Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a II-a după Paște
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 2,42-47
1Petru 1,3-9
Ioan 20,19-31

Ioan 20,19-31

Era după moartea lui Isus, în seara primei zile a săptămânii. De frica iudeilor, ucenicii încuiaseră ușile casei în care se aflau. Isus a venit, a stat în mijlocul lor și le-a zis: “Pacea să fie cu voi!” După aceste cuvinte le-a arătat mâinile și coasta. Ucenicii s-au bucurat văzându-l pe Domnul. Isus le-a zis din nou: “Pacea să fie cu voi! După cum m-a trimis pe mine Tatăl, la fel vă trimit și eu pe voi!” Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: “Primiți pe Duhul Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate, și cărora le veți ține, vor fi ținute”. Unul dintre cei doisprezece, Toma, numit Geamănul, nu era cu ei când a venit Isus. I-au zis ceilalți ucenici: “L-am văzut pe Domnul!” Dar el le-a declarat: “Dacă nu voi vedea în mâinile lui semnul cuielor, dacă nu voi pune degetul în locul cuielor și nu voi pune mâna în coasta lui, nu voi crede”. Opt zile mai târziu, ucenicii lui erau iarăși în casă și Toma era împreună cu ei. A venit Isus, deși ușile erau încuiate, a stat în mijloc și a zis: “Pacea să fie cu voi!” Apoi i-a zis lui Toma: “Adu-ți degetul încoace, vezi mâinile mele; întinde-ți mâna și pune-o în coasta mea și nu fi necredincios, dar credincios”. Toma i-a zis: “Domnul meu și Dumnezeul meu!” I-a zis Isus: “Pentru că m-ai văzut, Toma, de aceea crezi; fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut!” Isus a mai făcut înaintea ucenicilor săi și multe alte minuni care nu sunt scrise în cartea aceasta; iar acestea s-au scris ca să credeți că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu, și prin credința voastră să aveți viață în numele lui.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Toma și noi

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Firul de aur, care străbate fiecare pagină a Sfintelor Scripturi, este iubirea divină față de om. Acest fir de aur țese și cele trei lecturi ale Liturgiei cuvântului de azi.

Isus, întors din viața de după moarte, aduce cu sine, pentru oameni, cele mai alese daruri: pacea, misiunea de evanghelizare care face din ucenici frații săi (In 20,17), pe Duhul Sfânt, iertarea păcatelor, Botezul (Mt 28,19) și fericirea pentru cei care cred fără să vadă minuni.

Tot cel copleșit de aceste daruri simte bucuria de a le împărtăși și altora, deoarece experimentează cum, cu cât dă mai mult, cu atât se simte mai fericit. Apostolii vor să-l fericească pe Toma cu fericirea lor, deoarece el nu era de față când l-au văzut pe Cel Înviat, dar el îi respinge: De nu voi vedea în mâinile lui semnele cuielor și nu voi pune degetul meu în locul cuielor și nu voi pune mâna mea în coasta lui, nu voi crede. Cât de nepriceput este omul! Oare rațiunea, mintea nu-i superioară simțurilor trupești? Sunt mai prețioase ochiul, degetul sau palma decât mintea? Este mult mai demn pentru om să creadă cu mintea decât să vadă sau să perceapă cu alte simțuri trupești. Pentru acest motiv, un invalid de război lipsit de ochi și de picioare, se ruga astfel: Doamne, mi-ai dat și mi-ai luat ochii și picioarele trupului, lasă-mi mintea întreagă, ca să te cunosc și să te pot lăuda în veci!

Toma este icoana sufletului nostru frământat. Fiecare păcat este un refuz al credinței. Avem destule! Altădată, când Isus a spus ucenicilor că trebuie să meargă la Ierusalim și acolo să pătimească până la moarte, Toma a fost acela care s-a adresat confraților săi și i-a îndemnat cu duioșie: Să mergem și să murim și noi cu el (In 11,16). Când, unde și cum s-au pierdut aceste sentimente sufletești atât de nobile față de Învățătorul?

Toma era zdruncinat până în adâncul sufletului de batjocura Golgotei. Acest Isus, care nu a opus nici cea mai mică rezistență dușmanului, care a murit ca un învins, mai poate fi biruitor asupra morții, după ce mormântul i-a pecetluit sfârșitul? Nu cred! Așa răspundea el celor care îi împărtășeau vestea nemaipomenită a învierii lui Isus. Până nu voi vedea pe mâinile lui rănile cuielor, până nu voi pune degetul în rana cuielor și palma în rana coastei, nu voi crede! S-a grăbit să spună: Până nu voi vedea, dar îndată și-a dat seama că ochii te pot înșela printr-o nălucire; și Toma crede că cei care susțin că l-au văzut pe Isus viu, s-au înșelat fiindcă au avut doar o halucinație de moment. De aceea, Toma a adăugat repede: Nu voi crede până nu voi pune degetul… palma, căutând prin atingerea trupească, sensibilă, animalică aș spune, dovada unui fapt, a unei realități de ordin superior.

În Toma este concretizată dorința de veacuri a omului de a vedea, de a atinge, de a-l simți aproape pe Dumnezeu prin întreaga sa ființă materială.

Isus se pleacă plin de smerenie, oferind creaturii zbuciumate posibilitatea împlinirii acestei dorințe omenești: semnele sensibile ale învierii sale.

Greșeala lui Toma, infiltrată în colegiul apostolic, care îi face de râs, prin care primesc o notă de blam, are menirea istorică de a înlătura din conștiința oamenilor dubiul cu privire la învierea lui Isus, anume că toate n-ar fi decât un mit, o legendă, rodul unei surescitări spontane sau a unei măsluiri colective. Recunoașterea smerită din partea evangheliștilor a greșelilor de comportament din partea apostolilor, nu face parte din limbajul mitic al vremii. Citiți legendele babiloniene în legătură cu cei mai mari eroi mitici, ca de exemplu: cum a pătruns Iștar în groaznica împărăție a lui Nergal ca să-l învie pe Tamuz al său; sau, cum s-ar fi dus acolo Izdubar ca să-i ceară înțeleptului Sinapistim taina veșnicei tinereți etc. și vă veți convinge că diferența este mai mare decât distanța dintre cer și pământ! Citiți legendele grecești în care poeții povestesc despre Hercule, cum și-a dat drumul printr-o gaură a muntelui Tenaros în lumea subpământeană, ca să-l scoată de acolo ca trofeu pe înspăimântătorul Cerber; sau despre Tezeu și Piritus, care s-au avântat în împărăția morții spre a o aduce de acolo pe răpita Persefone; sau despre Dionisios, care și el a ținut să coboare în adâncuri spre a o aduce pe pământ pe mama sa, Semele; sau despre Orfeu în infern, care voia să i-o smulgă lui Pluto pe rătăcita Euridice etc. și veți vedea cum se relatează o fantasmagorie și cum un fapt real! Vă veți convinge de spiritul egoist, pătimaș și absurd al eroilor mitici! Nici un erou legendar nu se duce dincolo de moarte să-i mântuiască pe cei obijduiți de tirania ei, să-i scape de chinurile așteptării. Priviți spiritul îngust al zeiței Iștar (Astarte)! Ea caută să-l sperie și să-l intimideze pe portarul Arallului cu amenințarea: Învia-voi morții ca să se ducă și să-i mănânce pe cei vii și astfel, mai numeroși ca viii, fi-vor morții!

Ca să pui relatările evanghelice alături de aceste legende constituie o lipsă de bun simț moral și chiar științific.

Ce i-a lipsit lui Toma pentru a fi credincios? Desigur că botezul Calvarului.

Apostolul Petru, din pățania sa și cea a lui Toma, arată că, spre a fi cuiva credința spre laudă, tărie și cinste, trebuie să fie încercată prin foc, precum aurul și argintul. Tocmai focul botezului de pe Calvar i-a lipsit lui Toma. Se delectase de atâtea ori în fața minunilor lui Isus, și chiar ale sale; văzuse atâția bolnavi vindecați, băuse din vinul minunat de la nunta din Cana, mâncase din pâinile înmulțite, a simțit cu toată făptura sa liniștirea furtunii de pe mare, a putut atinge, vedea și auzi vorbind pe fiul înviat al văduvei din Naim, pe fiica lui Iair, pe Lazăr din Betania, își dăduse consimțământul la mărturisirea de credință a lui Petru – Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu (Mt 16,16) – el însuși experimentase cum a scos diavoli în numele lui Isus etc. Credința sa trebuia curățită prin focul Calvarului, dar a lipsit de sub cruce. Nu l-a văzut răstignit și crede celor care i-au spus că a fost răstignit și a murit; nu a văzut cum a murit și nici n-a văzut rănile din mâini, picioare și coastă, dar crede celor care i-au relatat. De ce nu le-a spus: Nu cred că Făcătorul de minuni a putut avea un astfel de sfârșit? Mare mister mai este și omul! Dacă Toma l-ar fi văzut pe Isus în clipa supremă, în ceasul său, dacă l-ar fi văzut cum s-a rugat pentru călăi, cu câtă iubire o încredințează pe mama sa singurului ucenic prezent, lui Ioan, dacă l-ar fi auzit cu câtă competență îl asigură pe tâlharul din dreapta că în acea zi va fi cu el în paradis, dacă l-ar fi auzit cu câtă iubire iartă și scuză în fața Tatălui pe acei care l-au răstignit, cu câtă libertate își încredințează sufletul în mâinile Tatălui ceresc etc. dacă Toma ar fi văzut toate acestea, dacă ar fi participat activ la această dramă, dacă și-ar fi reînnoit hotărârea de a muri împreună cu Învățătorul său, desigur că n-ar fi rămas mai prejos de soldatul roman care i-a străpuns coasta și inima lui Isus și apoi a declarat: Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu era acesta (Mc 15,39). Necredința este lașitate, fugă de cruce, fugă de la datorie!

Și noi, oare nu facem zilnic ceea ce Toma a făcut o dată în viață și a rămas cu porecla de Toma necredinciosul?

Din necredința lui de la început, dar mai ales de la mărturisirea lui smerită: Domnul meu și Dumnezeul meu, am moștenit o credință de aur. Primii creștini, care trăiau în frica lui Dumnezeu, stăruiau în învățătura apostolilor, în rugăciune, la frângerea pâinii, își vindeau averile și le împărțeau săracilor, aveau toate în comun, luau masa cu bucurie în curăția inimii și-l lăudau pe Dumnezeu pentru toate, păstrau cu bucurie rodul minunilor, legătura frățească (cf. lectura I-a). La această zestre spirituală, noi mai adăugăm ceva? Ce? Dacă aș avea în mâinile mele darul credinței, spunea în anul 1845 istoricul francez Thiers (1797-1877), le-aș deschide peste întreaga mea țară. Cât mă privește pe mine, eu iubesc de o sută de ori mai mult o națiune credincioasă. O națiune credincioasă este mai bine inspirată când se tratează despre operele spiritului, mai eroică chiar atunci când se tratează problema de a-și apăra grandoarea sa.

Ca pacea lui Cristos înviat din morți să fie cu noi toți, să spunem cu Toma îngenuncheat la picioarele Mântuitorului: Domnul meu și Dumnezeul meu, revarsă în inima mea darurile învierii tale! Amin.

 

* * *

 

Duminca a II-a după Paști

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Ne aflăm în duminica a II-a a Paștelui, zi în care continuăm să trăim acea bucurie pe care Cristos ne-a adus-o în urmă cu opt zile prin învierea sa din morți. Cristos cel înviat nu ne-a părăsit, el rămâne în continuare prezent în mijlocul nostru.

Biserica dă două denumiri zilei de astăzi: Duminica Albă și Duminica Tomei. O numește Duminica Albă pentru că în această zi, cei care fuseseră botezați în noaptea învierii își depuneau hainele lor albe pe care ei le purtau în timpul acesta ca simbol al vieții noi în care intraseră. Este numită și Duminica Tomei pentru că evanghelia de astăzi se referă într-un mod special la apostolul Toma, acel apostol care la început se îndoiește de învierea lui Cristos, dar în cele din urmă crede, crede cu o credință vie, care pornește din toată ființa sa, recunoscându-l pe Cristos ca Domn și Dumnezeu.

Tema centrală care străbate liturgia cuvântului din ziua de astăzi este credința în Cel înviat, în Cristos, și mărturia pe care trebuie să o dăm despre el.

Sfântul Ioan ne prezintă în evanghelia de astăzi evenimentele care au avut loc în prima zi a Paștelui și în cea de-a opta zi de după Paști. În seara zilei de Paști, spune evanghelistul, apostolii erau încuiați în Cenacol de frica iudeilor. Isus apare pe neașteptate în mijlocul lor. Prin această apariție a lui Isus, evanghelia arată prezența celui înviat în mijlocul discipolilor săi într-un mod cu totul nou. Această apariție le amintește apostolilor de cuvintele pe care Isus le-a spus lor la Cina de pe urmă: “Nu vă voi lăsa orfani, dar mă voi întoarce la voi” (In 14,18). Această apariție face ca tristețea apostolilor să se schimbe în bucurie. Ei îl văd pe Domnul cu ochii trupului, dar mai presus de toate îl văd cu ochii credinței. Isus îi salută cu “Pace vouă”, salut care are un nou înțeles; în sens biblic are înțeles de prosperitate, binecuvântare, siguranță. Mai departe Isus continuă de a le da apostolilor misiunea de a merge să-l facă cunoscut în lume, și totodată le dă și puterea de a ierta păcatele comunicându-le pe Duhul Sfânt. “Primiți pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate, și cărora le veți ține vor fi ținute” (In 20, 23).

După opt zile, continuă evanghelistul, Isus apare din nou apostolilor, de data aceasta fiind prezent și Toma căruia Isus îi demonstrează că el a înviat cu adevărat. Credința domină toată această scenă din a doua apariție. Profesiunea de credință a lui Toma implică recunoașterea mesianității și divinității lui Cristos.

Evenimentul central al vieții lui Isus este tocmai învierea sa din morți. Aceasta are o valoare deosebită pentru noi, pentru că ne întărește credința în Fiul lui Dumnezeu, Revelatorul suprem al dragostei Tatălui și al planului său de a ne mântui pe noi toți. De aceea nu trebuie să ne îndoim de învierea sa, dar să căutăm să fim cât mai fideli cuvintelor sale pe care le-a adresat și lui Toma: “Fericiți cei ce cred fără să fi văzut!”.

Deseori și noi suntem cuprinși de îndoială dar trebuie să fim conștienți că numai prin credință vom reuși să îndepărtăm îndoiala din sufletele noastre. Credința trebuie să fie centrul vieții noastre. Numai luminați de Duhul Sfânt noi vom reuși să credem cu adevărat și în același timp să rămânem în comuniune cu Cristos și frații noștri.

Prima lectură, care este luată din cartea Faptele Apostolilor, ne arată cum Duhul Sfânt coboară asupra apostolilor, acel Duh care păstrează comuniunea în Biserică. Cristos promite și îl trimite pe Duhul Sfânt asupra apostolilor, dându-le puterea să învingă frica de a-l proclama. Mărturia lor este plină de convingere deoarece îndoiala și teama din sufletele lor au dispărut.

Fragmentul primei lecturi trasează fizionomia Bisericii primare, care ne indică caracteristicile fundamentale, pentru ca aceste comunități ale noastre să devină vii. Este scoasă în evidență frângerea pâinii care are în centru manifestarea lui Cristos, manifestare care este expresia comuniunii și a carității existente în comunitatea primară. Frângerea pâinii, alimentul unității dintre creștini, formează și menține fraternitatea creștinilor, care reprezintă o omenire nouă, care nu cunoaște bariere de rasă, cultură sau de natură economică, care în general îi separă pe oameni unii de alții. În comunitatea care îl are în centru pe Cristos, fiecare este pentru altul un frate prețios, este o fraternitate de oameni liberi în care se trăiește libertatea pe care a adus-o Cristos. Putem spune că prima comunitate creștină este o comunitate fraternă, chemată de Tatăl, unită în Cristos, care este prezent în preoții săi, animată de Duhul Sfânt. Aici ni se prezintă comunitatea ideală din care trebuie să se inspire și comunitatea creștină de astăzi.

Sfântul Petru, în a doua lectură, le arată creștinilor care trebuie să fie țelul lor spre care să tindă. El începe discursul său în fața comunității primare printr-un imn de binecuvântare adus Tatălui, care l-a trimis pe Fiul său în lume pentru ca să ne aducă mântuirea. Petru îndeamnă prima comunitate creștină să fie statornică în credința în Cel Înviat. În același timp, le aduce laudă pentru că ei cred în învierea lui Cristos fără să li se fi arătat și totodată îi încurajează să fie tari în fața suferințelor și persecuțiilor îndurate pentru Cristos. Cu privire la persecuții, Tertulian spune următoarele: “Cu cât suntem mai mult supuși unor astfel de suferințe, cu atât sporește mulțimea celor credincioși și evlavioși pentru numele lui Cristos” (Ad martyres).

Conștienți că suntem familia lui Dumnezeu, să ne întrebăm fiecare: în ce constă credința noastră? Cum percepem noi comunitatea creștină de astăzi? Suntem și noi de acord cu atitudinea lui Toma față de prezența lui Cristos în mijlocul nostru? În ce măsură Biserica reprezintă pentru noi locul de întâlnire cu Cristos?

Într-o zi, un misionar predica într-un ținut muntos din Franța. În timp ce predica, a intrat în biserică un ofițer de cavalerie ca să-l asculte. Acest ofițer era foarte neliniștit, părea foarte tulburat, și abia, abia că mai respira. În acel moment misionarul a fost inspirat de Dumnezeu să vorbească despre spovadă, despre iertarea pe care Dumnezeu o dă celor care se convertesc și cred în el. Cuvintele misionarului au pătruns ca o sabie în sufletul acelui ofițer. La sfârșitul liturghiei, ofițerul se aruncă la picioarele misionarului, iar acesta îl ridică cu dragoste și îl ajută să se mărturisească. Când acel ofițer a ieșit din biserică, plângând în hohote, a spus acelor câteva persoane care erau în jurul lui: “Dragii mei, să știți că Dumnezeu există. De mult timp îl abandonasem, dar acum l-am regăsit – și continuă acest ofițer – în viața mea nu am experimentat o pace așa de curată ca aceasta pe care mi-a dat-o Cristos prin slujitorul său”.

Iată un exemplu vrednic de urmat. Oare acestui ofițer a trebuit să-i apară Cristos, așa cum le-a apărut și apostolilor? Nu, Cristos într-adevăr i-a apărut, dar în altă formă, în acea formă în care ne apare și nouă astăzi. El este prezent în Biserică și ne hrănește cu Trupul său în Sfânta Euharistie. Totdeauna Cristos vine și ne vizitează. El nu i-a vizitat numai pe apostoli, dar ne vizitează și pe noi, lăsându-se văzut în lumina credinței. Cel mai bine îl vedem în Euharistie. Dar pentru ca să-l vedem trebuie să participăm la Euharistie. Dacă vom fi absenți de la adunările liturgice atunci când se celebrează Euharistia, vom avea aceeași soartă ca și Toma atunci când era absent de la comuniunea cu ceilalți apostoli.

Bucuria învierii lui Cristos nu trebuie să țină doar opt zile, ci trebuie să rămână mereu vie în sufletele noastre. Învierea lui Cristos ne-a înzestrat cu puterea credinței pe care trebuie să o mărturisim prin cuvintele și faptele noastre, prin atitudinea pe care o avem față de cei din jurul nostru, lângă care trăim și ne desfășurăm activitatea zilnică.

Credința este aceea care ni-l descoperă pe Cristos. De aceea, în momentele dificile, în momentele de declin sau lâncezeală din viața noastră să alergăm la Cristos, și să-l rugăm pe el, care este învierea și viața, să întărească și să intensifice în noi credința. Astfel mesajul învierii lui Cristos rămâne mereu actualizat în inimile noastre și în viața noastră externă.

Să reflectăm astăzi la Cuvântul lui Dumnezeu, pentru ca să putem face un pas înainte asistând astfel la nașterea comunității pascale, acea comunitate care va trebui să țină trează și să mențină credința în învierea lui Cristos până la întoarcerea sa.

Daniel BIȘOC

 

* * *

 

Duminica a II-a a Paștelui

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Suntem încă în bucuria pascală și textele liturgice ce le-am auzit fac ecoul acestei bucurii. Și astăzi ne întâlnim cu Isus cel Înviat care vrea să ne dăruiască viața și bucuria sa. Paștele este trecere glorioasă a lui Cristos de la moarte la viața strălucitoare a învierii. Este sărbătoare atât de mare încât Biserica o celebrează timp de opt zile.

La începutul Bisericii, nou botezații purtau haine albe în cele opt zile de după Paști tocmai ca simbol al bucuriei, al vieții noi în care au intrat. În mod asemănător și astăzi Biserica ne invită să purtăm haina nevinovăției, a purității sufletului și să trăim din plin bucuria învierii Domnului: “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa” – după cum s-a repetat în fiecare zi în săptămâna care a trecut.

Astăzi, la sfârșitul octavei, liturgia ni-l prezintă pe Cristos glorios, viu, care vrea să ne asocieze la viața și slava sa. Lecturile par să ne concentreze atenția supra unei singure tematici: prezența lui Cristos înviat în sânul Bisericii, prezență care recere credință.

Relatarea evangheliei are la bază faptul istoric și misterios al învierii lui Cristos și în același timp credința în acest fapt. Ne este foarte cunoscut episodul cu Toma, cu aparițiile lui Cristos în mijlocul apostolilor, cu mărturisirea credinței lui Toma: “Domnul meu și Dumnezeul meu!” și apoi răspunsul lui Cristos: “Pentru că m-ai văzut, ai crezut; fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut“.

Nimeni dintre noi nu l-a văzut pe Cristos înviat cum l-au văzut contemporanii lui. Dar credința noastră pascală s-a născut din mărturia de netăgăduit a apostolilor, care ca și Sfântul Toma nu au crezut decât după ce l-au văzut cu ochii lor.

Isus spune că credința noastră, tocmai pentru că nu are parte de experiența sensibilă, ne dă drepturi speciale, ne face cu totul mai fericiți și cum afirmă Sf. Petru ne face să tresăltăm de o “bucurie inefabilă și glorioasă”. Această credință ne dobândește mântuirea.

Euharistia reînnoiește misterul pascal, reînnoiește învierea lui Cristos, reînnoiește și învierea noastră la o viață nouă, la viața harului, viață ce nu se va sfârși. De aceea euharistia este prin excelență sacramentul pascal.

Și pentru a avea certitudinea că în euharistie este Cristos, noi nu avem nevoie ca Toma să vedem cu ochii noștri trupul lui Isus cel viu, să îl atingem, să auzim vocea sa. Credința noastră nu are nevoie de asemenea semne sensibile. Nouă ne este de ajuns să știm că Isus a spus: “Acesta este trupul meu – Acesta este sângele meu“. Căci pâinea euharistică pe care o frângem și potirul cu vin pe care îl bem este împărtășirea cu trupul și sângele Celui înviat. Aceasta este credința noastră.

Opera salvifică a lui Cristos nu poate să fie separată de cea a Bisericii. Acolo unde Biserica dă viață, Cristos este cel care dă viață. Când Biserica celebrează Cina euharistică, botează, iartă păcatele, când înfăptuiește alte acțiuni sacramentale, este Cristos cel care prin mijlocul ei înfăptuiește aceste mistere divine. Prin urmare acest fluviu supranatural de mântuire care este Biserica își are unicul izvor în moartea, îngroparea și învierea lui Cristos, adică în misterul pascal.

Biserica de astăzi este continuarea aceleia întemeiată de apostoli și formată din primii creștini. Ea continuă și astăzi să-l prezinte pe Cristos cel înviat și să împartă bunurile sale. Dar ce este Biserica? Care este rolul ei în lumea de astăzi? Pentru mulți Biserica nu a fost instituită decât pentru a face să înceteze din lume foamea, lipsa de ocupație, deosebirea dintre clasele sociale, nedreptatea. A fost creată pentru a fi mereu prima care să condamne orice violență, război, discriminare rasială. Trebuie să lupte pentru pace, pentru cultură, să afirme drepturile femeii. Aceste așteptări-răspunsuri cu privire la Biserică sunt și ele destul de legitime. Există multe motive pentru a cere toate acestea de la Biserică. Însă, pe de altă partea, ea are aceeași misiune cu a lui Cristos, iar Cristos a spus: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta“.

Dacă vrem să apelăm la ceva care să ne ajute trebuie să ne străduim să descoperim fața misterioasă a Bisericii, să o privim la originile sale. Să ne oprim asupra comunității de la început și să o vedem așa cum o prezintă prima lectură. Care erau principalele sale preocupări?

Primii creștini nu neglijau exercitarea carității; cei săraci și nevoiași erau asistați cu gingășie maternă; își dădeau cu generozitate bunurile pentru ajutorarea fraților mai nevoiași. Însă creștinii erau mai zeloși la învățătura apostolilor. Celebrarea cuvântului ca vestire și cateheză – pe de o parte – și ca ascultare și profesiune de credință erau acțiunile esențiale ale Bisericii apostolice.

Un loc deosebit în prima comunitate eclezială îl ocupa frângerea pâinii, adică celebrarea euharistică. Aceasta era factorul determinant al coeziunii și al vieții creștine.

Un alt element important era rugăciunea comună; se adunau pentru a-l lăuda pe Dumnezeu prin psalmi, imnuri și cântări duhovnicești. Așadar, iată revelate câteva caracteristici ale Bisericii din epoca de început a istoriei sale, din timpul fondării sale.

Astăzi Biserica nu poate fi înțeleasă decât în lumina Duhului Sfânt care o însuflețește, deși în același timp este întrupată într-o societate de oameni păcătoși și muritori. În evanghelia de astăzi găsim și textul clasic al instituirii sacramentului pocăinței: “Primiți pe Duhul Sfânt, cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute“. Biserica iartă păcatele prin Duhul Sfânt și acest dar este acordat de Cristos înviat. Iertarea păcatelor este una din caracteristicile Bisericii. Prin sacramentul pocăinței Biserica vrea să șteargă din conștiința omului greutatea și consecințele păcatului și să-i dea viața harului, să-i redea speranța unei reînnoiri totale. Prezența Bisericii în lume este prezența vie a lui Cristos cel înviat. Biserica este locul unde Cristos lucrează prin cei care cred în el, lucrează la realizarea noii creații, Ierusalimul ceresc. Însă numai cu ajutorul credinței putem să simțim această prezență a lui Cristos în Biserică, prezență dătătoare de pace: “Pacea să fie cu voi” – a spus Cristos când li s-a arătat apostolilor.

Sfântul Petru în a doua lectură îi elogiază pe creștini pentru că l-au iubit pe Cristos și au crezut în prezența sa fără să-l fi văzut. Credința îl unește pe creștin cu viața lui Cristos. Liturgia în acest sens nu este numai o amintire, ci o participare vie la misterul lui Cristos. Această celebrare liturgică, pentru cine are credință este o adevărată apariție a lui Cristos înviat în mijlocul nostru; căci adunați în numele său avem pacea sa, Duhul său mângâietor. Dacă noi trăim misterul învierii, Isus înviat ne dă harul pe care l-a dat ucenicilor săi atunci când le-a apărut. El trăiește în noi și lucrează în noi după mărimea credinței noastre. Credința ne conduce la unirea intimă cu Isus din Sfânta Împărtășanie, care ne dăruiește Trupul și Sângele său. Atunci când preotul ridică fragmentul de pâine, în mâinile sale cerul și pământul se întâlnesc și reconciliază inima omului cu aceea a lui Dumnezeu. Iar noi, asemenea Sfântului Toma, ne exprimăm credința noastră și spunem: “Domnul meu și Dumnezeul meu” – iată deci credința noastră.

Să înțelegem, așadar, ce înseamnă misterul învierii lui Cristos, ce reînnoire trebuie să producă în noi, ce înseamnă Sfânta Euharistie care pulsează viața Bisericii și ne face cooperatori ai planului divin. Și dacă am înțeles mesajul pascal, care a devenit credința noastră, viața noastră, speranța lumii, ce mai așteptăm? Trebuie să ne deschidem sufletul ca optimismul reînnoirii zilnice să ne caracterizeze pentru că în fiecare zi Cristos e în mijlocul nostru, în fiecare zi este Paștele.

Daniel Bulai

 

* * *

 

Duminica a II-a a Paștelui

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În formularea Misalului actual, duminicile din timpul pascal nu mai sunt numite duminici “după Paști”, ci duminici “ale Paștelui”. Nu este o simplă problemă de limbaj sau pedanterie liturgică. Sărbătoarea Paștelui nu se epuizează într-o singură duminică. Pentru că realitatea Paștelui nu se epuizează în decursul secolelor: ea îmbracă întreaga existență umană și întreaga istorie a lumii. Cristos înviat din morți nu mai moare. Isus Cristos este “Domn”, ieri, astăzi și totdeauna. De aceea – repetând tradiția veche – în liturgia actuală, sărbătoarea Paștelui este prelungită în duminicile următoare, până la Rusalii: aceasta pentru a imprima profund în sufletul nostru o conștiință vie și permanentă a misterului Paștelui, ca fundal interpretativ și cheie de interpretare pentru întreaga viață și pentru toată istoria.

De aceea trebuie să se caute să se mențină în Liturghiile din aceste duminici atmosfera bucuroasă și sărbătorească tipică zilei Paștelui, împodobind frumos și cu bun gust biserica și altarul (flori, lumini…), cântând cât mai sărbătorește în timpul liturghiei, și căutând tot ceea ce poate contribui la un climat fratern și prietenesc între cei prezenți: în special salutul și primirea introductivă precum și semnul păcii înainte de împărtășanie.

Lecturile de astăzi ne oferă o mare bogăție și diversitate de tematici pentru reflecția și cateheza noastră: nu putem desigur avea pretenția “să le explicăm” pe toate suficient și adecvat într-o omilie… Este vorba de a alege – dintre multele realități care s-ar putea spune astăzi – pe acelea care apar mai oportune și mai utile în raport cu fiecare adunare. Aici ne limităm să propunem câteva puncte și posibile dezvoltări și elaborări diferite.

Am putea sintetiza o temă generală prezentă în cele trei lecturi de astăzi printr-o formulă de acest gen: credința (cf. Evanghelia și Lectura a doua) + bucuria (adică: prietenia, fraternitatea, punerea de acord, într-ajutorarea… cf. lectura a doua) = comunitatea creștină, adică Biserica. Nu în sensul că această “formulă” intenționează să exprime întreg misterul Bisericii: în acest caz, cel puțin ar trebui să vorbim și de Duhul Sfânt, despre Cuvântul lui Dumnezeu, despre Sacramente… Dar în sensul că acest lanț de realități (credință-bucurie-comuniune) ar trebui să caracterizeze în mod obișnuit fizionomia oricărei comunități creștine.

Este greu de conceput că ești bine intenționat și amabil față de aproapele dacă nu ai și un pic de bucurie în inimă. Și este greu ca în anumite momente ale vieții, să menții ceva seninătate în inimă, dacă nu ai nici o speranță dincolo de resursele umane și pământești… Căci credința sinceră în Cristos cel înviat poate să dea seninătate și bucurie chiar și atunci când suntem “mâhniți din cauza unor încercări”; și, dacă ne punem bucuria proprie în Cristos, atunci nu mai suntem prizonierii neliniștii de a poseda și devenim într-adevăr capabili de a împărți bunurile noastre cu cel care este în lipsă.

Bucuria și capacitatea de comuniune sunt dovada unei credințe adevărate, mature și puternice. Însă cu siguranță că nu este vorba despre o credință facilă… “L-am văzut pe Domnul”! “Dacă nu văd în mâinile sale semnul cuielor…”.

Să nu gândim rău despre Toma; mai degrabă să-i mulțumim că nu a crezut în prea mare grabă. Pentru că în felul acesta avem o garanție în plus pentru credința noastră.

Toma era o persoană cu capul pe umeri și picioarele pe pământ: nu era dispus să creadă chiar orice i s-ar fi povestit. Cu atât mai puțin despre o realitate așa de importantă și mare ca aceasta: că Isus ar fi înviat cu adevărat din morți. Este clar că în acest caz nu avea dreptate…

Dar dacă chiar și prudența, dubiul și scepticismul lui Toma au devenit credință (“Domnul meu și Dumnezeul meu”!), putem să avem încredere în mărturia apostolilor despre adevărul lui Cristos înviat: “Fericiți cei care deși nu au văzut, au crezut”!

 

* * *

 

Prezență care îmbucură

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Deși cei mai mulți propovăduitori ai “cuvântului lui Dumnezeu” sunt înclinați ca la Duminica Albă, când cei botezați în noaptea de Paști lăsau haina albă de sărbătoare sau “Duminica lui Toma”, fiindcă este vorba de necredința lui la vestea învierii lui Isus și apoi de mărturisirea credinței, să predice despre credință sau necredință, accentul Evangheliei cade pe “prezența lui Isus”. Isus înviat apare într-un cadru “liturgic”. Ucenicii s-au regrupat în seara zilei Învierii și apoi opt zile după aceea. Isus apare în mijlocul lor cu semnele glorioase ale pătimirii; le transmite, prin intermediul Duhului său, darurile pascale rezumate în “pace” și în “reconciliere”; le întărește “credința” și anunță “fericirea” acelora care vor crede fără să-l fi văzut.

Această apariție este foarte importantă, fiind amintită chiar și de sfântul Paul în scrisoarea adresată corintenilor, spunând că “Isus a apărut celor doisprezece” (1Cor 15,5), ca dovadă de netăgăduit a învierii și model al întâlnirilor noastre liturgice.

Ca de obicei, sfântul apostol Ioan, în Evanghelia pe care a scris-o și din care s-a citit fragmentul, a imprimat povestirii câteva caracteristici specifice, nu numai de întâlnire personală cu cel înviat. De exemplu, salutul lui Isus: “Pace vouă”, care este mai mult decât un act de conveniență, tradițional sau de politețe. Salutul era obișnuit la popoarele semite. Când se întâlneau și când se despărțeau se felicitau și își urau “pace”. Apariția și despărțirea lui Isus de ai săi nu este cea a unui oarecare semit. Isus i-a avertizat pe ai săi că se va întoarce spre a fi cu ei și le lasă pacea sa. Pacea aceasta este un atribut al Său care s-a născut dintr-un favor divin. Este pacea sa, în primul rând, fiindcă a dobândit-o prin meritele pătimirilor și ale morții sale. Din acest motiv pacea pentru ei este un “dar și nu un premiu sau o răsplată pentru meritele lor (cf. Rom 6,23). Isus le oferă acest dar” – pacea – ca pe un semn al iubirii sale față de ei până în ultima clipă.

“Primiți pe Duhul Sfânt”.

Primirea Duhului Sfânt a fost prima experiență pe care a făcut-o Biserica. Dacă citim Faptele apostolilor înțelegem că adevăratul protagonist al întregii cărți este Duhul Sfânt, care putea apare oricând și să se manifeste în diferite feluri. Evanghelistul Ioan amintește faptul că Isus “a suflat”, ca atunci când Dumnezeu l-a creat pe om (cf. Gen 2,7). Darul Duhului Sfânt, făcut de Isus ucenicilor săi, este descris ca un “dar al vieții”, pe care Dumnezeu l-a împărtășit omului de la început. Acum, de fapt, suntem la începutul unei noi creații, în fața unei noi omeniri.

Ca să apară viața, trebuie înlăturată moartea. Ca să fie înlăturată moartea, trebuie înlăturat păcatul. Isus le dă ucenicilor puterea divină de a ierta păcatele: “cărora le veți ierta, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute”.

Darul Duhului Sfânt este oferit ca o putere contra păcatului, putere pe care Isus o transmite ucenicilor săi și succesorilor lor.

Învierea este un eveniment extraordinar, supranatural, și nu este de mirare că nu toți ucenicii au fost convinși de acest fapt. Sfântul evanghelist Matei o spune clar că: “unii se mai îndoiau” (Mt 28,17). Sfântul Ioan prezintă un caz concret, acela al lui Toma, care devine paradigma (modelul) celui care cere dovezi evidente pentru a crede.

Exclamația lui Toma – “Domnul meu și Dumnezeul meu” – este o autentică mărturisire de credință a celui credincios. Și credincioșii fac deseori această mărturisire de credință, dar fără să pretindă dovezi palpabile. Din acest motiv Isus îi numește “fericiți”.

Fericirea autentică se naște din credință. Și Elisabeta a numit-o pe Fecioara din Nazaret, Maria, “fericită” pentru că a crezut (cf. Lc 1,45).

Isus ne conduce prin credință la “izvorul fericirii”, la Tatăl, care la rândul său tot prin Cristos și-a aflat “toată bucuria” (cf. Mt 3,17).

Acela care a experimentat “bucuria în Cristos”, fiindcă Tatăl ceresc i-a descoperit adevărata identitate a Fiului său (cf. Mt 16,17), sfântul Petru, ne-o spune clar că: “Dumnezeu ne-a renăscut la o speranță vie prin intermediul învierii lui Isus din morți”. Pentru aceasta lui Dumnezeu i se cuvine un imn de laudă, mai ales că în orice acțiune grea, din care omul dorește să iasă, dar nu poate cu forțele proprii, Dumnezeu are mereu inițiativa, precede efortul uman cu harul său, constituindu-l pe Cristos drept “Domn și Mesia” (cf. Fap 2,36), adică “Rege și Uns”, Conducătorul și Sprijinitorul nostru. Învierea lui Cristos este harul, terenul solid, pe care se bazează adevărata viață și el îi face pe cei doisprezece ucenici să umble siguri pe acest teren, cu dreptul de cetățeni ai cerului, chiar dacă mai au de înfruntat greutățile inerente vieții pământești, dar “speranța în viața veșnică este vie, fiindcă își capătă viața din învierea lui Isus. Pentru aceasta se cuvine lui Dumnezeu toată lauda și preamărirea.

Cum îi putem oferi lui Dumnezeu această laudă totală?

După ce Evanghelia a pus accent pe prezența lui Isus, care a întărit credința, nu numai a lui Toma, ci a tuturor ucenicilor, după ce sfântul Petru ne asigură că învierea lui Isus este speranța noastră vie, prima lectură este un grăitor îndemn la iubire, fiindcă spune: “Toți cei care au primit credința erau împreună și aveau toate în comun”. Aceasta ne arată armonia din sânul Bisericii ca pe un reflex al armoniei din sânul Preasfintei Treimi, o asemănare cu Dumnezeu în care cele trei Persoane sunt una în natură și au toate în comun, fiindcă “Dumnezeu este iubire” (1In 4,16).

Prima comunitate a credincioșilor se aduna în jurul lui Isus înviat. Când Acesta s-a înălțat la cer, credincioșii au continuat să se adune în numele lui Isus, astfel prezența sa: “Unde vor fi adunați doi sau trei în numele meu, voi fi și eu în mijlocul lor” (Mt 18,20). Astfel comunitatea celor credincioși, adunați în numele lui Isus pentru rugăciune, oferire de ajutoare celor lipsiți, pentru ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și mai ales pentru a participa la “frângerea pâinii”, adică la jertfa Euharistică, devine locul spiritual, sacramentul prezenței lui Isus.

Așa cum, pe când era pe pământ, mulțimile admirau, se uimeau și erau cuprinse de teamă față de Isus, așa și acum, au aceleași sentimente față de Biserică. Biserica, comunitatea devenită sacramentul prezenței lui Isus, este stimată. Această stimă îi aduce o creștere rapidă, deoarece păgânii spuneau: “Iată-i cum se iubesc!”

Astăzi noi facem la fel. Liturghia duminicală a devenit locul privilegiat al întâlnirilor noastre cu Domnul înviat, pe care îl recunoaștem prezent în mod misterios în semnele: adunării, cuvântului liturgic, preotului, pâinii și vinului. Toate acestea ne aduc fericirea credinței în contrast cu cea a viziunii?

Primii creștini, liberi și nesiliți de nimeni, și-au stabilit ziua “fericirii în credință” – duminica – în care fiecare aducea la cunoștința tuturor experiența pascală personală din întâlnirea cu Domnul de pe parcursul unei săptămâni și împărtășeau pe ceilalți de bucuria personală prin daruri… Azi de ce este necesară porunca Bisericii de a participa duminica și în zilele de sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie? De ce este necesară porunca de a se mărturisi o dată pe an și de a primi sfânta Împărtășanie de Paști? De ce Biserica nu mai este atât de stimată și nu mai crește în ritm rapid?

Trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus înviat din mijlocul nostru. O putem face prin rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: “Dumnezeule pururi îndurător, în celebrarea anuală a sărbătorii Paștelui tu înflăcărezi credința poporului consacrat ție; te rugăm, sporește harul pe care ni l-ai dăruit, pentru ca toți să ajungă să înțeleagă cum se cuvine în ce baie au fost spălați, în ce Duh au fost renăscuți și cu ce sânge au fost răscumpărați!”. Amin.

 

* * *

 

Învățătorul îl primește pe ultimul sosit

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Disperare?

Sărmanul Toma! Veșnic pe banca acuzaților. Supus unui proces continuu. Dacă aș pune împreună toate acuzele care îi sunt aduse (de la aceea de materialist la cea de pesimist incurabil, trecând prin neîncredere, suspiciune, încăpăținare și, natural, necredință), ar rezulta un dosar de proporții monstruoase. Cineva, subliniind violența revoltei sale, îndrăznește de-a dreptul să vorbească de disperare: “Este ceva dur, aspru, în condițiile pe care le pune pentru capitularea sa. O duritate atât de înspăimântătoare nu poate veni decât de la o suferință cumplită. Pentru că el simte o durere mai mare decât ceilalți pentru că el nu mai vrea să riște să spere. Toma este fără îndoială cel care a suferit mai mult din cauza Pătimirii, care a simțit remușcarea cea mai chinuitoare pentru că nu a știut să înfrunte moartea în acea ocazie. Atunci a găsit numai o piatră pe care să-și pună capul ca pe o pernă: disperarea. Cel puțin aceea este stabilă, nu se mai mișcă. Nu va fi ușor să-i fie sustrasă…” (L. Evely).

Eu cred, dimpotrivă, că Toma, în ciuda tuturor, este o creatură de mișcare. Unul care caută, nu se mulțumește, respinge certitudinile pre-confecționate de ceilalți, vrea să verifice în persoană, să facă o proprie experiență fără a accepta pe față răspunsurile liniștitoare ale altuia, fără a fi satisfăcut de ceea ce au descoperit prietenii săi. Mult mai bun un dubiu autentic decât o ușoară siguranță care să-l scutească de orice neliniște și de un drum aspru personal. Toma nu se așează comod în disperare. Dimpotrivă: a respins o speranță comodă care pretinde să închidă discursul înainte de a-l deschide cu adevărat. Desigur, drumul lui Toma – care apare de-a lungul paginilor din evanghelie – este cu totul punctat de neînțelegeri, înlăturări, rezistențe, risipiri, opintiri, întârzieri… Dar la sfârșit a ajuns și el. Ioan îi arată o simpatie chiar prea deschisă, poate pentru că îl consideră modelul celui credincios… care are unele dificultăți.

Toma, pentru norocul nostru, nu este un campion, un întâiul în clasă, un erou, unul care în sfârșit distruge etapele. A ajuns ultimul, însă a sosit. A mers cu propriile picioare (și cu atâta suferință înăuntru), dar fără a renunța, fără a ceda oboselii și neîncrederii, mai ales fără a se sprijini de cârje confortabile. Și Cristos îl aștepta cu răbdare și pe el. Și el are posibilitatea de a constata “semnele cuielor”, sau evidența unei iubiri care nu încetează niciodată.

Dovezile inutile și dovada necesară

Cristos îi primește pe cei întârziați, pe cei care se împiedică, ezită, șovăie, înaintează cu osteneală în mijlocul întunericului. Cristos este obișnuit de acum să se dăruiască ultimilor sosiți. Tâlharul, pe cruce, reprezintă dovada cea mai evidentă. El știe că actul de a îndoi genunchii murmurând “Domnul meu și Dumnezeul meu!”, se coace numai după ce omul a pierdut de-a lungul drumului, una după alta, toate iluziile, după ce a reușit să se desfacă din armura neîncrederii, a presumțiunii, a presupunerii. Înainte de a crede, trebuie să fi suferit pentru a nu putea crede, pentru a nu fi reușit să speri. Înainte de a se preda luminii, trebuie să fie lovit din cauza unei serii de încercări de a scăpa de întuneric.

Toma expune propriile răni, propriile sfâșieri, propria umilință, la contactul mântuitor cu rănile Domnului. Mai mult decât la erou, la învingător, la virtuos, care înaintează cu pieptul în afară, Cristos preferă să se dăruiască individului care își bate pieptul. Cristos nu se lasă impresionat de vorbele neghioabe, care exprimă proteste și mai neghioabe: a vedea, a atinge cu mâna, a pune degetul… În fața școlarului celui mai refractar, Învățătorul este docil: “Pune aici degetul tău și privește mâinile mele…” Este dispus să schimbe metoda, să părăsească programele deja fixate, să devieze de la calea stabilită la plecare. Fiecăruia îi este oferită o posibilitate “diferită”. Nu sunt scheme obligatorii, riguroase.

Cristos îl cucerește pe Toma lăsându-se învins de el. Frânge rezistența sa făcându-se docil. Și aici are dreptate L. Evely: “Toma rezistase autorității întregului colegiu apostolic. El este primul protestant! Ar fi fost conformist, ar fi aderat la alții pentru a nu face mofturi și pentru a nu avea neplăceri, ar fi fost un bun catolic mediocru, nu ar fi ieșit niciodată acea expresie: “Domnul meu și Dumnezeul meu!”. A fost condus pe căi puțin bizare…” Făcându-se “protestant”, s-a pregătit să devină un fervoros credincios. Toma, în sfârșit, nu a găsit “locul cuielor” (nici nu mai avea nevoie). Mai degrabă a găsit dovada, decisivă, care era iubită, așteptată, înțeleasă, reintrată în comuniune (el s-a auto-excomunicat…).

Toma a văzut în față un Cristos strălucitor de bunătate, de pace, de duioșie. Acela era Domnul la care aspira în secretele profunde ale ființei sale. El a “știut” mereu că era așa. Atunci nu a mai avut nevoie de alte dovezi. Dacă Cristos l-ar fi constrâns într-adevăr să experimenteze ceea ce el afirmase că ar fi condițiile pentru a crede, ar fi fost cea mai rea pedeapsă, cea mai mare umilire.

Invitație către toți cinstitorii sfântului Toma

Eu mă recunosc fără dificultate în Toma. Cu frica și dorința mea de a crede în același timp. Cu dorința mea de a mă apuca de toate colțurile, chiar și cele mai precare, și nostalgia unui gest de abandonare, ispita de a face saltul. Cu ezitările mele, nesiguranțele, dificultățile și chiar repugnanța de a lua în serios banda înfumurată a acelora care susțin că știu, că au văzut (dar ceea ce lasă să se vadă este un lucru mai degrabă înșelător…).

Aș vrea să stabilesc o rețea de complicitate între toți prietenii lui Toma. Între toți aceia care cred că nu cred, suferă că nu pot crede, sunt disperați că nu găsesc curajul de a spera, simt o spaimă pentru că nu știu să iubească. Prieteni, suferința de a nu crede, remușcarea de a nu reuși să iubiți, chinul de a nu avea speranța (și, împreună, refuzul hotărât al tuturor speranțelor din piață), este ceva care se apropie mult de credință, atinge speranța, este deja iubire. Să ne apropiem de el fără frică, cu mâinile goale, arătând în trup arsurile atâtor deziluzii. El nu ne obligă să credem (așa cum unii reprezentanți ai ei au pretins să facă).

Continuă pur și simplu să ne repete, dar nu pe un ton de mustrare sau amenințare: “Fericiți cei care deși nu au văzut vor crede”. Ne cere numai să reușim să nu vedem, cel puțin un pic. Vom avea toată veșnicia la dispoziție pentru a-l vedea, să rămânem orbiți de chipul său, să contemplăm iubirea sa. Acum ne cere darul cel mai mare pe care îl putem face în timp ce suntem pe pământ: să credem în El, chiar dacă puțin mai târziu, dar totuși mereu un pic mai înainte de… a-l vedea. Nu are importanță dacă suntem ultimii sosiți. Pentru că am învățat în sfârșit să credem și să spunem: “Domnul meu și Dumnezeul meu” ținând ochii închiși.

Absenți și bosumflați

Pacea și bucuria pe care Domnul înviat le oferă prietenilor săi în prima scenă a evangheliei de astăzi, caracterizează și celelalte două lecturi. Îmi place să subliniez clima care domnea în prima comunitate creștină, așa cum ne relatează Faptele Apostolilor: “Frângeau pâinea în casă și primeau hrana cu bucurie și cu inimă curată” Deci, nu o comunitate de bosumflați, sau plângăreți, sau oameni nemulțumiți, cu măști ridicole de seriozitate. Și, mai mult decât toate, “simplitatea inimii”. Transparența. Nu aveau nimic de ascuns, aceștia. Nici un scop secret.

Mărturisirea credinței nu masca urmărirea altor obiective, nu constituia un înveliș ipocrit al altor interese. Dăruirea lui Dumnezeu, dacă este totală, simplifică persoanele, nu le complică. Îndreptarea către El exclude scopurile secundare. Și când nu sunt scopuri secundare, totul este clar, limpede: de la gânduri, la cuvinte, la gesturi, toate lucrurile stau pe linia simplității. A fi simpli înseamnă a fi “oameni ai unui sigur lucru”. Numai “un singur lucru” spune totul despre credință.

A iubi invizibilul

Regăsim tema bucuriei în gura lui Petru (a doua lectură): “Fiți plini de bucurie, chiar dacă acum trebuie să fiți pentru puțin timp îndurerați de diferite încercări…” Și aici trebuie subliniat acel “pentru puțin timp”. “Pentru puțin timp” înseamnă a renunța la pretenția de a vedea, și totuși a crede. “Pentru puțin timp” înseamnă a-l iubi “deși fără a-l vedea”. “Pentru puțin timp” înseamnă să fim încercați, necăjiți, și totuși să păstrăm bucuria.

Mi se pare apoi importantă insistența asupra iubirii, ca dimensiune fundamentală a credinței, din partea acelui apostol care numai la sfârșit, pe malul lacului, după trei declarații solemne, a știut să pronunțe cu un ton scăzut cuvântul decisiv: “Doamne… tu știi că te iubesc” (Io 21, 17). Marele pariu și marele “risc” al celui credincios constă tocmai în aceasta: să-l iubim, deși El stă departe de ochii noștri. Minunea cea mai senzațională a celui credincios este aceea care îl face să trăiască iubirea în invizibil.

Nu este suficient a crede fără a vedea. Trebuie și să iubești fără a vedea, suportând îndepărtarea (care nu este o absență). Nana Mouskouri, ortodoxă, spunea: “Credința mea este mâna mea pentru a-l atinge pe Dumnezeu”. S-ar putea adăuga: și iubirea este mâna pentru a-l atinge pe Dumnezeul “îndepărtat”. Toate acestea, desigur, trebuie să aibă o manifestare exterioară în bucurie. Bucuria descoperă Prezența în timpul acelui “puțin timp” al îndepărtării. Eu cred că dacă anumiți intelectuali ar fi dat peste câteva chipuri transfigurate de bucuria pascală, peste câteva priviri iluminate de o lumină secretă, ar fi avut cel puțin câteva ezitări înainte de a inventa “moartea lui Dumnezeu” și să prezinte certificatul relativ la aceasta.

Am impresia că Petru și astăzi se felicită cu cei care reușesc să creadă: “…Voi îl iubiți, deși fără a-l vedea; și acum fără a-l vedea credeți în el”. Ca și cum ar spune: cât de norocoși sunteți voi! Ceva mai mult decât o felicitare. Poate un pic de invidie.

 

* * *

 

Întâlnirea cu Domnul înviat

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Copyright: Predici.cnet.ro

V-ați întrebat vreodată de ce duminica este celebrată ca zi sfântă și nu sabatul (sâmbăta), deși cele Zece Porunci spun: “Adu-ți aminte de ziua Sabatului, ca să o sfințești” (Exod 20,8)? Lecturile evanghelice ale duminicilor de după Paști ne dau răspunsul.

Scriitorii evanghelici nu au fost deosebit de interesați să ne spună ziua exactă a săptămânii în care au avut loc multe dintre evenimentele relatate de ei. Cu o singură excepție. În slujirea publică a lui Isus ei ne-au spus adesea că multe dintre miracolele de vindecare pe care le-a făcut Isus au avut loc în zi de sabat. Și din cauza aceasta Isus a avut multe probleme cu liderii religioși din timpurile sale. Dar după ce Isus moare și învie din morți nu mai auzim vorbindu-se de Sabbath. Începem în schimb să auzim despre prima zi a săptămânii, care este duminica.

Totul a început în duminica Paștelui. Isus a înviat din morți în prima zi a săptămânii, duminică, și le-a apărut în aceeași zi Mariei Magdalena și celorlalte femei, celor doi discipoli pe drumul spre Emaus și adunării apostolilor. El nu le-a apărut din nou decât “după opt zile” (Ioan 20,26), adică în duminica următoare. Fără excepție, toate aparițiile relatate ale Domnului înviat înaintea discipolilor săi au avut loc în nici o altă zi din săptămână decât duminica. Acest lucru a făcut ca grupul de credincioși să celebreze în mod special duminica drept ziua în care Domnul înviat vine să fie cu poporul Său adunat în rugăciune, pentru a împărtăși cu ei cuvântul vieții și a frânge cu ei pâinea. Astfel ei au ajuns să recunoască duminica drept dies Dominica, “ziua Domnului” (Apocalips 1,10). După Înălțarea Domnului la cer, discipolii au continuat să se adune pentru cult în zilele de duminică, în așteptarea faptului ca Domnul Isus să vină în mijlocul lor și să fie alături de ei, așa cum a promis….

În Evanghelia de astăzi citim despre apariția Domnului înviat în adunarea apostolilor în ziua învierii și despre o a doua apariție o săptămână mai târziu. A doua apariție se concentrează asupra lui Toma, care nu a fost prezent cu restul apostolilor când Isus a apărut prima oară în mijlocul lor. Unde s-ar fi putut duce? Nu știm cu exactitate, dar imediat ce s-a întors, ceilalți ucenici i-au spus că l-au văzut pe Domnul. Se poate oare ca atunci când a auzit de la femei că Isus a înviat din morți, Toma să fi plecat de unul singur să îl caute? Poate a mers la casele prietenilor lui Isus, în casa unde locuiau Lazăr, Marta și Maria, în Betania, sau poate în sătucul în care au luat Cina cea de Taină. El îl căuta pe Isus singur în timp ce Isus era cu adunarea discipolilor Săi. Poate fi acesta modul evanghelistului de a ne spune că întâlnirea cu Domnul înviat este ceva ce se întâmplă nu atât în singurătatea inițiativei și practicii religioase a individului, cât în tovărășia comunității credincioșilor?

Așadar, în duminica următoare, Toma este și el alături de restul comunității. Isus le apare din nou și Toma simte dorința din inima lui și exclamă: “Domnul meu și Dumnezeul meu” (Ioan 20,28). Data viitoare nu va mai lipsi de la adunarea duminicală a comunității. Trebuie să privim oare departe pentru a vedea astfel de Toma în societatea noastră de astăzi, bărbați și femei care în străfundul inimilor lor îl caută pe Domnul înviat, dar care îl caută în afara comunității care crede și se roagă? Ei încearcă să se apropie de Dumnezeu angajându-se în tot felul de acte devoționale auto-impuse. Religia, spun ei, este personală, și au dreptate. Dar religia este și comunitară, și acest lucru au ei nevoie să îl învețe așa cum l-a învățat Toma.

În Evanghelia de astăzi Isus le dă apostolilor puterea de a ierta păcatele. Această funcție poate fi exercitată doar acolo unde există o comunitate de credincioși, sau altfel fiecare și-ar da dezlegare pentru propriile lui păcate. Acești Toma de astăzi adesea nu apreciază și nici nu au recurs

la această cale de reconciliere cu Dumnezeu și cu comunitatea care este afectată de păcatele noastre. Fie ca povestea lui Toma să ne ajute să apreciem rolul important al Bisericii și al sacramentelor în drumul nostru spiritual pentru a-l întâlni pe Domnul înviat.