnezeu, cei conduși la mărire spre a exercita misiunea sacerdotală a lui Cristos, cu Cristos și în Cristos, trebuie să purtăm chipul lui în această viață, adică acela de jertfă, de miel, de sclav, de slujitor.

Isus va veni a doua oară la sfârșitul lumii.

El a legat de a doua sa venire împrejurări de neuitat: 1) va veni pe norii cerului, ca să poată fi văzut de toți oamenii. Dacă profetul Ioel (3,2) spune că Dumnezeu va aduna toate popoarele în valea lui Iosafat, nu delimitează locul dintre Ierusalim și Muntele Măslinilor, ci mai mult scopul venirii, fiindcă Iosafat, tradus din limba ebraică, înseamnă Judecata lui Iehova; 2) Va veni înconjurat de îngeri. Îngerii au un rol deosebit în misiunea mesianică: vestesc zămislirea lui Isus (Lc 1,31), nașterea (Lc 2,9), înălțarea (Fap 1,11) și tot ei vor vesti a doua venire și adunarea celor aleși de pe fața pământului, vii și morți, (Mc 13,27).

Îngerul este ființa bună care a ajuns în starea din care nu se mai poate schimba, starea finală; ei slujesc lui Cristos, adică exercită o misiune sacerdotală îngerească. Importanța rolului îngerilor este scoasă în relief de apariția arhanghelului Mihail, biruitorul lui Lucifer (Ap 12,7), și stă drept garanție a biruinței celor buni asupra celor răi. 3) O mulțime de fenomene cosmice vor provoca dureri mari și vor face să plângă toate neamurile pământului. Dar aceste chinuri grele nu sunt descrise ca o agonie, ci precum chinurile nașterii din care va apărea o lume nouă. După cum prin chinuri se naște o minune, copilul, ființa omenească cea mai nevinovată, imaginea celor ce vor moșteni împărăția lui Dumnezeu (Lc 18,16), tot așa mai multe și mai mari chinuri vor da naștere unei revelații uimitoare în care cei aleși își vor găsi mărirea definitivă.

Suferințele sunt canalele revelației divine. Cu cât sunt mai multe și mai mari, cu atât descoperă lucruri mai minunate. Chinurile finale vor da naștere unei revelații desăvârșite, vor pune în evidență ceea ce este omul în viziunea lui Dumnezeu, adică făptură nouă în Cristos (2Cor 5,17), într-un cer și un pământ nou (Ap 21,1-4). Astfel, prin prisma sfârșitului, înțelegem suferințele începutului: pedeapsa dată lui Adam de a-și mânca pâinea în sudoarea frunții și Evei de a naște în chinuri până când se vor întoarce în pământul din care au fost făcuți (Gen 3,3,16-19). Durerea constituie de fapt dotarea ființei umane un mijloc eficace pentru a-și mări capacitatea de a primi darul revelației. Fără durere n-ar exista progres în știință.

Poporul israelit, cu Daniel în robia babilonică, se vedea nimicit, dar descoperă pentru prima dată misiunea care va încununa de glorie ființa umană, învierea (Dan 12,2-13). Prin trântirea la pământ și orbire ajunge Saul să descopere că Isus Cristos trăiește în cei care cred în el (Fap 22,8). Fără durere n-ar exista progres spiritual. Acceptarea suferinței, nu numai pentru a ispăși trecutul păcătos, cât mai ales de a lăsa în urmă o lume mai bună, mai luminată, mai dreaptă, constituie un act al libertății umane care, nu numai că îl face pe om fiu adoptiv al lui Dumnezeu, dar și colaborator cauzal la apariția lumii noi.

Suferințele finale vor fi mari, dar vor constitui ultima dovadă a milei și carității divine, ultima baie curățitoare înainte de a intra în mărirea eternă.

Isus va veni să judece pe cei vii, adică pe cei buni; și pe cei morți, adică pe cei răi, pe cei reprobați, pe cei care i-au refuzat domnia (Cat.).

Omul este judecat îndată după moarte. După această judecată particulară urmează răsplata pentru cei buni și pedeapsa pentru cei răi. Nici răsplata și nici pedeapsa nu au un caracter definitiv și deplin, deoarece omul, afară de valoarea lui individuală, mai are o valoare socială, globală, comună cu toți oamenii, în termeni sportivi spunem că are valoarea echipei. Fericirea sau nefericirea tuturor, în mod global și definitiv, va rezulta din valorificarea finală. Valoarea globală a omenirii rezultă din iubirea fiecăruia pusă în slujba tuturor și a tuturor pentru fiecare în parte – unu pentru toți și toți pentru unu. Acei care vor contribui mai mult la mărirea valorii globale a omenirii vor străluci ca stelele în veci de veci (Înț 3,7; Dan 12,3).

Isus va veni pentru a da viață morților. Învierea sa este garanția învierii tuturor. Cei buni vor domni cu el în veci de veci, iar pentru cei răi învierea le va fi spre rușine și chinuri și mai mari, fiindcă lor nu le va folosi spre viață (cf. 2Mac 7,14).

Când va veni sfârșitul?

Ziua venirii sfârșitului lumii și a apariției lui Isus rămâne o taină. Tatăl ceresc nu a destăinuit-o nici îngerilor și nici Fiului Omului pentru a o revela (Mc 13,32).

Înainte de înălțare, ucenicii au voit să afle amănunte despre venirea glorioasă a lui Isus, dar el menține secretul Tatălui arătând că acesta nu-i privește pe ei (Fap 1,6-7).

La predica apostolilor despre Parusie, primii creștini au dedus din cuvintele lui Isus, care afirmase că nu va trece neamul acesta până când se vor împlini toate (Mc 13,30), că ei vor fi martorii sfârșitului, dar Petru intervine, inspirat de Duhul Sfânt și-l lămurește: La Domnul o zi este ca o mie de ani și o mie de ani ca o zi. Nu întârzie Domnul făgăduința sa, după cum cred unii, ci așteaptă cu răbdare pentru voi, nevrând ca cineva să se piardă, dar să se întoarcă cu toții la pocăință (2Pt 3,8-9). În cuvintele neamul acesta, Isus a cuprins atât soarta poporului evreiesc, menit să dureze până la sfârșitul lumii, cât și soarta neamului omenesc în totalitate, fiindcă la sfârșit va apărea un alt neam omenesc, dar care va fi asemănător cu neamul îngeresc (Mt 22,30). Sfântul Paul, în Scrisoarea către Tesaloniceni (I,4,15-16), se pare că le-a dat speranță creștinilor că ei vor vedea Ziua Domnului, vor fi martorii învierii tuturor morților. Dat fiind faptul că scrisoarea i-a tulburat pe mulți, apostolul le mai scrie încă una în care le dă precizări mai clare și le arată că înainte de venirea Mântuitorului trebuie să se împlinească multe alte evenimente, precum: lepădarea de credință, apariția lui Anticrist (omul păcatului, distinct de Satana) care se va arăta ca mare făcător de minuni, va pretinde cinste divină și care va fi ucis de Isus prin suflarea gurii sale, iar căderea va fi numai începutul sfârșitului.

De fapt, Mântuitorul însuși ne-a lăsat să înțelegem că sfârșitul lumii nu va avea loc înainte de a se fi predicat evanghelia la toate popoarele (Mt 24,14) și mulți dintre creștini își vor pierde credința (Lc 18,8), se vor deda la faptele cele mai rele, ca pe timpul lui Noe (Lc 17,26-30; Mt 24,38). Dar și azi mai sunt încă atât de mulți păgâni, deși faptele cele rele ale creștinilor (avortul, adulterul și mai ales desfrâul a ajuns ca pe timpul lui Noe).

Înainte de venirea a doua a lui Isus, vor reveni profeții Enoch și Ilie pentru a predica pocăința, spune profetul Malahia (4,5-6), ceea ce confirmă și Isus însuși (Mt 16,11), precum și apostolul Ioan în Apocalips (11,3-11).

Tot ca un semn prevestitor al sfârșitului va fi și convertirea evreilor. Profetul Osea spune că ei vor rămâne mult timp fără rege, fără conducători, dar în ultimele zile ei vor primi cu respect pe Domnul și harurile ce li se vor face (3,4). Această profeție o întărește și apostolul Paul, anume că Israelul va rămâne în orbire până când toate popoarele păgâne vor fi intrat în Biserica lui Cristos (Rom 2,25). Aceasta a fost credința dintotdeauna a Bisericii, spune sfântul Augustin.

Ce trebuie să facem noi în vederea Parusiei? Să veghem asupra credinței noastre, rugându-ne cu apostolii: Doamne, mărește în noi credința (Lc 17,5); să veghem asupra speranței, adică ducând crucea de toate zilele să avem ochii ațintiți asupra lui Isus, el este speranța gloriei noastră (Col 1,27); să veghem asupra iubirii, ca să nu-i scadă flacăra, să nu i se termine uleiul din candelă și la venirea Mirelui să ne găsească dormind, ca pe fecioarele nebune (Mt 25,5), ci să schimbăm credința în caritate, fiindcă numai aceasta are șanse de durabilitate veșnică (1Cor 13,8), numai datorită ei vom auzi cuvintele lui Isus: veniți, binecuvântații Părintelui meu, și moșteniți împărăția pregătită vouă de la întemeierea lumii (Mt 25,34).

Maranatha! Vino, Doamne Isuse! (Ap 22,20). Amin.

 

* * *

 

Noul Templu, noua jertfă

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

Se pare că Scrisoarea către Evrei a fost scrisă spre sfârșitul secolului I, între anii 80 și 90 dC. În acel timp, Ierusalimul fusese distrus, Templul nu mai exista, și la fel și preoția care slujea în el. De ce însă se concentrează atât de mult Scrisoarea către Evrei pe Templu și pe preoție?

Când Templul era în picioare, evreii credeau că există un singur loc pe pământ unde trăiește Dumnezeu, ca într-o casă. Acel loc era Templul din Ierusalim. Templul era comparat cu palatul unui rege. Dumnezeu trăia în palat, așezat pe tronul Său, în Sfânta Sfintelor. Preoții erau miniștrii Săi, intermediarii între Dumnezeu și popor. Ei duceau cuvântul poporului la Dumnezeu și aduceau cuvântul lui Dumnezeu înapoi la popor. Templul era centrul religiei ebraice.

Prin urmare, atunci când Ierusalimul împreună cu Templul a fost distrus în anul 70 dC de către armata romană de pe vremea lui Titus, poporul evreu a trecut printr-o gravă criză a credinței. Cum își puteau menține identitatea lor religioasă și națională fără Templu? Aceasta era o problemă pentru toți evreii, atât pentru cei care credeau în Noul Legământ sub Cristos cât și pentru cei care susțineau Vechiul Legământ sub Moise. Cu toții se rugau în Templu până când a fost distrus. Răspunsul lor la cum își puteau îndeplini obligațiile religioase de a aduce jertfă fără Templu a luat două forme.

În primul rând, exista un răspuns moral. Aici Templul era reinterpretat a fi tronul lui Dumnezeu în adâncul sufletului credinciosului. Fiecare credincios era văzut ca un preot care poate oferi lui Dumnezeu o jertfă acceptabilă prin sacrificiile personale zilnice implicând iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Templul de piatră nu conta. Ceea ce conta era a-i aduce cult lui Dumnezeu în spirit și în adevăr. Această nouă înțelegere a cultului la templu era susținută de cuvintele adresate de Isus femeii samaritence la fântâna lui Iacob, când aceasta l-a întrebat despre locul în care trebuie să se închine lui Dumnezeu.

“‘Părinții noștri s-au închinat pe muntele acesta, iar voi spuneți că la Ierusalim este locul unde trebuie să te închini’. Isus i-a spus: ‘Femeie, crede-mă că a venit ceasul când nu îl veți adora pe Tatăl nici pe muntele acesta, nici la Ierusalim. … Vine ceasul – și chiar acum este – când adevărații adoratori îl vor adora pe Tatăl în duh și adevăr… Dumnezeu este duh și cei care îl adoră, în duh și adevăr trebuie să-l adore’” (Ioan 4,20-24).

Al doilea răspuns era cel analogic. Aici Cristos era văzut ca împlinirea Templului. Întreaga instituție religioasă a Templului era văzută ca un prototip, o versiune beta imperfectă prin care se urmărește găsirea și rezolvarea defectelor înainte de a apărea versiunea finală, stabilă. Adevărata jertfă care împacă omenirea cu Dumnezeu este jertfa lui Isus Cristos însuși. Sprijin pentru această nouă înțelegere a templului și a preoției se găsește în dialogul dintre Isus și liderii iudaici după ce Isus a alungat vânzătorii din Templu. “Isus le-a răspuns: ‘Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!’ Așadar, i-au zis iudeii: ‘Acest templu a fost construit în patruzeci și șase de ani și tu îl vei ridica în trei zile?’ Însă el vorbea despre templul trupului său” (Ioan 2,19-21).

Scrisoarea către Evrei reprezintă această reinterpretare alternativă a Templului. În cea de-a doua lectură de astăzi, Scrisoarea oferă trei motivații pentru care preoția lui Isus trebuie să fie preferată celei a foștilor preoți ai templului. “Pe când orice preot stă în picioare pentru a aduce cult în fiecare zi și a oferi de multe ori aceleași jertfe, care nu pot nicidecum să înlăture păcatele, el, oferind o singură jertfă pentru păcate, s-a așezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu” (Evrei 10,11-12).

În primul rând, preoții Templului stăteau în picioare, ceea ce semnifica o acțiune neterminată. Cristos s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu, ceea ce semnifică faptul că acțiunea este încheiată. În al doilea rând, preoții Templului ofereau jertfele lor zi după zi. Cristos a oferit jertfa Sa odată pentru totdeauna. Și în fine, jertfa Templului era ineficientă, nu putea înlătura păcatele. Jertfa lui Cristos a fost eficientă, “pentru că el, printr-o singură jertfă, i-a dus la desăvârșire pentru totdeauna pe cei care sunt sfințiți” (versetul 14).

Jertfa este considerată a fi cel mai important act de cult din orice religie. Ca și creștini astăzi, avem o jertfă. Da, ne putem însuși jertfa unică a lui Cristos pe Calvar. Aceasta o facem ca o familie când ne întâlnim pentru Euharistie, o jertfă de mulțumire. La nivel personal, facem jertfe zilnice în templele vii ale trupurilor noastre, pe altarul lui Dumnezeu care trăiește în noi, când renunțăm la interesele noastre egoiste, la plăcerile noastre și la dorințele noastre pentru a face ceea ce îi place lui Dumnezeu și aproapelui nostru. Pentru că “voi sunteți templul lui Dumnezeu și Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi” (1Corinteni 3,16; 2Corinteni 6,16).

 

* * *

 

Vestea cea Bună a sfârșitului lumii

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

În anul 1999, în luna iulie, Papa Ioan Paul al II-lea a șocat lumea creștină când a făcut următoarele declarații într-o audiență generală de miercurea: “Raiul, sau fericirea în care ne vom găsi, nu este nici o abstracție nici un loc fizic în nori, ci o relație personală [cu Dumnezeu]. … Această stare finală poate fi anticipată într-un anumit sens acum pe pământ. … Mai mult, imaginile despre iad care ne sunt oferite în Sfânta Scriptură trebuie să fie interpretate corect. Ele exprimă frustrarea și goliciunea totală a unei vieți fără Dumnezeu. Mai mult decât un loc, iadul este starea celui care în mod liber și definitiv se îndepărtează de Dumnezeu, izvorul vieții și al bucuriei.

De ce a considerat Papa necesar să ofere acest fel de clarificare în aceste vremuri? Cred că Papa răspundea la două moduri des întâlnite dar greșite de a privi textele biblice care vorbesc despre vremurile de pe urmă, adică raționalismul și literalismul. Le vom ilustra privind la lectura evanghelică de astăzi despre vremurile de pe urmă din punct de vedere raționalist și literalist, și apoi vom arăta ce ne poate spune pasajul când îl citim ca pe o Veste Bună, așa cum este.

O abordare raționalistă va citi acest pasaj ca fiind credința greșită a primilor creștini că sfârșitul lumii era aproape. Aceasta a fost pur și simplu o greșeală, și asta este tot ceea ce putem învăța de aici. Convingerile lor asociate, că cerul este un loc fizic în nori, și că de acolo se va întoarce Cristos, că stelele vor cădea din cer, deși astăzi știm că o singură stea poate fi mai mare decât planeta noastră, și convingerea că pământul este o suprafață plană cu patru colțuri, s-au dovedit toate a fi greșite odată cu progresele înregistrate de științele moderne. În concluzie, acesta este un text învechit, care nu are nici o valoare pentru noi, și raiul nu este altceva decât o închipuire primitivă a lor.

O lectură literalistă, pe de altă parte, va considera pasajul nostru drept o prezicere exactă a evenimentelor viitoare care vor marca sfârșitul veacurilor. Dacă Biblia spune că raiul este undeva în nori, atunci raiul este undeva în nori. Poate că norii în cauză sunt atât de sus încât astronauții care au fost pe lună nu i-au văzut și nu îi pot vedea nici cu cele mai puternice telescoape. Cu privire la ceea ce le-a spus Isus celor care îl ascultau: “Adevăr vă spun că nu va trece această generație până nu se vor împlini toate acestea” (Marcu 13,30), literaliștii abandonează repede literalismul și argumentează că evanghelistul care a scris aceste lucruri cu siguranță a înțeles greșit ceea ce a spus Isus, deoarece Isus nu putea să greșească. Unii dintre ei merg mai departe și își fac planuri concrete de a-l întâlni pe Isus în nori, asemenea nefericiților membri ai cultului Poarta Raiului care și-au făcut cu grijă bagajele pentru călătoria lor spre rai într-o cometă. Sau asemenea coreencei care și-a avortat copilul nenăscut, căci cum ar fi putut să se înalțe și să zboare cu greutatea în plus a sarcinii?

Respingând atât raționalismul cât și literalismul, Papa a indicat un al treilea mod, adică a recunoaște aceste texte ca fiind o descriere grafică a unui mesaj evanghelic care este mereu relevant pentru oamenii din orice timp și din orice cultură. Citind în acest mod, putem extrage următoarele mesaje importante pe care textul ni le transmite nouă și oamenilor din orice generație. În primul rând, această lume trece. Viața în această lume este asemenea unei acțiuni supraevaluate la bursă, care va scădea mai devreme sau mai târziu. De ce să avem atunci întreaga avere în această singură acțiune? Este, așadar, o invitație pentru noi la a investi cu înțelepciune, la a investi în lucruri care nu sunt din această lume, la a investi în acțiunile Împărăției lui Dumnezeu.

În al doilea rând, Dumnezeu, Cel Drept, va veni într-o zi, în Ziua Judecății, pentru a îndrepta toate relele din această lume. Deoarece lumea pe care o cunoaștem noi este o lume în care prea adesea oamenii nevinovați suferă și cei răi prosperă. Poate că oamenii buni dorm mai bine noaptea, dar cei răi par a se bucura mai mult de orele în care sunt treji. Dacă aceasta este tot ce avem de trăit, atunci de ce ar mai vrea cineva să fie bun și cinstit, în loc să fie rău și viclean? Vestea cea Bună a vremurilor de pe urmă ne asigură că în final, răul se va întoarce împotriva celor răi, și cei drepți se vor bucura. Aceasta se va întâmpla în Împărăția lui Dumnezeu pentru care această viață nu este decât o pregătire. Să rostim așadar cu toată seriozitatea cuvintele din rugăciunea domnească: “Vie Împărăția Ta”.

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Florin Spatariu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 19 noiembrie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Vor vedea pe Fiul omului venind pe nori

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Am citit într-o carte câteva afirmații deosebite pe care vi le redau: Creștinismul este escatologic dintru început și până la sfârșit și nu numai în apendice; toată propovăduirea creștină, întreaga existență creștină, Biserica însăși în ființa sa, toate sunt caracterizate de orientarea lor escatologică (Moltmann). Odată cu învierea lui Isus, de fapt, lumea și istoria au intrat în faza lor finală, în plinătatea timpurilor. Promisiunile lui Dumnezeu s-au împlinit, iar cerurile noi și pământul nou deja s-au inaigurat. Dumnezeu deja și-a spus cuvântul definitiv în Cristos; în noi deja a fost pus Duhul care constituie sămânța realităților viitoare (MAC p. 1010).

Ce vor să spună toate acestea?

Vom înțelege aceste afirmații teologice, dacă vom înțelege mai întâi sensul exact al cuvântului atât de des folosit: escatologic – vorbire despre «eschaton» – care înseamnă unirea tuturor forțelor spirituale spre a atinge perfecțiunea finală, unirea totală cu Dumnezeu, care a început, dar nu s-a sfârșit (cf. Giacomo PANTEGHINI, L’Orizzonte Speranza, Ed.Messagero, Padova 1991, p. 9 ș.u).

Profetul Daniel pune în centrul escatologiei sale (Lec. I-a:Dan 12, 1-3) ca nucleu de unire a tuturor forțelor spirituale, pe arhanghelul Mihail, fiindcă acesta a reușit odinioară să adune în cer în jurul său pe toți îngerii buni și să-l învingă pe Lucifer, iar acum va reuși să-i adune pe aleșii lui Dumnezeu dintre oameni spre a realiza împreună trei lucruri deosebit de importante: salvarea poporului, învierea morților și strălucirea drepților… La întrebarea arhanghelului Mihail: Quis ut Deus? – «Cine este ca Dumnezeu?» – nimeni nu a putut răspunde până la împlinirea vremurilor, afară de Isus: Ego ut Deus – Eu sunt Fiul lui Dumnezeu. El s-a arătat lumii în calitate de Emanuel – Dumnezeu cu noi – spre a uni toate forțele spirituale ale omenirii călăuzind-o spre Tatăl: Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14, 6).

Evanghelia de azi (Mc 13, 24-32) ni-l prezintă pe Isus mai presus de arhanghelul Mihail: el vine pe norii cerului, adică cu forța divină a Duhului Sfânt; îngerii sunt ai săi; El îi trimite în misiune; el îi pregătește pe ucenicii săi ca să știe să trăiască evenimentele istorice în perspectiva viitorului, fiindcă soarta lor va fi în istorie ca și aceea a Învățătorului lor: prin Cruce vor conduce. Cine le va pune în evidență puterea Crucii? Darul Duhului Sfânt, darul evlaviei. Acesta a pus în evidență Crucea Învățătorului.

Fiul omului este evlavios (pios) prin excelență. Sf. Petru în prima sa predică de după Rusalii arată evreilor din psalmul 16, 10 că Dumnezeu l-a înviat pe Fiul său tocmai datorită evlaviei, pioșeniei Lui, nelăsând pe cel evlavios să vadă putrezirea (Fap 2, 27). Sfânta Scriptură ne arată clar că evlavia lui Isus față de Tatăl l-a dus la împlinirea voinței acestuia în cele mai mici amănunte (cf. In 8, 29; 9, 31); evlavia îl face pe Isus să-i ofere Tatălui un cult desăvârșit (Evr 10, 5-10); evlavia îi inspiră rugăciunea arzătoare din grădina Măslinilor și oferirea jertfei dureroase prin care ne sfințește (cf. Mc 14, 35 ș.p.); evlavia îl face mare preot (Evr 7, 26), a cărui rugă a fost ascultată de Dumnezeu datorită evlaviei sale (id. 5, 7). Din aceste motive «misterul lui Cristos» este numit misterul evlaviei (pietății) (1Tim 3, 16). În Isus Cristos evlavia față de Dumnezeu realizează planul mântuirii; în el evlavia creștinului își află izvorul și modelul (Dizionario di Teologia Biblica p. 923).

Lipsa evlaviei de pe chipul omului de azi arată internul său: lipsa credinței. Lipsa credinței arată apropierea parusiei, ziua de apoi: Când va veni Fiul omului, va mai găsi oare credință pe pământ? (Lc 18, 8).

Apropierea Zilei Domnului este sigură. Nesigur este momentul istoric al ei. Isus ne arată clar că acel moment istoric face parte din pedagogia Tatălui, este un secret al său. Dar tocmai secretele ne fac curioși, interesați, prudenți.

Lipsa credinței din acea zi poate proveni din două motive: ori Dumnezeu nu-și va mai revarsa darul său în suflete, ori oamenii vor refuza acest dar. Însă Dumnezeu este credincios iubirii sale: prin Fiul său va da întotdeauna omului ceea ce îi este necesar pentru mântuire: credința. Omul va fi acela care va refuza darul.

Din clipa în care pe fețele oamenilor nu se va mai citi evlavia, ci ura, lăcomia, trufia etc, putem constata iminența parusiei, venirii Domnului. Dar, din moment ce îngerii vor fi trimiși să adune pe cei aleși, adică pe cei evlavioși, înseamnă că vor fi și oameni credincioși la venirea lui Isus a doua oară, numai că această credință trăită de cei pioși nu va fi luată în seamă de mulți, va fi disprețuită, neglijată, uitată. Și cum cei evlavioși sunt cei săraci, bolnavii, bătrânii, văduvele și orfanii, cei închiși și toți marginalizații societății de consum, aceștia vor fi capul de acuză la judecată contra celor ce și-au pierdut credința din cauza lăcomiei după averi, onoruri și plăceri păcătoase.

După discursul propriu-zis al lui Isus, iată câteva îndemnuri date de Învățător ucenicilor săi, valabile și pentru noi: creștinii n-au motiv să se descurajeze din cauza lipsei de credință în cei mulți, ci din contra, au posibilitatea să descopere pe adversarii acestor vremuri apocaliptice; este suficient să acționeze ca agricultorii care, observând frunzulițele abia înverzite ale smochinului, știu că a sosit vremea bună pentru arat și însămânțat, pentru faptele bune, pentru trăirea din plin a credinței. Isus mai face o referință la distrugerea templului într-un moment al istoriei tocmai pentru că nu păstrează și nu pune în evidență adevărata credință prin evlavie, ci a devenit ca o peșteră de tâlhari (cf. Mt 21, 13). Noul nucleu de coeziune spirituală și forță escatologică devine Cristos înviat, glorios, șezând de-a dreapta Tatălui și acționând în Biserica sa prin Duhul Sfânt. În parusie se vor distruge și templele noastre din piatră, cărămidă, ciment și beton, dar vor rămâne să strălucească templele vii ale Duhului Sfânt în care Cristos și-a oficiat misiunea sa de mare preot, despre care ne vorbește lectura a II-a (Evr 10, 11-14. 18).

Ce ne spune unica jertfă a lui Cristos, pe care autorul scrisorii pune accentul?

Isus, jertfa oferită o singură dată, s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu. Așa cum am arătat: evlavia i-a adus jertfa la desăvârșire; nu mai avea nici un motiv s-o repete. Preoții Vechiului Testament, conștienți de imperfecțiunea felului în care jertfeau și ce ofereau ca jertfă, rămâneau mereu cu gustul amar, neplăcut, că ceea ce au făcut, cum au făcut și ce au oferit pe altarul de jertfă, nu-i suficient de bine făcut și prin urmare trebuie repetat.

Șederea lui Isus Cristos la dreapta lui Dumnezeu arată în mod elocvent că opera sa este desăvârșită și va continua să fie mereu izvor de împăcare între Dumnezeu și oameni până la sfârșitul veacurilor. Unica sa jertfă desăvârșită va fi mereu izvorul desăvârșirii umane și forța care îi va atrage la dreapta sa, când va veni ca judecător pentru cei de la stânga sa.

Toate lucrurile tind spre Cristos care va rezuma în sine întreaga creațiune (cf.Ef 1,9).

Salvator al omului, Cristos este și salvatorul Universului. În acest efort, în această tensiune de a rezuma și desăvârși toate în Cristos, creștinul, asumat de Cristos, este chemat să desfășoare un rol de neînlocuit: cu munca, jertfa și rugăciunea sa în Cristos să umanizeze această lume și să pregătească acea transformare a Universului în ceruri noi și într-un pământ nou care să inaugureze împărăția definitivă a lui Dumnezeu. Într-un cuvânt, creștinul este chemat să fie în lume ceea ce este sufletul în trup (Scrisoare către Diogenet 6). Într-un fel, această misiune a omului față de Univers, este o datorie de recunoștință față de Cristos prin care toate s-au făcut (In 1, 3) și ne-au slujit ca trepte de înălțare spre Creator.

Filozoful Bergson, către sfârșitul cărții sale Cele două izvoare ale moralei și ale teologiei, invită tot neamul omenesc să se forțeze pentru ca și planeta noastră, atât de refractară divinului, să împlinească funcția esențială a Universului care este o mașină de fabricat zei. Menirea Universului până în parusie este aceea de a ne face zei, adică să ne ducă la o cât mai mare asemănare cu Dumnezeu prin cunoaștere, ca în ziua de apoi, omul, îndumnezeit prin Cristos, prin evlavia sa, să devină izvor de înnoire a toate în Cristos, a întregului Univers, spre a deveni vrednic să domnească cu Cristos de-a dreapta Tatălui.

Misiunea este grea, dar o putem îndeplini, dacă ne rugăm cu adevărata evlavie: Doamne, Dumnezeul nostru, dă-ne, te rugăm, să te urmăm cu bucurie, căci numai slujindu-te necontenit pe tine, izvorul oricărui bine, putem afla fericirea deplină și nepieritoare. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Editura Sapientia

Liturgia cuvântului din duminica de astăzi ne invită la o reflecție asupra realităților escatologice, realități care nu se referă numai la viitor, dar și la prezent, și aceasta în măsura în care prezentul este profund marcat de orientarea sa spre viitor. Odată cu învierea lui Cristos din morți, lumea și istoria au intrat în faza lor finală, în plinătatea timpurilor. Istoria și-a dobândit un sens, o direcție de mers, și nu mai poate fi concepută ca o aglomerare de fapte absurde și inutile. Acest sens al istoriei constituie, așadar, obiectul speranței noastre, speranță care se întemeiază pe faptul că în Isus Cristos promisiunile lui Dumnezeu s-au adeverit, iar cerul nou și pământul nou au fost deja inaugurate. În Cristos, Dumnezeu și-a spus cuvântul său definitiv.

În prima lectură a duminicii de astăzi, profetul Daniel răspunde unei întrebări fundamentale: cine este ca Dumnezeu? Răspunsul este însuși Isus Cristos, pentru că în El timpurile s-au împlinit. El s-a arătat lumii în calitate de Mântuitor, pentru a uni toate forțele spirituale ale omenirii.

În evanghelie, Isus vorbește despre destinul final al omenirii, împrumutând de la apocalipsele iudaice imaginile înspăimântătoare ale acestora; plecând de la întrebarea discipolilor referitoare la dărâmarea templului, Isus, preferând asemenea profeților judecata cetății, cu o simplă privire îmbrățișează toată istoria mântuirii. În centrul discursului său stă evenimentul final – venirea Fiului Omului. Aleșii Domnului se vor aduna în jurul lui și timpul încercărilor va lua sfârșit. Speranța oricărui credincios este îndreptată spre această mare eliberare.

În discursul său escatologic, Isus nu se preocupă de cifre sau de date. Dimpotrivă, El încearcă să scoată din suflete preocuparea cutremurătoare a sfârșitului, entuziasmul pentru revelațiile extraordinare și pentru semnele uluitoare: ceea ce contează este numai siguranța venirii Domnului. În al doilea rând, Isus face apel la starea de veghe, punându-ne în gardă față de orice fel de agitație. Condiția perenă a discipolului va fi persecuția în mijlocul războaielor și a zvonurilor de războaie care frământă istoria popoarelor. Ucenicul nu trebuie să se lase înșelat de cei care pretind că dețin secretele sfârșitului, dându-se drept Mesia. Dimpotrivă, el trebuie să vegheze în credință, să fie răbdător și, mai ales, să ducă vestea cea bună la toate popoarele. Izvorul desăvârșirii constante a ucenicului va fi unica jertfă a lui Cristos, care este izvor de împăcare între Dumnezeu și oameni până la sfârșitul veacurilor. Unica jertfă este mijlocul și forța cu care îi va atrage pe toți la dânsul, până când va recapitula în sine întreaga creație.

Viața de credință are un dinamism continuu și tinde spre împlinirea finală. A crede în realitățile escatologice înseamnă a ne însera personal în acțiunea lui Dumnezeu și a deveni conștienți că destinul omului se împlinește în împărăția eternă. Creștinul trăiește în comuniune cu Dumnezeu, dimensiunea terestră a vieții fiindu-i insuficientă; realitatea escatologică nu este lipsită de conținut, dar ea dă creștinului motivația pentru o schimbare radicală a vieții, pentru o reînnoire constantă a modului de a concepe propriul destin și pentru un nou mod de a ne comporta în viață. Așteptarea parusiei Domnului nu este deloc pasivă, ci ea presupune asumarea unor principii etice care pot decide viitorul nostru escatologic; așteptarea parusiei presupune o răbdare capabilă de a înainta în har și în cunoașterea Domnului. Pacea definitivă se obține cu prețul chinului îndurat și depășit. Aș vrea să amintesc aici exemplul călugărilor irlandezi, acei oameni care, tânjind după țara veșnică, au devenit civilizatori, creatori de cultură, adunând și cultivând ceea ce este frumos și adevărat. Ei, trăind cu speranța venirii împărăției lui Dumnezeu și a unei noi umanități, a cerului nou și a pământului nou – aici, în acest timp efemer, și, firește, definitiv în lumea de dincolo – nu au distrus nimic din vechea cultură, dar au copiat cu grijă din clasicii latini, chiar și din cele mai frivole comedii ale lui Plaut. Dorul lor după ceva absolut nou, după o transfigurare radicală a omului și a cosmosului, nu i-a împins la o distrugere dezlănțuită, ci la o construire plină de dragoste; dorul de dincolo i-a transformat în oameni care iubesc pământul, i-a transformat în artiști, poeți și constructori de catedrale.

Sfântul Augustin spunea că “Dumnezeu, după această viață, trebuie să fie locul nostru”, pentru că Dumnezeu este ultima realitate a creaturii, iar ca dobândit este cer, ca pierdut este iad, iar ca purificator este purgator. Prin urmare, destinul final și definitiv al omului este în propriile sale mâini, numai el îl poate decide prin alegerile pe care le face zi de zi, pentru că Dumnezeu ca ales constant este cer, iar ca refuzat este iad.

Semnul și mijlocul care ne orientează constant spre realitățile escatologice este Sfânta Euharistie. Ea este icoana împărăției lui Dumnezeu, este icoana realităților viitoare; Euharistia nu este numai prezentarea sacrificiului crucii, ci ea unește credinciosul cu realitățile escatologice, cu împărăția lui Dumnezeu. Atunci când celebrăm Euharistia nu ne amintim numai de cele trecute, adică de Patima, Moartea și Învierea Domnului, ci ne amintim și de cele care vor veni, pentru că în Euharistie istoria și timpul se intersectează cu veșnicia. A ne aminti de evenimentele trecute, de cruce, de înviere, este un lucru normal; însă a ne aminti de ceva care nu s-a întâmplat încă – de parusie – nu poate fi explicat decât transferându-ne într-un spațiu existențial în care fragmentarea timpului în trecut, prezent și viitor și-au găsit vindecarea. Și acest lucru se întâmplă atunci când celebrăm Euharistia. Astfel, Euharistia oferă lumii gustarea realităților escatologice care pătrund în istorie prin celebrarea euharistică și fac posibilă îndumnezeirea noastră. Prin Euharistie, creștinul își alimentează propria speranță în realitățile escatologice. Pentru creștinul împărtășit nu există putere omenească sau satanică care să-i distrugă speranța într-un sfârșit glorios.

Cristos, în evanghelie, nu face apel la teorii filosofice, ci face apel la acea inteligență care ne este dată fiecăruia pentru a înțelege sensul evenimentelor și a ne orienta spre cele viitoare. Totuși, nu o preocupare pentru un sfârșit iminent ne poate ajuta să evaluăm în mod critic ceea ce suntem și am fost. Dacă este astfel, acest sfârșit nu constituie decât o sursă de spaimă, de frică și de aplecare spre sine. Acest sfârșit trebuie să fie pentru noi o finalitate care să aibă caracterul unei valori finale decisive, capabilă să clarifice eforturile noastre prezente și să le ofere semnificație. Dacă prezentul are sens în raport cu realitățile escatologice, atunci noi le putem anticipa prin acte de inteligență și alegere responsabilă. Noi suntem pe drum, întrevedem ținta, cel puțin în valorile ei esențiale, și avem posibilitatea să devenim mai buni pentru a ajunge la împlinirea finală.

Lucian Giurgia

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus ucenicilor săi: “În acele zile, după acea mare strâmtorare, soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea. Stelele vor cădea de pe cer și puterile cerului se vor zdruncina. Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu mare putere și măreție. El îi va trimite pe îngerii săi ca să-i adune pe cei aleși din cele patru colțuri ale lumii, de la marginea pământului până la marginea cerului. Luați ca învățătură asemănarea cu smochinul: când ramurile lui devin fragede și-i dau frunzele, știți că vara este aproape; la fel și voi, când veți vedea acestea, să știți că Fiul Omului este aproape, la ușă. Vă spun adevărul: nu va trece această generație, până când nu se vor împlini toate acestea. Cerul și pământul vor trece dar cuvintele mele nu vor trece. Cât privește ziua și ceasul acela, nimeni nu le cunoaște, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl. (Mc 13,24-32)

Episodul propus spre meditare în această a XXXIII-a duminică, penultima, de peste an conclude secțiunea a cincia a evangheliei sfântului Marcu, secțiune în care Isus, după ce a intrat în Ierusalim ca Mesia, a ținut să anunțe și locuitorilor capitalei politice și religioase a poporului ales vestea cea bună a mântuirii și aceasta în ciuda șicanelor autorităților celor mai de seamă (v. Mc 12,35-44). Capitolul 13 ni-l prezintă pe Isus în afara cetății care l-a refuzat, undeva pe muntele Măslinilor privind la construcțiile splendide, îndeosebi cele ale Templului, cărora le prevestește ruina, iar locuitorilor judecata. Impresionați de aceste preziceri ucenicii îi adresează o dublă întrebare: când? și care va fi semnul?, iar Isus le răspunde indicând mai întâi semnul (v. 5-27) și apoi momentul (v. 33-37). Retroactiv privind am putea crede că “ziua Domnului” anunțată de Isus Cristos ar coincide cu momentul cuceririi Ierusalimului de către armatele romane (în anul 70 d.C.). În realitate Evenimentul la care se referă sfântul Marcu este cel prin care orice om se vede interpelat: moartea Mântuitorului, care dă un sens nou istoriei umanității. Acest eveniment se înscrie în timp, de vreme ce poate fi datat (foarte probabil 7 aprilie 30 d.C.). Numai în acest fel poate fi explicată iminența descrisă în versetul 29. În același timp Evenimentul de răscruce depășește istoria și exprimă apariția lui Dumnezeu în viața umanității. Numai în acest fel pot fi explicate îndemnurile presărate de-a lungul întregului capitol, îndemnuri care reliefează urgența interpelării care, în definitiv, îl privește pe fiecare om: toți vom fi judecați asupra sensului pe care îl dăm morții Domnului, moarte care dă o nouă semnificație morții noastre. Sfârșitul lumii se află întotdeauna la ușile noastre: noi îl putem întrezări în orice eveniment catastrofic precum și în orice amenințare cu moartea, dar, pentru aceasta, e absolut necesară privirea lui Isus care înfruntă prin moartea lui moartea umană.

Așadar, în acest pasaj este vorba de cu totul altceva decât de prezicerea distrugerii unei cetăți. În el ni se prezintă iminența unei orânduiri noi anunțată de Isus și care o înlocuiește pe cea veche, o orânduire care va apărea pe pământ ca un ferment care tulbură totul, dar care este, în același timp, o promisiune de speranță întrucât anunță învierea. De aceea discursul lui Isus nu trebuie perceput ca pe o frescă realistă ce descrie un spectacol grandios și înspăimântător, cel al “sfârșitului lumii” ci ca pe o problemă radicală adresată fiecărei conștiințe umane: viața mea își dobândește ea sensul pornind de la moartea lui Isus și de la “trecerea din această lume la Tatăl”? Și, legat de această întrebare fundamentală ne putem întreba și dacă sunt eu capabil să discern semnele timpurilor? Cu alte cuvinte: pornind de la oricare eveniment al vieții care ne amenință sau ne ridică semne de întrebare, privirea noastră de credință percepe ea prezența Tatălui și exigența absolută a iubirii sale în viețile noastre?

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Relatarea biblică a statuii sfărâmate: Dan 2,26-47.

2. Tema

“A ta este împărăția și puterea și mărirea în veci”.

3. Mesajul.

Ați auzit această solemnă, regească aclamație liturgică: “A ta este împărăția,…”?

- Când o recităm?

- Ce înțeles are? (Ascultați răspunsurile copiilor).

Ce cerem de la Dumnezeu, Tatăl nostru, în ultima parte a rugăciunii “Tatăl nostru”? (mântuiește-ne de Cel Rău).

- Sunt atâtea, dar atâtea rele în lume, care ne răpesc seninătatea și pacea, care ne produc teamă.

- Ajutați-mă să vă povestesc ceva în acest sens (…războaie, foamete, cutremure de pământ, alunecări de teren, dar mai cu seamă: ura și moartea).

Ei bine, astăzi, scumpii mei, ascultați ce spune Evanghelia:

- “Isus este Domnul: e mai mare decât orice durere; este mai tare decât moartea! Mântuirea sa este aproape: este la ușă!”

Într-o zi, o soră, făcând catehism cu copiii de la grădiniță, a spus:

- Dumnezeu a creat totul: cerul, pământul, stelele, munții, animalele…

Aici, Petrică a oprit-o și a întrebat-o:

- Atunci, soră, Dumnezeu a creat și leii?

- Da, Petrică, Dumnezeu a creat totul, chiar și leii!

Atunci, Petrică făcu această remarcă:

- Cred că… a avut mult curaj!

- Da, Dumnezeu este într-adevăr curajos și puternic: domină tot răul și lumea.

- Dacă comandantul este capabil să vindece rănile și să învie moții, cum se mai pot teme soldații săi?

Să ne luptăm ca oameni valoroși împotriva oricărui fel de rău, pentru că puternicul nostru Rege ne dă o viață de “rezervă”.

Exemplificare liturgică:

- Prezentăm, pe scurt, rugăciunile liturgice ale Liturghiei după “Tatăl nostru”. Sunt rugăciuni pentru pace, comentând “Tatăl nostru”. Marchează trei momente:

* cerem pace pentru lume;

* cerem pace și unitate pentru Biserică;

* ne dăruim un gest de pace.

Este pace aceea care

* nu înseamnă doar absența războiului, ci, mai ales, fraternitate între fiii lui Dumnezeu,

* este dar al lui Isus răstignit și înviat pentru noi, a cărui memorial viu este Liturghia,

* este efect al “comunei uniri în iubire” cu Cristos și cu toți frații,

* este angajare a fiecărui creștin care participă la celebrarea euharistică.

- Putem să le prezentăm copiilor, ca o rugăciune a credincioșilor, următoarele cereri, intercalându-le cu refrenul: “A ta este împărăția, a ta este puterea și mărirea în veci”.

* Tatăl nostru, nu ne duce în ispită, ci ne mântuiește de cel rău. (R)

* Eliberează-ne, Doamne, de toate relele. (R)

* Dă, Doamne, pace în zilele noastre. (R)

* Fă-ne să trăim mereu liberi de păcat. (R)

* Fă-ne siguri în orice teamă și tulburare. (R)

* Fă să se împlinească speranța fericită și să vină în slavă Mântuitorul nostru, Isus Cristos. (R)

* Doamne Isuse, dă Bisericii tale unitate și pace. (R)

4. Exemple

Intenția omiliei va trebui să fie și aceea de a prevesti regalitatea lui Isus răstignit și înviat, ca pregătire pentru duminica următoare închinată cinstirii lui Cristos Rege.

a) Toată Biblia, dar mai ales cartea Apocalipsului, dă speranță, în ciuda evenimentelor tragice ale istoriei și ale vieții. De aceea ar putea fi utilă această povestire. (Și Evanghelia de astăzi este de gen apocaliptic).

În lagărele de concentrare din Moravia – scrie deținutul politic Andrej Siniavskij – Sfânta Scriptură este interzisă, de aceea circulă în copii scrise la mână. La fiecare percheziție sunt confiscate foicele, dar curând reapar și se difuzează în zonă. La apus și la răsărit pot fi văzute, în spatele clădirii băilor, persoane în genunchi… Dacă trece un gardian, acesta îi alungă, dar, imediat ce dispare, vezi din nou pe câte unul în picioare absorbit în rugăciune.

Nu cu mult timp după sosirea mea în lagăr, spre seară, la o oră înainte de stingere, s-a apropiat de mine cineva care m-a întrebat cu grijă dacă aș vrea să ascult Apocalipsul. M-a condus într-un loc unde era mai ușor de evitat gardienii. Acolo, în penumbra vizuinii asemănătoare unei peșteri, se adunaseră deja și se pitiseră prin colțuri, ghemuiți pe călcâie, câțiva oameni, și așteptam ca să scoată cineva de sub haină cartea sau mâna de foi, dar greșeam.

În lumina roșiatică a peșterii, un om s-a ridicat și a început să recite din memorie, cuvânt cu cuvânt, Apocalipsul. Apoi fochistul, bătrânul țăran care aici era stâlpul casei, a spus: “Iar acum continuă tu, Fjodor”! Apoi s-a sărit o parte a textului, pentru că cel care știa continuarea era la muncă împreună cu tura de noapte. “Ei, îl vom asculta altă dată”, a spus fochistul și i-a dat cuvântul lui Pjotr. În acest punct mi-am dat seama că acei deținuți, toți simpli țărani care aveau de făcut pedepse de zece, cincisprezece, douăzeci de ani în lagăr, și-au împărțit toți principalele texte din Sfânta Scriptură, le memoraseră și, întâlnindu-se în secret din când în când, le repetau pentru toți.

b) Câțiva rabini povesteau că împăratul Adrian, după ce a supus lumea și s-a întors la Roma, a spus poporului:

- Vă cer să mă considerați ca Dumnezeu, deoarece am supus toată lumea.

După aceea, de Adrian s-au apropiat doi filozofi.

Primul a spus:

- Eu am o navă la trei mile de aici care și-a pierdut traseul.

Adrian a răspuns:

- Voi trimite acolo navele mele, și ele vor salva nava ta.

Filozoful a replicat:

- Domnul meu, nu trebuie să deranjezi navele tale. Trimite doar puțin vânt liniștit și vei salva nava mea.

Adrian a replicat, la rândul lui:

- De unde să iau vântul acesta?

Atunci, filozoful a încheiat:

- Tu nu ești în stare să trimiți puțin vânt; cum poți să te consideri Dumnezeu?

Al doilea filozof a spus:

- Nimeni nu se poate revolta împotriva regelui în palatul său, dar se poate întâmpla afară. Ieși, așadar, din palatul tău și atunci voi putea pretinde să fii considerat Dumnezeu. Cerul și pământul sunt creația sa… Dacă reușești să le lași, vei deveni Dumnezeu.

Revenit acasă plin de mânie, soția sa i-a spus:

- Trebuie să-ți spun ceva foarte important. Dă-i lui Dumnezeu ce i se cuvine și vei deveni Dumnezeu!

A întrebat-o:

- Dar ce i se cuvine!

I-a răspuns:

- Sufletul!

Atunci i-a spus Adrian:

- Dacă sufletul mă părăsește, ce mai pot face?

Iar ea:

- Dacă nu ai nici o putere asupra sufletului care este în tine, cum te poți considera Dumnezeu? (Midrash Tanchuma).

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an (comentariu pentru copii)

Autor: Diverși alți autori
Traducere: pr. Lucian Avădăni
Copyright: Predici.cnet.ro

Lecturile din această duminică, în special prima lectură și evanghelia, au o particularitate: folosesc multe verbe la viitor. Le-ați băgat de seamă și voi? Poate la o primă lectură nu au putut fi bine surprinse, de aceea vom încerca să le recitim împreună. De exemplu, în prima lectură, profetul Daniel anunță: “În acel timp se va ridica Mihail… Va fi un timp de strâmtoare… în acel timp va veni mântuirea poporului tău… Mulți dintre cei care dorm în țărâna pământului se vor trezi… Cei înțelepți vor străluci… și cei care au învățat mulțimea… vor străluci ca stelele pentru totdeauna”.

Dar despre ce vorbește profetul Daniel? Vom descoperi peste puțin timp. Deocamdată mergem la textul din Evanghelia după sfântul Marcu, pentru că chiar și Isus folosește multe verbe la viitor: “În acele zile, după acea mare strâmtorare, soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea… Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori… El îi va trimite pe îngerii săi ca să-i adune pe cei aleși din cele patru colțuri ale lumii… Cerul și pământul vor trece dar cuvintele mele nu vor trece”.

De această dată Isus folosește de-a dreptul un limbaj misterios! Dar despre ce vorbește folosind acești termeni dificili?

Atât Isus cât și profetul Daniel vorbesc despre ceea ce se va întâmpla la sfârșitul lumii. Însă trebuie să spunem de la început: nu vorbesc despre ceea ce se va întâmpla din punct de vedere științific! Nu! Vorbesc despre ceea ce oamenii vor experimenta atunci când lumea se va sfârși.

Cineva, însă, va putea spune: – Dar sfârșitul lumii cine știe când va fi! Este ceva îndepărtat, se va întâmpla peste mult, mult, foarte mult timp! Nu acum, nu cu noi. De aceea, la ce folosesc aceste cuvinte?

Isus începe să învețe aceste lucruri pentru că discipolii săi au fost cei care l-au întrebat despre aceasta. Și știți de ce discipolii doreau să vorbească despre aceste lucruri? Pentru că le era teamă. Nu o spun în mod deschis, dar le era teamă.

Și Isus știe că în inima oamenilor din orice timp există un sentiment comun pentru toți: frica față de viitor. În străfundul inimii, oricine se întreabă: – Ce se va întâmpla în continuare? Ce se va întâmpla cu mine, cu familia mea, cu lumea? Va fi mereu bine? Sau va veni un timp de durere?

Aceste întrebări știu că le au nu numai adulții: chiar și tinerilor și copiilor le este frică câte odată de viitor, în anumite momente.

De exemplu, când au loc unele catastrofe naturale, tuturor ne este frică! Dacă se întâmplă un cutremur, mai ales dacă este aproape de localitatea noastră, dacă vedem la televizor valurile mari provocate de tsunami, dacă un vulcan începe să erupă lavă incandescentă, dacă un fluviu se revarsă, inundând un oraș întreg … tuturor ne este frică și ne întrebăm: ce se întâmplă cu lumea noastră?

Și nu doar ceea ce se întâmplă în natură ne dă motive de spaimă: chiar și violența oamenilor ne sperie.

Când la știri se vorbește despre bombe, de masacre, de răpiri … când auzim știri despre moarte, tortură, avioane deturnate, când ascultăm toate aceste lucruri urâte, frica începe să crească în inima noastră, ca ceva apăsător și rece în stomac. Atunci ne punem tot felul de întrebări: De ce toate acestea? Mi se va întâmpla și mie? I se va întâmpla cuiva drag mie?

Isus, care cunoaște fiecare inimă, cunoaște de asemenea și temerile discipolilor și temerile noastre: de aceea folosește un discurs plin de imagini și de exemple pentru a răspunde la toate întrebările înspăimântătoare care se învârt în capul unei persoane.

Isus ne asigură: este adevărat, vor avea loc momente de strâmtorare, vor fi evenimente triste și dureroase, vor fi momente în care va părea că natura a devenit un dușman … dar când se vor petrece toate acestea să nu vă simțiți singuri, să nu vă simțiți abandonați!

Să recitim chiar cuvintele lui Isus: “Când veți vedea că se vor împlini toate aceste lucruri, să știți că Fiul omului este aproape, la ușă”: și Fiul omului este însuși Isus! Ne spune: când veți vedea că se vor împlini toate acestea, să știți că eu sunt aproape de voi! Când veți simți că teama crește în voi ca un monstru care vă strânge puternic inima, aveți credință! Aveți încredere în mine și în Tatăl!

Și pentru a ne reda siguranța, ne mai spune: “Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece”, adică, în cuvinte mai simple: “Tot ceea ce se află în jurul vostru va avea un sfârșit, mai devreme sau mai târziu, până și cerul și pământul. Un singur lucru nu se va sfârși niciodată, nu trece, nu se învechește: Cuvântul meu”.

Și care este acest cuvânt? Este un cuvânt foarte frumos, pe care Isus îl repetă în mii de moduri diferite în fiecare duminică: “Toți sunteți iubiți, în mod infinit, de mine și de Tatăl!”

Aceasta este Vestea cea Bună a Evangheliei! Aceasta este splendida, minunata certitudine carte trebuie să ne însoțească în fiecare zi!

A ști că Dumnezeu tatăl ne iubește în orice moment, a ști că Isus este mereu cu noi, ne dă încredere și îndepărtează orice teamă.

Desigur, în momentul în care are loc ceva urât și teama ne face să înghețăm, este dificil să ne păstrăm credința…este dificil pentru toți…dar este posibil.

Tocmai privitor la aceasta, când eram mic, mi s-a relatat o istorioară pe care îmi face plăcere să o împărtășesc cu voi. Nu pot să spun dacă este o istorioară adevărată sau inventată de cineva, dar mi se pare foarte frumoasă și v-o povestesc.

Într-o casă de la periferie locuia o familie: mama, tata și trei copii. Într-o noapte, în timp ce dormeau liniștiți, pe neașteptate, a izbucnit un incendiu. Imediat, părinții s-au trezit, au luat copii de mână și au alergat pe scări. Dar când au ajuns afară, și-au dat seama că fiul cel mai mic a rămas înăuntru: în loc să coboare, s-a întors înapoi, la primul etaj, în dormitor pentru a lua pisicuța care dormea într-un coș. Pisica deja sărise de la fereastră și se salvase, dar copilul a rămas blocat în casă în flăcări. S-a apropiat de fereastră și de jos tatăl a început să strige: Sări! Sări, fiul meu! Nu-ți fie frică!

- Tată! plângea copilul, tată! nu pot să sar! Nu te văd!

- Nu contează că nu mă vezi, a strigat tatăl. Te văd eu și este de ajuns! Aruncă-te!

Copilul a avut încredere și s-a aruncat în fum. Tatăl, care îl vedea bine de jos, a întins brațele și l-a prins, ducându-l departe de foc și salvându-l.

Iată, când îmi este frică, eu mă gândesc la această întâmplare: eu, voi, toate persoanele cărora le este frică, suntem ca și copilul din această poveste și Dumnezeu este tatăl. Când ne este frică nu reușim să-l vedem, dar el este acolo, nu încetează nici o clipă să-și îndepărteze privirea de la noi! A avea încredere înseamnă a crede că brațele sale sunt mereu gata să ne primească, chiar și atunci când în jurul nostru este numai întuneric și ne este frică.

Să avem mereu în gând, în această săptămână, această certitudine: că Tatăl ne iubește, mereu, Că este mereu alături de noi și ne urmărește cu privirea sa plină de iubire. Și dacă se va întâmpla să ne fie teamă, să-i spunem Domnului Isus: eu nu te văd în acest moment, dar știu că tu mă vezi mereu și asta îmi este de ajuns pentru a mă încredința ție!

Comentariu îngrijit de Daniela De Simeis

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a din Timpul de Peste An (B)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu putere mare și glorie (Mc 13,26).

Venirea Fiului Omului a fascinat dintotdeauna omenirea. Motivele așteptării lui ne dezvăluie cum își închipuiau unii sau alții că o vor vedea împlinindu-se. Astfel, protopărinții noștri și toți cei care simțeau apăsarea păcatului în viața lor își închipuiau un mântuitor care să purifice ființa lor ca cineva care șterge cu buretele o pată lăsată de sânge. Cei care făceau parte din poporul ales își închipuiau un mântuitor care îi va elibera de orice dominație străină și va domni în țara făgăduită de Iahve, ba chiar și peste cei care îi stăpâneau. El era asemănat cu un rege puternic care printr-o coborâre glorioasă din cer, prin cuceriri răsunătoare și prin construcții mărețe va avea pe pământ o stăpânire fără de sfârșit.

Fragmentul evanghelic prezentat în această duminică redă un dialog dintre Isus și discipolii săi care ieșeau din templul din Ierusalim și admirau acea construcție splendidă făcând aluzie la acest mod de închipuire a venirii lui Mesia. După ce Isus s-a descoperit discipolilor (prin cuvinte și fapte) ca Fiul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea lumii, îi avertizează asupra falșilor profeți care se vor proclama cristoși și le prezintă manifestarea glorioasă a Fiului Omului la cea de-a doua sa venire. Sistematizând cuvintele lui Isus, înțelegem din spusele sale că Fiul Omului a venit deja chiar dacă cei mai mulți dintre cei care îl așteptau nu au înțeles acest lucru, că, după ce Fiul Omului va suferi și muri din cauza arhiereilor și va învia a treia zi, se va înălța la Tatăl de unde va veni a doua oară cu putere mare și glorie.

Discipolii nu au dat importanța cuvenită atât la realizarea acestor realități, cât, mai mult, la semnele terifiante care le vor preceda sau însoți.

Noi, creștinii secolului XXI, care cunoaștem deja ca realizate o bună parte din aceste realități, ne putem întreba cum ne prezentăm la venirea celor două momente de întâlnire directă cu Fiul Omului: la trecerea din această viață (și, implicit, la judecata particulară) și la adunarea “celor aleși din cele patru colțuri ale lumii” (adică, la judecata universală).

Într-o zi însorită de toamnă târzie, un grup de prieteni s-au adunat pentru a aniversa douăzeci de ani de la absolvirea facultății. S-au revăzut persoane ușor de recunoscut, s-au prezentat fețe peste care trecerea timpului și-a pus amprenta, s-au depănat amintiri, s-au discutat realizările mai mici sau mai mari ale multora dintre ei; într-un cuvânt, s-a creat rapid o atmosferă de bună-dispoziție. Dar când, la un moment dat, unul dintre ei a propus să se cinstească memoria unui coleg de curând trecut la Domnul, peste toți s-a lăsat o liniște profundă, un moment de gravitate și de meditație însoțită de o teamă legată de ceea ce le va rezerva fiecăruia viitorul.

Într-un fel, și noi, creștinii, trăim astfel de momente: facem tot felul de întâlniri, prezentăm tot felul de învățături, evidențiem care mai de care mai pompos ceea ce am înțeles noi din învățăturile date de Cristos, ne facem planuri și proiecte de viitor, râdem, glumim și ne bine-dispunem prin tot felul de mijloace. Dar când vine momentul să ne gândim la întâlnirea cu Cristos, un fior ne străbate sufletul și trupul. Totuși, gândul că va veni clipa întâlnirii cu Fiul Omului nu ar trebui să ne sperie. Ar trebui doar să ne conștientizeze că acea clipă chiar va veni, iar noi o vom trăi în funcție de modul cum am trăit în întreaga noastră viață. Și ar trebui să ne amintim că Dumnezeu nu ne-a chemat la viață pentru a ne privi cum ne chinuim și suferim. Dar ne-a creat pentru a-și revărsa în viața noastră iubirea și bunătatea sa.

De aceea, să nu lăsăm semnele teribile care se vor arăta să ne înspăimânte, ci să ne concentrăm privirea spre esențial, spre faptele glorioase ale Fiului Omului, spre posibilitatea de a primi de la el sfințirea vieții noastre de zi cu zi, spre dreptatea cu care îi va judeca pe cei adunați “de la marginea pământului până la marginea cerului” și spre “unica jertfă pentru păcate adusă de Isus Cristos” care să ne conducă de la credință la fapte pentru ca Domnul să ne arate “cărarea vieții, bucuriile nespuse și desfătările veșnice de la dreapta sa”. Amin.

pr. Romică Sociu

 

* * *

 

Dumnezeu asigură un viitor prezentului nostru

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Preotului îi este teamă de sfârșitul lumii

Încercați să vă puneți în sutana (se folosește încă) sărmanului preot. Pentru el “va fi un timp de groază”. Și este acela, precis, care coincide cu sfârșitul anului liturgic, atunci când este constrâns să comenteze discursul despre “sfârșitul timpurilor”. Până și exegeții cei mai docți arată o încurcătură evidentă în fața acestei pagini inaccesibile. Cei mai experimentați fac pași nesiguri pe acest teren înșelător. Cineva admite, cu onestitate, că este unul din textele cele mai de neînțeles ale Noului Testament.

Să ne închipuim predicatorul care nu a făcut studii specifice despre acestă temă, și nu este la curent cu limbajul apocaliptic, cu cel cifrat al escatologiei, și cu un tot arsenal simbolic hotărât misterios. Și apoi trebuie să distingă cu acuratețe între: ceea ce provine direct de la Isus; intervenția evanghelistului; partea avută de comunitatea primitivă. Cine se pricepe mai mult? Cum să prezinți oamenilor un mesaj așa de complicat? Și, mai ales, cum s-o faci interesantă? Sărmanul preot este onest, nu aparține unei categorii a celor docți “tutologi” care reușesc mereu să explice altora ceea ce n-au înțeles ei.

De ce se stinge soarele

Sărmanul preot, recurgând la un oarecare ajutor biblic, încearcă mai întâi să clarifice puțin ideile. Stabilește, înainte de toate, că este vorba de parusia, care înseamnă, literal, prezența, sau și venirea. Un termen care este folosit pentru a indica reîntoarcerea lui Isus la sfârșitul timpurilor. Descoperă ușor că indicațiile cronologice sunt mai degrabă vagi (“În acele zile…”) și bănuiește deci că intervențiile divine nu sunt niciodată databile. De altfel este informat că imaginile de contur alese pentru a ilustra Venirea, sunt cele caracteristice tradiției profetice, unde manifestarea lui Dumnezeu este mereu semnalată de răsturnări cosmice excepționale.

Cu ajutorul unei “Concordanțe”, găsește referirile oportune: “Stelele cerului… nu-și vor mai da lumina; și soarele se va întuneca la apriția sa și luna nu va mai răspândi lumina sa” (Is 13, 10), “Cerurile se vor închide ca o carte, toate stelele vor cădea…” (Is 34, 4). Un comentator notează că pare că se întoarce înapoi, la relatarea creației. Cerul, stelele, luna, lumina… Dar ceea ce vine acum, într-un anumit sens, este contrarul creației. Astrele au terminat serviciul lor, pot să se stingă, de acum lumina vine dintr-un alt izvor. Oamenii vor avea posibilitatea de “a vedea” grație luminii care emană direct de la Fiul omului. Nu mai este nici o posibilitate de înșelare, minciuna nu mai are loc. Aceasta este o lumină care elimină orice zonă de obscuritate, orice posibilitate de îndoială.

Din partea sa, preotul nepregătit nu se obosește de a aborda apariția Fiului omului “pe nori cu mare putere și glorie” descrisă de Evanghelie, prin viziunea lui Daniel din prima lectură. Un alt exeget îl constrânge să ia act că se vorbește de “adunarea” celor aleși – recrutați din orice colț al pământului -, fără a ocoli soarta care îi așteaptă pe cei răi. Și aici este atins de un gând rău: unii aleși s-ar simți păgubiți de o felie consistentă de fericire, care pentru ei ar consta ca să asiste la condamnarea celor răi. Ar avea impresia că, lipsind de la acel spectacol atât de râvnit, răsplata ar fi incompletă…

La sfârșit, însă, preotul, descurajat, va repune în dulapuri textele specialiștilor (printre altele destul de costisitoare). Nu vrea să meargă să recite, în fața oamenilor săi, o lecție prost învățată. Cei mai deștepți și-ar da seama că nu este o făină de la moara sa modestă. Și ceilalți se vor plictisi de moarte, care nu este precis efectul dorit pentru o predică, chiar dacă eforturile unor confrați ai săi, cu un procent cultural mai înalt, par să meargă în această direcție. A hotărât că va vorbi credincioșilor mai mult sau mai puțin astfel.

Evanghlia nu oferă horoscoape

Dragi parohieni, astăzi predica va fi mai scurtă ca de obicei, și cred că nu veți regreta. Nu pentrui că mă simt indispus. Dacă trebuie să vorbesc de indispoziție, aceasta ar privi mai degrabă creerul meu care, în ciuda eforturilor, nu a reușit să asimileze semnificația discursului ținut de Isus la Ierusalim, cu puțin înainte de a marge la moarte, și care se referă la sfârșitul timpurilor, o temă care – am motiv să rețin – nu nu are un alt indiciu de satisfacție. Nici nu vreau să dilat timpurile recurgând la un truc vechi al avertismentelor, sau la cel mai recent, de prezentare detaliată a unei inițiative pastorale de încadrat în programarea, etc…

Nu. Este tocmai pentru că cultura mea biblică este deficientă. Și această pagină din Evanghelie a pus-o nemilos în evidență. Oricum, nu vă gândiți să vă retrageți liniștiți afară. Eu îmi asum partea mea de vină, adică ignoranța. Dar voi trebuie să le admiteți pe ale voastre, care sunt și dintr-o rea voință. Stați să mă ascultați. Știu că cineva dintre voi a ciulit urchile auzind vorbindu-se despre soare, de lună și de stele. Îi dezamăgesc îndată: aici nu este vorba nici de astrologie, nici de horoscoape, ci de realități sigure, chiar dacă imprevizibile cât privește data și modalitatea desfășurării. Nu vă închipuiți că Evanghelia de astăzi vă poate oferi un fel de calendar al lumii, cu toate sărbătorile înregistrate, inclusiv cea finală, de tipul faimosului almanah “Fratele Ghicitor”. Acel smochin care are numai frunze poate fi văzut numai cu ochii credinței. Nu vă gândiți deci să-l găsiți într-o bună zi, în grădina voastră, împodobit astfel ca să vă semnaleze negreșit data fatidică.

M-am întrebat, în aceste zile în timpul cărora am încercat să adun câteva reflexii acceptabile, cum ați putea contempla pe “Fiul omului venind pe nori”, dacă nu l-am prezentat nici când umbla pe pământul nostru (și are fața unui sărman oarecare, a unui emigrant, a unui bătrân, a unui bolnav), când vă adresa Cuvântul său, vă oferea Pâinea sa? Cum vă gândiți că aș putea marca viața voastră cu cuvintele sale care “nu trec”, când urmăriți toate vorbele care trec în jurul urechilor voastre?

Cred în viața prezentă

“În acel timp… În acele zile…” spun lecturile dificile din această duminică. Dar adevărata problemă, trebuie să admiteți, este “acest timp”, sunt “aceste zile”. Spuneți că nu vreți să auziți vorbindu-se de “acea zi” fatidică. În realitate nu luați în serios “aceste zile”. Le risipiți, nu le înțelegeți valoarea. Nu vreți să vă gândiți la moarte, și cine îndrăznește să vă facă vreo aluzie este acuzat de prost gust. Eu aș spune, mai degrabă, nu vreți să vă gândiți serios la viață. De aceea imaginea morții vă tulbură atât.

Da. Astăzi trebuie să vă vorbesc despre viața veșnică. Peste puțin timp veți recita: “Cred… în viața veșnică”. De fapt, eu sunt preocupat, nu atât de ce nu credem în viața veșnică, dar de ce nu credem destul în viața prezentă. Urmând concluziile unor exegeți ale tradițiilor religioase populare, credința în viața de dincolo a predecesorilor noștri se năștea din incapacitatea – sau de-a dreptul din frica – de a trăi deplin aici, acum. Fleacuri, chiar dacă sunt semnate de nume prestigioase. Eu consider că este sigur contrariul. Ei știau să prețuiască viața de aici, chiar dacă era îndurerată, hrănită cu polenta (mămăligă) (dar și de credință).

Unde în schimb prezentul nu înflorește, speranța în viața viitoare devine sterilă, nu dă roade. Viața în Împărăția cerurilor are nevoie de copci pământești. Veșnicia are nevoie de ancore în ziua de astăzi. Dragii mei, v-aș putea cita cuvintele unui teolog contemporan, cu un nume imposibil: “Viața veșnică are de a face cu calitatea iubirii vieții noatre pământești, aici și acum”. Lumina lui Dumnezeu va străluci pe lumea cealaltă, în locul soarelui și al lunii și al stelelor. Dar cred că poate să ardă deja în acestă lume cu uleiul vieții noastre.

Trebuie să ajungem încărcați pe celălat mal

Băgați-vă bine în cap: pământul nu va fi distrus. Avem posibilitatea, cel puțin, de a duce cu noi, nu numai persoanele dragi, dar și atâtea lucruri prețioase și iubite. Tot ceea ce este frumos, bun, sfânt și am făcut să crească pe pământul nostru, chiar stropindu-le din belșug cu lacrimi, se va salva la sfârșitul lumii. Credința și speranța ne asigură că Dumnezeu “dăruiește în viitor” prezentul. Trebuie să vedem, însă, dacă ne încredem cu adevărat în Dumnezeu, sau dacă preferăm să ne încredem în noi. Putem să susținem că suntem mai siguri de Dumnezeu decât de noi?

Nu știu dacă ați prins semnificația acelei expresii din Psalmul 15. “În mâinile tale este viața mea”. Suntem convinși cu adevărat că Dumnezeu este absolut vrednic de încredere? Aș vrea să vă citesc, în concluzie, o pagină din acel teolog cu nume imposibil: “Viața veșnică este în același timp dar și datorie. Ni se întâmplă ca pruncilor. Când eram mici, primeam bani de la mama noastră pentru a cumpăra ceva pentru sărbătoare. Apoi veneam cu un dar mic pe care îl cumpăram cu banul mamei și pe care în același timp îl murdăream și îl desfăceam. Un dar cu care mama natural nu știa ce să facă. Și totuși ea se arăta mulțumită pentru cadoul nostru enorm.

Așa se întâmplă și nouă adulților care ne numim creștini: “Iubirea lui Dumnezeu, s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul care ne-a fost dăruit” (Rm 5, 5). La urma urmelor dăruim lui Dumnezeu în și prin Cristos acest dar: de tuis donis ac datis spunea vechiul canon euharistic. Dar de abia că vine acest dar în mâinile omului, este desfăcut și mototolit. Dacă îl surprindem pe aproapele nostru, chiar și numai cu o inimă sinceră, fie chiar șchiopătând, și mergem cu el, chiar dacă este necesar prin valurile Mării Roșii, pentru a-l duce în siguranță pe celălalt mal, și chiar dacă apoi pe celălal mal cădem…, cădem în mâinile lui Dumnezeu: viața veșnică”. Atunci, dragii mei, suntem dispuși să facem să treacă pe celălalt mal darurile cele mai frumoase pe care le-am primit? Suntem dispuși să salvăm lucrurile, având inima noastră deja “dincolo de lucruri?

 

* * *

 

Duminica 33-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 13,24-32

Întoarcerea Fiului Omului

24 În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: ” În acele zile, după acea mare strâmtorare, soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea. 25 Stelele vor cădea de pe cerși puterile cerului se vor zdruncina.

26 Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu mare putere și măreție. 27 El îi va trimite pe îngerii săi ca să-i adune pe cei aleși din cele patru colțuri ale lumii, de la marginea pământului până la marginea cerului”.

Lecția smochinului

28 ” Luați ca învățătură asemănarea cu smochinul: când ramurile lui devin fragede și-i dau frunzele, știți că vara e aproape; 29 la fel și voi, când veți vedea acestea, să știți că Fiul Omului este aproape, la ușă. 30 Vă spun adevărul: nu va trece această generație, până când nu se vor împlini toate acestea. 31 Cerul și pământul vor trece dar cuvintele mele nu vor trece.

32 Cât privește ziua și ceasul acela, nimeni nu le cunoaște, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Ne apropiem de sfârșitul anului liturgic și Evanghelia din această duminică ne face să luăm în serios tema mântuirii cu întoarcerea din urmă a lui Isus Cristos.

Textul are trei părți:

- Versetele 24 la 27: întoarcerea Fiului Omului.

- Versetele 28 la 31: învățătura smochinului.

- Versetul 32: ziua și ceasul celei de-a doua veniri a lui Cristos.

În prima parte pot înspăimânta imaginile care ni se oferă. Este o întreagă “convulsie” cosmică. Acestea aparțin limbajului apocaliptic, un gen literar pentru a descrie intervențiile puternice ale lui Dumnezeu în istorie. Pe de altă parte nu trebuie să conteze în primul rând semnele frapante, ci venirea lui Isus Cristos, Fiul Omului care vine cu putere și glorie pentru a aduna pe toți discipolii săi. Prezența puternică, sublimă și solemnă a Domnului trebuie să dea liniște inimilor noastre…

În partea a doua se caută aplicarea la viață a ceea ce ni s-a relatat în partea anterioară. Și Domnul folosește un fel de imagine parabolică luată din realitatea zilnică a palestinienilor. Atunci când smochinul începe să facă ramuri fragede și-i dau frunze noi se știe că se apropie vara. În același mod în care la nivel de natură se pot detecta anotimpurile climatice, discipolii Domnului trebuie să învețe să privească realitatea pentru a detecta că a doua venire a lui Cristos este iminentă. Fraza din versetul 30 nu face referință la sfârșitul lumii ci la sfârșitul Ierusalimului care în anul 70 va fi distrus de trupele romane. Nu trebuie să se confunde și să se genereze profeții false… În versetul 31 Domnul ratifică faptul că toate vor trece însă Cuvântul lui va rămâne ferm și stabil pentru totdeauna.

În partea a treia reiese în mod absolut clar că nu se știe nici ziua și nici ora sfârșitului lumii. Acest lucru este important de reținut dat fiind faptul că, din când în când, apar unii presupuși iluminați care pretind că știu ziua sfârșitului lumii. Isus este clar: nimeni nu știe asta… nici măcar El însuși în acest moment în natura sa umană… Desigur, ca Dumnezeu glorios și veșnic, El cunoaște toate…

Pentru a ține cont: Genul literar din evanghelii este, pe bună dreptate, “evanghelie”. Totuși, în cadrul acestui gen există altele: de exemplu parabola, relatarea de minuni, etc. Capitolul 13 din evanghelia după Marcu (împreună cu capitolul 24 din evanghelia după Matei și capitolul 21 din evanghelia după Luca, adică textele paralele), sunt scrise în genul literar apocaliptic. Adică într-un limbaj simbolic care folosește imaginile și situațiile din viață (mai ales cele mai dramatice) pentru a exprima un mesaj religios care nu caută “să înspăimânte” ci să ne facă să tratăm cu responsabilitate prezentul pentru a fi deschiși la darul mântuirii.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 24,29-36; Lc 21,25-33; Dan 7,13-14.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar expresia “Fiul Omului”.

Întrebări pentru lectură

- Cum începe relatarea?

- Care este climatul dominant: tresăltare de bucurie, tristețe, veselie, plâns…?

- Ce tip de semne sau semnale sunt descrise?

- Ce se va întâmpla cu soarele, luna și stelele?

- Ce semnifică aceste fenomene?

- Ce se va întâmpla pe cer?

- Cine va fi văzut? În ce formă va fi văzut?

- Ce vor face îngerii lui Cristos?

- Ce înseamnă “Fiul Omului”?

- Ce exemplu dă Isus după aceea și pentru ce-l prezintă astfel?

- Ce se întâmplă cu smochinul atunci când se apropie vara?

- Cum trebuie aplicată imaginea smochinului la viața discipolilor Domnului?

- Când toate vor dispare la sfârșitul timpurilor, ce va rămâne pentru totdeauna?

- Se știe ziua și ora celei de-a doua veniri a lui Isus?

- Pentru ce nici Domnul însuși nu știe asta?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Care sunt “cataclismele” din viața mea astăzi?

- Care este “suferința” care va trebui să treacă?

- În ce situații experimentez în mod deosebit că soarele meu se întunecă, luna încetează să strălucească și stelele cad de pe cer?

- Ce impact are asupra mea apariția glorioasă și solemnă a lui Isus Fiul Omului?

- S-ar putea spune că sunt pregătit ca să-l primesc?

- Dacă a doua venire a lui Cristos ar fi astăzi: aș fi gata pentru ca îngerii Domnului să mă adune ca pe unul dintre discipolii și ucenicii lui? În ce lucruri sunt gata și în ce lucruri uneori nu sunt gata?

- Sunt capabil să învăț lecția smochinului?

- Învăț eu să citesc semnele pe care Dumnezeu le pune în viața mea?

- Ce semne, ce semnale pune Dumnezeu la îndemâna mea astăzi pentru ca să descopăr și să urmeze voința lui sfântă?

- Învăț să văd, învăț să urmez…?

- Doresc să mă schimb, doresc să cresc…?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi că rămâne Cuvântul lui pentru totdeauna?

- Ca unul care face Lectio Divina: las eu Cuvântul lui ferm și stabil să fie rădăcina vieții mele spirituale?

- Ce loc are Lectio Divina în viața mea pentru ca să pot spune cu bucurie că realmente Cuvântul lui rămâne pentru totdeauna?

- Trăiesc senin în fidelitate față de Evanghelie știind că ziua Domnului va veni dintr-un moment în altul?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune vom folosi trei texte biblice care fac referință la permanența Cuvântului lui Dumnezeu.

Psalmul 119,89-96

89-91 Cuvântul tău, Doamne, rămâne în veci,

neschimbat ca cerul.

Fidelitatea ta dăinuie din neam în neam;

tu ai întemeiat pământul și el se menține.

92 Dacă legea ta n-ar fi fost desfătarea mea,

atunci poate că aș fi pierit în mizeria mea.

93 În veci nu voi uita învățăturile tale,

căci prin ele mi-ai dat viață,

94 eu sunt al tău, mântuiește-mă,

căci am căutat învățăturile tale.

95 Cei nelegiuiți mă așteaptă ca să mă distrugă,

dar eu meditez mereu la poruncile tale.

96 Văd că tot ce-i desăvârșit are margini,

poruncile tale însă sunt nemărginite.

Isaia 40,7-8

7 Strig că iarba se usucă și floarea se veștejește, 8 dar cuvântul Dumnezeului nostru rămâne în veșnicie.

1Pt 1,23-25

23 Pentru că ați fost renăscuți nu dintr-o sămânță pieritoare, ci nepieritoare, prin cuvântul viu și veșnic al lui Dumnezeu, 24 căci: «Orice om este ca iarba și toată slava lui ca floarea ierbii: iarba s-a uscat și floarea a căzut; 25 dar cuvântul lui Dumnezeu rămâne în veci». Acesta este cuvântul care v-a fost vestit prin evanghelie.

Cele trei texte alimentează aceeași idee unde centrul se află în cuvintele lui Isus.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru contemplație vom folosi versetul 31 din textul de astăzi:

- Când totul se face apă în viața mea… Isus îmi spune în fiecare zi: Cuvântul meu rămâne în veci…

- Când “cataclismele” personale mă slăbesc… Isus îmi spune în fiecare zi: Cuvântul meu rămâne în veci…

- Când simt că stele cad de pe cer… Isus îmi spune în fiecare zi: Cuvântul meu rămâne în veci…

- Când…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să examinez propria viață și să descopăr principalele semne pe care Dumnezeu mi le-a dat în decursul vieții mele: apropierea unui prieten, o zi de reculegere sau o zi de rugăciune, o problemă pe care pot s-o soluționez… Ce semn al prezenței lui îmi dăruiește astăzi?

Propunere comunitară

- În grupul tău creștin dialogați despre a doua venire a lui Cristos. Consultați-l pe preot, pe călugăriță, pe catehet sau pe păstor ca să vă explice mai bine ceea ce implică această temă. Încercați să le puneți întrebări pentru a fi bine formați conform credinței creștine și să nu asumați multe atitudini străine care circulă prin mijloacele de comunicație.